Avioehto

naimisiin?

Voiko avioehdon tekstin/ sisällön muotoilla itse, vai teetetäänkö ammattilaisella..?
Miten teksti muotoiltava,
asia siis niin, että mikä minun, on minun..
ja minun tulevat perinnöt eivät tule puolisolle, vain minulle ja lapselleni (tai suoraan lapselle)
(tuleva puoliso ei siis lapsen isä)

ja kun kyse erimaalaisten liitosta, olisiko parempi tehdä avioehto kahdella kielellä, molempien omalla, ettei voi vedota siihen ettei ymmärrä mitä allekirjoittaa?

(en toivo eroa, vaan varmistan varuiksi..)

26

1384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ansa

Kirjastosta löytyy kirja Asiakirjamalleja, jossa on malleja avioehtoa varten. Sen siis voi tehdä itse. Yksinkertasin avioehto on että sulkee aviooikeuden kokonaan pois, mutta voi tehdä myös avioehdon avioeron varalta.
      Suosittelisin kahdella kielellä kirjoitettua sopimusta.

• naimisiin?

kiitos vinkeistäsi, selailinkin tätä palstaa taaksepäin ja sieltä myös vihiä sain.
        Olen kahden kielen kannalla tässä avioehto asiassa..
        Ja kyseessä siis avioeron varalta tämä ehto..
        huh, mä meen naimisiin...:) iik...

• lakimies

Muistutan, että mallisopimuksilla leikkiminen on vaarallista juridiikan saralla. Ennen kuin tekee, on ymmärrettävä tekemisiensä tarkoitus. Valitettava tosiasia on, ettei juristin taitoja kyllä ihan tosta noin vaan kirjastosta hankita.

Päättelen viestistäsi, ettet ole kauhean perusteellisesti sisäistänyt käsitteitä perintöoikeus, avio-oikeus ja omistusoikeus. Nämä kaikki ovat täysin erilaisia oikeuksia ja niiden edes pääpiirteinen oikea ymmärtäminen on ehdoton edellytys sille mitä olet aikomassa tehdä itse. Osaltaan ne vaikuttavat/voivat vaikuttaa toisiinsa, osaltaan ne voivat elää täysin itsenäistä elämäänsä.

Pelkkä sinänsä pätevä asiakirja ei aina autakaan saamaan niitä etuja, joita tavoiteltiin. Syynä epäonnistumisiin on oikeudellisen kokonaisuuskäsityksen puuttuminen. Esim. monesti avioehtosopimuksia asiakkaille laatineena tiedän, ettei asiakkaalla välttämättä ole mitään käsitystä mitä asiakirjoja hän todella tarvitsee. Kartoituksen aikana on monta kertaa ilmennyt, ettei asiakas tarvikaan avioehtosopimusta vaan testamentin tai niiden yhdistelmän.

Jos kuitenkin kaikesta huolimatta haluat laatia avioehtosopimuksen itse, muista lopuksi se, ettei allekirjoittamanne sopimus ole pätevä, ellet ole tehnyt erästä 45 euroa maksavaa toimenpidettä.

Suosittelen lämpimästi yhteydenottoa perheoikeutta tuntevaan juristiin. Työmäärästä riippuen avioehtosopimus voi maksaa esim. 150 euroa, josta 45 euroa kuluu yllä mainitsemaani pakolliseen toimenpiteeseen.

• naimisiin?

oikeassa olet, ei hajuakaan, mitä loppujen lopuksi tarvitsen..
        Minulla ei omaisuutta ole, mutta perheemme kesänviettopaikka (isän koti) tulee jäämään minulle ja tarkoituksena ilmeisesti niin että veljelleni ikuinen käyttöoikeus paikkaan.

Tahdon varmistaa, ettei tulevalla puolisolla ole "oikeutta" tähän paikkaan, jos avioero tulee.

tarkoituksena on testamentata kesäpaikka pojalleni. (mikäli sikäli koko paikkaa enää sitten on..?)

• huh

Kun löytyis edes yksi lakimies/juristi johon voi luottaa ja kyllä minäkin olen saanut tarvittavat neuvot juuri Asiakirjamalleja-kirjasta.
        Ihmiset niitä avioehtosopimuksia kirjoittavat ja maitstraatissa se pitää rekisteröidä - avioehto.

• ote
        naimisiin? kirjoitti:

oikeassa olet, ei hajuakaan, mitä loppujen lopuksi tarvitsen..
        Minulla ei omaisuutta ole, mutta perheemme kesänviettopaikka (isän koti) tulee jäämään minulle ja tarkoituksena ilmeisesti niin että veljelleni ikuinen käyttöoikeus paikkaan.

Tahdon varmistaa, ettei tulevalla puolisolla ole "oikeutta" tähän paikkaan, jos avioero tulee.

tarkoituksena on testamentata kesäpaikka pojalleni. (mikäli sikäli koko paikkaa enää sitten on..?)

Isäsi tulisi tehdä testamentti ja sinne määräys, että perillisteni aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perintöön, ei sen tuottoon, eikä sijaan tulevaan omaisuuteen.

• naimisiin?
        ote kirjoitti:

Isäsi tulisi tehdä testamentti ja sinne määräys, että perillisteni aviopuolisoilla ei ole avio-oikeutta perintöön, ei sen tuottoon, eikä sijaan tulevaan omaisuuteen.

siis isäni voi myös "määrätä" niin...
        Tuo olikin hyvä neuvo..

En tosiaan ole perehtynyt asioihin vielä kovin tarkasti...
        ja tuo meidän kesä-asunto onkin ainoa, josta olen huolissani..

eli periaatteessa en siis tarvitse avioehtoa lainkaan, koska minulla ei omaisuutta ole, jos vanhempani testamenteissaan mainitsevat tuon sinun kertoman "ei oikeutta puolisoilla"-jutun. ??

• diaz

Hävettää ammattikunnan puolesta. Onhan se periaatteessa kiva, että joku ajattelee lakimiesten toimeentuloa. Joten kuten ymmärrän myös, että joku yrittää ohjata sitten täällä neuvoa kysyvät lakimiehen juttusille, saamaan maksullisia lakipalveluja. Mutta kyllä vaan silti itkettää ja särkee päätä, kun nimimerkki lakimies ei suostu kertomaan ilmaiseksi edes sitä, että avioehtosopimus on rekisteröitävä maistraatissa, mikä on juuri "se eräs 45 euroa maksava toimenpide". Olisihan se kamalaa, jos joku saisi edes pienen ilmaisen neuvonmurusen Suomi24-lakipalstalta, tarvitsematta kääntyä lakimiehen puoleen. Haloo!

Itsekin olen juristi ja voi miten minä rakastankaan tätä ammattikuntaa. Sellaisia kullanmuruja on niin iso osa joukosta, että!

• paras
        naimisiin? kirjoitti:

siis isäni voi myös "määrätä" niin...
        Tuo olikin hyvä neuvo..

En tosiaan ole perehtynyt asioihin vielä kovin tarkasti...
        ja tuo meidän kesä-asunto onkin ainoa, josta olen huolissani..

eli periaatteessa en siis tarvitse avioehtoa lainkaan, koska minulla ei omaisuutta ole, jos vanhempani testamenteissaan mainitsevat tuon sinun kertoman "ei oikeutta puolisoilla"-jutun. ??

Eikä aviopuolison tarvitse tietää, että hänet on suljettu pois perillisasemasta.

• kokemusta on

Kannattaa todella ottaa yhteyttä juristiin ja laatia asiakkiirja hänen opastuksellaan. Jos vielä ei ole vaikeuksia niin kohta on. Ja erityisesn hankaksi tilanne muuttuu jos suhteenne aikana syntyy yhteisiä lapsia. Ja jos olet nainen, ei sinulla ole todennäköisesti erotessasi oikeutta lapsiisi, ei edes tavata heitä, sanoopa laki mitä hyvänsä. Kannattaa siis vielä miettiä mihin pääsi työnnät. Mutta avioehto on aivan ehdoton ja se on tehtävä niin, että molemmat todella allekirjoittavat ja ymmärtävät sekä myös hyväksyvät sopimuksella sovitut asiat.

• naimisiin?

kai jokainen naimisiin menevä miettii "mihin päänsä työntää"...??
        Taisi sinuun kolahtaa sana "ulkomaalainen"..? :)(kerrottakoon vielä, että eurooppalaisesta miehestä kyse)

Yhteisiä lapsia ei ole tarkoitus hankkia.
        Minun lapseni riittää meille molemmille :)
        Meillä ikää sen verran, että nautitaan toisistamme, ei enää pieniä lapsia..:))

Uskon kyllä että liitto onnistuu, mutta aina pitää olla varuiksi varovainen.. :)

• Puristi

"ja kun kyse erimaalaisten liitosta,"

Kun on kyse erimaalaisten avioliitosta, puolisoiden varallisuussuhteisiin sovelletaan pääsäännön mukaan MIEHEN kotimaan lakia. Kihlakumppanit voivat kuitenkin avioehtosopimuksella määrätä, että sovellettava laki on Suomen laki. Avioehtosopimuksen voimaan tulo edellyttää, että se on avioliiton solmimisen jälkeen rekisteröity kotipaikan maistraatissa.

Neuvo perillisen puolison avio-oikeuden poissulkemisesta testamentilla on hyvä. Tapauskohtaisesti saattaisi olla hyvä lisäksi varmistaa perityn omaisuuden pysyminen perillisellä määräämällä aviovarallisuussuhteisiin sovellettavan maan laiksi Suomen laki.

• naimisiin?

hyvät neuvot, kiitos :)

• Oik. yo

Taas meni totaalisesti pieleen. Toivottavasti palstan lukijat eivät oikeasti tarvitse neuvoja, joita täällä jaellaan. Nimimerkki Puristi ainakin jakelee sellaisia neuvoja, että hyvä vastuuvakuutus olisi tarpeen, jos lakimiehenä toimisi.

Puristi:
        "Kun on kyse erimaalaisten avioliitosta, puolisoiden varallisuussuhteisiin sovelletaan pääsäännön mukaan MIEHEN kotimaan lakia."

Tämä väite nyt on täysin väärä. Avioliittolain 139 §:stä löytyy oikeata tietoa.

"Avioliiton varallisuussuhteisiin sovelletaan sen valtion lakia, johon kummallekin puolisolle muodostui kotipaikka avioliiton solmimisen jälkeen.

Jos puolisoiden kotipaikka on myöhemmin siirtynyt toiseen valtioon, sovelletaan sen valtion lakia, jos puolisot ovat asuneet siellä vähintään viisi vuotta. Kyseisen valtion lakia sovelletaan kuitenkin välittömästi kotipaikan saamisesta alkaen, jos puolisoilla on aiemmin avioliiton aikana ollut siinä valtiossa kotipaikka tai jos kumpikin on sen valtion kansalainen.

---

Jollei puolisoille ole muodostunut kotipaikkaa samassa valtiossa, avioliiton varallisuussuhteisiin sovelletaan sen valtion lakia, johon puolisoilla kaikki asiaan vaikuttavat seikat huomioon ottaen on läheisin yhteys."

Puristi:
        "Kihlakumppanit voivat kuitenkin avioehtosopimuksella määrätä, että sovellettava laki on Suomen laki. Avioehtosopimuksen voimaan tulo edellyttää, että se on avioliiton solmimisen jälkeen rekisteröity kotipaikan maistraatissa."

Suosittelisin Puristin lopettavan neuvojen jaon ihan oikeasti. Joku voi luulla, että asiat menevät päiväuniesi mukaan.

AL 130 §

"Kihlakumppaneilla ja aviopuolisoilla on oikeus sopimuksella määrätä avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavasta laista siten kuin 2 momentissa säädetään. Sopimus on tehtävä kirjallisesti, jotta se olisi pätevä.

Avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavaksi laiksi voidaan määrätä sen valtion laki, missä toisella tai kummallakin puolisolla on kotipaikka tai jonka kansalainen puoliso on sopimusta tehtäessä. Jos toisen tai kummankin puolison kotipaikka on avioliiton aikana siirtynyt toiseen valtioon, sovellettavaksi voidaan määrätä myös sen valtion laki, missä kummallakin puolisolla oli viimeksi kotipaikka.

Sopimus 1 momentissa tarkoitetun sopimuksen muuttamisesta tai peruuttamisesta on tehtävä kirjallisesti, jotta se olisi pätevä.

• Oik. yo
        naimisiin? kirjoitti:

hyvät neuvot, kiitos :)

Puristin neuvot ovat täysin väärät! Niillä ei ole mitään tekemistä voimassa olevan lain kanssa.

Tältä palstalta ei kannata kysellä neuvoja, joita oikeasti tarvitsee. Puristin kaltaiset nimimerkit leikkivät jotain kotijuristeja ja antavat käsittämättömiä neuvoja.

• Puristi
        Oik. yo kirjoitti:

Puristin neuvot ovat täysin väärät! Niillä ei ole mitään tekemistä voimassa olevan lain kanssa.

Tältä palstalta ei kannata kysellä neuvoja, joita oikeasti tarvitsee. Puristin kaltaiset nimimerkit leikkivät jotain kotijuristeja ja antavat käsittämättömiä neuvoja.

Oik.yo on katkera, kun eräässä toisessa asiassa kerroin hänen puhuvan täyttä potaskaa.

Tämän yksittäisen neuvon kirjoitin viikonloppuna paikassa, jossa minulla ei ollut käytettävissäni viimeistä painosta (2004) Suomen Laki I-teosesta, vaan vuodelta 2001 oleva painos. Tuolloin oli vielä voimassa "Laki kansainvälisluontoisista perheoikeudellisista suhteista", jossa asia säännellään kertomallani tavalla. Avioliittolakiin on kuitenkin lailla 13.12.2001/1226 lisätty V luku "Kansainvälisen yksityisoikeuden alaan kuuluvat säännökset", joista ilmenevät voimassa olevan oikeuden säännökset.

Tästä opin, ettei pitäisi liikaa luottaa muistiinsa, vaan tulisi tarkistaa lain voimassa olo lakikirjan viimeisestä painoksesta. Näin toki usein teenkin, nyt vain siihen ei ollut mahdollisuutta kertomastani syystä.

Silti en oikein ymmärrä oik.yo:n purkausta. Lapsellinenhan se perusteettomassa ylemmyydentunnossaan on. (Oliko muuten kukaan muu kysyjälle vastanneista kiinnittänyt huomiota avioliiton kansainvälisyyden merkitykseen? Miksi ei oik. yo:kaan? Hänen tarkoituksensa ilmeisesti onkin vain metsästämällä muiden lapsuksia päästä korostamaan omaa egoaan ja "kiekumaan" kukkona tunkiolla)

• "oikeasti opiskelleen...
        Oik. yo kirjoitti:

...oik.yo:n kanssa en ryhdy, mikä tässä vielä tiedoksi. Puristi

• Puristi
        Puristi kirjoitti:

Oik.yo on katkera, kun eräässä toisessa asiassa kerroin hänen puhuvan täyttä potaskaa.

Tämän yksittäisen neuvon kirjoitin viikonloppuna paikassa, jossa minulla ei ollut käytettävissäni viimeistä painosta (2004) Suomen Laki I-teosesta, vaan vuodelta 2001 oleva painos. Tuolloin oli vielä voimassa "Laki kansainvälisluontoisista perheoikeudellisista suhteista", jossa asia säännellään kertomallani tavalla. Avioliittolakiin on kuitenkin lailla 13.12.2001/1226 lisätty V luku "Kansainvälisen yksityisoikeuden alaan kuuluvat säännökset", joista ilmenevät voimassa olevan oikeuden säännökset.

Tästä opin, ettei pitäisi liikaa luottaa muistiinsa, vaan tulisi tarkistaa lain voimassa olo lakikirjan viimeisestä painoksesta. Näin toki usein teenkin, nyt vain siihen ei ollut mahdollisuutta kertomastani syystä.

Silti en oikein ymmärrä oik.yo:n purkausta. Lapsellinenhan se perusteettomassa ylemmyydentunnossaan on. (Oliko muuten kukaan muu kysyjälle vastanneista kiinnittänyt huomiota avioliiton kansainvälisyyden merkitykseen? Miksi ei oik. yo:kaan? Hänen tarkoituksensa ilmeisesti onkin vain metsästämällä muiden lapsuksia päästä korostamaan omaa egoaan ja "kiekumaan" kukkona tunkiolla)

Korjaan, että Suomen Laki I-teoksen viimeinen painos on tietenkin (kun se ilmestyy vuoden lopulla) vuodelta 2003.

• Oik. yo
        Puristi kirjoitti:

"Oik.yo on katkera, kun eräässä toisessa asiassa kerroin hänen puhuvan täyttä potaskaa."

Hehheh. Kyseisessä keskustelussa nimim. Puristilla ei ollut mitään käsitystä lain sanamuodon suhteesta koko oikeusjärjestykseen.

"Tästä opin, ettei pitäisi liikaa luottaa muistiinsa, vaan tulisi tarkistaa lain voimassa olo lakikirjan viimeisestä painoksesta."

Ei kai tähän tarvitse lisätä mitään. Kommentti puhuu puolestaan.

Vielä olisin Puristilta tiedustellut, että millä perusteella toimitusositusta ei voida panna vireille ex-puolison forumissa? Näinhän väitit tekijänoikeus palstalla. Ja tämä oli vain yksi lisäesimerkki.

• Oik. yo
        Oik. yo kirjoitti:

"Oik.yo on katkera, kun eräässä toisessa asiassa kerroin hänen puhuvan täyttä potaskaa."

Hehheh. Kyseisessä keskustelussa nimim. Puristilla ei ollut mitään käsitystä lain sanamuodon suhteesta koko oikeusjärjestykseen.

"Tästä opin, ettei pitäisi liikaa luottaa muistiinsa, vaan tulisi tarkistaa lain voimassa olo lakikirjan viimeisestä painoksesta."

Ei kai tähän tarvitse lisätä mitään. Kommentti puhuu puolestaan.

Vielä olisin Puristilta tiedustellut, että millä perusteella toimitusositusta ei voida panna vireille ex-puolison forumissa? Näinhän väitit tekijänoikeus palstalla. Ja tämä oli vain yksi lisäesimerkki.

Esimerkissä taisikin olla avioeron jälkeinen hakemus. Tällöin todellakin forum määräytyy miehen mukaan.

• Puristi
        Oik. yo kirjoitti:

Esimerkissä taisikin olla avioeron jälkeinen hakemus. Tällöin todellakin forum määräytyy miehen mukaan.

"Ja tämä oli vain yksi lisäesimerkki."

Oik.yo:n "vain yksi lisäesimerkki" olikin häneltä potku omaan nilkkaan. Olipahan taas osoitus hänen kärkkäydestään toisten "listimiseen", olipa todellisia perusteita tai ei. Maltti olisi valttia täälläkin!

Täytyy vain kysyä, onko "oik.yo" ehkä ymmärtänyt tämän palstan tarkoituksen väärin.

• naimisiin?

kiitoksia kaikille neuvoista..
      alan olla jo ihan sekaisin..

Eli voisinko tehdä avioehdon, avioeron varalle,
      jostain valmiista mallista, vai tarviiko välttämättä tehdä lainkaan, jos vanhempani, testamentillaan kieltävät "puolison oikeuden perintöön" (mikä lie se oikea termi)

ja koska minulla eikä tulevalla miehelläkään ole ennestään merkittäviä omaisuuksia,
      en sinänsä koe tarvitsevani avioehtoa, vain tuo tuleva perintö (isän kotitila, tosin ei sekään rahallisesti kauhean arvokas, mutta tunne-arvoltaan suunnaton)

kertausta kertausta...:)

• Puristi

Kun ei nimimerkki "oik.yo" näköjään kykene/vaivaudu neuvomaan kysyjää, yritän tehdä sen voimassa olevan (voimaan 1.3.2002) avioliittolain V luvun säännöksiin nojautuen:

"Avioliiton varallisuussuhteisiin sovelletaan sen valtion lakia, johon kummallekin puolisolle muodostui kotipaikka avioliiton solmimisen jälkeen." (AL 139 §:n 1 mom.)

Jos siis asetutte asumaan Suomeen, noudatetaan Suomen lakia. Myöhemmät kotipaikan vaihtumiset voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, minkä valtion laki tulee sovellettavaksi silloin, kun omaisuuden jakoasia konkretisoituu (avioerossa, kuolemassa).

Tämä epävarmuustekijä voidaan poistaa asianosaisten tekemällä sopimuksella. Sopimus voidaan tehdä joko ennen vihkimistä tai myös avioliiton aikana. (Varminta se on tehdä ennen vihkimistä, toisen mielihän voi vihkimisen jälkeen muuttua, jolloin sopimusta ei enää saada aikaan.) Sopimuksella voidaan määrätä avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavasta laista siten kuin jäljempänä siteeratun lain 130 §:n 2 momentissa säädetään. Sopimus on tehtävä kirjallisesti.

130 §

"Kihlakumppaneilla ja aviopuolisoilla on oikeus sopimuksella määrätä avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavasta laista siten kuin 2 momentissa säädetään. Sopimus on tehtävä kirjallisesti, jotta se olisi pätevä.

Avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavaksi laiksi voidaan määrätä sen valtion laki, missä toisella tai kummallakin puolisolla on kotipaikka tai jonka kansalainen puoliso on sopimusta tehtäessä. Jos toisen tai kummankin puolison kotipaikka on avioliiton aikana siirtynyt toiseen valtioon, sovellettavaksi voidaan määrätä myös sen valtion laki, missä kummallakin puolisolla oli viimeksi kotipaikka.

Sopimus 1 momentissa tarkoitetun sopimuksen muuttamisesta tai peruuttamisesta on tehtävä kirjallisesti, jotta se olisi pätevä."

131 §

"Avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavan lain mukaan on erityisesti ratkaistava kysymykset, jotka koskevat:

1) puolisoiden omaisuuden jakamista avioliiton purkauduttua tai sen aikana;

2) avioliiton varallisuussuhteita koskevia puolisoiden ja kihlakumppanien oikeustoimia;

3) puolison oikeutta määrätä omaisuudesta; sekä

4) puolison vastuuta aviopuolisoiden veloista.

Avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavan lain vaihtuminen ei vaikuta sitä ennen tehdyn oikeustoimen pätevyyteen. Avioehtosopimuksessa tai omaisuuden myöhemmin tapahtuvaa osittamista koskevassa sopimuksessa olevien määräysten pätevyys arvioidaan kuitenkin sen valtion lain mukaan, jota on sovellettava avioliiton varallisuussuhteisiin kysymyksen tullessa ajankohtaiseksi.

Aviopuolisoiden tai kihlakumppanien tekemä avioliiton varallisuussuhteita koskeva oikeustoimi on katsottava muodon puolesta päteväksi myös, jos se täyttää muotovaatimukset sen valtion lain mukaan, jossa oikeustoimi tehtiin tai jossa puolisoilla oli kotipaikka oikeustointa tehtäessä. Jos puolisot, joilla on Suomessa asuin- tai kotipaikka, tekevät avioehtosopimuksen, on kuitenkin aina noudatettava, mitä 43–44 §:ssä säädetään, jotta sopimus olisi pätevä."

Sopimus on syytä rekisteröidä suomalaisen osapuolen kotipaikan maistraatissa.

127 §:n 3 mom.

"Suomen maistraatti voi rekisteröidä avioehtosopimuksen tai sopimuksen, jolla määrätään avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavasta laista ... (8.11.2002/929)"

Vaikka kysyjän isä olisi testamentissaan määrännyt, että perillisen puolisolla ei ole avio-oikeutta häneltä jäävään perintöön, kehotan siitä huolimatta tekemään edellä mainitunlaisen puolisoiden varallisuussuhteisiin sovellettavaa lakia koskevan sopimuksen. Perintönäkin saatu omaisuus nimittäin kuuluu puolisoiden varallisuussuhteet avioerossa sääntelevän säädöksen piiriin. Suomen avioliittolaissa tästä säädetään 35 §:n 2 momentissa seuraavasti:

"Avio-oikeutta ei kuitenkaan ole omaisuuteen, josta avioehtosopimuksin taikka lahjakirjassa tai testamentissa on niin määrätty, eikä myöskään siihen, mikä on tullut sellaisen omaisuuden sijaan. Jos sitäpaitsi on määrätty, että avio-oikeutta ei ole myöskään tällaisen omaisuuden tuottoon, noudatettakoon tätä määräystä."

Vaikka puolisoiden aviovarallisuussuhteisiin tulisikin sovellettavaksi muun valtion kuin Suomen laki, asiaa Suomessa käsiteltäessä lain säännös on jätettävä huomiotta, jos sen soveltaminen johtaisi Suomen oikeusjärjestyksen perusteiden vastaiseen tulokseen.

Olikohan tästä mitään apua? Asia on sen verran komplisoitu, että kysyjän olisi varmasti syytä käydä selvittämässä sitä lakimiehen pakeilla.

• Puristi
        Puristi kirjoitti:

Kun ei nimimerkki "oik.yo" näköjään kykene/vaivaudu neuvomaan kysyjää, yritän tehdä sen voimassa olevan (voimaan 1.3.2002) avioliittolain V luvun säännöksiin nojautuen:

"Avioliiton varallisuussuhteisiin sovelletaan sen valtion lakia, johon kummallekin puolisolle muodostui kotipaikka avioliiton solmimisen jälkeen." (AL 139 §:n 1 mom.)

Jos siis asetutte asumaan Suomeen, noudatetaan Suomen lakia. Myöhemmät kotipaikan vaihtumiset voivat kuitenkin vaikuttaa siihen, minkä valtion laki tulee sovellettavaksi silloin, kun omaisuuden jakoasia konkretisoituu (avioerossa, kuolemassa).

Tämä epävarmuustekijä voidaan poistaa asianosaisten tekemällä sopimuksella. Sopimus voidaan tehdä joko ennen vihkimistä tai myös avioliiton aikana. (Varminta se on tehdä ennen vihkimistä, toisen mielihän voi vihkimisen jälkeen muuttua, jolloin sopimusta ei enää saada aikaan.) Sopimuksella voidaan määrätä avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavasta laista siten kuin jäljempänä siteeratun lain 130 §:n 2 momentissa säädetään. Sopimus on tehtävä kirjallisesti.

130 §

Sopimus 1 momentissa tarkoitetun sopimuksen muuttamisesta tai peruuttamisesta on tehtävä kirjallisesti, jotta se olisi pätevä."

131 §

"Avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavan lain mukaan on erityisesti ratkaistava kysymykset, jotka koskevat:

2) avioliiton varallisuussuhteita koskevia puolisoiden ja kihlakumppanien oikeustoimia;

Avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavan lain vaihtuminen ei vaikuta sitä ennen tehdyn oikeustoimen pätevyyteen. Avioehtosopimuksessa tai omaisuuden myöhemmin tapahtuvaa osittamista koskevassa sopimuksessa olevien määräysten pätevyys arvioidaan kuitenkin sen valtion lain mukaan, jota on sovellettava avioliiton varallisuussuhteisiin kysymyksen tullessa ajankohtaiseksi.

Aviopuolisoiden tai kihlakumppanien tekemä avioliiton varallisuussuhteita koskeva oikeustoimi on katsottava muodon puolesta päteväksi myös, jos se täyttää muotovaatimukset sen valtion lain mukaan, jossa oikeustoimi tehtiin tai jossa puolisoilla oli kotipaikka oikeustointa tehtäessä. Jos puolisot, joilla on Suomessa asuin- tai kotipaikka, tekevät avioehtosopimuksen, on kuitenkin aina noudatettava, mitä 43–44 §:ssä säädetään, jotta sopimus olisi pätevä."

"Suomen maistraatti voi rekisteröidä avioehtosopimuksen tai sopimuksen, jolla määrätään avioliiton varallisuussuhteisiin sovellettavasta laista ... (8.11.2002/929)"

Vaikka kysyjän isä olisi testamentissaan määrännyt, että perillisen puolisolla ei ole avio-oikeutta häneltä jäävään perintöön, kehotan siitä huolimatta tekemään edellä mainitunlaisen puolisoiden varallisuussuhteisiin sovellettavaa lakia koskevan sopimuksen. Perintönäkin saatu omaisuus nimittäin kuuluu puolisoiden varallisuussuhteet avioerossa sääntelevän säädöksen piiriin. Suomen avioliittolaissa tästä säädetään 35 §:n 2 momentissa seuraavasti:

"Avio-oikeutta ei kuitenkaan ole omaisuuteen, josta avioehtosopimuksin taikka lahjakirjassa tai testamentissa on niin määrätty, eikä myöskään siihen, mikä on tullut sellaisen omaisuuden sijaan. Jos sitäpaitsi on määrätty, että avio-oikeutta ei ole myöskään tällaisen omaisuuden tuottoon, noudatettakoon tätä määräystä."

Vaikka puolisoiden aviovarallisuussuhteisiin tulisikin sovellettavaksi muun valtion kuin Suomen laki, asiaa Suomessa käsiteltäessä lain säännös on jätettävä huomiotta, jos sen soveltaminen johtaisi Suomen oikeusjärjestyksen perusteiden vastaiseen tulokseen.

Olikohan tästä mitään apua? Asia on sen verran komplisoitu, että kysyjän olisi varmasti syytä käydä selvittämässä sitä lakimiehen pakeilla.

"Vaikka kysyjän isä olisi testamentissaan määrännyt, että perillisen puolisolla ei ole avio-oikeutta häneltä jäävään perintöön, kehotan siitä huolimatta tekemään edellä mainitunlaisen puolisoiden varallisuussuhteisiin sovellettavaa lakia koskevan sopimuksen."

Noin olin neuvonut. Jos kuitenkin tilanteesi on se, että avioliiton solmittuasi asetutte molemmat asumaan Suomeen (jolloin siis varallisuussuhteisiin sovellettavaksi tulee Suomen laki), etkä aio täältä muualle muuttaa, sopimus ei ole tarpeen. Tällöin riittää, että isäsi on testamentissaan sulkenut perillisen puolisolta avio-oikeuden testamentilla saatuun omaisuuteen (ja sen tuottoon). Jos taas muualle muuttaminen tulisi myöhemmin ajankohtaiseksi, voit tietysti muuttamisen ehdoksi asettaa sen, että sitä ennen tehdään mainitunlainen sopimus aviovarallisuussuhteisiin sovellettavan valtion laista.

• Onneksi !
        Puristi kirjoitti:

"Vaikka kysyjän isä olisi testamentissaan määrännyt, että perillisen puolisolla ei ole avio-oikeutta häneltä jäävään perintöön, kehotan siitä huolimatta tekemään edellä mainitunlaisen puolisoiden varallisuussuhteisiin sovellettavaa lakia koskevan sopimuksen."

Noin olin neuvonut. Jos kuitenkin tilanteesi on se, että avioliiton solmittuasi asetutte molemmat asumaan Suomeen (jolloin siis varallisuussuhteisiin sovellettavaksi tulee Suomen laki), etkä aio täältä muualle muuttaa, sopimus ei ole tarpeen. Tällöin riittää, että isäsi on testamentissaan sulkenut perillisen puolisolta avio-oikeuden testamentilla saatuun omaisuuteen (ja sen tuottoon). Jos taas muualle muuttaminen tulisi myöhemmin ajankohtaiseksi, voit tietysti muuttamisen ehdoksi asettaa sen, että sitä ennen tehdään mainitunlainen sopimus aviovarallisuussuhteisiin sovellettavan valtion laista.

Moi !

Itse tein avioehdon ennen naimisiinmenoa. Onneksi ! Avioero kun tuli, niin ei ollut kummallakaan nokan koputtamista, kumpi ottaa mitä mukaansa. Minullakin on joskus asunto-osake perittävänä, joten koin sen niin, että parasta se on tehdä. Onneksi tein ! Ei tarvinnut katua sitä, että se 45 euroo meni siihen rekisteröimiseen. Teimme sen avioehdon ihan sen kirjan mukaan, jota kirjastosta myös voi lainata. (tosin minä lainasin sitä työpaikaltani). Hyvin sillä pärjäsi ! Käräjäoikeuteen toimitimme 2 samanlaista paperia ja siellä se rekisteröitiin. Suosittelen tekemään ! Mitään et siinä menetä. (paitsi sen 45 euroo rekisteröintimaksua). Jos et tee, niin menetys voi olla suurempi !!!

• naimisiin?
        Puristi kirjoitti:

130 §

131 §

Koitan tehdä avioehdon, kirjastosta lainattavan "mallin" mukaan.
        Jos tuntuu hankalalta, käännyn ammatti-ihmisen puoleen...
        Asuinpaikaksi jäänee suomi, tosin voi olla että hetkeksi ensin miehen kotimaa.
        ja ehkä pojan koulun jälkeen taas ulkomaille.

ehkäpä tämä tästä... :))

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joskus mietin

miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4606
    2. Miten reagoisit

Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3714
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      46
      3075
    4. Olisiko kaivattusi

Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2657
    5. Ihana nainen

Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      51
      2589
    6. Mitä haluaisit sanoa

Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      203
      2583
    7. Sukuvikaako ?

Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2390
    8. Ootko koskaan miettinyt että

miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2318
    9. Huomenta ihana

Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1945
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      107
      1521
    Aihe