Mortonki,
3 vuotta vanha rivari. Saunassa kiukaan yläpuolella on tuloilmaventtiili. Venttiilin on auki sellasen 0,5 -1 senttiä. Venttiilissä seuraavat ongelmat.
1. Pakkasella ventiilin "kanteen" kondensoituu vettä.
2. Saunan paneeli katto tummuu venttiilin ympäriltä. Katto ei kuitenkaan ole kostea. Mitään hajuja saunassa ei ole, vaan tuoksuu raikkaalle.
Tutkiskelin tuota hommaa ja totesin että ilmaa tulee myös ventiilin (ja ilmanvaihtoputken) "ohi", eli kun venttiili on kiinni niin vedon huomaa tulevan venttiilin ja katon saumasta. Kysymys mikä tossa hommassa on tehty väärin? miten pitäs korjata? Voiko noi kodat 1 ja 2 johtua viasta? Onko tummuminen jotain eristevillan aiheuttamaa tummumista? Onko jotain oikeaa varaa rakenteille?
t. Minna
Tuloilmaventtiili "vuotaa"
12
8962
Vastaukset
- Pete
Mulla oli sama ongelma. Kyselin miksi ylös menevä putki ei ole tiiviisti venttiilin ympärillä. Joku teisi kertoa että se on siksi että kattopaneelien yläpuoli tuulettuisi. Mutta sama kaveri neuvoi tiivistämään venttiilin ja putken raon ettei tämä kylmä ilma pitäisi paneeleita kosteana. Laitoin rakoon silikonia, nyt venttiii pysyy kuivana eikä löylyvedet tule tuuletusräppänästä. Venttiili on n. 0,5 cm raollaan ja saunan raitisilmaventtiili pitää myös olla raollaan vaikka saunaa ei lämmitetä. Venttilin ympärys on tummunut kai putkesta tulevan kylmän ilman auheuttaman kosteuden seurauksena.
ps. tämä om minun näkemys asiasta voin olla väärässäkin. Kannattais ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää jotain ammattilaista käymään paikalla. Näin uudessa talossa pitääsi putket olla kytketty keskusimuriin joka vetää koko ajan ?? ilmaa ulospäin.- Minna
"Mutta sama kaveri neuvoi tiivistämään venttiilin ja putken raon ettei tämä kylmä ilma pitäisi paneeleita kosteana.
"Venttilin ympärys on tummunut kai putkesta tulevan kylmän ilman auheuttaman kosteuden seurauksena."
Nipotusta ehkä mutta kylmä ilmahan ei ole kosteaa vaan kuivaa, saunan kattoon tuleva tummuus on enempi kuin nokea, voiko olla yksinkertaisesti ilman epäpuhtauksia, eli onko suodatin jäänyt jostain laittamatta?
"ps. tämä om minun näkemys asiasta voin olla väärässäkin. Kannattais ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää jotain ammattilaista käymään paikalla."
LVI- insinööri käynyt piakalla pyörittämässä silmiään - "kaikissa taloissa ilmastointi toimii vähän omalla tavallaan, eipä tuohon nyt osaa oikein mitään tehdä, korkeintaan jos haluaisi laittaa suodatinta putken ulkopäähän vähentämään virtausta...jne. blaablaa"
" Näin uudessa talossa pitääsi putket olla kytketty keskusimuriin joka vetää koko ajan ?? ilmaa ulospäin."
juu näin onkin... - Riku
Minna kirjoitti:
"Mutta sama kaveri neuvoi tiivistämään venttiilin ja putken raon ettei tämä kylmä ilma pitäisi paneeleita kosteana.
"Venttilin ympärys on tummunut kai putkesta tulevan kylmän ilman auheuttaman kosteuden seurauksena."
Nipotusta ehkä mutta kylmä ilmahan ei ole kosteaa vaan kuivaa, saunan kattoon tuleva tummuus on enempi kuin nokea, voiko olla yksinkertaisesti ilman epäpuhtauksia, eli onko suodatin jäänyt jostain laittamatta?
"ps. tämä om minun näkemys asiasta voin olla väärässäkin. Kannattais ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää jotain ammattilaista käymään paikalla."
LVI- insinööri käynyt piakalla pyörittämässä silmiään - "kaikissa taloissa ilmastointi toimii vähän omalla tavallaan, eipä tuohon nyt osaa oikein mitään tehdä, korkeintaan jos haluaisi laittaa suodatinta putken ulkopäähän vähentämään virtausta...jne. blaablaa"
" Näin uudessa talossa pitääsi putket olla kytketty keskusimuriin joka vetää koko ajan ?? ilmaa ulospäin."
juu näin onkin...Eikös kylmän ja lämpimän rajapintaan muodostu kosteutta ? Onkos pakkasella ulkoa tuleva ilma lämmintä ? Laitappa joku purkki pakkasen ja pidä sitä siellä yön yli ja kun otat sen sisälle niin kuinkas käy ???
- Minna
Riku kirjoitti:
Eikös kylmän ja lämpimän rajapintaan muodostu kosteutta ? Onkos pakkasella ulkoa tuleva ilma lämmintä ? Laitappa joku purkki pakkasen ja pidä sitä siellä yön yli ja kun otat sen sisälle niin kuinkas käy ???
kuten sanoin kosteus ei tule ulkoa vaan on valmiiksi sisällä.
- Anssi
Poisto venttiilissä tuo välitilan tuuletus olisi jopa uskottava selitys, mutta tuloilmakanvassa ei.
- Anssi
Minna kirjoitti:
"Mutta sama kaveri neuvoi tiivistämään venttiilin ja putken raon ettei tämä kylmä ilma pitäisi paneeleita kosteana.
"Venttilin ympärys on tummunut kai putkesta tulevan kylmän ilman auheuttaman kosteuden seurauksena."
Nipotusta ehkä mutta kylmä ilmahan ei ole kosteaa vaan kuivaa, saunan kattoon tuleva tummuus on enempi kuin nokea, voiko olla yksinkertaisesti ilman epäpuhtauksia, eli onko suodatin jäänyt jostain laittamatta?
"ps. tämä om minun näkemys asiasta voin olla väärässäkin. Kannattais ottaa yhteyttä isännöitsijään ja pyytää jotain ammattilaista käymään paikalla."
LVI- insinööri käynyt piakalla pyörittämässä silmiään - "kaikissa taloissa ilmastointi toimii vähän omalla tavallaan, eipä tuohon nyt osaa oikein mitään tehdä, korkeintaan jos haluaisi laittaa suodatinta putken ulkopäähän vähentämään virtausta...jne. blaablaa"
" Näin uudessa talossa pitääsi putket olla kytketty keskusimuriin joka vetää koko ajan ?? ilmaa ulospäin."
juu näin onkin...Sulla taitaa olla se tuloima putki suoraan ulkoa, eli siiät tulee kylmää ilmaa? Ilma sinänsä on kuivaa, mutta se jäähdyttää ventiilin ympäristön, johon sitten saunan kosteus tiivistyy ja se tummentaa panelit.
- Anssi
Minna kirjoitti:
kuten sanoin kosteus ei tule ulkoa vaan on valmiiksi sisällä.
Laita olut- tai siideripullo jääkaappiin ja ota se sitten saunaan mukaan. Miten käy? Pullon pinta kostuu, ei juomasta joka on pullon sisällä, vaan saunan kosteus tiivistyy pullon pintaan. Näin käy siinä sinun katossasi, jonka tuloilma on jäähdyttänyt. Mielestäni putkituksissa on jotain vikaa, jos ilmaa tulee ventiilin ohi.
- Minna
Anssi kirjoitti:
Laita olut- tai siideripullo jääkaappiin ja ota se sitten saunaan mukaan. Miten käy? Pullon pinta kostuu, ei juomasta joka on pullon sisällä, vaan saunan kosteus tiivistyy pullon pintaan. Näin käy siinä sinun katossasi, jonka tuloilma on jäähdyttänyt. Mielestäni putkituksissa on jotain vikaa, jos ilmaa tulee ventiilin ohi.
Korjasin vain sen virheellisen käsityksen että kosteus tulisi ulkoa.
- Satunnainen lukija
Anssi kirjoitti:
Sulla taitaa olla se tuloima putki suoraan ulkoa, eli siiät tulee kylmää ilmaa? Ilma sinänsä on kuivaa, mutta se jäähdyttää ventiilin ympäristön, johon sitten saunan kosteus tiivistyy ja se tummentaa panelit.
kyllä se tummuminen on kosteudesta johtunut, mutta jos villat yläpuolella eivät ole märät, ei ongelmaa oikeastaan ole. panelit kestää kyllä vuosia kosteutta jos sauna vaan kuivuu kunnolla aina käytön jälkeen.
kukahan on laittanut sulle ilmastointiröörit suoraan kiukaan yläpuolelle. aina kun heität löylyä menee parhaat terät ensin peltiputkille.
- pha
Saattaa olla että iv-hormista puuttuu venttiilin kaulus. Eli osa johon itse venttiili kierretään. Tai sitten tiiviste venttiilistä.
- ex _oi
Kun kanavasta tulee kylmää ilmaa, kondensoituu sen ulkopintaan kosteaa saunailmaa ja kondenssivesi imeytyy ympärillä olevaan kosketuksessa olevaan puupaneeliin.
(Kanavan eristys kokonaan voi olla väärin tehty, siinähän tulee olla höyrynsulku eristeen ulkopinnassa)
Homma korjautuu, jos kanavan pään ympärille saa laitetuksi (liimatuksi) umpisoluista eristettä esim Paraten-PE siten ettei kosteus pääse kanavan pintaan. Vuorivilla ei käy ilman höyrynsulkua, mikä myös voi olla hankala laitettava. Paratenin lämpimänkesto on 105 C, joten se riittää.
Lautasen kostumisen estämiseen ei liene keinoja, mikäli kuitenkin intoa riittää voi kokeilla lautasen eristämistä samalla Paratenlevyllä. Lähestulkoon kaikkien tuloilmaventtiileiden ympärille kerääntyy ajan myötä paskarengas oli putkessa millaiset filtterit tahansa. Venttiilistä purkautuva ilma sieppaa mukaansa huoneilman epäpuhtauksia ja "liiskaa" ne kiinni kattoon. Normaali ilmiö. On tosin saatavila venttiileitä, joissa tämä ongelma on pyritty estämään. Hinta vain on kova ja ulkonäöstäkin voi olla montaa mieltä. ´Meille sellaiset laitettiin olohuoneen kattoon, koska 4 metriin ei viitsi mennä rätillä turhan takia pyyhkimää.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä792342Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1401507- 1331462
- 1551214
- 1081013
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten373937Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82774Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55724Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67694Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50683