Mistä tulee keskuspölynimurin ääni?? Tuleeko suurin osa melusta itse siitä keskuslaitteesta vai imurin suuttimista? Mietin kannattaako laittaa keskusyksikkö tekniseen tilaan vai KHH:on. Jos melu tulee suuttimista niin eipä sitä sitten melun takia kannata laittaa tekniseen tilaan. Mutta jos möly tulee itse laitteesta niin sittenhän se on kannattavaa viedä pois asuintiloista.
Keskuspölynimuri melunlähteenä
23
6744
Vastaukset
- Imurin varsi
Minä laittaisin ehdottomasti tekniseen tilaan jos voisin valita, ääni on yksi mutta ei ainut syy. Ääntä mielestäni lähtee eniten itse imuripöntöstä ja poistoilmasta, joka usein ulkona kuuluu varsin selvästi (naapuri tietää milloin teillä siivotaan). Suuttimet suhisee melko vaimeasti ja tykkäänkin juuri siksi ko. härvelistä. Se toinen minusta teknistä tilaa puoltava seikka on se että pölypönttö/suodatin on silloin tällöin tyhjennettävä ja siitä varisee/pölisee aina jonkin verran pölyä ympäristöön jota en toistamiseen enää haluaisi asuintiloihin karistella.
- Mä.
Jos teillä on tekninen tila, niin mihin sitä säästellään? Sinnehän se keskuspölynimuri kuuluu.
Meillä on Beam-merkkinen. Siinä on jokin äänenvaimennin, mutta kyllä ulos tulee paljon melua. Tuon äänenvaimentimen liitokset vähän löystyivät ja se luisti usein alas niin, että ilmaa vuoti tekniseen tilaan. Onneksi se ei ollut asuintiloissa. Lisäsin klemmarin liitoksien päälle.
Melua tulee varmaan paljon putkien liitoskohtien olakkeista.- pasi
No huonoina puolina ajattelin putkiston pituutta ja käyttöä jos se sijaitsee tenisessä tilassa. KHH on melkein keskellä kämppää ja tekn ihan nurkassa. Käytöllä sitä että pölypussi olis helpommin puhdistettavissa kun se on sisällä. Tekniseen pitää kulkea ulkokautta.
- jamppa
pasi kirjoitti:
No huonoina puolina ajattelin putkiston pituutta ja käyttöä jos se sijaitsee tenisessä tilassa. KHH on melkein keskellä kämppää ja tekn ihan nurkassa. Käytöllä sitä että pölypussi olis helpommin puhdistettavissa kun se on sisällä. Tekniseen pitää kulkea ulkokautta.
niin hirveän usein tarvi tyhjentää.
riippuu tietysti talon muodosta ja ajateltujen rasioiden paikasta, mutta mikäli laitat rasian myös teknisen tilan päähän, et taida hirveästi voittaa putkien pituudessa. meillä tekninen tila aivan talon länsi kulmassa, enkä harkitsekkaan imurille muuta paikkaa. perustelut tulivat jo muilta ja ne hyödyt korvaavat muutaman ylimääräisen putkimetrin. ainakin minun mielestäni. jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee. - Sepi
jamppa kirjoitti:
riippuu tietysti talon muodosta ja ajateltujen rasioiden paikasta, mutta mikäli laitat rasian myös teknisen tilan päähän, et taida hirveästi voittaa putkien pituudessa. meillä tekninen tila aivan talon länsi kulmassa, enkä harkitsekkaan imurille muuta paikkaa. perustelut tulivat jo muilta ja ne hyödyt korvaavat muutaman ylimääräisen putkimetrin. ainakin minun mielestäni. jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee.Jos talossa on teknisessä tilassa kattila, joka vaatiin palo-osastoinnin, niin sitten sinne ei kannata tehdä mitään ylimääräisiä putkituksia.
Jos teksininen tila ei ole palo-osastoitu, niin imuri sinne ilman muuta. Itse en heti laittanut edes putkea ulos imurista. Eipä näytä tulevan pölyä tekniseen tilaan, joten en edes vie putkea ulos, jääpähän imurin imemä lämmin ilma ja moottorin tuottama lämpö taloa lämmittämään. - jamppa
Sepi kirjoitti:
Jos talossa on teknisessä tilassa kattila, joka vaatiin palo-osastoinnin, niin sitten sinne ei kannata tehdä mitään ylimääräisiä putkituksia.
Jos teksininen tila ei ole palo-osastoitu, niin imuri sinne ilman muuta. Itse en heti laittanut edes putkea ulos imurista. Eipä näytä tulevan pölyä tekniseen tilaan, joten en edes vie putkea ulos, jääpähän imurin imemä lämmin ilma ja moottorin tuottama lämpö taloa lämmittämään.ei tullut toi palojuttu mieleen, kun itselle ei tule kattilaa.
- pasi
Sepi kirjoitti:
Jos talossa on teknisessä tilassa kattila, joka vaatiin palo-osastoinnin, niin sitten sinne ei kannata tehdä mitään ylimääräisiä putkituksia.
Jos teksininen tila ei ole palo-osastoitu, niin imuri sinne ilman muuta. Itse en heti laittanut edes putkea ulos imurista. Eipä näytä tulevan pölyä tekniseen tilaan, joten en edes vie putkea ulos, jääpähän imurin imemä lämmin ilma ja moottorin tuottama lämpö taloa lämmittämään.Joo ajattelin sen laittaa kattilan kanssa samaa tilaan eli se on EI30. Jos se sitten vaatii palokatkon niin onhan se laitettava. Tuo olikin uutta että poistoilman voi puhaltaa suoraan tilaan? Onko tosiaan että siitä ei tule niin paljoa sitä pölyä? Onkohan haittaa poltinlaitteille?
- Sepi
pasi kirjoitti:
Joo ajattelin sen laittaa kattilan kanssa samaa tilaan eli se on EI30. Jos se sitten vaatii palokatkon niin onhan se laitettava. Tuo olikin uutta että poistoilman voi puhaltaa suoraan tilaan? Onko tosiaan että siitä ei tule niin paljoa sitä pölyä? Onkohan haittaa poltinlaitteille?
Joskus keskuspölynimuri sijoitetaan sisätiloihin ilman ulospuhallusta (khh, vaatehuone, siivouskomero). Imurissa on suodatin, joten ei siitä pahemmin pölyä mene läpi ja jos vähän meneekin, niin ei se yleensä teknisessä tilassa mitään haittaa.
Palo-osastoinnissa pitää lämpiviennit tehdä palomanseteilla, joku kertoi että ovat aika kalliita. - Mä.
jamppa kirjoitti:
riippuu tietysti talon muodosta ja ajateltujen rasioiden paikasta, mutta mikäli laitat rasian myös teknisen tilan päähän, et taida hirveästi voittaa putkien pituudessa. meillä tekninen tila aivan talon länsi kulmassa, enkä harkitsekkaan imurille muuta paikkaa. perustelut tulivat jo muilta ja ne hyödyt korvaavat muutaman ylimääräisen putkimetrin. ainakin minun mielestäni. jokainen tietysti tekee niinkuin parhaaksi näkee.Mun vanhukset asuu kaksistaan ja sanovat tyhjäävänsä sen kerran vuodessa, vaikka ei ole puolillakaan. Meillä se tyhjätään ehkä 3..4 kertaa vuodessa, mutta meitä onkin 4; Kaikki kannetaan hiekkaa kengillä sisälle minkä harrastuksilta ehditään ja otamme kuivausrummun nukkasihdistäkin pölyt pois imuroimalla.
Tyhjääminen on sen verra pölyinen homma, että sen tekee mielellään ihan pihalla. Meillä kun pölyt pitää kaataa siitä sangosta pois (jätesäkkiin menee kätevästi). - pha
pasi kirjoitti:
Joo ajattelin sen laittaa kattilan kanssa samaa tilaan eli se on EI30. Jos se sitten vaatii palokatkon niin onhan se laitettava. Tuo olikin uutta että poistoilman voi puhaltaa suoraan tilaan? Onko tosiaan että siitä ei tule niin paljoa sitä pölyä? Onkohan haittaa poltinlaitteille?
Se ei kyllä pidä paikkaansa että keskuspölynimurin poistoilman voi puhaltaa samaan tilaan. Kyllä se on ulos puhallettava. Siinä on aikamoiset ilmamäärät ja se on ylipainetta;ties minne se meneekin. Paloasian kannalta kun ajatellaan järjellä niin on se paljon turvallisempaa kun imurin moottori palaa kattilahuoneessa joka on oma osasto, kuin se palaisi vaatekomerossa. Voihan siitä asuntoo lähtevän putken mantteloida jos joku palomies sitä erikseen vaatii.
- Mä.
pha kirjoitti:
Se ei kyllä pidä paikkaansa että keskuspölynimurin poistoilman voi puhaltaa samaan tilaan. Kyllä se on ulos puhallettava. Siinä on aikamoiset ilmamäärät ja se on ylipainetta;ties minne se meneekin. Paloasian kannalta kun ajatellaan järjellä niin on se paljon turvallisempaa kun imurin moottori palaa kattilahuoneessa joka on oma osasto, kuin se palaisi vaatekomerossa. Voihan siitä asuntoo lähtevän putken mantteloida jos joku palomies sitä erikseen vaatii.
Ja mistäs se ylipaine muodostuu? Siitäkö, että imuri siirtää ilman huoneesta toiseen? Tietysti, jos imuri ja poisto on teknisessä tilassa, niin sinne tulee ylipaine. Silloin (ja muutenkin) siellä toki pitää olla jokin venttiili, että ilma pääsee ulos. Suuren alipaineenhan keskuspölynimuri aiheuttaa normaalisti, kun poisto ei ole KHH:een eikä mihinkään komeroon.
Ei suinkaan keskuspölynimurien moottorit enää pala; Se oli eri silloin joskus. Ja mikä se palava malli olikaan? Olikos se joku 'ullakkomalli'?
Minulla on siis imuri teknisessä tilassa ja poisto sieltä ulos. Suosittelen. - mimmi-06
pha kirjoitti:
Meillä ollut keskuspölynimuri yli 20vuotta teknisessä tilassa ja ulos ei ole minkäänlaista putkea. Melu jää tekniseen tilaan ja pölyä ei oo enempää kuin muutenkaan olisi.
- sopuli
tarkista ensin hyväksyykö kuntasi palotarkastaja sijoittamisen tekniseen tilaan....tai muut viranomaiset...
Mulle vaativat palomansettia putken seinän läpivienti kohtaan.
Imutehon kannalta on kai aivan sama onko putki imu vai poistopuolella kokonaispituudesta ne häviöt tulevat.
ainakin meidän allaway 1900 pitää ääntä silleen että sopisi olla teknisessä tilassa.... mutta kun ei kelvannu...:(- Jore
ei puhuta keskuspölyimurin putkien kulkemisesta palo-osastosta toiseen.
Jore - sopuli
Jore kirjoitti:
ei puhuta keskuspölyimurin putkien kulkemisesta palo-osastosta toiseen.
JoreOlisi selvät ohjeet.
Kunnan tarkastajasta se on kiinni mitä se vaatii.
Toinen tällainen oli se että meille tarkastaja pakotti tekemään tuulikaapin. Rakennuslupapapereita ei hyväksytty ennen kun se oli niihin piirretty. (No unohtu se seinä tehdä ja laittaa se tuulikaapin ovi...)
- junnu
viedään mahd. monen oven ja seinän taakse , se mekkaloi . Suuttimesta kuuluu pieni suhina . Hyödyllisemmästä päästä kotitalouskone anopin tyttären mielestä .
- keskusyksikkö
ainakin meilä. Itse suulakkeet jne. pitävät normaalin imuäänen mutta itse laitteen meteli on kova! On kyllä hyvä ja tehokas imuri!
- julle
Keskusyksikkö pitää meteliä. Lienee kuitenkin eri malleja jotka tarkoitettu asennettavaksi asuintiloihinkin. Itsellä keskusyksikkö lämpimässä varastossa josta kätevä tyhjentää säiliö roskikseen.
- tane
kylmässä tilassa ollut beam jo 4,5v ja hyvin on jaksanut kovalakin pakkasella imeä(kylläkin sijoitettu villoitettuun parin neliön koppiin, jossa ei lämmitystä, enemmänkin paloturvallisuuden vuoksi)ei mitään ääntä kuulu!
- Tehotarve
tane kirjoitti:
kylmässä tilassa ollut beam jo 4,5v ja hyvin on jaksanut kovalakin pakkasella imeä(kylläkin sijoitettu villoitettuun parin neliön koppiin, jossa ei lämmitystä, enemmänkin paloturvallisuuden vuoksi)ei mitään ääntä kuulu!
niin mitenkäs sitte kesällä tämä villakoppi päästää moottorin lämmön ulos ?
Poistoäänenvaimentimia on saatavana naapurien iloksi eivätkä maksa kovin paljon.
- Korvatulpat
Onko naapuri asentanut keskuspölyimurin väärin, sillä siitä lähtee todella häiritsevä meteli?
Voiko asiaa jotenkin puuttua? Naapuri ainakin laittaa imurin aina päälle kun oleskelleen pihalla, tämä on uusi tapa "kiusata" naapuria!
Uskomatnta, eikös tämä kuulu rakennusvalvonnalle! - Pihalla viihtyvä !
Onko naapuri asentanut keskuspölyimurin väärin, sillä siitä lähtee todella häiritsevä meteli?
Voiko asiaa jotenkin puuttua? Naapuri ainakin laittaa imurin aina päälle kun oleskelleen pihalla, tämä on uusi tapa "kiusata" naapuria!
Uskomatnta, eikös tämä kuulu rakennusvalvonnalle!- bvhfhjgkjgiu
MIten joku keskuspölynimuri voisi häiritä? Ruohonleikkuri jne pitää varmasti kovempaa meteliä ja se kestää kauemmin kuin joku imurointi. Jos ei siedä ääntämelua niin silloin pitää muuttaa vaikka Kainuuseen tai Lappiin niin ei naapurin äänet häiritse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet
Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.282823Oliko pakko olla taas tyly?
Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli652633Kemijärven festarit 2025
Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️151704Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!
Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h1281428- 1021417
- 1051399
Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?
En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?241197Salilla oli toissapäivänä söpö tumma
Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen411106Kalateltta ja Siipiteltta
Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la141093Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä
Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest591005