Tyttäreni terveyden tarkastus!

Kauhistunut äiti

14-vuotiaalla tytölläni oli tässä noin viikkositten koulun terveydentarkastus.Oli kyllä typerin tarkastus, mistä olen ikinä kuullut.
Ensin tyttöjen piti riisuutua alusvaatteilleen (menivät ensin pukuhuoneisiin pareittain) Sitten tyttäreni meni tarkastushuoneeseen. Hän kertoi kauhukseen minulle, että siellä oli mies lääkäri.Tyttöäni oli todella nolottanut esiintyä pelkillä alusvaatteilla miehen edessä. Tyttöni on kehittynyt paljon, joten uskon että nolotti.
Ensin tämä mies lääkäri oli kysellyt kuukautisista, alkoholin käytöstä..yms.. Sen jälkeen tyttöni piti mennä makuulle tarkastuspöydälle. Lääkäri oli painellut hänen mahaansa (tarkistaakseen jotain), sitten hän oli riisunut tyttäreni pikkuhousuja katsoessaan onko karvoitusta. Sitten hän punnitsi ja mittasi tytön.Lääkäri kyseli vielä jotain ja sitten sai lähteä. Tyttöni kertoi tuon minulle.. Minusta oli tyhmää,kun vastassa oli ollut mies lääkäri. En tiedä mitä mieltä muut ovat?

112

28255

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jooo

      lääkäri mikä lääkäri, työtään vain tekee. ei kai sillä väliä onko mies vai naislääkäri, vai ajatteletko että kouluilla pitäis olla naislääkäri tytöille, ja entäs pojat- heillekö sitten mies?
      kannattaa opettaa lapsia, että lääkäreitä on molempia sukupuolia ja ne tekevät vain työtään eli huolehtivat kasvavan nuoren hyvinvoinnista.
      vatsan painelu tarkastuksessa on osa terveystutkimusta, ja housuihin kurkkaamalla saadaan selville puberteetin kehitystaso. täysin normaalia tutkimusta.

      • Kauhistunut äiti

        Lähinnä tässä tyttöäni ajattelen, kun ei ole tottunut mies lääkereihin. Ennen ainakin on ollut kaikille naislääkäri, myös pojille. Ala-asteella ja seitsemännellä luokalla. En minä sitä vatsanpainelu mitenkään ole vastustanut, koska sanoin että se on tutkimusta varten!! Mutta että housuihin kurkkaaminen.. No, kaikilla omat mielipiteet


      • evian

        olen samaa mieltä kanssasi, lääkäri kuin lääkäri kunhan osaa asiansa (itse pidän kyllä enemmän mieslääkäreistä, naiset ovat usein jotenkin tylympiä ja kovakouraisempia).

        Mutta tuo housuihin kurkkaaminen ei todellakaan kuulosta normaalilta! Voihan sitä KYSYÄ nuorelta itseltään, onko jo karvoitusta. Tuon ikäinen on muutenkin vielä monesti epävarma itsestään ja varmasti hämmentää todella riisuuntua miehen edessä. Oli mies sitten lääkäri tai kuka muu tahansa.


      • pippi
        evian kirjoitti:

        olen samaa mieltä kanssasi, lääkäri kuin lääkäri kunhan osaa asiansa (itse pidän kyllä enemmän mieslääkäreistä, naiset ovat usein jotenkin tylympiä ja kovakouraisempia).

        Mutta tuo housuihin kurkkaaminen ei todellakaan kuulosta normaalilta! Voihan sitä KYSYÄ nuorelta itseltään, onko jo karvoitusta. Tuon ikäinen on muutenkin vielä monesti epävarma itsestään ja varmasti hämmentää todella riisuuntua miehen edessä. Oli mies sitten lääkäri tai kuka muu tahansa.

        En usko, että se kurkkas housuihin karvoituksen nähdäkseen (ellei maininnut sitä), vaan katsoakseen nivuspulssin. Saman kokenut, ja vastauksen saanut.


      • näkökulmaa
        Kauhistunut äiti kirjoitti:

        Lähinnä tässä tyttöäni ajattelen, kun ei ole tottunut mies lääkereihin. Ennen ainakin on ollut kaikille naislääkäri, myös pojille. Ala-asteella ja seitsemännellä luokalla. En minä sitä vatsanpainelu mitenkään ole vastustanut, koska sanoin että se on tutkimusta varten!! Mutta että housuihin kurkkaaminen.. No, kaikilla omat mielipiteet

        Ihan yhtä kamalaahan luulisi pojille olevan naislääkärin kuin tytölle mieslääkärin.Eikö?


      • Dr mengele
        Kauhistunut äiti kirjoitti:

        Lähinnä tässä tyttöäni ajattelen, kun ei ole tottunut mies lääkereihin. Ennen ainakin on ollut kaikille naislääkäri, myös pojille. Ala-asteella ja seitsemännellä luokalla. En minä sitä vatsanpainelu mitenkään ole vastustanut, koska sanoin että se on tutkimusta varten!! Mutta että housuihin kurkkaaminen.. No, kaikilla omat mielipiteet

        Mies näki sinun tyttösi karvoituksen apuuuuvaaa

        Nyt sinun kannattaa perustaa joku kriisiryhmä on tuo niin kauhea asia ;)


      • miettivä äiti

        Mitä jos tyttö ajelee karvoja alapäästä niin mitä ideaa on kurkata sinne housuihin, jos vaikka pari päivää sitten on ajellut karvat sieltä niin eihän siitä huomaa missä vaiheessa on puberteetti, ja ainakin oma tyttöni ajelee säärikarvoja ja alapääkarvoja.


      • samaa mieltä

        olen samaa mieltä jooo:n kanssa ihan perus setti terveystarkastuksessa. sama tarkastus tehään 5.luokalla, turha huolestuu!!!


      • -.-

        Pojille nainen on myös kuullemma parempi..


      • JOpeaffsaf
        miettivä äiti kirjoitti:

        Mitä jos tyttö ajelee karvoja alapäästä niin mitä ideaa on kurkata sinne housuihin, jos vaikka pari päivää sitten on ajellut karvat sieltä niin eihän siitä huomaa missä vaiheessa on puberteetti, ja ainakin oma tyttöni ajelee säärikarvoja ja alapääkarvoja.

        Miksi annat tyttösi tehdä tuollaisia typeryyksiä? Kyllä nuorten naisten pitäisi käsittää, että alapäässä kuuluu olla karvoja.


      • Anonyymi
        JOpeaffsaf kirjoitti:

        Miksi annat tyttösi tehdä tuollaisia typeryyksiä? Kyllä nuorten naisten pitäisi käsittää, että alapäässä kuuluu olla karvoja.

        Vastaan nyt tuohon jopeaffsaf:in kommenttiin. Sinä itse kyllä päätät että haluatko ajella emätin karvat vai etkö


      • Anonyymi

        tämä!


      • Anonyymi
        -.- kirjoitti:

        Pojille nainen on myös kuullemma parempi..

        miten nii?


    • Ujo

      Uskon, että tyttöäsi nolotti,eihän sitä tarvitse housuihin katsoa, kyllä kokenut lääkäri sen näkee,jos rinnatkin ovat kasvaneet, missä kehitys menee. Voihan sitä kysyä tytöltä, jos haluaa. Tuossa iässä on kaikki muutenkin niin arkaa ja häveliästä.
      Itselle on ikuisesti jäänyt lääkärintarkastukset mieleen, niin paljon jännitin niitä.
      Ei kaikki ole rohkeita.Varmaan tytöllesi jäi kammo ikuisesti, mutta noloa kyllä tuo tuollainen kurkinta.

      • Vähän vanhempi äiti

        Eikö ole päivän selvää, että lääkärissä joutuu riisumaan? Onko jossakin olemassa määräys, että naisia saavat tutkia vain naislääkärit? Eihän tässä ole mitään porun aihetta.


    • amelia

      No se riisuutuminen johtui siitä, että tarkistetaan ryhti. Jos esim. raajoissa on eripituisuutta, se voi aiheuttaa lannerankaan vääntymiä (skolioosi).

      Kuukautisista kysyminen on myös täysin normaalia, alkoholista on myös kysyttävä, sillä jos sitä ei tee, homma jää lääkärin vastuulle ja sitten voi käydä niin että myöhemmin vanhemmat kyselevät perään, "että miksi kouluterveydenhuollossa ei ole puututtu ja kysytty näitä asioita", jos lapsi vaikka jää kiinni alkoholin käytöstä (Huom, esimerkki aivan yleisellä tasolla, ei koskien tytärtäsi!!)

      Vatsaa painellessaan lääkäri tutkii ovatko tytön munasarjat ja kohtu, maksa ja muut sisäelimet kunnossa. Tämä onnistuu parhaiten tutkimuspöydällä.

      Pikkuhousuihin kurkkaaminen... no joo, olisi kai sitä voinut vaikka kysyäkin tytöltä itseltään että onko hänellä jo karvoitusta. Mutta ymmrrän kyllä että se kuului osana kliiniseen tutkimukseen.

      tekstistäsi saa kuvan, että tarkastus oli tytölle aika kova paikka, koita nyt vaikka selittää hänelle, että tarkastus oli täysin normaali kouluterveydenhuoltoon kuuluva terveystarkastus. Haluathan sinäkin, että lapsesi on mahdollisimman terve? Aina ei voi lääkäriä valita, tietty terveystarkastuksesta on mahdollisuus kieltäytyä, sinä voit vaikka kieltää terveystarkastuksen, mutta suosittelisin sitten tekemään sen jossain muualla, vaikkapa terveyskeskuksessa (jossa on myös naislääkäreitä)

      • kauhistunut äiti

        En ole meinannut, että alkoholista ja kuukautisista ei saisi kysyä.. Kirjoitin vaan että mitä siellä tehtiin. Ja vatsanpainelun ymmärrän myös hyvin!!


    • Uppis

      Kun itse männä vuosina kävin koulua, pojille tehtiin muistaakseni kuudennella luokalla tarkastuksen, jossa kokeillaan kivekset. Jotain siihen tyyliin, että tarkistetaan, onko kivekset asettuneet paikoilleen ja ovat noin äkkiseltään tunnustelemalla kunnossa. Enpä usko, että nuo murrosiän kynnyksellä olevat pojatkaan riemusta kiljuen tarkastuksessa olivat, kun täti käski kiskaista housut kinttuun ja kävi perhekalleuksiin kiinni. Meitä tyttöjä ajatus ainakin hihitytti.

      Kolmetoistavuotiaaseen poikajoukkoon sopii jos jonkin näköistä kehitysastetta. Toiset ovat vielä aivan poikasia, kun osalla äänenmurros ja muukin puberteetti on jo täydessä vauhdissa. Ja vielä kun muistetaan, että miehisyyteen herääminen tapahtuu juuri samoihin aikoihin. Ei voi kuin sanoa, että poikaparat!

      Niin, minulla itselläni oli koulussa yläasteella mieslääkäri. Minua on kuitenkin aina opetettu lääkäriä sukupuolettomana olentona silloin, kun hän on työssään. Kullakin koululla on yleensä vain yksi lääkäri. Pienillä paikkakunnilla ei ole välttämättä kuin yksi kaikille yhteinen koululääkäri, joka vielä hoitaa koululaisia tavallisen terveyskeskustyön ohessa. Siinä sitten väkisin joutuu joko tytöt tai pojat käymään väärän sukupuolen lääkärillä. Se vaan on fakta.

      Tyttäresi on vaan kestettävä elämän tosiasiat, että maailmassa on myös miehiä. Entä jos tyttärellesi tulee vaikka yskä ja menette terveyskeskuksen päivystykseen? Sielläkin saattaa olla mieslääkäri, joka käskee riisua paidan ja kuuntelee keuhkot, siis pitelee potilasta ja väkisinkin myös rinnan läheltä. Kieltäydytkö itse hoidosta vain lääkärin sukupuolen vuoksi?

      Anteeksi hieman työkeä sävyni, mutta en ole koskaan ymmärtänyt (edes murrosiässä) niitä ihmisiä, jotka kammoavat näyttää ihoaan vastakkaisen sukupuolen nähden (en kylläkään harrasta mitään strippausta tai irtosuhteita). Kuitenkin usein samat ihmiset käyttävät niru-naru-toppeja, napapaitoja ja mini-roiskeläppiä. Uskonto on eri asia, mutta ylikehittynyt häveliäisyys on rasittavaa, muka-häveliäisyydestä puhumattakaan!

    • ehdottomasti kannalla!

      Kyllä varmasti säikäyttää noinkin nuorta tyttöä! Tietenkin lääkäreitä on mies- ja naispuolisia, mutta ajatellen yläasteelaista tyttöä, jolla on kehitys alkamassa / juuri alkanut.
      Oman kropan kehitys on muutenkin hämmentävä tapahtuma, urkkatunneilla suihkussa saattaa "piilotella" omaa kehittynyttä vartaloaan kavereilta. Saati sitten mennä mieslääkärille ensimmäistä kertaa.

      Mielestäni yläasteikäisille tytöille kuuluisi olla naislääkäri. kehittymisprosessi saattaa olla monille (ja varmasti onkin!) hyvin arkaluontoinen asia, jota on vaikea "hyväksyä". Ulkokuori muuttuu ja voin sanoa että naislääkärille on 100x helpompi mennä tutkittavaksi ja muutenkin juttusille.

      • asiasta

        terkkari on kouluissa lähes 100 %:sti nainen, ja lääkäri on sitten joko mies tai nainen, pääasia että joku lääkärintarkastus on- sekään kun ei nykyisin liene itsestäänselvyys.
        lk tekee työtään, ja hänen tehtävä varmistaa että nuoren kasvu ja kehitys etenee aikataulussa- tähän kannattaa nuorta opettaan.
        lisäksi nuorille naisille kanattaa jo kotona äiten antaa tietoa kehityksestä, tulevaisuudesta ja mm. infoa aikanaan alkavista gynegologisista tutkimuksista. asenteet joita vanhemmilla on helposti voivat siirtyä nuorelle.
        tietysti lääkärin olisi hyvä kertoa nuorelle mitä tehdään ja miksi. se helpottaisi nuorta ymmärtämään tutkimusten luonnollisuus.
        naislääkäri varmaankin olisi tytöille mieluinen, mutta entäs pojat? minusta on hyvä, että myös mies sukupuolta terveydenhuollossa- koska kuten jo sanoin th:t yleensä naisia.


      • nOrMaAlii
        asiasta kirjoitti:

        terkkari on kouluissa lähes 100 %:sti nainen, ja lääkäri on sitten joko mies tai nainen, pääasia että joku lääkärintarkastus on- sekään kun ei nykyisin liene itsestäänselvyys.
        lk tekee työtään, ja hänen tehtävä varmistaa että nuoren kasvu ja kehitys etenee aikataulussa- tähän kannattaa nuorta opettaan.
        lisäksi nuorille naisille kanattaa jo kotona äiten antaa tietoa kehityksestä, tulevaisuudesta ja mm. infoa aikanaan alkavista gynegologisista tutkimuksista. asenteet joita vanhemmilla on helposti voivat siirtyä nuorelle.
        tietysti lääkärin olisi hyvä kertoa nuorelle mitä tehdään ja miksi. se helpottaisi nuorta ymmärtämään tutkimusten luonnollisuus.
        naislääkäri varmaankin olisi tytöille mieluinen, mutta entäs pojat? minusta on hyvä, että myös mies sukupuolta terveydenhuollossa- koska kuten jo sanoin th:t yleensä naisia.

        minulle ainakin olis ihan sama onko nais vai mieslääkäri sillä lääkäri tekee vain työtään!!
        Mutta medän kouluss kävi niin onnekkaasi että tytöillä oli naislääkäri ja pojilla mieslääkäri!


    • minääää 15

      mulle se ny on iha sama onk se mies vai naine.. mut ois se aika karseet jos joku yhtäkkii kurkkaa tonne alas!!!!
      mul ei onneks niin tehty.

    • Älkää nipottako

      Kuulostaa aivan tavalliselta yläasteikäisten lääkärintarkastukselta. Entä sitten vaikka lääkäri oli mies? Eihän sitä voi aina aikuisenakaan valita hoitavan lääkärinsä sukupuolta ja ihan tavallista on, että silloinkin joutuu riisuutumaan ja näyttämään hyvinkin intiimejä paikkoja.

      • tyttö

        Mä en olisi ainakaan antanut kurkata pikkuhousuihin!Entä jos tyttö olisi ajanut itsesnä posliiniksi?Tuttavani poika on 8lk. ja hänen sukukalleudet tarkastettiin.Lääkäri laittoi kumihanskat käteen ja tutki.Sitten hän arvioi munan koon asteikolla 1-5.Miehellä on 5.Minä olen 7 luokalla ja meiltä ei kyllä mitään karvoitusta katsottu.


      • marjalie

        No kyllähän voi valita meneekö nais-vai mieslääkärille! Itse käyn aina alapääasioissa naislääkärillä.
        Ja on kyllä varmasti ollut tytölle noloa juuri murrosiässä joutua mieslääkärin tutkittavaksi, on kyllä kummallista että ei koulu ole saanut sinne naispuolista lääkäriä?


    • poika

      No ei pojatkaan tykkää jos naislääkäri tekee esim. lusikkatestin.

      • äityli

        Vastaavasti kahden pojan äitinä mielestäni tilanne on rinnastettavissa "lusikkatestiin" kuten mainitsitkin. Ei pojat sen enempää pidä siitä jos lääkäri on nainen ja kopeloi sukukalleuksia eli "vähällä" tyttö pääsi jos lääkäri kurkkasi pikkareihin. Semmoista se elämä on - tuskin kyseinen lääkäri sen tarkemmin kiinnitti huomiota tytön "seksuaalisuuteen" - tilannehan on yksi osa lääkärin työtä! Mitäs siinä sen enempää kauhistelemaan.


    • Myös äiti

      Itselläni oli myös vastaavanlainen lääkärintarkastus 14- vuotiaana; mieslääkäri ja housuihin kurkattiin jne. Ainut ero kertomukseesi on siinä, että luokkamme parhaiten kehittyneiltä oli lääkäri myös tunnustellu rinnat!!! Itse en onneksi kuulunut tuohon joukkoon, oli se tarpeeksi noloa muutenkin. Meillä oli onneksi terveydenhoitaja koko ajan läsnä huoneessa, niin ei tullut hyväksikäytetyn fiiliksiä.

      • toinenäiti

        Mikä on lusikkatesti? Ei ole ainakaan miun pojat siitä mitään kertoneet...


      • Tuatto
        toinenäiti kirjoitti:

        Mikä on lusikkatesti? Ei ole ainakaan miun pojat siitä mitään kertoneet...

        Lusikalla tsekataan, onko kivekset laskeutuneet. Ei mikään ihme, ettei junnut teillä mitään asiasta puhunut. Et kai sinäkään kerro gynekäyntejäsi iltajutusteluna...


      • hölynpöly
        toinenäiti kirjoitti:

        Mikä on lusikkatesti? Ei ole ainakaan miun pojat siitä mitään kertoneet...

        lääkäri tarkistaa tarvittaessa kädellä onko kivekset laskeutuneet kivespusseihin. on erittäin tärkeää, että tästä saadaan riittävä tieto ,jotta pojan kehitys suvunjatkamisen kannalta etenee niin kuin pitää. laskeutumaton kives voi aiheuttaa myöhemmässä iässä hedelmöittämiskyvyn heikkoutta.
        Mitään lusikoita ei käytettäne nykypäivänä...
        Opettakaa nyt hyvät immeiset niitä lapsianne siihen, että lääkäri tekee vain työtään ja tutkii nuoria vain siksi, jotta voidaan varmistaa nuoren terve iänmukainen kehitys!!! Ja jos siinä häikkää , voidaan nuorelle antaa apua ajoissa.


    • Emma23v.

      Minkä ihmeen takia olet kauhistunut?
      Ja nyt varmaan tartutat kauhistuneisuutesi myös tyttöösi eikä hän enää ikinä uskalla mennä mieslääkäreille.
      Eikö kannattaisi näyttää nuorille esimerkkiä eikä mennä mukaan kaiken uuden pelkäämiseen?
      Tuon ikäiset tytöt pelkäävät kaikkea muutakin aivan turhaa ja kaveriporukoista heitetään juttua siitä miten KAUHEETA oli kun MIES karvaisilla käsillään...jne
      Aikuisen pitäisi ehkä ymmärtää mikä on oikeasti kauheeta ja mikä on KAUHEEETAA!!!

    • ghhmf

      En minä ainakaan ole koulussa koskaan joutunut tuollaiseen tarkastukseen.
      En ole terveystarkastuksessa koskaan maannut tutkimuspöydällä puhumattakaan housuihin kurkistamisesta. Ymmärrän täysin että tyttösi ja sinä olette järkyttyneitä.

      Minusta tuollaiset eivät kuulu normaaliin tarkastukseen. Ja on turha verrata poikien tarkastukseen. Minä ainakin epäilisin tuota lääkäriä pedofiiliksi.

      • jjuujjuuj

        ihan turhaan epäilet sillä joka kolmannessa koulussa niin tehdään!!


    • Celia

      No huh huh! Onko tämä totta?! En ole kyllä koskaan kuullut tuollaisesta tarkastuksesta. En ainakaan itse, eikä kukaan tuttuni, ole moiseen joutunut. Yläasteella oli kai jokin tarkastus, mutta ei siellä tarvinnut alusvaatteisilleen riisuutua, ja terveydenhoitaja oli nainen. Missään nimessä tuollainen karvoituksen tarkistaminen ei kuulu asiaan!!!

    • Lääkäri

      Pakko vastata: kuulostaa ihan normaalilta terveystarkastukselta. Asiat voi toki esittää monella tapaa ja on hyvä kertoa miksi tietyt asiat tarkistetaan. Karvoitus tulee tarkistaa, voi olla että se on poikkeava/puuttuu (hormonihäiriöt, kromosomit, erilaiset sairaudet). Haluatte varmasti että lapsenne terveys tulee todella tarkistetuksi? Kyllä lääkäri katsoo näitä asioita ihan lääketieteelliseltä kannalta eikä huviksensa.

      • Ihmettelijä

        No miksei kukaan ole aikaisemmin kuullut tällaisesta tarkastuksesta tai kokenut sellaista itse? Ei multa tai mun kavereilta ole koskaan edes kysytty karvoituksesta saati sitten kurkittu housuihin! Kyllä nuoret osaavat itsekin hakeutua lääkärin puheille, jos karvoituksessa on jotain outoa.


      • asd
        Ihmettelijä kirjoitti:

        No miksei kukaan ole aikaisemmin kuullut tällaisesta tarkastuksesta tai kokenut sellaista itse? Ei multa tai mun kavereilta ole koskaan edes kysytty karvoituksesta saati sitten kurkittu housuihin! Kyllä nuoret osaavat itsekin hakeutua lääkärin puheille, jos karvoituksessa on jotain outoa.

        nuoret EIVÄT uskalla mennä lääkäriin vaikka jokin olisi pielessä. tuo oli AIVAN NORMAALI terveystarkastus.


      • Ihmettelijä
        asd kirjoitti:

        nuoret EIVÄT uskalla mennä lääkäriin vaikka jokin olisi pielessä. tuo oli AIVAN NORMAALI terveystarkastus.

        Sinultakin siis on tsekattu karvat? No, itse sitten en vaan ole sellaisesta koskaan kuullut.


    • H.K.

      Mielestäni tarkastus kuulosti aivan normaalilta, mutta asiathan voi hoitaa monella tapaa, ja lääkärin pitäisi osata "lukea" potilasta ja hoitaa tarkastukset sen mukaan: valitakko pikkuhousuihin kurkkaaminen, vaiko karvoituksesta kysyminen.
      Ymmärrän hyvin 14-vuotiaan tytön nolostumisen tunteen moisessa tilanteessa itse saman kokeeneena. Vartaloansa häpeilee, ja uuden kehon hyväksyminen on vaikeaa, eikä itsensä paljastaminen muille -etenkään vastakkaiselle sukupuolelle- ole todellakaan helppoa.
      Vastuu tälläisten asioiden kertomisesta lapsille/nuorille pitäisi vanhempien lisäksi olla koululla. Koulun järjestämissä terveysvalistuksissa, joiden järjestäminen taitaa nykyään olla koulun itsensä päätettävissä,olisi hyvä kertoa, mitä tuleman pitää. Näin nuori osaisi tottua ajatukseen hyvissä ajoin, ja vaikka terveystarkastus tuntuisikin hämmentävältä, osaisi nuori suhtautua siihen oikein.

    • Sonata

      Tuo karvoituksen tutkiminen....

      • Vähän vanhempi äiti

        on sellainen "lääkärintarkastus", jossa lääkäri kysyy, miten menee, kurkkaa korviin ja kuuntelee kaksi sekuntia sydäntä. Sitten asia ok. Tällainen tarkastus oli meidän toppuluokkalaisella, olin itse paikalla. Tuli mieleen ilkeä ajatus: Mistä tuolle lääkärille maksetaan?. Samaa rataa tarkkuudessa oli ollut kasiluokkalaisen poikamme tarkastus hänen kertomansa mukaan. Kyllä minusta tarkastus pitäisi tehdä, jos siitä palkkansa saa. Tälläkin keskustelufoorumilla on ainakin kaksi äitiä tuskaillut tyttärensä fyysisen kehityksen viivästymistä: ei rintoja, ei karvoitusta ja siitä aiheutuvaa kiusaamista koulussa. Juuri tällaisissa tapauksisa koululääkäri voisi panna alulle tutkimusprosessin, jos näkee sen tarpeelliseksi. Ensin hänen on kuitenkin nähtävä rinnattomuus ja karvattomuus. Ei lähetettä erikoislääkärille yleensä kirjoiteta pelkästään potilaan kertomuksen perusteella, jotakin näyttöä on lääkärilläkin oltava. Se, että nuori edes ottaisi itse asian puheeksi, on jo utopistinen ajatus.


      • aivan
        Vähän vanhempi äiti kirjoitti:

        on sellainen "lääkärintarkastus", jossa lääkäri kysyy, miten menee, kurkkaa korviin ja kuuntelee kaksi sekuntia sydäntä. Sitten asia ok. Tällainen tarkastus oli meidän toppuluokkalaisella, olin itse paikalla. Tuli mieleen ilkeä ajatus: Mistä tuolle lääkärille maksetaan?. Samaa rataa tarkkuudessa oli ollut kasiluokkalaisen poikamme tarkastus hänen kertomansa mukaan. Kyllä minusta tarkastus pitäisi tehdä, jos siitä palkkansa saa. Tälläkin keskustelufoorumilla on ainakin kaksi äitiä tuskaillut tyttärensä fyysisen kehityksen viivästymistä: ei rintoja, ei karvoitusta ja siitä aiheutuvaa kiusaamista koulussa. Juuri tällaisissa tapauksisa koululääkäri voisi panna alulle tutkimusprosessin, jos näkee sen tarpeelliseksi. Ensin hänen on kuitenkin nähtävä rinnattomuus ja karvattomuus. Ei lähetettä erikoislääkärille yleensä kirjoiteta pelkästään potilaan kertomuksen perusteella, jotakin näyttöä on lääkärilläkin oltava. Se, että nuori edes ottaisi itse asian puheeksi, on jo utopistinen ajatus.

        joo, täysin kanssasi samaa mieltä. ihmiset ei taida olla tyytyväisiä mihinkään, kaikesta vaan valitetaan tietämättä faktoja mihin tutkimukset perustuvat...asiasta toiseen,mikä on toppuluokkalainen?


      • Vähän vanhempi äiti
        aivan kirjoitti:

        joo, täysin kanssasi samaa mieltä. ihmiset ei taida olla tyytyväisiä mihinkään, kaikesta vaan valitetaan tietämättä faktoja mihin tutkimukset perustuvat...asiasta toiseen,mikä on toppuluokkalainen?

        eppu,toppu,kolkki,nelkki...


    • Äityli

      Eipä uskoisi että enää 2004 joku voi kirjoittaa tuollaista. Olen kahden murkun äiti, mutta myös hoitoalalla työelämässä. Ajatusmaailmasi on jotenkin vääristynyt, lääkärit hoitavat ihmisiä ja on hyvä että kaikki asiat otetaan huomioon.

      Kun oma tytär meni ensi kertaa gynekologille, kävimme vastaavasta asiasta keskustelua. Sen jälkeen ei ole tarvinnut. Lääkäreitä on miehiä ja naisia, he tekevät omaa arvokasta työtään takanaa vuosikausien lääketieteellinen koulutus.

      • shemena

        Tottakai tyttö gynekologille mennessään tietää, mitä siellä suurin piirtein tapahtuu, ja sinnehän nimen omaan mennään näyttämään jalkoväliä. Mutta ymmärrän kyllä, että nuori tyttö hämmentyy, kun koulussa tavallisessa lääkärintarkastuksessa lääkäri yhtäkkiä kurkkaa housuihin. Asiastahan olisi voitu etukäteen tiedottaa, niin siihen olisi voinut varautua.

        Minä en ole koskaan kuullut tuollaisesta terveydentarkastuksesta, jossa kurkataan housuihin. Ehkä se on nykyään tapana? Mielestäni olisi kuitenkin järkevämpää, että karvoituksesta kysyttäisiin nuorilta, eikä kurkattaisi housuihin. Suurin osa nuorista on sitä paitsi niin fiksuja, että he ottavat itse yhteyttä lääkäriin tai kertovat äidilleen, jos kehitys on myöhässä.


    • 1982

      Meillä kouluaikana terveystarkastukseen mentiin aika yksin, eikä menty mitenkään pareittain riisuntumaan mihinkään koppiin. Toisekseen tutkimus tehtiin niin että vain paita piti ottaa pois, eikä tarvinnut heilua alusvaatteisillaan lääkärin edessä (aina nainen kouluaikana). Lisäksi kun 'kauhistunut..' vieläpä sanoi että hänen tyttärensä on hyvin kehittynyt, kai se kehitystaso näkyy ulospäinkin (esim. rinnat) eikä tarvitse alkaa tutkimaan karvoitusta! En ole ikinä kuullutkaan moisesta. Aika outo tarkastus jos minulta kysytään. Minulle jäi omista tarkastuksistani aina hyvä mieli, eikä tarvinnut pelätä tai ahdistua/nolostua.

    • \,,/

      Mulle tehtiin juuri vähän aikaa sitten koulussa tällainen terveystarkastus (olen poika, 8lk.). Lääkäri oli nainen. Ensin tämä lääkäri pyysi ottamaan kaikki vaatteet pois paitsi alushousut. Sitten mitattiin paino ja pituus, katsottiin onko ryhti kunnossa. SITTEN, lääkäri laittoi kumihanskan käteensä ja sanoi että katsoo onko kaikki alapäässä kunnossa -> kokeili ensin ovatko kivekset laskeutuneet, mittasi kivekset ja katsoi karvoituksen, joka arvioitiin asteikolla 1-5 ja 5 oli miehen karvoitus.

      Tämä "käsittely" ei ollut kyllä mieleeni, mutta ei tulisi kyllä mieleenikään ruveta valittamaan tavallisesta terveystarkastuksesta.

      Tosin luulen kyllä, että tässä on nyt ajateltu että tämä mieslääkäri olisi vain omasta mielihalustaan halunnut kurkata sinne. Luulen että tuo kurkistelu on tehty kaikille tytöille ja se kuuluu terveystarkastukeen (niin kuin monet ovat jo sanoneetkin). Katsottiinhan minultakin karvoitus.

      Joo'o, menin jo itsekin sekaisin, että mitä kaikkea tulikin jo kirjoiteltua. Yrittäkää saada selvää!

      • Joonas

        Itse olen 16 ja kyllä multa on useammin katsottu karvoitus. Mitä paskan hävettävää se on. Se tarkastus on kaikkien parhaaksi. Jos on tommisii kuten monet täällä on, tilatkaa mieleisenne yksityislääkäri ja sopikaa sen kanssa ettei katso housuihin. Varmaan sopii koululääkärille toi yksityislääkäri.Siis tommoset vanhemmat jotka ovat täällä aloittajan kanssa samaa mieltä, ovat kyllä joko lestadiolaisia , tai sitten jostakin peräkyliltä lähtösin, jossa mentiin yksin saunaankin, jottei kukaan näkis karvoitusta. Se siitä, menkää muualle valittaa.


      • forssantyttö
        Joonas kirjoitti:

        Itse olen 16 ja kyllä multa on useammin katsottu karvoitus. Mitä paskan hävettävää se on. Se tarkastus on kaikkien parhaaksi. Jos on tommisii kuten monet täällä on, tilatkaa mieleisenne yksityislääkäri ja sopikaa sen kanssa ettei katso housuihin. Varmaan sopii koululääkärille toi yksityislääkäri.Siis tommoset vanhemmat jotka ovat täällä aloittajan kanssa samaa mieltä, ovat kyllä joko lestadiolaisia , tai sitten jostakin peräkyliltä lähtösin, jossa mentiin yksin saunaankin, jottei kukaan näkis karvoitusta. Se siitä, menkää muualle valittaa.

        mää olisin elämäni onnellinen jos joskus mua tutkis mieslääkäri!! HUHHUH;)


    • mrrr

      Se kuuluu lääkärintarkastukseen.Oon kans 14-vuotta,mun mutsi ja faija on koululääkäreitä,ja ne jos ketkä tietää,mitä pitää tehä.Kyllähän mua vähän nolottaa olla rintsikat ja stringit päällä olla mieslääkärin vastaanotolla.Älä nyt suhtaudu tollaseen asiaan pedarimaisesti!!Huh huh!

    • Xena

      Muistan itse käyneeni samanlaisen terveystarkastuksen. Kouluilla on aina oma lääkärinsä joka hoitaa terveystarkastukset.
      Siinä en nähnyt mitään outoa.
      Mutta että mies kurkisti tyttärenne housuihin? Se on mielestäni todella oudon kuuloista.. en ole koskaan kuullut vastaavasta.

    • Junior

      ONko oikein että tervyden hoitaja pistävät riisumaan ettei saa olla mitään muuta kun Alushousutpäällä ja että katsotaan pippelliin. vastatkaa.

      • joku vastaa lääkäreidenkin ...

        ei kyl oo oikein kattoo toisen pippeliin tolleen vaan mulle tehtiin kans oon 5luokal


    • EllaElla

      Itse olen ensi vuonna menossa lääkärintarkastukseen ja myönnän että minua jännittää. Ymmärrän hyvin, kuinka noloa on riisua aikuisten (varsinkin miesten) edessä, sillä heti tulee mieleen, mitä hän ajattelee ja kuitenkin kun on mies ja vaikka olisi kuinka lääkäri, niin on se vähän noloa olla alasti tai alusvaatteillaan hänen edessä. Kaverillani on kokemusta lääkäri vastaanoton aikana olevasta pahoinpitelystä ja en voi kuvitella kuinka häntä on silloin nolottanut tai ihmetyttänyt. Ymmärän hyvin, että tyttäreäsi nolottaa, sillä minuakin nolottaa jo etukäteen. Mitä te muut valitatte?! Ihan kuin ette itse olisi muka ikinä hävennyt mitään!!

    • Nimetön

      Hei!

      Aattelin vastata, kun etsin aiheesta tietoa, ja täällä oli tälläinen linkki. Ihan tätä varten kirjauduin tänne suomi24 keskusteluihinkin.

      Nimittäin mun ystäväni tytölle, tokaluokkalaiselle on tehty lääkärintarkastus koulussa, jossa on kurkattu pikkuhousuihin! tyttö oli ollut tästä hämillään. Äiti myös. Hän kysyi asiasta, ja kuulemma niin tehdään kaikille. Aika erikoista, että tokaluokkalaisille tuollaista tutkimusta tehdään. Kai heitä sentään pitäisi jotenkin siihen edes valmistaa, että siitä ei hämmenny?? ja ylipäätään, aika harvalla tokaluokkalaisella on mitään karvoitusta yms. Vähän erikoista. En ollut itse kuullut tälläisestä aikaisemmin. Enkä muista että meillä aikoinaan joskus öhöm 70- luvulla olisi ollut tälläisiä tutkimuksia noin pienenenä.
      Teinitutkimukset ymmärrän minäkin. Mutta sekin vaatii kyllä hienotunteisuutta.

      • kokenut

        Käytäntö vaihtelee kouluittain jonkin verran, mitä kavereitten juttuja olen kuullut. Itelläni muutama vuosi sitten oli 5-6. lk (en muista kumpi) terveystarkastus, jossa piti heittää kaikki vaatteet pois lukuunottamatta rintsikoita (jos sellaset oli) ja pikkareita. Katottiin perusjutut: paino, pituus, kuulo, näkö, ryhti yms, sit piti myös käydä siihen "sängylle" makaamaan ja koululääkäri paineli vatsaa ja sanoi että "lasketaan nyt vähän pikkuhousuja" ja tunnusteli tuolta nivusista jotain. En siis usko että kyse oli pelkästään tuosta karvoituksen katsomisesta, vaikka koko helahoitohan siinä toki näkyi. Vieläkään en tosin tiedä mitä siellä nivusisa on, jotka pitää tutkia. Aijemmin kaverit pelotteli just tällä "se ukko kurkkii housuihin ja tutkii karvasilla käsillä paikat" jne. huhhuhh! Täyttä ylireagointia ja liiottelua tommonen, lääkäri tekee työtään, siinä se!


      • minä'
        kokenut kirjoitti:

        Käytäntö vaihtelee kouluittain jonkin verran, mitä kavereitten juttuja olen kuullut. Itelläni muutama vuosi sitten oli 5-6. lk (en muista kumpi) terveystarkastus, jossa piti heittää kaikki vaatteet pois lukuunottamatta rintsikoita (jos sellaset oli) ja pikkareita. Katottiin perusjutut: paino, pituus, kuulo, näkö, ryhti yms, sit piti myös käydä siihen "sängylle" makaamaan ja koululääkäri paineli vatsaa ja sanoi että "lasketaan nyt vähän pikkuhousuja" ja tunnusteli tuolta nivusista jotain. En siis usko että kyse oli pelkästään tuosta karvoituksen katsomisesta, vaikka koko helahoitohan siinä toki näkyi. Vieläkään en tosin tiedä mitä siellä nivusisa on, jotka pitää tutkia. Aijemmin kaverit pelotteli just tällä "se ukko kurkkii housuihin ja tutkii karvasilla käsillä paikat" jne. huhhuhh! Täyttä ylireagointia ja liiottelua tommonen, lääkäri tekee työtään, siinä se!

        en lukenut keskustelua kokonaan STOP
        olen pahoillani jos joku mainitsi aiemmin STOP
        mutta jos tytöllä pitää olla nais lääkäri niin miksei kukaan valita siitä että
        pojil pitäis olla mies lääkäriSTOP
        en tunne yhtään koulua missä olisi mies lääkäriSTOP


    • katapa

      Kyllä meillä oli ala-asteella tuollanen tarkastus, missä kurkattiin alkkareihin. Multa iteltä ei katottu, mut olin kyl aika kehittymätön vielä sillon, toisin ku nämä kaverit joilla oli jo tisua yms.

      • pikad

        Itselläni olisi nyt edessä tarkastus ja minua pelottaa se!Kuulemma laitetaan kylmä lusikka kulliin!!!


    • no.ra

      Meillä oli jo ala-asteella tuollainen tarkastus. Silloin kehittyneimmiltä tarkastettiin karvoitus (itseltäni ei, olen kehittynyt myöhään). Sama on toistunut yläasteella ja lukiossa(silloin ei kyllä enää ole karvoituksesta kyselty). Perus terveystarkastus

      • relatkaaa

        Meillä oli myös aivan samanlainen tarkastus ja voin kokmuksesta sanoa, että nuo ton ikäiset teinit liioittelevat tälläisiä asioita... mua nolotti silloin 14 vuotiaana se että olin kehittynyt todella myöhään.

        Ja tuostahan tarkastuksesta (ainakin me) saatiin se mopokorttiin lääkärin tarkastus.


    • rfg

      Nythän se tyttö on tottunut mieslääkäreihin kun on kerran käynyt.Mitä ihmeellistä tuossa nyt sitten oli?Eiväthän nuoret juuri lääkärissä käy ennen noita tarkastuksia.Miksi kaikesta pitää tehdä noin iso numero?

    • o'leah

      Aloitusviesti on näköjään vuodelta 2004, eli ajalta, jolloin olin itsekin samaa ikäluokkaa aloittajan tyttären kanssa.
      Meidän yläasteellamme 8-9 -luokalla tehtiin "suuret" terveystarkastukset. Eli kyseltiin alkoholin käytöstä, tsekkailtiin löytyykö masennukseen viittaavia oireita ja tehtiin perinteisiä pällitestejä. Tarkistettiin näkö ja kuulo värinäkö. Pituus paino. Tutkittiin miten on kehitys edistynyt. Eli terkkarin edessä palloiltiin pikkuhousuissa ja rintsikoissa. Karvoitus kurkattiin, vatsaa paineltiin, korostettiin, että miten tärkeää on oppia tutkimaan omat rintansa. Lisäksi tarkistettiin, että nivelet toimivat oikein, onko selkäranka ok ja muistutettiin osteoporoosin vaaroista. Eli suht täydellinen terveystarkastus.
      Perusterveydentilahan tutkitaan mopokorttia ja jatko-opiskelua varten. Esimerkiksi mahd. huomaamatta heikentynyt kuulo huomataan tuossa tutkimuksessa (kuka haluaa liikenteeseen kuuron 15-vuotiaan mopoilijan?). Lisäksi kyseessä on viimeinen kunnollinen terveystarkastus pitkiin aikoihin (meillä ei ammattikoulussa sellaista tehty). Samalla terkkari näytti miten olen kehittynyt pienestä ekaluokkalaisesta hurjan isoksi ysiksi :)
      Tissi- ja karvatutkimus kuuluvat mielestäni tuossa ihan perustarkastukseen. Ja tarkistaahan gynekologikin ainakin ensitarkastuksen yhteydessä karvoituksen tiheyden - katsomalla. Yhellä kurkkauksella lääkäri näkee, että kasvaako alapäässä karvoja vai voikukkasia. Valitettavasti nuo karvathan ovat osa aikuistumista... Jos kehitystä ei näy, tai muita ongelmia ilmenee, niin terkkariltahan sitä apua saa. Tuon ikäisenä ei todellakaan voinut aavistaa, että mikä on normaalia, lääkäriltä ei kehdannut kysyä ja itselläni on äidin kanssa hyvin etäinen äiti-tytär -suhde. Helpotti kuulla terkkarin suusta, että kaikki on ok.

      Olen lähes aina joutunut mieslääkärin potilaaksi. Kun siihen on tottunut pienestä pitäen, ei asiassa ole mitään ongelmaa. Harvoin lääkäri ajattelee potilastaan seksuaalisessa mielessä, ainakaan en näe mitään eroottista potilaassa, joka tulee räkä poskella hakemaan lääkitystä poskiontelontulehdukseen.
      Paidan riisuminen on aivan luonnollista, helpompihan se on niin kuunnella hengitystä, kuin lähteä epämääräisesti paidan alta kopeloimaan. Ja hei, ovat ne lääkärit varmasti parempia tissejä nähneet, kuin mitä omani ovat :D
      Onhan se varmasti nöyryyttävää tuossa iässä olla lähes alasti miehen edessä. Samoin pojatkin miettivät naisterkkareista. Ja kyllähän sitä voi kieltäytyä riisumisesta, jos tilanne todella ahdistaa ja pyytää, että olisiko mahdollisuutta päästä omaa sukupuolta edustavan lääkärin tutkittavaksi. Ja ainahan voi tietenkin mennä vaikka sinne terveyskeskukseen terveystarkastukseen...

    • jfght643

      juu, kyllä meilläkin 5 luokalla "terskatarkastus" ja vastassa oli naislääkäri ja siinä se vaa katteli :D

    • joopajoooooo7777

      Minulla on ollut vastaava terveystarkastus jo ala-asteen viidennellä luokalla 90-luvulla. Samoin oli myös yläasteella. Eikä siinä ollut minun mielestäni mitään kummallista.
      Itselleni on ihan sama että onko lääkäri mies vai nainen. Paitsi ehkä mielummin mies, he ovat jotenkin ymmärtäväisempiä ja mukavampia. Miesgynelläkin olen ollut enkä kokenut asiaa mitenkään häpeällisenä. Itse olen myös hoitoalalla, ja tiedän että lääkäri keskittyy vain työhönsä, eikä hänelle ole mitenkään eriskummallista nähdä potilaiden värkkejä. Siiheen kuulkaas turtuu kun näkee joka päivä eikä niistä ajattele mitään. Naurettavaa kaihtaa mieslääkäriä/hoitajaa.

      • dyyd relaX

        saatana on se ny niin kauheeta, itte oon 14 w poika jollon sairaus jonka takia NAISLÄÄKÄRI "kurkkaa pöksyyhin" joka saatanan kuukausi tarkastaakseen murrosiän kehityksen, onko sitte kivaa ku tuloo joku nainen jonku tikkunsa kans mittaalemaan kiveksiä HÄ?


    • pööli

      Itse olin yläasteella 4 vuotta sitten. Minulta ei olla IKINÄ kurkattu alushousuihin,muuta kuin toki gynellä. Minun terveystarkastuksessa KYSELTIIN asiat,maha paineltiin kyllä,mutta mitään häpykarvojen katselua ei ollut. Tuollainen ei liene tarpeellista,muuta kuin tapauksessa jossa jtn ongelmia kehityksen kanssa?..
      Minusta tuollainen ei kuulu nykyaikaan. Terkkarin pitäisi kertoa mitä on tekemässä ja kysyä lupa nuoren tytön pöksyihin katsomiseen,jos ei halua iltasanomien etusivulle.Minä hieman äkäisenä nuorena naisena olisin varmasti nostanut äläkän jos olisi ilman lupaa menty alapäähän kurkkimaan. Ei lääkärilläkään ole oikeutta tehdä mitään mikä saa minut tuntemaan itseni häpäistyksi tai muuten huonoksi PAITSI JOS SIIHEN ON TOSIAAN TARVETTA.
      Minä en joutunut koko tarkastuksen aikaa olemaan puolialasti,vain sen ajan kun selkärankaa tutkittiin ja alavatsa paineltiin.

      • kysymysmerkki?

        Ei tommonen oo normaalia et mieslääkäri kattoo alkkareihin!

        Ite menisin ihan noloks, EI SIIHEN VOI TOTTUA!!!!!
        Nolottaa naislääkärinki kanssa.


      • no just joo
        kysymysmerkki? kirjoitti:

        Ei tommonen oo normaalia et mieslääkäri kattoo alkkareihin!

        Ite menisin ihan noloks, EI SIIHEN VOI TOTTUA!!!!!
        Nolottaa naislääkärinki kanssa.

        No ei kyllä ole normaalia tuommonen että katsotaan alushousuihin?!
        Jos itse olisin tuossa herkässä iässä joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen, olisin varmaan nakannu vaatteet niskaa ja lompsinu sata lasissa lähimmästä ovesta/ikkunasta pihalla. Sen verran yksityisestä asiasta on kuitenkin kyse. Ja VARSINKIN tuossa iässä ollessa, kova paikka.

        (HUOM. gynegologit on sitten asia erikseen, joten ei sitten mitään paasausta tyyliin "no pitäähän gynelläkin ottaa housut pois?!!! " )


      • rrraaavvcc
        no just joo kirjoitti:

        No ei kyllä ole normaalia tuommonen että katsotaan alushousuihin?!
        Jos itse olisin tuossa herkässä iässä joutunut vastaavanlaiseen tilanteeseen, olisin varmaan nakannu vaatteet niskaa ja lompsinu sata lasissa lähimmästä ovesta/ikkunasta pihalla. Sen verran yksityisestä asiasta on kuitenkin kyse. Ja VARSINKIN tuossa iässä ollessa, kova paikka.

        (HUOM. gynegologit on sitten asia erikseen, joten ei sitten mitään paasausta tyyliin "no pitäähän gynelläkin ottaa housut pois?!!! " )

        kun olen poika 15v mielummin annan naislääkärin kattoa kun miehen mut eipä sillä niin väliä, korjaan vaan ton että tytöt haluis naislääkäreitä ja pojat mieslääkäreitä mutta kun se ei mene ihan niin aina.


    • ihankotosi

      No hui kamala -.- Pojille tarkastus ei ole lainkaan nolompi.. Toisella ja kahdennaksella luokalla tarkastetaan kiveksien kasvu käsin ja sinä mietit pientä vilausta alushousuihin. Ps. tarkastaja oli meidän koulussamme naispuolinen.

      • Sampo20000

        ihankotosille: Oliko nuori vai vanha lääkäri? Entäs jännittikö/hävettikö sua silloin yhtään? Kopeloiko se sua kauankin ja olitko seisaalaan vai makuullaan?


      • kkgshdfdf
        Sampo20000 kirjoitti:

        ihankotosille: Oliko nuori vai vanha lääkäri? Entäs jännittikö/hävettikö sua silloin yhtään? Kopeloiko se sua kauankin ja olitko seisaalaan vai makuullaan?

        nuo tapaukset on ihan tavallisia rutiineja ja ne tehdään jokaiselle.


    • O_O??

      Itse olen 17-vuotias tyttö, eli ei ole kauaa kun itse olin 14, eikä meillä ikinä ollut tuollaista tarkastusta! O_O ei todellakaan ikinä tarvitse kouluterkkarille riisua alushousuja, kyllähän mekin ollaan alusvaatteillaan seisty terkkarin luona ja mitattu ja punnittuu ja kysytty kuukautisten alkamisesta ja säännöllisyydestä yms. mutta tuo on kyllä todellakin sopimatonta...

    • jotain rajaa hei

      Muuten toi on mun mielestä ok, mutta se että pikkuhousujen alle aletaan kurkkimaan... JOTAIN RAJAA! Kyseessähän on 14 vuotias tyttö. Itse ole 17 vuotias tyttö ja jos joku alkaisi (on sitten mies- tai naislääkäri) kopeloimaan mun pikkuhousuja KOULUN terveydentarkastuksessa, niin en epäröisi hetkeäkään kun löisin päin näköä. Eri asia on jos olen valitellut alapäätäni ja siksi menen lääkäriin, silloin ymmärrän tuon täysin. Mutta että yläasteen koulun terveystarkastuksessa. Jos minä olisin kyseisen tytön äiti, tekisin kyllä valituksen kyseisestä lääkäristä.

    • talonisäntä

      se on lääkärin työ tarkastaa asiat ei hänen sukupuolella pitäisi olla vaikutusta assiaan.

    • marron_

      Nykyisin kaikissa kouluissa ei enää ole terveystarkastuksia, joten kannattaa niiden olla vaan tyytyväisiä, missä sellainen vileä järjestetään. Yläkoulussa terveystarkastukseen kuuluu puberteetin kehityksen arvioiminen, joten ihmettelen, mitä siinä voisi olla jos lääkäri arvioi rintojen kehityksen ja häpykarvoituksen kasvun.

    • lovetti

      Plah,oli minullakin ei se niin hirveää ole!Mietis sitten poika naislääkärillä,ei se ole kauheaa...

      • huoh :)

        Ompa kamalaa kun lääkäri pitää huolta terveydestä :o

        Luuletko, että lääkäri kiihottui kovastikin kun näki peruskoululaisen karvoitusta ? O__o


    • no huh huh

      minulla oli joskus viidennellä luokalla (eli olin jotai 11v)saman tyyppinen tarkastus eli siis riisuiduttiin kylläkin vain sillein että paita oli pois ja ainoastaan housut jalas, sitten piti mennä makaa siihe oudolle sängyn tyyppiselle ja sit se paineli mahaa ja kurkkas housuihin (se myöskin kysy kuukautisist ja otti pain ja pituude)... ihmettelin kyllä aika paljon tota että mennään pareittain johonki koppii ja riisuudutaan (missä ihmeessä se toinen tyttö oli lähes alastomana sillä aikaa kun sille toiselle tehtiin se tarkastus???) Voin sanoa että olen nyt 13 ja tuo tarkastus oli pari vuotta sitten jo kamala mutta jos se tulisi vuoden päästä kun olen 14 niin kuolisin häpeään

      • Karvakarva

        Miksi pitää tarkastaa karvoitus? Mitä lääketieteellistä siinä on onko jo karvoja pimpissä? Ja vaikkei koskaan kasvaisi karvoja niin mitä merkitystä sillä on lääketieteellisesti?


    • asdwq3432

      Ihan normaali terveystarkastus mutta minkä takia piti olla pelkillä alusvaatteilla?

    • ei kaikesta hälyä

      Ihan samanlainen terveystarkastus oli itselläni jo v. 1975. Lääkäri on terveydenhuollon ammattilainen, ei sukupuolella ole väliä. Jos tyttäresi on noin arka, miten hän esimerkiksi käy aikanaan gynekologilla tai synnyttää? Ei kannata tehdä asiasta numeroa, normaalia toimintaahan tämä oli.

    • 15v poika

      En tajuu mitä kauheeta tollases on et joku mieslääkäri kattoo onks karvoitusta ja kattoha meiänki koulussa naislääkäri pojilta. Ja en tajuu miks tollasest pistetää hirvee meteli jos mieslääkäri on kattoo tyttöö ku kattooha ne naislääkäritki poikii siellä alasti. Et HALOO

    • Käsikö3

      Olikohan Dr House asialla? Ei häntä kiinnosta sukupuoli, pelkkä kliininen tutkimus. Miten sinä sen hoidat jos on vaikka farkut jalassa ja huppari päällä? Saattaa kuule olla, että tyttäresi on liioitellut juttua. Varmasti oli myös lääkärilla hanskat kädessä. Typerää alkaa marisemaan onko mies- vai naislääkäri. Tämmöisten asioiden vuoksi on nykyään julkisella puolella lääkäripulaa.

    • Onhan se ihan kivaa.

      Meikäpoika (15v) odottaa jo innolla terveystarkastusta. Siellä nyt sattuu olemaan kaunis, nuori (~30v) naislääkäri :) Pitää varoa ettei kuitenkaan torni kohti korkeuksia huoneeseen käppäile...

    • mam-iii

      ei musta nyt niin hirveetä ollut tuo. kun olin 8.luokan terv.tarkastuksessa samat mulle tehtiin. tosin ei kyllä katsonut onko karvotusta.. hyi. se oli kyl outoa ! mies mullakin oli, onneks sentään hyvännäköinen

    • HOHHOIJJAAA!!!!

      Ei herranjumala miten TYHMÄÄ porukkaa voi olla vielä nykypäivänäkin olemassa.... Oletko itse saanut alan koulutusta ja tajuatko MITÄÄN noista asioista? (tai tajuaako kukaan muukaan täällä 7päivää.fi foorumilla.) KAI SE LÄÄKÄRI NYT TUTKII OIKEILLA MENETELMILLÄ ONKO TYTTÄRESI TERVE.

      Kaiken lisäksi kauhea puinti asiasta, sekä lisää tyhmiä ja lapsellisia ihmisiä vauhkoamassa. Vaikka eletäänkin nykypäivää, niin tiedoksi vaan, että pojilla on pippelit ja tytöillä on pimpsat, ja sukupuoleen katsomatta on varmaankin ihan hyvä asia varmistaa lääketieteellisin menetelmin ihmisten terveys ja kehitys?!

      P.S. tämä ketju = *facepalm*

    • voihanperuna

      Jotkut luulevat että pojat haluaisivat mieslääkärin tutkimaan. Jos olisit mies, haluaisitko että toinen mies tulee kourimaan sukukalleuksiasi, vaikka vain tutkimus syistä? Pojat yleensä tykkäävät olla naislääkärin seurassa, koska mieslääkärin seurassa on tietenkin semmoinen " kaksi karjua vastassa " tunne. Yleisestikkin pojat ovat kiinnostuneita seksistä ennemmin tyttöjä joten vastakkaiselle sukupuolelle kehityksestä on helpompi puhua.

      Tyttöjen on helpompi puhua naiselle, ja kysyä naiselta, koska nainen on kokenut saman kehityksen ja tuntenut samat asiat uutena. Miehen on hankalampi vastata, koska kokemuspohjaa ei ole.

      Ja normaali lääkäri mielestäni huomaa karvoituksen alapäästä, näkemällä kasvaneet rinnat ja kainalokarvat. (Niiden kolmen kehitys alkaa lähes kaikilla samaan aikaan)

      Itse en näe minkäänlaista tutkimussyytä kurkkia tytön alushousuihin. ;s

    • järki käteen!

      Jokaisella ihmisellä on oikeus kieltäytyä terveystarkastuksesta jos niin tahtoo, oli syynä sitten vaikka se väärä sukupuoli! Se on jokaisen oma asia. Kuinka joku voi kommentoida sitä, mitä joku tahtoo tai ei. Ollaan kaikki kuitenkin erilaisia!

      Se joka terveystarkastusta tekee, pitäisi selittää mitä tarkastaa ja miksi ja lupa alushousuihin katsomisesta tulee kysyä! Oli tarkastaja mies tai nainen. Vaikka tehdään terveystarkastusta niin kyllä asiat pitää hoitaa asiakasta ajatellen. Ja sen karvoituksen tilanteen voi ja mielestäni tulisi hoitaa kysymällä! Ja kyllä asiakkaalla eli tässä tilanteessa tällä nuorella pitää olla mahdollisuus sanoa, että ei kiitos! Ei se siihen päivään kuole, jos tarkastusta ei tehdä juuri sillä hetkellä tai juuri sen mieslääkärin toimesta! Jos 14 vuotiaalla ei vielä karvat kasva niin mitä ne sille asialle tekee? Toteaa vain, että vielä ei karvat kasva ja senkö takia pitää tuollainen nöyryyttävä tutkimus nuoren käydä läpi?!

      Itsekin aikuisena ihmisenä olen kieltäytynyt mieslääkärin tekemästä sisätutkimuksesta, koska en tahdo, että vieras mies tunkee sormensa sisääni. Työtään se vain tekee, mutta minä en tahdo että vartalooni koskee tällaisissa asioissa mies. Kyllä niitä naislääkäreitä löytyy, vaikkei sekään mukavaa ole.

      Potilasta tulisi aina hoitaa yhteisymmärryksessä potilaan kanssa. Jos potilas kieltäytyy jostain, mietitään vaihtoehtoja. En minäkään kieltäydy mieslääkäristä muulloin kuin jos tulee vastaan sellaisissa asioissa, joissa pitää olla rinnat tai alapää paljaana. Koen sen vain niin epämiellyttäväksi, että en sitä tahdo.

      Ja näin aikuisena voin todeta yläasteaikaisista terveystarkastuksista sen, että turhaan siellä pitää puoli alasti hyppiä jonkun ryhdin takia, kyllä sen huomaa muista vaivoista jos on ryhdissä vikaa! Paino ja pituus tarkastus on ok, mutta turhaa sekin on jos paino on pari kiloa alle ihanne painon tai yli, niin mitä sitten? Ei kenenkään terveys siitä kärsi jos taulukosta pikkasen poikkeaa! Samassa ne häpykarvat kaikilla eritavalla kasvaa kun säärikarvatkin. Minula on aikuisia ystäviä jotka eivät ikinä vielä ole säärikarvojaa tai kainalokarvojaan ajellut, koska heillä ei niitä ole! Ihan normaalisti kehittyneitä naisia vaikkei karvoja ole joka paikassa.

      Mielestäni näissä terveystarkastuksissa pitäisi aina kysyä lupa tutkia jotain. Jos potilas kieltäytyy, sitten ei tutkita. Pitäisi tehdä nuorelle selväksi, että on lupa kieltäytyä ja tutkimuksen voi aina tehdä jokin muu, ja joskus muulloin. Ei se ole siitä päivästä eikä edes vuodesta kiinni. Vuodessa nuori ehtii henkisesti kasvaa jo sille tasolle, että ei niin nolota enää kaikki asiat.

      Ihmisellä on oikein päättää, kuka häneen koskee!

    • vieläki väärin

      Vanhempien pitäisi tälläisissä asioissa antaa palautetta aika rankkaan sävyyn, jotta ruvetaan ymmärtämään, että toimintatavat ovat täysin väärät!

    • kjfuohljsåoprewhpö.f

      nyt kun tarkemmin aattelen niin... ihan sama mulle tarkastaako nainen vai mies lääkäri. oon 13v poika. Siis... yht noloo se on, onko se joko mies tai nainen

    • kyssäri...

      Oliko karvoitusta?

    • dfvrb

      Tähän nyt vaan sanon että jos olis naislääkäri pojilla nii mitäjjos pojille tulis vaikka stondis !!!

    • 2 + 1

      Parhaimmassa tapauksessa tyttäresi käy muutaman vuoden päästä ensimmäistä kertaa miesgynellä. Ei tollasessa ole mitään ihmeellistä, itseltänikin on aikanaan tsekattu karvoituksen kehittyminen kurkkaamalla alushousuihin. Sitä parempi mitä aikaisemmassa vaiheessa rutinoituu näyttämään kehoaan muille (varsinkin murrosiän alussa on tärkeää tajuta että kehoa voi ja pitää näyttää muutoksista huolimatta) ja oppii ettei alastomuudessa tai vieraiden miesten katseissa ole mitään epänormaalia. :)

      • kaikki ok

        Se onkin jo käynyt koska on nyt 21v.


    • no huhhuh

      no voi hyvänen aika, eihän tuossa ole mitään ihmeellistä. Ihan normaali tarkistus kyllä on eikä oo mitään ihmeellistä tuossa. :/

    • fghhjkk

      Pahempiakin juttuja joudutaan lääkärin vastaanotolla tekemään.

    • p

      meol o koivuu ei tarvii mitää vein kreksii maalille vaa ei jäädä nysvää nurkkiii... lisää erkaa linsgrömmin pihvii kurttiii

    • hei HALOO

      itellä oli vastaavanlaine lääkärintarkastus viime vuona muta se oli kyllä terkari joka sen teki ja nainen... olin helpottunu ku tyttöjenhä on yleensä helpompi puhua naisille kaikista näistä jutuista... :) se kyllä kysy eka et voikko näyttää ei oo pakko mutt sen vois tarkistaa nopeesti ja kylä se rinnakki katto mutta missää vaiheessa ei tarvinnu alasti olla... vähä jännittää ku ens keväällä on lääkärin tarkatus ja se lääkäri on mies mutta eikai se niin kamalaa voi olla? tietenki pitäis kysyä näistä asioista etukätee,itekki oisin järkyttyny tuollasesta... ja sit joku oli laittanu et jotai että "noin nuoria ja nii herkkiä ei niitten pitäis tollasta kestää" nii ite ainaski olen kestäny paljon pahempaaki... toivottavasti saitte selvää...

    • 11v poika PERKELEEEE

      Voi VITTUJEN kevät mulla on ens viikolla terveys tarkastus jossa Kokeillaa KIVEKSIÄ ! ;( ne tunkee sinne KYLMÄN LUSIKAN ! ainoo mik tässä naurattaa on se että mun opella oli mies lääkäri (ope itsekkin mies tai ainakin luulen niiN) onneks mulla sentään on nainen Mutta se on varmaan 65v ainakin PERKELEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEEE >:(

      • ällö lääkäri

        Oon 12 vee tyttö ja oli tässä lähiaikoina lääkärin tarkastus. Se vaan sano että katon rintojas ja paineli niitä. Sen jälkeen sano että katon karvotusta kurkkas pikkareihi kokeili pimppii, mitä se sitä hyödyttää että onko mulla karvotusta vai ei. Ei vittu se oli ällöö mulla pn ollu terveyteni kanssa viel ongelmii kun se kyseli mun terveydestä. Oli siis naislääkäri varmaan 50 vuotias.


    • 3+17

      Kai kerroit lapsellesi sitten, miten kamalaa tämä on ja lietsoit tätä asiaa? Joten esimerkiksi Gynekologi käynnit ovat tulevaisuudessa tuskaa ja mieslääkäriin ei luota yhtään? Onneksi olkoon, menetit vuoden äiti palkinnon.

      Lääkäri on lääkäri, sukupuoleen katsomatta hän näkee ihmisiä eri vaatetuskerroksissa päivittäin. Lääkärille pitää pystyä rohkeasti puhumaan terveydellisistä asioista, tarvittaessa näyttää ongelma kohtaa ja luottaa häneen...

      Onnistut vaan opettamaan lapsellesi pelkäämään miespuolisia lääkäreita. Kun minulla oli terveystarkastus (jossa siis myös tarkastettiin murrosiän eteneminen), niin siellä oli koulun naislääkäri joka sitten pöksyihin kurkkasi. Se teki sen kaikille, kuinka kamalaa...:D

    • jepnäi

      muistan ku olin vitosel nii miesläääkäri katto mun kiveksii hyi helvetti se oli ällöttävää ku oon nyt 14v jätkä niin olishan se ollu kiva jos se olis ollu joku hyvän näkönen naislekuri

      • Anonyymi

        Ymmärrän


    • LRDNO

      Onko tyttäresi lesbo kun haöuaa naislääkärin?

    • ihategynelogi

      Moi
      Oon 14v tyttö ja meillä oli kans mies gynelogi.
      Mut meil oli viel pahempaa!
      Sinne ei saanu ees vanhempii tulla mukaan ja se mies otti yksitellen tyttöjä sinne.
      Eka se kyseli kysymyksii yms ja sitten se käski ottaa housut pois.
      Olin niin ku et mitä?
      Sit se vaan vastaa "joo housut pois vaan pikkareineen päivineen"
      Sit mä täristen otin pikkareitakin pois.
      Sit se käski mennä jollekkin semmoselle sängyn tapaselle makaamaan.
      Ja sit se levitti mun jalat ja alko lämprää ja tutkii mun pilluu..
      Sit se pyys mua laittaa pikkarit jalkaan ja kyseli taas kysmyksii.
      Sitten se käski ottaa RINTALIIVIT pois ja alko mittailee ja puristelee niit.
      Kun mä pääsin kotiin olin ihan kauhuissani äiti kysy et mikä mull on.
      Sitte purskahdin itkuun ja selitin itkien asiaa.
      Äiti soitti koululle ja huus niille ja ne oli vaan väittäny et se kuuluu asiaan ja tommost.
      Sain hirveitä traumoja siitä ja nään siitä koko ajan painajaisia :(

    • nimetön88

      mitä terveydenhoitaja sanoo kun mulla on pienenä leikatty sydäintä?????

    • Anonyymi

      Musta tuntuu että noi nuoret mies sekä naislääkärit on kiinostuneita vastaisen sukupuolen intiimi alueista koska näiden keskustelujen perusteella nuoret mieslääkärit on kattonu tyttöjen pimppeihin ja rintoihin. Ja mulla on 1 ja 2 luokalla 25-30 vuotiaat naislääkärit on kattonu mun penikseen aik monta kertaa. ja 5lk lääkärintarkastuksessa naislääkäri katsoi pojilta kivekset ja tytöiltä ei mitään tollasia eli varautukaa jos olet tyttö ja sulla on nuori mieslääkäri et se kattoo turhaan sun pimpsaan. ja jos poika niin turhaan sun peniksen hyvää syksyä.

    • Anonyymi

      Naislääkäri parempia.

    • Anonyymi

      no siis juu en tiiä mitä sanoa XD mut omasta kokkemuksesta sekään ei ollu mieleinen

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      1
      14836
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3049
    3. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3045
    4. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3044
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3040
    6. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3035
    7. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3035
    8. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3034
    9. Jennifer Mitchell

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 🔞 ­­N­y­­m­­­f­o­­m­­­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl08490246#JenniferMitchell 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Joensuu
      0
      3029
    10. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3026
    Aihe