Kun muistikortille mahtuu vain rajallinen määrä kuvia, niin mikä valinta on teknistaloudellisesti järkevä. Iso kuvakoko(1600x1200) / economy-laaatu vain 640x480 ja fine-laatu ?? Tai jotain siltä väliltä.
Nyt tieto tarpeen kun olen lähdössä 2 viikon lomamatkalle ja kaikki kuvat pitää saada mahtumaan 128 kB kortille.
Mikä kuvakoko ja quality asetus kameraan
7
977
Vastaukset
- määvaantäälnyttäältaas
Eli itteni kamera tukee 3,3 megapikselii mut käytän vaan aina totoa 640*480 koska kun poltan ne levylle niin ne näkyy tollasen halppis DVD:n (ja miksei vähä hintavammankin :) kautta erittäin hyvin tollaisessa 30" TV:ssä... ja parempi laatu vaan tekis enemmän kuolleita pikseleitä.
ja 100 kuvaa vaatii noin 8 mb eli tohon menis silloin reilut 1600 kuvaa...
Jos tietokonenäytöllä katot niin silloin kandee olla 800*600 niissä 100 kuvaa vaatii noin 16 mb eli korttiisi menisi silloin 800 kuvaa ja rapiat päälle... - vanha erkki
Mulla on 3miljoonaa pikseliä ja 128 kortti.
640x480=789 kuvaa,1600x1200=199 kuvaa,1984X1488=173kuvaa, mieti siitä paljonko kuvia meinaat ottaa päivässä ja valitse sopiva kuvakoko.Mä käytän ite 1984x1488 eli HQ modea. - TJ..
Lähtökohta on se, että kuvaat maksimikokoisia kuvia maksimitarkkuudella. Jos muisti loppuu, niin sitä hankitaan lisää. Näin siis teoriassa.
Jos asetuksiin pitää puuttua (niinkuin usein pitää), niin kuvakokoa ja tarkkuutta pienennetään vuorotellen tarkkuudella aloittaen. Kovin pieneksi ei kuitenkaan kannata pienentää. Mielummin sitten poistaa susikuvat välistä.
Niin, miten niin PITÄÄ saada mahtumaan? Useimmissa paikoissa löytyy jo mahdollisuus polttaa kuvat CD-lle, varsinkin jos otat kameran kaapelit/kortinlukijan mukaan. Vai viidakkoonko olet menossa?- aloittelija
Safarille amtka, joten cd-poltto ei ehkä ihan joka bambumajassa onnistu.
Sorry, mutta kukaan ei ole vielä oikein vakuuttanut neuvoillaan minua. Pieni teoriaselitys auttaisi ymmärtämään ja uskomaan paremmin.
Tavoitehan on saada kuvan datatietoa talteen mahd. taloudellisesti, mutta siten että kuvankäsittely osasuurennoksineen vielä onnistuu. - TJ..
aloittelija kirjoitti:
Safarille amtka, joten cd-poltto ei ehkä ihan joka bambumajassa onnistu.
Sorry, mutta kukaan ei ole vielä oikein vakuuttanut neuvoillaan minua. Pieni teoriaselitys auttaisi ymmärtämään ja uskomaan paremmin.
Tavoitehan on saada kuvan datatietoa talteen mahd. taloudellisesti, mutta siten että kuvankäsittely osasuurennoksineen vielä onnistuu.CD-polttelu voidaan siis unohtaa, mutta edelleenkään en ymmärrä miksi tallennettavan data määrää pitää rajoittaa, varsinkin kun matka taitaa olla sellainen once-in-a-lifetime-juttu?
Palataan siis perusteisiin: maksimikoko ja maksimitarkkuus, ja lisää muistia. 256MB CF-kortti maksaa noin 60€, joten parin kortin ostaminen on mitätön lisä matkabudjettiin. Toisekseen useammalle kortille kuvaamisessa on toinenkin etu: jos kortti katoaa tai vaurioituu, niin ei katoa kaikki kuvat.
PS. Ei tullut mieleen KOKEILLA? Sehän ei digikameroilla maksa muuta kuin pikkuisen vaivannäköä.
PPS. Shooting-termiä käytetään myös valokuvaamisesta, ei pelkästään ampumisesta. Jenkeissä käydessäni tuosta varoiteltiin erikseen, kun sikäläinen presidentti oli tulossa käymään samaan kaupunkiin. Don't shoot the president, just take the photo!
- Jussi
Mitä järkeä on ostaa kelvollista kameraa, jos sillä meinaa ottaa tuhansien kilometrien päässä huonoja kuvia?
Kullä ainoa järkevä vaihtoehto on ottaa parhaalla mahdollisella tarkkuudella parhaita mahdollisia kuvia, vaikka sitten vähemmän. Mitä hyötyä on huonoista kuvista joita ei voi tulostaa kuin postimerkin kokoisena että niitä ilkeää katsella. Itse möin juuri 3,2Megapikselin kameran ja hankin 5,2MEgapikselin kameran tilalle, jotta on mahdollista tulostaa suurempia kuvia hienoista otoksista - vaikka tauluksi.
Ensiksi lähtisin kyselemään kavereilta muistikortteja lainaan, tai kannettavaa tietokonetta (itsellä kannettava yleensä mukana). Mikäli kavereilta ei apuja löydy, niin ostoksille on lähdettävä. Tilaat isomman / isompia muistikortteja itsellesi ja vaikka myyt ne reissun jälkeen pois, jos et enää tarvitse.
Kyllä se nimittäin harmittaa vuosia, jos olisi mahtavia otoksia, mutta niistä ei ole mihinkään, kun tuli otettua huonolla resoluutiolla.- VanhaAntti
Tekniikkafriikit ne siinä höpöttää. Itse kolmen 35mm järkkärisysteemin jälkeen päädyin 2Mpikselin Minolta X20:een. Miksi. Kamera pitää olla aina mukana. Tärkeintä on saada muistot talteen. Ihmisen mieli on kummallinen. Se korjaa huonommankin valokuvan resoluution virheet aivoissa kultaisiksi muistiKUVIKSI.
Digikuvauksen suurin etu se, että voit huoleti roiskia useita otoksia samasta tilanteesta. Ja valita niistä sitten se paras sommittelu ja tilanne. Ei se tekninen tarkkuus ole tärkeintä vaan sommittelu !
Siis roiski kuvia. Ota vaikkapa keksikoko ja keskitarkkuus. Varmaan riittää vielä hyvinkin 13x18 kuvakokoon. Ja kortille mahtuu kolme kertaa enemmän kuin tarkimpaan laatuun. Mutta 640x480 kokoa en sentään suosittele.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ensi kesänä
Näin kesän viimeisenä minuutteina ajattelen sinua. Olisiko seuraava kesä "meidän" kesä? Tänä vuonna ei onnistuttu, mutta663362Tukalaa kuumuutta
Tietäisitpä vaan kuinka kuumana olen käynyt viime päivät. Eikä johdu helteestä, vaan sinusta. Mitäköhän taikoja olet teh433157Anne Kukkohovin karmeat velat ovat Suomessa.
Lähtikö se siksi pois Suomesta ? Et on noin kar? mean suuret velat naisella olemassa1202610- 432538
- 311953
Okei, myönnetään,
Oisit sä saanut ottaa ne housutkin pois, mutta ehkä joskus jossain toisaalla. 😘271850- 481636
Mihin hävisi
Mihin hävisi asiallinen keskustelu tositapahtumista, vai pitikö jonkin Hannulle kateellisen näyttää typeryytensä851465- 391320
- 821179