Sosionomi vastaan lähihoitaja

hehheh

No kertokaas kuinka sosionomin ja lähihoitajan työ (jos suuntaus sama) eroaa toisistaan??
Siis muuten kuin kouluasteena...entä se itse työ ja palkka?

28

6476

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Diplomi-insinööri

mutta molemmista saa ihan hyviä, miestä kunnioittavia vaimoja.

• rva...

voi kunnioittaa yleistä naurun aihetta, insinööriä ja vieläpä "diploa"....(jolla homma hanskassa ja hanskat hukassa); )=

• hehheh

jätetääs tuo läpän heitto. Mä tarkotin ihan oikeesti (tais toi mun nimimerkki nyt häiritä) mutta meinaan sitä että onko järkee opiskella "korkeemmalle" ja pidempään jos työtehtävät on sitten samoja (jos se suuntaus on esim. vaikka lapsiin kummallakin) kun lähihoitajan opinnoissa pääsee helpommalla ja nopeemmin työhön kiinni.
      Vai eikö kukaan edes ole ajatellut moista ja äköttää turhaan amk.ssa, muka hienomman tittelin perässä?

• sosionomi amk

lähihoitaja tekee alan perustyötä hoiva- tai hoitoalaa. Sosionomi on korkeampi tutkino ja verratavissa esimerkiksi sairaanhoitaja amk tutkintoon. Lähihoitaja palkaltaan on kaksi tai kolme ja jopa enemmänkin alapuolella sosionomin palkkaluokkia.
        Ihmisen kunnianhimosta on myös palkkaluokat kiinni, jääkö nuhertamaan vai uskaltaako ottaa vastuuta.

• amiksesta??
        sosionomi amk kirjoitti:

lähihoitaja tekee alan perustyötä hoiva- tai hoitoalaa. Sosionomi on korkeampi tutkino ja verratavissa esimerkiksi sairaanhoitaja amk tutkintoon. Lähihoitaja palkaltaan on kaksi tai kolme ja jopa enemmänkin alapuolella sosionomin palkkaluokkia.
        Ihmisen kunnianhimosta on myös palkkaluokat kiinni, jääkö nuhertamaan vai uskaltaako ottaa vastuuta.

Amiksesta ei titteleitä saa, vaan perustutkinnon.
        Miten teitä on aivopesty? Työkkärissäkö? Amk on perustutkinto taukit, se ei ole "alempi korkeakoulututkinto", amk kun ei ole korkeakoulu. Kysykää vaikka opelta amiskat, säälittää.

• osuiko
        amiksesta?? kirjoitti:

Miten teitä on aivopesty? Työkkärissäkö? Amk on perustutkinto taukit, se ei ole "alempi korkeakoulututkinto", amk kun ei ole korkeakoulu. Kysykää vaikka opelta amiskat, säälittää.

taisi osua arkaan kohtaan. en nimittelyt ketään taukiksi tai miksikään muuksi. hyvät tavat opitaan kotona ja jo peruskoulussa. en väittänyt, että korkeakoulututkinto. Yritä lukea ja ymmärtää sen sisältö. sitten vielä asiallinen käytös olisi myös järkevää. ettei kyseessä ole vain huutava tyhmyys?

• Juke
        sosionomi amk kirjoitti:

kun jotkut jaksaa noista amk-tutkinnoista nostaa meteliä. Ennen ne olivat opistoasteen tutkintoja ja kaikki tiesivät opistoasteen ja yliopiston erot. Nyt on tehty muutamia rakenneuudistuksia, opetussuunnitelmia on muutettu ja kurssien nimiä vaihdeltu ja osa luulee, että amk ja yliopisto ovat sama asia. Vaimoni opiskelee amk:ssa ja itselläni menossa sosiaalityönopinnot yliopistossa. Voin kertoa, että ihan eri määrän vaativat melkein samannimiset kurssit.Suomessa on parin vuoden päästä(1.8.2005) paljon "korkeakoulutettuja" kun kaikki amk-tutkinnot aletaan rinnastaa kandin tutkintoon. Jos kunnianhimosta puhutaan niin amk:n pääsee nyt kuka vaan sisälle, jos ei juuri tiettyyn kaupunkiin halua. Ja sosionomeja on Suomessa ihan liikaa. Ainoastaan se, ettei yliopistoissa ole ollut riittävästi sosiaalityön aloituspaikkoja, työllistää nyt sosionomeja. Tosin sosionomeja ei voi kun tietyin edellytyksin valita sosiaalityöntekijän virkaan. Suurin osa on määräaikaisia sopimuksia. Ja jos tuosta lähihoitajan ja sosionomin eroista puhutaan niin selväähän se on että toinen on keskiasteen ja toinen alemman korkeakoulututkinnon tasoinen. Teen keikkaa em. palvelukodissa ja eipä siellä ainakaan voi sanoa kuka on sosionomi ja kuka lähihoitaja/perushoitaja/sairaanhoitaja. Luulisihan sen nyt näkyvän jos on ihan amk-tutkinto takana:)

• ....
        sosionomi amk kirjoitti:

teen normaalia lähihoitajan työtä ja viime vuoden keskikuukausi ansioni oli 2200 euroa. Teen tosin kolmivuorotyötä, mutta pidän siitä

• noora
        amiksesta?? kirjoitti:

olet? Amiskasta kukaan ole puhunutkaan, vaan amk.sta eli ammattikorkeakoulusta. Ja amk.sta ei tule perustutkintolaisia vaan sieltä sun amiskasta.

• noora
        Juke kirjoitti:

kun jotkut jaksaa noista amk-tutkinnoista nostaa meteliä. Ennen ne olivat opistoasteen tutkintoja ja kaikki tiesivät opistoasteen ja yliopiston erot. Nyt on tehty muutamia rakenneuudistuksia, opetussuunnitelmia on muutettu ja kurssien nimiä vaihdeltu ja osa luulee, että amk ja yliopisto ovat sama asia. Vaimoni opiskelee amk:ssa ja itselläni menossa sosiaalityönopinnot yliopistossa. Voin kertoa, että ihan eri määrän vaativat melkein samannimiset kurssit.Suomessa on parin vuoden päästä(1.8.2005) paljon "korkeakoulutettuja" kun kaikki amk-tutkinnot aletaan rinnastaa kandin tutkintoon. Jos kunnianhimosta puhutaan niin amk:n pääsee nyt kuka vaan sisälle, jos ei juuri tiettyyn kaupunkiin halua. Ja sosionomeja on Suomessa ihan liikaa. Ainoastaan se, ettei yliopistoissa ole ollut riittävästi sosiaalityön aloituspaikkoja, työllistää nyt sosionomeja. Tosin sosionomeja ei voi kun tietyin edellytyksin valita sosiaalityöntekijän virkaan. Suurin osa on määräaikaisia sopimuksia. Ja jos tuosta lähihoitajan ja sosionomin eroista puhutaan niin selväähän se on että toinen on keskiasteen ja toinen alemman korkeakoulututkinnon tasoinen. Teen keikkaa em. palvelukodissa ja eipä siellä ainakaan voi sanoa kuka on sosionomi ja kuka lähihoitaja/perushoitaja/sairaanhoitaja. Luulisihan sen nyt näkyvän jos on ihan amk-tutkinto takana:)

sulle. Kyllä kai suurinosa tietää että on ero amk.n ja yliopiston välillä. Kuten on ero myös toisen asteen koulutuksella ja amk.lla.
        Ja ei sinne amk.n nyt kuka vaan sisälle pääse (no, toki niiiiin viisaat kuin sinä ja muut jotka yliopistossa olette, niiaus vielä päälle). Mutta eipä kaikki amiskalaiset, joten kyllä eroa on kouluasteilla ihan varmasti. Ja sillä ihmisen "kunnianhimolla", ei kaikki amiskalaiset silti mitään tyhmiä ole, heille vain riittää se koulutus ja voivat tienata tosi hyvin. Kokemus ja työhistoria puhuu jo puolestaan. Ja kaikki tuntevat varmaan "idiootteja" insinöörejä...
        Ei kai kysyjäkään nyt mitään lapsellista tappelua halunnut mikä on paras (johon aina yliopisto ihmiset alkaa mollaamaan amk.ta ja amk.laiset mollaa amiskalaisia jne.). Ja sitten ne jotka ei edes tiedä mitä mikäkin vaatii, heittää väliin omia luulojaan. HUOH!

• jonna
        osuiko kirjoitti:

taisi osua arkaan kohtaan. en nimittelyt ketään taukiksi tai miksikään muuksi. hyvät tavat opitaan kotona ja jo peruskoulussa. en väittänyt, että korkeakoulututkinto. Yritä lukea ja ymmärtää sen sisältö. sitten vielä asiallinen käytös olisi myös järkevää. ettei kyseessä ole vain huutava tyhmyys?

Otan kantaa keskusteluun, olin aiemmin lähihoitaja, mutta nykyään sairaanhoitaja. Palkka ei ole kovin paljon noussut , ja jos miettii paljonko opiskelu maksaa..........., vastuuta on vähän enemmän , mutta tiedän lähihoitajia jotka jakavat lääkkeitä ,ainoastaan tietyt rokotteet kuuluu meille.
        Kaikki on paikasta kiinni ja riippu muista ihmisistä ,miten vastuu jaetaan.

• ota selvää

Sosionomit työskentelevät lasten ohjaajina esim. vetäjinä kerhoissa -> järjestävät toiminnallisia tai lto:na päiväkodeissa. Lastenhoitajat syöttävät, pukevat, pyyhkivät pyllyjä...jne. Kokemusta löytyy molemmista.

• Juke

ainakaan meidän työpaikalla ero mitenkään. Olen töissä palvelukodissa ja samta työt on sekä vielä sama palkka.

• omavalinta

ei sairaanhoitajakaan mene lähihoitajaksi ja heillä on palkka ero ja tehtävä ero aloillaa. Minusta on tämä on lähinnä lapsellista. riippuu sosionomista mihin haluaa, minulla on työ johon koulutusvaatimuksena oli alempi korkeakoulututkinto tai amk ja olen amk ja minut valittiin. minä vedän projektia. tämä on ihan naurettavaa tapella kun kukaan ei todella käsitä mikä ero on koulutuksella. lähihoitajan tutkinto ei ole ammattitutkinto vaan perustutkinto ja sillä ei ole suoraan jatkotutkintoa vaan ammattitutkintoja on perhepäivähoitajat, koulunkäyntiavustajat yms.
        sosionomi ja sairaanhoitaja amk tutkinot vastaavat todellakin entisiä opistotason tutkintoja niiden suorituspaikka on ammattikorkeakoulu ja niissä on aloja, joita ei edes voi opiskella muualla, kuten monet kirkonvirat yms. uudistus ei taida tavoittaa kenelläkään ymmäryksen tasoa ja vaikeimmin taitaa sen ymmärtää yliopistossa opiskelevat. en vieläkään väitä olevani jotakin muuta kuin olen.

• minun valintani
        omavalinta kirjoitti:

ei sairaanhoitajakaan mene lähihoitajaksi ja heillä on palkka ero ja tehtävä ero aloillaa. Minusta on tämä on lähinnä lapsellista. riippuu sosionomista mihin haluaa, minulla on työ johon koulutusvaatimuksena oli alempi korkeakoulututkinto tai amk ja olen amk ja minut valittiin. minä vedän projektia. tämä on ihan naurettavaa tapella kun kukaan ei todella käsitä mikä ero on koulutuksella. lähihoitajan tutkinto ei ole ammattitutkinto vaan perustutkinto ja sillä ei ole suoraan jatkotutkintoa vaan ammattitutkintoja on perhepäivähoitajat, koulunkäyntiavustajat yms.
        sosionomi ja sairaanhoitaja amk tutkinot vastaavat todellakin entisiä opistotason tutkintoja niiden suorituspaikka on ammattikorkeakoulu ja niissä on aloja, joita ei edes voi opiskella muualla, kuten monet kirkonvirat yms. uudistus ei taida tavoittaa kenelläkään ymmäryksen tasoa ja vaikeimmin taitaa sen ymmärtää yliopistossa opiskelevat. en vieläkään väitä olevani jotakin muuta kuin olen.

Minun ei tarvitse hetkeäkään miettiä saanko paremman koulutuksen yliopiston sosiaalityön koulutusohjelmassa kuin amk:ssa sosionomiksi opiskellessani. Ja älkää nyt sanoko että yliopistossa ei saa työkokemusta.

• AmMattiKorkeakoulu

Meneeköhän tässä nyt kaikilla vähän lyhenteet sekaisin? lyhenne AMK tarkoittaa ammattikorkeakoulua, ei toisen asteen oppilaitosta eli "amista".

Ottakaa selvää mistä puhutte!

Esim. bioanalyytikko (AMK), sairaanhoitaja (AMK), fysioterapia (AMK) jne...

• ktm

amk on jatkoa amiskalle...

• Mari

Minun mielestäni tuossa kysymyksessä jo todetaan se, että ne ovat eri kouluasteita!

No kertokaas kuinka sosionomin ja lähihoitajan työ (jos suuntaus sama) eroaa toisistaan??
        Siis muuten kuin kouluasteena...entä se itse työ ja palkka?

Vai miten sinä tuon kohdan muuten kuin kouluasteena sitten tulkitset?Siinähän todetaan että ne eroavat kouluasteena...kysyjä vaan tarkoittaa sitä, että jos on esim. lastentyöhön suuntautunut sosionomi ja lastentyöhön suuntautunut lähihoitaja niin miten niiden työ eroaa toisistaan esim. päiväkodissa. Nuo suuntaavat opinnot nyt ei varmaan mene noin kuin kirjoitin, mutta idea selvinnee.

• opm

AMK on ammattikoulun jatkotutkinto.

• Lissu
        opm kirjoitti:

AMK on ammattikoulun jatkotutkinto.

mitäs lukiolaiset siellä sitten jatko-opiskelevat? Suurin osahan ammattikorkeakoulun opiskelijoista on lukiolaisia. Viime vuonna koulussani kiintiö oli jaettu niin, että 100 paikkaa oli varattu lukiolaisille ja 20 aloituspaikkaa muista toisen asteen koulutuksista tuleville.

• Mari

että omasta tutkinnosta tai ammatista haluaa ja pitää ollakin ylpeä. Ymmärrän jos joku lähtee opiskelemaan terveydenhuoltoalalle ammattikorkeakouluun, koska sairaanhoitajaksi, kätilöksi/fysioterapeutiksi yms. ei pääse muuta kautta. Jos itse joutuisin valitsemaan yliopiston sosiaalityön koulutusohjelman ja sosionomin amk-tutkinnon, diplomi-insinöörin tai amk-insinöörin tai vaikka kauppatieteiden maisterin ja tradenomin väliltä olisi valintani aika helppoa. Nuo vain muutamina esimerkkeinä. AMK-tutkinnon omaavilla tuntuu olevan hirveä tarve korostaa sitä, että heillä on sitä työelämässä tarvittavaa kokemusta. En ole itse vielä sitä missään vaiheessa työtäni huomannut.

• Tuuba

Minusta tuolla amiskojen työharjoittelulla/kokemuksella ei ole juuri mitään merkitystä. Se on tutkinnossa vain jotta tutkintojen laajuutta olisi voitu keinotekoisesti kasvattaa. Jokainen opiskelija, oli sitten amk tai yo, tekee joka tapauksessa töitä ja viimeistään vuoden päästä tutkinnon suorittamisesta oikeaa työkokemusta on jo kertynyt ihan riittävästi vaikka työharjoittelua ei alunperin tutkintoon olisi sisältynytkään.

• työharjoittelu
        Tuuba kirjoitti:

Minusta tuolla amiskojen työharjoittelulla/kokemuksella ei ole juuri mitään merkitystä. Se on tutkinnossa vain jotta tutkintojen laajuutta olisi voitu keinotekoisesti kasvattaa. Jokainen opiskelija, oli sitten amk tai yo, tekee joka tapauksessa töitä ja viimeistään vuoden päästä tutkinnon suorittamisesta oikeaa työkokemusta on jo kertynyt ihan riittävästi vaikka työharjoittelua ei alunperin tutkintoon olisi sisältynytkään.

Sosionomin työharjoittelu on vähintään noin 30 opintoviikkoa ja enimmillään 42 opintoviikkoa. kannataisi ensin tutustua opinto-oppaisiin, kuin huudella ihan mitä sattuu. Tyhmyydellä on yleensä kovin ääni, valitettavasti

• Heko
        työharjoittelu kirjoitti:

Sosionomin työharjoittelu on vähintään noin 30 opintoviikkoa ja enimmillään 42 opintoviikkoa. kannataisi ensin tutustua opinto-oppaisiin, kuin huudella ihan mitä sattuu. Tyhmyydellä on yleensä kovin ääni, valitettavasti

Sitä suuremmalla syyllä...

• ihan
        Heko kirjoitti:

Sitä suuremmalla syyllä...

lukutaidoton, ammu itsesi sulla ei todella ole muuta käyttöä

• kikkelis
        ihan kirjoitti:

lukutaidoton, ammu itsesi sulla ei todella ole muuta käyttöä

Ottaako pikkusta päähän? :)

• minä

työt ja minä teen hallinnon ja eroa on neljä palkkaluokka ja itse päätän työajat. tässä ero

• ohhoh

vallan boss olet..

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      40
      2989
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      33
      2807
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      48
      2443
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      45
      2111
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      21
      2024
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1790
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      44
      1697
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      37
      1550
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      45
      1473
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26