Hei kaikki Corolla linea sol omistajat, joilla on autossanne automaattinen ilmastointi. Oletteko olleet tyytyväisiä automatiikan toimintaan, eli kannattaako tuosta automatiikasta maksaa, vai ottaakko manuaalinen ilmastointi? Kuinka automatiikka on toiminut esim. kovilla pakkasilla, huurtuuko lasit?
Kiitos tiedoista!
Corolla + autom.ilmast
19
6462
Vastaukset
- make
itse olen ollut tyytyväinen systeemiin. Parasta tuossa on se, että kun kerron Corollan automaatti-ilmastoinnin hienoudet tutuilleni( bmw,Saab,audi kuskeja) niin kommenttina kuulee "noooo, kyllähän tuolla manuaalillakin suomen kesässä pärjää".
Tuohan säätää lämpötilan oikeaksi myös silloin kun ilmastointi ei ole päällä. Pyydettäessä liian alhaista lämpötilaa (ulkoilma ei riitä jäähdyttämään) ilmastointi kytkeytyy automaattisesti päälle.
Käytännössä tarvii painaa vain kahta nappulaa ja - , (lämpötilan säätö)
jos etuikkuna on jäässä -> yhdellä napinpainalluksella kaikki virtaus keskitetään etuikkunaan. Tässä auttaa myös auton nopea lämpeneminen.- Kuulostaa hyvältä
Taidan tilata tuon SOL-mallin, niin pääsen minäkin naatiskelemaan
- SOL03
se ilmastointi muka automaattisesti päälle, jos ei riitä viilennysilma? Tarkoitan siis sitä AC nappulaa? Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että jos pelkkä AUTO nappi on pohjassa, niin silloin se ohjaa lämmityslaitetta ja puhallinta automaattisesti. Sitten jos laittaa AUTO:n ja AC:n päälle niin silloin automaattiseen ohjaukseen lisätään vielä ilmastointi. Mutta minun käsitykseni mukaan se ei automaattisesti laita noita nappuloita päälle. Olen aikaisemminkin kysellyt tätä samaa asiaa ja silloin päädyin samaan mielipiteeseen. Silloin kyselin myös ilman sisäkierrosta, joka kanssa pitäisi ohjautua automaattisesti, mutta en ole kertaakaan kyllä siinä valoa nähnyt, että se olisi automaattisesti ollut päällä.
Sen olen huomannut, että pakkasella kun tuo puhallin alkaa puhaltaa, se yleensä aloittaa tuulilasista ja jalkotilasta. Tätä se tekee n. 5 minuuttia. Sen jälkeen se vaihtaa pelkästään jalkotilaan. Tuon 5 minuutin aikana ei kyllä minun tuulilasi ainakaan ole kerennyt selviämään, jos jäässä tai huurussa, eli silloin joutuu joskus vaihtamaan manuaalisesti tuulilasille/jaloille takaisin. Tuuletin nopeuttahan se ohjaa aina automaattisesti, jollei valitse täysin manuaalista järjestelmää.
Ihan tyytyväinen olen kyllä järjestelmään. Ei tarvii ainakaan koko aikaa olla näpertämässä ja pyörittämässä nappuloita, jos on vaikka jaloilla kylmä. Automatiikka tasaa lämmön nätisti.. - K-H
SOL03 kirjoitti:
se ilmastointi muka automaattisesti päälle, jos ei riitä viilennysilma? Tarkoitan siis sitä AC nappulaa? Itse olen tullut siihen johtopäätökseen, että jos pelkkä AUTO nappi on pohjassa, niin silloin se ohjaa lämmityslaitetta ja puhallinta automaattisesti. Sitten jos laittaa AUTO:n ja AC:n päälle niin silloin automaattiseen ohjaukseen lisätään vielä ilmastointi. Mutta minun käsitykseni mukaan se ei automaattisesti laita noita nappuloita päälle. Olen aikaisemminkin kysellyt tätä samaa asiaa ja silloin päädyin samaan mielipiteeseen. Silloin kyselin myös ilman sisäkierrosta, joka kanssa pitäisi ohjautua automaattisesti, mutta en ole kertaakaan kyllä siinä valoa nähnyt, että se olisi automaattisesti ollut päällä.
Sen olen huomannut, että pakkasella kun tuo puhallin alkaa puhaltaa, se yleensä aloittaa tuulilasista ja jalkotilasta. Tätä se tekee n. 5 minuuttia. Sen jälkeen se vaihtaa pelkästään jalkotilaan. Tuon 5 minuutin aikana ei kyllä minun tuulilasi ainakaan ole kerennyt selviämään, jos jäässä tai huurussa, eli silloin joutuu joskus vaihtamaan manuaalisesti tuulilasille/jaloille takaisin. Tuuletin nopeuttahan se ohjaa aina automaattisesti, jollei valitse täysin manuaalista järjestelmää.
Ihan tyytyväinen olen kyllä järjestelmään. Ei tarvii ainakaan koko aikaa olla näpertämässä ja pyörittämässä nappuloita, jos on vaikka jaloilla kylmä. Automatiikka tasaa lämmön nätisti..Itse ilmastoinnin (A/C) päällemeno on ihan manuaalista. Sitä ei automatiikka ohjaa. Eli jos on lämpimämpää kuin -5 astetta, on ilmastointi koko ajan päällä kun se vain on A/C napista laitettu päälle.
Tämän voi jo todeta siitä että pikku pakkasellakin ilmastoinnin kompura pyörii. Lämmityksen puolesta sitä ei varmasti tarvitsisi, kun sisälle on säädetty 22 astetta.
- coRollaattori
tykkäisin enemmän niistä kierrettävistä namiskoista, kuin noista (digi)napeista. Samoin webastoa käytettäessä esilämmitykseen, pitäisi lämpötilan säädin olla HOT-asennossa. Kun sitten lähdet liikkeelle niin napsuttele taas normaalilämpöön. Kesällä ehkä pelaa paremmin. Manuaalilla kyllä tulisi ihan hyvin toimeen, en ehkä enään ottaisi automaattia. Tosin ei ole kokemuksia manuaalista.
- Jussi
Te kenellä omn Sol malli niin esitänkin pari tyhmää kysymystä. Eli käyttö onnistuu myös ilman automaattia niin että säädetään haluttu puhallinnopeus kohdalleen ja säätö lämpötilalle mihin halutaan pyrkiä. Mutta miten toi automaatti asento toimii. Jos lämpötila anturit haistavat että on kylmä niin nostaako se puhallinnopeutta ja muuttaa puhallussuuntaa? Entäs jos lasit huurtuu niin ohjaako ilman laseille vai pitääkö käsin säätää. Miten suuria noi puhallinnopeuden muutokset on jos se niitä säätää? Onko jalkatilassa omat lämpötila anturit vai mistä lämpötila haistellaan?
- coRollaattori
Jussi kirjoitti:
Te kenellä omn Sol malli niin esitänkin pari tyhmää kysymystä. Eli käyttö onnistuu myös ilman automaattia niin että säädetään haluttu puhallinnopeus kohdalleen ja säätö lämpötilalle mihin halutaan pyrkiä. Mutta miten toi automaatti asento toimii. Jos lämpötila anturit haistavat että on kylmä niin nostaako se puhallinnopeutta ja muuttaa puhallussuuntaa? Entäs jos lasit huurtuu niin ohjaako ilman laseille vai pitääkö käsin säätää. Miten suuria noi puhallinnopeuden muutokset on jos se niitä säätää? Onko jalkatilassa omat lämpötila anturit vai mistä lämpötila haistellaan?
kumma kapistus. Siinä on jokin sisäinen ohjelma jota se toteuttaa. Kun auton lämpömittari näyttää kylmää, se ei puhalla ollenkaan vaan odottelee moottorin lämpeämistä. kun moottori alkaa lämmetä niin automaatti pukkaa hirmu puhalluksen päälle. Toisinaan se puhaltaa pelkästään jalkatiloihin toisinaan taas sekä lasille etä jaloille. Käsikirjan mukaan voi joissain tilanteissa jopa kierrättää sisäilmankierrolla. En kyllä tiedä antureiden paikkoja, mutta selvästi se jostain haistelee-päättelee mitä pitäisi tehdä. Jos lasit huurtuvat nopeasti on siirryttävä huurteenpoisto asentoon käsin.
Manuaalisesta ilmanvaihdosta se eroaa lähinnä siten että manuaali työntää pyydedtyn lämpöistä ilmaa sisälle, oli sisällä miten lämmin tahansa. Automaatti taas "haistelee" onko ilma lämmennyt yhtään ja säätelee puhallin noputta ja lämpöä sen mukaan. - Corolla 03
coRollaattori kirjoitti:
kumma kapistus. Siinä on jokin sisäinen ohjelma jota se toteuttaa. Kun auton lämpömittari näyttää kylmää, se ei puhalla ollenkaan vaan odottelee moottorin lämpeämistä. kun moottori alkaa lämmetä niin automaatti pukkaa hirmu puhalluksen päälle. Toisinaan se puhaltaa pelkästään jalkatiloihin toisinaan taas sekä lasille etä jaloille. Käsikirjan mukaan voi joissain tilanteissa jopa kierrättää sisäilmankierrolla. En kyllä tiedä antureiden paikkoja, mutta selvästi se jostain haistelee-päättelee mitä pitäisi tehdä. Jos lasit huurtuvat nopeasti on siirryttävä huurteenpoisto asentoon käsin.
Manuaalisesta ilmanvaihdosta se eroaa lähinnä siten että manuaali työntää pyydedtyn lämpöistä ilmaa sisälle, oli sisällä miten lämmin tahansa. Automaatti taas "haistelee" onko ilma lämmennyt yhtään ja säätelee puhallin noputta ja lämpöä sen mukaan.Automaatti-ilmastointi odottaa moottorin lämpenemistä ennen puhalluksen aloittamista siitä syystä, että tällä voidaan ehkäistä tuulikaappi-ilmiö. Jos kone alkaa puhaltamaan ilmaa heti kun kone käynnistetään, niin ainoa mitä tapahtuu on se, että ikkunat huurtuvat. Tämän vuoksi automatiikka ensin odottaa, että moottori lämpiää, ja vasta sitten alkaa puhaltaminen
- Jussi
Corolla 03 kirjoitti:
Automaatti-ilmastointi odottaa moottorin lämpenemistä ennen puhalluksen aloittamista siitä syystä, että tällä voidaan ehkäistä tuulikaappi-ilmiö. Jos kone alkaa puhaltamaan ilmaa heti kun kone käynnistetään, niin ainoa mitä tapahtuu on se, että ikkunat huurtuvat. Tämän vuoksi automatiikka ensin odottaa, että moottori lämpiää, ja vasta sitten alkaa puhaltaminen
Tämä selvensikin jo paljon. Kunka pitkä toi viive on suunnilleen jos lähdetään pikkupakkaselta ajamaan valtatielle. Joitakin minuutteja ilmeisesti?
Ja vielä kysyisin ilmastoinnin tehokkuudesta kesähelteillä. Riittääkö teho niin että vedon tunnetta ei synny? Eli pienellä puhallin nopeudella riittävän kylmää ilmaa jotta saavutetaan mukava alta 20 asteen lämpö helteillä. Missä lämpötilassa kompuran on mahdollista käynnistää kun ohjehan on että tota värkkiä pitäs talvellakin käynnistellä? Kuuluu napsaus vai mistä voi käynnistymisen todeta jos kokeilee? Tai laskeeko kierrokset nähtävästi? - Corolla 03
Jussi kirjoitti:
Tämä selvensikin jo paljon. Kunka pitkä toi viive on suunnilleen jos lähdetään pikkupakkaselta ajamaan valtatielle. Joitakin minuutteja ilmeisesti?
Ja vielä kysyisin ilmastoinnin tehokkuudesta kesähelteillä. Riittääkö teho niin että vedon tunnetta ei synny? Eli pienellä puhallin nopeudella riittävän kylmää ilmaa jotta saavutetaan mukava alta 20 asteen lämpö helteillä. Missä lämpötilassa kompuran on mahdollista käynnistää kun ohjehan on että tota värkkiä pitäs talvellakin käynnistellä? Kuuluu napsaus vai mistä voi käynnistymisen todeta jos kokeilee? Tai laskeeko kierrokset nähtävästi?Viive vaihtelee sen mukaan, miten moottoria kuormitetaan, eli kuinka nopeasti se lämpenee --> maantiellä lämpenee nopeammin kuin nurkka-ajossa. Ei se viive kuitenkaan pitkä ole.
Siitä, tunteeko vetoa kesähelteillä ilmastoinnista en osaa sanoa. Ilmastoinnin käynnistymisen kuitenkin huomaa kierroksista, jotka tyhjäkäynnillä laskevat vähän pienemmiksi. Jotkut puhuvat, että kompura ei käynnistyisi pakkasella, viisaammat kertokoon tarkemmin. - peeäs
Jussi kirjoitti:
Ja vielä kysyisin ilmastoinnin tehokkuudesta kesähelteillä. Riittääkö teho niin että vedon tunnetta ei synny? Eli pienellä puhallin nopeudella riittävän kylmää ilmaa jotta saavutetaan mukava alta 20 asteen lämpö helteillä. Missä lämpötilassa kompuran on mahdollista käynnistää kun ohjehan on että tota värkkiä pitäs talvellakin käynnistellä? Kuuluu napsaus vai mistä voi käynnistymisen todeta jos kokeilee? Tai laskeeko kierrokset nähtävästi?Moikka!
Itselläni on Corolla Verso automaatti-ilmastoinnilla. Kiva ominaisuus, mutta ei mielestäni käytännöllinen talvella tai viileän kosteilla keleillä.
Kuten aikasemmat ovat kertoneet, moottorin lämpiämiseen saattaa mennä pari minuuttia joskus ja sen jälkeen alkaa puhallus jalkatilaan, koska sielä on kylmintä.
Viimeisimmän syyn takia etuikkunat menevät helposti huuruun, joten on kuitenkin pakko vaihtaa manuaalille.
Kesästä ei ole kokemuksia, varmaan toimii ihan hyvin sillon. Omalla rahalla ostettaessa minulle olisi riittänyt normaali ilmastointi.
- Ollipoika
ilmastointi ei ainakaan manuaali mallissa toimi pakkasilla?
Ainakaan kovalla...siis.
Näin kertoo ohjekirjanen?
Miten siis automaatti toimii?
Vai toimiiko pelkästään sinne nollan huitteille?- make
myyjä piti mulle noin 15min luennon aiheesta kun kävin auton hakemassa.
Ilmastointi ei lähde päälle jos ulkoilman lämpötila on alle -5C.
Ja autossa on kaksi mittauspistettä (ylhäällä ja jalkatilassa) lämpö nousee tunnetusti ylöspäin joten kun pääntasolla alkaa olla esim. 20C niin puhallus siirtyy kokonaan jaloille(josta se tietysti nousee myös ylöspäin) joten molemmat pitäisi pysyä lämpimänä. - ...
make kirjoitti:
myyjä piti mulle noin 15min luennon aiheesta kun kävin auton hakemassa.
Ilmastointi ei lähde päälle jos ulkoilman lämpötila on alle -5C.
Ja autossa on kaksi mittauspistettä (ylhäällä ja jalkatilassa) lämpö nousee tunnetusti ylöspäin joten kun pääntasolla alkaa olla esim. 20C niin puhallus siirtyy kokonaan jaloille(josta se tietysti nousee myös ylöspäin) joten molemmat pitäisi pysyä lämpimänä.Tuo kytkeytymislämpötila on 5, ei -5 astetta. Kenno ei voi olla pakkasen puolella.
- Kokeilija
... kirjoitti:
Tuo kytkeytymislämpötila on 5, ei -5 astetta. Kenno ei voi olla pakkasen puolella.
Kyllä se kytkeytymislämpötila on -5. Tuli tämä todettua pellin alle kurkkimalla. Tosin pakkasella kompura kytkeytyy harvakseltaan hyvin lyhyiksi pyrähdyksiksi. Ja tulipa myös todettua -7 asteen pakkasella, että kompura ei pyöri ollenkaan.
- K-H
On kyllä hankkimisen arvoinen ja monipuolinen kapistus.
Toimintatavat:
Tuuletussuunnan säätö käsin. Lämpötila ja tuulettimen nopeus automaattisesti.
Tuulettimen nopeus käsin. Lämpötila ja tuuletussuunta automaattisesti.
Tuuletussuunnan ja tuulettimen nopeus käsin. Lämpötilan säätö automaattisesti.
Tuuletussuunta, puhallinnopeus ja lämpötila automaattisesti. (Täysautomatiikka)
Ikkunapuhallus. Ilmastointi ja voimakas puhallinnopeus kytkeytyy päälle. Tälle toiminnalle on oma nappi.
Eli toimintaa pystyy muokkaamaan juuri itselle sopivaksi. Eipä tosin ole kuin kerran tarvinnut puuttua täysautomatiikan toimintaa. Lasit meni kostealla kelillä huuruun.
Webasto huolehtii siitä, että lasit ei yleensäkään lähdön jälkeen vedä huuruun. Yksi puute tossa automaatti-ilmastoinnissa on. Siinä pitäisi olla Webastoa varten pikavalinta johon saisi tallennettua Webaston vaatimat asetukset. On hieman työlästä naputella ikkunapuhallus, lämpö HOT-asentoon, puhallin 2-nopeudelle ja sisäilman kierto päälle.
Se on muuten mukava ominaisuus, että puhallin ei kytkeydy kylmällä moottorilla päälle. Auto lämpenee ikään kuin huomaamatta ja tehokkaasti. Olen meinaan tosi pakkasherkkä. Lämmön nostovaiheessa puhallin "tohisee" vähän aikaa, mutta se on pieni paha.
Ilmastointi kytkeytyy automaattisesti -5 asteen lämpimämmällä puolella. Eli A/C ilmastoinnin voi pitää koko talven kytkettynä. Auto hoitaa tällöin automaattisesti ilmastoinnin käytön. Ei tule vahingossa menetettyä ilmastoinnin tehoja. Jos ilma tuntuu olevan liian kuivaa voi sen ilmastoinnin kyllä kytkeä pois.- alkuperäinen
Kiitokset, oli tyhjentävä ja asiallinen vastaus Corollan automaatti-ilmastoinnin toiminnasta. Sellaista tuosta vastuaksesta jäin miettimään, että kannattaako tuota ilmastointia (kylmäkompressoria) pitää päällä koko ajan. Kyllähän se kuivaa ilmaa, mutta toisaalta lisää kulutustakin. No, kyllähän sitä mukavuudesta on aina joutunut maksamaan. Kiitokset kaikille vastanneille! Olen jo tilannut linea sol Corollan, joten kohta sitä aut.ilmastointia pääsee koittamaan oikeasti.
- coRollaattori
kiertoa päällä webastolla esilämmittäessä ? Mistäs toi ohje on tullut ? Talvella olen käyttänyt vain manuaalia kun en ole jaksanut veivata automaatilta aina webaston vaatimiin ja kohta ajon alkaessa taas takaisin.
- K-H
coRollaattori kirjoitti:
kiertoa päällä webastolla esilämmittäessä ? Mistäs toi ohje on tullut ? Talvella olen käyttänyt vain manuaalia kun en ole jaksanut veivata automaatilta aina webaston vaatimiin ja kohta ajon alkaessa taas takaisin.
Kovemmilla pakkasilla käytän sisäilman kiertoa. Lämpenee auto nopeammin. Sitä ei ole Webaston ohjeessa.
Noi lämmityslaitteen suositeltavat asetukset löytyy Webaston mallikohtaisesta asennusohjeesta. Kannattaa lämpö laittaa ainakin HOT-asentoon, koska lämmönsäätöautomatiikka ei toimi Webastoa käytettäessä ilman että virrat on kytketty päälle. Lämmityslaitteen ilmansekoitusläppä ja vesihana jää siihen asentoo missä ne on olleet virtojen edellisellä sammutuskerralla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Petteri Orpo on satusetä
Väittää että työllisyys on Suomessa samalla tasolla kuin hallituksen aloittaessa kesällä 2023. Fakta on, että työllisi933504Orpo ja Purra, käykää hakemassa oppia Espanjasta
Espanja on näyttänyt kuinka kova työttömyys nujerretaan ja saadaan maan talous palautettua nousu-uralle. Ei ole häpeä kä562478Porvarimedia: Räsänen vei Lindtmanilta pääministerin paikan
Lisäksi suomalaiset ovat innostuneet tuhlaaman, koska kuluttavat inflaation verran enemmän rahaa. Eikö porvarimedialla142384Jääkiekon MM:t pitää siirtää MTV:ltä Ylelle
Persuille ikäviä uutisia taas. . Valtioneuvoston asetuksen mukaan MM-kisat kuuluvat kansallisesti merkittäviin tapahtumi632254Ruotsi laskee jälleen bensaveroa, Riikka irvailee tumput suorana
Euron bensa oli persujen vaalilupaus, mutta kohta alkaa olla kolmosella alkavia litrahintoja. Meanwhile in Sverige: "162128Olitkin liian hyvää ollaksesi totta nainen
Ihastuin ja rakastuin, mutta se on minun ongelma. Ei sinun.841145Kaste pelastaa ihmisen
Kristittyjen kirkkojen toimittama yksi Kaste on Jumalan tekemä pelastusteko, jossa perisyntiin hengellisesti kuollut ihm5671077Ensin oli armo - sen jälkeen tuli usko
Me emme ansaitse armoa omalla uskollamme. Armo on ansaitsematonta rakkautta mikä synnyttää meidät uudesti Jumalasta. K400995Uskon todistus
Oikean uskovaisen ja nimikristityn erottaa siitä, että Jeesukseen uskova korottaa Jeesusta ja uskoa Häneen, mutta nimik261986Elisalla ja MTV:llä lihava riita - MTV:n kanavienlähetykset ovat katkeamassa Elisan asiakkailla
Kaikkien MTV:n kanavien televisiolähetykset ovat katkeamassa Elisan kaapeli-tv-asiakkailta. https://www.is.fi/digitoday142939