paljon arviolta syö löpöä/tunnissa, jos vertailee esim..
3.0 130hv
4.3 V6 175-205 hv?
5.0 V8 200-235hv?
5,7 V8 260-300hv?
440 isolohko kasi 330hv?
sisäperämoottoreiden kulutus??
23
8456
Vastaukset
- Joakim
Aika hyvä ensiarvaus on, että kaikki ko. koneet syövät yhtä paljon, jos vauhti on sama. Pienessä veneessä isomman koneen paino voi tietysti haitata ja koneen hyötysuhdekin voi olla hiukan huonompi alhaisemmalla kuormituksella.
Kulutus täydellä kaasulla taas on ~0,35 l/hv/h eli 45, 70, 80, 100 ja 120 l/h ko. koneille. Tarkemmat luvut riippuvat vuosimallista, säädöistä jne.- kulutus
Hiukan piristettu 5.7 n.1550kg veneessä
reippaalla matkavauhdilla (55km/h) n.26 l/h (mitattu).
3/4 kaasulla todennäköisesti n.70 l/h.
Kaasupohjassa varmasti yli 100 l/h.
Tää on kuitenkin mun mielestä kohtuu kulutus.
Vaihtelut varmaan yksilöissäkin melko suuria.
Jos otat saman painoisen veneen 3.0L nelosella
ja ajelet sillä 55km/h niin tuskin se paljoo alle
26 l/h kulutuksella menee. - Franco
kulutus kirjoitti:
Hiukan piristettu 5.7 n.1550kg veneessä
reippaalla matkavauhdilla (55km/h) n.26 l/h (mitattu).
3/4 kaasulla todennäköisesti n.70 l/h.
Kaasupohjassa varmasti yli 100 l/h.
Tää on kuitenkin mun mielestä kohtuu kulutus.
Vaihtelut varmaan yksilöissäkin melko suuria.
Jos otat saman painoisen veneen 3.0L nelosella
ja ajelet sillä 55km/h niin tuskin se paljoo alle
26 l/h kulutuksella menee.Noi laskelmat toimii teoriassa. Käytännössä kulutuslukemien vertailussa on iso liuta muuttujia mitkä pitää ottaa huomioon, enne kuin todellinen tilanne vene moottori yhdistelmälle selviää. Esim. veneen koko, paino, pohjan muoto/malli, pohjan kunto, potkuri, moottorin säädöt, moottorin ikä/kunto yms. Lisäksi jokaisen veneen käyttö on yksilöllistä ja tunnit muodostuvat hyvinkin erilaisesta ajosta. Uistelijoista puhumattakaan.
- Old School
kulutus kirjoitti:
Hiukan piristettu 5.7 n.1550kg veneessä
reippaalla matkavauhdilla (55km/h) n.26 l/h (mitattu).
3/4 kaasulla todennäköisesti n.70 l/h.
Kaasupohjassa varmasti yli 100 l/h.
Tää on kuitenkin mun mielestä kohtuu kulutus.
Vaihtelut varmaan yksilöissäkin melko suuria.
Jos otat saman painoisen veneen 3.0L nelosella
ja ajelet sillä 55km/h niin tuskin se paljoo alle
26 l/h kulutuksella menee.Aina särähtää noi SI mittayksiköt veneilyssä, tulee tie ja autot mieleen. Solmut on mulle se mitta miten matka merellä taittuu ja miten aallot iskee runkoon. 55 näyttää vaan niin naurettavalta kilsoissa, pitäis olla 200 kuten maalla. Kulutus tulee sitten luonnostaan l/mpk. Sen avulla voi verrata vaikka fiskariin tai purkkiin. Ei välttämättä niin takapajuista, liikennelentäjätkin puhuu käsittääkseni solmuista, joihin on totuttu. Pikku jenkeissä ei tietty taida kunnon sumlogia olla, gepsistä luetaan kmh arvot...
- tuntematon
Old School kirjoitti:
Aina särähtää noi SI mittayksiköt veneilyssä, tulee tie ja autot mieleen. Solmut on mulle se mitta miten matka merellä taittuu ja miten aallot iskee runkoon. 55 näyttää vaan niin naurettavalta kilsoissa, pitäis olla 200 kuten maalla. Kulutus tulee sitten luonnostaan l/mpk. Sen avulla voi verrata vaikka fiskariin tai purkkiin. Ei välttämättä niin takapajuista, liikennelentäjätkin puhuu käsittääkseni solmuista, joihin on totuttu. Pikku jenkeissä ei tietty taida kunnon sumlogia olla, gepsistä luetaan kmh arvot...
Ole Old School tarkkana ettei SI-järjestelmä pääse takakautta yllättämään veneilijöitä. Olen nimittäin jo nähnyt Vene- ja Kipparilehdissäkin aina silloin tällöin veneen pituutta ilmaistavan metreinä.
Onhan siinä suuri pelko, että maakravut alkavat ymmärtämään veneilijöiden puhetta jos kryptaus poistetaan. Silloin saattaa glamourkin himmentyä.
- tietoja
Minulla on Bayliner 2651 Ciera, paino n, 2000kg, Mercruiser 5,0 230hv. Matkanopeus on 22s ja kulutus n,35 l/tunnissa.
- Sirius
Oikeastaan asiaa voidaan tarkastella seuraavalla myös tavalla.
Venekäytössä olevat teollisuusdieselit tehoalueella 50 - 300 hv kulutavat kaikki likimain saman verran/tunti.
Hyvänä laskuperusteena voidaan pitää keskiaarvoa 160 g/ hevovoima. Tämä kerrottuna max hevosvoimilla saadaan teoreettinen max kulutus.
Se kuinka pitkän matkan(tai kuinka suuren nopeuden) alus kulkee tunnissa on jo aivan toinen asia. Tällöin siihen vaikuttavat aluksen ominaisuudet, rungon vedenalaiset, -yläpuoliset ja mukana kuljetettava paino. Koska esim uppoumaveneiden nopeus ei juurikaan muutu vaikka koneteho kaksinkertaistetaan saavutetaan taloudellinen nopeus usein hyvinkin pienillä konetehoilla ( 30 -50 hv:lla.)Tällä tarkoitan polttoaineen kulutusta joka kuluu tietyllä matkalla. Uppoumaveenissä kulutus on likimain kohdallaan jos kulutus jää jonnekin 0.7 - 0,8 ltr/mpk. Puoliplaanareilla voidaan pitää vertailulukuna 0,8- 1,2 ltr/mpk. Väitänkin että silloin kun polttoainetta kulutetaan tästä enemmän / mpk on alus iso ja nopeahko jonka koneteho on joko alimitoitettu tai ylimitoitettu.
Siis 10 hv koneteho kuluttaa täydelä kaasulla n
16 kg = n.17-18 ltr /tunti ja ja kuuden kymmenn 60% teholla ajettaessa n 9 ltr/ tunti. Vauhdin ero maksimiin saattaa olla 1 -2 kn/ 1-2 mpk /tunti.Että likimain näin.- Seatoy dsl
> Hyvänä laskuperusteena voidaan pitää
> keskiaarvoa 160 g/ hevovoima.
Tarkoitat ilmeisestikin hevosvoimalla tässä tapauksessa hevosvoimatuntia (hvh).
1 kW = 1,359 hv tai 1 hv = 0,736 kW; niinpä tuo 160 g/hvh vastaa suunnilleen arvoa 217 g/kWh.
Eräät dieselmoottoreiden valmistajat kehuskelevat pääsevänsä jo haamurajan 200 g/kWh alle, mutta useimpien 100-200 kW -kokoluokan dieseleiden ominaiskulutus lienee käytännössä välillä 200-230 g/kWh. Tuo 160 g/hvh 217 grammaa/kWh lienee todellakin varsin käypäinen laskuperuste!
Grammojen ja litrojen välillä on sitten oma kertoimensa – löpö kun on tuntuvasti kevyempää kuin vesi. Kesälaatuisen dieselöljyn / kevyen polttoöljyn tiheys lienee luokkaa 830 g/litra (± jotakin). Jos tuo nyrkkisääntönä mainitsemasi ominaiskulutus halutaan ilmaista painon asemesta tilavuusyksiköissä, saadaan 0,193 l/hvh tai 0,262 l/kWh. - Juuso
Siriuksella tullut laskelmissa pilikkuvirhe!
Todellinen laskennallinen kulutus on kymmenesosa siitä minkä esitit. Elikkä noin 10 heppanen vie i,6 litraa tunnissa. - Seatoy dsl
Juuso kirjoitti:
Siriuksella tullut laskelmissa pilikkuvirhe!
Todellinen laskennallinen kulutus on kymmenesosa siitä minkä esitit. Elikkä noin 10 heppanen vie i,6 litraa tunnissa....eli 10 hv:n tilalla pitäisi olla 100 hv.
Vaikutushan on sinänsä sama.
Keskustelunaloituksessa puhuttiin sisäperistä ja silloin kai liikutaan mieluummin 100 hv:sta ylöspäin kuin 10 hv:n tasolla. - Joakim
Seatoy dsl kirjoitti:
> Hyvänä laskuperusteena voidaan pitää
> keskiaarvoa 160 g/ hevovoima.
Tarkoitat ilmeisestikin hevosvoimalla tässä tapauksessa hevosvoimatuntia (hvh).
1 kW = 1,359 hv tai 1 hv = 0,736 kW; niinpä tuo 160 g/hvh vastaa suunnilleen arvoa 217 g/kWh.
Eräät dieselmoottoreiden valmistajat kehuskelevat pääsevänsä jo haamurajan 200 g/kWh alle, mutta useimpien 100-200 kW -kokoluokan dieseleiden ominaiskulutus lienee käytännössä välillä 200-230 g/kWh. Tuo 160 g/hvh 217 grammaa/kWh lienee todellakin varsin käypäinen laskuperuste!
Grammojen ja litrojen välillä on sitten oma kertoimensa – löpö kun on tuntuvasti kevyempää kuin vesi. Kesälaatuisen dieselöljyn / kevyen polttoöljyn tiheys lienee luokkaa 830 g/litra (± jotakin). Jos tuo nyrkkisääntönä mainitsemasi ominaiskulutus halutaan ilmaista painon asemesta tilavuusyksiköissä, saadaan 0,193 l/hvh tai 0,262 l/kWh.Aika kovia arvoja nuo 200-230 g/kWh! Vaikka kulutuskäyrän minimi joskus joissain olosuhteissa tuolla alueella olisikin ei siihen käytännössä venekoossa taideta päästä. Esimerkiksi Yanmarin 1-3GM:t (9-27 hv) vievät täydellä teholla ~0,25 l/hvh eli ~300 g/kWh ja Yanmarin 240 hv (kampiakseli) diesel vastaavasti ~53 l/h eli ~0,22 l/hvh ja ~270 g/kWh. Edellämainitut ovat Yanmarin esitteistä.
Ominaiskulutus ei tietysti ole parhaimmillaan täydellä teholla, mutta ei se myöskään ole sitä osakuormalla. Paras hyötysuhde saavutettaisiin täydellä kuormalla vajaakierroksilla eli moottorin käytön kannalta mahdottomassa pisteessä.
Laivadieseleissä voidaan sitten päästä jopa alle 170 g/kWh. - Sirius
Juuso kirjoitti:
Siriuksella tullut laskelmissa pilikkuvirhe!
Todellinen laskennallinen kulutus on kymmenesosa siitä minkä esitit. Elikkä noin 10 heppanen vie i,6 litraa tunnissa.Ennenkuin myönnän virheeni palaan kulutuksen keskiarvoihin. Nyt mitä esitän on keksiarvo niikuin aiempanakin esitin. Keksiarvo on hyvä vertailukohde arvioitaessa minkä tahansa dieselmoottorin kulutusta.
Useimmat valmistajat ilmoittavat kulutuksen ltr / tunti. Tällöin tarkoitetaan koneen minimi kulutusta jatkuvan kuormituksen aikana tietyllä teholla käytetäessä. Eli maximitehoilla niiden kierroksien kulutusta joilla koneella todella voidaan ajaa lähes äärettömästi.(mininimiteho = tyhjäkäynti joka on noin 10 -15 % koneen tehosta ja max = 100 koneen tehosta. Eroja on ,ja mitä suurempi hevosvoimainen kone on kysymyksessä sitä suurempi on ero litroina /tunti.Nyt ei puhuta venen nopeudesta vaan koneen käymistä kierroksista. Muutamat merkit ilmoitavat varsin alhaisia lukemia näitä on mm Wolksvgenin moottorit, Deutz dieselit, ja BMC:n dieselit.
Valmet, Ford ja Iveco sijoittunee keskitasolle ja ilmoittaa kulutukseksi(valmet/sisu) 152 - 163 grammaa/hevosvoima =
joka on noin 206 -218 gr /kwh.
Tätä laskentaperustaa voidaan pitää hyvänä vertailukohtana laskettaessa kuinka paljon diesel voikuluttaa ajaetaessa täydellä teholla. No tämä on tietenkin teoriaa, asiaan l kulutukseen vaikuttaa myös se kuinka hyvässä kunnossa on sumuttimet, itse kone, sen saama ilma ja sisäänmenoilman lämopötila.Nykyään myös polttoaineen laatu vaikutttaa kulutukseen. Kyseessä siis onkin kuinka hyvä ja taloudellinen on palaminen. Se mitä kone antaa akselille tehoa kun sitä ajetaan ns maximilla onkin jo toinen juttu, puhumattakaan mitä nopeutta alus sitten kulkee. Edelleen aiemmin esittämäni nyrkkisäännöt ovat ihan käyttökelpoisia ja nimimerkille 10 hv
diesel ei voi kuluttaa juuri muuta kuin n. 160 gr tunnissa/hv, hyväksytään 140 - 180gr/H= n. 1.6 - 2.ltr/h. Jos vie enemmän on ilmeisesti jossakin jotakin vikaa.
Jos kaksi samanlaista alustyyppiä kulkee samantehoisilla koneilla (välitys ja potkuri samat)selvästi eri nopeutta on syy mm koneiden kunnossa, pohjan kunnossa, kuormauksessa, käytettävässä polttoaineessa,ruiskutuksen säädössä jne,ehkä potkurin mitoituksissa (etäisyys tievistä, sen kunto jne) samoin jos ne kuluttavat eri tavalla polttoainetta.
Jos koneet ovat erimerkkisiä ja erilaisilla alennuksilla ei asiaa voidakaan mitata tasapuolisesti. toinen vaan kulkee ja kuluttaa eri tavalla kuin toinen. - Joakim
Sirius kirjoitti:
Ennenkuin myönnän virheeni palaan kulutuksen keskiarvoihin. Nyt mitä esitän on keksiarvo niikuin aiempanakin esitin. Keksiarvo on hyvä vertailukohde arvioitaessa minkä tahansa dieselmoottorin kulutusta.
Useimmat valmistajat ilmoittavat kulutuksen ltr / tunti. Tällöin tarkoitetaan koneen minimi kulutusta jatkuvan kuormituksen aikana tietyllä teholla käytetäessä. Eli maximitehoilla niiden kierroksien kulutusta joilla koneella todella voidaan ajaa lähes äärettömästi.(mininimiteho = tyhjäkäynti joka on noin 10 -15 % koneen tehosta ja max = 100 koneen tehosta. Eroja on ,ja mitä suurempi hevosvoimainen kone on kysymyksessä sitä suurempi on ero litroina /tunti.Nyt ei puhuta venen nopeudesta vaan koneen käymistä kierroksista. Muutamat merkit ilmoitavat varsin alhaisia lukemia näitä on mm Wolksvgenin moottorit, Deutz dieselit, ja BMC:n dieselit.
Valmet, Ford ja Iveco sijoittunee keskitasolle ja ilmoittaa kulutukseksi(valmet/sisu) 152 - 163 grammaa/hevosvoima =
joka on noin 206 -218 gr /kwh.
Tätä laskentaperustaa voidaan pitää hyvänä vertailukohtana laskettaessa kuinka paljon diesel voikuluttaa ajaetaessa täydellä teholla. No tämä on tietenkin teoriaa, asiaan l kulutukseen vaikuttaa myös se kuinka hyvässä kunnossa on sumuttimet, itse kone, sen saama ilma ja sisäänmenoilman lämopötila.Nykyään myös polttoaineen laatu vaikutttaa kulutukseen. Kyseessä siis onkin kuinka hyvä ja taloudellinen on palaminen. Se mitä kone antaa akselille tehoa kun sitä ajetaan ns maximilla onkin jo toinen juttu, puhumattakaan mitä nopeutta alus sitten kulkee. Edelleen aiemmin esittämäni nyrkkisäännöt ovat ihan käyttökelpoisia ja nimimerkille 10 hv
diesel ei voi kuluttaa juuri muuta kuin n. 160 gr tunnissa/hv, hyväksytään 140 - 180gr/H= n. 1.6 - 2.ltr/h. Jos vie enemmän on ilmeisesti jossakin jotakin vikaa.
Jos kaksi samanlaista alustyyppiä kulkee samantehoisilla koneilla (välitys ja potkuri samat)selvästi eri nopeutta on syy mm koneiden kunnossa, pohjan kunnossa, kuormauksessa, käytettävässä polttoaineessa,ruiskutuksen säädössä jne,ehkä potkurin mitoituksissa (etäisyys tievistä, sen kunto jne) samoin jos ne kuluttavat eri tavalla polttoainetta.
Jos koneet ovat erimerkkisiä ja erilaisilla alennuksilla ei asiaa voidakaan mitata tasapuolisesti. toinen vaan kulkee ja kuluttaa eri tavalla kuin toinen.Älkää nyt sitten ainakaan ostako Bukhia:
http://www.bukh.dk/produkter/uk/products_DV10Lsme.htm
jolle valmistaja imoittaa 2,4 l/h ja 10 hv kampiakselilla. Ko. sivulta löytyy myös ominaiskulutuskäyrä (maksimikuormalla, kuten aina) joka liikkuu 270-280 g/kWh (200-210 g/hvh) alueella.
Myös Yanmar 1 GM:ssä on "jossakin jotakin vikaa", koska se kuluttaa 2,3 l/h ja tuottaa vain 9,1 hv (www.yanmar.com/marine/pdfs2/123GM.pdf).
Niin mikäs 10 hv venediesel sitten vie vain 1,6-2 l/h täydellä teholla?
No aika kauas on menty alkuperäisestä kysymyksestä, joka koski 130-330 hv BENSAsisäperiä. - Seatoy dsl
Joakim kirjoitti:
Aika kovia arvoja nuo 200-230 g/kWh! Vaikka kulutuskäyrän minimi joskus joissain olosuhteissa tuolla alueella olisikin ei siihen käytännössä venekoossa taideta päästä. Esimerkiksi Yanmarin 1-3GM:t (9-27 hv) vievät täydellä teholla ~0,25 l/hvh eli ~300 g/kWh ja Yanmarin 240 hv (kampiakseli) diesel vastaavasti ~53 l/h eli ~0,22 l/hvh ja ~270 g/kWh. Edellämainitut ovat Yanmarin esitteistä.
Ominaiskulutus ei tietysti ole parhaimmillaan täydellä teholla, mutta ei se myöskään ole sitä osakuormalla. Paras hyötysuhde saavutettaisiin täydellä kuormalla vajaakierroksilla eli moottorin käytön kannalta mahdottomassa pisteessä.
Laivadieseleissä voidaan sitten päästä jopa alle 170 g/kWh.> Esimerkiksi Yanmarin 1-3GM:t (9-27 hv) vievät
> täydellä teholla ~0,25 l/hvh eli ~300 g/kWh ja
> Yanmarin 240 hv (kampiakseli) diesel
> vastaavasti ~53 l/h eli ~0,22 l/hvh ja ~270 g/kWh.
> Edellämainitut ovat Yanmarin esitteistä.
Yanmarin pikkukoneille ilmoittama 0,25 l/hvh vastaa minun laskujeni mukaan 207,5 g/hvh eli 282 g/kWh (mikä on mielestäni vähemmän kuin ~300 g/kWh) ja isojen koneiden 53 l/h (240 hv) vastaa 0,221 l/hvh eli 183 g/hvh eli 249 g/kWh (mikä on mielestäni vähemmän kuin ~270 g/kWh).
Oletukset:
Löpön tiheys = 830 g/l
1 kW = 1,359 hv
Myönnettäköön, että noidenkin Yanmar-arvojen ja jossakin edellä mainitsemani alueen 200-230 g/kWh välillä on jonkinmoinen gäppi.
Jos dieselöljyn/löpön lämpöarvoksi lasketaan 42,6 MJ/kg, niin 1 kg tuottaa (lämpö)energiaa 11,83 kWh. Kääntäen: 1 kWh:n tuottamiseen tarvitaan löpöä 84,5 grammaa. Kun järeät laivadieselit tuottavat 1 kWh:n mekaanista energiaa n. 170 grammalla, voidaan niiden hyötysuhteen havaita olevan melko tarkkaan 50 %.
Ajoneuvo-/venedieselin hyötysuhdetta 40 % vastaisi suurin piirtein ominaiskulutus 211 g/kWh, minkä eräät dieselmoottoreiden valmistajat tosiaankin kehuvat alittavansa. - Seatoy dsl
Joakim kirjoitti:
Älkää nyt sitten ainakaan ostako Bukhia:
http://www.bukh.dk/produkter/uk/products_DV10Lsme.htm
jolle valmistaja imoittaa 2,4 l/h ja 10 hv kampiakselilla. Ko. sivulta löytyy myös ominaiskulutuskäyrä (maksimikuormalla, kuten aina) joka liikkuu 270-280 g/kWh (200-210 g/hvh) alueella.
Myös Yanmar 1 GM:ssä on "jossakin jotakin vikaa", koska se kuluttaa 2,3 l/h ja tuottaa vain 9,1 hv (www.yanmar.com/marine/pdfs2/123GM.pdf).
Niin mikäs 10 hv venediesel sitten vie vain 1,6-2 l/h täydellä teholla?
No aika kauas on menty alkuperäisestä kysymyksestä, joka koski 130-330 hv BENSAsisäperiä.> ...alkuperäisestä kysymyksestä, joka koski 130-330 hv BENSAsisäperiä.
Alkuperäisessä kysymyksessä puhuttiin LÖPÖN kulutuksesta, ainakin minun silmin luettuna. - Seatoy dsl
Seatoy dsl kirjoitti:
> Esimerkiksi Yanmarin 1-3GM:t (9-27 hv) vievät
> täydellä teholla ~0,25 l/hvh eli ~300 g/kWh ja
> Yanmarin 240 hv (kampiakseli) diesel
> vastaavasti ~53 l/h eli ~0,22 l/hvh ja ~270 g/kWh.
> Edellämainitut ovat Yanmarin esitteistä.
Yanmarin pikkukoneille ilmoittama 0,25 l/hvh vastaa minun laskujeni mukaan 207,5 g/hvh eli 282 g/kWh (mikä on mielestäni vähemmän kuin ~300 g/kWh) ja isojen koneiden 53 l/h (240 hv) vastaa 0,221 l/hvh eli 183 g/hvh eli 249 g/kWh (mikä on mielestäni vähemmän kuin ~270 g/kWh).
Oletukset:
Löpön tiheys = 830 g/l
1 kW = 1,359 hv
Myönnettäköön, että noidenkin Yanmar-arvojen ja jossakin edellä mainitsemani alueen 200-230 g/kWh välillä on jonkinmoinen gäppi.
Jos dieselöljyn/löpön lämpöarvoksi lasketaan 42,6 MJ/kg, niin 1 kg tuottaa (lämpö)energiaa 11,83 kWh. Kääntäen: 1 kWh:n tuottamiseen tarvitaan löpöä 84,5 grammaa. Kun järeät laivadieselit tuottavat 1 kWh:n mekaanista energiaa n. 170 grammalla, voidaan niiden hyötysuhteen havaita olevan melko tarkkaan 50 %.
Ajoneuvo-/venedieselin hyötysuhdetta 40 % vastaisi suurin piirtein ominaiskulutus 211 g/kWh, minkä eräät dieselmoottoreiden valmistajat tosiaankin kehuvat alittavansa.> Kun järeät laivadieselit tuottavat 1 kWh:n
> mekaanista energiaa n. 170 grammalla, voidaan
> niiden hyötysuhteen havaita olevan melko
> tarkkaan 50 %.
Jäi huomioimatta se tosiasia, että noita dieseleitä ei laulateta löpöllä vaan raskaalla polttoöljyllä. Sen lämpöarvo on hieman huonompi kuin löpön (lienee välillä 40,6-41,1 MJ/kg). Jos muut edellä annetut oletukset ovat ennallaan, niin hyötysuhde on karvan verran parempi kuin ~50 %. - Joakim
Seatoy dsl kirjoitti:
> ...alkuperäisestä kysymyksestä, joka koski 130-330 hv BENSAsisäperiä.
Alkuperäisessä kysymyksessä puhuttiin LÖPÖN kulutuksesta, ainakin minun silmin luettuna.Vaikka kysujä puhuikin löpöstä, mainitut tehot, tilavudet ja konetyypit viittaavat vahvasti bensakoneisiin. Tulkitsin siis kysyjän tarkoittavan löpöllä polttoainetta yleensä.
- Joakim
Seatoy dsl kirjoitti:
> Esimerkiksi Yanmarin 1-3GM:t (9-27 hv) vievät
> täydellä teholla ~0,25 l/hvh eli ~300 g/kWh ja
> Yanmarin 240 hv (kampiakseli) diesel
> vastaavasti ~53 l/h eli ~0,22 l/hvh ja ~270 g/kWh.
> Edellämainitut ovat Yanmarin esitteistä.
Yanmarin pikkukoneille ilmoittama 0,25 l/hvh vastaa minun laskujeni mukaan 207,5 g/hvh eli 282 g/kWh (mikä on mielestäni vähemmän kuin ~300 g/kWh) ja isojen koneiden 53 l/h (240 hv) vastaa 0,221 l/hvh eli 183 g/hvh eli 249 g/kWh (mikä on mielestäni vähemmän kuin ~270 g/kWh).
Oletukset:
Löpön tiheys = 830 g/l
1 kW = 1,359 hv
Myönnettäköön, että noidenkin Yanmar-arvojen ja jossakin edellä mainitsemani alueen 200-230 g/kWh välillä on jonkinmoinen gäppi.
Jos dieselöljyn/löpön lämpöarvoksi lasketaan 42,6 MJ/kg, niin 1 kg tuottaa (lämpö)energiaa 11,83 kWh. Kääntäen: 1 kWh:n tuottamiseen tarvitaan löpöä 84,5 grammaa. Kun järeät laivadieselit tuottavat 1 kWh:n mekaanista energiaa n. 170 grammalla, voidaan niiden hyötysuhteen havaita olevan melko tarkkaan 50 %.
Ajoneuvo-/venedieselin hyötysuhdetta 40 % vastaisi suurin piirtein ominaiskulutus 211 g/kWh, minkä eräät dieselmoottoreiden valmistajat tosiaankin kehuvat alittavansa.Kämmäsin jotenkin mittaksikkömuunnoksissa.
Ominaiskulutuksista puhuminen on aika petollista, koska kaikki eivät käytä samoja yksikköjä. Ainakin g/kWh, l/hvh ja l/kWh tuntuvat olevan käytössä (lisäksi brittiyksiköt!). Erot niiden välillä on ikävän pieniä, joten sekaannuksia sattuu jatkuvasti.
Modernien laiva- ja voimaladieseleiden hyötysuhde on tosiaan ~50%.
- mikä näistä...
lähinnä meinasin kysymyksellä sitä ,että kun siirrytään v8:iin , niin hyppääkö kulutus "pilviin" eli onko mahdollista päästä alle 30 l/h, kun puhutaan matkanopeuksista 20-35 solmua ja ns. "jenkkiveneestä" syvällä v-pohjalla ja pituus n.18-21 jalkaa eli ns. daycruiserista..
- tuntematon
Joakim vastasi näin:
"Aika hyvä ensiarvaus on, että kaikki ko. koneet syövät yhtä paljon, jos vauhti on sama. Pienessä veneessä isomman koneen paino voi tietysti haitata ja koneen hyötysuhdekin voi olla hiukan huonompi alhaisemmalla kuormituksella.
Kulutus täydellä kaasulla taas on ~0,35 l/hv/h eli 45, 70, 80, 100 ja 120 l/h ko. koneille. Tarkemmat luvut riippuvat vuosimallista, säädöistä jne"
Olen täysin samaa mieltä. - sp-a
Mulla on daycruiser 19 jalkaa.Kone 168hv ja kuluttaa matkavauhdilla (23solmua) 1L/merimaili.Toi täyden kaasun kulutus ei edes kiinnosta koska ei tule ajeltua koskaan täydellä kaasulla. Veikkaan että sama vene kasilla ja samalla vauhdilla vie alle 30L/tunti.
- eiköhän tää riitä
sp-a kirjoitti:
Mulla on daycruiser 19 jalkaa.Kone 168hv ja kuluttaa matkavauhdilla (23solmua) 1L/merimaili.Toi täyden kaasun kulutus ei edes kiinnosta koska ei tule ajeltua koskaan täydellä kaasulla. Veikkaan että sama vene kasilla ja samalla vauhdilla vie alle 30L/tunti.
kiitti kommenteista; osa meni jo vähän liian tieteilyksi, mut KIITOS kuitenkin..
loppuyhteenveto: matkavauhdilla ei suuria eroja, mutta kaasu pohjassa sitten jo toinen juttu.. - valitsis?
eiköhän tää riitä kirjoitti:
kiitti kommenteista; osa meni jo vähän liian tieteilyksi, mut KIITOS kuitenkin..
loppuyhteenveto: matkavauhdilla ei suuria eroja, mutta kaasu pohjassa sitten jo toinen juttu..Vinkkinä viellä että parin litran säästöä per tunti ei kannata kytätä jos meinaat hannkia daycruiserin.
Mikään ei vituta niissä niin paljoo ku liian
pieni kone.
Huonoja kokemuksia on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662228Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381853Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1711470Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣211444Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.761153Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1771134Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬211086Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1051054En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9912- 76909