Osaako kukaan sanoa tarkempaa tietoa tästä mastiffi/terrieri-tyyppisestä rodusta ja onko sitä saatavilla mistään päin Suomea?
Rotu on kotoisin Baleaarilta ja sitä on käytetty aikanaan härkätaisteluissa ja koiratappeluissakin.
Perro De Presa Mallorquin
51
5394
Vastaukset
- koiratyttönen
kävin tsekkaamas kennelliiton sivut, sielt ei ainakaan löytyny mitään, mut pitää viä himassa kattoo koirakirjasta. käyn sit sanoon jos löytyy jotain..
- zepi
...Perro de presa mallorquin (tunnetaan myös nimillä Mallorquin bulldog,dogo mallorquin,ca de bou)on vahti-ja vartiokoiraksi jalostettu ja sitä on käytetty härkätappeluihin.Kun tappelut kiellettiin kanta romahti,mutta sitä on saatu näyttelytoiminnalla nostatettua.Tämä toiminnan ansiosta koirasta on tullut pehmeämpi ja taipuisampi koira ja se on myös nykyään saanut jalan sijaa seurakoirana.
Kooltaan se on keskikokoinen urokset 58cm ja 38kg nartut hieman pienempiä.Varsinkin uroksilla on poikkeuksellisen vahvat leuat.Kokoonsa nähden todella suuret voimat.Elin-ikä on noin 10-12 vuotta.
Yleisimpiä värityksiä:keltainen,leijonankultainen ja parkinruskea...tosin brindlejäkin on paljon.Karvapeite samanlainen kuin bokserilla,eli aluskarvaa ei ole.
Luonteeltaan se on rauhallinen,mutta tilanteen vaatiessa peloton ja rohkea.Se on myös seurallinen ,uskollinen,valpas ja omistautuvainen.
Se vaati määrätietoisen,mutta lempeän kasvatuksen,jotta sen saa luottamaan itseensä.Tosin nämä ovat aika itsepäisiä.Se on tietoinen voimistaan ja saatta uhitella toisille uroksille.
Turkki on helppohoitoinen.Ei suositella perheisiin missä on pieniä lapsia
Suomessa ei tietääkseni ole kasvattajia,mutta yksityisiä koiran omistajia löytyy,joten eiköhän pentujakin jossain vaiheessa ala kuulua.Jos koiraa ei jaksa odottaa kauaa(menee varmaan vuosia)voithan tuoda koiran jostain ulkomaisesta kennelistä.
Katso myös nämä rodut,jotka ovat samantapaisia kuin perro de presa mallorquin:
Dogo Argentino: http://www.dogoclub.fi/
http://www.geocities.com/xandrafi/
Perro de presa canario(Dogo canario): http://sivut.koti.soon.fi/kirsih/paasivu_2.html
Cane corso:
http://www.geocities.com/aikahyppy/molossit/corso.htm
P.S komeita kuvia perro de presa mallorquinista tuolla:www.hunde-page.com/images/dortmund_presa_mallorquin01.jpg
Aika iso tietopaketti englanniksi:
http://www.ckcusa.com/p_breeds/m_perrodepresamallorquin.htm
Onnea koiran etsintään! - Pasi
...jos joku tietää tietää jonkun paikan/henkilön Suomesta mistä tätä rotua olisi saatavilla niin olen valmis hieromaan kauppoja=)
Mulle voi mailatakin asiasta osoitteeseen [email protected]- jjjj
herranjumala ole idiootti, mitä sä sellasella tekisit?? Tiedän kasvattajaluetteloita, mutta ymmärtääkseni niitä ei onneksi myydä kenelle vain ja suomesta en tiedä yhtäkään.
Herää nyt jo! - Pasi
jjjj kirjoitti:
herranjumala ole idiootti, mitä sä sellasella tekisit?? Tiedän kasvattajaluetteloita, mutta ymmärtääkseni niitä ei onneksi myydä kenelle vain ja suomesta en tiedä yhtäkään.
Herää nyt jo!...kyllä luulen osaavani käsitellä sitä rotua!
Itselläni on ollut aikanaan 2 rottweileria,1 saksanpaimenkoira ja 3 dobermannia,siinä on ollut kyllä kasvattamista ja kokemuskin karttunut joten äläs turhaan ala möykätä... - Staffisti
Pasi kirjoitti:
...kyllä luulen osaavani käsitellä sitä rotua!
Itselläni on ollut aikanaan 2 rottweileria,1 saksanpaimenkoira ja 3 dobermannia,siinä on ollut kyllä kasvattamista ja kokemuskin karttunut joten äläs turhaan ala möykätä...Mutta noi sun palveluskoiras on hieman toista luokkaa koulutettavuudelta ja käsiteltävyydeltä kuin tällaiset taistelukoirat.. Joten kannattaisi nyt kumminkin ehkä ottaa livenä selvää ensin rodusta ;)
- jjj
Pasi kirjoitti:
...kyllä luulen osaavani käsitellä sitä rotua!
Itselläni on ollut aikanaan 2 rottweileria,1 saksanpaimenkoira ja 3 dobermannia,siinä on ollut kyllä kasvattamista ja kokemuskin karttunut joten äläs turhaan ala möykätä...Olen nähnyt koiria, sekä voin sanoa, että rotikat ja dopperit on sylikoiria verrattuna tähän tapaukseen, joten otas selvää rodusta.
Äläkä luule osaavasi, ei niille aina rodun kasvattajatkaan pärjää. Älä herrajumala nyt hölmöile, ota vaikka pitbull, jos haastetta haluat.Enkä aio tässä huutaa sulle, olen ihan tosissani tämän varoituksen kanssa.
Se koira on sen kokoinen, että yksi mies ei niitä voimalla pidä. Niillä käytetään järkyttävän pitkiä piikkejä pannan sisällä, täytyy vaan huolehtia, ettei piikit kasva sisään.
Sillä on amstaffin pää, mutta se on uroksilla suurinpiitein miehen rinnan levyinen, ja ulottuukin sinne pienemmillä äijillä. - *Kiti*
suomessa et pysty kauppoja hieromaan ca de bousta sinun on otettava yhteyttä ulkomaille kasvattajiin ja hommata koira sieltä ja aikaahan voi vierähtää vuosia ennenku saat pennun
- *kiti*
jjj kirjoitti:
Olen nähnyt koiria, sekä voin sanoa, että rotikat ja dopperit on sylikoiria verrattuna tähän tapaukseen, joten otas selvää rodusta.
Äläkä luule osaavasi, ei niille aina rodun kasvattajatkaan pärjää. Älä herrajumala nyt hölmöile, ota vaikka pitbull, jos haastetta haluat.Enkä aio tässä huutaa sulle, olen ihan tosissani tämän varoituksen kanssa.
Se koira on sen kokoinen, että yksi mies ei niitä voimalla pidä. Niillä käytetään järkyttävän pitkiä piikkejä pannan sisällä, täytyy vaan huolehtia, ettei piikit kasva sisään.
Sillä on amstaffin pää, mutta se on uroksilla suurinpiitein miehen rinnan levyinen, ja ulottuukin sinne pienemmillä äijillä.aika helvetinmoista legendaa heitetään kyllä täällä...huhhuh...ei oo todellista
veikkaan että kukaan teistä tietäjistä ei ole nähnytkään ca de bouta saatikka hommannut tietoa ihan koiran omistajilta eikä koirakirjoista mistä tollaiset legendat saavat alkunsa.
ja jos haastetta haluaa niin pitbull ei siihen oikein käy..se on aikas lepsu koira ja sen kanssa et joudu taistelemaan herrudestasi.
että eikös tuo paskanjauhaminen vois loppua kun ette asiasta yhtään mitään tiedä. - ....
*kiti* kirjoitti:
aika helvetinmoista legendaa heitetään kyllä täällä...huhhuh...ei oo todellista
veikkaan että kukaan teistä tietäjistä ei ole nähnytkään ca de bouta saatikka hommannut tietoa ihan koiran omistajilta eikä koirakirjoista mistä tollaiset legendat saavat alkunsa.
ja jos haastetta haluaa niin pitbull ei siihen oikein käy..se on aikas lepsu koira ja sen kanssa et joudu taistelemaan herrudestasi.
että eikös tuo paskanjauhaminen vois loppua kun ette asiasta yhtään mitään tiedä.ainakin toi zepi puhuu asiaa...muuten..otatko koiran pätemis syistä?munanjatkeeksi?
- zepi
*kiti* kirjoitti:
aika helvetinmoista legendaa heitetään kyllä täällä...huhhuh...ei oo todellista
että eikös tuo paskanjauhaminen vois loppua kun ette asiasta yhtään mitään tiedä....tavannut kaksi perroa.Nartun ja uroksen ja seurannut uroksen kasvua ja todellakin neuvoisin ottamaan nartun.Kuten staffisti sanoi niin tämä koira on jotain aivan eriä kuin palveluskoirat.
Koiran omistajilta on siis tietoa tullut ja niin myös kasvattajilta.Kyllä noita piikkipantoja käytetään Suomessakin (ystävä pelasti huonoista oloista mastiffin,jolla oli kyseistä pantaa käytetty koska veti paljon) ja tuolla rottweiler palstallakin oli puhuttu niistä.
Pitbullin vaikeus lienee koirakohtaista.Ei kovin lepsu jos huonosti kohtelee tms.
Miten pärjäät noin ison koiran kun se vetää?Nuo piikit pannassa ovat yksi keino estää veto.Itse kyllä tämän käytön tuomitsen.Koulutus on todellakin tarpeen.En todellakaan vertaisi perroa uros rotikkaan,on tämä sen verran vaativa rotu. Monet valtataistelut on käyty tämän kyseisen uroksen kanssa,mutta "murkku-iän" ohi mentyä on koira totellut ja hyväksynyt asemansa.
Onko sinulla *kiti* perroista omakohtaista kokemusta?Niin ja jos ihan mielenkiinnosta saan kysyä niin oletko Pitbullin tuonut mistä maasta? - sotaveteraani
jjj kirjoitti:
Olen nähnyt koiria, sekä voin sanoa, että rotikat ja dopperit on sylikoiria verrattuna tähän tapaukseen, joten otas selvää rodusta.
Sillä on amstaffin pää, mutta se on uroksilla suurinpiitein miehen rinnan levyinen, ja ulottuukin sinne pienemmillä äijillä.ottakaa juntit selvää ennen kuin revitte
olemattyomia leukojaane.
tässä teille faktaa
http://www.geocities.com/factumin_kotisivut
- jjj
koira on varmaan samanlainen kuin canario presa, erittäin iso taistelukoira, pitbull noin kaksinkertaisena. Amerikassa ja euroopassa sellaisia kasvatetaan, mutta sellaista koiraa ei kyllä pitäisi suomeen tuoda. Se on sellainen koira, että sen kanssa tulee pelkkää harmia ja rahan menoa, eikä sellaisia osaa kasvattaa kuin muutama harva ihminen.
- *Kiti*
ca de bou ja dogo canario on kaks aivan eri asiaa ja täysin erilaisia koiria ovat...niiden luonteet ei ole lähelläkään toisiaan eikä ne edes näytä samalta....canario on tuhat kertaa vaativampi kuin ca de bou ja se ei tod ole helppo koira mutta se ei sano eitä että ca de bou olis samanlainen jos nimet viittaa hieman samaan
- jjj
*Kiti* kirjoitti:
ca de bou ja dogo canario on kaks aivan eri asiaa ja täysin erilaisia koiria ovat...niiden luonteet ei ole lähelläkään toisiaan eikä ne edes näytä samalta....canario on tuhat kertaa vaativampi kuin ca de bou ja se ei tod ole helppo koira mutta se ei sano eitä että ca de bou olis samanlainen jos nimet viittaa hieman samaan
niinhän mä kirjoitinkin, mutta molemmat ovat samaa mastiffi -tyyppistä taistelukoiraa. Ja erittäin sukulaisia sekä erittäin paljon samannäköisiä ja erittäin vaikeita ja vaarallisia koiria näihin olosuhteisiin. Niitä ei juuri koulutella, mikäli ne hyväksyvät isännäksi jonkun, homma voi mennä hyvin, mutta ne voi yhtä hyvin haistattaa omistajilleee pitkät ja silloin voi tapahtua kamalia.
canario presa voi olla vielä kovempi, mutta ei nyt tuhat kertaa, ja rotikoista ym. ei kannata samassa lauseessa puhuakkaan.
tässä koko vertailu, noin ihan opiksi:
canario on hieman pienempi, mutta minun silmäni ei ainakaan erota rotua toisistaan, yleensä molemmat ovat isompia kuin rotumääritelmässä.
ca de bou:
WEIGHT: 150 pounds maximum
HEIGHT: 23 inches minimum
canario:
WEIGHT: 84-110 pounds maximum
HEIGHT: 21-25 inches - *Kiti*
jjj kirjoitti:
niinhän mä kirjoitinkin, mutta molemmat ovat samaa mastiffi -tyyppistä taistelukoiraa. Ja erittäin sukulaisia sekä erittäin paljon samannäköisiä ja erittäin vaikeita ja vaarallisia koiria näihin olosuhteisiin. Niitä ei juuri koulutella, mikäli ne hyväksyvät isännäksi jonkun, homma voi mennä hyvin, mutta ne voi yhtä hyvin haistattaa omistajilleee pitkät ja silloin voi tapahtua kamalia.
canario presa voi olla vielä kovempi, mutta ei nyt tuhat kertaa, ja rotikoista ym. ei kannata samassa lauseessa puhuakkaan.
tässä koko vertailu, noin ihan opiksi:
canario on hieman pienempi, mutta minun silmäni ei ainakaan erota rotua toisistaan, yleensä molemmat ovat isompia kuin rotumääritelmässä.
ca de bou:
WEIGHT: 150 pounds maximum
HEIGHT: 23 inches minimum
canario:
WEIGHT: 84-110 pounds maximum
HEIGHT: 21-25 incheskyllä ne erottaa...ihan selkeesti...
ja se tuhat kertaa oli hieman liioittelua mutta suuri ero niissä on.ca de bou on tasaisempi ja helpompi koira kuin canario. ja jokainen koira on persoona...toinen on toisenlainen kuin toinen ja olot missä koira elää heijastuu koiraan ja sen käytökseen..koirasta kuin koirasta saat vihaisen ja vaarallisen jos haluat..mullakin ois täällä sellanen tappajalauma että oksat pois jos vain olisin koiristani vaarallisia halunnut
ja mistään koirasta ei tuu hyvää väärissä käsissä, jokainen koira on koulutettava ja niillä on oltava selvät säännöt ja paikka perheessä on vahvaluonteiselle koiralle tehtävä selväksi.
puhutaanhan pitbullistakin kaikenlaista, miten se on vaikea ja vaarallinen...ei sovi lemmikiksi
eli aivan samoja asioita mitä meuhkaat ca de bousta ja canariosta..mutta kuinkas ollakaan pitti on kaikkea muuta mitä siitä puhutaan
saanko kysyä onko itselläsi miten paljon henkilökohtaista kokemusta ca de bousta ja canariosta...oletko esim elänyt sellaisen kanssa.
tunnut aika tarkkaan tietävän...vai onko kyseessä koirakirjoista luettu tieto...koska koirakirjat meuhkaavat samaan tapaan tietyistä koirista - jjj
*Kiti* kirjoitti:
kyllä ne erottaa...ihan selkeesti...
ja se tuhat kertaa oli hieman liioittelua mutta suuri ero niissä on.ca de bou on tasaisempi ja helpompi koira kuin canario. ja jokainen koira on persoona...toinen on toisenlainen kuin toinen ja olot missä koira elää heijastuu koiraan ja sen käytökseen..koirasta kuin koirasta saat vihaisen ja vaarallisen jos haluat..mullakin ois täällä sellanen tappajalauma että oksat pois jos vain olisin koiristani vaarallisia halunnut
ja mistään koirasta ei tuu hyvää väärissä käsissä, jokainen koira on koulutettava ja niillä on oltava selvät säännöt ja paikka perheessä on vahvaluonteiselle koiralle tehtävä selväksi.
puhutaanhan pitbullistakin kaikenlaista, miten se on vaikea ja vaarallinen...ei sovi lemmikiksi
eli aivan samoja asioita mitä meuhkaat ca de bousta ja canariosta..mutta kuinkas ollakaan pitti on kaikkea muuta mitä siitä puhutaan
saanko kysyä onko itselläsi miten paljon henkilökohtaista kokemusta ca de bousta ja canariosta...oletko esim elänyt sellaisen kanssa.
tunnut aika tarkkaan tietävän...vai onko kyseessä koirakirjoista luettu tieto...koska koirakirjat meuhkaavat samaan tapaan tietyistä koiristano ei ole kokemusta ja toivon, ettei suomessa kukaan sitä saisikaan.Olen nähnyt canarion, mallorquin olen nähnyt vain kuvissa. En todellakaan halua jankuttaa, mutta nämä kotoiset palvelukoirat, dopperit, rotikat yms. eivät todellakaan ole sama asia, eikä kaikkiin asioihin voi kasvatuksella vaikuttaa.
Ja tottakai ne on yksilöitä, niinkuin muutkin koirat, mutta sen tiedän tarkkaan, että jos saa vittumaisen yksilön, niin siihen ei tehoa kuin ase.
Se on typeryyttä, jos alkaakin mainita olevansa kykenevä moisten rotujen käsittelijänä, kun kokemusta on vain näistä kotoisista palvelualtteista roduista. Sekä tiedän myös, että niissäkin on työtä, rotikat alkaa olla taas aivan toisenlaisia, mitä 10 vuotta sitten. Nykyisin syntyy tosi teräviä yksilöitä.
Olen kasvattaja ja minulla on 30 vuoden kokemus koirista, enkä siltikään ikinä uskaltaisi kehua itseäni minkä tahansa koiran käsittelijänä. Oma rotuni on kanssa melko kova halutessaan, eikä se ole pieni koira, siltikin voi aina tulla yksilöitä, mitä en osaisi käsitellä.
Eikä myöskään kukaan kasvatuksen asiantuntija ole sanonut, että kasvattamalla näistä isoista taistelukoirista saa AINA yhteiskuntakelpoisen, kyllä myönnetään yleisesti, että on yksilöitä, mitkä pitää suoraan lopettaa, tietäen, että kasvatus ei vaan onnistu. Tämän myöntää myös kasvattajat, eikä kaikki luojan kiitos myy niitä kelle vaan.
Minulla ei ole koirakirjaa. Sekä pitbull on USA:ssa eniten lopetettu luonteensa takia, eikä omistajissa ole aina vikaa ollut, koira vaan on ollut täysin pitelemätön. Se on kuitenkin pienempi ja helpompi, mitä edellä mainitut.
Sulla on varmaan tarkempi silmä, mä en millään erottaisi niitä rotuja toisistaan, varsinkin jos ne olisi brindlejä, nyt ilman hampaita ja sarvia, mikä niitten ulkonäössä on se asia, mistä ne erottaa? - *Kiti*
jjj kirjoitti:
no ei ole kokemusta ja toivon, ettei suomessa kukaan sitä saisikaan.Olen nähnyt canarion, mallorquin olen nähnyt vain kuvissa. En todellakaan halua jankuttaa, mutta nämä kotoiset palvelukoirat, dopperit, rotikat yms. eivät todellakaan ole sama asia, eikä kaikkiin asioihin voi kasvatuksella vaikuttaa.
Ja tottakai ne on yksilöitä, niinkuin muutkin koirat, mutta sen tiedän tarkkaan, että jos saa vittumaisen yksilön, niin siihen ei tehoa kuin ase.
Se on typeryyttä, jos alkaakin mainita olevansa kykenevä moisten rotujen käsittelijänä, kun kokemusta on vain näistä kotoisista palvelualtteista roduista. Sekä tiedän myös, että niissäkin on työtä, rotikat alkaa olla taas aivan toisenlaisia, mitä 10 vuotta sitten. Nykyisin syntyy tosi teräviä yksilöitä.
Olen kasvattaja ja minulla on 30 vuoden kokemus koirista, enkä siltikään ikinä uskaltaisi kehua itseäni minkä tahansa koiran käsittelijänä. Oma rotuni on kanssa melko kova halutessaan, eikä se ole pieni koira, siltikin voi aina tulla yksilöitä, mitä en osaisi käsitellä.
Eikä myöskään kukaan kasvatuksen asiantuntija ole sanonut, että kasvattamalla näistä isoista taistelukoirista saa AINA yhteiskuntakelpoisen, kyllä myönnetään yleisesti, että on yksilöitä, mitkä pitää suoraan lopettaa, tietäen, että kasvatus ei vaan onnistu. Tämän myöntää myös kasvattajat, eikä kaikki luojan kiitos myy niitä kelle vaan.
Minulla ei ole koirakirjaa. Sekä pitbull on USA:ssa eniten lopetettu luonteensa takia, eikä omistajissa ole aina vikaa ollut, koira vaan on ollut täysin pitelemätön. Se on kuitenkin pienempi ja helpompi, mitä edellä mainitut.
Sulla on varmaan tarkempi silmä, mä en millään erottaisi niitä rotuja toisistaan, varsinkin jos ne olisi brindlejä, nyt ilman hampaita ja sarvia, mikä niitten ulkonäössä on se asia, mistä ne erottaa?mitä rotua kasvatat?
itse en ole kenh.koht tavannut kyseisiä koiria mutta olen jutellut puhelimessa/netissä omistajien kanssa. Canariosta sanotaan sen olevan todella hankala tapaus eikä aina välttämättä ole yhteiskuntakelpoinen eläjä. mutta ca de bousta puhutaan ihan muuta. canariota en ole koskaan edes haaveillut itselleni, vaikka onhan se tod hyvännäköinen koira ja mielenkiintoinen mutta ei.ensinnäkään en koiraa ota vain jos se näyttää hyvältä.
mutta canarioitakin on lapsiperheissä ja hyvin menee.
jas uurin eroavaisuus canarion ja ca de boun välillä on se koko..canario on isompi..toinen on pää ca de boun pää on erilainen...kropassa ja muussa rakenteessa ei niinkään ole eroja
mutta kaikista varoitteluistasi huolimatta aion hommata ca de bou tytön ja voin raportoida sinulle sitten kuinka meillä menee ja millanen otus siitä tulee/on tullut.olen aivan varma että oikealla kasvatuksella siitä saa hyvän koiran.
en odota siltä mitään koirarakkautta..omat koirani eivät tule toimeen uroskoirien kanssa ja se on mielstäni aivan normaalia.
mutta nyt pitää rientää töihin...palaillaan - jjj
*Kiti* kirjoitti:
mitä rotua kasvatat?
itse en ole kenh.koht tavannut kyseisiä koiria mutta olen jutellut puhelimessa/netissä omistajien kanssa. Canariosta sanotaan sen olevan todella hankala tapaus eikä aina välttämättä ole yhteiskuntakelpoinen eläjä. mutta ca de bousta puhutaan ihan muuta. canariota en ole koskaan edes haaveillut itselleni, vaikka onhan se tod hyvännäköinen koira ja mielenkiintoinen mutta ei.ensinnäkään en koiraa ota vain jos se näyttää hyvältä.
mutta canarioitakin on lapsiperheissä ja hyvin menee.
jas uurin eroavaisuus canarion ja ca de boun välillä on se koko..canario on isompi..toinen on pää ca de boun pää on erilainen...kropassa ja muussa rakenteessa ei niinkään ole eroja
mutta kaikista varoitteluistasi huolimatta aion hommata ca de bou tytön ja voin raportoida sinulle sitten kuinka meillä menee ja millanen otus siitä tulee/on tullut.olen aivan varma että oikealla kasvatuksella siitä saa hyvän koiran.
en odota siltä mitään koirarakkautta..omat koirani eivät tule toimeen uroskoirien kanssa ja se on mielstäni aivan normaalia.
mutta nyt pitää rientää töihin...palaillaanterrierejä, enkä aio sanoa rotua, koska kohta voisin kirjoittaa oman nimenikin, eikä se ole tämän tarkoitus. Minusta on mukava välillä jutella ilman henkilötietoja.
Enkä ollenkaan epäile kykyjäsi, mutta tiedän, että tulee ongelmia, koska kohta niitä on milloin kenelläkin ja se ei ole joka ihmisen koira. - *Kiti*
jjj kirjoitti:
terrierejä, enkä aio sanoa rotua, koska kohta voisin kirjoittaa oman nimenikin, eikä se ole tämän tarkoitus. Minusta on mukava välillä jutella ilman henkilötietoja.
Enkä ollenkaan epäile kykyjäsi, mutta tiedän, että tulee ongelmia, koska kohta niitä on milloin kenelläkin ja se ei ole joka ihmisen koira.ois ollu kiva tietää mikä on rotusi, mutta ei voi mitään jos et halua kertoa...en sitä kysynyt siinä mielessä että olisin päässyt mollaamaan vaan ihan mielenkiinnosta kun koirista ylipäätään tykkään tosipaljon.
no...ei se ca de bou ole jokaisen koira, mutta itse uskon tulevani toimeen sen kanssa ja saavani sen kunnialla kasvatettua...ja en ihan mummasutikassa sitä ole hankkimassa..olen lukenut ja tutkinut ja kusellyt kaiken mahdollisen kyseisen rodun edustajan omistajalta ja tulen vielä tapaamaankin ca de boun ennenkuin sen hommaan.
ja en usko että se on sellainen rotu mitä ihmiset hamuaa...moni ei siitä tiedä edes sen vertaa että sellainen on olemassa. vähä niinku pitbull, ei sitä kovin moni halua ja moni ei edes tiedä sitä, ei ole kuullutkaan...ja pähkäilin tuossa sitä että kun amerikassa pitbull on lopetetuin koira sun mukaan(mutta se ei esim. ole purematilaston ykköskoira ei edes kakkonen,kolmonen,nelonen...)niin miksi sitten suomen pitit ei ole aiheuttaneet ongelmia...melkein kaikki kuitenkin on tuotu amerikasta(osa rajan takaa)
eihän nämä koirat ole mitään jokatyypin pikkufifejä...mutta en voisi kuvitellakaan itselleni noutajaa tai perhoskoiraa tms. pidän kovaluonteisista ja jämäköistä koirista. koiralla pitää olla luonnetta, enkä tällä tarkoita sitä että sen pitää rähistä ja kovistella kaikille.
pidätkö pittiä ja ca de bouta miten samankaltaisina?niitä on kuitenkin molempia käytetty jonkinsortin taistelutoiminnassa?
ca de boukaan ei kutienkaan ole ihan sama koira enää siihen nähden mitä se alunperin on ollut. - jjj
*Kiti* kirjoitti:
ois ollu kiva tietää mikä on rotusi, mutta ei voi mitään jos et halua kertoa...en sitä kysynyt siinä mielessä että olisin päässyt mollaamaan vaan ihan mielenkiinnosta kun koirista ylipäätään tykkään tosipaljon.
no...ei se ca de bou ole jokaisen koira, mutta itse uskon tulevani toimeen sen kanssa ja saavani sen kunnialla kasvatettua...ja en ihan mummasutikassa sitä ole hankkimassa..olen lukenut ja tutkinut ja kusellyt kaiken mahdollisen kyseisen rodun edustajan omistajalta ja tulen vielä tapaamaankin ca de boun ennenkuin sen hommaan.
ja en usko että se on sellainen rotu mitä ihmiset hamuaa...moni ei siitä tiedä edes sen vertaa että sellainen on olemassa. vähä niinku pitbull, ei sitä kovin moni halua ja moni ei edes tiedä sitä, ei ole kuullutkaan...ja pähkäilin tuossa sitä että kun amerikassa pitbull on lopetetuin koira sun mukaan(mutta se ei esim. ole purematilaston ykköskoira ei edes kakkonen,kolmonen,nelonen...)niin miksi sitten suomen pitit ei ole aiheuttaneet ongelmia...melkein kaikki kuitenkin on tuotu amerikasta(osa rajan takaa)
eihän nämä koirat ole mitään jokatyypin pikkufifejä...mutta en voisi kuvitellakaan itselleni noutajaa tai perhoskoiraa tms. pidän kovaluonteisista ja jämäköistä koirista. koiralla pitää olla luonnetta, enkä tällä tarkoita sitä että sen pitää rähistä ja kovistella kaikille.
pidätkö pittiä ja ca de bouta miten samankaltaisina?niitä on kuitenkin molempia käytetty jonkinsortin taistelutoiminnassa?
ca de boukaan ei kutienkaan ole ihan sama koira enää siihen nähden mitä se alunperin on ollut.Joo, ei se pit purematilastojen ykkönen ole,se luku on suhteutettu rodun määrään, eli jos pit:ejä lopetetaan 30, kun yksilöitä on 3000 ja spk lopetetaan 400, kun yksilöitä on 100 000, niin suhteessa pit:ejä lopetetaan eniten. (määrät tempaisin hatusta esimerkin vuoksi).
Sama puremien kanssa, olet kai oman koirasi leuat nähnyt, melkoiset raateluhampaat ja tiedät sen puruvoiman, eli kun se koira hyökkää, jälki on poikkeuksetta kamalaa, jos joku hermostunut kultainen noutaja hyökkää, yleensä selviää kulmahampaan jäljillä, kultaiset noutajat purevat myös.
Luin tuossa ihan mielenkiinnosta rotujen historiaa ja sain sen käsityksen, että sekä pit, amstaff, bull ja staffi ovat peräisin englannista joskus keskiajan jälkeen, joku bulldog tyyppinen koira ja että myöskin nämä espanjalaiset taistelukoirien esi-isät olisivat sieltä peräisin. Eli on mahdollista, että näillä kaikilla on sama kantaisä. Mutta espanjankielisillä alueilla on järjestetty ja varmaan vieläkin järjestetään koiratappeluita ja noilla koirilla on se vielä verissä, mielestäni pit ja staffi ovat jalostetumpia, ts. taistelutahto on vähentynyt, kuitenkin pit on vielä hurjempi edelleen kuin staffi. En puhu yksilöistä. En ole koskaan pelännyt koiria, mutta jostain syystä ottaisin mielummin hoitooni staffistin staffin kuin sinun pit:isi. Omani eivät tietenkään sietäisi kumpaakaan.
Niistä papilloneista, ne voi olla kanssa tosi vihaisia, mutta pienenä koirana niitä ei pidetä niin vaarallisina. (Sattuu varmaan tarpeeksi kuitenkin). Näin nimittäin jonkun eläinlääkäriohjelman, jossa rokotettiin tms. jotain pientä koiraa, oisko chichua, niin se koira oli niin jumalattoman vihainen ja sillä oli sellainen sormustimen kokoinen kuonokoppa. :D
Kyllä kuonokoppia eläinlääkäreillä varmaan on, mutta en ole koskaan ennen nähnyt niitä käytettävän. Mutta pikkukoira käyttäytyi niin, että oli varmaan ihan aiheellista.
Tiesitkös, että siellä koirat.com joku kyseli kanssa sitä samaista mallorcan koiraa? Mistähän moinen innostus? - jjj
*Kiti* kirjoitti:
ois ollu kiva tietää mikä on rotusi, mutta ei voi mitään jos et halua kertoa...en sitä kysynyt siinä mielessä että olisin päässyt mollaamaan vaan ihan mielenkiinnosta kun koirista ylipäätään tykkään tosipaljon.
ca de boukaan ei kutienkaan ole ihan sama koira enää siihen nähden mitä se alunperin on ollut.hei, löysin USA:n nettisivuilta tämän siitä koirasta, mikäli oikein ymmärrän, osa ihmisistä väittää alkup. rodun hävinneen kokonaan!?!
As organized dog-fighting waned on the rest of the continent, it continued on the islands off the Spanish coast. On the Balearic island of Mallorca, one breed has been recognized by FCI. Officially called the Perra de Presa Mallorquin, much controversy exists over whether he is now extinct or not. Although he is still listed on the FCI roster, Spanish judges and dog breeders say the Mallorquin has completely disappeared. Americans at a recent rural Spanish show for Pit Bulls and other fighting dogs said, however, six times as many Mallorquin Bulldogs were entered as Pit Bulls. Whether these dogs represent a reconstruction of the breed or a revival is a matter to be settled in time.
- harriet
voisitko ajatella että miettisit vielä rotua/terrieriä? Itselläni on 5-vuotias parson narttu..terrieri, jolle ei nyt enää päivittäin, mutta vieläkin lähes, saa muistuttaa missä mennään.Terrieri on tulinen rotu(mutta oikein koulutettuna;maailman paras)että en suosittelisi pahimmalle vihamiehellenikään yhtään enemmän tempperamentia omaavaa rotua. Siksi on myös todella ärsyttävää kun mm. shäfereiden omistajat suhtautuvat terriereihin kuin "pikkukoiriin"
- *Kiti*
suomessa näitä koiria on tasan yksi. lisää saattaa olla tulossa. on todella harvinainen.
seuraava koira mikä minulle tulee on ca de bou mutta siihen menee aikaa kun on nuita muita röheltäjiä.kotona tallustelee pitbull,rotikka ja bullmastiffi.
ca de bou on hyvin leikkiä ja omanlaisen huumorintajun omaava koira ja se on ketterä ja vaatii paljon tekemistä. hyviä vahteja ovat ja luupäisiä mutta en usko sen olevan urosrotikkaa hankalampi...ainakin mitä olen jutellut ca de bou ihmisen kanssa.
ja pitbull ei kyllä tod ole mikään vaativa koira sen voin ihan omasta kokemuksesta sanoa
kiva kun on muitakin rodusta kiinnostuneita :DD
se on mahtava koira...ja itseni pitää varmaan alkaa jo pikkuhiljaakohtapuoleen metsästelemään kasvattajia ulkomailta ja varailemaan pentuja koska sen oikean koiran saantiin voi mennä vuosia. - jjj
*Kiti* kirjoitti:
suomessa näitä koiria on tasan yksi. lisää saattaa olla tulossa. on todella harvinainen.
seuraava koira mikä minulle tulee on ca de bou mutta siihen menee aikaa kun on nuita muita röheltäjiä.kotona tallustelee pitbull,rotikka ja bullmastiffi.
ca de bou on hyvin leikkiä ja omanlaisen huumorintajun omaava koira ja se on ketterä ja vaatii paljon tekemistä. hyviä vahteja ovat ja luupäisiä mutta en usko sen olevan urosrotikkaa hankalampi...ainakin mitä olen jutellut ca de bou ihmisen kanssa.
ja pitbull ei kyllä tod ole mikään vaativa koira sen voin ihan omasta kokemuksesta sanoa
se on mahtava koira...ja itseni pitää varmaan alkaa jo pikkuhiljaakohtapuoleen metsästelemään kasvattajia ulkomailta ja varailemaan pentuja koska sen oikean koiran saantiin voi mennä vuosia.tiesitkös, että canario presa koiran omistaja sai ensimmäisenä murhasta tuomion, kun koira tappoi vastaan tulleen nuoren naisen. Alemmassa oikeusasteessa verrattiin teon suunnitelmallisuuteen sillä, että talutti kyseisen rotuista koiraa. Ylemmissä asteissa teko aleni tapoksi.
Että sillälailla. USASSa niitä on enemmänkin, ja sielläkin verrataan niitä varmistamattomaan käsiaseeseen. Koira ei välttämättä koskaan tee mitään, mutta se ei todellakaan ole mikään pk -koira, eikä vartiokoira, kahlekoira se on. Suomessa vaan yltää koiran omistajan vastuu sinnekkin, jos koira raatelee varkaan. Ja sellaista koiraa ei saa irti toisesta muuta kuin ampumalla sen, ellei ole joku painonnostaja, siltikään ei saa leukoja auki.
herrajumala, kun täällä on älytöntä porukkaa, ottakaa asioista selvää!! Ikävä kyllä, näyttää siltä, että täällä ei todellakaan kukaan koiraa tunne!!! - jjj
*Kiti* kirjoitti:
se on mahtava koira...ja itseni pitää varmaan alkaa jo pikkuhiljaakohtapuoleen metsästelemään kasvattajia ulkomailta ja varailemaan pentuja koska sen oikean koiran saantiin voi mennä vuosia.tässäpä sulle kasvattajan kuvaus, tosin presa rodusta, joka on suht sama. Ja ´mitä sinä sillä pennulla tekisit, se ei kauaa toisten kanssa toimeen tulisi, palveluskoiraksi siitä ei ole, toisten koirien luo sitä ei voi viedä, suomessa liian vaarallinen vartioon tai suojeluun???
Presa Canario - This breed is especially suited to guarding and defense. The Presa Canario (Dogo Canario) is affectionate, docile and well-behaved with his owner and family, but fierce with strangers. They are independent and aggressive with other dogs, both of his own breed and other breeds. Though they are an incredibly powerful and fearless animal, it is known for its great devotion to its human family, and it is known to accept children in the home. This is a dog that will stay by its master's side at all times and is never known to stray. It is protective by nature and will not hesitate to attack anyone whom it perceives as a threat to its family or home.
tai tietysti sä voit syöttää sille vanhat koirasi.
Ja tietysti pyytäisin huomioimaan, että nämä ovat kasvattajien kuvauksia, kuten tiedetään, meillä on joskus vähän taipumus pyöristellä koiriemme ominaisuuksia.
- Staffisti
Mitä tällaisella koiralla suomen oloissa tekee? Siis niinkun mitä sen kansa voisi harrastaa tai missä sen kanssa voisi olla? Vai olisiko se vaan sitä varten että voisi sanoa kavereille että mulla on himassa peto komerossa? ;)
En rotua tunne, mutta kiinnostaisi että onko sillä mitään käyttöarvoa?- Staffisti
Sitäpä vähän epäilinkin.. :(
Harmi. - *Kiti*
sen kanssa voi kyllä olla ihan normaalisti...oleskella kotosalla, lenkkeillä mitä nyt haluaa...sen sortin koiralla ei kuitenkaan mitään agilityä harrasteta,liian raskas siihen...koiraharrastuksia on monia jos johonkin haluaa osallistua niin mikäs siinä...parhaimmillaan se lienee suojelussa..harrastus sekin.
ja toisaalta nykyisten koirieni kanssa en harrasta mitään muuta kuin leikkimistä, metissä juoksentelua kepin perässä, makkaran etsimisä yms...mutta en käy missään erinäisissä harrastushommeleissa...pitbullin kanssa pienimuotoisesti harrastetaan ja treenataan taakanvetoa mikä sopii myös ca de boulle ja on oikein mukavaa ainakin pittini mielestä.
sen kanssa voi kyllä viettää ihan normaalia koiranomistajan elämää, siinä missä esim. staffin omistajakin. - Staffisti
*Kiti* kirjoitti:
sen kanssa voi kyllä olla ihan normaalisti...oleskella kotosalla, lenkkeillä mitä nyt haluaa...sen sortin koiralla ei kuitenkaan mitään agilityä harrasteta,liian raskas siihen...koiraharrastuksia on monia jos johonkin haluaa osallistua niin mikäs siinä...parhaimmillaan se lienee suojelussa..harrastus sekin.
ja toisaalta nykyisten koirieni kanssa en harrasta mitään muuta kuin leikkimistä, metissä juoksentelua kepin perässä, makkaran etsimisä yms...mutta en käy missään erinäisissä harrastushommeleissa...pitbullin kanssa pienimuotoisesti harrastetaan ja treenataan taakanvetoa mikä sopii myös ca de boulle ja on oikein mukavaa ainakin pittini mielestä.
sen kanssa voi kyllä viettää ihan normaalia koiranomistajan elämää, siinä missä esim. staffin omistajakin.Onko näitä edes yritetty esim. tokossa saada luokissa ylöspäin? Tiedätkö?
Suomen mm-joukkueessa oli eräs vuosi staffi yhtenä edustajana :) Aika makee saavutus!
Joo kotikoirana menee koira kuin koira. Sain vaan näistä jutuista käsityksen ettei sitä voi viedä eläinten eikä ihmisten ilmoille.. :(
No pitäishän se jo tietää että kasvatuksella voi saada ihmeitä aikaan, suuntaan jos toiseen.
Eli ajokoiran saa suht ajamattomaksi, taistelukoiran taistelemattomaksi jne. - jjj
Staffisti kirjoitti:
Onko näitä edes yritetty esim. tokossa saada luokissa ylöspäin? Tiedätkö?
Suomen mm-joukkueessa oli eräs vuosi staffi yhtenä edustajana :) Aika makee saavutus!
Joo kotikoirana menee koira kuin koira. Sain vaan näistä jutuista käsityksen ettei sitä voi viedä eläinten eikä ihmisten ilmoille.. :(
No pitäishän se jo tietää että kasvatuksella voi saada ihmeitä aikaan, suuntaan jos toiseen.
Eli ajokoiran saa suht ajamattomaksi, taistelukoiran taistelemattomaksi jne.kuten tässä jo on tullut mainittuakin, ne eivät rotuna sovi tokoon, eivät, vaikka joku yksilö voittaisi maailmanmestaruuden. Ne eivät ole luonteeltaan pk -koiria. Eikä niitä pitäisi koskaan myydä toko koirina.
Ne on taistelukoiria, espanjassa, puerto ricossa ym. järjestetään niitä vieläkin (koiratappeluita), tosin koiratappeluita ei pidetä turistivetonaulana, niinkuin härkätaisteluja. Homman laillisuudesta en tiedä.
Etelä-amerikassa taidetaan myös järjestää vastaavia tapahtumia, sieltähän on peräisin "sivistyneempi" versio, dogo argentino (anteeksi kirjoitusasu), joka on käsittääkseni jollain tavalla sukua näille muille. - *Kiti*
Staffisti kirjoitti:
Eli ajokoiran saa suht ajamattomaksi, taistelukoiran taistelemattomaksi jne.suomessa ei ainakaan...kun ca de bouta ei täällä taida tosiaan olla kuin se yksi.
ja ei se ihmisvihainen koira ole...eikä syö kaikkea mikä liikkuu tai ääntelee. Ja moni rotu on sellainen että ei siedä toisia koiria..varsinkin urokset ovat niitä jotka eivät hyvällä katso toisia uroksia ja se on mielestäni ihan normaalia. eikä me ihmiset sitä paitsi siedetä aina toisiamme miksi odottaisimme koirilta sitä. ja sosialistaminen on tärkeä juttu mikä auttaa paljon. pitistä sanotaan ettei se voi sietää minkäänmoista toista koiraa, kummasti tuo mein úkko tulee toimeen toisten koirien kanssa...ei kyllä kaikkia uroksia siedä mutta tosi monet kyllä.
ja tiedät varmaan mitä soopaa staffistakin on jauhettu...lehdistä saa lukee "tappajakoira"juttuja yms. ja miten ne jutut sitten loppupelissä pitävät paikkansa...ei mitenkään. - jjj
Staffisti kirjoitti:
Eli ajokoiran saa suht ajamattomaksi, taistelukoiran taistelemattomaksi jne.kasvatus kaikkea tee, sekä on äärettömän typerää ja julmaa hankkia esim. ajokoira ja yrittää estää siltä vietit, jotka sille on kehitetty vuosisatojen ajan. Sillä tavalla tulee hullu koira hyvinkin helposti. Jos koiran taipumuksia halutaan muuttaa, kyllä jalostustyö on ainoa oikea ratkaisu. Tietyt vietit on koodattu koiran geeneihin niin vahvasti ja syvälle, että niihin ei kasvatus vaikuta, paimenkoirakin menee paimentamaan lampaita, vaikka eivät olisi ikinä moisia nähneet.
Onhan ne staffitkin aikoinaan melkoisia taistelijoista koostaan huolimatta olleet. Nykyiset ovat kuitenkin kivoja koiria. Eikös amstaffi, staffi, pitbull ja bull ole samasta rungosta peräisin? Siltikin kyseisistä roduista putkahtaa aikaajoin joku atavistinenkin tyyppi, mihin ei pure mitkään kasvatusmenetelmät. - Iia
jjj kirjoitti:
kasvatus kaikkea tee, sekä on äärettömän typerää ja julmaa hankkia esim. ajokoira ja yrittää estää siltä vietit, jotka sille on kehitetty vuosisatojen ajan. Sillä tavalla tulee hullu koira hyvinkin helposti. Jos koiran taipumuksia halutaan muuttaa, kyllä jalostustyö on ainoa oikea ratkaisu. Tietyt vietit on koodattu koiran geeneihin niin vahvasti ja syvälle, että niihin ei kasvatus vaikuta, paimenkoirakin menee paimentamaan lampaita, vaikka eivät olisi ikinä moisia nähneet.
Onhan ne staffitkin aikoinaan melkoisia taistelijoista koostaan huolimatta olleet. Nykyiset ovat kuitenkin kivoja koiria. Eikös amstaffi, staffi, pitbull ja bull ole samasta rungosta peräisin? Siltikin kyseisistä roduista putkahtaa aikaajoin joku atavistinenkin tyyppi, mihin ei pure mitkään kasvatusmenetelmät.Nyt taitaa olla niin, että tuota suomen ainoaakin mallorclaista ollaan antamassa pois.
Eli mitään ihan puppua rodun luonteesta ja taipumuksista täällä EI puhuta.
Kummallista että ihmisten pitää päätään hakata seinään. Mitään päättelykykyä, kyseenalaistamista, asioiden puolueetonta tutkailua? Voi kun sä vaan haluat.
*Kiti* ehdotan että etsit tämän mallorcalaisen omistajan joka koiraansa on pois antamassa, ja vaikka häneltä kysyt varmasti tässä vaiheessa jo objektiivisen mielipiteen? - Lotkotus
Iia kirjoitti:
Nyt taitaa olla niin, että tuota suomen ainoaakin mallorclaista ollaan antamassa pois.
Kummallista että ihmisten pitää päätään hakata seinään. Mitään päättelykykyä, kyseenalaistamista, asioiden puolueetonta tutkailua? Voi kun sä vaan haluat.
*Kiti* ehdotan että etsit tämän mallorcalaisen omistajan joka koiraansa on pois antamassa, ja vaikka häneltä kysyt varmasti tässä vaiheessa jo objektiivisen mielipiteen?Siis eipä nyt viitsittäisi noin rankalla kädellä yleistää.
Jos meitin naapurinmummo antaa bichon friseensä siksi poies ettei kykene sitä kouluttamaan, ovatko tällöin kaikki kyseisen rodun edustajat mahdottomia käsitellä?
Naurettavaa on myös mielestäni sanoa että "Ou mai gaad, älkää missään nimessä Suomen maahan moisia teurastajia ainakaan lisää tuoko", koira se on tuokin. Ei tehdä siitä mielikuvissamme mitään kaiken yläpuolella olevaa, reikäpäistä tappajaa.
Ja tuo toko-homma, voe pyhä jysäys!
Koska olette kuulleet että jonkun rodun KAIKKI edustajat(tai edes joka kolmas)olisi sovelias tokoiluun? Siis kysehän ei ole ylipäätään siitä onko Ca de Bousta rotuna tokoiluun vaan siitä että eiköhän niitä yksilöitä siinäkin rodussa ole yhtä paljon kuin koiriakin..
Ja eihän tässä ilmeisesti ensisijaisesti haettukaan koiraa tottelevaisuuskokeisiin. - guitar
Lotkotus kirjoitti:
Siis eipä nyt viitsittäisi noin rankalla kädellä yleistää.
Jos meitin naapurinmummo antaa bichon friseensä siksi poies ettei kykene sitä kouluttamaan, ovatko tällöin kaikki kyseisen rodun edustajat mahdottomia käsitellä?
Naurettavaa on myös mielestäni sanoa että "Ou mai gaad, älkää missään nimessä Suomen maahan moisia teurastajia ainakaan lisää tuoko", koira se on tuokin. Ei tehdä siitä mielikuvissamme mitään kaiken yläpuolella olevaa, reikäpäistä tappajaa.
Ja tuo toko-homma, voe pyhä jysäys!
Koska olette kuulleet että jonkun rodun KAIKKI edustajat(tai edes joka kolmas)olisi sovelias tokoiluun? Siis kysehän ei ole ylipäätään siitä onko Ca de Bousta rotuna tokoiluun vaan siitä että eiköhän niitä yksilöitä siinäkin rodussa ole yhtä paljon kuin koiriakin..
Ja eihän tässä ilmeisesti ensisijaisesti haettukaan koiraa tottelevaisuuskokeisiin.kaikki muut tällä palstalla taitaa tietää sentään jotain koirista, sinä paljastit tietämättömyytesi. Yleensä mielipiteilläkin pitää olla jonkun näköistä perusteltua taustaa.
Ja typerä esimerkkisi:
bichon ei ole taistelukoirarotu. - Lotkotus
guitar kirjoitti:
kaikki muut tällä palstalla taitaa tietää sentään jotain koirista, sinä paljastit tietämättömyytesi. Yleensä mielipiteilläkin pitää olla jonkun näköistä perusteltua taustaa.
Ja typerä esimerkkisi:
bichon ei ole taistelukoirarotu.Vai perusteltua taustaa...hmm...Mielestäni on muiden ihmisten ali-arviointia ruveta perustelemaan asioita jotka ovat selviöitä, tässä tapauksessa koirien käyttäytymiseen liittyen.
Bichonia en tietääkseni väittänytkään taistelukoiraroduksi. Lukemisen ymmärtäminen on itse lukutaidon ohella verraton taito. Sitä voi ja kannattaa hyödyntää, se on jopa suositeltavaa.
Jospa hieman tarkennat mihin kaipaat perusteltua taustaa niin kyllä sitä mielelläni sinulle rautalangasta väännän. - zepi
guitar kirjoitti:
kaikki muut tällä palstalla taitaa tietää sentään jotain koirista, sinä paljastit tietämättömyytesi. Yleensä mielipiteilläkin pitää olla jonkun näköistä perusteltua taustaa.
Ja typerä esimerkkisi:
bichon ei ole taistelukoirarotu....olen henk.koht. suunnilleen samaa mieltä kuin jjj.Samaa mieltä olen myös siitä ettei saisi yleistää.Mutta kun perrolle on tyypillistä tietyt luonteenpiirteet.Sitä yhä edelleen käytetään koiratappeluissa ym.Näyttelytarkoituksiin kasvattaminen on tehnyt perrosta taipuvaisemman ja lempeän seuralaisen, vaikka se yhä on sinnikäs,vahva ja valpas.
Itsekin mietin mitä kyseisellä koiralla periaatteessa tekee.Siitä ei ole agilityyn rakenteensa vuoksi...ja koulutettavuus ei ole pk-koirien luokkaa.Ehkä on mukava paistatella sen karskissa maineessa ja ulkonäössä??Tiedä häntä...
Koiraa ei suositella lasten seuraan,ei toisten koirien seuraan ja sitä ei ole helppo kouluttaa. Viimeisestä voin olla aivan varma.Itse seurannut kahden perron aikuistumista.Uroksen ja nartun. Narttua en ole pentuvuosien jälkeen nähnyt,mutta urosta näen silloin tällöin.Varsinkin ns. murkku-ikä oli raastavaa koiran omistajien kannalta.Koira kun tahtoi haastaa riitaa jokaisen vastaantulevan niin nelijalkaisen kuin kaksijalkaisenkin kanssa.Lopulta se kastroitiin ja jäi uhot siihen.Tosin uroksia ei voi sietää.
Totteleminen on huippuluokkaa sisällä.Ulkona keskittyminen herpaantuu jos muita koiria lähellä.Itse pari kertaa ulkoiluttanut ja täytyy sanoa,että pari kertaa pelotti josko koira pääsisi irti kun niin lujasti veti.
Koiran omistajalla on kokemusta bullmastiffeista, staffeista ja piteistä.Tämä on kyllä eri luokkaa kuin sillä taistelun tahto on niin tuoreessa muistissa.
Koira on tosin erittäin uskollinen "mammalle" ja "papalle",mutta puolustaa heitä liikaa.Voisi sanoa,että koira ei ole yhteiskuntakelpoinen. Sitä ei voisi kuvitellakaan vievänsä minnekkään missä on suuria määriä ihmisiä.
Nartulla menee kuulemani mukaan hieman paremmin ja se käyttäytyy arvokkaasti ja on hieno yhteiskunnan jäsen.
Kun pentuna molemmat näin niin ne vaikuttivat kamalan pelokkailta (6kk iässä) ja yrittivät aggressiivisuudellaan sen peittää...
Haluaisinkin tietää Pasi mikä sinut on saanut kiinnostumaan juuri tästä rodusta?Ulkonäkö??
P.S Jos joku ei saa bichonia kasvatettua niin tuskin siitä luopumaan joutuu...jos taas perroa ei saa koulutettua niin siinä on monenlaisen riskin vaaraa. - guitar
Lotkotus kirjoitti:
Vai perusteltua taustaa...hmm...Mielestäni on muiden ihmisten ali-arviointia ruveta perustelemaan asioita jotka ovat selviöitä, tässä tapauksessa koirien käyttäytymiseen liittyen.
Bichonia en tietääkseni väittänytkään taistelukoiraroduksi. Lukemisen ymmärtäminen on itse lukutaidon ohella verraton taito. Sitä voi ja kannattaa hyödyntää, se on jopa suositeltavaa.
Jospa hieman tarkennat mihin kaipaat perusteltua taustaa niin kyllä sitä mielelläni sinulle rautalangasta väännän.itse mitä toiset kirjoittaa, miksi otit bichonin taistelukoirista käytävään keskusteluun.
Lisäksi, tietyt rodut ovat ehdottomasti parhaita toko:ssa ja tiettyjä rotuja siellä ei näy, edes yksilöinä. - jjj
zepi kirjoitti:
...olen henk.koht. suunnilleen samaa mieltä kuin jjj.Samaa mieltä olen myös siitä ettei saisi yleistää.Mutta kun perrolle on tyypillistä tietyt luonteenpiirteet.Sitä yhä edelleen käytetään koiratappeluissa ym.Näyttelytarkoituksiin kasvattaminen on tehnyt perrosta taipuvaisemman ja lempeän seuralaisen, vaikka se yhä on sinnikäs,vahva ja valpas.
Itsekin mietin mitä kyseisellä koiralla periaatteessa tekee.Siitä ei ole agilityyn rakenteensa vuoksi...ja koulutettavuus ei ole pk-koirien luokkaa.Ehkä on mukava paistatella sen karskissa maineessa ja ulkonäössä??Tiedä häntä...
Koiraa ei suositella lasten seuraan,ei toisten koirien seuraan ja sitä ei ole helppo kouluttaa. Viimeisestä voin olla aivan varma.Itse seurannut kahden perron aikuistumista.Uroksen ja nartun. Narttua en ole pentuvuosien jälkeen nähnyt,mutta urosta näen silloin tällöin.Varsinkin ns. murkku-ikä oli raastavaa koiran omistajien kannalta.Koira kun tahtoi haastaa riitaa jokaisen vastaantulevan niin nelijalkaisen kuin kaksijalkaisenkin kanssa.Lopulta se kastroitiin ja jäi uhot siihen.Tosin uroksia ei voi sietää.
Totteleminen on huippuluokkaa sisällä.Ulkona keskittyminen herpaantuu jos muita koiria lähellä.Itse pari kertaa ulkoiluttanut ja täytyy sanoa,että pari kertaa pelotti josko koira pääsisi irti kun niin lujasti veti.
Koiran omistajalla on kokemusta bullmastiffeista, staffeista ja piteistä.Tämä on kyllä eri luokkaa kuin sillä taistelun tahto on niin tuoreessa muistissa.
Koira on tosin erittäin uskollinen "mammalle" ja "papalle",mutta puolustaa heitä liikaa.Voisi sanoa,että koira ei ole yhteiskuntakelpoinen. Sitä ei voisi kuvitellakaan vievänsä minnekkään missä on suuria määriä ihmisiä.
Nartulla menee kuulemani mukaan hieman paremmin ja se käyttäytyy arvokkaasti ja on hieno yhteiskunnan jäsen.
Kun pentuna molemmat näin niin ne vaikuttivat kamalan pelokkailta (6kk iässä) ja yrittivät aggressiivisuudellaan sen peittää...
Haluaisinkin tietää Pasi mikä sinut on saanut kiinnostumaan juuri tästä rodusta?Ulkonäkö??
P.S Jos joku ei saa bichonia kasvatettua niin tuskin siitä luopumaan joutuu...jos taas perroa ei saa koulutettua niin siinä on monenlaisen riskin vaaraa.muuten rotua edes alkuperäisessä muodossaan olemassa, vai mitä tuo leike tarkoittaa, minkä liitin viestiin: lue *kiti* tämä??
Käsittääkseni jotkut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että mallorcan koira (alkuperäinen) olisi hävinnyt, kanarian koira on vielä jäljellä. Tämän haluaisin tietää ihan yleissivistyksenkin puolesta??? - *Kiti*
jjj kirjoitti:
muuten rotua edes alkuperäisessä muodossaan olemassa, vai mitä tuo leike tarkoittaa, minkä liitin viestiin: lue *kiti* tämä??
Käsittääkseni jotkut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että mallorcan koira (alkuperäinen) olisi hävinnyt, kanarian koira on vielä jäljellä. Tämän haluaisin tietää ihan yleissivistyksenkin puolesta???käsittääkseni ja mitä olen tietooni asioita kaivanut niin alkuperäinen mallorcan bulldoggi on suht sukupuuttoon kadonnut rotu joka sitten uudelleen kehiteltiin/elvytettiin, käyttämällä niitä harvoja koiria joissa oli vielä alkuperäisen mallorcan dogin verta ja perimää ja muita molossityyppisiä koiria.
- zepi
jjj kirjoitti:
muuten rotua edes alkuperäisessä muodossaan olemassa, vai mitä tuo leike tarkoittaa, minkä liitin viestiin: lue *kiti* tämä??
Käsittääkseni jotkut asiantuntijat ovat sitä mieltä, että mallorcan koira (alkuperäinen) olisi hävinnyt, kanarian koira on vielä jäljellä. Tämän haluaisin tietää ihan yleissivistyksenkin puolesta???Mallorcandoggi hyväksyttiin FCI:n rekisteriin 1946 ja tuolloin esikuvana olivat alkuperäiset jäljellä olleet koirat.Nykyinen mallorcandoggi on enemmänkin "uusi versio" alkuperäisestä.Tämän rotuisia koiria ,ja koiria joissa oli tiettävästi Mallorcalaisen verta risteytettiin keskenään.Myös kokonaan eri rotuja käytettiin rodun elvyttämiseen.
Maailmassa on nykyään Mallorcandoggeja tiettävästi noin 400 ja risat.Pienen kysynnän vuoksi rotu on harventumassa.
Tietämäni kennelit jotka tätä rotua kasvattavat ovat:
Hollanti: http://home.planet.nl/~thoma472/
Ranska: http://www.iberican-kennel.com/
kasvattajia on olemassa ja mielestäni Ruotsissakin pitäisi olla,mutta en ole varma.Tuttuni koira on tuolta Hollannin kasvattajalta.
Saksalainen rotuyhdistys:
http://www.cadebou.de/infothek.htm
Itse en enenpää osaa rodusta valitettavasti kertoa.Toivottavasti sentään jotain irti saitte.
PS.*kiti* jos saisin tuosta pitistäsi kysyä,että onko ulkomaantuonti?Mistä maasta? - jjj
zepi kirjoitti:
Mallorcandoggi hyväksyttiin FCI:n rekisteriin 1946 ja tuolloin esikuvana olivat alkuperäiset jäljellä olleet koirat.Nykyinen mallorcandoggi on enemmänkin "uusi versio" alkuperäisestä.Tämän rotuisia koiria ,ja koiria joissa oli tiettävästi Mallorcalaisen verta risteytettiin keskenään.Myös kokonaan eri rotuja käytettiin rodun elvyttämiseen.
Maailmassa on nykyään Mallorcandoggeja tiettävästi noin 400 ja risat.Pienen kysynnän vuoksi rotu on harventumassa.
kasvattajia on olemassa ja mielestäni Ruotsissakin pitäisi olla,mutta en ole varma.Tuttuni koira on tuolta Hollannin kasvattajalta.
Itse en enenpää osaa rodusta valitettavasti kertoa.Toivottavasti sentään jotain irti saitte.
PS.*kiti* jos saisin tuosta pitistäsi kysyä,että onko ulkomaantuonti?Mistä maasta?dank, siinä meni loppuilta, saksa on ruosteessa, hollanti menee arvailuksi sen pohjalta ja ranskaa en osaa ollenkaan!!!
Sen mitä tavatuksi sain, eiköhän olla oltu oikeilla linjoilla.. - Päivi Laakkonen
zepi kirjoitti:
Mallorcandoggi hyväksyttiin FCI:n rekisteriin 1946 ja tuolloin esikuvana olivat alkuperäiset jäljellä olleet koirat.Nykyinen mallorcandoggi on enemmänkin "uusi versio" alkuperäisestä.Tämän rotuisia koiria ,ja koiria joissa oli tiettävästi Mallorcalaisen verta risteytettiin keskenään.Myös kokonaan eri rotuja käytettiin rodun elvyttämiseen.
PS.*kiti* jos saisin tuosta pitistäsi kysyä,että onko ulkomaantuonti?Mistä maasta?Suomeen on tuotu 3 koiraa; 1 narttu ja 2 urosta ja 1 narttua odotellaan edelleen tänne. Pentueita meillä ei ole ainuttakaan synynyt vielä, ehkäpä tulevaisuudessa. Olipa kamalaa luettavaa tämä viesti ketju. Toiset teistä puhuu aidasta ja toiset sen aidan seipäistä.
Jos aloitaisin ihan Perusasiasta: Perro = koira!
Ei siis mikään rotu!
Ja eipä Saosta olla luopumassa! Kuka kumma moista kertoo?
Ca de Bou, Perro Dogo Mallorquin, Dogue de Majorque - ja presa on ihan erirotu ja se on tosiaan kovempi ja isompi koira.
Meillä ja siskoni perheellä on kokemusta tästä rodusta nyt muutamalta vuodelta ja sanoisin että, aivan ihana. Siskoni mies on vuosia ollut tekemisissä koirien kanssa ja kun törmäsimme tähän rotuun sen hankinta heille oli selvää. Jo senkin takia että, koira on molossi mutta sen kuononpituus on pitempi kuin Bordeauxin, jolla on hengitysvaikeuksia liian lyhyeksi jalostetun kuonon kanssa ( kumma kyllä kuonot Euroopassa on pitempiä Bordeoilla.) Luotimme entiseen ystävääni joka välittää koiria varsinkin Espanjasta
- varoitukseksi muillekin; Tähän henkilöön ei kannata luottaa jos ei halua kymmeniätuhansia menettää... Siskoni mies haki viimeisimmän koiran itse Espanjan Ca de Bou-yhdistyksen puheenjohtajalta, Sai tosi paljon tieto rodusta sen menneisyydestä ja siitä minkälaisia näiden koirien tulee olla. On valitettavaa että, suurin osa varsinkin Puolassa ja Venäjällä ei ole puhdasrotuisia vaan koirista paistaa todella Englannin bulldoggi tai bullmastiffi jota siellä rodun jalostukseen on käytetty. Tietysi rodussa kuin rodussa on kovia ja pehmeämpiä koiria. Ainakin Espanjassa luotetaan lapsetkin olemaan koirien kanssa. Meillä Sao on koiranpentujen kanssa eikä koskaan ole taphatunut yhtäkään vahinkoa ja perheen muiden koirien kanssa ja kaikkien tuttujen koirien kanssa jotka käy kylässä, eikä ongelmia ole vaikka vieraiden reviirille tullaan. Poika on kyllä todella uskollinen ja lämmin lemmikki ja muistaa nuolla isolla kiellellä ja sydämellä vieraiden naamat puhtaaksi, varsinkin niiden joista se pitää todella.
Jokaisella meillä on oikeus valita rotu joka miellyttää meitä, ja meillä ihmisillä voi olla tärkeä tehtävä suojella, rakastaa ja jopa kasvattaa rotua, myös tätäkin.
Puhdasrotuisia koiria on olemassa noin 300 yksilöä. Kenenkään ei tarvitsisi joutua puolustelemaan; Miksi rakastaa jotain; Kyllä Ca De Bou on paikkansa ansainnut.
Se joka haluaa muutaman kuvan ja lisää tietoa rodusta voi laittaa minulle meiliä, vastaan kyselyihin ja laitan toki asiallisiin viesteihin yhteystiedot ja linkit jossa voi käydä katsomassa kuvia. [email protected] - Päivi Laakkonen
Päivi Laakkonen kirjoitti:
Suomeen on tuotu 3 koiraa; 1 narttu ja 2 urosta ja 1 narttua odotellaan edelleen tänne. Pentueita meillä ei ole ainuttakaan synynyt vielä, ehkäpä tulevaisuudessa. Olipa kamalaa luettavaa tämä viesti ketju. Toiset teistä puhuu aidasta ja toiset sen aidan seipäistä.
Jos aloitaisin ihan Perusasiasta: Perro = koira!
Ei siis mikään rotu!
Ja eipä Saosta olla luopumassa! Kuka kumma moista kertoo?
Ca de Bou, Perro Dogo Mallorquin, Dogue de Majorque - ja presa on ihan erirotu ja se on tosiaan kovempi ja isompi koira.
Meillä ja siskoni perheellä on kokemusta tästä rodusta nyt muutamalta vuodelta ja sanoisin että, aivan ihana. Siskoni mies on vuosia ollut tekemisissä koirien kanssa ja kun törmäsimme tähän rotuun sen hankinta heille oli selvää. Jo senkin takia että, koira on molossi mutta sen kuononpituus on pitempi kuin Bordeauxin, jolla on hengitysvaikeuksia liian lyhyeksi jalostetun kuonon kanssa ( kumma kyllä kuonot Euroopassa on pitempiä Bordeoilla.) Luotimme entiseen ystävääni joka välittää koiria varsinkin Espanjasta
- varoitukseksi muillekin; Tähän henkilöön ei kannata luottaa jos ei halua kymmeniätuhansia menettää... Siskoni mies haki viimeisimmän koiran itse Espanjan Ca de Bou-yhdistyksen puheenjohtajalta, Sai tosi paljon tieto rodusta sen menneisyydestä ja siitä minkälaisia näiden koirien tulee olla. On valitettavaa että, suurin osa varsinkin Puolassa ja Venäjällä ei ole puhdasrotuisia vaan koirista paistaa todella Englannin bulldoggi tai bullmastiffi jota siellä rodun jalostukseen on käytetty. Tietysi rodussa kuin rodussa on kovia ja pehmeämpiä koiria. Ainakin Espanjassa luotetaan lapsetkin olemaan koirien kanssa. Meillä Sao on koiranpentujen kanssa eikä koskaan ole taphatunut yhtäkään vahinkoa ja perheen muiden koirien kanssa ja kaikkien tuttujen koirien kanssa jotka käy kylässä, eikä ongelmia ole vaikka vieraiden reviirille tullaan. Poika on kyllä todella uskollinen ja lämmin lemmikki ja muistaa nuolla isolla kiellellä ja sydämellä vieraiden naamat puhtaaksi, varsinkin niiden joista se pitää todella.
Jokaisella meillä on oikeus valita rotu joka miellyttää meitä, ja meillä ihmisillä voi olla tärkeä tehtävä suojella, rakastaa ja jopa kasvattaa rotua, myös tätäkin.
Puhdasrotuisia koiria on olemassa noin 300 yksilöä. Kenenkään ei tarvitsisi joutua puolustelemaan; Miksi rakastaa jotain; Kyllä Ca De Bou on paikkansa ansainnut.
Se joka haluaa muutaman kuvan ja lisää tietoa rodusta voi laittaa minulle meiliä, vastaan kyselyihin ja laitan toki asiallisiin viesteihin yhteystiedot ja linkit jossa voi käydä katsomassa kuvia. [email protected]linkki:
http://www.kennelliitto.fi/rotumaaritelmat/765.pdf
Älkää nyt hyvät ihmiset sekoittako tätä Presaan tai Canarioon - eihän tästä koirasta ei voi edes samana päivänä puhua jos haetaan sitä kovuutta mitä noilla on!
T: Päivi - Sami Makkonen
linkki:
http://www.kennelliitto.fi/rotumaaritelmat/765.pdf
Älkää nyt hyvät ihmiset sekoittako tätä Presaan tai Canarioon - eihän tästä koirasta ei voi edes samana päivänä puhua jos haetaan sitä kovuutta mitä noilla on!
T: PäiviMoi!
Aattelin nyt sitten minäkin epäselvyyksien takia kirjoittaa tänne.
En nyt puhu Ca de Bousta, koska mulla ei ole siitä rodusta niin kokemusta, vaikka niitä myös espanjassa olen nähnyt ja myös näitä suomen koiria.
Rotu jota tarkoitan on Presa Canario ei presa tai canario, FCI muutti nimen Dogo Canarioksi koska Presa tarkoittaa espanjankielellä purra/pitää kiinni ja koiran nimessä ei sitä FCIn mielestä sovi suvaita.
Rotu on kyllä aivan erilainen kuin Ca de Bou ja vaatii todella määrätietoisen ja varman omistajan ja ennenkaikkea omakotitalon jossa se asuu, mutta enempää en rupea täällä palstalla rodusta paasaamaan.
En todellakaan suosittele tätä rotua osaamattomiin käsiin.
Jos joku haluaa rodusta lisää tietoa niin myös mulle voi kirjoittaa: [email protected]
Terveisiä Ca de Boun omistajille jos muistatte mut?
Terveisin Sami ja "Zico" 5v. presa uros - Päivi Laakkonen
Iia kirjoitti:
Nyt taitaa olla niin, että tuota suomen ainoaakin mallorclaista ollaan antamassa pois.
*Kiti* ehdotan että etsit tämän mallorcalaisen omistajan joka koiraansa on pois antamassa, ja vaikka häneltä kysyt varmasti tässä vaiheessa jo objektiivisen mielipiteen?Mitä Ihmettä? Kuka, mitä, HäH? Mistä moinen juttu tempaistu?? Sao on ja pysyy kotona! Kukaan ei ole edes koskaan asiasta kysynyt eikä koiraa olla tarjottu kenellekkään! Miten ihmeessä tällaisia juttuja keksitään??
- Staffisti
päätellen mitä tuli, vedin sen johtopäätöksen ettei ole järin koulutettavissa oleva.
Empä menisi ottamaan lemmikiksi siis.. - eee
Mitä Ihmettä? Kuka, mitä, HäH? Mistä moinen juttu tempaistu?? Sao on ja pysyy kotona! Kukaan ei ole edes koskaan asiasta kysynyt eikä koiraa olla tarjottu kenellekkään! Miten ihmeessä tällaisia juttuja keksitään??
tiedät,kenen koirasta puhutaan, se ei ole ainoa suomessa.
- Päivi Laakkonen
eee kirjoitti:
tiedät,kenen koirasta puhutaan, se ei ole ainoa suomessa.
Sao on ainoa Suomessa oleva Ca De BOU, kaikki kolme koiraa on samalle omistajalla tuotuja, siis siskoni perheelle. Kyseessä voi olla joku muu rotu mutta ei Ca De Bou. Ei ainakaan suomeen sellaisia ole rekisteröity eikä sitten pentua ole ostettu virallisen Clubin kasvattajalta. Suomen yhdyshenkilö rodussa ja virallisessa clubissa on siskoni. Ole Ystävällinen ja pyydä ottamaan yhteyttä sen henkilön joka omistaa Ca De Boun.
- kasvattaja
Staffisti kirjoitti:
päätellen mitä tuli, vedin sen johtopäätöksen ettei ole järin koulutettavissa oleva.
Empä menisi ottamaan lemmikiksi siis..vetikö teidätkin joku hatusta 50-luvulla?
Tsekatkaa sivut niin tiedätte enemmän.
http://www.geocities.com/factumin_kotisivut
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?516530- 685216
Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki1004779Nikkalassa vauhdilla nokka kohti taivasta
Mitähän Darwin sanoisi näistä 4 suomalaisesta, jotka kävivät Haparandan puolella näyttämässä, kuinka Suomi auto kulkee t273555- 2043174
- 412975
törniöläiset kaaharit haaparannassa
isäpapan autolla kaahatta 270 km/h metsään https://www.lapinkansa.fi/nsd-kaksi-suomalaista-kuoli-kolarissa-haaparannall/242844mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k132789- 1561641
Sitä saa mitä tilaa Perussuomalaiset!
https://yle.fi/a/74-20160212 SDP:n kannatus se vain nousee ja Keskusta on kolmantena. Kokoomus saanut pienen osan persu3441592