night+day -linssit vs. kuukausilinssit

hessu

noniin. kertokaapas kokemuksianne. oon nyt käyttäny kk-linssejä useamman vuoden. tuntuu kuitenkin että silmät väsyy ja silmän aluset tummuu. varsinkin nyt kun teen näyttöpäätetyötä melkein jatkusvasti. ova´tko yötäpäivää käytettävät linssit hyviä? kuivuvatko silmät? millainen on olo herätessä? punottaako silmiä? pelottaa siirtyä sellaisiin linsseihin, kun joskus muistaa olotilan herättyään normaalit kk-piilolinssit päässä :). kertokaa ihmeessä. kalliimpiahan ne ovat, mutta onko se sen arvoista? KIITOS!

22

5979

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mari

HEI!

Olen testannut kahta merkkia yötä päivää -linssejä, uudemmat (osin silikonista valmistetut, ei kokomuoviset - en valitettavasti muista merkkiä) olivat ehdottomasti paremmat. Mulle ei tullut mitään ongelmia vaikka pidin niitä valehtelematta sen kuukauden putkeen. Aamulla kun heräsi niin silmät olivat aavistuksen verran kuivemmat mutta kostuivat pian normaaleiksi kun oli ollut hetken aikaa hereillä. En edes käyttänyt kostutustippoja... Ei voi verratakaan siihen kuin miltä tuntuu, jos nukahtaa tavalliset piilarit päässä :/

Testaa ihmeessä! Minä tykkäsin!

• koko

mullakin. Tosin neljän päivän yhtä mittaisen käytön jälkeen alkoi tuntua, että nyt piilarit pois ja silmille lepoa. Kesällä tuli pidettyä helposti viikkokin yhteen menoon. (etenkin kesällä tosi kivat, ja kätevät aurinkolasien kanssa, kun vertaa siihen, että vaihtelee vahvuuksilla oleviaaurinkolaseja ja tavallisia laseja, riippuen, onko sisällä vai ulkona, jneh.

• Mithra

Tietääkö kukaan, saako yötäpäivää-linssejä myös hajataiton korjauksella?

• dan

itse käytän focuksen night-day-linssejä ja joka pennin arvoiset. silmät ovat valkoisemmat kuin ilman linssejä(niin hullulta kuin kuulostaakin) ja IKINÄ ei ole tuntunut rasitusta tai päänsärkyä vaikka pidän parikin viikkoa putkeen. vallankumoukselliset linssit, mutta ei varmaankaan sovi kaikille ihmisille.

aamulla tosiaan silmät ovat kuivat ja vaikea pitää auki mutta korkeintaan muutama minuutti, ja joskus tuntuu hyvältä heti heräämisen jälkeen. suihkussa/saunassakaan ei mitään ongelmia.

• hessu

kiitos kaikille vastanneille, pakko kai testata. tietenkin saisin optikoltanikin tähän vastauksen, mutta voiko night day linssit siis oottaa pois kesken kaiken kuten normaalit linssit ja sitten taas käyttöön, ettei niitten tosiaankaan tarvitse olla päässä 1kk putkeen. toivottavasti ne nyt sitten sopivat... ja kestävät myös tietokoneen näytön tuijottamista :)

• dan
        hessu kirjoitti:

kiitos kaikille vastanneille, pakko kai testata. tietenkin saisin optikoltanikin tähän vastauksen, mutta voiko night day linssit siis oottaa pois kesken kaiken kuten normaalit linssit ja sitten taas käyttöön, ettei niitten tosiaankaan tarvitse olla päässä 1kk putkeen. toivottavasti ne nyt sitten sopivat... ja kestävät myös tietokoneen näytön tuijottamista :)

linssejä voi ja "pitääkin" ottaa pois silloin tällöin. optikkonikin sanoi että jotkut käyttävät night-day-linssejä vain päivisin, koska se on ainoa linssi mikä heille sopii. Itse puhdistan linssejä noin 1-2 kertaa viikossa, ja laitan heti takaisin päähän. silloin tällöin pidän yön kotelossa tai kauemminkin. ei muuta kuin tsemppiä käyttöön. itse en tilaa ikinä suoraan optikoilta vaan puolet halvemmalla lensway.comista.

• hessu
        dan kirjoitti:

linssejä voi ja "pitääkin" ottaa pois silloin tällöin. optikkonikin sanoi että jotkut käyttävät night-day-linssejä vain päivisin, koska se on ainoa linssi mikä heille sopii. Itse puhdistan linssejä noin 1-2 kertaa viikossa, ja laitan heti takaisin päähän. silloin tällöin pidän yön kotelossa tai kauemminkin. ei muuta kuin tsemppiä käyttöön. itse en tilaa ikinä suoraan optikoilta vaan puolet halvemmalla lensway.comista.

kävin joo kattomas ton sivuston. kuulostaa ihan fiksulta ja oli melko edullisenki näköstä. onks noi sitte identtisii linssejä tai samaa merkkiä mitä optikoltakin saa? esim. instrusta jota ite nyt oon käyttäny...

• Hannah
        hessu kirjoitti:

kävin joo kattomas ton sivuston. kuulostaa ihan fiksulta ja oli melko edullisenki näköstä. onks noi sitte identtisii linssejä tai samaa merkkiä mitä optikoltakin saa? esim. instrusta jota ite nyt oon käyttäny...

Suosittelen hankkimaan ekat jatkuvakäyttöiset linssit optikolta, ja sitten vasta jatkossa netistä. Aluksi on nimittäin enemmän optikon tarkastuksia, jotta tiedetään, että linssit varmasti sopivat sinulle. Itselläni ainakin silmät tarkastettiin ensimmäisen linssit silmissä nukutun yön jälkeen, viikon jälkeen ja sitten vielä, kun linssit oli olleet silmissä kuukauden.

• hessu
        Hannah kirjoitti:

Suosittelen hankkimaan ekat jatkuvakäyttöiset linssit optikolta, ja sitten vasta jatkossa netistä. Aluksi on nimittäin enemmän optikon tarkastuksia, jotta tiedetään, että linssit varmasti sopivat sinulle. Itselläni ainakin silmät tarkastettiin ensimmäisen linssit silmissä nukutun yön jälkeen, viikon jälkeen ja sitten vielä, kun linssit oli olleet silmissä kuukauden.

joo. kyllä mullaki oli tarkotus eka sen optikon kautta mennä. silmät ja näkö ei jotenki vaan oo sellasii asioita joiden kanssa haluu leikkii (vaikka on ne aika rasitukselle jo joutunu)...

• emilia

kannattaa kokeilla, mut ehdottomasti osta ekat optikolta, niin et leiki näkösi kanssa!
      ja muistakaa piilarikäyttäjät
      kerran 6kk optikkotarkastus,
      kerran 2v silmälääkäritarkastus

• esko

Kokemusta on kohta kolmisen vuotta Ciba Night&Day -linsseistä.

Silmät voivat hyvin. Joskus menee koko kuukausi niin etten ota linssejä kertaakaan pois päästä. Silloin tällöin kun alkaa tuntua epämukavalta, huuhtelen linssit nesteellä ja laitan takaisin silmiin. Ja joskus äärimmäisen harvoin, kun silmät ovat ärtyneet, laitan linssit yöksi liemeen.

Kuivista silmistä kärsivälle nämä eivät varmastikaan sovi jatkuvaan käyttöön. Päätetyöskentelyssä erityisesti täytyy muistaa räpytellä. Ja toinen miinuspuoli on hinta.

Netistä näitä saa tietysti halvemmalla. Kaikki nettikaupat eivät vain enää myy näitä linssejä, koska ihmiset ovat laiskuuttaan jättäneet väliin kontrollikäyntejä optikolla.

• Mari

Hei!

Oon joihinki aiempiin ko. aihetta koskeviin viesteihin kirjottanu, että silikonipitoiset yötä päivää -linssit ovat paremmat mutta että en muista merkkiä. Se merkki on Purevision, valmistajaa en hoksannu kysyä.

• high
        Mari kirjoitti:

Hei!

Oon joihinki aiempiin ko. aihetta koskeviin viesteihin kirjottanu, että silikonipitoiset yötä päivää -linssit ovat paremmat mutta että en muista merkkiä. Se merkki on Purevision, valmistajaa en hoksannu kysyä.

purevision on kai bausch&lombin linssi.

itse käytän focusta. Mikä purevisionissa voi olla parempaa? focuksen linssi vain on mielestäni jo niin täydellisen tuntuinen... :)

• Mari
        high kirjoitti:

itse käytän focusta. Mikä purevisionissa voi olla parempaa? focuksen linssi vain on mielestäni jo niin täydellisen tuntuinen... :)

Hei,

on helppo vertailla em. linssejä kun olen molempia käyttänyt. Enää en käytä, koska päivälinssitkin sopivat silmilleni mutta olen taas kevääksi ajatellut tilata Purevision-linssejä... Onhan se toki niin, että mikä on yhdelle paras on toiselle huonompi jne., mutta tässä omia mielipiteitäni: Purevision ei kuivunut läheskään yhtä paljon ja se liikkui silmässä paremmin, syynä varmaan materiaali. Purevisionissa on mukana silikonia eli se ei ole kokonaan muovilinssi. Silikoni on ilmeisesti silmälle "luonnollisempi" aine kuin muoviyhdisteet. Purevision ei myöskään likaantunut yhtä herkästi kun taas Night and day:ta sai aina välillä putsata samentumista. Ja kun linssi oli koko ajan puhdas, sillä näki kirkkaasti. Purevisionhan on sellainen merkki, jota kokeillaan viimeisenä vaihtoehtona niille, joiden silmät eivät kestä mitään muita piilareita. Aika monelle Purevision sitten käykin, se on sen verran muista poikkeava linssi (jälleen kerran syynä materiaali?).

Suosittelen kyllä kokeilemaan Purevisionia. Minä tykkäsin :)

• Mari
        high kirjoitti:

Hei!

Vielä niille tiedoksi, jotka eivät ole lukeneet aiempia viestejä yötä päivää -linsseistä: sekä Purevision että Night and day ovat yötä päivää pidettäviä linssejä. Purevisionin nimestä se ei vain ilmene millään tavalla.

• esko
        Mari kirjoitti:

Hei,

on helppo vertailla em. linssejä kun olen molempia käyttänyt. Enää en käytä, koska päivälinssitkin sopivat silmilleni mutta olen taas kevääksi ajatellut tilata Purevision-linssejä... Onhan se toki niin, että mikä on yhdelle paras on toiselle huonompi jne., mutta tässä omia mielipiteitäni: Purevision ei kuivunut läheskään yhtä paljon ja se liikkui silmässä paremmin, syynä varmaan materiaali. Purevisionissa on mukana silikonia eli se ei ole kokonaan muovilinssi. Silikoni on ilmeisesti silmälle "luonnollisempi" aine kuin muoviyhdisteet. Purevision ei myöskään likaantunut yhtä herkästi kun taas Night and day:ta sai aina välillä putsata samentumista. Ja kun linssi oli koko ajan puhdas, sillä näki kirkkaasti. Purevisionhan on sellainen merkki, jota kokeillaan viimeisenä vaihtoehtona niille, joiden silmät eivät kestä mitään muita piilareita. Aika monelle Purevision sitten käykin, se on sen verran muista poikkeava linssi (jälleen kerran syynä materiaali?).

Suosittelen kyllä kokeilemaan Purevisionia. Minä tykkäsin :)

Itselläni oli alussa myös Purevision koekäytössä. Tai vieläpä niin, että toisessa silmässä oli Ciban Night & Day ja toisessa B&L:n Purevision. Kun en huomannut noissa eroa, ja hintakin oli sama, niin valitsin Night & Dayn.

Molemmat merkit on tehty samantyyppisestä materiaalista (silikonihydrogeelistä). Syy miksi valitsin Night & Dayn on se, että se on vieläkin "terveellisempi" kuin Purevision. Night & Dayn happealäpäisevyys on 175 Dk/t, kun PureVisionin on 110 Dk/t. Vertailun vuoksi tavallisen päivälinssin lukemat ovat luokkaa 25-35. Eli yötäpäivää-linssien kanssa sarveiskalvo saa happea lähes yhtä hyvin kuin kokonaan ilman piilareita.

Mutta jollekin voi sopia Purevision paremmin, makuasioista ei kannata kiistellä ;)
        Huippulinssejä ovat molemmat.

• Mari
        esko kirjoitti:

Itselläni oli alussa myös Purevision koekäytössä. Tai vieläpä niin, että toisessa silmässä oli Ciban Night & Day ja toisessa B&L:n Purevision. Kun en huomannut noissa eroa, ja hintakin oli sama, niin valitsin Night & Dayn.

Molemmat merkit on tehty samantyyppisestä materiaalista (silikonihydrogeelistä). Syy miksi valitsin Night & Dayn on se, että se on vieläkin "terveellisempi" kuin Purevision. Night & Dayn happealäpäisevyys on 175 Dk/t, kun PureVisionin on 110 Dk/t. Vertailun vuoksi tavallisen päivälinssin lukemat ovat luokkaa 25-35. Eli yötäpäivää-linssien kanssa sarveiskalvo saa happea lähes yhtä hyvin kuin kokonaan ilman piilareita.

Mutta jollekin voi sopia Purevision paremmin, makuasioista ei kannata kiistellä ;)
        Huippulinssejä ovat molemmat.

Hei!

Kuten mainitsin, piilolinssien sopivuus on yksilöllistä. Itse en muista, että Night and day:n materiaalista olisi mainittu mitään erityistä (että siinä olisi silikonia). Tosin mun Night and day -kokeilusta on jo aikaa ja voi olla, että linssiä on uudistettu sen jälkeen.

Jussi, kokeile ihmeessä myös Purevisionia, jos on tuo samentumis - ja kuivumisongelma. Mullakin on suht kuivat silmät ja linssit tuppaavat likaantumaan herkästi (siksi en käytä enää ollenkaan tavallisia kk-linssejä) mut Purevisionilla tuota ongelmaa ei tullut.

On se kyllä ihanaa että piilarit on keksitty! Ei olis aina kiva kekkuloida rillit nokalla. Tosin alan väsyä jo piilarirumbaankin ja harkitsen vakavasti, että menisin laserointiin kesällä...

• Jussi

Itse olen miettinyt Lasik-leikkausta, mutta ajattelin vielä kokeilla noita Focus Night&Day -piilareita. Ensimmäinen kuukausi on takana ja täytyy myöntää, että nuo on melko mukavat.

Itselläni ainoa ongelma on ollut se, että minulla erittyy kyynelnestettä vähän ja se vähäinenkin on melko proteiinipitoista. Eli aamuisin pitää käyttää kosteustippoja, jotta pahin kuivuus häviää. Vaikuttaisi myös siltä, että minulla noiden linssien käyttöikä on noin 3 viikkoa, koska tuota proteiiniä kertyy linsseihin sen verran paljon, että näkökyky oli 4:llä viikolla melko sumea. Tosin tuon ensimmäisen kuukauden aikana piilarit olivat pois silmistä ainoastaan yhden päivän ajan...

Joka tapauksessa päädyin tilaamaan noita lisää ja Marin kokemusten perusteella taidan kokeilla vielä noita Purevision:in linssejäkin!

Ai niin, nyt kun olen joutunut pitämään silmälaseja pari päivää, koska en ole vielä uusia piilareita saanut, niin täytyy todeta, että laadukasta elämää ei voi olla enää silmälasien kanssa ;)

• max

itse käytän focuksen nightday-linssiä 5-6 viikkoa.

• linssiluu

mä olen piilolinssejä jotain 3vuotta ja heti ensimmäisestä kerrasta lähtien Focus Night&Day linssejä, ja hyvin ovat toimineet. Välillä huonosti nukutun yön jälkeen/tai pitkän valvomisen aikana, saattaa alkaa hinkata silmää, silloin tulee otettua lähes aina päiväksi linssit pois, kun oman kokemuksen perusteella tuossa ei auta pelkkä linssien huuhtelu.
      Onhan ne kai kalliimmat, mutta ei se mua haittaa, kun ei tarvitse joka ilta raapia niitä väsyneenä silmistä, ja aamulla puolihorkassa yrittää takas. Ei ole kiva etsiä niitä sitten viereisestä roskiksesta, tai lattialta, tai lavuaarista =D

• n17

Itse olen kauan halunnut hankkia noita night&day-linssejä. Olen useesti miettinyt, että voiko niitä siis ottaa pois sen kuukauden aikana, niin että niitä voi yhä käyttää? Että jos pidän vaikka 3 pvä putkeen, ja sitten päivän laseja ja sitten taas 3pvä night&day-piilareita. Säilyykö ne siis puhdistettuna käyttökelpoisena? Lasketaanko käyttöikä silmissäolon mukaan vai onko se se yksi kuukausi vaikkei pitäisi kuin 2 vkoa silmissä? Toiv. joku ymmärsi pointiin:)
        Y
        ksi kysymys vielä: MItä teillä on maksanut näiden linssien testaukset ja kaikki kontrollit mitä siinä alussa tulee tehdä yhteensä? MIllä optikolla?

• Meltemi

Nuo uudet materiaalit piilaireissa paransi ainakin mun elämänlaatua hurjasti.
      Ennen voin käyttää piilareita max 8h päivässä ja 2-3 kertaa päivässä piti laittaa tippoja. Silti silmiin sattui välillä vaikkei silmälääkärin tutkimuksissa mitään jälkiä käytöstä löytynytkään. Päätteen ääressa kipu tuntui enemmän kuin muuten.
      Nyt olen käyttänyt noita Bauch&Lobin linssejä 4 kk ja välillä meinaan tosiaan unohtaa että niitä onkaan. Piti laittaa hälytys itselle että muistaa vaihtaa ne uusiin välillä. Ei kuivu silmät ja tuntuu ihan hyvältä vaikka istunkin koko päivän päätteen ääressa.
      Eikä nuo niin kamalan kalliita olleet, 3 kk satsi toimituskuluineen maksoi 29 puntaa eli 42 euroa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kansalla on oikeus tietää miksi persut pettävät

Koko kulunut hallituskausi on kysytty persuilta, minkä vuoksi he ovat pettäneet käytännössä jokaisen vaalilupauksen, ain
      Maailman menoa
      64
      7556
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      124
      2979
    3. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      143
      1813
    4. Kansalla on oikeus tietää mikä on SDP:n talousohjelma jolla maan talous

saadaan nousuun? Miksi puolue piilottelee sitä, vai eikö sitä ole? Tähän asti olemme vaan saaneet kuulla hallituksen ha
      Maailman menoa
      65
      1669
    5. Ammattiliitto 900 euroa/vuosi - Työttömyyskassa 72 euroa/vuosi

Ammattiliitosta eroamalla voi säästää jopa 800 euroa vuodessa. Mitä enemmän tienaat, sitä enemmän maksat liitolle. Esim
      Maailman menoa
      121
      1501
    6. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      171
      1451
    7. Missä vaiheessa

Päätit irl luovuttaa minun suhteeni?
      Ikävä
      132
      1182
    8. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      78
      869
    9. Kyriake=Kirkko

Kirkko, Kyriake Kirkko-sana tulee kreikankielen sanasta Kyriake=Herran omat, Kristuksen omaksi kastettujen suuri joukko
      Kaste
      47
      812
    10. Mitä haluat eniten

Kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      53
      774
    Aihe