Hirsitalon hinta?

punamulta

Mikä on hirsitalon hinta suhteessa "tavalliseen" puutaloon? Mitä etuja ja haittoja hirsitalossa on verrattuna puutaloon?

34

81227

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jkt

      tuli vähä reilu 120t € n. 130 neliön hirsitalolle, 204mm lamellihirsi. mielestäni oman talon hinta on kilpailukykyinen verrattuna mihin tahansa muuhun taloratkaisuun, jopa pitkästä tavarasta tehtyyn. omana työnä tehty kaikki muut paitsi sähköt joten siinä vähän säästöä. etuna rakentamisen helppous, seinät tulee kerralla valmiiksi niin ulkoa kuin sisältä. hirsitalo sopii niille jotka pitävät puusta ja sen massiivisuudesta joten siinä varmaan suurin etu sitä arvostavalle. haittoja?.....painumavara huomoitava, en pidä suurena haittana.

      • JJJ

        Sisälsikö mainitsemasi hinta kaiken muun lukuun ottamatta tontin hintaa?


      • jkt
        JJJ kirjoitti:

        Sisälsikö mainitsemasi hinta kaiken muun lukuun ottamatta tontin hintaa?

        kaikki muu paitsi tontti


      • JJJ
        jkt kirjoitti:

        kaikki muu paitsi tontti

        Ei todellakaan paha hinta. Olen kartoittanut hintoja ja avaimet käteen taloillakin hinta kapuaa edellä mainituilla edellytyksillä 120-150m2 heti yli 130000e. Voisipa jopa harkita, raha kun on tiukalla.


      • heppamies
        jkt kirjoitti:

        kaikki muu paitsi tontti

        tehnyt aika tarkan budjetin, talossa asuinneliöitä 120 ja rungoksi tulee 205 lamelli.
        Alaviivalla on summa 127 000 Eskoo.
        Tontti ei kuulu tähän hintaa, minulle ei myöskään tule mitään liittymämaksuja (sähkö/vesi).


      • Arvailija
        heppamies kirjoitti:

        tehnyt aika tarkan budjetin, talossa asuinneliöitä 120 ja rungoksi tulee 205 lamelli.
        Alaviivalla on summa 127 000 Eskoo.
        Tontti ei kuulu tähän hintaa, minulle ei myöskään tule mitään liittymämaksuja (sähkö/vesi).

        Konimies osti sitten ilmeisesti Finlamellilta. Varmistitko etteivät enää käytä venäläistä puuta?


      • heppamies
        Arvailija kirjoitti:

        Konimies osti sitten ilmeisesti Finlamellilta. Varmistitko etteivät enää käytä venäläistä puuta?

        vaan Kontiolta, ja toisaalta mitä vikaa on venälaisessä puussa?
        Tein itse venäläisestä pihasaunan, käytin ainoastaan tyvimäntyä ja tuli tosi hyvä ja näyttävä sauna.

        Finnlamelli oli hinnaltaan samaa tasoa mutta en luottanut heidän laatuunsa.


      • CCC
        JJJ kirjoitti:

        Ei todellakaan paha hinta. Olen kartoittanut hintoja ja avaimet käteen taloillakin hinta kapuaa edellä mainituilla edellytyksillä 120-150m2 heti yli 130000e. Voisipa jopa harkita, raha kun on tiukalla.

        hintaa ja "avaimet käteen" hintaa. Kannattaisiko pohtia mihin riittää ressurssit niin rahan kuin osaamisen/ajan kanssa ja unohtaa nuo normaalit päiväunelmoinnit omasta talosta ja sen toteutuksesta, ja suhtautua asiaan kylmän realistisesti - jäisi ainakin murheet vähemmälle.


      • perseestä
        heppamies kirjoitti:

        vaan Kontiolta, ja toisaalta mitä vikaa on venälaisessä puussa?
        Tein itse venäläisestä pihasaunan, käytin ainoastaan tyvimäntyä ja tuli tosi hyvä ja näyttävä sauna.

        Finnlamelli oli hinnaltaan samaa tasoa mutta en luottanut heidän laatuunsa.

        "mitä vikaa on venälaisessä puussa"

        Onhan se sanomattakin selvää, että suomalainen mänty on huomattavasti venäläistä mäntyä parempi. Venäläinen mänty kun on kasvanut kituen kommunismin ikeen alla ja se sitäpaitsi haisee mahorkalta ja halvalta vodkalta. Suomessa männyt sitä vastoin ovat kasvaneet länsimaisen hyvinvoinnin maaperässä jo vuosikymmeniä.


      • Anssi
        perseestä kirjoitti:

        "mitä vikaa on venälaisessä puussa"

        Onhan se sanomattakin selvää, että suomalainen mänty on huomattavasti venäläistä mäntyä parempi. Venäläinen mänty kun on kasvanut kituen kommunismin ikeen alla ja se sitäpaitsi haisee mahorkalta ja halvalta vodkalta. Suomessa männyt sitä vastoin ovat kasvaneet länsimaisen hyvinvoinnin maaperässä jo vuosikymmeniä.

        Jos mänty on kasvanut kituliaasti, mutta on riittävän suuri, niin sehän on tiheäsyisenä paljon parempaa.


      • vlad..
        Anssi kirjoitti:

        Jos mänty on kasvanut kituliaasti, mutta on riittävän suuri, niin sehän on tiheäsyisenä paljon parempaa.

        joo ja suomalainen mänty haisee kuseelle kun juopot on kussut juurelle :)


      • vierestä kauhistellu
        Arvailija kirjoitti:

        Konimies osti sitten ilmeisesti Finlamellilta. Varmistitko etteivät enää käytä venäläistä puuta?

        en tiedä mistä puut tulee, mutta ainakin asennusporukka tulee muualta kuin ammatikoulusta.
        en mitään vastuuntuntoa eikä taitoa, näin kun tekivät naapurissa. Kaikkea sitä saakin tehdä tänä päivänä. Osa näytti olevan tummia ulkomaalaisia...


    • Kepa

      Hyvät puolet taitaa tulla tunnepuolelta, mutta huonoina puolina voisi mainita painumisen, joka pitää muistaa huomioida, huono lämpötalous, hallitsemmattomat ilmavuodot ja puupintojen pölyn kerääminen.

      • pölyhuiskaaja

        Tuleehan pölyä kaikkiin seiniin! Oletko koskaan pyyhkinyt seiniäsi? Omani pyyhin "lätkällä" ennen joulua. On yllättävää, miten paljon seinätkin keräävät pölyä. Siis tapeteissa.

        Kunnon eristeet vaan katolle ja riittävä seinän paksuus ja hyvä tulee. Oma mökki on höylähirrestä 18cm.stä. Pitää lämmön hyvin, kun on kerran lämmittänyt. Ainakin on luonnonmukainen rakenne, hengittävä. Joillakin valmistajilla nurkat on kehno kohta.


    • punamulta

      Nyt olen kysellyt hieman lisää tuon kysymyksen jälkeen. Hinta on kutakuinkin sama kuin puutalolla. Tosin sisäpuolen pintamateriaali voi olla puutalossa vaikka kuinka kallis. Pikkuhiljaa asioita selvitellessä on puntari painumassa perinteisen hirsitalon suuntaan.

      Ja tuo Hongan talotesti on pelkkää asiakasarekisterin kartuttamista. Melkein joutui tilinumeronkin antamaan. En tehnyt.

      Puuttuukohan mun listalta joku varteenotettava hirsirakentaja (asuintalo)?
      - Mammutti
      - Kontio
      - Honka
      - Finnlamelli

      • punamulta

      • Ensi Keväänä

        Oheessa on linkki hirsitalotoimittajista

        http://www.rakentajarengas.com/hirsitalopaketti.htm

        Meille tulee paketti Kuusamon Hirsitalolta. Ne tekevät 220mm. pelkkahirrestä, myös ohuemmat hirret lisäeristyksellä onnistuu. Suosittelen ulkopuolista eristystä.
        Syy miksi on se, että tehdään pelkkahirrestä on se, että kukaan lamellihirsien tekijä ei antanut takuuta, että lamellit pysyisi kiinni toisissaan.


      • punamulta
        Ensi Keväänä kirjoitti:

        Oheessa on linkki hirsitalotoimittajista

        http://www.rakentajarengas.com/hirsitalopaketti.htm

        Meille tulee paketti Kuusamon Hirsitalolta. Ne tekevät 220mm. pelkkahirrestä, myös ohuemmat hirret lisäeristyksellä onnistuu. Suosittelen ulkopuolista eristystä.
        Syy miksi on se, että tehdään pelkkahirrestä on se, että kukaan lamellihirsien tekijä ei antanut takuuta, että lamellit pysyisi kiinni toisissaan.

        Tarkoittaako "pelkkahirsi" höylähirttä?

        Itse aloin myös epäillä liimatun lamellihirren kestävyyttä. Ja jos sauma on pystyssä, kuten suurimmassa osassa, niin liimahan muodostaa MUOVIKALVOJA?!?!?!? Ei kai ne liimakalvot voi olla ainakaan hyväksi.


      • heppamies
        punamulta kirjoitti:

        Tarkoittaako "pelkkahirsi" höylähirttä?

        Itse aloin myös epäillä liimatun lamellihirren kestävyyttä. Ja jos sauma on pystyssä, kuten suurimmassa osassa, niin liimahan muodostaa MUOVIKALVOJA?!?!?!? Ei kai ne liimakalvot voi olla ainakaan hyväksi.

        mietin minäkin ja pitkään, olen kuitenkin päätynyt Kontion 205 lamellirunkoon. Syynä pelkan halkeilut ja rungon painuminen.
        Olen käynyt useassa Lamellihirsikohteessa ja ollut näkemääni tyytyväinen.
        Mielestäni lamellin kanssa ei ole riskejä kunhan on tekemisissä sellaisen toimittajan kanssa joka tietää mitä tekee. Parilla suurella suomalaisella toimittajalla on sertifioitu tuotanto sekä VTT mukana kun lamellihirsi liimataan. Liimasauma on myös VTT:n mukaan hengittävä.
        Toisaalta myös pelkkahirren tekijöillä on keinonsa saada halkeamat kuriin (tai ainakin piiloon). Ja rungolla on se 10 vuoden takuu, jos lamelli halkeaa se tekee sen ennenkuin 10 vuotta on täyttynyt, kunhan taas muistaa asioida yhtiön kanssa joka on todennäköisesti pystyssä 10 vuoden päästä.


      • Ensi Keväänä
        heppamies kirjoitti:

        mietin minäkin ja pitkään, olen kuitenkin päätynyt Kontion 205 lamellirunkoon. Syynä pelkan halkeilut ja rungon painuminen.
        Olen käynyt useassa Lamellihirsikohteessa ja ollut näkemääni tyytyväinen.
        Mielestäni lamellin kanssa ei ole riskejä kunhan on tekemisissä sellaisen toimittajan kanssa joka tietää mitä tekee. Parilla suurella suomalaisella toimittajalla on sertifioitu tuotanto sekä VTT mukana kun lamellihirsi liimataan. Liimasauma on myös VTT:n mukaan hengittävä.
        Toisaalta myös pelkkahirren tekijöillä on keinonsa saada halkeamat kuriin (tai ainakin piiloon). Ja rungolla on se 10 vuoden takuu, jos lamelli halkeaa se tekee sen ennenkuin 10 vuotta on täyttynyt, kunhan taas muistaa asioida yhtiön kanssa joka on todennäköisesti pystyssä 10 vuoden päästä.

        Tiedän muutaman pelkkahirsitalon jotka ovat painuneet tosi vähän 13 varvia 220mm hirttä n. 2-3cm ja halkeilleet vähän. Halkeilua pystyy vähentämään oikealla pystytys ajankohdalla, keväällä maalis(loppu)-huhtikuun aikana, jolloin sinun ei tarvitse heti laittaa lämpöjä päälle ja talo saa rauhassa kuivua syksyyn asti. Hyvällä suunnittelulla pystytään myös ehkäisemään painumiest ja kosteudesta syntyviä ongelmia. Edelleenkään en luota siihen, että liima pitää ne lamellit yhdessä mm. Säynätsalon talotehtaalla oli liimatut kattopalki alkaneet rapsahella irti.
        Kuitenkin lammellihirsikin on parempi ratkaisu, kuin muovipussitalo.

        Kustannuksista sen verran, että tuskin ovat paljoa kallimmat, kuin saman laisessa puutalossa.


    • pha

      Kun on käynyt useissa hirsitaloissa ja vertaa niitä perinteiseen puutaloon olen tullut siihen käsitykseen että perinteisen puutalon jälleenmyyntiarvo on huomattavasti korkeampi. Hirsitalossa on kaikenlaisia painuman takia asennettuja listoja, ruuveja yms. Pesutilojen liittäminen ulkoseinässä hirsiseinään on lopullisesti ratkaisematta jos seinässä on painuva ikkuna. Itse pitäisin hirren loma-asuntorakenteena. Kunnollinen ilmanvaihto on kuitenkin oltava molemmissa eli talot yhtä terveitä.

    • kari

      Rakensimme pari vuotta sitten kesämökiksi Kontion lamellihirsitalon. Pinta-alaa n. 100 m ja mukavuudet omakotitalotasoa. Laatu on erinomainen, tehtaan lupaama painuma oli 54 mm, mutta todellisuus n. 15 mm, joka johtui ilmeisesti optimaalisista pystytyssäistä, joten painuma ei ole mikään ongelma lamellihirressä. Seinärakenne on niin tiivis, että mitään vuotoja ei ole ja puun hengittävyyden vuoksi meikäläiselle allergiselle kuivanahalle mökillä vietetty aika on terveydellisesti loistoaikaa verrattuna kotona muovitetussa talossa oloon.
      Puun liimaamisesta on kyllä jo vuosikymmenien kokemukset, joten uskallan luottaa siihen. Jos hirrenpäät joskus alkavat halkeilemaan, niin laudoitan ne.

      Kosteat tilat on harkkomuurattu, kosteuseristetty ja laatoitettu, joten tuskinpa tulee sen kummempia ongelmia kuin jollain muulla seinärakenteella.

      Hirsitalo kestää vuosisatoja, mutta nykyisellä rakennustekniikalla tehtävät puutalot on suunniteltu kestämään 50 vuotta. Jos nyt rakentaisin omakotitalon, se olisi ehdottomasti lamellihirsitalo. Etuna on vielä hyvä äänieristys massiivisen rakenteen vuoksi.

      • tke

        Rakensin kesämökin 1990 lamelli hirrestä. Hyvin on liimaukset kestäneet ei merkkiäkään irtoamisesta eikä halkeilemisesta.


    • ENTINEN TYÖNTEKIJÄ

      OLEN KYSEISEN FIRMAN ENTINEN TYÖNTEKIJÄ EI PIDÄ MUUTEN PAIKKAASA TUO VÄITE ET SORI VAAN

      • klimpaksi

        Caps Lock, instant respect


      • xanadu22
        klimpaksi kirjoitti:

        Caps Lock, instant respect

        KOntio käyttää venäläistä puuta ja laatu lajittelematonta. on totta vaikka kuka olis siellä töissä, rekka seisoo tuossa 20 mtr päässä joka niitä sinne tehtaalle ajaa, että silleen tietäjät on narut tänään.

        Terv.
        Kuski.


    • olla hinta tänään

      Hyvältä kuulostavat talojen hinnat noissa pari-kolme vuotta vanhoissa keskustelun viesteissä... Mikä mahtaa olla 130 neliöisen lamellihirsitalon hinta nyt, vuonna 2008???? Joka tapauksessa olemme kiinnostuneet vaihtoehdosta; Rakentaminen on tänä päivänä pöyristyttävän hintaista. Kipsilevy/täysmuovitetuista "pahvitaloistakin" saa maksaa ihan törkeitä summia. Ulkoverhoilun laitakin on ohutta paneelia... Kamalaa. Hirsitalossa ehkä sentään jotain tekemistä puurakentamisen kanssa! Ja luulisi pystyssä pysyvän (vertaa: joissakin puutaloelementtifirmoissa mainitaan, että kipsilevyä käytetään tuulensuojalevynä, sillä se toimii samalla rakennetta tukevana elementtinä... ou jee).

      • Pietron

        Terve vain itse olen punninnut ja miettinyt ja vaihtanut ja kysellyt. Nyt lopetan päädyin lamelli hirteen.
        Laskin miinukset ja plussat.
        plussat voitti lamellisessa hirressä. On totta että kutsuisin tuota mieluimmin puutaloksi ettei hirsimiesten ammattiylpeys kärsi. Perinteisillä hirsitaloilla on oma tilaajakuntansa.
        Ok mutta miksi itse päädyn lamelliseen. Seinät valmista pystytyksen jälkeen iso plus.
        Näkö. Itselle sopii tämä tuote makuun ja omaan tonttiin joka on kauniissa joenranta maisemasa kallion päällä jossa mäntyjä ja kanervikkoa. iso plus.
        Hengittävä, ei muovia eikä lasivillaa lähes luomu..paitsi liimat ja jos noi kyllästeet? iso plus
        Itse pidän puun lämmöstä ja ainakin olen kuullut että ilma kyseisissä taloissa on mahtavaa...?plussaa.
        Ok siinä ainiin meinasi unohtua toimitus ehdot sopivat minulla. rautakauppaan ei tarve ravata sillä toimitus on kokolailla kattava..Tietenkin näpräilyä riittää..mutta kun laskin mitä saan alkoi asia mielyttää..No kaupat viellä kesken..
        Miinuksia.
        Ei tiedä kovin pitkältä ajalta lamellihirren kestävyyttä miinus.
        Palstoilla on kerrottu kylmistä nurkista?miinus jos näin..
        Hirressä voi erillaiset jyrsijät viihtyä? joku kertoi..miinus jos näin..
        Palo herkkää kamaa..sammuttimet ja varoittimet heti kuntoon..
        No oikeastaan itse päädyin aikani vehdaten hirsilamelli ratkaisuun..
        Jos jaksaa ja taitoa voi tehdä pitkästä mutta silloin pitää osata ja olla sitkeää sorttia..
        Suosittelen Mikä vain talokauppias Hirsi iliman muuta..Ja myyjäkin pitää olla fiksu Lohjan älväri myyjä ei ihan ole ajan tasalla..ylimielisyyttä löytyyy suosittelen kuitenkin käydä kokeilemassa meinaan aika erikoinen tapa myydä..Mutta ole tarkkana sillä jos nimen tälläät se on heti 1600€ ja sitä et tiedä jos et osaa kysyä..Olevinaan hirveä myynti että jonotusnumeroita jakavat varsin hauska kokemus..on varmasti joku älvärin tehnyt tyytyväinenkin mutta silkkaa linssiin sahaamista ja parakintekoa..Hirressä lepää vuosisatainen historia oliko lamelli tai perinteinen kummatkin palvelee mielestäni omaa kannattaj ryhmää minusta hyvä näin..ja älkää ihmeessä menkö enään pullotalolinjalle..se alkaa olemaan out.Luulisin...


      • lisäys..
        Pietron kirjoitti:

        Terve vain itse olen punninnut ja miettinyt ja vaihtanut ja kysellyt. Nyt lopetan päädyin lamelli hirteen.
        Laskin miinukset ja plussat.
        plussat voitti lamellisessa hirressä. On totta että kutsuisin tuota mieluimmin puutaloksi ettei hirsimiesten ammattiylpeys kärsi. Perinteisillä hirsitaloilla on oma tilaajakuntansa.
        Ok mutta miksi itse päädyn lamelliseen. Seinät valmista pystytyksen jälkeen iso plus.
        Näkö. Itselle sopii tämä tuote makuun ja omaan tonttiin joka on kauniissa joenranta maisemasa kallion päällä jossa mäntyjä ja kanervikkoa. iso plus.
        Hengittävä, ei muovia eikä lasivillaa lähes luomu..paitsi liimat ja jos noi kyllästeet? iso plus
        Itse pidän puun lämmöstä ja ainakin olen kuullut että ilma kyseisissä taloissa on mahtavaa...?plussaa.
        Ok siinä ainiin meinasi unohtua toimitus ehdot sopivat minulla. rautakauppaan ei tarve ravata sillä toimitus on kokolailla kattava..Tietenkin näpräilyä riittää..mutta kun laskin mitä saan alkoi asia mielyttää..No kaupat viellä kesken..
        Miinuksia.
        Ei tiedä kovin pitkältä ajalta lamellihirren kestävyyttä miinus.
        Palstoilla on kerrottu kylmistä nurkista?miinus jos näin..
        Hirressä voi erillaiset jyrsijät viihtyä? joku kertoi..miinus jos näin..
        Palo herkkää kamaa..sammuttimet ja varoittimet heti kuntoon..
        No oikeastaan itse päädyin aikani vehdaten hirsilamelli ratkaisuun..
        Jos jaksaa ja taitoa voi tehdä pitkästä mutta silloin pitää osata ja olla sitkeää sorttia..
        Suosittelen Mikä vain talokauppias Hirsi iliman muuta..Ja myyjäkin pitää olla fiksu Lohjan älväri myyjä ei ihan ole ajan tasalla..ylimielisyyttä löytyyy suosittelen kuitenkin käydä kokeilemassa meinaan aika erikoinen tapa myydä..Mutta ole tarkkana sillä jos nimen tälläät se on heti 1600€ ja sitä et tiedä jos et osaa kysyä..Olevinaan hirveä myynti että jonotusnumeroita jakavat varsin hauska kokemus..on varmasti joku älvärin tehnyt tyytyväinenkin mutta silkkaa linssiin sahaamista ja parakintekoa..Hirressä lepää vuosisatainen historia oliko lamelli tai perinteinen kummatkin palvelee mielestäni omaa kannattaj ryhmää minusta hyvä näin..ja älkää ihmeessä menkö enään pullotalolinjalle..se alkaa olemaan out.Luulisin...

        Niin ja hinnan saat tietää ensimmäisellä puhelin soitolla n.karkean..ainakaan minulla saa sisustaa muuttaa siis sisäpiirustuksia samaan rahaan ja ovissa ikkunoissa heloissa katoissa ja värityksissä on valinnan varaa.. ja materiaali hyvää..


      • että mistä
        lisäys.. kirjoitti:

        Niin ja hinnan saat tietää ensimmäisellä puhelin soitolla n.karkean..ainakaan minulla saa sisustaa muuttaa siis sisäpiirustuksia samaan rahaan ja ovissa ikkunoissa heloissa katoissa ja värityksissä on valinnan varaa.. ja materiaali hyvää..

        meinasit ostaa? Itseänikin kiinnostaa aika lailla samoista syistä kuin sulla oli tuossa aiemmin. Meinasin itse Mammutilta kysellä.


      • oma koti haaveissa
        että mistä kirjoitti:

        meinasit ostaa? Itseänikin kiinnostaa aika lailla samoista syistä kuin sulla oli tuossa aiemmin. Meinasin itse Mammutilta kysellä.

        Meillä kävi oikein asiallinen heppu mammuttitalon tarjousta tekemässä. Hän jopa laskeskeli meille aivan valmiin talon kokonaishinnan suunnilleen että osattais talo paketista tehdä vertailuja. Ollaan muutamalta talotoimittajalta kyselty säältäsuojaan taloja myös puutavarasta tehtynä. hinnat tulevat loppupeleissä olemaan aikalailla samoissa, vaikka jotenkin luulis että hirsitalo tulis kalliimmaksi... Olimme positiivisesti yllättyneitä. Emme vielä ole kappoja tehneet mutta kovasti kiinostaisi, kun vain jaksaisi ja uskaltais aloittaa rakennusprojektin, kokonaishinnat kun nykyään hipovat pilviä!


    • kolmen lapsen äiti
      • Utelias uuno

        Linkin takaa ei ihan selvinnyt mikä Kuusamon kanssa meni pilalle. Voitko ystävällisesti täsmentää?


    • Anonyymi

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      48
      4974
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3267
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1405
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1245
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      74
      943
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      878
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      215
      731
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      728
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      697
    Aihe