14-vuotias tyttöni

Äiti

Kuten otsikko jo sanoo, minulla on 14-vuotias tyttö. Häntä on alattu koulussa kiusaamaan alikehittymisestään.Hänellä ei ole rintoja ja siitä häntä on kiusattu (liikuntatunnin jälkeen vaatteita vaihtaessa.) Tytöllä ei ole myöskään minkään näköisiä rintaliivejä, niistä on tullut haukkumista tyttöjen keskuudessa(koska ei käytä niitä.) Minusta hän ei tarvitse vielä mitään rintsikoita.Hän ehdottelee että ostettaisiin jotain pikkutoppeja, olisko hyvä? Muut ovat käyttäneet niitä ilmeisesti jo ala-asteella.Minusta ei tarvitse olla niin aikuinen,koska ei ole rintojakaan. Pikkutopitkin ovat hieman liian aikuismaista jo. Eihän paidan alta näy onko rintaliivejä, vai ei.
Karvoitusta tytöllä ei ole alapäässä, eikä kainaloissa,Ei ollenkaan.
Eikä kuukautisia ole. Siitä kaikesta on kiusattu. Tyttö ei halua mennä koulussa enää uimaan,koska kiusataan. Mitä tehdä? Miten kiusaaminen loppumaan? Ovatko kaikki 14-vuotiaat muka jo kauhean kehittyneitä,että toisia pitää kiusata?

19

7662

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sand

ostamaan niitä pikkutoppeja jne. Eihän kyse ole liiasta aikuismaisuudesta, koska tuon ikäiselle sellaiset asiat jo kuuluvat todellakin. Tytärtäsi luultavasti helpottaisi, jos esim. niiden toppien/AAA-kuppirintsikoiden kautta voisi tuntea itsensä vähän muiden "tasoiseksi". Ja kyllä paidan päältä siis näkyy, onko rintsikat vai ei. Koulukaveriani kiusattiin samasta asiasta. Ei ollu rintoja, mutta kyllä ne nänninipukat sieltä paistaa läpi ja törröttää varsinkin kylmällä, ja se on noloa tytön mielestä. Joten kyllä ne topit ainakin itsetuntoa vois kohottaa. Voimia teille molemmille!

Lapsellista käytöstä ikätovereilta kiusata tollaisesta. Siis vielä tytöt! No huhhuh. Toivottavasti tyttäresi pääsee asian yli ja teillä säilyy avoimet välit, jotta voitte keskustella tästä ja jotta sie voit olla tukena tyttärellesi.

• minääää 15

omituista käytöstä äidiltä!!!!!!!
        sori nyt vaan mut mä en vaan ymmärrä minkä takii äidit puuttuu pukeutumiseen noin paljon.. tietty sit saa ja täytyy puuttuu ku se menee överiks mut et toppien hankkiminen liian aikuismaista!
        no jokaisel oma mielipide..
        mut muistakaa et meijän ikäset tytöt (ja kyl pojatki) tosiaan osaa olla pirullisii tollasist asioist!!!!!! mulle piruiltiin ku mul oli tissit ku muil ei viel ollu.. :(

• Äiti

Olen itsekkin kyllä harkinnut jotain rintsikoita tytölleni..Mutta kysyin vaan mielipiteitä.
        Kyllä, juuri tytöt kiusaavat ja haukkuvat.Olen ottanut jo ennemmin asian puheeksi ala-asteella opettajille, kiusaaminen loppui mutta alkoi taas kahdeksannella luokalla. Kiitos avusta!

• ????
        Äiti kirjoitti:

Olen itsekkin kyllä harkinnut jotain rintsikoita tytölleni..Mutta kysyin vaan mielipiteitä.
        Kyllä, juuri tytöt kiusaavat ja haukkuvat.Olen ottanut jo ennemmin asian puheeksi ala-asteella opettajille, kiusaaminen loppui mutta alkoi taas kahdeksannella luokalla. Kiitos avusta!

ala-asteella rinnat,rintsikat ja karvat?

• Tyttö15v

No, olen 15-vuotias tyttö.Äitini ei anna minun ostaa rintsikoita ja se on tyhmää! Kuppikokoni on 80B ja mielestäni tarvisin jo rintsikat.Mitä mieltä olette? Minulla ei ole edes lastenrintsikoita tai niitä pikkutoppeja! Minun täytyy käyttää "paksuja" paitoja, jotta rintani eivät näkyisi paidan läpi.Epäreilua.. Kaverit haukkuvat siitä, myös luokallamme pienempi rintaisillakin on rintsikat!
      Olen varma, että tyttösikin haluaisi rintsikat, vaikka rintoja ei ole. Kannattaa ostaa sellaiset hänelle.

• aikanaan lauta

Mene vaikka kaverin kanssa rintsikkakauppaan (esim lindexin alusvaateosasto) ja kysykää myyjältä apua. Ei siihen äitin lupaa tarvitse.Äitis sulkee silmänsä siltä, että tyttö ei ole enää mikään pikkutyttö, vaan nuori nainen. Rintaliivit tukevat rintoja, eivätkä ole pelkästään jotain turhamaista hössötystä. Äiti pois kivikausi ajalta! Oma tyttäreni alkoi käyttää topattuja rintaliivejä jo monta vuotta sitten, vaikkei muotoja ollutkaan. Tuossa iässä se ryhmäpaine on valtava, muistan hyvin , kun olin yläasteikäinen, myöhään kehittynyt. Rinnattomuus oli kamalaa ja noloa, juuri liikuntatuntien jälkeen suihkussa ja pukeutuessa. Silloin ei ollut tietoakaan nykyisestä rintaliivivalikoimasta, ts topatuista liiveistä, joilla asiaa voi vaivattomasti korjata.

• evian

Et todellakaan tarvitse äitisi lupaa rintsikoiden ostoon!! Jos rintasi todellakin ovat jo noinkin isot, on tukevat liivit todella tärkeät. Muuten rintasi voivat roikkua pahasti jo muutaman vuoden päästä... Eli rohkeasti kauppaan vaikka jonkun kaverin kanssa :)

• vaan

Menkää ostamaan jotkut kivat rintaliivit. Oma tyttäreni vaatimalla vaati jo neljännellä luokalla rintaliivejä. Ostin sitten, kun asia tuntui niin häiritsevän arkipäivän elämää.

Olisin kyllä huolissani tuosta kiusaamisesta. Ettei sitten vaan olla siinä pisteessä, että "mikään ei kelpaa" eli, kun tyttäresi saa rintaliivit, sitten ruvetaan huomauttelemaan siitä. Ota yhteys liikunnanopettajaan! Toivottavasti hän ottaa asian omakseen ja pystyy vaikuttamaan asiaan.

Tytöt ovat käyttäytyneet idioottimaisesti ja varmasti katuvat käytöstään jossain vaiheessa. Ehkä joku osaisi jo nyt osoittaa heille kiusaamisen typeryyden? Kissa pöydälle!

• eräs

Juu kauppaan vaan! Varohan äiti ettet puutu liikaa tyttäresi elämään. Ei hän enään siinä iässä ole, että voit valita millaset vaipat laitetaan... Tyttäresi on itse oltava vahva ja lopettaa kiusaaminen, jos ei itse opi vahvaksi, niin tervetuloa uus työpaikkakiusattu.Noo, yksilöitä jokainen, jokainen kehittyy omaa vauhtiaan, eikä sitä pidä estellä. Liika puuttuminen voi aiheuttaa lapselle jonkun sortin traumoja ja estoja omassa elämässä.
        Kuten sanoin jo kehitys on yksilöllistä ja niin luonnekin. Itse harrastin jo seksiä 14 vuotiaana! Nyt sitä ajattelee, että olinpa vielä lapsi, mutta enpä kadu mitään. No, asiasta hieman poiketen... Olet varmasti hyvä, huolehtiva äiti, kunhan et vaan liikaa. Mikäs minäkin olen neuvomaan, mutta saahan ajatuksia jakaa!

• Anu

Minun 7-vuotias tyttöni sai lahjaksi kummitädiltään alusasusetin, jossa on pikkuhousut ja liivimäinen yläosa (oikein hakaset ja säädettävät olkaimet). Hän oli oikein otettu lahjasta, vaikka sanomattakin on selvää, ettei tuon ikäisellä mitään muotoja ole. Isosiskolle piti käydä ostamassa samanlainen. Nämä "rintsikat" löytyivät Seppälästä. 12-vuotias tyttöni käy kaverinsa kanssa itse liiviostoksilla, vaikkei hänkään vielä mikään muodokas ole.

• nuori-87

Osta tyttärellesi toppeja. Jos ei muusta syystä, niin edes sen vuoksi, että hänen ei esim. tarvitse paljastaa koko ylävartaloaan vaatteita vaihtaessa. Itselläni ei ole suuria rintoja, mutta topit tulivat kehiin jo ala-asteella. Ei sen takia, että olisin halunnut olla aikuisempi, mutta esimerkiksi löysät hihattomat paidat ovat kesällä epämiellyttäviä pitää, kun hihansuusta näkyy sisään. Toppeja ostettaessa ei tarvitse rintoja!! Rintaliivit ovat asia erikseen. Tytöille, joiden rinnat eivät ole ollenkaan kehittyneet, myydään topattuja rintaliivejä. Se on järjetöntä. Jos ei ole rintoja, niin ei ole. Kyllähän ne sieltä vielä tulevat.
      Ymmärrän tytärtäsi, sillä useat 14-vuotiaat ovat fyysisesti todella kehittyneitä. Voi olla rankkaa jakaa samaa pukuhuonetta heidän kanssaan. Henkisellä tasolla ollaankin sitten huomattavasti alempana. Olen itse lukiossa ensimmäistä vuotta, ja muistan erittäin hyvin yläasteen paineet. Kuudennella luokalla sai hyppiä narua ja leikkiä välitunneilla, mutta kun mennään yläasteelle, kaikki muuttuu. Yhtäkkiä on pakko olla niin kova. Olen pohtinut asiaa lähipäivinä muutenkin, ja huomannut syyllistyneeni samaan typerään käytökseen. En sanonut kenellekään pahasti päin naamaa, mutta jauhoin paskaa selän takana. Ja syyt olivat aivan mitättömiä. Yläasteella saattaa todella tulla kiusatuksi, jos on pukeutunut joku aamu pari vuotta vanhaan paitaan. Julmaa aikaa, tuo yläaste. Huomaan nyt poikkeavani aika reilusti aiheesta, jota tekstisi käsitteli, mutta olen kuitenkin vahvasti sitä mieltä, että tyttäresi olisi aika saada toppi suojelemaan yksityisyyttään.

• asiasta

suosittelisin, että tyttönne hakeutuisi kouluth:n juttusille. jos tuossa vaiheessa ei ole mitään puberteetin merkkejä, voi olla tytöllä hämmentynyt olo. onko äidillä alkanut murrosikä myöhään, missä vaiheessa alkoivat kuukautiset?
      tyttö tarvitsee ennenkaikkea puolueetonta tukea ja rohkaisua erilaiseen kehittymiseensä, ja joltakin varmuuden, että asiat ovat kunnossa ja ok. voin vain kuvitella, miten paljon tyttö miettii asiaa ja vertailee itseään muihin. ja jos vielä joutuu kiusatuksi, se saattaa alkaa pitemmän päälle olla rasittavaa- nakertaa itsetuntoa.
      mitä rintsikoihin tulee, ehdottomasti hankittava jos tyttö niitä haluaa. eihän hän halua erottua muista ikäisistään, ja se täysin normaalia.
      siis rohkaise tyttöäsi hakeutumaan terv.hoitaja juttusille.

• evian

Niin, joko nuori tyttö kehittyy muita jäljessä tai sitten on se ensimmäinen. Aina se on kuitenkin yhtä vaikeaa ja aina meistä kaikista kuitenkin naisia tulee. Ennemmin tai myöhemmin :)

Jos tyttäresi haluaa toppeja/rintaliivejä ja uskoo niiden auttavan asiaan, ostakaa niitä. Kyllä tuon ikäisen tytön pitää jo saada päättää omasta pukeutumisestaan... Muuten, kyllä ne rintsikat näkyy varsinkin tiukan paidan alta.

Voi olla myös ehkä parempi vaihtoehto antaa tytölle rahaa jotta hän voi mennä ostoksille esim. ystävänsä tai mahdollisen sisaren kanssa. Äidin kanssa se voi olla paljon vaikeampaa.

Kiusaamisesta vielä.. Vaikka tyttärellesi kasvaisi rinnat ja karvoitusta yhdessä yössä, kiusaaminen voisi silti jatkua. Aiheita kyllä keksitään ihan mistä tahansa. Nuoret (tytöt) kun osaavat olla todella julmia toisiaan kohtaan.

• yksi

Lääkäri voi varmistaa onko jotain vialla. Käsittääkseni jos ei kehitystä kuulu sitä voidaan patistaa. Ja nuo naisellisuuden välineet todellakin kuuluu jo tytöllesi. Yleensähän 12-vuotiaana ne ekat rintsikat ostetaan. Auta myös tyttöäsi vähän meikkaamaan ja pukeutumaan muodikkaasti. Siihen ne pilkkaamiset loppuu. Pitää olla trendikäs ,jotta säästyisi kiusanteolta.Myös nuortenbileet oisivat hyvä juttu. Jos kaupunkisi nuorisotoimella on valvottuja bileitä niin auta tytärtäsi menemään sinne. Vaikkei hänellä ole juuri fyysistä kehitystä on hän kuitenkin lähes teini.Omaa tyttöäni kiusattiin kovastu pullukkuuden vuoksi ja ilmeisesti myös pukeutumisen vuoksi, koska tästä pikkukaupungista ei löytynyt muotivaatteita pullukalle. Tyttö laihdutti ja muutti käytöstapaansa ja hänestä tuli erittäin suosittu kaveripiirissä. Kun ei tää maailma oo meidän vanhojen aikuisten, vaan tämä kuuluu nuorille puhkeaville kukille.Kun autat tyttöäsi puhkeamaan nuoruuden kukkaan myös itse nautit siitä; elämä jatkuu.

• 2 nuorta naista

tyttäresi enään mikään lapsi ole, vaan nuori..teini-ikäinen. Olemme 17 vuotiaita naisia ja ensimmäiset rintsikat ostimme 9- vuotiaina, ihokarvat ajelimme ensimmäistä kertaa 11- vuotiaina...eihän siinä iässä mitään ihokarvoja vielä ollut, mutta se vain sattui kuulumaan asiaan. Ja kiusaaminen oli loppumatonta jos ei käyttänyt deodoranttia, tai ajellut karvojaan. Neitsyys meni...*hupsista*...13 vuotiaana..ja ihme kyllä ei se ole kaduttanut. Kyllä nyt vaan kipin,kapin kauppaan ostamaan ne rintaliivit, koska enemmän tytärtäsi kiusaa oudot periaatteesi, kuin kiusaavat luokkatoverit!!

• asiaa

Hei!
      Minulla oli sama ongelma ylä-asteella mutta tilanne kyllä korjaantu 9 lopulla ja lukio aikona korkojen kanssa :)
      Muistaisitko sanoa tyttärellesi että lääkäri kertoi minulle että myöhemmin ja hitaasti kehittyvistä rinnoista tulee yleensä kauniit.
      Minulle kävi niin :)

• lissu

itse olen aina ollut vähän 'kehityksestä' jäljessä...ei se mua kyllä niinkään ole haitannut ja ei siellä yläasteella meilläpäin ainakaan kukan niin kattellu toisten tissejä liikuntatunnilla (onneksi). kyllä niitä rintoja odoteltiin ja ihmeteltiin että eikö ne nyt kasva :)

kerran yksi poika sanoi minulle että, oot kyllä tosi kaunis ja sulla on hyvä takapuolikin, muttakun sulla on noin pienet tissit...eipä siihen muuta voinut tehdä kun nauraa :)

ensimmäiset rintsikat kun halusin, niin äiti oli tilaamassa jostain ellokselta semmosia aa ylipieniä harjoitusrintsikoita ja oli pitkä keskustelu siitä että en sellasia halua, ne oli rumat :) mutta löydettiin mulle sitten nätit pikkurintsikat ja pääasiassa käytin toppeja ja niitä käytti moni muukin. kyllä se vaan on jossain vaiheessa tärkeetä saada ne rintsikat, itselläni ei niinkään sen takia että muillakin on, vaan kun niitten rintojen vaan odotti kasvavan kovaa vauhtia...varmaan tuli ajatelleeksi että ne rintsikat sitten on sen merkki että naiseksi ollaan kasvamassa ja mulla oikeesti olis jo rinnat :)

• mieite

valitettavasti ongelma ei oo sun tytössäs vaan niissä kiusaajissa.. jos mua kiusattais noin tyhmästä jutusta mä ainaki sanoisin et en mä siihe kehittymisee ite voi vaikuttaa!!

• Anis

Puhut täysin totta.. olen 13-vuotias tyttö ja olen kehitys iässä..(kuukautiset alkaneet, käytän liivejä, karvoitusta..) Minulle ei kyllä tulisi mieleenikään kiusata ketään tälläisessä asiassa eikä muutenkaan.. Kehityshän on aivan yksilöllinen asia. Ja kyllähän tyttäresi vielä kehittyy..kenties hivenen myöhemmin kuin muut, mutta ei siitä kannata välittää.. Rohkaise tyrärtäsi menemään uimaan.Onhan se hankala tilanne, mutta kyyllä se siitä helpotaa.. tsemppiä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet minua

vanhempi, mutta se ei vaikuta tunteisiini. Tunnen enemmän kuin ystävyyttä. Olo on avuton. Ikävöin koko ajan. Yhtäkkiä va
      Ikävä
      119
      2725
    2. Mies pyysi rahaa

Jälkikäteen kun tarjosi kyydin yhteisestä harrastuksesta kotiini. Mitä vi**... Ei ihastunut mies noin toimi?
      Ikävä
      215
      1129
    3. Jos tapaisimme uudelleen?

niin luuletko että mikään muuttuisi vai toistuuko meidän historia? Ehkä vähän eri tavalla mutta samoin tuloksin J
      Ikävä
      70
      1121
    4. Mitä piirteitä rakastat

Eniten kaivatussasi?
      Ikävä
      40
      1035
    5. Ruumis ojassa

Kukahan lie ollu, mistä lie löydetty. No ikävä tataus.
      Oulainen
      6
      1021
    6. Mites nyt suu pannaan

Kitkiöjoki ja Järvinen solmivat Attendon/Terveystalon kanssa sopimuksen, jonka mukaan sopimuksen irtisanomisoikeus on va
      Sysmä
      38
      951
    7. 36
      926
    8. Hän on niin

Hyvännäköinen. Vaikea vastustaa
      Ikävä
      47
      914
    9. Taas Lieksassa tyritty

Suomalaisten kansallismaisemaa juntit pilaamassa. Nuori tyttö kaupunginjohtajana ei ole sen viisaampi. *S-ryhmän hanke
      Lieksa
      123
      883
    10. Nähdäänkö ensi viikolla

paikassa joka alkaa samalla kirjaimella kuin etunimesi? Ikävä on sinua. Fyysistä läsnäoloasi.
      Ikävä
      36
      837
    Aihe