omistan vanhan puimurin ja haluaisin kysyä sen vakuutuksista,pitääkö se katsastaa jos meinaa saada vakuutuksen,minkä hintainen vakuutus on ja onko se pakollinen.joudun ajamaan siirtymät yleisellä tiellä. tarvitsen puimuria noin viikon verran vuoteen.minulla ei ole papereita kyseiseen koneeseen.
sampo 10
7
2220
Vastaukset
- öllölä
...ootko nyt ihan tosissasi tuon kysymyksesi kanssa??!?
- pena
kyllä olen tosissaan.
- mf240
pena kirjoitti:
kyllä olen tosissaan.
Mulla on puimurissa vakuutus joka korvaa palo- varkaus- kuljetus- ja liikennevahingot. vuosimaksu vajaa 13e. Sitä en sitten tiedä onko se pakollinen.
Muuten liiterissä olis jouten sampo 10, siitä edullisesti sulle varaosapuimuri ;-) - S_S
mf240 kirjoitti:
Mulla on puimurissa vakuutus joka korvaa palo- varkaus- kuljetus- ja liikennevahingot. vuosimaksu vajaa 13e. Sitä en sitten tiedä onko se pakollinen.
Muuten liiterissä olis jouten sampo 10, siitä edullisesti sulle varaosapuimuri ;-)Jep soita maatilavakuutuksia myyvään vakuutusyhtiöön ja sovi paketti. Tapiolalla on myös erityinen "kaatumisvakuutus" puimurille. Ne muuthan nyt olivat palo varkaus vastuu (vastaa vähä niinkuin liikennevakuutusta)
Rekisteröintivelvollisuutta ei ole. Papereita ei varmaan koskaan ole ollutkaan. 15 - vuotta täyttänyt saa ajaa moottorikäyttöistä laitetta.
Laita kuitenkin hitaan ajoneuvon kilpi ja pidä valot ja heijastimet kunnossa.
terv S - pena
S_S kirjoitti:
Jep soita maatilavakuutuksia myyvään vakuutusyhtiöön ja sovi paketti. Tapiolalla on myös erityinen "kaatumisvakuutus" puimurille. Ne muuthan nyt olivat palo varkaus vastuu (vastaa vähä niinkuin liikennevakuutusta)
Rekisteröintivelvollisuutta ei ole. Papereita ei varmaan koskaan ole ollutkaan. 15 - vuotta täyttänyt saa ajaa moottorikäyttöistä laitetta.
Laita kuitenkin hitaan ajoneuvon kilpi ja pidä valot ja heijastimet kunnossa.
terv Skiitokset tiedoistanne,rupes asiat selkiintymään. t.pena
- Jönsson
pena kirjoitti:
kiitokset tiedoistanne,rupes asiat selkiintymään. t.pena
Mutta nyt...
Puimuria ei voi rekisteröidä, eikä siihen tarvita eikä siihen saa liikennevakuutusta. Liikennevakuutus = liikenteen vastuuvakuutus. Sitä siis ei puimuriin saa.
Kaatumiset, suistumiset ja törmäyksessä puimurille itselleen sattuneet vahingot kattaa leikkuupuimurivakuutus, joka on lähinnä kaskoa muistuttava vakuutus.
Jos puimurikuski aiheuttaa liikennevahingon (on syyllinen) hän maksaa vahingon omasta pussistaan tai jos (ja yleensä onneksi kun) hänellä on vastuuvakuutus (maatilavakuutuksen vastuuvakuutus) tästä vakuutuksesta.
Huomattavaa on kuitenkin, että tavallisen kotivakuutuksen vastuuvakuutus ei ole voimassa elinkeinon harjoittamisessa. Jos siis joku ei-tilallinen hankkii puimurin harrastuksekseen, mutta intoutuukin sitten tekemään rahtityötä, ei vastuuvakuutus ole voimassa.
Jos taas maatilan puimuria kuljettaa palkattu kuski, kattaa maatilan vakuutus tämänkin torveilut ns. isännänvastuun periaatteen kautta.
Vielä kannattaa huomioida maatilan vastuuvakuutuksenkin mahdolliset rajoitteet rahtityön osalta. Rahtipuinti katsotaan liitännäiselinkeinoksi. Liitännäiselinkeinot ovat laajimmin Lähivakuutuksen vastuuvakuutuksen kohteena. ohjantähdessä nämä on rajattu hyvinkin ahtaasti. Tapiolassa liitännäistoimet ovat vastuuvakuutuksen kohteena tiettyyn euromäärään (liikevaihto) asti. - S_S
Jönsson kirjoitti:
Mutta nyt...
Puimuria ei voi rekisteröidä, eikä siihen tarvita eikä siihen saa liikennevakuutusta. Liikennevakuutus = liikenteen vastuuvakuutus. Sitä siis ei puimuriin saa.
Kaatumiset, suistumiset ja törmäyksessä puimurille itselleen sattuneet vahingot kattaa leikkuupuimurivakuutus, joka on lähinnä kaskoa muistuttava vakuutus.
Jos puimurikuski aiheuttaa liikennevahingon (on syyllinen) hän maksaa vahingon omasta pussistaan tai jos (ja yleensä onneksi kun) hänellä on vastuuvakuutus (maatilavakuutuksen vastuuvakuutus) tästä vakuutuksesta.
Huomattavaa on kuitenkin, että tavallisen kotivakuutuksen vastuuvakuutus ei ole voimassa elinkeinon harjoittamisessa. Jos siis joku ei-tilallinen hankkii puimurin harrastuksekseen, mutta intoutuukin sitten tekemään rahtityötä, ei vastuuvakuutus ole voimassa.
Jos taas maatilan puimuria kuljettaa palkattu kuski, kattaa maatilan vakuutus tämänkin torveilut ns. isännänvastuun periaatteen kautta.
Vielä kannattaa huomioida maatilan vastuuvakuutuksenkin mahdolliset rajoitteet rahtityön osalta. Rahtipuinti katsotaan liitännäiselinkeinoksi. Liitännäiselinkeinot ovat laajimmin Lähivakuutuksen vastuuvakuutuksen kohteena. ohjantähdessä nämä on rajattu hyvinkin ahtaasti. Tapiolassa liitännäistoimet ovat vastuuvakuutuksen kohteena tiettyyn euromäärään (liikevaihto) asti.Jep on asiaa, mutta kyllä vastuuvakuutuksesta voi pyytää tarjouksen, voipi olla kallis voipi olla halpa, mutta kyllä useimmiten saa.
Sitten vaan määritellään maksimikorvaussumma.
Maanviljelijöillä tämä on liitetty maatilavakuutukseen.
terv S
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1396639
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1495719- 1234881
Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.434480Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?523882- 623051
Itkin oikeasti aamulla taas
Haluaisin niin kertoa miltä musta tuntuu. Oon jotenkin hajalla. Tarvitsin ees jonkun joka ymmärtää.522956Minun rakkaani.
Haluaisin käden mitan päähän sinusta. Silleen, että yltäisin koskettamaan, jos siltä tuntuu. Olen tosi huono puhumaan, m242392- 352248
Naiselle hyvää viikkoa
olet edelleen sydämessäni. Toivon sinulle myötätuulta mitä ikinä teetkään🪢152187