Hydraulipumpun tuotot

Eki

Onko suuri ero jos pumppu tuottaa 30l/min. ja vaihdetaan traktoria jossa tuotto on 50l/min.?

Huomaako olennaisen eron esim. hydraulisen halkomakoneen käytössä?

Esimerkkejä vois mainita minkälaisessa käytössä tuoton lisäyksen huomais parhaiten,vai huomaako missään?

5

4564

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mörkö

      Kippikärry on hyvä vertailukohta. Mutta myös pumpun paine vaikuttaa eikä pelkkä litratuotto.

    • farmari

      Tuosta sinun esimerkistäsi voisi nyt sanoa että halkomiskoneen nopeus käytännössä lisääntyy 66 %.Tosiaan tuo hydraulikkan paine myös vaikuttaa, jos tiedät hydraulisyllinterin läpimitan ja hydraulipaineen, niin voit laskea voiman. Sinulla ehkä on ongelmana, että ei halkaisusyllinterin voima riitä, silloin ei pumpun tuotolla ole merkitystä vaan juuri tuolla ylipaineventiilin avautumispaineella.Useimmiten se on 180 baaria, joissain traktoreissa 210 baaria.Esimerkkinä voi sanoa, että jos syllinterin halkaisija on 60 mm ja paine 180 baaria, niin silloin voima on 5087 kp.Jos paine on 210 baaria, voima on 5935 kp.

      • Eki

        Puurunnissa ei ole voimaa tarpeeksi.Sais katkaista ja halkoa paksumpia puita.

        Eli traktorin vaihto ei välttämättä auta???
        Olisko mitään helppoa konstia saada voimaa lisää?
        Nopeuskaan ei olis pahitteeksi.


      • TkH
        Eki kirjoitti:

        Puurunnissa ei ole voimaa tarpeeksi.Sais katkaista ja halkoa paksumpia puita.

        Eli traktorin vaihto ei välttämättä auta???
        Olisko mitään helppoa konstia saada voimaa lisää?
        Nopeuskaan ei olis pahitteeksi.

        Tarkista paineet mitä tulee nykyisestä traktorista,voi olla että ei tule täysiä paineita vanhemmiten->pumppu kypsynyt(siihen riittää mittari jossa on sopiva pikaliitin ulosottoon).Sitten on vaihtoehtona laittaa oma hydrayliikka,tulee vaan maksamaan jonkinverran jolloin kannattaisi jo harkita mekaanisella käytöllä olevaa klapikonetta,esim.KlapituikoJa voithan laittaa isomman sylinterin jolloin voima suurenee,mutta vauhti hidastuu...


      • farmari
        Eki kirjoitti:

        Puurunnissa ei ole voimaa tarpeeksi.Sais katkaista ja halkoa paksumpia puita.

        Eli traktorin vaihto ei välttämättä auta???
        Olisko mitään helppoa konstia saada voimaa lisää?
        Nopeuskaan ei olis pahitteeksi.

        Kuten tuossa todettiin, kipin ulosotosta on helppo mittarilla mitata hydauliikan paineet.Jos jossain kohtuullisella etäisyydellä on traktorin huoltokorjaamo, aja traktori sinne ja mittauta paine, silloin ainakin tiedät onko pumpussa tai ylipaineventiilissä vikaa.Ei sinne ylipaineventiiliin tarvitse paljon likaa mennä, kun avautumispaine muuttuu.Vanhemmissa Valmeteissa joku piti lantteja ylipaineventiiliin ja niin sai painetta nostettua.Pumppu saattaa olla myös väjistynyt, ainakin vanhat mäntäpumput(esim. MF:ssa) vanhemmiten väljistyvät.Väljässä pumpussa moottorin kierrosluvun nosto hieman auttaa.Jos pummpu on parhaat päivänsä nähnyt, kannattaa farmilaitteesta Tampereelta kysyä uutta pumppua, hinta pyörii 400-600 euron paikkeilla.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      105
      1034
    2. Anteeksi

      että tein pahaa sulle. En ole täysijärkinen.
      Ikävä
      102
      908
    3. Luulet olevasi pidetty

      Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap
      Ikävä
      96
      777
    4. Miksi olet sitten

      Yksin? Eikö kukaan kelpaa sinulle?
      Ikävä
      85
      693
    5. Miten murun juhannus meni

      ❤️🤗 Muistithan olla kiltisti 😁😘
      Ikävä
      48
      645
    6. Kalateltta

      Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi
      Kuhmo
      16
      570
    7. Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?

      Mitä ihanaa voisit tehdä, että saat kaivattusi?
      Ikävä
      34
      506
    8. Milloin olet viimeksi ollut hänen..

      Lähettyvillä??
      Ikävä
      25
      485
    9. Kuinka paljon hänestä tykkäät?

      Vai tykkäätkö ollenkaan? 🤣
      Ikävä
      43
      482
    10. Miten j mies

      Sun juhannus meni?
      Ikävä
      44
      469
    Aihe