vaimennin .22LR pistooliin

ampuja

Eli nyt kysyisin tietäviltä, millainen äänenvaimennin kannattaa hankkia .22LR pistooliin, jossa on 5,5 tuuman piippu. Vaimennin on tarkoitus sovittaa aseeseen ulkoisella adapterilla niin ettei piipusta tuhota rihloja milliäkään. Aseella tullaan ampumaan normaalinopeuksisia LR patruunoita, eli lähtönopeus likimain 330m/s maksimissaan. Miten esim. Sakon tekemä purettava vaimennin toimisi tälläisessa tapauksessa? Onko jollakin kokemuksia?

14

5438

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rugeristi

      jaa, päätellen tuosta sinulla on rugerin mm, olikos se 512 mallinen pistooli.
      Itselläni on rugerin 10 tuumainen rosteri versio.

      Taisi olla tarkka merkkinen vaimennin minkä hommasin omaani, vaimentimessa itsessään on kiinteänä se "adapteri" jolloin erillistä murkulaa aseen ja vaimentimen välille ei tarvitse, ja pysyy nakskakkonen kevyenä.

      Jos arvaukseni osui oikeaan että sinulla on ruger, niin muista että 10 tuuman vaimennin paketti ei passaa lyhyempi piippuiseen, ja tietysti sama toisinpäin, vaikka kauppias niin sanoisikin.
      Piippu hieman kartio.
      Minulla on yksi kappale käyttämätön 5,5:n adapteri jos sinulla on tarvetta.
      Hjorth myy ruger sovitteisia vaimentimia muistaakseni.

      • ampuja

        Ase on High Standard Supermatic Citation 107 Military Model, vanhempaa mallia. Siihen ei siis ole valmiita sovitekappaleita. Lähinnä siksi ulkoinen adapteri, eikä kierteitä suoraan piippuun, koska olen kuullut että joskus aseen tarkkuus on kärsinyt kun on rihloja on porattu pois kierrettä varten esim. 15mm verran. En viitsi siksi pilata muuten tarkkaa asettani teettämällä siihen piipunsisään poratut äänenvaimenninkierteet joita suurin osa asesepistä harrastaa.


      • pera
        ampuja kirjoitti:

        Ase on High Standard Supermatic Citation 107 Military Model, vanhempaa mallia. Siihen ei siis ole valmiita sovitekappaleita. Lähinnä siksi ulkoinen adapteri, eikä kierteitä suoraan piippuun, koska olen kuullut että joskus aseen tarkkuus on kärsinyt kun on rihloja on porattu pois kierrettä varten esim. 15mm verran. En viitsi siksi pilata muuten tarkkaa asettani teettämällä siihen piipunsisään poratut äänenvaimenninkierteet joita suurin osa asesepistä harrastaa.

        Miksi et teetä kierteitä piipun ulkopuolelle? sit piipun kanssa yhtenevä holkki päälle, jos osaava seppä tekee et huomaa eroa piipussa holkki päällä.jos ei kelpaa ota yhteyttä oulun työstökeskukseen, niillä on ainakin omien kokemuksieni puitteissa ollut laadukkaat tuotteet


      • ampuja
        pera kirjoitti:

        Miksi et teetä kierteitä piipun ulkopuolelle? sit piipun kanssa yhtenevä holkki päälle, jos osaava seppä tekee et huomaa eroa piipussa holkki päällä.jos ei kelpaa ota yhteyttä oulun työstökeskukseen, niillä on ainakin omien kokemuksieni puitteissa ollut laadukkaat tuotteet

        On etujyvä tiellä. Se pitäis irrottaa todennäköisesti ja tää mun ase on paksupiippuista mallia, joten kierteen teko päälle voi olla hankalaa. Helpompi siis tehdä putkiadapteri, joka on lovettu etujyvän kohdalta ja kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla altapäin. Lähinnä tässä olen kysellyt valmiiden kaupasta saatavien vaimentimien toimivuutta pistoolissa, kun osa niistä kuulemma toimii vain kiväärissä johtuen että kiväärissä on pidempi piippu ja näin ollen sille riittää pienempi painekammion tilavuus.


      • mie
        ampuja kirjoitti:

        On etujyvä tiellä. Se pitäis irrottaa todennäköisesti ja tää mun ase on paksupiippuista mallia, joten kierteen teko päälle voi olla hankalaa. Helpompi siis tehdä putkiadapteri, joka on lovettu etujyvän kohdalta ja kiinni yhdellä kuusiokoloruuvilla altapäin. Lähinnä tässä olen kysellyt valmiiden kaupasta saatavien vaimentimien toimivuutta pistoolissa, kun osa niistä kuulemma toimii vain kiväärissä johtuen että kiväärissä on pidempi piippu ja näin ollen sille riittää pienempi painekammion tilavuus.

        Minä teetin n. 10 v. sitten paksupiippuiseen Rugeriin asesepällä kierteet ulkopuolelle. Seppä siirsi myös etutähtäintä jonkin verran taaksepäin.
        Vaimentimeksi kävi sama kuin pienoikivärissä silloin oli, muistaakseni Unigue.


      • Thomen
        mie kirjoitti:

        Minä teetin n. 10 v. sitten paksupiippuiseen Rugeriin asesepällä kierteet ulkopuolelle. Seppä siirsi myös etutähtäintä jonkin verran taaksepäin.
        Vaimentimeksi kävi sama kuin pienoikivärissä silloin oli, muistaakseni Unigue.

        Itse ostin vaimentimen Aseteknosta Helsingistä. Vaimennin oli ihan ok, mutta purkaminen hankalaa. Päätin sitten tehdä itse toisen vaimentimen. Alumiini putkea ja tankoa ja muutama tunti sorvilla. Ihan yhtä paljon vaimentaa kuin kaupan vaimennin ja oli viel hieman kevyempi. No tietenkin sitten joutui tekemään kolmelle kaverille samanlaiset...Kahdelle tein myös piipun sis puoliset kierteet ja tarkkuus ei siitä muuttunut miksikään. En ole aseseppä mutta koneistaja, ja tiedän miten tehdään joten jos ei ole kokemusta niin ei kannata itse tehdä.

        Oma aseeni on CZ 122 Sport ja tähän tein adapterin joka tulee ruuvilla kiinni piipun päällä olevan "palikan" tilalle, joten omassa ei tarvinnut piippua "rikkoa".

        En mene myöskään takuuseen siitä etteikö vaikuta tarkkuuteen, oli sitten ammattilainen tekemässä tai ei.


    • ookoo

      Miksi haluat kakskakkoseen vaimentimen?

      Pistooliin on oikeastaan turha laittaa äänenvaimenninta siitä syystä että sillä ammuttaessa jo pelkkä liikkuvien klopsaus aiheuttaa niin suuren äänen ettei vaimentimesta ole mitaan sanottavaa hyötyä.
      Jos hiljaisen haluat niin osta revolveri ja asenna siihen vaimennin. Käytä silloinkin matalanopeuksisia panoksia.

      • Termis

        sä oikein selität, revolveriin vaimennin? Ei ei ei. Millä sä vaimennat rullan ja piipun välin muka, josta painetta ja ääntä purkautuu aika paljon.


      • Termis
        Termis kirjoitti:

        sä oikein selität, revolveriin vaimennin? Ei ei ei. Millä sä vaimennat rullan ja piipun välin muka, josta painetta ja ääntä purkautuu aika paljon.

        verran vois varmaan lisätä vielä, että pienoispistoolissa ei niin kauheaa ääntä nuo liikuvat pidä eikä myöskään isopistooleissa. Kyllä se ääni jonka takia tarvitaan niitä kuulosuojaimia tulee sieltä piipunpäästä ja sen äänen saa pienoispistoolissa niin pieneksi, ettei suojaimia välttämättä tarvita (suosittelen kuitenkin niiden käyttöä). Ja moni ampuu mökeillään tai muualla jossa melu ei välttämättä ole niin kauhean tervetullutta, joten taas vaimennettu .22 ajaa asiansa.


      • piraattipilotti

        Hauska vitsi... laittaa revolveriin äänenvaimennin.

        Mutta asiaan. Ei liikkuvat mitään melua aiheuta vaan kovin pamaus tulee piipunsuusta. Mutta siinä olet oikeassa, että luodin nopeus ratkaisee paljon. Yli 320 m/s paukkuja ei kannata vaimennetussa aseessa käyttää, koska tällöin luoti aiheuttaa kulkiessaan yliäänipamauksen (kuin hävittäjä konsanaan).


      • punttijussi
        piraattipilotti kirjoitti:

        Hauska vitsi... laittaa revolveriin äänenvaimennin.

        Mutta asiaan. Ei liikkuvat mitään melua aiheuta vaan kovin pamaus tulee piipunsuusta. Mutta siinä olet oikeassa, että luodin nopeus ratkaisee paljon. Yli 320 m/s paukkuja ei kannata vaimennetussa aseessa käyttää, koska tällöin luoti aiheuttaa kulkiessaan yliäänipamauksen (kuin hävittäjä konsanaan).

        mulla on ruger mk10 22lr. Mää teetin siihen vaimennin kierteet ja ostin sakon fin vaimentimen. mulla käyttääkö mitä paukkaja vaan niin kaikista kuuluu yhtä hiljanen ääni,että ei tarvi korvasuojaimia.


    • keke +

      Tuha näkemys ,et mikään tietäjä .tarkoitan ,jos haluan vaimentimen ,se tarkoittaa että voin harjoitella ampumista omalla tontilla naapureida häiritsemästä.

    • SSTiimi

      Täällä long rifle CR122 Tšekkipeli ja moitteetomassa kunnossa ja on hyvä vaimennin ja hämäränäkö kiikari if:llä ei huippu kiikari mut osuu kohteeseen hyvin ja uutta pongaan jos lukema tule samantien kuin kiikaria kääntää maksaa varmaa saman verran kuin itse peli enkä löydä moitteita. Vain valojuovat ja reikä päät pitää vähän pamauksen-reikäpäät on (-@_) ja leikattu vielä toinen viilto alaspäin toinen ylös päin??

      • ikivanha

        Ketä luulet sun juttus kiinnostavan kun keskustelu on vuosikausia vanha. Miten löydät näin vanhoja juttuja?


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      97
      2763
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      104
      2350
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      91
      2110
    4. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      16
      1894
    5. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1741
    6. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      38
      1735
    7. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1706
    8. 114
      1699
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      130
      1491
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1294
    Aihe