Hei ystävät. Kysyisin teiltä terrierien omistajat neuvoa:
Olen mieheni kanssa hankkimassa koiranpentua ja pohdintojen jälkeen päädymme ehkä valkoiseen länsiylämaanterrieriin (tietysti pohdimme vielä vakavasti muitakin vaihtoehtoja). Syyt: pieni koko, seurallinen, aktiivinen, iloinen, lika ei tartu turkkiin (sanotaan kennelin sivuilla), eikä karvoja lähde paljon, jos hoitaa turkin hyvin.
Meillä ei ole lapsia, joten mitä olette mieltä, olisiko tämä rotu meille sopiva? Kesäisin se saisi olla vapaana mökillä - ei kai ole karkailevaa sorttia? Onko kova uimaan? Onko kova haukkumaan?
Kertokaa omistajat lisää koiran luonteenpiirteistä, kaikki luonnollisesti kiinnostaa. Tulisihan siitä vuosikausiksi perheenjäsen, jota todella rakastettaisiin :))
Kiitos niille, jotka vaivautuvat. Hau hau.
Valkoinen länsiylämaanterrieri
19
3624
Vastaukset
- jirh
Ei,se ei ui!Tosiaankaan!Meillä on niitä kaks!Seurallinen kiltti ja sillee...Ei uinti kaveri!
- onnellinen terrierin omistaja
MOI ! MEILLÄ ON LAPSENLAPSEN MEILLE SIJOITETTU PRISESS-TERRIERI JA AIVAN IHANA.EI PAREMPAA YSTÄVÄÄ VOI SAADA,TYKKÄÄ LENKKEILUSTÄ JA AUTON KYYDISTÄ JA ON ERITTÄIN KIINTYNYT MIEHEENI JOKA ON ELÄKKEELLÄ.ELÄMÄ OLISI TOSI TYHJÄÄ ILMÄN HÄNTÄ,KUN OLEMME JO KAUAN OLLEET KAKSISTAAN.LAPSET ASUU KAUKANA.ON MYÖS AINA MIEHENI MUKANA MAALLA KUN HÄN RAKENTAA MEILLE VAPAA-AJAN ASUNTOA JA ON SIELLÄ IRTI EIKÄ JÄTÄ MIESTÄNI SILMISTÄÄN,EI HAUKU TURHIA.SUSITTELEN LÄMPIMÄSTI.
- Piatsu
...westiä joista toinen kova uimaan, jos ui sen kanssa. Toinen pelkää uimista kovasti, en tiedä miksi. Haukkuu jos siihen on aihetta eli kuulee toisten koirien haukkumista tms. Karkailusta sen verran, että vahdittava kyllä on, ei varsinaisesti lähde spurttikarkuun, mutta saattaa eksyä omille teilleen jos ei vahdi missä milloinkin kulkee.
- Annika
Piatsu kirjoitti:
...westiä joista toinen kova uimaan, jos ui sen kanssa. Toinen pelkää uimista kovasti, en tiedä miksi. Haukkuu jos siihen on aihetta eli kuulee toisten koirien haukkumista tms. Karkailusta sen verran, että vahdittava kyllä on, ei varsinaisesti lähde spurttikarkuun, mutta saattaa eksyä omille teilleen jos ei vahdi missä milloinkin kulkee.
Westien turkki on kovin painava kastuessaan eli rantaan ei saisi ilman valvontaa päästää.
Tähänkin ongelmaan olisi ratkaisuna ostaa pelastusliivit!
Täytyy myös muistaa että westie on terrieri, eli ulkonäkö pettää monesti. Kouluttamaton westie on kodin terroristi joka määrää päivän ohjelman. Pennusta asti selkeästi näytettävä kumpi määrää. Omaa tahtoa tällä rodulla riittää.
Myös nykypäivänä sairaudet, kuten lisääntyneet iho-ongelmat kannattaa ottaa huomioon.
Myös legg perthes-lonkka sairautta lisääntyy.
Westiestä saa uskollisen ystävän määrätietoisella kasvatuksella! - Shit
Annika kirjoitti:
Westien turkki on kovin painava kastuessaan eli rantaan ei saisi ilman valvontaa päästää.
Tähänkin ongelmaan olisi ratkaisuna ostaa pelastusliivit!
Täytyy myös muistaa että westie on terrieri, eli ulkonäkö pettää monesti. Kouluttamaton westie on kodin terroristi joka määrää päivän ohjelman. Pennusta asti selkeästi näytettävä kumpi määrää. Omaa tahtoa tällä rodulla riittää.
Myös nykypäivänä sairaudet, kuten lisääntyneet iho-ongelmat kannattaa ottaa huomioon.
Myös legg perthes-lonkka sairautta lisääntyy.
Westiestä saa uskollisen ystävän määrätietoisella kasvatuksella!Ja paskat ne mitään määrätietoista koulutusta tartte. Mulla kaksi hyvinkin lempeästi kasvatettua, eikä ne millään tavalla kotia terrorisoi. Hysteeristä vouhotusta tollanen.
- Aurum
Shit kirjoitti:
Ja paskat ne mitään määrätietoista koulutusta tartte. Mulla kaksi hyvinkin lempeästi kasvatettua, eikä ne millään tavalla kotia terrorisoi. Hysteeristä vouhotusta tollanen.
Ei minun mielestäni hysteeristä vouhotusta. Tiedän monta westiä, joita ovat kasvatettu hyvin lempeällä kädellä sillä seurauksella, että koirat ovat lopulta alkaneet päättää, mitä tehdään ja mitä ei. Kyllä westiekin mielestäni määrätietoista koulutusta useimmiten kaipaa -eihän määrätietoisuus suinkaan ole synonyymi aggressiiviselle kurinpidolle; kasvattaahan voi lempeästi, mutta samalla määrätietoisesti. Toki westejäkin on luonteeltaan hyvin erilaisia: joku voi olla luonnostaan erityisen kiltti ja miellyttämishaluinen, toinen taas kovapäisempi ja dominoivampi.
- ai näin
Shit kirjoitti:
Ja paskat ne mitään määrätietoista koulutusta tartte. Mulla kaksi hyvinkin lempeästi kasvatettua, eikä ne millään tavalla kotia terrorisoi. Hysteeristä vouhotusta tollanen.
Se on sääli kun asiasta/rodusta tietämättömällekin myydään koiria.
Määrätietoinen eri asia kuin kova koulutus.
Hae sanakirja ja katso sieltä sana "määrätietoinen".
Hysteeristä, sinun kirjoituksesi oli hysteeristä, myös tuon sanan tarkoituksen voit lukaista:)
Asiaa oli tuo kirjoitus määrätietoisesta kasvatuksesta.
Kasvatan kyseistä rotua, tiedän mistä puhun 20 vuoden kokemuksella. - Goljat
ai näin kirjoitti:
Se on sääli kun asiasta/rodusta tietämättömällekin myydään koiria.
Määrätietoinen eri asia kuin kova koulutus.
Hae sanakirja ja katso sieltä sana "määrätietoinen".
Hysteeristä, sinun kirjoituksesi oli hysteeristä, myös tuon sanan tarkoituksen voit lukaista:)
Asiaa oli tuo kirjoitus määrätietoisesta kasvatuksesta.
Kasvatan kyseistä rotua, tiedän mistä puhun 20 vuoden kokemuksella.Millä nimellä kasvatat, niin tiedän etten osta ainakaan seuraavaa pentua miltään idiootilta!
- ai näin
Goljat kirjoitti:
Millä nimellä kasvatat, niin tiedän etten osta ainakaan seuraavaa pentua miltään idiootilta!
Minä tunnistan kyllä sinunlaisesi pennunostajat:)
- Frakile
ai näin kirjoitti:
Minä tunnistan kyllä sinunlaisesi pennunostajat:)
Ai tunnistat? Sitten kun seuraavan kerran keltaisessa pörssissä ilmoittelet paperittomia välipiskejäsi, niin me tunnistamme myös sinut!
- ai näin
Frakile kirjoitti:
Ai tunnistat? Sitten kun seuraavan kerran keltaisessa pörssissä ilmoittelet paperittomia välipiskejäsi, niin me tunnistamme myös sinut!
Sama henkilö, nimimerkki vaihtuu (skitsofrenia??)
En ilmoita pörssissä, enkä muuallakaan. Myyn tarkoin valittuihin perheisiin.
Pörssissä yleensä ostajina sinun kaltaisesi ihmiset..
Harmi, kun joku on sinulle koirasi mennyt myymään, harvoin yhtä negatiivista ihmistä löytää edes täältä!
Toivottavasti osaat käyttäytyä edes koiriesi kanssa.
Oliko pakko tulla pudottamaan pohja tältä ketjulta? Ketjun aloittaja on varmaan hyvin tyytyväinen..
Jos tietäisit jotain yleensäkin koirista (tai edes omistasi) niin tajuaisit itsekin että "westien" kirjoitus oli puhdasta faktaa! - ai näin
Frakile kirjoitti:
siis tarkoitin, että faktaa on mitä "annika" kirjoitti!
Menin edellisen ketjun kanssa sekaisin:) - harriet
Shit kirjoitti:
ja paskat terrierin koulutuksesta vai!? Jos näin teet niin kyllä kusessa olet!jokainen terrierin omistaja tietää tämän.miten voit edes yrittää väittää ettei sinun koirasi tarvitse kunnon koulutusta?sehän on sitä paitsi jokaisen koiran oikeus!!
- Johanna
harriet kirjoitti:
ja paskat terrierin koulutuksesta vai!? Jos näin teet niin kyllä kusessa olet!jokainen terrierin omistaja tietää tämän.miten voit edes yrittää väittää ettei sinun koirasi tarvitse kunnon koulutusta?sehän on sitä paitsi jokaisen koiran oikeus!!
Kylläpä käy kuumana nää vanhat luuskat täällä.
- Mamma ja pappa
Kiitokset kaikille, jotka ottivat kantaa asiaan.
Vähän ristiin menivät ajatukset, mutta olen kyllä itse sitä mieltä, että koulutus koiralle on tärkeää oppimisen kannalta sekä myöskin koiran itsensä kannalta, se antaa virikkeitä ja innostusta.
Koirarotu on vielä päättämättä, mutta luulen että terrieriin päädytään ja mahdollisesti juuri tähän kyseiseen.
Hyvää kevättä kaikille. Nauttikaa ja iloitkaa lemmikistänne!- Aurum
Ei westie mahdottoman vaativa kasvatettava ole, kunhan käyttää ihan maalaisjärkeä ja yleensäkin hankkii tietoa koirankasvatuksesta (näinhän se tulisi olla muitakin rotuja otettaessa). Useimmiten westietten ongelmakäyttäytymisessä on syynä nimenomaan kasvattamattomuus eli koiralle ei ole annettu mitään rajoja - onko siinä sitten syynä hellyttävä ulkonäkö vai mikä, en osaa sanoa.
Kyselitte myös westien karkailusta. Eivät mielestäni ole mitenkään erityisen karkailevaa sorttia. Sekin tietysti riippuu hyvin paljon siitä, miten koira on kasvatettu ja opetettu pienestä pitäen olemaan myös irti. Hyvin todennäköistä on, että pennusta saakka aina kiinipidetty koira irti päästessään ottaa jalat allensa ja omistajan huudot kaikuvat kuuroille korville... Vartioimatta en tietenkään koskaan suosittele westiekään pitämään irti, kuten en muitakaan koiria (jos eivät ole aidatulla alueella).
Westien turkki on toisaalta helppo, toisaalta vaativa. Säännöllisistä trimmauksista kannattaa ehdottomasti pitää huolta: turkki on näin helppohoitoisempi kotioloissa, koira pysyy westien eikä pölyhuiskan näköisenä, iho pääsee karvan alta hengittämään, kun turkki ei ole liian paksu ja karvaakin tippuu huomattavasti vähemmän. Westiehän on nypittävä rotu - jos turkkia leikkaa, sen laatu pehmenee, jolloin turkki myöskin likaantuu ja takkuuntuu paljon helpommin.
Kaikenkaikkiaan westiet ovat mukavaluontoisia koiria. Ne ovat iloisia, rohkeita, kestäviä ja yleensä enemmän laumasieluja, kuin erakkoja.
- Lue tama
Moi mamma ja pappa.Katsokaahan vai ettette lelli sita koiraa liikaa ja kun viela teilla ei lapsia ole,tama koira ottaa HELPOSTI ylivallan mokissa,joten MUISTAKAA etta se tietaa oman paikkansa ja ei saa ohjuksia kasiin!
- riina00
No niin aloitetaan vaikka sillä, että itse hankimme ajat sitten valkoisen länsiylämaanterrierin. Kasvattajalta saimme hyvin tarkat vakavat ja vaativat ohjeet: Mitä EI saa syöttää mitä pitää syöttää. Mitä EI saa tehdä ja mitä pitää tehdä. Meille tehtiin myös erittäin selväksi että näyttelyyn on PAKKO mennä. Hinta oli tuolloin n.1300e. Kun sitten pennun saimme ja aloimme oikein tosi teolla perehtyä valkoisiin länkkäreihin niin tuli ilmi, että se on HYVIN sairas rotu. Ellei jopa Suomen sairaimpia. Niillä on vaikka mitä allergiaa. Järki on kylläkin melko hyvin kunnossa, mutta on ERITTÄIN HERKKÄ saamaan kaikkia ihme allergioita. Pahin mitä olen näistä lukenut on, että koira oli allerginen ihmisille. Kun meidän länkkäri oli pakko lopettaa hankimme tilalle Cairnin joita meillä on nyt ollut monen monta vuotta. Ne ovat yhtä seurallisia, karva on helppohoitoista, pieniä ja myös hyvin iloisia ja aktiivisia. Karvaa lähtee vähemmän kuin länkkäreistä ja ovat paljon terveempi rotu. Meidän omat cairnit pitävät uimisesta, eivät ole koskaan karkailleet, eivät hauku kuin tarpeen tullen ja silloinkin lopettavat käskystä. Cairnit ovat halvempia ja oikealla ja hyvällä hoidolla elävät jopa yli 15- vuotiaiksi. Toivottavasti saatte hyvän koiran päädytte sitten mihin rotuun tahansa...
- Aurum
Kukaan ei voi PAKOTTAA ketään käymään näyttelyssä! Näyttelykäynneistä sovitaan yleensä ennen pennun ostamista. Jos kasvattaja haluaa, että koiraa käytetään näyttelyissä ja ostaja ei halua, kasvattajan ei ole pakko myydä eikä ostajan ostaa koiraa - ehdottomasti parempi silloin molemmille osapuolille on jättää kauppa tekemättä, kuin valitella asiaa jälkeenpäin.
"Hyvin sairas rotu, ellei Suomen sairaimpia". Nyt pyytäisin tälle väitteelle ihan faktaa - mihin tietoihin perustat tuon väitteesi? Se on aivan totta, että westeillä esiintyy paljonkin allergiaa ja se on mielestäni westieitten suurin ongelma tällä hetkellä. Toisaalta taas hyvin harvakseltaan olen törmännyt muihin sairauksiin. Olen erittäin vakaasti sitä mieltä, että suurin osa westieitten iho-oireilusta johtuu ruokinnasta (sanoisin n. 90%). Usein ongelmat lähtevät siitä, että koiralle aletaan jossain vaiheessa syöttää halpoja kuivamuonia ja makkaroita ja niitä ei westieille missään nimessä pidä mennä antamaan!! Itse suosittelen ko. rodulle luonnonmukaista ruokintaa ja kaikki vehnäpitoinen ja paljon lisäaineita sisältävä ruoka ehdottomasti pois. Oliko sinun koirallasi Riina00 ihottumaa ja jos oli minkälaista ruokaa kasvattajasi koirallesi suositteli?
Tuota en kyllä allekirjoita, että cairneista lähtee vähemmän karvaa, kuin westiestä. Usein cairnin karva on jopa westien karvaa irtonaisempaa, mutta sanoisin että karvanlähtö on pitkälti myös yksilöllistä ja riippuu hyvin paljon trimmausväleistä. Myös westiet voivat ihan samalla lailla elää hyvinkin pitkään - ompa Suomessa joskus elellyt 19- vuotiaskin nelijalkainen. Mutta tuokin on niin yksilöllistä: on westejä ja cairneja, jotka poistuvat luotamme jo paljon aikaisemmin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236955Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421239Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271042- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733