Hei!
Olen 19-vuotias ja tosi kiinnostunut webbigraffasta ja graafisen alan töistä. Ajattelin hakea alan kouluun, mutta joka puolelta toitotetaan että ei mitään mahkuja saada työtä!Harrastuneisuutta alalle kyllä on, mutta kannattaako mennä alan kouluun. Kun kerran niitä graafikoita kuulemma tuppaa joka tuutista ja työttömänä on moni... Varsinkin vanhempani ovat ehdottomasti vastaa koko ajatusta. Käskevät minun mennä jonnekin metallialalle "Kun sillä alalla on niin varma työllisyys".
Enpä tiedä mitä tehdä vaikka palo olisi kova graafikon hommiin.Tuntuu kyllä että koko graffa ala olisi jotenkin mustalla listalla...uutisissa ja ties missä Eeva lehdissä kerrotaan surullisen kuuluisia tarinoita työttömistä taiteilijoista, joita koulutetaan liikaa.Annetaan ymmärtää että nuoret media-alan immeiset ovat trendipellejä joilla ei ole todellista virkaa tässä yhteiskunnassa:(. Että nuoret ovat vain tyhjäntoimittajia ja taivaarannanmaalareita.Opetushallituksen idiootitko tän homman on ryssiny?
Graafikoiden työttömyys?
35
7639
Vastaukset
- Kaikenkokenut
Ei siellä graafikkokoulussa opi mitään sellaista, jota joku luontaisesti lahjakkaampi osaisi tehdä paremmin. Se on sama ilmiö kuin vaikka kirjailijakoulu neukuissa, yritetään opettaa jalattomia kävelemään. Tietokonetyövälineissä erityisesti ei ole mitään opiskeltavaa, paitsi umpitorveloille.
Laaja-alainen metallintyöstökoulutus ei voi mennä hukkaan. Mainittakoon, että esimerkiksi tietokoneohjattu sorvi on niin monipuolinen ja haastava vehje, että webbisivun vilkkuvien kilkkeiden viilailu kannattaa suosiolla jättää konttoripuolen paksuille ämmille.- timppa
Eipä se paljon vaadi tuo sorvaamistaito...oon teheny niitä hommia monta vuotta ja meleko yksinkertasta hommaa.Tylsää ja heleppoa rahaa oon saanu metallialalta.Ehkäpä se graafikon homma on kuitenki paljon antoisampaa.
- Rautaruukki
timppa kirjoitti:
Eipä se paljon vaadi tuo sorvaamistaito...oon teheny niitä hommia monta vuotta ja meleko yksinkertasta hommaa.Tylsää ja heleppoa rahaa oon saanu metallialalta.Ehkäpä se graafikon homma on kuitenki paljon antoisampaa.
Totta turiset...oon vähän yrittänyt piristää elämääni opiskelemalla cadiä.Eipä se palikoiden sorvaaminen kovin vaikeaa oo. Oon tosin kerran mokannu aika pahasti..ja firmalle tuli vähä paskaa.
- fghfg
Tottakai kannattaa mun mielestä mennä opiskelemaan just sitä mikä kiinnostaa ja mitä haluisi isona tehdä. Jos meet opiskelemaan jotain alaa vain sentakia, että on varma työllisyys niin ei se kauaa motivoi kuitenkaan. Sitäpaitsi ennustaminen hyvin vaikeaa siitä mistä työntekijöistä pulaa vaikka viiden vuoden päästä.
Eläköityminen koskee opettajia, hoitohenkilökuntaa, lvi-alaa, joten nuo ehkä sitten niitä varmempia aloja jos työtä varmasti haluaa.
Totuushan on se, että laajakaistaliittymät yleistyy kovalla vauhdilla. Myös kännyköihin ja telkkariin (digi-tv) tulee väkisinkin netti koko ajan enemmän. 10 vuoden päästä väkisinkin todella isolla osalla suomalaisista ja muunkinmaalaisista pääsee nettiin kotoaan kiinteän laajakaistan avulla, värikännykällään sekä digi-tv:llä. Ja kun netin käyttö lisääntyy noin huomattavasti niin tottakai vielä jatkossakin tarvitaan paljon osaajia tuottamaan kamaa sinne.
Mut ehkä tosiaan media-alan koulutusta annetaan nykyään vähän liikaa. Tämä kai johtuu siitä, että ammattikorkeakoulut saavat sitä enempi rahaa mitä enempi sinne pyrkii ihmisiä ja sentakia keksineet tuommoisia seksikkäitä aloja, joihin hakee niiiin moni.
Mut oot kaikenlisäks niin nuori, että tottakai kannattaa mennä opiskelee sinne graafikoks varsinkin jos lahjoja on siihen. Ja jos ei valmistumisen jälkeen tunnu tosiaan duunia löytyvän niin suoritat vaan toisen koulutuksen ja samalla kattelet tilannetta. - risotto
Printtipuolen media-assariksi, graafinen suunnittelu...
Ja olen minäkin kuullut, ja jutellutkin joidenkin masentavien ihmisten kanssa, mutta kannustan! Opiskele juuri sitä mitä haluat, ettei vanhempana kaduta, niinkuin minua, joka lomitteli maatiloilla ja sitten vuosia myöhemmin pyrkii nyt sille alalle mistä tykkää.- jioa
Niinpähän teenkin et haen johonki media-alan kouluun.Se on varsin totta, ettei siinä oo mitään järkee opiskella jotain semmosta josta ei kuitenkaan tykkää. Jälkeenpäin sitä vaan katkeroitus...Kiitos kannustuksesta!
Tuntuu vaan että mun ympärillä on tavallista enemmän masentavia ihmisiä, jotka kaikki vaan ajattelee negatiivisesti ns."taidehörhöilyistä".Ei mun vanhemmatkaan tajua, että graafikon työ on ihan oikeaa työtä eikä mitään lusmuilua:) - Iida-Stina
jioa kirjoitti:
Niinpähän teenkin et haen johonki media-alan kouluun.Se on varsin totta, ettei siinä oo mitään järkee opiskella jotain semmosta josta ei kuitenkaan tykkää. Jälkeenpäin sitä vaan katkeroitus...Kiitos kannustuksesta!
Tuntuu vaan että mun ympärillä on tavallista enemmän masentavia ihmisiä, jotka kaikki vaan ajattelee negatiivisesti ns."taidehörhöilyistä".Ei mun vanhemmatkaan tajua, että graafikon työ on ihan oikeaa työtä eikä mitään lusmuilua:)Jälkeenpäin voi katkeroitua, kun ei vuosien opiskelun jälkeen työllisty. Itse en olisi missään tapauksessa aikoinaan alkanut opiskella alaa josta pidän, jos olisin alan tulevaisuudennäkymät arvannut. Jos vielä kerran kouluttaudun uudelleen, niin se tapahtukoon oppisopimuksella.
- Halolla päähän
jioa kirjoitti:
Tuntuu vaan että mun ympärillä on tavallista enemmän masentavia ihmisiä, jotka kaikki vaan ajattelee negatiivisesti ns."taidehörhöilyistä".Ei mun vanhemmatkaan tajua, että graafikon työ on ihan oikeaa työtä eikä mitään lusmuilua:)Eräs naisihminen, joka oli opiskellut sitä mistä piti, mutta tajusi vasta jälkeenpäin, ettei sillä elä, toivoi Aamulehden kolumnissa, että joku olisi aikoinaan kolauttanut häntä halolla päähän ja käskenyt aikuistumaan sekä lopettamaan haihattelun.
Pisteenä Iin päälle hän totesi, että olisi edes insinöörimies, joka toisi rahaa kotiin.
Olkaa realisteja. Opiskelkaa jotain millä elää ja millä voitte/haluatte elää.
Mitä taidehörhöihin tulee niin niitä olen valitettavasti muutaman tavannut. Taidehörhöt on niitä, jotka kuvittelevat että taide on joku narsistin karkkikauppa, jossa harjoitetaan "itseilmaisua". Asia on juuri päinvastoin. Taide on katsojan päässä ja taiteilija miettii keinoja välittää viestiä katsojalle.
- Liikaa
Kaikenmaailman kuvanvääntäjistä ym. webbinörteistä on ylitarjontaa ja jokainen on (ainakin omasta mielestään) maailman paras. Ei kannata kouluttautua sille alalle, ellei työpaikka ole jo etukäteen varma.
- jioa
Ootteko te jotka vastailette mun kysymyksiin kouluttautunu media-alalle?Ootteko sen jälkeen jääny työttömäksi?Mua ihan vaan kiinnostaa jos teillä on kokemusta enemmän asiasta.Mua nimenomaan kiinnostaa alan ihmisten mielipiteet.
Onhan taidealoilla aina paljon harrastelijoita, mutta monenkohan peffa kestää istua oikean proggiksen äärellä... - nuudeli
jioa kirjoitti:
Ootteko te jotka vastailette mun kysymyksiin kouluttautunu media-alalle?Ootteko sen jälkeen jääny työttömäksi?Mua ihan vaan kiinnostaa jos teillä on kokemusta enemmän asiasta.Mua nimenomaan kiinnostaa alan ihmisten mielipiteet.
Onhan taidealoilla aina paljon harrastelijoita, mutta monenkohan peffa kestää istua oikean proggiksen äärellä...Kaksikymmentä vuotta mainostoimistoissa ja painotaloissa.Tällä vuosituhannella lähinnä työttömänä,jolloin käyty jokunen kurssi ja suoritettu audiovisuaalisen alan ammattitutkinto.
Ei ollut aina alle nelikymppisenäkään helppo työllistää itseään mutta nykyisin kun koulutusta on radikaalisti lisätty niin ainakin tällainen aikuinen jää auttamattomasti nuorempien jalkoihin.
Aikaisemmin vaati esimerkiksi taittaminen,kuvankäsittely,latominen ja kaikki tavanomaisetkin työvaiheet erikoisosaamista ja välineitäkin.Esimerkiksi kun kahdeksakymmentäluvulla siirryttiin tietokoneaikaan,niin muistaakseni 70% reproalan työpaikoista hävisi.Sama on tapahtumassa nyt esim.valokuvapuolella digitaalikameroihin siirtymisen myötä, jonkin ennusteen mukaan yksistään pikalaboratorioiden työpaikat voivat jopa puoliintua.
Toisaalta onhan tullut internet ja muu uusmedia.Ja digitaalitelevision ansiosta ohjelmatarjonta tulee silläkin sektorilla radikaalisti lisääntymään.Pahoin vain pelkään että käy samoin kuin paikallisradioiden rantautuessa suomeen.Silloin oli huutava pula etenkin sisällöntuottajista ja edes jotenkuten ammattitaitoisista toimittajista.Ja pahoin pelkään että nytkin tulee määrä korvaamaan laadun.
Mutta samalla tietenkin aukeaa valtaisa tarve esimerkiksi tv-mainonnan tekijöille.Tosin olettaa sopii että hintoja on pakko saada "paikallis tv" tasolle.
Käsitykseni kokonaisuudessaan on että kyllä töitä aina tulee olemaan.Se että tekijöitä koulutetaan paljon ja valitettavasti kaikkihan nyt eivät ole hyviä,syö kyllä nopeasti glamouria alasta.
Sitäpaitsi matalapalkka-alaksihan tämä on jo muotoutunut.Seitsemänkymmentä luvulla ihan kirjapainossa tienasi reippaasti enemmän kuin esim. sairaanhoitaja.Nykyisin kehnopalkkaisina pidetyt hoitajat ansaitsevat paremmin kuin esim. ihan normaalissa painopinnan valmistuksessa pienemmässä pajassa työskentelevä.Toki mainostoimistoissa saattaa päästä oikeinkin hyville ansioille.jos siis on hyvä:)
Mikä tilanne on kahdenkymmenen vuoden kuluttua...se ei sanottavammin minua kiinnosta koska(jos säilyn hengissä) olen silloin jo eläkkeellä.Todennäköisesti olen pakotettu vaihtamaan alalle jolla pystyn itseni elättämään siihen saakka.Vanhustenhoito- ja hautausalalla on selkeä ja pitkä nousukausi edessä....Vahinko sinällään sillä olen ollut toiveammatissani.Mutta pelkästään suunnittelulla on ollut ennenkin vaikea leipäänsä hankkija joten olen työskennellyt paljon ihan painotaloissa joista on sentään jotain särvintä saanut.
Eli suomeksi sanottuna minua ainakin henkilökohtaisesti vituttaa jokainen nuori joka tulee syömään minun leipääni:))))))
Mutta tottakai kannattaa jokaisen tehdä niinkuin oikeaksi näkee ja etenkin tuntee.Tee mitä haluat! - jioa
nuudeli kirjoitti:
Kaksikymmentä vuotta mainostoimistoissa ja painotaloissa.Tällä vuosituhannella lähinnä työttömänä,jolloin käyty jokunen kurssi ja suoritettu audiovisuaalisen alan ammattitutkinto.
Ei ollut aina alle nelikymppisenäkään helppo työllistää itseään mutta nykyisin kun koulutusta on radikaalisti lisätty niin ainakin tällainen aikuinen jää auttamattomasti nuorempien jalkoihin.
Aikaisemmin vaati esimerkiksi taittaminen,kuvankäsittely,latominen ja kaikki tavanomaisetkin työvaiheet erikoisosaamista ja välineitäkin.Esimerkiksi kun kahdeksakymmentäluvulla siirryttiin tietokoneaikaan,niin muistaakseni 70% reproalan työpaikoista hävisi.Sama on tapahtumassa nyt esim.valokuvapuolella digitaalikameroihin siirtymisen myötä, jonkin ennusteen mukaan yksistään pikalaboratorioiden työpaikat voivat jopa puoliintua.
Toisaalta onhan tullut internet ja muu uusmedia.Ja digitaalitelevision ansiosta ohjelmatarjonta tulee silläkin sektorilla radikaalisti lisääntymään.Pahoin vain pelkään että käy samoin kuin paikallisradioiden rantautuessa suomeen.Silloin oli huutava pula etenkin sisällöntuottajista ja edes jotenkuten ammattitaitoisista toimittajista.Ja pahoin pelkään että nytkin tulee määrä korvaamaan laadun.
Mutta samalla tietenkin aukeaa valtaisa tarve esimerkiksi tv-mainonnan tekijöille.Tosin olettaa sopii että hintoja on pakko saada "paikallis tv" tasolle.
Käsitykseni kokonaisuudessaan on että kyllä töitä aina tulee olemaan.Se että tekijöitä koulutetaan paljon ja valitettavasti kaikkihan nyt eivät ole hyviä,syö kyllä nopeasti glamouria alasta.
Sitäpaitsi matalapalkka-alaksihan tämä on jo muotoutunut.Seitsemänkymmentä luvulla ihan kirjapainossa tienasi reippaasti enemmän kuin esim. sairaanhoitaja.Nykyisin kehnopalkkaisina pidetyt hoitajat ansaitsevat paremmin kuin esim. ihan normaalissa painopinnan valmistuksessa pienemmässä pajassa työskentelevä.Toki mainostoimistoissa saattaa päästä oikeinkin hyville ansioille.jos siis on hyvä:)
Mikä tilanne on kahdenkymmenen vuoden kuluttua...se ei sanottavammin minua kiinnosta koska(jos säilyn hengissä) olen silloin jo eläkkeellä.Todennäköisesti olen pakotettu vaihtamaan alalle jolla pystyn itseni elättämään siihen saakka.Vanhustenhoito- ja hautausalalla on selkeä ja pitkä nousukausi edessä....Vahinko sinällään sillä olen ollut toiveammatissani.Mutta pelkästään suunnittelulla on ollut ennenkin vaikea leipäänsä hankkija joten olen työskennellyt paljon ihan painotaloissa joista on sentään jotain särvintä saanut.
Eli suomeksi sanottuna minua ainakin henkilökohtaisesti vituttaa jokainen nuori joka tulee syömään minun leipääni:))))))
Mutta tottakai kannattaa jokaisen tehdä niinkuin oikeaksi näkee ja etenkin tuntee.Tee mitä haluat!Kiva kun kerroit kokemuksen äänellä asiat niin kuin ne ovat.Glamouria mainosalalla ei ilmeisesti ole...kilpailu on veristä ja palkat huonontuneet.Ihmettelen vain miten kokemattomat nuoret voivat uhata sinunkaltaistasi pitkän työkokemuksen ja ammattitaidon omaavaa suunnittelijaa:)
Olen kuullut ettei alan koulut(Suomessa) ole kovin hääppöisiä..aika paljon istumista ja ihmettelemistä tunnit täynnä ja opettajina varsinaisia suhareita.Varsinkin monista viestintäalan amk:sta olen kuullut aika paljon huonoa sanottavaa.Totuutta tosin en tiedä, kun en ole vielä alaa opiskellut. Ala taitaa olla vielä lapsenkengissään Suomessa. - nuudeli
jioa kirjoitti:
Kiva kun kerroit kokemuksen äänellä asiat niin kuin ne ovat.Glamouria mainosalalla ei ilmeisesti ole...kilpailu on veristä ja palkat huonontuneet.Ihmettelen vain miten kokemattomat nuoret voivat uhata sinunkaltaistasi pitkän työkokemuksen ja ammattitaidon omaavaa suunnittelijaa:)
Olen kuullut ettei alan koulut(Suomessa) ole kovin hääppöisiä..aika paljon istumista ja ihmettelemistä tunnit täynnä ja opettajina varsinaisia suhareita.Varsinkin monista viestintäalan amk:sta olen kuullut aika paljon huonoa sanottavaa.Totuutta tosin en tiedä, kun en ole vielä alaa opiskellut. Ala taitaa olla vielä lapsenkengissään Suomessa.Koulutusta ei kovin paljon ennen muinoin ollut,lähinnä markkinointi-instituutti sekä taidealan oppilaitokset.
Valitetavasti koulutuksessa on nykyisin keskitytty enemmän määrään kuin laatuun.Jos vakavissasi aiot alalle,käypä aluksi vaikkapa Taideteollisessa Korkeakoulussa tai Lahden Muotoiluinstituutissa hankkimassa peruspätevyys alalle.
Nämä kaikenlaiset "höpöhöpö" tutkinnot ja kaikenmaailman ammattikorkeakoulut kyllä tuottavat paljon tekijöitä noin määrällisesti mutta laatu on kovinkin vaihtelevaa.Mutta saattaa niidenkin joukosta löytyä kelvollinen oppilaitos.
Toki monetkin hankkivat koulutuksensa ulkomailla mutta en henkilökohtaisesti tiedä tarkemmin asiasta.
Olen "itseoppinut" ja hankkinut osaamiseni kivikkoista tietä pitkin,aikuisena hankkimani opinnot ovat olleet lähinnä nykytekniikkaan painottuneita ja pääsääntöisesti varsin kehnotasoisia.
Kyllä suomessa on maineikkaat ja pitkätkin sodanjälkeiset perinteet kaikenlaisesta mainonnasta ja graafisesta suunnittelusta.Kansainvälisiä palkintojakin on maahamme saatu säännöllisesti alan kilpailuista.
Mutta kärki on todella kapea ja sinne työntyminen vaatii lahjakkuuden lisäksi sitä paljon puhuttua sisua:)))
Ja omasta kokemuksestani viisastuneena neuvoisin:hanki kunnollinen korkeakoulutasoinen koulutus,ole paitsi hanakka niin myös "tyrkky" ja julkisuushakuinen,hanki mahdollisimman laaja ja tasokas kontaktiverkosto,älä tyydy pakonsanelemiin ratkaisuihin vaan ole urahakuinen ja aseta ura kaiken muun elämän edelle,ota riskejä!!!!
Kylläpä se siitä..... - jioa
nuudeli kirjoitti:
Koulutusta ei kovin paljon ennen muinoin ollut,lähinnä markkinointi-instituutti sekä taidealan oppilaitokset.
Valitetavasti koulutuksessa on nykyisin keskitytty enemmän määrään kuin laatuun.Jos vakavissasi aiot alalle,käypä aluksi vaikkapa Taideteollisessa Korkeakoulussa tai Lahden Muotoiluinstituutissa hankkimassa peruspätevyys alalle.
Nämä kaikenlaiset "höpöhöpö" tutkinnot ja kaikenmaailman ammattikorkeakoulut kyllä tuottavat paljon tekijöitä noin määrällisesti mutta laatu on kovinkin vaihtelevaa.Mutta saattaa niidenkin joukosta löytyä kelvollinen oppilaitos.
Toki monetkin hankkivat koulutuksensa ulkomailla mutta en henkilökohtaisesti tiedä tarkemmin asiasta.
Olen "itseoppinut" ja hankkinut osaamiseni kivikkoista tietä pitkin,aikuisena hankkimani opinnot ovat olleet lähinnä nykytekniikkaan painottuneita ja pääsääntöisesti varsin kehnotasoisia.
Kyllä suomessa on maineikkaat ja pitkätkin sodanjälkeiset perinteet kaikenlaisesta mainonnasta ja graafisesta suunnittelusta.Kansainvälisiä palkintojakin on maahamme saatu säännöllisesti alan kilpailuista.
Mutta kärki on todella kapea ja sinne työntyminen vaatii lahjakkuuden lisäksi sitä paljon puhuttua sisua:)))
Ja omasta kokemuksestani viisastuneena neuvoisin:hanki kunnollinen korkeakoulutasoinen koulutus,ole paitsi hanakka niin myös "tyrkky" ja julkisuushakuinen,hanki mahdollisimman laaja ja tasokas kontaktiverkosto,älä tyydy pakonsanelemiin ratkaisuihin vaan ole urahakuinen ja aseta ura kaiken muun elämän edelle,ota riskejä!!!!
Kylläpä se siitä.....Hei taas!
Tämähän on osoittautunut varsin mielenkiintoiseksi.Mainosalalla siis pärjää jos on rohkea ja nauttii huomion keskipisteenä olemisesta. En ole persoonaltani kovin tyrkky ja julkisuushakuinen, pinnallisuutta inhoan.Olenkin joskus ajatellut(pelännyt), että mainosalalla pärjäävät vain sellaiset vahvat persoonat jotka jyräävät muut alleen...
Tosin arvot maailmassa ovat muuttumassa (toivon niin) ja kulutuskeskeisyys kaiketi ainakin nuorten puolella ei ole niin kova juttu.Ainakin oma ystäväpiirini koostuu aika humanistisista ihmisistä, jotka ajattelevat asioita pidemmällä tähtäimellä.Olen oppinut heiltä paljon ettei ura ja kunnia tosiaankaan ole mikään elämän ykkösasia.
Graafikon homma taitaa olla aika skitsofreenistä:)..toisaalta lahjojaan voi käyttää epäkaupallisiin juttuihin, mutta jollainhan on elettävä.
Kirjoituksesi myötä tuli taas uutta ajateltavaa sillä en ole niin kovin innostunut kaupallisuudesta esim. ei paljon kiinnosta photoshopata jotain mallien pyllyjä jotta selluliittivoide menis paremmin kaupaksi...tai ehkä pystyisin siihen, mutta se tuntuisi jotenkin tyhjältä.Ehkä minulla ei sitten ole asiaa mainosalalle. - media-alalla
jioa kirjoitti:
Onhan taidealoilla aina paljon harrastelijoita, mutta monenkohan peffa kestää istua oikean proggiksen äärellä...meikäläinen on ollut it alalla web graafikkona ja koodarinakin reilu 4 vuotta.
koulutus ei ratkase tällä alalla. mikään it firma ei ota graafikoks tai koodariks tyyppiä jolla on esim. inssin paperit mutta ei osaa mitään. Meikäläiseltä kysyttiin koulutodistuksia vasta sen jälkeen kun olin allekirjottanu työsopimuksen.
täytyy heti alkuun sanoa että varmasti homma voittaa metallityöt, ja toiseksi paperi ja printti jutut voi samantien unohtaa, se ala kuolee 10 vuodessa lähes kokonaan.
kokoajan tulee uusia juttuja joihin tarvitaan graafikoita. Esim puhelimissa on värinäytöt, niihin tarvitaan grafiikkaa. 3G tuo mukanaan taas uuden tuutin josta tulee grafiikkaa pihalle.
webbisivuja kehitetään aina vaan enemmän ja enemmän ja ulkoasuhan niihinkin täytyy suunnitella. Graafikon työ on kuitenki sellasta jota ei voi automatisoida. melkein kaiken muun sitten voikin. ei niitä metalli sorvejakaan tarvii kohta enää valvoa kun robotit tulee tekeen senkin homman. mutta robotti ei varmasti tule suunnittelemaan grafiikkaa tai mainoksia koskaan.
web graafikon työ on luovaa työtä ja välillä aika stressaavaa. vaatii hyvät istumalihakset. mutta jos on selvästi graafikon lahjoja ja visuaalista silmää niin ilman muuta alalle koulutukseen tai töihin. Jo se että osaa piirtää kynällä, auttaa paljon. mutta esim itse en ole mikään taiteilija, ei websivun ulkoasuun tekoon hirveitä taiteilijan lahjoja tarvita, mutta värisilmää ja muita juttuja.
toisaalta jos haluaa alalle ja pelkkää grafiikkaa tekemään niin täytyy olla sitten perkeleen hyvä. toinen vaihtoehto on että opettelee myös koodaamaan esim. javaa. Jos hallitsee visuaalisen puolen hyvin ja koodipuolen sen lisäksi niin on paremmat saumat työllistyä.
meikäläinen saa reilun 3000 euroo kuussa plus bonukset. 8h päivätyö. - pulle nah
jioa kirjoitti:
Hei taas!
Tämähän on osoittautunut varsin mielenkiintoiseksi.Mainosalalla siis pärjää jos on rohkea ja nauttii huomion keskipisteenä olemisesta. En ole persoonaltani kovin tyrkky ja julkisuushakuinen, pinnallisuutta inhoan.Olenkin joskus ajatellut(pelännyt), että mainosalalla pärjäävät vain sellaiset vahvat persoonat jotka jyräävät muut alleen...
Tosin arvot maailmassa ovat muuttumassa (toivon niin) ja kulutuskeskeisyys kaiketi ainakin nuorten puolella ei ole niin kova juttu.Ainakin oma ystäväpiirini koostuu aika humanistisista ihmisistä, jotka ajattelevat asioita pidemmällä tähtäimellä.Olen oppinut heiltä paljon ettei ura ja kunnia tosiaankaan ole mikään elämän ykkösasia.
Graafikon homma taitaa olla aika skitsofreenistä:)..toisaalta lahjojaan voi käyttää epäkaupallisiin juttuihin, mutta jollainhan on elettävä.
Kirjoituksesi myötä tuli taas uutta ajateltavaa sillä en ole niin kovin innostunut kaupallisuudesta esim. ei paljon kiinnosta photoshopata jotain mallien pyllyjä jotta selluliittivoide menis paremmin kaupaksi...tai ehkä pystyisin siihen, mutta se tuntuisi jotenkin tyhjältä.Ehkä minulla ei sitten ole asiaa mainosalalle.Itse "opiskelen" graafiseksi suunnittelijaksi amk:ista, jossa osa graafisen suunnittelun opettajista,( 2 kpl) eivät osanneet käyttää asiaankuuluvia ohjelmia eikä koskeneetkaan koneeseen.Suurin osa opinnoista oli yleispätevää mössöä, minä en ainakaan ymmärrä tänä päivänäkään, miten graafinen suunnittelija hyötyy kaikenlaisista viestintä- tai mediakulttuurin jauhannasta.Ai niin, tuo titteli medianomi-pitää tietää kaikesta jotain, muttei mistään kunnolla, siihen opetuksella pyrittiin.(Surettaa vaan ne opiskelijat, jotka innosta puhkuen pääsevät nimenomaiseen oppilaitokseen )Olisivat lisänneet ne tunnit ammattiopintoihin.
En tiedä, miten siellä asiat ovat nyt, kun olen lusmuillut yhden vuoden akateemista vapautta hyväksi käyttäen ja pitänyt vielä äitiysloma- välivuoden perään, motivaationpuute vaivaa. Opintoja ei ole enää jäljellä paljon, mutta mietin vakavasti, mitä sillä paperilla tekisin. Kaipa se käy sitten pohjaksi johonkin kiinnostavampaan, esim näyttelysuunnitteluun, jos siihen kävisi päälle joitakin 3D yms kursseja. Mainostoimistot ovat aivan poissuljettuja, en halua väkertää kymmenen työn kimpussa yhtä aikaa, tavata joka toinen tunti asiakkaita hymyissä suin vaikka sairas kiire painaisi kuinka päälle..Rapukekkerit ja kissanristiäiset eivät paljoa kiinnosta.
En ajattele pinnallisesti enkä trendikkäästi enkä mediaseksikkäästi enkä jaksa hinkata konetta vähintään 8 tuntia päivässä tihrustaen jotakin millin kokoisia kuvakkeita.. Kai se sopii jollekin, ei itselleni.Osittain väärä ala.Ps. kukaan ei lähde yleisesti huutelemaan oppilaitoksensa puutteita, koska silloinhan se voisi kantautua työnantajien korviin, nämä huippu- oppilaitokset saavat nysveltää aivan rauhassa oppilaittensa tulevaisuuden kustannuksella, kunhan vaan paljon saadaan väkeä tuutista ulos ja rahat joka päänahasta.Tosi moraalitonta touhua. - nuudeli
pulle nah kirjoitti:
Itse "opiskelen" graafiseksi suunnittelijaksi amk:ista, jossa osa graafisen suunnittelun opettajista,( 2 kpl) eivät osanneet käyttää asiaankuuluvia ohjelmia eikä koskeneetkaan koneeseen.Suurin osa opinnoista oli yleispätevää mössöä, minä en ainakaan ymmärrä tänä päivänäkään, miten graafinen suunnittelija hyötyy kaikenlaisista viestintä- tai mediakulttuurin jauhannasta.Ai niin, tuo titteli medianomi-pitää tietää kaikesta jotain, muttei mistään kunnolla, siihen opetuksella pyrittiin.(Surettaa vaan ne opiskelijat, jotka innosta puhkuen pääsevät nimenomaiseen oppilaitokseen )Olisivat lisänneet ne tunnit ammattiopintoihin.
En tiedä, miten siellä asiat ovat nyt, kun olen lusmuillut yhden vuoden akateemista vapautta hyväksi käyttäen ja pitänyt vielä äitiysloma- välivuoden perään, motivaationpuute vaivaa. Opintoja ei ole enää jäljellä paljon, mutta mietin vakavasti, mitä sillä paperilla tekisin. Kaipa se käy sitten pohjaksi johonkin kiinnostavampaan, esim näyttelysuunnitteluun, jos siihen kävisi päälle joitakin 3D yms kursseja. Mainostoimistot ovat aivan poissuljettuja, en halua väkertää kymmenen työn kimpussa yhtä aikaa, tavata joka toinen tunti asiakkaita hymyissä suin vaikka sairas kiire painaisi kuinka päälle..Rapukekkerit ja kissanristiäiset eivät paljoa kiinnosta.
En ajattele pinnallisesti enkä trendikkäästi enkä mediaseksikkäästi enkä jaksa hinkata konetta vähintään 8 tuntia päivässä tihrustaen jotakin millin kokoisia kuvakkeita.. Kai se sopii jollekin, ei itselleni.Osittain väärä ala.Ps. kukaan ei lähde yleisesti huutelemaan oppilaitoksensa puutteita, koska silloinhan se voisi kantautua työnantajien korviin, nämä huippu- oppilaitokset saavat nysveltää aivan rauhassa oppilaittensa tulevaisuuden kustannuksella, kunhan vaan paljon saadaan väkeä tuutista ulos ja rahat joka päänahasta.Tosi moraalitonta touhua."minä en ainakaan ymmärrä tänä päivänäkään, miten graafinen suunnittelija hyötyy kaikenlaisista viestintä- tai mediakulttuurin jauhannasta."
Tuota kun nämät tietämyskoneet nyt ovat loppujen lopuksi vain siveltimen ja piirrustuslaudan nykyaikaisia vastineita.
Sinä nyt ainakin olet aivan väärällä alalla! - pulle nah
nuudeli kirjoitti:
"minä en ainakaan ymmärrä tänä päivänäkään, miten graafinen suunnittelija hyötyy kaikenlaisista viestintä- tai mediakulttuurin jauhannasta."
Tuota kun nämät tietämyskoneet nyt ovat loppujen lopuksi vain siveltimen ja piirrustuslaudan nykyaikaisia vastineita.
Sinä nyt ainakin olet aivan väärällä alalla!Ahaa-Niinkö,-no nyt tiedän!! Mitenköhän tuo lauseeni viittasi tietokoneisiin, jäin ihmettelemään! Tarkoitin, että esimerkiksi mediakulttuurista voisi jauhaa graafisen suunnittelun opiskelijoille hiukan vähemmin ja lisätä tilalle ammattiopintoja, kuten esimerkiksi mainosgrafiikkaa, kuvitusta, yritysgrafiikkaa jne. Mediatuotteiden suunnittelijalinjalaisia saattaa kiinnostaa enemmin esimerkiksi mediatuotannon perusteet (9 ov), joka on nyt kaikille pakollista p:n jauhantaa. Mutta ethän sinä voi tällaisista aineista edes mitään tietää, joten lopeta turha läyskyttäminen ja käy edelleen kiltisti niitä turhia kurssejasi.
- nuudeli
pulle nah kirjoitti:
Ahaa-Niinkö,-no nyt tiedän!! Mitenköhän tuo lauseeni viittasi tietokoneisiin, jäin ihmettelemään! Tarkoitin, että esimerkiksi mediakulttuurista voisi jauhaa graafisen suunnittelun opiskelijoille hiukan vähemmin ja lisätä tilalle ammattiopintoja, kuten esimerkiksi mainosgrafiikkaa, kuvitusta, yritysgrafiikkaa jne. Mediatuotteiden suunnittelijalinjalaisia saattaa kiinnostaa enemmin esimerkiksi mediatuotannon perusteet (9 ov), joka on nyt kaikille pakollista p:n jauhantaa. Mutta ethän sinä voi tällaisista aineista edes mitään tietää, joten lopeta turha läyskyttäminen ja käy edelleen kiltisti niitä turhia kurssejasi.
-"jossa osa graafisen suunnittelun opettajista,( 2 kpl) eivät osanneet käyttää asiaankuuluvia ohjelmia eikä koskeneetkaan koneeseen."
-"Ai niin, tuo titteli medianomi-pitää tietää kaikesta jotain, muttei mistään kunnolla, siihen opetuksella pyrittiin....Olisivat lisänneet ne tunnit ammattiopintoihin"
-"motivaationpuute vaivaa"
-"mitä sillä paperilla tekisin. Kaipa se käy sitten pohjaksi johonkin kiinnostavampaan, esim näyttelysuunnitteluun, jos siihen kävisi päälle joitakin 3D yms kursseja"
-"en halua väkertää kymmenen työn kimpussa yhtä aikaa, tavata joka toinen tunti asiakkaita hymyissä suin vaikka sairas kiire painaisi kuinka päälle"
-"enkä jaksa hinkata konetta vähintään 8 tuntia päivässä tihrustaen jotakin millin kokoisia kuvakkeita.. Kai se sopii jollekin, ei itselleni."
-"kukaan ei lähde yleisesti huutelemaan oppilaitoksensa puutteita, koska silloinhan se voisi kantautua työnantajien korviin, nämä huippu- oppilaitokset saavat nysveltää aivan rauhassa oppilaittensa tulevaisuuden kustannuksella, kunhan vaan paljon saadaan väkeä tuutista ulos ja rahat joka päänahasta"
-"Ahaa-Niinkö,-no nyt tiedän!! Mitenköhän tuo lauseeni viittasi tietokoneisiin, jäin ihmettelemään! Tarkoitin, että esimerkiksi mediakulttuurista voisi jauhaa graafisen suunnittelun opiskelijoille hiukan vähemmin ja lisätä tilalle ammattiopintoja, kuten esimerkiksi mainosgrafiikkaa, kuvitusta, yritysgrafiikkaa jne. Mediatuotteiden suunnittelijalinjalaisia saattaa kiinnostaa enemmin esimerkiksi mediatuotannon perusteet (9 ov), joka on nyt kaikille pakollista p:n jauhantaa. Mutta ethän sinä voi tällaisista aineista edes mitään tietää, joten lopeta turha läyskyttäminen ja käy edelleen kiltisti niitä turhia kurssejasi. " - pulle nah
nuudeli kirjoitti:
"minä en ainakaan ymmärrä tänä päivänäkään, miten graafinen suunnittelija hyötyy kaikenlaisista viestintä- tai mediakulttuurin jauhannasta."
Sinä nyt ainakin olet aivan väärällä alalla!Otetaan alusta:
"Tuota kun nämät tietämyskoneet nyt ovat loppujen lopuksi vain siveltimen ja piirrustuslaudan nykyaikaisia vastineita."
ELI:KYSE OLI TÄSTÄ LAUSEESTA: "minä en ainakaan ymmärrä tänä päivänäkään, miten graafinen suunnittelija hyötyy kaikenlaisista viestintä- tai mediakulttuurin jauhannasta."
Tuossa lauseessa (anna katseesi vaeltaa n 1 cm ylöspäin, ota silmä käteesi ja lue.Helppoa, eikö totta.) ei puhuttu SANAAKAAN sinun "tietämyskoneistasi".
Mitä tulee loistavaan päätelmääsi "Sinä nyt ainakin olet aivan väärällä alalla", hmm se koira älähtää jne. Mutta jätän kommentoimatta tämän enempää. En saa loanheitosta kiksejä, etsi joku otollisempi kohde=)
Ps. Alanvaihto on mahdollista vanhemmallakin iällä, tämä vaan vinkiksi! - ei hyvää päivää
pulle nah kirjoitti:
Otetaan alusta:
"Tuota kun nämät tietämyskoneet nyt ovat loppujen lopuksi vain siveltimen ja piirrustuslaudan nykyaikaisia vastineita."
ELI:KYSE OLI TÄSTÄ LAUSEESTA: "minä en ainakaan ymmärrä tänä päivänäkään, miten graafinen suunnittelija hyötyy kaikenlaisista viestintä- tai mediakulttuurin jauhannasta."
Tuossa lauseessa (anna katseesi vaeltaa n 1 cm ylöspäin, ota silmä käteesi ja lue.Helppoa, eikö totta.) ei puhuttu SANAAKAAN sinun "tietämyskoneistasi".
Mitä tulee loistavaan päätelmääsi "Sinä nyt ainakin olet aivan väärällä alalla", hmm se koira älähtää jne. Mutta jätän kommentoimatta tämän enempää. En saa loanheitosta kiksejä, etsi joku otollisempi kohde=)
Ps. Alanvaihto on mahdollista vanhemmallakin iällä, tämä vaan vinkiksi!siis väititkö tosissas, että graafinen suunnittelija ei tarvitse mediakulttuurin opintoja? sehän jännää on. mitenkäs sitten kun pitäisi duunata kamppis jollekin tietylle kohderyhmälle? arvallako heität millä medialla ja millä keinoilla lähdet tavoittelemaan tuloksia asiakkaalle? kai sen voi niinkin sitten tehdä.
ai niin. medianomeja muuten tulee noista amkeista. "graafinen suunnittelija" on korkeakoulututkinto ja niitä titteleitä saa TAIK:sta. - pulle nah
ei hyvää päivää kirjoitti:
siis väititkö tosissas, että graafinen suunnittelija ei tarvitse mediakulttuurin opintoja? sehän jännää on. mitenkäs sitten kun pitäisi duunata kamppis jollekin tietylle kohderyhmälle? arvallako heität millä medialla ja millä keinoilla lähdet tavoittelemaan tuloksia asiakkaalle? kai sen voi niinkin sitten tehdä.
ai niin. medianomeja muuten tulee noista amkeista. "graafinen suunnittelija" on korkeakoulututkinto ja niitä titteleitä saa TAIK:sta.Medianomi, graafinen suunnittelija AMK. Yleensähän printtimainonnan parissa mainostoimistossa.
- sarkku
Mä taas olen sitä mieltä, että sun kannattaa opiskella sitä graafista alaa. Itse valmistuin muotoilijaksi, ja meillä taitaa olla vielä huonompi työllisyystilanne. Ai että miksikö sitten suosittelen ks. alaa? Siksi että valmistumiseni jälkeen olen hakenut tasan 4:n työpaikkaan, kaikki edes JOTENKIN omaan alaan viittaavia, eli graafikkoa olis tarvittu...ehkä mä siis valkkasin linjan väärin!?
- työnantaja
Graafisten suunnittelijoiden palkat ovat alaspoljettu. Työvoimaa on tarjolla yllinkyllin. Ainoastaan suurempia kokonaisuuksia ymmärtävät monitaituri AD:t voivat päästä mainostoimistoissa insinjöörien palkoille. Hintoja poljetaan isojenkin toimistojen puolesta, tämä taas laskee tasoa.
Tämä on hullu ala ja ainoastaan huiput pärjää. Mieti haluaisitko olla hektisessä tahdissa luomassa joka päivä jotain uutta ja kokoajan aikataulut painaa niskaasi.
Ja jos et pystykään luomaan, niin työttömyys uhkaa.- jioa
Hassua kun katselen mainoksia,esitteitä ja nettisivuja niin kovasti ne toistavat samaa kaavaa.Luovaa hulluutta ei taideta nykyaikana pitää kovassa huudossa vaan kaikkihan näyttää menevän samaa kaavaa.Jos olet kerran tehny esitteen niin... "siinähän sulla on pohja muihin esitteisiin" tyylistä meininkiä näyttää olevan.
Luovalla hulluudella ei elä ja työnantajat pelkäävät sitä näköjään, koska kaikki pitää pelata varman päälle.Asiakkaat haluavat samaa huttua vuodesta toiseen.Netissä on se hyvä puoli että kritiikki tulee online ajassa ja samaa kakkaa ei voi syytää loputtomiin.Printtipuolella se ei päde....
Tosiaan eipä täällä mainosalasta paljon hyviä puolia oo kerrottu.Se on varmaan niin, että mitä huonompaa palkkaa suunnittelijoille maksaa sitä vähemmän asiakas on valmis pulittamaan(kun hintoja poljetaan) ja ahneet toimistot saa lopulta takkiinsa.Koko alan arvostus laskee ja ympyrä sulkeutuu, kun mainonta on taas nappikauppaa.Alalle taitaa jäädä vain elämäntapasuunnittelijat:) - jippo
Eihän mainostoimistot olisi kummosiakaan jos niissä ei ole graafikkoja.He ovat toimiston sielu ja tärkein pääoma.Toimisto on tasan niin hyvä kuin sen graafikot.Maksakaa vaan huonosti niin saatte huonoja graafikoita...kyllä jossain muualla ruoho on aina vihreämpää.
- väsynyt
jippo kirjoitti:
Eihän mainostoimistot olisi kummosiakaan jos niissä ei ole graafikkoja.He ovat toimiston sielu ja tärkein pääoma.Toimisto on tasan niin hyvä kuin sen graafikot.Maksakaa vaan huonosti niin saatte huonoja graafikoita...kyllä jossain muualla ruoho on aina vihreämpää.
kertoisitko missä se ruoho on vihreänpää....
- pekka
eikö tässä pari vuotta sitten joku lehti teettänyt palkkatutkimuksen ja siinä mainittiin että heikoiten tienaa graafiset suunnittelijat, opettajat ym. muut trendityöntekijät.
- pinja
Nyt on niin, että media-ala on mahottoman mediaseksikäs nuorten keskuudessa.Kaikki haluavat olla trendikkäässä duunissa.Media-alalla tehdään kivoja juttuja ja ei tarvi sotkea käsiänsä johonkin ruskeaan:)
- Viola
Eiköhän se johdu paljolti siitäkin (ei pelkästään alan "seksikkyydestä"), että ihmiset harrastavat mielellään mediaa kotonaan paljon enemmän kuin ennen video-, ja digkameroiden, www-sivujen, leikkausohjelmien, kuvankäsittelyohjelmien jne parissa, joten alalle on yhä enemmän ja enemmän tunkua.
Moni hyvinkin nuori osaa jo paljon enemmän näiden asioiden käytännön toteutusta kuin itse, vaikka olen opiskellutkin alaa... kyllä se vähän syö naista, toki olen iloinen muiden puolesta että jaksavat johonkin panostaa elämässään ja toivottavasti vielä nauttivat tulevasta työstään. :) - girg
Viola kirjoitti:
Eiköhän se johdu paljolti siitäkin (ei pelkästään alan "seksikkyydestä"), että ihmiset harrastavat mielellään mediaa kotonaan paljon enemmän kuin ennen video-, ja digkameroiden, www-sivujen, leikkausohjelmien, kuvankäsittelyohjelmien jne parissa, joten alalle on yhä enemmän ja enemmän tunkua.
Moni hyvinkin nuori osaa jo paljon enemmän näiden asioiden käytännön toteutusta kuin itse, vaikka olen opiskellutkin alaa... kyllä se vähän syö naista, toki olen iloinen muiden puolesta että jaksavat johonkin panostaa elämässään ja toivottavasti vielä nauttivat tulevasta työstään. :)Niinpä niin kyllä se vähän syö miestäkin, kun yläasteikäset jannut osaa jo kaikkee hienoa tehdä flashilla ja muilla ohjelmilla.Heille on koulussa opetettu tietotekniikkaa(multimediaa, kuvankäsittelyä yms.) ja koneet ovat nykyään niin paljon yleisempiä kuin silloin kun itse olin yläasteikänen jannu.
Itseasiassa koskin eka kerran pc:hen kun olin 20vee ja silloinkin se oli lähinnä tekstinkäsittelyä.26vuotiaana vasta tutustuin photariin sekä muihin ohjelmiin ja taivas aukeni.Olen köyhästä perheestä eikä vanhemmillani koskaan ollut varaa ostaa minulle minkäänlaista tietokonetta saati pelejä,ohjelmia.Nykyäänhän netistä kaikki saakin jo ilmaiseksi ja on laadukkaampaa koulutusta ohjelmien käyttöön.
Välillä ahdistaa, kun tuntuu että nykyskideillä on niin helppoa.Ehkä olen vain hiukka kade, kun tuntuu et skidit jyrää meidät vanhat.Muilla aloilla se ei ilmene niin vahvasti.Mutta kyllähän se lohduttaa ettei todellista ammattitaitoa koneet ratkaise esim. kuvittajan työssä.Sitäpaitsi jos koko elämänsä viettää koneen ääressä se voi olla hiukka puuduttavaa.Se vähän surettaa, että nuoret on jotenkin etulyöntiasemassa verrattuna meihin vanhoihin patuihin...olen 33v :(
mutta kehitys kehittyy ja räpistelenhän siinä mukana minäkin...
- TOTUUS MAINOSALASTA!
Tuosta viestistäsi on kulunut jo 7 vuotta, opiskelitko siis jo jotain?? Tämä ei ehkä enää koske sua jos olet valintasi tehnyt??
No niin nyt päästään asiaan. Mulla on pitkä kokemus mainosalasta ja olen nähnyt hienoimpia firmoja ja suurimman mainostoimiston Suomessa. Eli medianomit, graafiset suunnittelijat yms. olisi yksi hyvä paikka työskennellä mainostoimistossa.
Mainontahan rakentaa mielikuvia ja on siis tosi hyvä asia kansantaloudelle ja yrittäjyydelle. Mutta niin se rakentaa mielikuvia henkilökunnalleenkin, ja jos haluat isona kunnon ammatin josta näinä aikoina saat kunnolla liksaa, unohda tuo graafinen suunnittelu. Pidä se hyvänä harrastuksena ja nakerra niitä sivuja illalla harrastuksena.
Mainosala luo illuusioita, voi menestyä, kansainvälinen toimisto jne...PAH. Kun ensimmäinen taoluden syöksykierre tulee, jengiä lentää pihalle kuin leppäkeihäitä, koulutuksilla ja lahjakkuuksilla ei ole mitään merkitystä. Ehkä 2 % eli huiput pysyvät ja muut saa ihmetellä alaa.
Tällä hetkellä tulevaisuuden aloja ovat ehdottomasti lääketiede, vanhusten ja ikääntyvien hoitaminen (terveydenhoito, lääketiede jne), kauneuden ja terveyden hoito, rakennusalalla esim. saneerausrakentaminen, sähköhommat, putkihommat yms. Ne ei katoa koskaan, eikä niitä voi siirtää Kiinaan tehtäväksi. Opiskele sähkön erikoismieheksi! Tai plastiikkakirurgiksi joka voi sitten joko korjata vaikkapa palovammoja tai erikoistua mummojen kasvojenkohotuksiin. Niissä ei meinaan työt loput niin kauan kuin tekijöitä on niukasti kansainvälisillä markkinoilla. Mummoja ja vaareja joilla on eläkkeet kunnossa tulee olemaan runsaasti.
Mainostoimistot kannattaa unohtaa, ne myös kutistuvat tällä hetkellä kuin pyy maailmanlopun edellä vai mikä se sanonta oli.
Ehkä jos just nyt haluat opiskella graafista suunnittelua, niin ERIKOISTU todelliseksi erikoismieheksi vaikkapa pelien ja viihdeanimaatioiden huipuksi. ÄLÄ lähde tekemään mitään perus-webbiä yms. Siitä ei kunnon leipää irtoa koska niitä tekijöitä on liikaa. - 25
Ei kai sen kenellekään mikään yllätys pitäisi olla, että mainostoimistot ovat harvinaisen tuulisia paikkoja. Talous kun alkaa mennä alaspäin, näkyy se ensimmäisenä taksitolpilla ja mainostoimistojen yt-neuvotteluina.
- hehhehheh...
Näinhän se on. Jos oikeasti haluaa pysyvän leipätyön, niin kannattaa varmasti lukea mieluummin sairaanhoitajaksi.
Mainosalan/web hommia toki on, mutta on myös tekijääkin ja hintoja painetaan alaspäin ja kiinailmiö on tulut tähänkin. Jos ei osaa kaikkea, on hankala lyödä läpi. Koulutusmäärät ovat edelleen liian korkeat ja laatu sitäsuntätä. Jos olisin itse aiemmin ymmärtänyt miten paljon tämän maan koulutuspolitiikka on vain koulutusrahojen imurointia maakuntiin, ilman että sillä olisi mitään tekemistä todellisen työmarkkinatilanteen kanssa, niin olisin jättänyt alan opiskelun sikseen.
Ketju on vanha, mutta pätee vielä tänäkin päivänä. Jos mainostoimistoissa on pula työvoimasta, se todennäkösesti tarkottaa, että olis nyt tänään liikaa työtä, mutta huomisesta ei niinkään ole varmuutta.
- Willenberg
Graafisen alan koulut ovat puskeneet viime vuosina niin paljon ylituotantoa suhteessa työpaikkoihin, että aivan mihin tahansa haet, otat mittaa 50-150 vastaavan hakijan kanssa. En sano, ettei työllistyminen olisi mahdollista, se on vain aivan helvetin hankalaa.
Kaikkein parasta on luoda joko hyvät suhteet ja kontaktit ennen koulua tai koulutuksen aikana, tai sitten tekaista paljon hiton hyvännäköistä referenssimateriaalia esiteltäväksi työnhaun yhteydessä, koska ilman mitään noista oddsit ovat todella huonot, luokkaa yksi neljästä sadasta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole492536Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742529Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732402Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672200Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321897Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051749Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko241221Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411045Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59955