Tuleva karavaanari

Mikä veturiksi?

Alkanut kiinnostaa asuntovaunun hankinta.

Auto taitaa mennä vaihtoon myös, mutta Nissan
se pitäisi olla jatkossakin.

Olisi kiva saada vähän osviittaa muilta Nissanin
omistajilta, mikä kelpaa veturiksi pienelle tai
keskisuurelle vaunulle?

Nykyisellä autolla Almera 1.4 GX kun ei taida
pieninkään vaunu liikkua.

16

1565

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mato

      Unohtaisit koko homman tientukko

    • VisiaSD1.6

      millä itse olen vetänyt 950 kg painavaa ja 5 m pitkää vaunua on ollut Audi 80 vm. 80 1.6 litran 75 hv moottorilla. Auton paino oli myös tuo 950 kg. Sillä pystyi pitämään 80 - 90 km/h nopeutta. Vedin autolla vaunua myös talvella. Kytkin vain ei kestänyt siinä autossa vetoa.
      100 hv tehoisilla ja 1100-1200 kg painavilla autoilla tuon kokoinen vaunu on kulkenut perässä aivan hyvin.
      Omalla Primera SD 1.6 autollani en ole vielä vetohommia harrastanut. Siihen on toistaiseksi käytetty 2000 kg painavaa 5-litraista Chevrolet Capricea, mutta ensi kesänä aion kokeilla pikku Primeran veto-ominaisuuksia.
      1.4 Almerassa taitaa olla painoa ja tehoa saman verran kuin entisessä Audissani. Vaunu kyllä kulkee sen perässä, mutta ei kovin vauhdikkaasti ja miten kestänee kytkin vetorääkin samoin multilinkit voivat olla kovilla.
      2 l Primera saattaisi olla aivan hyvä veturi, 140 hv riittää hyvin, samoin Maxima. Esim. vanhat Laurelit olivat hyviä vetäjiä, taisivat olla takatuuppareita ja 6-sylinterisiä.

      • Jaakko4

        Aion samoin koettaa P12:n vetokykyä 1.6 litran moottorilla. Jos vetomatka jää pariin tuhanteen kilometriin vuodessa, ei sen takia kannata nelivetodieselturboa hankkia.

        Senverran aioin katsoa, että löytyisikö sopivaa 15-tumaista vannesarjaa alle. Se lyhentää sopivasti kokonaisvälitystä vaununvetohommissa ja alla voi käyttää halvempia renkaitakin.


      • VisiaSD1.6
        Jaakko4 kirjoitti:

        Aion samoin koettaa P12:n vetokykyä 1.6 litran moottorilla. Jos vetomatka jää pariin tuhanteen kilometriin vuodessa, ei sen takia kannata nelivetodieselturboa hankkia.

        Senverran aioin katsoa, että löytyisikö sopivaa 15-tumaista vannesarjaa alle. Se lyhentää sopivasti kokonaisvälitystä vaununvetohommissa ja alla voi käyttää halvempia renkaitakin.

        ovat varmaan hyvä juttu. Varsinkin ykkönen ja pakki tahtovat nykyautoissa olla liian pitkät ja nehän lyhenisivät sopivasti pienemmillä renkailla. Kytkin kestäisi silloin paremmin vaunun paikoittamisen ja edestakaisin vekslaamisen pehmeämmissäkin paikoissa. Viitosta varmaan on syytä varoa, ettei voimansiirto rasitu liikaa. Ei 2000 km:n takia todellakaan kannata hankkia mitään maasturia. Itselläni olevan vanhan Chevroletinkin aion romuttaa, koska sen ylläpito vaunun vetoa varten on liian kallista.


    • leikitellä

      Vaan jos on bensiinimoottori kyseessä sen on oltava tehokas ja vääntävä. Kahden litran kone kuljettaa vankkureita ilman liikaa piiskaamista, siis jos aikoo selvitä vähillä kytkinremonteilla ja liikkua niin ettei herätä kiukkua matelemisella ja varsinkin vastamäessä hiiviskelyllä pitää olla litroja moottoritilavuudessa. Kannattaa muistaa myös se, että henkilöauto ei missään nimessä ole suunniteltu rekan veturiksi. Itse olen karavaanarina ollut reilut parikymmentä vuotta ja olen kyllä päätynyt tehokkaaseen diesel nelivetomaasturiin. Merkkiä en ilmoita, mutta veturin pitää olla muhkea, eikä mikään auton irvikuva. Kyllä neliveto on kaikissa tilanteissa aivan ylivoimainen veturina, vaikka ei sitten olisikaan niitä tehoreservejä. Työkseni liikun raskailla vetureilla ja perävaunuilla vuosittain noin 80-90.000 kilometriä, joten uskon että jotain kokemustakin on, eihän se tietysti ole mitään noihin iältään parikymppisiin oikeisiin ammattilaisiin autoilijoihin verrattuna, nehän kyllä tietää että äidin 1.3 litran kauppakassi on helevetin hyvä ihan ylivoimainen, mutta opissahan tässä vielä ollaan.

      • VisiaSD1.6

        kokemusta matkailuperävaunun vedosta yli 25 vuotta normaaleilla bensiinimoottorisilla henkilöautoilla. Aikaisempi kertomus ei siis perustu kuulopuheisiin. Maasturia ei ole tähän mennessä tarvittu. Eri asia on tietysti, jos se kärry on perässä joka päivä, mutta normaali ihminen vetää vaunua kesälomareissuilla ja muutaman kerran muina aikoina (talvella laskettelurinteelle tms.). Suuruudenhullut ovat asia erikseen, he voivat vetää vajaan tuhannen kilon kärryä vaikka tankilla.


      • Leikitellä
        VisiaSD1.6 kirjoitti:

        kokemusta matkailuperävaunun vedosta yli 25 vuotta normaaleilla bensiinimoottorisilla henkilöautoilla. Aikaisempi kertomus ei siis perustu kuulopuheisiin. Maasturia ei ole tähän mennessä tarvittu. Eri asia on tietysti, jos se kärry on perässä joka päivä, mutta normaali ihminen vetää vaunua kesälomareissuilla ja muutaman kerran muina aikoina (talvella laskettelurinteelle tms.). Suuruudenhullut ovat asia erikseen, he voivat vetää vajaan tuhannen kilon kärryä vaikka tankilla.

        Puhe olikin ymmärtääkseni asuntovaunusta eikä koirankopista. Karavaanari (todellinen) liikkuu vaunuineen ja vetureineen lähes aina, kun on vapaata. Niinsanotut normaalit ihmiset voivat ollakin sellaisia jotka pari kertaa vuodessa nykäisevät mopollaan koirankopin johonkin Tahkovuoren tai muun kylkeen. Siellä se sitten seisoo renkaat tyhjänä, eikä ole tietoakaan suuruudenhulluudesta, vaan kyseessä on typeryys. Jos todellakin aikoo karavaanariksi, kannattaa hankkia kunnon vehkeet. Niinsanotut normaalit ihmiset ovat todella asia erikseen, se on tosiaankin sama jos se vaunu seisoo pääasiassa parkissa millä sitä ajaa kauppareissujaan. Ymmärsin niin, että aloitteleva kysyjä alkaa vetämään vaunua tosimielessä ja reissuamaan ympäri Suomenniemeä ja ehkä Eurooppaakin, eikä silloin kyllä joku pikkusitikka ole asiallinen veturi. Suuruudenhullu tai ei, mutta tientukkona ja verstaitten täytteenä en ole tarvinnut olla. Kytkimet ja jarrut sekä moottorit ja vaihteistot ovat kestäneet. En sano, että olen ainoa joka tietää, mutta on se oltava vehkeet ja pelit sellaiset että ei tarvitse kysellä mennäänkö tästä vai sieltä mistä sattuu pääsemään.


      • puhe
        Leikitellä kirjoitti:

        Puhe olikin ymmärtääkseni asuntovaunusta eikä koirankopista. Karavaanari (todellinen) liikkuu vaunuineen ja vetureineen lähes aina, kun on vapaata. Niinsanotut normaalit ihmiset voivat ollakin sellaisia jotka pari kertaa vuodessa nykäisevät mopollaan koirankopin johonkin Tahkovuoren tai muun kylkeen. Siellä se sitten seisoo renkaat tyhjänä, eikä ole tietoakaan suuruudenhulluudesta, vaan kyseessä on typeryys. Jos todellakin aikoo karavaanariksi, kannattaa hankkia kunnon vehkeet. Niinsanotut normaalit ihmiset ovat todella asia erikseen, se on tosiaankin sama jos se vaunu seisoo pääasiassa parkissa millä sitä ajaa kauppareissujaan. Ymmärsin niin, että aloitteleva kysyjä alkaa vetämään vaunua tosimielessä ja reissuamaan ympäri Suomenniemeä ja ehkä Eurooppaakin, eikä silloin kyllä joku pikkusitikka ole asiallinen veturi. Suuruudenhullu tai ei, mutta tientukkona ja verstaitten täytteenä en ole tarvinnut olla. Kytkimet ja jarrut sekä moottorit ja vaihteistot ovat kestäneet. En sano, että olen ainoa joka tietää, mutta on se oltava vehkeet ja pelit sellaiset että ei tarvitse kysellä mennäänkö tästä vai sieltä mistä sattuu pääsemään.

        vaan normaalista perheautosta. Iso kissa taas käy hyvin. Kyllä normaali perheauto 90 - 140 hv bensamoottorilla riittää. Jos työkseen harrastaa vaunuilua, matkailuauto on silloin parempi. Ei se tule enää kallimmaksi kuin jonkun maasturinrohjon pito pelkkää vaununvetoa varten. Vaununvetoauto ei kuitenkaan voi olla mikään vanha romu, vaan hyvin huollettu ja ehjä kulkuneuvo. Tässä oli myös kyse pienestä tai keskisuuresta vaunusta eli noin 5 m pitkästä, jonka paino on 900 - 1000 kg, ei mistään 7 m Tabbertista. Jos 5 m vaunu on mielestäsi koirankoppi, niin se tietysti muuttaa asian.


      • Leikitellä
        puhe kirjoitti:

        vaan normaalista perheautosta. Iso kissa taas käy hyvin. Kyllä normaali perheauto 90 - 140 hv bensamoottorilla riittää. Jos työkseen harrastaa vaunuilua, matkailuauto on silloin parempi. Ei se tule enää kallimmaksi kuin jonkun maasturinrohjon pito pelkkää vaununvetoa varten. Vaununvetoauto ei kuitenkaan voi olla mikään vanha romu, vaan hyvin huollettu ja ehjä kulkuneuvo. Tässä oli myös kyse pienestä tai keskisuuresta vaunusta eli noin 5 m pitkästä, jonka paino on 900 - 1000 kg, ei mistään 7 m Tabbertista. Jos 5 m vaunu on mielestäsi koirankoppi, niin se tietysti muuttaa asian.

        Minkähän takia teitä, jotka tuomitsette toisen mielipiteet aina vääräksi pitää olla olemassa. Eikös tämä aloitteleva kaveri kysynyt että mikä on hyvä veturi? Kyllä pitää olla hirmuisen hyvät perusteet jos pystyy osoittamaan, että nelivetomaasturi ei sitä ole. Matkailuautostahan hän ei kysynyt mitään. Ei maasturi ole vain vaununvetoa varten, sillä ajetaan myös muut ajot. Myös minulla oli aikoinaan 5-litran Caprice ja hyvä oli veto-autona mutta ei pärjää tälle uudelle jytymaasturilleni alkuunkaan. Tällä ajelen myös kauppareissut, ei ole maasturinrohjo pelkästään vetohommia varten. On se mahtavaa kun ei keli eikä juuri tietkään rajoita menoa vaunun kanssa, voi mennä sinne minne oli aikonutkin kunhan pitää järjen mukana vaunun suhteen. Työajot taas ajelen muutamankymmenen tonnin painoisella yhdistelmällä, se on asia erikseen. Sieltä sitä on nähnyt yli kahden metrin korkeudella istuessa monenlaista ajosuoritusta, kilometrejä siinä hommassa on kertynyt noin
        3 miljoonaa Kyllä joskus oikein hirvittää kun pompannapin kokoinen veturi menee perässään jumalattoman iso matkailuvaunu ja pienenkin vastamäen tullessa nopeus tippuu lähes ryömintänopeudeksi. Kaikki vaunuilijat eivät edes tiedä mitä vaunu painaa ja minkälaista saa vetää sillä autollaan. Kyllä riittävän tehokas perheauto on ihan hyvä veturi en sitä kiellä mutta,,,. Tehdäänkö nyt niin, että Sinä ajelet ja vetelet sillä Visiallasi niitä vaunuja ja minä ajelen tällä uudella jytkymaasturillani suuruudenhulluudessani kelillä kuin kelillä vaunuineni ja käyn myös lähikaupasta ostamassa sen hiivapaketin joka unohtui marketissa käydessäni, jos sallit teen senkin matkan sillä suuruudenhullulla maasturilla, jossa on neliveto ja alennusvaihde ja joka on rohjo. Lähdetäänkö ensi kesänä tuonne Eurooppaan, ajellaan sieltä Alppien yli etelään, tai mennään vaikka käymään Nordkapissa?


      • VisiaSD1.6
        Leikitellä kirjoitti:

        Minkähän takia teitä, jotka tuomitsette toisen mielipiteet aina vääräksi pitää olla olemassa. Eikös tämä aloitteleva kaveri kysynyt että mikä on hyvä veturi? Kyllä pitää olla hirmuisen hyvät perusteet jos pystyy osoittamaan, että nelivetomaasturi ei sitä ole. Matkailuautostahan hän ei kysynyt mitään. Ei maasturi ole vain vaununvetoa varten, sillä ajetaan myös muut ajot. Myös minulla oli aikoinaan 5-litran Caprice ja hyvä oli veto-autona mutta ei pärjää tälle uudelle jytymaasturilleni alkuunkaan. Tällä ajelen myös kauppareissut, ei ole maasturinrohjo pelkästään vetohommia varten. On se mahtavaa kun ei keli eikä juuri tietkään rajoita menoa vaunun kanssa, voi mennä sinne minne oli aikonutkin kunhan pitää järjen mukana vaunun suhteen. Työajot taas ajelen muutamankymmenen tonnin painoisella yhdistelmällä, se on asia erikseen. Sieltä sitä on nähnyt yli kahden metrin korkeudella istuessa monenlaista ajosuoritusta, kilometrejä siinä hommassa on kertynyt noin
        3 miljoonaa Kyllä joskus oikein hirvittää kun pompannapin kokoinen veturi menee perässään jumalattoman iso matkailuvaunu ja pienenkin vastamäen tullessa nopeus tippuu lähes ryömintänopeudeksi. Kaikki vaunuilijat eivät edes tiedä mitä vaunu painaa ja minkälaista saa vetää sillä autollaan. Kyllä riittävän tehokas perheauto on ihan hyvä veturi en sitä kiellä mutta,,,. Tehdäänkö nyt niin, että Sinä ajelet ja vetelet sillä Visiallasi niitä vaunuja ja minä ajelen tällä uudella jytkymaasturillani suuruudenhulluudessani kelillä kuin kelillä vaunuineni ja käyn myös lähikaupasta ostamassa sen hiivapaketin joka unohtui marketissa käydessäni, jos sallit teen senkin matkan sillä suuruudenhullulla maasturilla, jossa on neliveto ja alennusvaihde ja joka on rohjo. Lähdetäänkö ensi kesänä tuonne Eurooppaan, ajellaan sieltä Alppien yli etelään, tai mennään vaikka käymään Nordkapissa?

        silloin oli muistaakseni Saab-merkkinen pompannappi Matkaaja 510-merkkisen koirankopin edessä. Hyvin kuitenkin selvittiin. Olet aivan oikeassa siinä, että kunnon maasturi alennusvaihteineen on paras vetoväline, jos jatkuvasti kuljetaan oikea matkailuperävaunu perässä. Saahan sillä vaunun ilman työntöapua tai vinssiä kosteasta ruohikostakin liikkeelle.
        Alpeille en kuitenkaan aio lähteä vaunua vetelemään, en edes Matkaaja-koirankoppiakaan, 1.6-litraisella Primeralla.
        En silti ollut ole ollut kenenkään tientukkona. Saapillakin pääsi Matkaajan kanssa ainakin yli 90 km/h keskinopeutta. Siitä on poliisin allekirjoittama lausunto todistuksena. Autossa on myös pelit, joista voi katsoa, onko joku muutamakymmentonninen perässä kärkkymässä ohitusta. Silloin voi väistää lähimmälle linja-autopysäkille. Yleensä ovat vain iloisesti vilkauttaneet takalamppujaan ja menneet menojaan.
        Hyvää matkaa vain. Karavaanarihomma on hyvä ja mukava harrastus. Kiire ei kuulu siihen.


    • Kyllä kulki

      3,0 maxima vaunu yhdistelmä vakuutti minut tien päällä. Mäkisellä tieosuudellakaan ei vauhti tuntunut hiipuvan.

      Kerrankin oli yhdistelmä joka ei ollut tientukkona.

      Älä tosiaan osta mitään lelua vaunun vetoon, siinä hajoaa pieni auto ja muilta menee hermot.

      Almera millä tahansa koneella liian pieni, primeraa voi kannattaa harkita 2,0. 1,6 primera on laiska yksinkin ajellessa, miten sillä vielä vaunua vetäisi?

      Parasta kun suosista ostat sen 3,0L maximan taikka jonkun isohkon maasturi-nissanin veturiksi.

    • Ooppeli

      Kakkosella kaasupohjassa 70 ja kolmosella hyyty koko paska.

      Älä leiki kinnereillä on neuvo !!! Kiehahtaa kone

      100 pollee ja yli 200 vääntö, niin homma pelaa perusvaunuilla. Telivehkeeseen vieläkin enemmän vääntöä

      • Mikä veturiksi?

        Kiitos näistä vastauksista.

        Eihän se tosiasia mihinkään muutu, että Almerasta
        ei veturia saa. Olen kyllä tästä 1.4
        GX:stäkin tykännyt kun tulee niin halvaksi pitää
        (kulutus ym.) Kun ei vaan sinä päivänä ollut mielessä tämä karavaaniharrastus kun auto piti saada nopeasti.

        Sille tiedoksi joka tientukkoja pelkää, en aio
        olla tukkona.

        Ja ken suositteli maximaa, tulisi liian kalliiksi
        veikkaan, kun työmatkoista tulee vuodessa kilometrejä pelkästään n. 30 000, siihen sitten
        tuleva harrastus päälle.

        Minä en suunnittele vetäväni vaunua pitkiä matkoja, oikeastaan päinvastoin, korkeintaan jokin kesälomareissu ja joskus viikonloppuisin, muuten vaunu on leirintäalueella.

        Kuka haluaa vaihtaa Nissan Almeran 97/98 johonkin
        sopivaan vetoautoon? On todella siisti auto, ajettu 84 tkm, huollettu, Dinitrol-käsitelty (kun luulin pitäväni pitempäänkin), MP3-soitin -
        systeemit, ym.

        Pitänee käydä Auto-Kehässä jutteleen. 3. Nissan
        menossa, enkä kyllä merkkiä ajatellu vaihtaa.

        Kesä lähestyy...


    • Vetäjä

      vaikkapa 940 mallin Volvo. Saa olla jo jonkun verran ajettukin. Saat luotettavan ja tehokkaan ynnä turvallisen veturin. Ja tilaa on.

      • Ford Motor Company

        eikä Renault-Nissan, vaikka Volvoissa Rellun koneita onkin. Mutta näinhän se onkin sukulainen ainakin väärän koivun takaa.


    • nissan

      2.5l turbodiesel ja neliveto, kiipeää vaunuperässä vaikka puuhun.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli

      Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei
      Kauhava
      80
      3529
    2. Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin

      Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss
      Ihastuminen
      107
      1792
    3. Ootko rakastunut?

      Kerro pois nyt
      Ikävä
      106
      1102
    4. Onhan sulla nainen parempi mieli

      Nyt? Ainakin toivon niin.
      Ikävä
      99
      1075
    5. Mitä sä haluat?

      Kerro nyt. Sano suoraan.
      Ikävä
      60
      923
    6. Priden osallistujamäärä suuri pettymys!

      Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate
      Luterilaisuus
      164
      840
    7. Ujosteletko tosissaan vai mitä oikeen

      Himmailet???? Mitä pelkäät?????
      Ikävä
      42
      836
    8. IS Viikonloppu 28.-29.6.2025

      3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit
      Sanaristikot
      57
      791
    9. Joku kysyy

      Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g
      Perussuomalaiset
      59
      769
    10. Kannan sinua mukanani

      Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii
      Ikävä
      28
      735
    Aihe