mitenkäs se meni Photoshopissa jos haluan poluttaa kuvan ja tuoda taittoon ilman taustaa.
Paths kautta, mutta järjestys unohtunut.
Epsinä siis tallennetaan.
photoshop: kuvan poluttaminen
22
2886
Vastaukset
- raakapera
1. Pimppaan 2. Suikkiin 3. Peppuun
Siinä on oikea järjestys Photoshopin Paths -paletissa, syväyspolun tekemiseen. Eli:
1. paletin keskiosilta Make Work Path
2. paletin ylemmästä osiosta Save Path
3. paletin alaosasta Clipping path- iNTo
karu muistisääntö. KARU!
- Kurma
Jos palaisit keskusteluissa muutaman rivin alaspäin, niin saiasit hyviä ohjeita. Niillä minäkin onnistuin!
Eli unohda se EPS. Tosi yksinkertaisesti selitettynä: Jos oot tehny logon vaikka Free Handissa niin tallenna se siellä tiffinä ja avaa siiten Photoshopissa. Siellä valitse taikasauvalla tausta ja esim valkeaksi jääneet o- kirjainten sisälmykset. Sitten panet että invert selection. No sitten minä ainakin tein silleen että siirsin sen valinnan täysin tyhjälle uudelle pohjalle, missä on tausta määritelty transperentiksi. En tiedä onko se tarpeen, mutta niin minä tein. No sitten minä valitsin sen taustan ts. kaiken logon ulkopuolelle jäävän taas taikasauvalla ja sitten taas invert selection. Sitten paths ja make work path, sitten save path ja sitten clipping path. Sitten tallensin työn tiffinä. Ja kun koitin, että toimiiko se Free Handissa, niin se toimi! Ihimeellistä!
Nyt varmaan joku ihmettelee, että miksi ihmeessä Free Handiin pitää muka tehdä noin monimutkasesti läpinäkyvätaustainen logo, mutta ei sitä sinne olekaan tarkoitettu, vaan lähinnä jonnekin Page Makeriin ym. taitto- ohjelmiin. Minulla ei vaan ollut muuta paikkaa missä kuvaa testata.- Nina
Kaikki taitto-ohjelmat (jopa cci) ymmärtävät Freehandin vektorigrafiikan epsin läpinäkyvyyden. Tietysti ongelmia syntyy PC/generic epsin näyttökuvan kanssa PCssä, mutta Macin epsissä ei noita ongelmia ole.
Ei ymmärrä miksi täytyisi tehdä asiat noin vaikeasti.
Ja tiedostomuotona vektorigrafiikassa epsi on lyömätön esim. tiffiin verrattuna, koska tiff on bittikuvaformaatti ja eps on PostScript!
Menkää nyt vaikka kirjastoon hakemaan joku alan alkeisopas ja opetelkaa hieman ennen kuin rupeatte pelleilemään. Jopa ohjelman manuaali yleensä kertoo paljon ja neuvoo miten mitäkin tehdään. Arggg! - Kurma
Nina kirjoitti:
Kaikki taitto-ohjelmat (jopa cci) ymmärtävät Freehandin vektorigrafiikan epsin läpinäkyvyyden. Tietysti ongelmia syntyy PC/generic epsin näyttökuvan kanssa PCssä, mutta Macin epsissä ei noita ongelmia ole.
Ja tiedostomuotona vektorigrafiikassa epsi on lyömätön esim. tiffiin verrattuna, koska tiff on bittikuvaformaatti ja eps on PostScript!
Menkää nyt vaikka kirjastoon hakemaan joku alan alkeisopas ja opetelkaa hieman ennen kuin rupeatte pelleilemään. Jopa ohjelman manuaali yleensä kertoo paljon ja neuvoo miten mitäkin tehdään. Arggg!Ahaa.
Siis se on ihan normaalia, että se FreeHand EPS Pc:ssä näyttää sellaselta isolta rastilta? Jos se on ok, niin sitten juoksen kovasti vasten seinää, koska olen hikoillut aivan turhaan. Kyllähän tuo Photoshopissa avautuu, tosin värit ovat muuttuneet niin, että esim. musta onkon tumman harmaata.
Ja minä kun jo iloitsin siitä, että se syvätty tiff näytti oikealta. Nyt sie pilasit minun iloni. YHYY. Kyllä tiffiä voi käyttää. YHYY. Minä olen tiffin kaveri.
Kirjastosta en ole löytänyt Free Hand opasta, josta olisin löytänyt vastauksen ongelmaani. Siellä oli vaan joku sellanen super litteä joillekin super aloittelijoille. Ongelmanahan oli myös se, että mitä jos kyseessä ei olekaan vektorigrafiikka, vaan jos haluaa syvätä esim. kuvasta jonkun taustan pois, nii mitäs sitte tehhää. NII. Siihenkään ei ollut ohjeita ainakaan Photoshop6 oppaassa (tekijä Anna Wetterström). NII. - Mac_Veikka
Kurma kirjoitti:
Ahaa.
Siis se on ihan normaalia, että se FreeHand EPS Pc:ssä näyttää sellaselta isolta rastilta? Jos se on ok, niin sitten juoksen kovasti vasten seinää, koska olen hikoillut aivan turhaan. Kyllähän tuo Photoshopissa avautuu, tosin värit ovat muuttuneet niin, että esim. musta onkon tumman harmaata.
Ja minä kun jo iloitsin siitä, että se syvätty tiff näytti oikealta. Nyt sie pilasit minun iloni. YHYY. Kyllä tiffiä voi käyttää. YHYY. Minä olen tiffin kaveri.
Kirjastosta en ole löytänyt Free Hand opasta, josta olisin löytänyt vastauksen ongelmaani. Siellä oli vaan joku sellanen super litteä joillekin super aloittelijoille. Ongelmanahan oli myös se, että mitä jos kyseessä ei olekaan vektorigrafiikka, vaan jos haluaa syvätä esim. kuvasta jonkun taustan pois, nii mitäs sitte tehhää. NII. Siihenkään ei ollut ohjeita ainakaan Photoshop6 oppaassa (tekijä Anna Wetterström). NII.reilu kymmenen vuotta tehnyt kyseisten asioiden kanssa töitä ja täytyy sanoa, että tällä palstalla liikkuu 80 % väärää tietoa. Eli "alokkaat"! Älkää ottako opiksenne!
P.S. Ninalla näyttää olevan homma "suht" hanskassa! - Kurma
Mac_Veikka kirjoitti:
reilu kymmenen vuotta tehnyt kyseisten asioiden kanssa töitä ja täytyy sanoa, että tällä palstalla liikkuu 80 % väärää tietoa. Eli "alokkaat"! Älkää ottako opiksenne!
P.S. Ninalla näyttää olevan homma "suht" hanskassa!Mikä onkaan sinun ohjeesi sen läpinäkyvällä taustalla toimivan kuvan tekemiseen? Ja eikö saa tallentaa tiffinä?
- Nina
Kurma kirjoitti:
Ahaa.
Kirjastosta en ole löytänyt Free Hand opasta, josta olisin löytänyt vastauksen ongelmaani. Siellä oli vaan joku sellanen super litteä joillekin super aloittelijoille. Ongelmanahan oli myös se, että mitä jos kyseessä ei olekaan vektorigrafiikka, vaan jos haluaa syvätä esim. kuvasta jonkun taustan pois, nii mitäs sitte tehhää. NII. Siihenkään ei ollut ohjeita ainakaan Photoshop6 oppaassa (tekijä Anna Wetterström). NII.> Siis se on ihan normaalia, että se FreeHand EPS Pc:ssä näyttää sellaselta isolta rastilta?
Kuten Macissäkin, jos EPS (esim. Generic EPS) ei pidä sisällään näyttökuvaa niin joissakin taitto-ohjelmissa (esim. PM) näkyy sijoitettu kuva tyhjänä laatikkona. Mac Freehand EPS sisältää näyttökuvan. PC:stä en tiedä.
> Kyllähän tuo Photoshopissa avautuu, tosin värit ovat muuttuneet niin, että esim. musta onkon tumman harmaata.
No ei kyllä pitäisi mustan muuttua mihinkään. Tallennnatko Freehandin EPSin cmyk/rgb/cmyk&rgb muodossa? Missä muodossa avaat kuvan Photariin?
> Minä olen tiffin kaveri.
Se on hyvä, mutta vektorigrafiikan kanssa sillä ei ole mitään tekemistä. TIFF on bittikuva, ei skaalattava possu kuten EPS.
> Kirjastosta en ole löytänyt Free Hand opasta, josta olisin löytänyt vastauksen ongelmaani. Siellä oli vaan joku sellanen super litteä joillekin super aloittelijoille.
No ei sen tarvitse olla Freehand opas. Etsi joku muu vaikka vanhempikin esim. Osmo Leivon Mikrojulkaisukirja ja lue siitä tiedostomuotojen perusominaisuudet ja käyttötarkoitukset. Oppaita löytyy myös netistä, Googleta.
> Ongelmanahan oli myös se, että mitä jos kyseessä ei olekaan vektorigrafiikka, vaan jos haluaa syvätä esim. kuvasta jonkun taustan pois, nii mitäs sitte tehhää.
No jos se ei ole vektorigraffaa niin sillä ei ole mitään tekemistä Freehandin kanssa. Teet sen bittikuvan Photarissa ja tallenennat syväyspolut mukaan ohjeiden mukaan. Epsi tai tiff maun mukaan ja tarpeeksi resoluutiota jos painoon menee & värit cmyk/mv/pms/duo painotyön värisyyden mukaisesti. - Nina
Kurma kirjoitti:
Mikä onkaan sinun ohjeesi sen läpinäkyvällä taustalla toimivan kuvan tekemiseen? Ja eikö saa tallentaa tiffinä?
Jos teet Photarissa niin käytä Epsiä, se on helpompi ja varmempi. Tee syväys helposti Photarin Export Transparent Image Assistantilla, idioottivarma.
- Kurma
Nina kirjoitti:
Jos teet Photarissa niin käytä Epsiä, se on helpompi ja varmempi. Tee syväys helposti Photarin Export Transparent Image Assistantilla, idioottivarma.
Osaan sen syväuksen kyllä jo tehdä, mutta kun tallennan EPS- muodossa niin tuoksena on FreeHandissa epämääräinen musta paska tai rasti.
- tilulilu
Tähän väliin nyt vielä: Miks se logo pitää kierrättää fotarin kautta? Vektorista pikseleiksi ei yleensä asiaa paranna, päinvastoin. Miks et tee freehandista suoraan sitä epsiä?
- Nina
Kurma kirjoitti:
Osaan sen syväuksen kyllä jo tehdä, mutta kun tallennan EPS- muodossa niin tuoksena on FreeHandissa epämääräinen musta paska tai rasti.
Ensinnäkään Freehandissä ei mitään syväyksiä tehdä ja toiseksi jos Freehand EPS ei näy taitto-ohjelmassa oikein niin vika on asetuksissa/näyttökuvan puuttumisessa EPSissä. Mihin EPS muotoon tallennat Freehandistä?
- Nina
tilulilu kirjoitti:
Tähän väliin nyt vielä: Miks se logo pitää kierrättää fotarin kautta? Vektorista pikseleiksi ei yleensä asiaa paranna, päinvastoin. Miks et tee freehandista suoraan sitä epsiä?
tätä minäkin olen ihmetellyt! Outoa porukkaa.
- Kurma
tilulilu kirjoitti:
Se ei toimi.
Avautuu vain pelkkänä rastina neliön sisällä.
Photoshopissa avautuupi "normaalisti".
En kai mie huvikseni sitä niin monimutkaisesti tekisi. Nii. Kertokaa, te rakkaat ja armolliset ihmiset, että miten se tehdään.
Toinen juttu on kans se, että jos monimutkaisen kuvion sisällä on alue, jonka haluaa olevan läpinäkyvä, mutta joka kuitenkin pitää tehhä Free Handissa valkeaksi, niin sen voipi poistaa sen valkean alueen vain Photoshopissa. - Kurma
Nina kirjoitti:
Ensinnäkään Freehandissä ei mitään syväyksiä tehdä ja toiseksi jos Freehand EPS ei näy taitto-ohjelmassa oikein niin vika on asetuksissa/näyttökuvan puuttumisessa EPSissä. Mihin EPS muotoon tallennat Freehandistä?
Ei siellä minun mielestäni mitään eri määrityksiä ole, että missä muodossa Eps tallennetaan. Siis siellä save valikossa on vaan se setuppi missä voi valita include FreeHand document ja Include fonts in pc ja sitten on valikko cmyk ja rgb vai sekäettä. En ole valinnut noista muuta kuin tuon cmyk- värit määrityksen. Sen jälkeen ei tule mitään eri valikkoa, josta voisi Photoshopin tyylliin valita niitä määrityksiä esim. ASCII vai binääri...
Onkohan vika siinä?
Siis onkohan itseasiassa ohjelmassa joku virhe?!
Ja jos meinaat preferences- valikkoa, niin siellä on ruksi joka paikassa. Ei ilmeisesti saisi olla? Hmm. Kerro. - Pahainen jankuttaja
Nina kirjoitti:
Menkää nyt vaikka kirjastoon hakemaan joku alan alkeisopas ja opetelkaa hieman ennen kuin rupeatte pelleilemään. Jopa ohjelman manuaali yleensä kertoo paljon ja neuvoo miten mitäkin tehdään. Arggg!Freehandistä exportattu eps voidaan tosiaan tuoda taittoon ikäänkuin läpinäkyvänä, siis ilman taustaa, tuo on tosi. Skaalattavuudesta alkuperäistä suuremmaksi en uskalla sanoa faktaa mutta en itse ainakaan epsinä repisi kovin paljoa isommaksi. Muutos mieluummin Freessä.
Mutta, jos lähtökohta onkin kuvankäsittelysofta, esim. Photoshop, niin tallennettu eps on umpiraudan varmasti bittikarttaa ja skaalattavuuteen pätee samat resoluutio/koko -säännöt kuin mihin tahansa bittikarttaan, vaikkapa tiffiin.
Erästä *ulkkua mukaellen -....."Korjatkaa jos olen väärässä" - Nina
Kurma kirjoitti:
Ei siellä minun mielestäni mitään eri määrityksiä ole, että missä muodossa Eps tallennetaan. Siis siellä save valikossa on vaan se setuppi missä voi valita include FreeHand document ja Include fonts in pc ja sitten on valikko cmyk ja rgb vai sekäettä. En ole valinnut noista muuta kuin tuon cmyk- värit määrityksen. Sen jälkeen ei tule mitään eri valikkoa, josta voisi Photoshopin tyylliin valita niitä määrityksiä esim. ASCII vai binääri...
Onkohan vika siinä?
Ja jos meinaat preferences- valikkoa, niin siellä on ruksi joka paikassa. Ei ilmeisesti saisi olla? Hmm. Kerro.> Onkohan vika siinä?
No kyllä siinä vikaa on jos Freehandin EPS ei sijoitu kuvana oikein taitto-ohjelmaan. Usko jo!
Export valikossa pitäisi olla mm. monia Illustratorin .art/eps, Photoshopin eps, Generic eps, Quark eps, jne... Kokeile mikä PC:ssä toimii tai toimiiko mikään.
> Ja jos meinaat preferences- valikkoa, niin siellä on ruksi joka paikassa. Ei ilmeisesti saisi olla? Hmm. Kerro.
Sorry, en tunne PC:n Freehandiä enkä sen asetuksia. Kokeilemalla ja päättelemällä selviää tai sitten lue manuaalista. - Nina
Pahainen jankuttaja kirjoitti:
Freehandistä exportattu eps voidaan tosiaan tuoda taittoon ikäänkuin läpinäkyvänä, siis ilman taustaa, tuo on tosi. Skaalattavuudesta alkuperäistä suuremmaksi en uskalla sanoa faktaa mutta en itse ainakaan epsinä repisi kovin paljoa isommaksi. Muutos mieluummin Freessä.
Mutta, jos lähtökohta onkin kuvankäsittelysofta, esim. Photoshop, niin tallennettu eps on umpiraudan varmasti bittikarttaa ja skaalattavuuteen pätee samat resoluutio/koko -säännöt kuin mihin tahansa bittikarttaan, vaikkapa tiffiin.
Erästä *ulkkua mukaellen -....."Korjatkaa jos olen väärässä"Freehandin osalta olet metsässä ja pahasti. Photarin eps tiedostot sen sijaan ovat bittiä joten sitä ei tietenkään revitellä isommaksi missään ilman hävikkiä.
Freehandin eps sen sijaan on possu vektorigrafiikkaa ja vaikka olisit sen tehnyt postimerkin kokoiseksi niin sen voit revittää vaikka kilometsrin levyiseksi! Tämä on faktaa. - Nina
Kurma kirjoitti:
Se ei toimi.
Avautuu vain pelkkänä rastina neliön sisällä.
Photoshopissa avautuupi "normaalisti".
En kai mie huvikseni sitä niin monimutkaisesti tekisi. Nii. Kertokaa, te rakkaat ja armolliset ihmiset, että miten se tehdään.
Toinen juttu on kans se, että jos monimutkaisen kuvion sisällä on alue, jonka haluaa olevan läpinäkyvä, mutta joka kuitenkin pitää tehhä Free Handissa valkeaksi, niin sen voipi poistaa sen valkean alueen vain Photoshopissa.> Se ei toimi.
Toimii se, usko jo.
> Toinen juttu on kans se, että jos monimutkaisen kuvion sisällä on alue, jonka haluaa olevan läpinäkyvä, mutta joka kuitenkin pitää tehhä Free Handissa valkeaksi, niin sen voipi poistaa sen valkean alueen vain Photoshopissa.
Onnistuu Freehandissä oikein hyvin. Pitää vain piirtää kuva oikein ja ymmärtää vektorigrafiikan luonne. En ala opettamaan, kokeilemalla oppii. Konvertoippa O kirjain vektoriksi ja siinä se on. O:n keskusta ei ole valkoinen vaan... oho siinä on reikä! - kuitenkin
Nina kirjoitti:
Freehandin osalta olet metsässä ja pahasti. Photarin eps tiedostot sen sijaan ovat bittiä joten sitä ei tietenkään revitellä isommaksi missään ilman hävikkiä.
Freehandin eps sen sijaan on possu vektorigrafiikkaa ja vaikka olisit sen tehnyt postimerkin kokoiseksi niin sen voit revittää vaikka kilometsrin levyiseksi! Tämä on faktaa.piti ihan kokeilla. Olet niin oikeassa! :)
...siis mikä possu?...voiksen aukasta Photoshopilla? :)
no joo, iloista kevättalvea! - Graffari
kuitenkin kirjoitti:
piti ihan kokeilla. Olet niin oikeassa! :)
no joo, iloista kevättalvea!tarkoittanee PostScriptiä.
- Nina
kuitenkin kirjoitti:
piti ihan kokeilla. Olet niin oikeassa! :)
no joo, iloista kevättalvea!voi possun (=PostScript) avata Photarissa.
Ja mikäs se EPS olikikaan... Encapsulated Postscript ;-)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista1058237- 1125764
- 555231
- 2895206
- 783851
- 583041
- 662757
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222558Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292532- 452491