Onko suuri ero jos pumppu tuottaa 30l/min. ja vaihdetaan traktoria jossa tuotto on 50l/min.?
Huomaako olennaisen eron esim. hydraulisen halkomakoneen käytössä?
Esimerkkejä vois mainita minkälaisessa käytössä tuoton lisäyksen huomais parhaiten,vai huomaako missään?
Hydraulipumpun tuotot
5
4564
Vastaukset
- mörkö
Kippikärry on hyvä vertailukohta. Mutta myös pumpun paine vaikuttaa eikä pelkkä litratuotto.
- farmari
Tuosta sinun esimerkistäsi voisi nyt sanoa että halkomiskoneen nopeus käytännössä lisääntyy 66 %.Tosiaan tuo hydraulikkan paine myös vaikuttaa, jos tiedät hydraulisyllinterin läpimitan ja hydraulipaineen, niin voit laskea voiman. Sinulla ehkä on ongelmana, että ei halkaisusyllinterin voima riitä, silloin ei pumpun tuotolla ole merkitystä vaan juuri tuolla ylipaineventiilin avautumispaineella.Useimmiten se on 180 baaria, joissain traktoreissa 210 baaria.Esimerkkinä voi sanoa, että jos syllinterin halkaisija on 60 mm ja paine 180 baaria, niin silloin voima on 5087 kp.Jos paine on 210 baaria, voima on 5935 kp.
- Eki
Puurunnissa ei ole voimaa tarpeeksi.Sais katkaista ja halkoa paksumpia puita.
Eli traktorin vaihto ei välttämättä auta???
Olisko mitään helppoa konstia saada voimaa lisää?
Nopeuskaan ei olis pahitteeksi. - TkH
Eki kirjoitti:
Puurunnissa ei ole voimaa tarpeeksi.Sais katkaista ja halkoa paksumpia puita.
Eli traktorin vaihto ei välttämättä auta???
Olisko mitään helppoa konstia saada voimaa lisää?
Nopeuskaan ei olis pahitteeksi.Tarkista paineet mitä tulee nykyisestä traktorista,voi olla että ei tule täysiä paineita vanhemmiten->pumppu kypsynyt(siihen riittää mittari jossa on sopiva pikaliitin ulosottoon).Sitten on vaihtoehtona laittaa oma hydrayliikka,tulee vaan maksamaan jonkinverran jolloin kannattaisi jo harkita mekaanisella käytöllä olevaa klapikonetta,esim.KlapituikoJa voithan laittaa isomman sylinterin jolloin voima suurenee,mutta vauhti hidastuu...
- farmari
Eki kirjoitti:
Puurunnissa ei ole voimaa tarpeeksi.Sais katkaista ja halkoa paksumpia puita.
Eli traktorin vaihto ei välttämättä auta???
Olisko mitään helppoa konstia saada voimaa lisää?
Nopeuskaan ei olis pahitteeksi.Kuten tuossa todettiin, kipin ulosotosta on helppo mittarilla mitata hydauliikan paineet.Jos jossain kohtuullisella etäisyydellä on traktorin huoltokorjaamo, aja traktori sinne ja mittauta paine, silloin ainakin tiedät onko pumpussa tai ylipaineventiilissä vikaa.Ei sinne ylipaineventiiliin tarvitse paljon likaa mennä, kun avautumispaine muuttuu.Vanhemmissa Valmeteissa joku piti lantteja ylipaineventiiliin ja niin sai painetta nostettua.Pumppu saattaa olla myös väjistynyt, ainakin vanhat mäntäpumput(esim. MF:ssa) vanhemmiten väljistyvät.Väljässä pumpussa moottorin kierrosluvun nosto hieman auttaa.Jos pummpu on parhaat päivänsä nähnyt, kannattaa farmilaitteesta Tampereelta kysyä uutta pumppua, hinta pyörii 400-600 euron paikkeilla.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1051034
- 102908
Luulet olevasi pidetty
Luulet olevasi pidetty ihminen ja tärkeä monille. Oikeasti et ole! Kukaan EI oikeasti sinua jeesaa, kun tarvitset olkap96777- 85693
- 48645
Kalateltta
Ollaan tulossa Kuhmoon Kamarimusiikkiin jos majoitus viela jarjestyisi kuitenkin. Milloin kalateltta aukeaa naillanakymi16570- 34506
- 25485
- 43482
- 44469