VATSALAUKUNKIERTYMÄ

???

Haluaisin tiettää miten vatsalaukunkiertymää voi ehkäistä.Oletko omistanut koiran joka on saanut vatsalaukunkiertymän?Miten menettelit silloin?
Onko väistämättä edessä koirilla joilla syvä rintakehä?Miten pitäisi hoitaa esim.tanskandoggia tai irlanninsusikoiraa?Kaikki mahdollinen muu tietokin on tervetullutta!!

4

2724

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sandra

3 kertaa pv:ssä ruokailu, kuivamuona
      turvotettuna, ei rasitusta ainakaan 3 tuntiin ruokailun jälkeen, kaasua
      muodostavat ruuat jätetään pois (esim kaali, joillakin porkkana ym),
      matohäädöt kuntoon (matoinvaasio lisää vatsakatarririskiä)
      Ikävän monella potilaalla tauti uusii ja ennaltaehkäisy on siis avainasemassa.

• Koirallinen

Jotkut ovat koettaneet pitää ruokakuppiakin korokkeella. Ehkäisykonsteilla vaan ei ole välttämättä tilastollisesti merkittävää vaikutusta... Kaikkea kannattaa toki yrittää jos epäilee syyttelevänsä itseään jälkeenpäin, mutta ihmeitä ei kukaan voi tehdä.
      Kiertymiä muiden koirilla nähneenä en itse ottaisi mitään isoa koiraa (esim. saksanpaimenkoira, tanskandoggi, dobermanni). Sillä sen ehkäiset parhaiten!

• roope

Hei, itselläni on ollut bertsuja useamman vuoden ajan.(Yli 15 vuotta).
      Ainaolen pitänyt tärkeänä sitä että ruokakuppien korkeus on oikeun mitoitettu koiralle.Eli ei liian matala.Ruoka annetaan aina niin että rasituksen jälkeen koira palautuu jopa 2 tuntia.Sitten vasta ruoka.Tai vaihtoehtoisesti:ei koskaan ennen isoa rasitusta ateriaa.Eli pääsääntöisesti lepo ennen ruokaa ja lepo lepo jälkeen ruokaa.
      Ei koskaan leikkiä ruuan jälkeen.
      Olen kuulemma hyvällä onnella selvinnyt koirieni kanssa ilman vatsalaukunkiertymää, mutta näin tulen vastaisuudessakiin toimimaan.Kokemuksen vuoksi!

• Mervi

Juup. Mun 12v. dalmis sai vatsalaukunkiertymän, kun tuli hotkineeksi omien kuivaruokiensa lisäksi kaveri muonat.
      Tilanteen havaitsin aamulla varhain, kun heräsin töihin. Koira oli tuskissaan ja shokissa. Herätin kiireesti puolisoni ja käskin soittaa eläinlääkäriin, mutta soitinkin itse ja sanoin mikä koiralla on ja ilmoitin vain, että tarvittais hätälopetus. Lähdettiin kiireesti liikkeelle, mutta koira kuoli matkalle. Lääkäri totesi vain, että kuollut on ja näyttää kuolleen vatsalaukunkiertymään.

Mitä tästä opimme?
      Sen ainakin, etten koskaan anna koiralle kuivamuonaa turvottamatta sitä huolella.
      Jos koira on korkea, hanki sellainen koroke sen ruokakupin alle, että koira voi kumartumatta popsia kupin tyhjäksi.
      Jos koiria on useita, laita ne eri huoneisiin syömään, ettei nopeampi hotki toisenkin kippoa tyhjäksi.
      Anna ruoka useampina annoksina päivässä, eikä kerran päivässä.

Minä jostain syystä tiesin heti, mikä koiralla on, mutta tilanne eteni niin nopeasti huonommaksi, ettei mitään ollut tehtävissä enään. Ainoa keino on siis ennaltaehkäisy.

Parempaa elämää ja miellyttävämpää loppua kaikille karvatassuille kokoon katsomatta.
      :D

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ensi kesänä

Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta
      Ikävä
      61
      3131
    2. Tukalaa kuumuutta

Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh
      Ikävä
      43
      3077
    3. Sinä, ihastukseni

Mitä haluaisit tehdä kanssani ensimmäisenä?
      Ihastuminen
      42
      2427
    4. Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.

Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa
      Kotimaiset julkkisjuorut
      95
      2112
    5. Tiedät ettei tule toimimaan.

Mielenterveys ei kummallakaan kestä.
      Ikävä
      31
      1893
    6. Okei, myönnetään,

Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘
      Ikävä
      27
      1780
    7. Onko kaivatullasi

himmeä kuuppa?
      Ikävä
      48
      1606
    8. Mihin hävisi

Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä
      Iisalmi
      84
      1387
    9. On jo heinäkuun viimeinen päivä.

En taida nähdä sinua koskaan.
      Rakkaus ja rakastaminen
      39
      1290
    10. Lähtikö korvat

puhtaaksi vaikusta?
      Tuusniemi
      81