Kaipailisin tietoa ja kokemuksia lapsen syntymää ja kastamista koskien.
Kuinka käytäntö hoituu, jollei kuulu kirkkoon eikä halua kristillistä kastetta eikä lapsen kirkkoon liittymistä ylipäätään? Kuinka ns. pakanapari [:)] voisi juhlistaa lapsen syntymää ja nimen antamista?
Erityisesti luonnonuskontoja edustavien vanhempien ajatukset ja kokemukset ovat tervetulleita!
Pakanakaste?
10
1047
Vastaukset
- ogelilainen
Ei-kristillisen vaihtoehdon perhejuhlille tarjoaa Pro-seremoniat-niminen ei-kaupallinen palvelukeskus. Anneli Aurejärvi-Karjalaisen kirjassa Perheen omat juhlat annetaan myös hyviä vinkkejä esim. nimenantojuhlalle.
Itse tulin aikanaan kastetuksi, erosin sitten kirkosta. Olen ajatellut, että kaste pitäisi oikeastaan pestä pois. Pitäisikö lähteä Katumajärven rantaan ?- Jade
Ensi kesänä, tarkoitus olisi tehdä sinne pieni kesälomareissu. =D
- ogelilainen
Jade kirjoitti:
Ensi kesänä, tarkoitus olisi tehdä sinne pieni kesälomareissu. =D
Hyvä ajatus. Muitakin kasteenpoispesijöitä varmaan löytyisi, ja Katumajärvi on nimeään myöten juuri oikea paikka (olen itse hämäläinen).
- Gaia
ogelilainen kirjoitti:
Hyvä ajatus. Muitakin kasteenpoispesijöitä varmaan löytyisi, ja Katumajärvi on nimeään myöten juuri oikea paikka (olen itse hämäläinen).
Ihan hyvä idea teille kertaalleen kastetuille, mutta entäpä tuleva lapseni, jota en ajatellut Katumajärven rantaan lähettää..?
Lisää ehdotuksia, kiitos! - Jade Metsänlapsi
ogelilainen kirjoitti:
Missä katumajärvi tarkalleen ottaen muuten sijaitsee?
- ogelilainen
Jade Metsänlapsi kirjoitti:
Missä katumajärvi tarkalleen ottaen muuten sijaitsee?
sijaitsee Hämeenlinnan alueella, keskustasta muutama kilometri Lahdentien suuntaan. Siellä on mm. yleisiä uimarantoja.
- terhen täysikuu
perinteisissä kristillisissä ristiäisissä tieto väestörekisteriin menee seurakunnan kautta, nyt se vain pitää tehdä itse. siihen liittyvä juhla on täysin vapaaehtoinen ja -muotoinen.
tässä virallinen selvitys, mitä tehdä:
kannattaa ottaa yhteyttä pro seremonioihin. heiltä saa ainakin vinkkejä. ehkä jopa yhteystietoja muihin pakanavanhempiin.
www.pro-seremoniat.fi
oletteko miettineet nimeä? olen käynyt tuolla lukemassa ihmisten lapsilleen antamia nimiä:
http://www.vauva-lehti.fi/muut/nimet_tarina.asp?f=66&d=34&
tässä pohjantähden alla-ohjelman jaksossa "pakanat juhlivat" oli nimenantajaiset. se oli mielestäni todella koskettava. katsoitko?
oletteko ajatellut pyytää ketään henkilöä siunaamaan lapsen? suvun vanhin, mummi, ukki yms? vai aiotteko tehdä sen itse? vai viettekö hänet luontoon?
tehkää juhlasta oman näköisenne. juhlikaa lastanne ja itseänne, hänen ja teidän elämäänne. sitä että saatte viettää sitä yhdessä.
toivon teille ja lapsellenne Suuren Äidin siunausta!=) - Jade Metsänlapsi
Pakanat juhlivat dokumentissa oli mukava idea siitä, miten jokainen "kummi" antoi lapselle jonkin "henkisen" lahjan, tyylin rohkeutta, iloisuutta.. jne.
- Gaia
Kiitos hyvistä vinkeistä. Lapsi ei ole vielä syntynyt, joten aikaa on asioita miettiä. Olemme mieheni kanssa kuitenkin päättäneet, että mahdollisesta osallisuudestaan kristinuskoon lapsi saa päättää sitten kun ajattelee itsenäisesti.
Eiköhän jonkinlaiset nimenantajaiset silti järjestetä, ja siihen yhteyteen olisi mukavaa kehittää jotain joka tekisi juhlasta enemmän juhlan. Harmikseni en nähnyt mainitsemaanne dokumenttia, olisi varmaan ollut kiinnostava!
Tietääkö kukaan erityisesti joitain suomalaisia muinaisperinteitä lapsen syntymään liittyen? Sellaista aineistoa ei taida liiaksi olla... Onkos esimerkiksi Kalevalassa jotain lapsen syntymään liittyviä säkeitä?
Pitääpä lähteä tutkimaan kirjastoon, jos jotain löytyisi... Kiitokset siis vielä vinkeistänne, ja kirjoitelkaahan muutkin jos jotain aiheeseen sopivaa juolahtaa mieleen! - terhen täysikuu
Gaia kirjoitti:
Kiitos hyvistä vinkeistä. Lapsi ei ole vielä syntynyt, joten aikaa on asioita miettiä. Olemme mieheni kanssa kuitenkin päättäneet, että mahdollisesta osallisuudestaan kristinuskoon lapsi saa päättää sitten kun ajattelee itsenäisesti.
Eiköhän jonkinlaiset nimenantajaiset silti järjestetä, ja siihen yhteyteen olisi mukavaa kehittää jotain joka tekisi juhlasta enemmän juhlan. Harmikseni en nähnyt mainitsemaanne dokumenttia, olisi varmaan ollut kiinnostava!
Tietääkö kukaan erityisesti joitain suomalaisia muinaisperinteitä lapsen syntymään liittyen? Sellaista aineistoa ei taida liiaksi olla... Onkos esimerkiksi Kalevalassa jotain lapsen syntymään liittyviä säkeitä?
Pitääpä lähteä tutkimaan kirjastoon, jos jotain löytyisi... Kiitokset siis vielä vinkeistänne, ja kirjoitelkaahan muutkin jos jotain aiheeseen sopivaa juolahtaa mieleen!...ensi hätään. vaikkei olekaan lapselle vaan synnyttäjälle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .844531Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen503115Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631363109Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi4032192Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.2201308Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito111213- 761197
- 651082
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde301074Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että111983