Portugalinpodengo

pieni kk.

Niin onko jollain ko. rotua? Oon lukenu rotumääritelmän ja muutenkin tiedän rodusta jotain, mutta onko jollakin kokemusta? Meillä ei oo ollu ennen koiraa, joten onko vaikea kouluttaa? Kuinka paljon vaatii liikuntaa? Oon siis kiinnostunut PIENISTÄ KARKEAKARVASISTA. Meillä on omakotitalo ja iso piha. Mä oon 13 ja mun veli 15 eli koira joutuis olla päivät yksin. Varmaan max. 8 tuntia päivässä. Pärjääkö? Tai tietenki se pitäis totuttaa yksinoloon, mut noin niinku yleensä... Tarviiko ne paljon aivoaktivointia? No, mutta kiva jos jollain on kertoa jotain.

2

643

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • PoPo

Omistan kolme pientä kark.karv. portugalinpodengoa. Podengo on alkukantainen metsästyskoirarotu, joka omaa edelleen metsästysvietin. Se on yksi syy siihen, miksi se ei ole kovin helppo kouluttaa. Irti podengoa ei ole myöskään hyvä pitää aitaamattomalla alueella, sillä metsästysvietti ja vilkas luonne saavat sen helposti juoksemaan tielle. Pikkupodengojen varsin yleinen kuolinsyy onkin auton alle jääminen.
      Pikkupodengot ovat eloisia ja virkeitä ja tarvitsevat virikkeitä, sekä leikkimistä että lenkkeilyä. Pikkupodengot rakastavat liikkumista ja juoksemista.
      Kyllä varmaan koira kuin koira tottuu olemaan yksin kotona, mutta mielestäni yksinolon maksimiaika on 8-9 tuntia.
      Lisää tietoja podengoista löydät yhdistyksen kotisivuilta: www.podengo.net.

• Lepistö

Rotu on ihana! Minulla on itselläni Ibizanpodenco ja ihanampaa kumppania saa hakea. Ibizanpodenco eroaa tietysti hiukan portugalilaisesta mut on niis hiukan samaakin...
      Meitin kulta oli pentuna armottoman jästi pää, mut vanhempana aivan ihana sohva peruna. Pentuna suuttua ei auttanut vaan jos jotain tuhmaa oltiin tehty niin piti olla yhtä ovela ja tavallaan askeleen edellä koko ajan hänen ajatuksistaan. Vois kuvata Peter Paniin. Podencolle on helppo opettaa perus tottiksen, sillä onhan se tosi älykäs koira! Mut täytyy muistaa et ei sillä intoa riitä kuitenkaan tunti tolkulla treenata vaan pieniä, iloisia, leikkisiä pätkiä pitkin päivää.
      Sit suosittelen... Käyttäkää sitä paljon esim koirapuistoissa pennusta pitäen ja niin et ne on mieluisia käyntejä!!! Ei riitaa ei aikuisten koirien kiusaamista, podengot ovat erittäin herkkiä ja loukkaantuvat helposti. Ne myös saattavat tulla ennakkoluuloisiksi jos niiden kanssa ei pienestäpitäen touhua ja käy eri paikoissa.
      Sit kotona yksin olosta... Koira tottuu olemaan kotona yksin kunhan se on aamulla LENKITETTY (ei vain aidattuun pihalle päästetty)ja sit yksi 8tuntiakin kestetään hyvin. Kotia tultua on heti lenkin vuoro taas ja illalla iltalenkki. Kotipiha on oiva juttu jos koira saa olla siellä lenkkien välillä... Riehua, leikkiä ym kivaa, Sinne ei kuitenkaa ulkoiluteta kuin erityistapayksissa.
      Sit kun koira on yksin niin paljon turvallisia leluja (oma lelukori) luita, vetoriepuja kaluttavaa ym.
      Ja sit ei muuta kuin semiä ja nauttimisia podencon kanssa!!! Aika nuoria olette mut siin ei ole pahaa jos on varautunut et kora on perheenjäsenenä ja siitä ei luovuta noin vain! Ja lenkille pitää mennä säällä kuin säällä!!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kalle Palander kertoi fantasioivansa siitä, kuinka Kiira Korpi naisi häntä sträppärillä ahteriin

Sai potkut Yleltä. https://yle.fi/a/74-20140000
      Maailman menoa
      528
      8328
    2. Mitä sanoisit kolmella sanalla

kaivatullesi ja tunteidesi kohteelle? 🙎💝💝
      Ikävä
      234
      2798
    3. Kun katsoin häntä

Niin ajattelin että hän on niin rakas ❤️
      Ikävä
      26
      2641
    4. Aamuseuraa/rehevää naista

uhkean rehevät m-xxxl naiset/rouvat/pari 18-80v kutsu luokses 31.1 aamusta päiväpanoille 32v hetero mies.oon innokas nuo
      Keuruu
      4
      2378
    5. Miksi Pekkaa ei hyväksytä maailmalla julkisiin virkoihin?

On mennyt jo monta hommaa ohitse.
      80 plus
      178
      2090
    6. Haluisin niin

Selvittää sun kanssa asiat. Kumpa uskaltaisin. Haluatko sinä?
      Ikävä
      121
      1941
    7. 24h Kirppis

Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?
      Jämsä
      6
      1765
    8. Kansallismieliset järjestöt muistelivat Tammisunnuntaita eri puolilla maata

Ugissa muisteltu kunnolla. 🔥 https://www.kansalainen.fi/kansallismieliset-jarjestot-muistelivat-tammisunnuntaita-eri-p
      Uusikaupunki
      2
      1646
    9. Minkälainen koti

kaivatullasi on?
      Ikävä
      81
      1275
    10. Nyt mielipiteitä kehiin?

Niin ,onko arvon kuhmolaiset teidän mielestänne kaupungin hommissa turhia työpaikkoja/työntekijöitä? Mielipiteitä tu
      Kuhmo
      62
      1218
    Aihe