uros vai narttu?

mä_vaan

kumpi sinulla on?
kumpaa suosittelisit? miksi?
kumpi sopii paremmin lapsiperheeseen?
kummassa enemmän "työtä"
kertokaa jotain??! KIITOS!

9

1410

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pilvi

Mulla on kaksi urosta tällä hetkellä.
      Aina ollut vaan uroksia.
      Kolmas koira tulossa ja se onkin sitten narttu.
      Mun mielestä helpompaa koiraa ei voi ollakkaan kuin leikattu uros. Nartun "rauhallisuus" mutta uroksen suoruus...
      Onko sillä sukupuolella sitten kuitenkaan niin eroa? Kaikki koirat kun ovat yksilöitä...

• äijä

Meillä on nykyään vuoden ikäinen narttu. Aiemmin ollut 2 urosta,eri rotuisia kaikki.

Varsinkin ensimmäiseksi koiraksi suosittelen ehdottomasti narttua. On erittäin paljon helpompi, kun ei hormoonit hyrrää koko ajan.Urokset tuppaavat ulkona uhittelemaan toisille uroksille, mutta nartut tulevat yleensä paremmin kaikkien koirien kanssa toimeen. Yksilöllisiä eroja tietysti on.

Narttua on mielestäni helpompi kouluttaa, kun ei koko ajan ole seksi mielessä, niin kuin uroksilla...siis ulkona.

Aiemmat urokset olivat roduiltaan "helpompia" kuin nykyinen narttu, joka vaatii huolellisen koulutuksen. Ehkä siksikin nykyinen narttu on helpompi kun sitä on oikeasti kasvatettu.

Mutta jos nykyistä narttua ja aiempia uroksia pitäisi verrata, niin urokset oli katujätkiä ja narttu salonkikelpoinen neiti.

Lapsista ei ole kokemusta sukupuolten välillä, joten jätän kommentoimatta.

Toivottavasti vähän edes auttoi sua tämä.

• Henna

Mulla on kaksi narttua, kesällä uros tulossa.

Se on aika rotukohtaista kumpi on helpompi, uros vai narttu.
      Mutta yleensä ottaen narttu on pehmeämpi, mutta toisaalta oikukkaampi. Urokset ovat yleensä yksioikoisempi, semmoista joko-tai tyyppiä.

Jos sinulla on lapsia, jotka ehkä haluaisivat käyttää koiraa lenkillä, suosittelen narttua. Juoksuaikoina lapsen voi olla hankalampi hallita urosta, mutta toisaalta jos koira on hyvinkin pieni, ei se tuota ongelmaa. Nartun juoksuajat kun tietää niin silloin voi vanhemmat käyttää koiran lenkillä. Eikä meidän nartut kyllä juoksuaikoinakaan vedä hihnassa minne sattuu...

Uroksilla saattaa olla "nylkytysongelmaa" eli ylisekusaalisuutta mikä ei lasten kannalta välttämättä ole kovin kiva..

Tämäkin on jonkin verran rotukohtainen juttu, mutta olen ollut huomaavani sellaista että jotkut nartut ovat hyvin tarkkoja ruokakupistaan ja leluistaan/puruluistaan että saattavat ärähtää lapsen mennessä niitä ottamaan. Tämäkin on kuitenkin huolellisella pentuajan koulutuksella helposti ohitettavissa.

Molemmissa on ne hyvät ja huonot puolensa. Ja niinkuin toinenkin vastaaja sanoi; se on myös hyvin paljon persoonajuttu. Jokainen koira on omanlaisensa, eikä koskaan voi tietää millainen siitä omasta pennusta tulee. Tärkeämpää mielestäni on tutkia pennun vanhemmat, niiden luonteet. Ne määräävät pitkälti myös pennun luonteen. Ja hyvä peruskoulutus pennusta asti niin en usko ongelmia tulevan, kumpaan sukupuoleen tahansa sitten päädyttekään!

• Anonyymi

Lapsiperheeseen soveltuminen riippuu esimerkiksi rodusta, yksilöstä, ympäristöstä, kasvatuksesta ja koulutuksesta.

Uroksen ja nartun erot vaihtelevat roduittain. Koiran sukupuolta ei voida suositella tietämättä koiran rotua.

• koiratyttönen

itsellä ollut vain narttuja. useampaa rotua ja myös yhtä rotua useampi narttu. en silti sanoisi, että narttu on ehdottomasti parempi, koska näin ei ole. en osaa sanoa kumpi sopii paremmin lapsiperheeseen tai että kummassa on enemmän työtä, molemmat tuottavat työtä joka tapauksessa, mutta tässä muutama yleinen sanonta:
      "nartulla on juoksu vain silloin kun sillä on juoksu, uroksella on juoksu aina kun jollakin naapurusten nartulla on juoksu" eli siis narttu siinä suhteessa helpompi.
      toisaalta narttu ehkä on vaikeampi luonteeltaan. uros yleensä hyväksyy kaikki nartut, mutta ei uroksia, mutta narttu ei pakosti hyväksy edes kaikkia uroksia, nartuista puhumattakaan.
      ja yksi aika usein havaittu asia on myös, se että uros hyväksyy pennun paremmin kuin narttu. jos uros rähähtää pennulle ja omistaja "rähähtää" urokselle, uros ei enää rähjää pennulle. mutta narttu rähjää. se ei usko heti... tuokin ei kuitenkaan ole kaikkien kohdalla tapahtuvaa, mutta aika yleistä...

• Hessu

Nyt meillä on narttu ja nyt kun se sai pennut pidämme itsellämme uroksen.Pienenä meillä oli narttu collie ja se oli paras ystäväni lapsena.leikki kanssani.tuli koulumatkalla vastaan välillä jopa seurasi minua kouluun.Aina minua suojelemassa.En ole varmaan vieläkään päässyt yli siitä.Kun se lopetettiin itkin pari kuukautta putkeen ja vieläkin kyynel tulee välil silmään kun muistelen sitä.No nyt asiaan.Minusta narttu on lapsiperheeseen parempi.Se saattaa jopa luulla lapsia omikseen.Muistuipa mieleeni kerta kun pikkusiskoni pasko vauvana lattialle niin ennen kuin ehdimme tehdä mitään koira söi ne paskat.Niin se tekee omillekkin pennuilleen,syö niiden paskat.Leikattu narttu sekä leikatt uros yhtä helppohoitoisia,mut leikkaamattomissa on uros omasta mielestäni helpompi.Tai riippuu vähän.Mutta itse ottaisin ennemmin nartun.Toivottavasti auttoi.

• roosa

onpas hyvä että mun äiti ei tehny noin kun mä kakin pienenä lattialle...ÄITI SÖI PASKAT!!!:D
        Joo... mulla narttukoira. on hyvin suloinen kaikessa tyttöydessään mutta kun ei olla leikattu niin joutuuhan sitä kestämään aina noi hormoniheilahtelut, välillä hoivataan lelua,välillä vahdataan uroksia häntä sivuttain. huh huh.
        Olen kuullut myös siitä että eri joissain roduissa narttu hyvä joissain uros. esim. shetlannin lammaskoiraksi kandeis ottaa uros ja rottweilerista naaras. Noi on ainoita joista olen jotain kuullut.

• wanna know!
        roosa kirjoitti:

onpas hyvä että mun äiti ei tehny noin kun mä kakin pienenä lattialle...ÄITI SÖI PASKAT!!!:D
        Joo... mulla narttukoira. on hyvin suloinen kaikessa tyttöydessään mutta kun ei olla leikattu niin joutuuhan sitä kestämään aina noi hormoniheilahtelut, välillä hoivataan lelua,välillä vahdataan uroksia häntä sivuttain. huh huh.
        Olen kuullut myös siitä että eri joissain roduissa narttu hyvä joissain uros. esim. shetlannin lammaskoiraksi kandeis ottaa uros ja rottweilerista naaras. Noi on ainoita joista olen jotain kuullut.

Miksi sheltiksi uros ja rotikaksi narttu? Käytännön kokemus sanoo o.k., mutta onko sulla roosa jotain faktaa että miksi?

T. shelttiuros belginarttu ja hyvin menee, mutta menköön

• 999

EI OO KUMPAAKAAN MUTTA TYKKÄÄN MOLEMMISTA

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      152
      4605
    2. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      198
      3979
    3. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      34
      2699
    4. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      10
      2482
    5. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      35
      2228
    6. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      14
      1825
    7. Läpäiseekö Martina Aitolehti Erikoisjoukot - kyllä vai ei?

Martina Aitolehti on pärjännyt mainiosti Erikoisjoukoissa. Yrittäjä on mielipiteiltään napakka ja hän sivaltaakin koulut
      Kotimaiset julkkisjuorut
      120
      1638
    8. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      49
      1474
    9. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      34
      1355
    10. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      24
      1331
    Aihe