Kerroshoitaja

Tiiu

Moi!
Olen kiinnostunut kerroshoitajan työstä ja olis kiva kuulla kokemuksia. Mitä työhön kuuluu, onko raskasta, palkkaus, tarviiko koulutusta?
Onko kokemuksia Engelistä?

41

34008

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän vinkkiä

      Kyllä työ on rankkaa, mutta riippuu tietysti ihmisen omasta asenteesta. Mikä tahansa työ voi olla mielekästä ja siivoustyössä ainakin näkee työn tuloksen!
      Engelin palkoista en tiedä, Pamin palkkataulukoissa kerroshoitaja kuuluu 4. ryhmään:
      1.paikkakuntaluokassa palkka aloittelijalle tunti 8,30€ ja kk-palkka 1380€
      2.paikkakuntaluokassa tuntipsalkka 8,19€ ja kk-palkka 1302€.
      Sunnuntai- ja pyhäpäivistä saa tuplapalkan ja ,jos olet ns. nattaaja eli iltaisin vuoroja, niin sinulle maksetaan lisäksi iltakorvaus --->18.00-24.00

      Kyllä varmaan monessakin hotellissa opastetaan työhön. Ja aika pian sen näkee, jaksaako työtä tehdä, koska työtahti on todella kova. Olisikohan tällä hetkellä n.15 huonetta/ päivä?
      Viisaammat kertokoot menikö tämä arvaus ihan metsään?

      • Anonyymi

        Aikoinaan mulla 12min per huone.Voin sanoa että raskasta on!


    • Siivooja

      Olen ollut osa-aikaisena kerroshoitajana jo muutaman vuoden ajan ja olen tykännyt paljonkin. Onhan siivoaminen aina siivoamista, mutta jotenkin kerroshoitajan työ on mielekkäämpää kuin jonkun tehdashallin lakaiseminen.
      Työ on joskus raskasta, mutta ainakin minun työpaikallani työt jaetaan oikeudenmukaisesti eikä kukaan joudu tekemään enempää kuin kohtuullisesti.
      Palkka on 8,19 € tunnissa, sunnuntaina ja pyhänä tietysti tuplat. Koulutusta en ole saanut, vaan alussa sain tehdä hommia muiden kanssa yhdessä ja sitten lopulta sain alkaa tehdä itsenäisesti. Pomo on niin rento ja mukava, että uskallan kysyä, jos jokin askarruttaa.
      Engelistä ei ole kokemusta, mutta eiköhän kerroshoitajan työ riipu paikasta ja muista ihmisistä.

    • Cathy

      On tosi raskasta työtä. Varsinkin kuin useimmissa kohteissa tuntipalkka lasketaan tehojen mukaan, eli yhteen huoneeseen kuluu 23 min. Eli 5 huonetta 1h 55 min. jne.. Viimeisimmässä työkohteessani siivoamiseen meni oikeasti paljon kauemmin kuin 23 min/huone, koska pomot olivat pilkuntarkkoja ja esim kylpyhuoneiden nurkat piti pestä tiskiharjalla, kylpyhuoneen seinä harjattava, pölyt pyyhittävä lampunvarjostimien sisäpuoleltakin... Huh! Yhden (2 hengen) huoneen siivoamiseen meni yli puoli tuntia, vaikka olin työskennellyt jo pidempään ja ei ollut aloittelijasta kyse. Pomot tarkistivat huoneita ja aina löytyi jotain valittamista. Hirveä työpaikka! Otin loparit!!

      • ...

        Meillä täytyy siivota 21 huonetta päivässä ja huoneeseen saisi mennä vain max.20 minsaa...
        kauhea kiire koko ajan...tuntuu ettei kerkiä pitää edes ruokataukoa saatikka sitten mitään kahvitaukoja. Palkkani on 8,5€/h.


      • Siivoojatar
        ... kirjoitti:

        Meillä täytyy siivota 21 huonetta päivässä ja huoneeseen saisi mennä vain max.20 minsaa...
        kauhea kiire koko ajan...tuntuu ettei kerkiä pitää edes ruokataukoa saatikka sitten mitään kahvitaukoja. Palkkani on 8,5€/h.

        Hei,

        kyllä tauot pitää olla. Itse en suostu siihen, että taukoja ei ole. Meillä työpaikalla jotkut tekee hommaa ilman taukoja: järjetöntä kun ne kuitenkin vähennetään siitä kahdeksasta tunnista.

        Kerroshoito on fyysisesti niin rankkaa, että on pakko huolehtia nesteen- ja ruuansaannista työn aikana. Itse pidän kaksi 15 min taukoa, joiden aikana syön voileivän ja juon kahvia. Jo joutuu työkin sen jälkeen sukkelammin ja tarkemmin, kun on akkuja ladattu. Jalat maitohapoilla ja päänuppi nälästä sekaisin oleva kerroshoitaja ei tee hyvää jälkeä vaaditussa aikataulussa. Järkevä esimies kyllä tajuaa tämän eikä valita tauoista. Itselläni oli ensimmäisen esimiehen kanssa ongelmia, mutta ämmä lähti onneksi eläkkeelle.


      • tuntematon^

        Kai näin nimettömänä voit kertoa mikä paikka oli kyseessä, mistä otit loparit ja kunnon rääkkäämistä ollut siellä.. Etten vain hae turhaa tuollaiseen paikkaan.


      • khuuu

        Meillä on sääntönä 4 huonetta tunnissa,mikä on ihan mahdoton tahti! Tietenkin huoneen kunnosta riippuen,,,,


    • uusi ammattiHeiH

      Hei!Olen ollut kerroshoitajan työssä vajaan kaksi kuukautta. Kyllä työ on rankkaa, varsinkin lauantaisin.Olen alkanut pitää työstäni, mutta palkka ei ole hääppönen. 7.14 tunti.Tänäänkin oli 17 lähtevää ja 6 asuvaa. Koskahan sen palkan pitäis nousta siihen 8.60:neen. Olen kuullut että harjoittelijan palkka on ainoastaan kaksi viikkoa.Saiskohan liitolta asiaan selvyyttä?

      • pikku-kata

        Mulle sanottiin kesällä, että 2kk:n jälkeen harjottelijan palkka muuttuu siihen normiin.

        Mä tykkäsin olla kesän töissä tuossa yhdessä hotellissa, yks syy miks tykkäsin siellä olla oli se, että työkaverit oli tosi mukavia! Jos ne ois ollu tympeitä niin varmastikaan en sinne toiseksi kesäksi menis. Palkka oli 6,73/37, en muista kummin päin. Staffpointin kautta sinne menin.

        Olihan työ kiireistä ja välillä tuntu että ei veeittu jaksa tätä, varsinkin juhannussunnuntaina hirviäsä kanuunasa mennä töihin siivoon toisten jälkiä, sillon tuntu et taitaa pökertyä.

        Voisin ihan hyvin kuvitella olevani opiskelujen jälkeen kerroshoitajan työssä, varsinki ku on tullu nähtyä se pahin sesonkiaika, jolloin on just tyyliin joka päivä siivottavana koko hotelli.


      • nekku
        pikku-kata kirjoitti:

        Mulle sanottiin kesällä, että 2kk:n jälkeen harjottelijan palkka muuttuu siihen normiin.

        Mä tykkäsin olla kesän töissä tuossa yhdessä hotellissa, yks syy miks tykkäsin siellä olla oli se, että työkaverit oli tosi mukavia! Jos ne ois ollu tympeitä niin varmastikaan en sinne toiseksi kesäksi menis. Palkka oli 6,73/37, en muista kummin päin. Staffpointin kautta sinne menin.

        Olihan työ kiireistä ja välillä tuntu että ei veeittu jaksa tätä, varsinkin juhannussunnuntaina hirviäsä kanuunasa mennä töihin siivoon toisten jälkiä, sillon tuntu et taitaa pökertyä.

        Voisin ihan hyvin kuvitella olevani opiskelujen jälkeen kerroshoitajan työssä, varsinki ku on tullu nähtyä se pahin sesonkiaika, jolloin on just tyyliin joka päivä siivottavana koko hotelli.

        olen ollut kolme vuotta kerroshoitajana.aloitin työt staff pointilla ja sitten sain vakituisen paikan hotellin kirjoille.aloituspalkka 9,23€/tunti.työ raskasta mutta meillä joutuu tosi harvoin yksin työskentelemään..päivä menee mukavasti ku saa jonku kanssa porista.tauotus on meillä ainakin tosi hyvä..jos työpäivä on 8-15.30 niin eka tauko 9.30(tupakka 5min),10.30(ruoka 20min),12.30(tupakka 5min) ja 14.00(kahvi 10min).kaikki tauot palkallisia.viihdyn..


      • Tittitt

        Harjoittelijanpalkkaa saa maksaa 6 kuukautta jos ei ole aiempaa kokemusta tai koulutusta alalta. Työnantaja voi sopia lyhyemmänkin ajan, maksimi on tosiaan tuo 6kk. Nykyään. Amaatilaisilla eri systeemit.
        Harjoittelijan palkka on 80% ammatti-ihmisen palkasta. Peruspalkka tällä hetkellä 9,12e/tunti.


      • kerroshoitaja
        nekku kirjoitti:

        olen ollut kolme vuotta kerroshoitajana.aloitin työt staff pointilla ja sitten sain vakituisen paikan hotellin kirjoille.aloituspalkka 9,23€/tunti.työ raskasta mutta meillä joutuu tosi harvoin yksin työskentelemään..päivä menee mukavasti ku saa jonku kanssa porista.tauotus on meillä ainakin tosi hyvä..jos työpäivä on 8-15.30 niin eka tauko 9.30(tupakka 5min),10.30(ruoka 20min),12.30(tupakka 5min) ja 14.00(kahvi 10min).kaikki tauot palkallisia.viihdyn..

        Hei. Missä hotellissa saa ruokatauolta palkkaa?

        Meillä puolituntinen vähennetään työajasta, ja olen ymmärtänyt, että muuallakin näin (tes:in) mukaan. Onko tämäkin asia paikkakohtainen? Saako kysyä missä firmoissa saa ruokatauolta (30 min) palkan?


      • ...
        Tittitt kirjoitti:

        Harjoittelijanpalkkaa saa maksaa 6 kuukautta jos ei ole aiempaa kokemusta tai koulutusta alalta. Työnantaja voi sopia lyhyemmänkin ajan, maksimi on tosiaan tuo 6kk. Nykyään. Amaatilaisilla eri systeemit.
        Harjoittelijan palkka on 80% ammatti-ihmisen palkasta. Peruspalkka tällä hetkellä 9,12e/tunti.

        Huonokuntoinen ei jaksa tehdä kerroshoitajan työtä, mutta kunto myös kohoaa nopeasti mutta voi tuntua alussa raskaalta. Itse olen tehnyt kerroshoitajan hommia osa-aikaisena 3-4- vuotta ja yhteen huoneeseen saa mennä aikaa max. 20 min. Itse ainakin teen 3 huonetta tunnissa leppoisasti... Olen alkanut urheilla, jolloin työ ei tunnu raskaalta kun on hyvä kunto. =) Pidän työstäni kovasti ja otan sen kuntoiluna. :)


      • Kasey
        ... kirjoitti:

        Huonokuntoinen ei jaksa tehdä kerroshoitajan työtä, mutta kunto myös kohoaa nopeasti mutta voi tuntua alussa raskaalta. Itse olen tehnyt kerroshoitajan hommia osa-aikaisena 3-4- vuotta ja yhteen huoneeseen saa mennä aikaa max. 20 min. Itse ainakin teen 3 huonetta tunnissa leppoisasti... Olen alkanut urheilla, jolloin työ ei tunnu raskaalta kun on hyvä kunto. =) Pidän työstäni kovasti ja otan sen kuntoiluna. :)

        Haluaisin tehdä kerroshoitajan töitä... mitä kautta pääsis nopeimmin töihin????


    • kerroshoitaja

      kerroshoitajan työ on todella raskasta ja hikistä puuhaa. jos ei halua koko päivää tehä hiki päällä töitä niin ei kannata edes lähtee kokeilemaan. palkka huono siihen nähen mitä tekee. eikä tarvii koulutusta. itte oon tehdy puol vuotta ja riittää jo!

    • Minä

      Mitä siis kerroshoitajan työpäivään kuuluu? Onko imurointi, luuttuaminen, petaus, kylppäri..? Onko järjestyksellä väliä?

      • 20+1

        Töitä siis tehdään yksin tai pareittain, joskus kiireessä saattaa olla isompikin porukka, jossa työt jaetaan ja tehdään useita huoneita yhtä aikaa (esim 2 purkaa ja petaa, 1 pesee vessat, 1 imuroi, luutuaa, 1 pyyhkii pölyt).

        Likaisia huoneita aletaan tehdä kun vapautuvat, kiireellisimmät saattavat vapautua esim 12 ja olla taas buukattuna parin tunnin päähän. (Yleinen systeemi Suomessa on kai se, että vapautuu viimeistään 12 ja seuraava asiakas saa tulla aik. 15? Poikkeuksiakin tapahtuu asiakaskohtaisesti.) Buukkauksia saattaa myös tulla pitkin päivää, joten aamulla ei vielä tiedä, montako huonetta samalle päivälle lopulta tullaan myymään.

        Siivouskäytännöt vaihtelevat hotellikohtaisesti, itse olin töissä paikassa jossa lähtevään huoneeseen tehtiin seuraavat: purku, petaus ja minibaarin täyttö tavarat, imurointi, pölyt, vessan pesu, lattian luutuaminen. Lisäksi tietysti huonekohtaiset ylimääräiset, yleissiisteyteen vaikuttavat jutut, kuten ikkunan huoneenpuoleinen lasi, seinien ja tekstiilien mahd. tahrat jne. Oikeasta ohjeajasta en ole varma, kukaan ei osannut sitä varmaksi sanoa, mutta yhteen huoneeseen oli aikaa parikymmentä minuuttia. Tottahan hyvin likaisiin ja monta lisävuodetta sisältäviin huoneisiin meni enemmän. Toisaalta olen kuullut paikoista, joissa ohjeaika on 12 minuuttia, mutta silloin tekemistäkin on todennäköisesti vähemmän. Kaikissa paikoissa ei esimerkiksi imuroida joka kerta, vaan esim. pari kertaa viikossa. Paikassa, jossa itse olin, tehtiin kerran viikossa huolellisempi imurointi ja vessan lattian pesu harjalla. Järjestyksestä sen verran, että pölyt ja imurointi kannattaa tehdä petauksen jälkeen, koska liinavaatteista lähtee aina pölyä. Samoin imurointi nostattaa pölyä, joten se suositellaan tehtävän ennen pölyjen pyyhkimistä. Monet käyttävät samaa luutua ensin pölyihin ja vessaan, joten vessa tietenkin viimeisenä.

        Lisäksi kerroshoitajien hommia ovat käytävien imurointi ja siistiminen ja asuvien huoneiden päiväsiivoukset. En tiedä eri hotellien päikkärikäytännöistä, mutta yleisesti varmaan petaus, pyyhkeiden ja lasien vaihto ja roskikset kuuluvat siihen. Samoin minibar ja ehkä pölyt/luutuaminen.

        Raskasta työtähän se on ja kannattaakin varoa, ettei riko selkäänsä huonoilla työasennoilla. Mutta kyllä se on vaan hieno fiilis, kun laittaa huoneen oven kiinni ja kuittaa sen valmiiksi :)


      • 2013
        20+1 kirjoitti:

        Töitä siis tehdään yksin tai pareittain, joskus kiireessä saattaa olla isompikin porukka, jossa työt jaetaan ja tehdään useita huoneita yhtä aikaa (esim 2 purkaa ja petaa, 1 pesee vessat, 1 imuroi, luutuaa, 1 pyyhkii pölyt).

        Likaisia huoneita aletaan tehdä kun vapautuvat, kiireellisimmät saattavat vapautua esim 12 ja olla taas buukattuna parin tunnin päähän. (Yleinen systeemi Suomessa on kai se, että vapautuu viimeistään 12 ja seuraava asiakas saa tulla aik. 15? Poikkeuksiakin tapahtuu asiakaskohtaisesti.) Buukkauksia saattaa myös tulla pitkin päivää, joten aamulla ei vielä tiedä, montako huonetta samalle päivälle lopulta tullaan myymään.

        Siivouskäytännöt vaihtelevat hotellikohtaisesti, itse olin töissä paikassa jossa lähtevään huoneeseen tehtiin seuraavat: purku, petaus ja minibaarin täyttö tavarat, imurointi, pölyt, vessan pesu, lattian luutuaminen. Lisäksi tietysti huonekohtaiset ylimääräiset, yleissiisteyteen vaikuttavat jutut, kuten ikkunan huoneenpuoleinen lasi, seinien ja tekstiilien mahd. tahrat jne. Oikeasta ohjeajasta en ole varma, kukaan ei osannut sitä varmaksi sanoa, mutta yhteen huoneeseen oli aikaa parikymmentä minuuttia. Tottahan hyvin likaisiin ja monta lisävuodetta sisältäviin huoneisiin meni enemmän. Toisaalta olen kuullut paikoista, joissa ohjeaika on 12 minuuttia, mutta silloin tekemistäkin on todennäköisesti vähemmän. Kaikissa paikoissa ei esimerkiksi imuroida joka kerta, vaan esim. pari kertaa viikossa. Paikassa, jossa itse olin, tehtiin kerran viikossa huolellisempi imurointi ja vessan lattian pesu harjalla. Järjestyksestä sen verran, että pölyt ja imurointi kannattaa tehdä petauksen jälkeen, koska liinavaatteista lähtee aina pölyä. Samoin imurointi nostattaa pölyä, joten se suositellaan tehtävän ennen pölyjen pyyhkimistä. Monet käyttävät samaa luutua ensin pölyihin ja vessaan, joten vessa tietenkin viimeisenä.

        Lisäksi kerroshoitajien hommia ovat käytävien imurointi ja siistiminen ja asuvien huoneiden päiväsiivoukset. En tiedä eri hotellien päikkärikäytännöistä, mutta yleisesti varmaan petaus, pyyhkeiden ja lasien vaihto ja roskikset kuuluvat siihen. Samoin minibar ja ehkä pölyt/luutuaminen.

        Raskasta työtähän se on ja kannattaakin varoa, ettei riko selkäänsä huonoilla työasennoilla. Mutta kyllä se on vaan hieno fiilis, kun laittaa huoneen oven kiinni ja kuittaa sen valmiiksi :)

        Joo, tuo huoneen yleisilme on tosi tärkeä. Esim. verhot pitää aina olla kunnolla. Ja petaus pitää olla tehtynä siististi.

        20 min aika standardihuoneen siivoukseen on ok, sviitit ym. on tietysti vähintän tuplaten tuo. Jatkava 10-15 min. Oksennus ym. kiva yllätys tietysti antaa lisäaikaa siivoukseen. Tuon kovempi tahti on sulaa hulluutta. Koko päivää ei kukaan jaksa tehdä 4 lähtevää huonetta/tunti!


      • 3 vuotta meni
        20+1 kirjoitti:

        Töitä siis tehdään yksin tai pareittain, joskus kiireessä saattaa olla isompikin porukka, jossa työt jaetaan ja tehdään useita huoneita yhtä aikaa (esim 2 purkaa ja petaa, 1 pesee vessat, 1 imuroi, luutuaa, 1 pyyhkii pölyt).

        Likaisia huoneita aletaan tehdä kun vapautuvat, kiireellisimmät saattavat vapautua esim 12 ja olla taas buukattuna parin tunnin päähän. (Yleinen systeemi Suomessa on kai se, että vapautuu viimeistään 12 ja seuraava asiakas saa tulla aik. 15? Poikkeuksiakin tapahtuu asiakaskohtaisesti.) Buukkauksia saattaa myös tulla pitkin päivää, joten aamulla ei vielä tiedä, montako huonetta samalle päivälle lopulta tullaan myymään.

        Siivouskäytännöt vaihtelevat hotellikohtaisesti, itse olin töissä paikassa jossa lähtevään huoneeseen tehtiin seuraavat: purku, petaus ja minibaarin täyttö tavarat, imurointi, pölyt, vessan pesu, lattian luutuaminen. Lisäksi tietysti huonekohtaiset ylimääräiset, yleissiisteyteen vaikuttavat jutut, kuten ikkunan huoneenpuoleinen lasi, seinien ja tekstiilien mahd. tahrat jne. Oikeasta ohjeajasta en ole varma, kukaan ei osannut sitä varmaksi sanoa, mutta yhteen huoneeseen oli aikaa parikymmentä minuuttia. Tottahan hyvin likaisiin ja monta lisävuodetta sisältäviin huoneisiin meni enemmän. Toisaalta olen kuullut paikoista, joissa ohjeaika on 12 minuuttia, mutta silloin tekemistäkin on todennäköisesti vähemmän. Kaikissa paikoissa ei esimerkiksi imuroida joka kerta, vaan esim. pari kertaa viikossa. Paikassa, jossa itse olin, tehtiin kerran viikossa huolellisempi imurointi ja vessan lattian pesu harjalla. Järjestyksestä sen verran, että pölyt ja imurointi kannattaa tehdä petauksen jälkeen, koska liinavaatteista lähtee aina pölyä. Samoin imurointi nostattaa pölyä, joten se suositellaan tehtävän ennen pölyjen pyyhkimistä. Monet käyttävät samaa luutua ensin pölyihin ja vessaan, joten vessa tietenkin viimeisenä.

        Lisäksi kerroshoitajien hommia ovat käytävien imurointi ja siistiminen ja asuvien huoneiden päiväsiivoukset. En tiedä eri hotellien päikkärikäytännöistä, mutta yleisesti varmaan petaus, pyyhkeiden ja lasien vaihto ja roskikset kuuluvat siihen. Samoin minibar ja ehkä pölyt/luutuaminen.

        Raskasta työtähän se on ja kannattaakin varoa, ettei riko selkäänsä huonoilla työasennoilla. Mutta kyllä se on vaan hieno fiilis, kun laittaa huoneen oven kiinni ja kuittaa sen valmiiksi :)

        Huone on luovutettava viimeistään kello 12 ja huone tulisi olla saapuvalle valmiina kello 14.

        Joissain tapauksissa asiakkaalla on late check out, eli asiakas voi olla vaikka kolmeen saakka hotellissa. On myös saapuvia asiakkaita, joille huone on luvattu lantaa jo aikaisemmin, vaikka kello 10. Hotellin varaustilanne vaikuttaa paljon siihen onko late check outteja tai aikaisia saapumisia.

        Itse olen ollut hotellissa jossa oli 90-100% käyttöaste koko ajan. Silloin lähtevät huoneet piti olla klo 14 valmiina. Jatkavia huoneita pystyi toki tekemään tuon jälkeekin. Sitten taas hiljaisessa hotellissa saatettiin tehdä lähteviä huoneita vielä puoli neljältäkin, koska hotelli ei ollut tulossa täyteen.

        Työpäivän pituus hotellissa riippuu siis huoneiden käytöstä.
        Joskus se on 8-14 ja joskus 9-15, riippuen asiakkaista ja varauksista. Viikonloppuna asiakkaat luovuttaa huoneen aina myöhemmin ja muutenkin lähtevät vasta myöhemmin liikenteeseen (jatkavat as.), silloin työpäivä voi olla vaikka 10-16. Arkisin työt pääsi yleensä aloittamaan aika kivasti jo kahdeksan aikoihin, liikematkustajat on ajoissa liikenteessä.

        Huoneiden lisäksi tehtiin tietysti aloitus- ja lopetustöitä (kärryn&komeron täyttö, pyykkien roudaus, siivousvälineiden "huolto" ym.) ja yleisten tilojen siivousta (hotellin käytävät, aula, wc:t..). Näistä tuli vähän lisäpituutta työpäivään. Hiljaisessa hotellissa saatoi töitä olla vain 25 h/vko, kun taas vilkaamassa 30-35 h tuli helposti. Koska työpäivät olivat joskus lyhyitä, tein töitä sitten kuuden päivän putkissa, jotta palkkaa tulisi riittävästi. Oli raskasta mennä vain yhdellä vapaalla useampi viikko putkeen.

        Itse koin pikkaisen stressaavana vaihtelevat työajat ja työmäärät. Työpäivät saattoivat olla erittäin tapahtumarikkaita kaikin puolin. Mikä oli myös positiivistakin (tiettyyn pisteeseen saakka :) ).

        Kertsin työ opetti ainakin joustavuutta sen lisäksi, että kunto nousi kohisten ja kaikki ylimääräinen rasva kyllä kropasta paloi :))


    • entinen kertsi

      Kerroshoitajan työ on todella rankkaa, mutta samalla kuntoo kasvaa eikä pääse lihoamaan tein kerrohoitotyötä 22v lopetin kun olin 47v vanhemmaksi en olisi jaksanut. 80 luvulla se kylläkin oli aivan toista mitä varmaan nykyisin, oltiin omia siivoojia ja meillä oli päivän aikana 7-14 huonetta.
      Viimeinen työpaikka oli mulla jo siivousfirma ja huoneita 18kpl 6 tuntiin. Syödä pitää hyvin ja juoda tarpeeksi että jaksaa.
      Olin helsingin hienoimissa hotelleissa, sai nähdä kuuluisuuksia esim. Paul Ankan, tippiä sai asiakkailta parhainpina päivänä jopa 500 mk tipit loppuivat 90luvuna alussa kun tuli lama.
      Nuorena kyllä jaksaa, erittäin antoisaa työtä, mutta kun nykyisin vedetään viimeisetkin mehut siivoojasta niin ei se enään ole mielekästä.

    • Huh, hurja määrä

      Itse olen parin päivän päästä menossa haastatteluun kerroshoitajan paikasta. Puhelimessa kysyivät, että jaksanko tehdä rankkaa työtä, vuoroon kun kuuluu 25 huoneen siivous?

      Työpaikka-ilmoituksessa sanotaan: "Työ on vakituinen ja osa-aikainen (60-90h/3 viikossa). Tuosta laskeskelin, että olisi noin 4 tuntia per työvuoro. Mutta ilmeisesti on sula mahdottomuus siivota 25 huonetta 4 tunnissa?

      Kertokaa te, jotka tiedätte, kiitos paljon!

      • zäsen

        Varmaan tarkoittivat että 7,5 h vuorossa tehdään 25 huonetta?

        Toi 60-90h/3vko tarkoittaa, että joku päivä voi olla pidempi ja joku lyhyempi. Eli ei siis niin, että vain 4h/pvä. Mutta siis kolmen viikon jaksoissa työtä on tuo 60-90 tuntia.


    • 25v kerroshoitajana

      25 huonetta päivän aikan on aivan liian paljon, siinä ei kyllä ole mitään järkee enään.
      Sanoisin että luxsus luokan hotellissa voi mennä just ja just 16 joissain matkustaja kodissa voi mennä tuo 25 mutta tiukille ottaa.
      Uskon että hotelli missä kävit oli 1 tähden hotelli, jos mulle joku sanois että 7,5 h tee 25 huonetta niin en varmaan meinis siihen hotelliin

    • ---

      Huoneistohotelliympyröissä, joissa sis. keittiö, ym. normaalit kodin jutut esim. 2h,kylp,keittiö-kolme petipaikkaa, tarvittaessa niin monta kuin petivehkeitä löytyy.
      En yhtä kämppää saa aina valmiiksi tuntiinkaan! Ja asukkaita on tosi erilaisia tavoilleen- toisten jäljiltä kun imuroi ja perusjutut, riittää- joissain tapauksissa pitää ottaa "kodin perussiivous".
      Myös tiskit/pyykkihuolto/tarvikehuolto kuuluu.

    • bambu

      Siiiiis, mulla tuntipalkka 9,19e. Yhtä huonetta varten 17 min jos yksin siivoaa. Itse kyllä joustan mieluummin ajasta kuin laadusta, toisin kuin kaikki.
      Yksin ehkä huimin lista, jonka olen tehnyt on 19 huonetta. Siinä hommia saa jo paiskia ihan kunnolla, tosiaan kun täytyy täytellä kärryjä&minibaareja, löpistä asiakkaiden kanssa jne.

      • mit mit

        Hei, eikö kerroshoitajan työ kuuluu palkkaryhmään 4? Alin palkka on siis 9,64 €. Vuonna 2013 palkka pitää olla 10,20 € (kiinteistöpalvelualan tes).


    • kysenx

      Onko lauantai myös työpäivä? V

      • Lee 918

        se riippuu hotelin tilauksen


    • elämän työ

      Olen ollut kerroshoitajana 22 vuotta ja uskon että tunnen sen alan varsin hyvin
      Kerroshoitajan työ on erittäin raskasta mutta kunto pysyy hyvänä jos jaksat tehdä sitä ., muuta liikuntaa et kyllä jaksa harrastaa.
      Syödä pitää kunnolla muuten ei jaksa, kunnon ruoka kerran päivässä , minä laihduin 9kg ensimmäisenä vuonna sitten laihtuminen pysähtyy kun tulee kuntoa lisää.
      Hottellit on kyllä erinlaisia ja jokaisessa on erinlaiset pomot, mulle sattui kyllä joka paikassa erittäin ystävälliset pomot mutta olinkin silloin vakituinen hotellin palkkalistoilla , en missää siivousfirmassa, v 2004 lopetin työt, nyt olen itse pomona mutta en hotellissa, kaiken kaikkiaan sanon että kerroshoito työ on mielekästä , siinä näkee oman työn jäljen ja tapaa paljon asiakkaita , minä työskentelin helsingin parhaissa hotelleissa ja tapasin monta kuuluisuutta. Tippiä sai paljon siihen aikaan , nykyisin tuskin kukaan jättää mitään, alkohoolia oli kotona kaapit pullollaan parasta merkkiä, saatiin pitää myös läytötavarat , ensin ne oli säilytyksessä puoli vuotta jos ei kukaan hakenut, saatiin ne.
      v 1999 oli mun viimeinen vuosi , menin silloin avattavaan hotelliin jossa emäntä oli aivan kauhea, huoneita piti tehdä 18 päivässä , siihen tasoo verattuna se oli aivan liikaa, lasia joka paikassa,tuore- ruusu wc ym ym . lopetin työt 3kk jälkeen ja sain viellä paikan ihanaan hotelliin. kun se lopetettiin vaihdoin kokonaan muihin tehtäviin.

    • sanokee

      mutta yleensähän kerroshoitajat on laihoja nuoria flikkoja, miten he sit jaksavat muka niin raskasta hommaa? Niin ja onko ne lauantait työpäiviä? Eli 6pv viikossa töitä?

    • just joo

      Kerroshoito työ on jaksottaista eli arkena vapaata viikonloppuna töitä , ei kuitenkaan aina.

    • enymmarra

      Miten niin laiha ja nuori ei jaksa? Jos on hyvä kunto kuka vaan jaksaa ja ennemmin nyt nimenomaan laiha ja nuori.

      • ärrr--muurr

        Myös laihalla ja nuorella voi selkä alkaa oireilemaan hyvinkin nopeasti!!!!!!!!


    • Siivoooja

      Noh noh, eiköhän laiha ja nuori voi jaksaa ihan siinä missä paksu ja vanhakin. Tilanteesta ja ihmisestä riippuen joko paremmin tai huonommin. :D

    • Kesätyöntekijä

      Kyllähän huoneita voi olla paljon enemmänkin kuin yllä mainittu. Kahdella ihmisellä voi aivan hyvin olla 35 omalla kerroksellaan ja siitä ehkä vielä saa lähteä auttamaan muita. Yhdessä tehdään, ja kaikki lähtevät sitten kun talo on puhdas. Se kauanko kestää riippuu ihan päivästä. Koko talo kuitenkin siivotaan, vain sunnuntaisin saatetaan jättää. Ja meillä maksetaan myös lounastauosta.

    • Hwllo

      Kiinnostaisi tietää mikä on minimi huone määrä mikä pitää yksin pystyä tekemään päivässä?
      Onko tähän mitään sääntöä, tes'istä ei löytynyt.

      • Sollol

        15 huonetta kesäisin, 20 huonetta talvisin, näin ainakin SOLilla Cumulus-kohteissa


    • Kerroshoitaja

      Olen 57v mies,Olen toiminut eri hotelliketjuilla kerroshoitajan työtehtävissä.Vaikka työ on hyvin raskasta ja palkka huono n.11 e tunti silti pidän työstä todella paljon, Seisosmatyö ja välillä on kiirettä. Päivän aikana noin 50-70 hotellihuonetta pitää pedata,siivota,järjestellä,sitten hotellien käytävien imurointi,ruokasalilattioiden imurointi,pyyhintä,roskien vientiä,liinavaatevarastojen järjestelyä jne. Työ on mukavaa.Tervetuloa alalle vaan.

    • Kerroshoitaja

      Itse olen ollut kohta pari vuotta kerroshoitajana,työ on fyysisesti melko raskasta sekä henkisesti jos tekee vastuuvuoroa. Kesällä erittäin kiireistä aikaa, riippuu toki hotellista. Palkka on melko heikko nähden työmäärään mitä tehdään. Moni tullut kokeilunhalusta katsomaan millaista työtä on,toivoisin itse ettei moni tekisi niin. Siinä joutuu tekemään kauhean perehdytyksen asioihin mitä hotellilla tehdään, menee sekin aika suoraansanottuna hukkaan kun toisella ei ole mitään kiinnostusta edes ja aikoo jo lopettaa koska työ on niin raskasta. Kannattaa siis miettiä jaksaako erittäin fyysistä työtä,ja viikonloppu vuoroja. Yhteen huoneeseen on annettu aikaa 15min ja asuvan huoneen päiväsiivous 8min.

    • Anonyymi

      Orjan työ ja paska palkka.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 122
      2986
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      84
      2731
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      17
      2188
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      20
      1763
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      21
      1668
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1499
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      17
      1469
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      28
      1417
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      16
      1387
    10. Kristityt "pyhät"

      Painukaa helvettiin, mä tulen sinne kans. Luetaan sitten raamattua niin Saatanallisesti. Ehkä Piru osaa opetta?!.
      Kristinusko
      6
      1312
    Aihe