kertokaas

eräs vaan

Olen huhtikuussa lähdössä kanarialle ja ensimmäinen lentoni olisi edessä. Haluaisin tietää vähän faktoja:
1) kauanko lento kestää?
2) olen nähnyt lentokoneita vain telkkarissa, eli onko koneess yleensä 2 vai 4 penkkiä vierekkäin? Olen nähnyt molempia, eli riippuu ilmeisesti vähän koneesta?
3) koneet näyttävät, ainakin telkkarissa, erittäin ahtailta.. ikkunat pieniä yms. Onko näin?
4) Minulla taitaa olla myös hieman lentpelkoa, eli kertoisitteko lyhyesti, millaiset äänet, kolinat yms. ovat aivan normaaleja? Ja ilmakuopat, kuinka voimakasta tärinä (vai mitä siitä aiheutuu?)on ja tarvitseeko siitä huolestua?
5) Kuinka ylesitä on että matkatavarat, laukut yms. katoavat?
6) Kun tullaan koneesta ulos niin laukuthan saa ilmeisesti sellaista liukuhihnaa pitkin. jos hihnan vierellä on ruuhkaa ja tulee paikalle vasta viimeisenä ja oma laukku kerkeää jo mennö ohi, niin tuleeko se vielä uudestaan?
7) onko mahdollista, että jos et ole vielä paikalla, joku ottaa (varastaa) laukkusi?
8) paljonko koneeseen saa ottaa matkatavaroita?
9) Ilmeisesti laukuille tehdään tarkastus, onko teräaseita tms. niin mitenkäs, saako olla esim. kynsisakset?

Nämä voi tuntua teistä aivan tyhmiltä kysymyksiltä, mutt todellakin, olen lähdössä lenolle ensimmäistä kertaa, enkä tiedä asioista..

10

3575

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • gemini

      1) kauanko lento kestää?
      - kanarialle kestää noin 6h.

      2) olen nähnyt lentokoneita vain telkkarissa, eli onko koneess yleensä 2 vai 4 penkkiä vierekkäin? Olen nähnyt molempia, eli riippuu ilmeisesti vähän koneesta?
      - Kanarian koneet ovat yleensä Boeing 757 -koneita ja niissä on kolme penkkiä vierekkäin.

      3) koneet näyttävät, ainakin telkkarissa, erittäin ahtailta.. ikkunat pieniä yms. Onko näin?
      - Kyllähän ne aika ahtaita on, mutta mahtuu kuitenkin ihan hyvin matkustamaan. Oletan, että olet siis turistiluokkaan menossa. Mullakaan ei ole kokemusta kun turistiluokasta. Tosin isoilla ihmisillä on varmasti ahdasta, mutta kyllä matkan kestää kun ajattelee, että pääsee kohta lomalle.

      4) Minulla taitaa olla myös hieman lentpelkoa, eli kertoisitteko lyhyesti, millaiset äänet, kolinat yms. ovat aivan normaaleja? Ja ilmakuopat, kuinka voimakasta tärinä (vai mitä siitä aiheutuu?)on ja tarvitseeko siitä huolestua?
      - Koneessa kuuluu pientä ääntä välillä, mutta se on ihan normaalia. Yhtään suurempaa ilmakuoppaa ei ole kohdalle osunut, joten ei niitä isoja kuoppia kai kamalan usein tule.

      5) Kuinka ylesitä on että matkatavarat, laukut yms. katoavat?
      - Ei ole kertaakaan käynyt mulle. Ei kamalan yleistä.

      6) Kun tullaan koneesta ulos niin laukuthan saa ilmeisesti sellaista liukuhihnaa pitkin. jos hihnan vierellä on ruuhkaa ja tulee paikalle vasta viimeisenä ja oma laukku kerkeää jo mennö ohi, niin tuleeko se vielä uudestaan?
      - Jos et ehdi ottaa laukkuasi ensimmäisellä kierroksella, niin se tulee sit seuraavalla kierroksella. Eli laukut kyllä ehtii saada.

      7) onko mahdollista, että jos et ole vielä paikalla, joku ottaa (varastaa) laukkusi?
      - Periaatteessa mahdollista. Ei ole kyllä kokemusta tuosta.

      8) paljonko koneeseen saa ottaa matkatavaroita?
      - Nyt en ole varma määristä, mutta olisiko ollut, että ruumaan meneviä saa olla 20kg. Ja käsimatkatavaroita (eli matkustamoon meneviä) 5kg. tarkista nämä vaikka lentoyhtiön nettisivulta.

      9) Ilmeisesti laukuille tehdään tarkastus, onko teräaseita tms. niin mitenkäs, saako olla esim. kynsisakset?
      - Kynsisaksia ei saa viedä matkustamoon eli ne on laitettava sinne ruumaan meneviin tavaroihin.

      Toivottavasti oli vastauksista apua.

    • stuertti

      1) Kanarialle lentää yleensä n.6 tuntia. Tuulista riippuen joskus nopeammin, joskus kauemmin.
      2) Riippuu täysin konetyypistä. Kapearunkoisessa koneessa (yksi käytävä, esim. Boeing 757) on yleensä 3 3 -penkitys. Laajarunkokoneissa (2 käytävää matkustamossa) on sitten firmakohtaisesti paikat, esim. 3 4 3. Eli vaihtelee.
      3) Riippuu firmasta. Ikkunat standardikokoiset, kaikissa koneissa saman kokoiset.
      4) Nousussa moottorimelua on hieman enemmän, sillä tarvitaan paljon tehoja, että kymmenien tuhansien tonnien painoinen kone saadaan liikkeelle saati ilmaan. Nousun jälkeen tehoja muutellaan, jolloin moottoriäänet hieman muuttuvat, mutta matkustamoon kuuluu koko ajan jonkin verran moottorien hurinaa. Lisäksi koneen keskusilmastointi on koko lennon ajan päällä, eli siitä tulee myös suhinaa. Joissain koneissa laskutelineiden avautuminen ja sulkeutuminen saattaa kuulua kolauksina matkustamoon, niistä ei kannata huolestua (nousu & lasku).
      Ilmakuoppia saattaa esiintyä, mutta niistä ei kannata ottaa paineita, se on kuin ajaisi autolla kuoppaista hiekkatietä - ei sen kummempaa eikä sen vaarallisempaa - pidä istuessasi turvavyösi edes löysästi kiinni niin kaikki on hyvin. Ja jos turbulenssin (ilmakuoppien) aikana
      turvavyövalo sytytetään, niin kannattaa mennä istumaan, sillä vähän isomman 'pompun' osuessa kohdalle saattaa tasapaino mennä. Mutta yleensä turbulenssi jää sille 'tärinä-asteelle' eikä siitä kannata huolestua. Koneet on tehty kestämään kovatkin ilmakuopat.
      5) Yleisempää on, että matkustaja itse unohtaa tavaroitaan koneeseen, esim. istuintaskuun.
      6) Kyllä tulee uudelleen. Joissain kohteissa kenttähenkilökunta saattaa nostaa hihnalla pidempään ja viimeisenä pyörivät laukut hihnalta sen viereen. Kannattaa laittaa laukkuusi joku hyvä tunniste-merkki (värikäs tarra, värikäs nimilaatta, ns. laukkuvyö,joka laitetaan laukun ympäri estämään sen 'vahinkoaukeamista', tms) josta tunnistat oman laukkusi heti.
      7) mahdollista kyllä, käytännössä tällainen on yleensä vahinko, jollain vain on samannäköinen laukku kuin sinulla. Siksi tuo tunnistusmerkkaus kannattaa tehdä.
      8) lentoyhtiökohtaisesti vaihtelee. Mainitaan yleensä matkaehdoissa, kannattaa lukaista sieltä. Kultainen ohjenuora on max. 20kg/hlö ruumaan max. 5kg matkustamoon. Ja käsimatkatavaran kanssa kannattaa muistaa ettei kovin suuret kassit todellakaan mahdu matkatavarahyllyille. Jos kassi ei mahdu hyllylle tai penkin alle - tai se on liian painava - se joudutaan laittamaan ruumaan. Matkustamoon 1 käsimatkatavarakassi/hlö.
      9) Kynsisaksia tai muitakaan teräaseita ei enää saa ottaa matkustamoon. Kaikki tällainen on pakattava matkalaukkuun, joka kuljetetaan ruumassa. Siksi kynnet yms. kannattaakin laittaa kuntoon jo ennen lentoa.

      Kysyvä ei tieltä eksy, joten kysy pois vain! Ja jos lennon aikana tulee kysymyksiä mieleen, niin mene rohkeasti vain lähimmän miehistön jäsenen juttusille! Itse ainakin mielelläni juttelen matkustajien kanssa ja vastailen kysymyksiin, sillä eihän sitä voi olettaa että ensikertaa koneessa oleva matkustaja tietää kaiken lentämisestä.

      Toivottavasti näistä oli edes jotain apua!

      Kivaa lentomatkaa!!

      • topdog

        painoinen kone kyllä jää maanpinnalle ellei ole raketti


      • stuertti
        topdog kirjoitti:

        painoinen kone kyllä jää maanpinnalle ellei ole raketti

        siis: ...tuhansien kilojen...


      • Topdog
        topdog kirjoitti:

        painoinen kone kyllä jää maanpinnalle ellei ole raketti

        Helvetti.


    • Anselmi

      on pari hyvää keskustelua edellisillä sivuilla. Kannattee lukea ne, siellä on paljon faktaa lentämisestä, peloista yms. Mukavaa reissua, olemme itsekin lähdössä samaan suuntaan reissuun maaliskuussa.

    • eräs vaan

      Kiitos erittäin paljon vastauksista!! Huojenti/selventi erittäin paljon oloa..

      • sperämiäs

        Olen huhtikuussa lähdössä kanarialle ja ensimmäinen lentoni olisi edessä. Haluaisin tietää vähän faktoja:
        1) kauanko lento kestää?
        Lento voi joskus kestää kauankin, riippuu vähän
        miten bensa riittää..eli joudutaanko tekemään välilaskuja ja tankkaamaan. myös ukonilma vaikuttaa. jos kone joutuu kiertämään ukkospilviä. Aina kapteeni ei huomaa kiertää ja ukkospilveen joutuminen onkin sitten vakavempi homma. mutta kaikkihan me joskus kuollaan joten ota iisisti.

        2) olen nähnyt lentokoneita vain telkkarissa, eli onko koneess yleensä 2 vai 4 penkkiä vierekkäin? Olen nähnyt molempia, eli riippuu ilmeisesti vähän koneesta?
        Yleensä noissa kanarian koneissa on 5 penkkiriviä PÄÄLLEKÄIN. lähdössä voi joskus saada ylempänä olevan "hätäpisut" niskaansa..mutta lentoemoilta saa sitten pyyhkeitä joilla voi kuset pyyhkästä pois. Tosin kerran sain pyyhkeen jossa oli ilmeisesti jotain tahmeeta..lämmintä.

        3) koneet näyttävät, ainakin telkkarissa, erittäin ahtailta.. ikkunat pieniä yms. Onko näin?
        Kyllähän se näin on. valitettavasti. Koneessa istuminen on erittäin ahdasta ja monihan sinne tallautuukin kuoliaaksi. Pitkillä lennoilla voi joskus happi loppua. että kannattaa ottaa oma happisäiliö mukaan.

        4) Minulla taitaa olla myös hieman lentpelkoa, eli kertoisitteko lyhyesti, millaiset äänet, kolinat yms. ovat aivan normaaleja? Ja ilmakuopat, kuinka voimakasta tärinä (vai mitä siitä aiheutuu?)on ja tarvitseeko siitä huolestua?

        Se on hirveetä rynkytystä koko reissu. mieti 6h!! ei lentäminen todellakaan ole heikkohermoisille. suosittelen että jäät suomeen.

        5) Kuinka ylesitä on että matkatavarat, laukut yms. katoavat?
        Todella yleistä. Mulla on aina kadonnu kaikki tavarat.

        6) Kun tullaan koneesta ulos niin laukuthan saa ilmeisesti sellaista liukuhihnaa pitkin. jos hihnan vierellä on ruuhkaa ja tulee paikalle vasta viimeisenä ja oma laukku kerkeää jo mennö ohi, niin tuleeko se vielä uudestaan?

        Siinä liukuhihnalla pärjääkin vaan nopeimmat ja pitkäkätisimmät. Se on ekalla ehdittävä, muuten laukkusi menee sellasen silppurin läpi.

        7) onko mahdollista, että jos et ole vielä paikalla, joku ottaa (varastaa) laukkusi?

        Ei. Kenenkään toisen omaisuutta ei saa varastaa joten ole huoleti, se ei ole mahdollista.

        8) paljonko koneeseen saa ottaa matkatavaroita?
        pakolliset selviytymistavarat vain. ja laskuvarjo.

        9) Ilmeisesti laukuille tehdään tarkastus, onko teräaseita tms. niin mitenkäs, saako olla esim. kynsisakset?

        Saa olla teräaseita ja niitä kannattaakin ottaa mukaan. Yleensä lennoilla on kaikennäkösiä kännikaloja ja huumehörhöjä. täytyy olla jotain kättä pidempää joilla puollustautua.


        No mutta hyvää matkaa.


    • DonIuis

      Kannattaa räpytellä vinhasti käsiä ilmassa

    • gertyuijnm

      toi oli täys provo

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 137
      3888
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      108
      3542
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      19
      2513
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1599
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1575
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      87
      1458
    Aihe