Lueskelin jonkin verran noita halvemman hintaluokan koneiden juttuja, ja huomasin vähän ristiriitaisen seikan.
Sanottakoon näin alkuun että itse en paljoakaan traktoreista ymmärrä, mutta kun joku esim. kysyy neuvoa tyyliin "mikä olis paras pihatraktoriksi, pikku kyntöihin, lumitöihin, jne.", niin useassa vastauksessa oli tähän suuntaan:
Se ja se merkki on tosi hyvä, voimaa löytyy mutta talvella ei tahdo lähteä/lähtee vaivoin käyntiin.
Itse olisin kiinnostunut traktorista siksi että sais pihan lumihommat tehtyä näppärästi, mutta jos ei pakkasella käyntiin lähde?! Ei kai sitä lunta lämpimällä sada? Ja kun elohopea kipuaa yli nollan, niin silloin luonto hoitaa ne lumityöt....
Käynnistyvyys talvella?
13
3927
Vastaukset
- farmari
Usein tosiaan sopivissa pihatraktoreissa esim. Fordson Dexta ja Fergu 35 tuo kylmäkäynnistyvyys on ongelma, ovat nimitäin nk. etukammiodieseleitä, tuntee melko pehmeästä käyntiäänestä.Se on siis moottorin ominaisuus, ei riipu traktorin iästä tai kunnosta.Jos sitten hekee kunnon talvitraktoria, niin joku Valmet 502:n on sellainen, suoraruiskudiesel ja runkotankit, ei ole erityisen tarkka, vaikka on kesälaatuakin tankissa.Moni traktori nimittäin saattaa hyytyä jopa ajossa, kun viima jäädyttää suodattimet ja polttoaineputket ovat ahtaat.
Jos lämmin talli löytyy traktorille, niin ongelmat paljon pienemmät, mutta usein se kuitenkin seisoo lumihangessa takapihalla.- jhfk
Yleensä hyytyminen tapahtuu ajossa ei lepotilassa.
- farmari
jhfk kirjoitti:
Yleensä hyytyminen tapahtuu ajossa ei lepotilassa.
Kokemuksesta voin sanoa, että jos Valmet/Valtra traktorin antaa rauhassa lämmetä ennen varsinaiseen ajoon lähtöä, niin kyllä se ei sen jälkeen ajossa enää hyydy kesälaadulla, polttoainetankki on rungossa moottorin ja vaihdelootan välissä ja ne kummatkin lämmittävät tankia ajon aikana.Myös suodattimet ja putket ovat peltien sisällä, joten eivät erityisen arkoja.
- talvi
Fordson Dexta on muuten suorasuihku,ja ainakin joskus 80-90lukujen vaihteessa itsellä oli piha traktorina ja lähti lämmittämättä käyntiin.
Nuffield 3 lähti käyntiin viime talvena ainakin -25 asteen pakkasessa,ilman lämmitystä. - Olli
35:sta on tehty 3 ja 4-pyttysiä.
jos 3-pyttynen on kunnossa se lähtee kyllä käyntii mut 4-pyttyne ei millää vitullakaa - Viki
Olli kirjoitti:
35:sta on tehty 3 ja 4-pyttysiä.
jos 3-pyttynen on kunnossa se lähtee kyllä käyntii mut 4-pyttyne ei millää vitullakaaVoi hyvänen aika, naisen sukupuolielukalla joku yrittää kultamahaa lämmittää. Ei ihme ettei starttaa, kyseinen karvalörtsy sopii paremmin ihan toisen vehkeen lämmitykseen.
Minä kehoittaisin käyttämään ihan tavallista lokilämmitintä, tuossa jouluaatonaattona piti tehdä lumityöt fergusonilla, pakkasta -18 C. Tunnin, pari oli johdon päässä ja käynnistyi. Kävi muutaman minuutin kunnes sammui kesälöpöjen vuoksi. Sitten olikin vähän tuhraamista, kuumailmapuhaltimella pumpun ja suodattimien lämmitystä ja lähti käyntiin eikä sen jälkeen enää valittanut jäykkää polttonestettä.
Ilman lämmitystä lähtee vielä - 5C lämpötilasta. Alle nollan keleillä vaatii muutaman minuutin puuhastelua, eli hehkutus - starttaus - hehkutus..., vaatii tietysti kunnossa olevan akun.
Lokilämppäriä tai öljypohjan lämmitystä voi suositella pakkasilla vaikka vehjes olisi -25 C:ssa käynnistyvä suoraruiskudiisseli, säästää konetta! - mörkö
Viki kirjoitti:
Voi hyvänen aika, naisen sukupuolielukalla joku yrittää kultamahaa lämmittää. Ei ihme ettei starttaa, kyseinen karvalörtsy sopii paremmin ihan toisen vehkeen lämmitykseen.
Minä kehoittaisin käyttämään ihan tavallista lokilämmitintä, tuossa jouluaatonaattona piti tehdä lumityöt fergusonilla, pakkasta -18 C. Tunnin, pari oli johdon päässä ja käynnistyi. Kävi muutaman minuutin kunnes sammui kesälöpöjen vuoksi. Sitten olikin vähän tuhraamista, kuumailmapuhaltimella pumpun ja suodattimien lämmitystä ja lähti käyntiin eikä sen jälkeen enää valittanut jäykkää polttonestettä.
Ilman lämmitystä lähtee vielä - 5C lämpötilasta. Alle nollan keleillä vaatii muutaman minuutin puuhastelua, eli hehkutus - starttaus - hehkutus..., vaatii tietysti kunnossa olevan akun.
Lokilämppäriä tai öljypohjan lämmitystä voi suositella pakkasilla vaikka vehjes olisi -25 C:ssa käynnistyvä suoraruiskudiisseli, säästää konetta!En tiedä auttaako ko. elin traktorin käynnistyksessä minkään vertaa, mutta omakohtainen kokemus on, että mikäli naishenkilön auto ei tahdo käynnistyä, niin käyttämällä välillisesti tätä em. elintä auto takuuvarmasti lähtee käyntiin, ja saattaa saada ko. naishenkilö vielä henkilökohtaisen kuljettajankin kaupan päälle...
- Uteliainen
mörkö kirjoitti:
En tiedä auttaako ko. elin traktorin käynnistyksessä minkään vertaa, mutta omakohtainen kokemus on, että mikäli naishenkilön auto ei tahdo käynnistyä, niin käyttämällä välillisesti tätä em. elintä auto takuuvarmasti lähtee käyntiin, ja saattaa saada ko. naishenkilö vielä henkilökohtaisen kuljettajankin kaupan päälle...
...tuliko elinkautinen?
- Janne69
Jos traktorissa on kunnollinen moottorinlämmitin, ei ole käynnistysongelmia. Esim. oma pihatraktorini lähtee lämmittämättä käyntiin juuri ja juuri 0 asteessa. 1500 W letkulämmitintä kun pitää päällä pari tuntia, niin -20 asteessa lähtee kuin palmun alta.
Jos lämmitin puuttuu, homma on hankalampi. Hyvä keino on lämmittää öljypohjaa siirrettävällä keittolevyllä. Nuotio on huono vaihtoehto, sillä johdot ja letkut palavat herkästi.
Jäähdytinnesteet voi laskea koneesta ulos ja säilyttää huoneenlämmössä. Ennen starttia liemet koneeseen ja lähtee yleensä mukavasti. Jos akku on heikko, senkin voi säilyttää lämpimässä.
Kone käynnistyy myös, jos se saa lämmintä ilmaa. Imusarjan ja ilmanpuhdistimen päälle voi kaataa kiehuvaa vettä tai niitä voi lämmittää kaasutoholla.
Hyvä keino on irrottaa ilmanpuhdistimen ja imusarjan välinen letku ja tökätä imusarjaan kuumailmapuhallin. 500-asteinen ilma saa useimmat koneet heräämään henkiin.- Janne69
Eräs keino on laittaa keulan päälle pressu ja lämpöpuhallin konepellin alle pariksi tunniksi.
- aina lähtee
Janne69 kirjoitti:
Eräs keino on laittaa keulan päälle pressu ja lämpöpuhallin konepellin alle pariksi tunniksi.
hyvä lämmitin on silitysrauta öljypohjan alle kyllä lämpiää eikä syty
- 565
On kokemusta lähipiiristä ja itseltä kolmen kappaleen verran Valmet 565:sta ja nimenomaan juuri tuosta mallista. Muista tuonikäisistä merkeistä en tiedä mitään. Joka tapauksessa sillä on tehty pikkuvehkeillä pelto- ja metsäaskareita sekä pihan luontia perälevyllä. Talvella lohkopiuhan päästä lähtemällä ei ole millään näistä ollut ongelmia. Yleensä dieselit väljentyessään lähtevät heikosti käymään, mutta liekö näissä käynyt tuuri eli ovat olleet hyväkuntoisia. kiinnitä vanhoissa huomiota nostolaitteen toimivuuteen ja sen öljyvuotoihin. Laita tarpeeksi tavaraa perään ja tyhjäkäynnillä pitäisi jaksaa nostaa vaikka nokan ilmaan, ainakin 565. Muilla varmaan löytyy huonojakin kokemuksia.
Sitä en sitten tiedä minkätasoisia ovat nyt myytävät 60-luvun traktorit, vähän ihmetyttää jos joku pienestä näppärästä koneesta luopuisi, JOS se on kunnossa.- Ei valmetisti
on juuri Valmetin 565. Sitähän ei saa rikki, kuin tahallaan särkemällä.Ken sellaisen omistaa ei siitä vähällä luovu jos on traktorin tarvetta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?961886- 881340
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693