Leylandista

Kysynpä

Tuossa kaupattiin Leyland 272:sta.
Kun en tiedä siitä mitään, ajattelin kysyä, onko se hyvä vai ei ja onko siinä jotain ominaisvikoja?

Sitä ihmettelin, kun myyjä ei antanut ajaa sillä. Vasta kun sanoin, että ei sitä ilman ajolenkkiä voi ostoo ajatella, sanoi myyjä, että kyllä sillä ajaa voi. No, myyjä ajoi Leylandin ulos tallista, pyöräytti siinä edessä kymmenen metrin lenkin ja ajoi kiireesti takaisin talliin, sammutti Leylandin ja kehui, että "näin tämä kulkee".

Olin kyllä enemmän kuin ihmeissäni. Sillä käsittääkseni minun pitäisi saada ajaa se koeajolenkki, eikä myyjän, joka muutenkin on ajanut Leylandillaan vuosikaudet.
Mieleen jäi vahva kuva, että siinä on jotain vikaa, jota myyjä yrittää peitellä.
Olisiko siinä ohjauksessa jotain ihmeellistä?
Tai sitten kytkin on alkamassa luistamaan tai vaihteet (isommat) hajoamassa? Tai jotain muuta tuollaista, joka ajaessa voisi ilmetä?

Lisäksi myyjä haukkui kaikki muut merkit (erityisesti Valmetit, Massikat ja Foordit) maan rakoon.
Onko sen Massikankin nostolaitteisto niin kurja ja monimutkainen, ettei siitä ota kukaan kunnolla selvää ja ettei sillä saa nostokorkeutta kohdalleen edes kymmentä senttiä tarkemmin, kuten nyt sanottiin?
Itse kun olen muodostanut kuvan, että nuo nyt haukutut merkit olisivat parhaasta päästä.
Leylandista sen sijaan en ole kuullut mitään, että haluaisinpa jotain nyt kuulla siitäkin.

14

4771

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leukku

      Kyllä voi sanoa, jos tyrkyllä on Leyland ja myyjä ihan selvästi peittelee vikoja, niin unohda koko juttu.Itse en kyllä vanhaa leukkua ottaisi, vaikka ilman saisin. Kyllä nimenomaan joku Ford 4000 ja MF 165-175(ilman Multipoweria) on huomattavasti parempi erilaisiin pihahommiin ja varaosiakin löytyy, jos tarvis.Jos Leukun hankit, et kyllä murheetonta päivää näe. Myös kotimainen Valmet ihan hyvä vaihtoehto, mallista 565 lähtien ja jos vanhempaan traktorin hytillistä mallia hankii, niin Valmet 502 on hytin ergonomian ja lämpimyyden suhteen ihan omassa sarjassaan.

      • Eräs

        ...ootko koskaan omistanut Leulanttia tai yleensä ajanut?. Itselläni on ollut yli 20 vuotta sininen takapotku-Leukku ja nyt kattelen keltaista nelivetoa sille kaveriksi, elikkä murheettomat päivät vaan vähenee;D Sen sijaan tänne ei puolestaan kelpaa 165 tai vast. fergu ilmankaan, jokaisella on oma makunsa.

        Kyllä traktori pitää saada koeajaa ennen kaupantekoa merkistä riippumatta


      • farmari
        Eräs kirjoitti:

        ...ootko koskaan omistanut Leulanttia tai yleensä ajanut?. Itselläni on ollut yli 20 vuotta sininen takapotku-Leukku ja nyt kattelen keltaista nelivetoa sille kaveriksi, elikkä murheettomat päivät vaan vähenee;D Sen sijaan tänne ei puolestaan kelpaa 165 tai vast. fergu ilmankaan, jokaisella on oma makunsa.

        Kyllä traktori pitää saada koeajaa ennen kaupantekoa merkistä riippumatta

        Kyllä kai se tuon maineensa takiahäipyi markkinoilta.Laatu vähitellen meni taaksepäin, aikoinaan Nuffit olivat paremmassa maineessa.Nostolaitteet ovat varsin erikoinen viritelmä,ei tarvitse olla kovin erikoinen työkone perässä, kun kone "keulii".Tuosta johtuen on melko hyvä kyntötraktori, luonnostaan hyvin painoa takapyörillä ja painonsiirto vielä avittaa.Ei tosiankaa kuulu suosikkeihini, jos vanhaa takavetoa haen, samoin kierrän kaukaa Taavetit ja Natikat.


    • 272

      Ehjänäkin suurin ongelma 272:ssa on ulosoton akselin sijainti liian takana ja liian korkealla suhteessa nostovarsiin. Olen käytännössä kokenut hajottamalla nivelakselityökoneita!

      Koeajo tehtävä maantiellä suuremmalla nopeudella.

    • uuno

      Muistelen että leukussa on hydrostaattinen ohjaus joka menee niin horoksi että tie ajossa saa ohjata tosissaan että pysyy tiellä, tuttuja ei kannata tervehtiä maantieajossa, traktori on hetkessä ojassa ohjauksen ansiosta.

      • Kysynpä

        Tälläisiä jotain epäilinkin.
        En aio ilman koeajoa kyllä ostaakkaan ja tähän merkkiin tuli kyllä lievästi sanottuna ennakkoluuloja.
        Kiitos mielipiteistä.


      • hanska
        Kysynpä kirjoitti:

        Tälläisiä jotain epäilinkin.
        En aio ilman koeajoa kyllä ostaakkaan ja tähän merkkiin tuli kyllä lievästi sanottuna ennakkoluuloja.
        Kiitos mielipiteistä.

        kierrä kaukaa lelulantit isälläni oli uudesta lähtien nelkku vm80 ja takapotku vm77 sai noitten kanssa maan päällä kärsiä niin paljon että on taivaspaikka varma.enemmän korjaamolla kuin työn teossa.moottorit kyllä kesti mutta muuten täysiä susia,ohjauksesta vielä sen verran että se oli huono uutenakin, piti ohjata yhdellä kädellä jos otti molemmilla kiinni ratista löysä koitti heittäytyä ojaan.älä vaan osta ei palvele miestä.


      • Traktorikuski
        Kysynpä kirjoitti:

        Tälläisiä jotain epäilinkin.
        En aio ilman koeajoa kyllä ostaakkaan ja tähän merkkiin tuli kyllä lievästi sanottuna ennakkoluuloja.
        Kiitos mielipiteistä.

        Kaikki kehuu omiaan ja sitten kun ne joskus vaihtaa niin ne haukkuu sitä mitä ne nyt kehuu. Elä merkin perusteella hyvä mies ostele 30- vuotta vanhaa työkonetta. Kattele hyväkuntosta yksilöä, suht. koht. hyviä pelejä löytyy kaikista merkeistä. Lapsellista hommaa ruveta nimeämään täällä ns. hyvää merkkiä. Jokaisesta merkistä löytyy täysin loppuunajettuja romuja, jos vaan sen merkin mukaan ostaa, kaikilla kun ei kestä kahden metrin ratakiskokaan, ei sitten millään. Ajattele positiivisesti, jotkut isännät on kuule niin nuukia että ei tahdo antaa vieraan revittää hyvää konetta. Jospa tämä myyjä oli juuri näitä, tiiä vaikka olis ollut miten hyvä yksilö.


      • Traktorikuski
        hanska kirjoitti:

        kierrä kaukaa lelulantit isälläni oli uudesta lähtien nelkku vm80 ja takapotku vm77 sai noitten kanssa maan päällä kärsiä niin paljon että on taivaspaikka varma.enemmän korjaamolla kuin työn teossa.moottorit kyllä kesti mutta muuten täysiä susia,ohjauksesta vielä sen verran että se oli huono uutenakin, piti ohjata yhdellä kädellä jos otti molemmilla kiinni ratista löysä koitti heittäytyä ojaan.älä vaan osta ei palvele miestä.

        Et ole tainnut ikään traktoreita omistaa, kun noin typeriä höpäjät, allekirjoittaneella on sentään ollut eri merkkejä laidasta laitaan (Leylanttikin), eikä se kyllä musta sen huonompi ollut kun moni muukaan. Jospa mulla oli vaan sitten se hyvä yksilö.


      • 272

        Kyllä 272 tiellä pysyy. Nyt 272:ssa pitäisi kyllä etupyörien olka-akselien ja etupyörien laakerit jo vaihtaa, taitavat olla alkuperäiset 1980. Niissä on kyllä välystä.


      • S_S
        272 kirjoitti:

        Kyllä 272 tiellä pysyy. Nyt 272:ssa pitäisi kyllä etupyörien olka-akselien ja etupyörien laakerit jo vaihtaa, taitavat olla alkuperäiset 1980. Niissä on kyllä välystä.

        Otin osaa aikanaan masinistit.com - palstalla nimimerkillä Leylantti. Sitten joku käytti ko. nimimerkkiä nin vaihdoin toiseksi.

        Eli tämmöistä kokemusta oli:

        Oma Leyland 272 Q-cab 10 2 vaihteilla 1977. Ollut uudesta asti jonkun 3-4000 tuntia.(mittarin vaijeri on aina välillä ollut rikki :-) )

        -Katsokaa ettei vaan ilmanputsarilta tuleva letku ole kallvautunut puhki pellinreunoissa. Onneksi Vuolle aikanaan näytti ne riski paikat
        - Muovinen polttoaineputki menee pakosarjan vierestä ja hankautuu peltiä vasten tärinässä. Kahvista vetoa niin kaikilla jotka nyt menee kattomaan nii on ainakin aikamoinen lovi jo. Se menee puhki. Puinen pyykkipoika hoitaa homman (pitää sen irti pellinreunasta)
        -polttoaineen siirtopumppu on sellaisessa asennossa (pystyssä) että ruostejauho yms. kertyy pumppuun venttiilien päälle. Sitten kone ei vaan saa polttoainetta. Eli kansi auki ja kolojen huuhtelu ihan letkulla poistaa ongelman
        -käynnistysmoottorin vieressä hytin alle menevä johtonippu hankautuu hytin heiluessa puhki. Leylandissa ei ole pääsulakkeita eli mulla palo koko johtosarja. Laitoin uusia johtoja kaks viikonloppua ja sitten sellaiset Bilteman sulakekotelot joka johtoon jotka lähtee siitä käynnistysmoottorin navasta. 25-35A riittää niille hyvin.
        - kun sähköjen kanssa pelaa niin releet työvaloille ja peräkärryn jarruvaloille vähentää ongelmia.
        - Ohjaustehostimen pumpusta lähtevä paineputki on liian tiukassa moottorin etupään jotakin kulmaa vasten. Putkeen tulee pieni reikä ja sen huomaa kun tuulilasiin tulee oljyt. Kun uuden laittaa varmistaa taivuttamalla että on tilaa joka puolella.
        - Ohjaustehostimen pumpun käyttöakseli on piiiitkä ja se vetoratas sitten vääntää akselia. Sillä akselilla ei ole oikein laakerointia muusta kuin pumpun kammion pesästä. Siinä akselilla on stefa joka pullahtaa pois kun akseli kalvaa siihen alumiiniin soikean reiän ja alkaa kaiketi heilua. Eli mulla tehtiin korjaus lähiverstaassa siten että pumpun puolikkaaseen koneistettiin sija pronssitukilaakerille joka näin ottaa oman osansa käyttöakselin väännöstä. Muutenkin öljyvuodot saatiin samalla kertaa tukituksi siitä pumpun ympäristöstä.
        -Jarru- ja kytkinnesteet pitää olla aina uudet ne työsylinterin männän tiivisteet vuotaa alta aikayksikön. Kytkimen sylinterin kumisuojus (siitä mistä tanko tulee ulos) ei ole tiivis ja pöly menee sisään sylinteriin. Tiiviste kostuttaa sylinterin pinnan ja tulee semmoinen hiontatahna ja sitten painuuki nesteet ulos. Sain tiivisteen vaihtovälin pitenemään peittämällä koko sylinterin varsineen hammastangon suojakumilla.
        -sisäkaton yläreunan kytkimet ovat huonot. Siellä on muovissa kupari? nastat jonka päällä liu'utetaan kytkevää metalliliukua. Nastat kuluu (pöly taas!) ja sitten ei valot syty. Nastat voi korvata sopivan kokoisella erittäin pienellä kupukantaruuvilla. Ja taas toimii. Vaatii iltapuhteilla näpertelyhalua.
        -jos lämmityslaitteen moottori pärisee kamalasti, on siellä muoviropellin ulkokehällä pölyä kivettyneenä jonnekin reunalle.
        -samalla kannattaa laittaa pölynimuriletkua sivulähtöihin ja tuoda ne letkut ulkopuolelle jalkatilaan koska se ilma muuten jää vaan sinne kojetaulun sisään ja varpaat palelee.
        - Hytin maadoitusjohto heiluu poikki. Laittakaa paksu johto kunnollisilla kengillä muutama ylimääräinen lenkki niin taas toimii paremmin. Se maadoituspiste on hytin alaetukulmassa takaa katsoen vasemmalla.
        -Tässä mallissa hytin takapään kumityynykiinnikkeet ovat sillä tavalla että savi tippuu pyöristä sinne koloon ja hytti ei pääsekään enää liikkumaan. Kolaa ja tärisee. Ongelmasta pääsee peittämällä yläpuolelta peltikannella.
        -Jos jarrujen tasaaja ei toimi niin vika on siinä keskipolkimen tasauspalikassa. Hiotaan pinnat polkimessa ja palikassa suoriksi niin että vipuvarsi on saman pituinen kummallekin polkimelle.
        -nostolaite: Jos kyntö pomppii yms niin syy voi olla työntövarren jousen rikkoutuminen. Siinä o erikoinen systeeemi missä on semmoisia kuperia aluslevyjä pareittain vastakkain. Ja ne aluslevyt menee ihan sirpaleiksi. Sen huomaa siittä kun se työntövarren korvake tulee löysäksi. Varaosahinta Hakkilassa on ihan kauhea mutta sain niitä muualta ja näyttävät toimivat. SAmalla se O-rengas vaihtoon siinä tapilla joka menee niiden jousilevyjen läpi ja tulee työntövarren korvakkeeseen.. Minä laitoin siihen nippuun molyrasvaa ohuelti en tiedä pitääkö sitä nippua voidella. Sitten kasatessa esikiristys niin ettei ole mitään klappia niin kyntö rauhoittuu kummasti. Se työntövarren jousihökötys on kyllä viritys; ei se ole tehty kestämään tuommoista nostovoimaa. Mutta kotikonsteilla sitä saa sentään huolletuksi.
        -perärepun pultit löystyy. Kannattanee kiristää samaan momenttiin koko rivi ettei ratkea siten joskus. Sama juttu vetokoukku (hissi) viritykselle. Löystyy helposti.
        -nostovarsien yläpäässä on vetokoukun tankojen nostotapit sellaisella kierteellä kiinni. Jos se kierre on löysällä niin viljakärry nostettaessa taivuttaa ne tapit alaspäin ja sitten ei klinkkua saa enää kiinni.
        -joku sanoi ettei nostolaitteen poikkiakselin nippoja saa rasvata runsaalla rasvalla ettei mee vaseliini öljyyn . Mene ja tiedä en ole rasvannut kuin yhden painalluksen silloin tällöin.
        -sanoi kuka mitä tahansa, niin se oikean nostovarren säätökampi on susi. Se ensinnäkin rikkoo rystyset, se on hidas käyttää ja kun voitelemalla pitää sen kierteen herkkänä, niin kynnössä yms pyöriskelee itsekseen. Pitää lukita vaikka rautalangalla.
        - nostolaitteen käyttövipu liikkuu itsekseen käytön aikana kun se alkuperäinen kitkapala kuluu. Laitoin ns. sähkömiehen "persreiän" siien vipuun jousen päälle. Kupera pinta istuu siinä kaarella olevaa loveen eikä ole vipu sen jälkeen itsekseen siirtynyt jatkuvalle pumppaukselle.

        No, tässä nämä tällä kertaa. Jos muutkin osallistuisivat mitä ongelmia moottorissa tms on ollut. Omassa ei ole ollut moottorissa vaihteistossa tai perässä vikoja ainakaan vielä mutta konetta on käytettykin lähinnä kyntöön ja äestykseen ja nostolaitekylvölannoittimen ajoon. Talvella vinssattu tukkeja. Silppurit tms. ei sopineet kun se voimanotto on niin pirun ylhäällä ja takana

        SS


      • sipe
        Traktorikuski kirjoitti:

        Kaikki kehuu omiaan ja sitten kun ne joskus vaihtaa niin ne haukkuu sitä mitä ne nyt kehuu. Elä merkin perusteella hyvä mies ostele 30- vuotta vanhaa työkonetta. Kattele hyväkuntosta yksilöä, suht. koht. hyviä pelejä löytyy kaikista merkeistä. Lapsellista hommaa ruveta nimeämään täällä ns. hyvää merkkiä. Jokaisesta merkistä löytyy täysin loppuunajettuja romuja, jos vaan sen merkin mukaan ostaa, kaikilla kun ei kestä kahden metrin ratakiskokaan, ei sitten millään. Ajattele positiivisesti, jotkut isännät on kuule niin nuukia että ei tahdo antaa vieraan revittää hyvää konetta. Jospa tämä myyjä oli juuri näitä, tiiä vaikka olis ollut miten hyvä yksilö.

        joo kyllä hanska on oikeessa ei työn tekoon.traktorikuskille että yleensä jos jotain mennään ostamaan niin annetaa kyllä koeajaa jos vaikka olis kuinka nuuka mies niin ei sentään niin nuuka.tiedän sanoa kokemuksesta löylanteista oon nimittäin korjaillu traktoreita viimeset 18vuotta työkseni.jos kaikilla ois lelulantit ei meikäläisiltä ainakaan työt vähentys.


    • timpe

      jos remontilta haluat välttyä älä osta.ominais vika niissä on että nostolaitteenreppu hajoaa

    • on hienoa

      Leylandissa, ainakin meillä, on kaikki vivut ja nappulat niin ihmeellisissä paikoissa ja ihmeellisen näköisiä että pää sekoaa ja vaihdekaaviota ei opi ikinä muistamaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      468
      3406
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      462
      3401
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      138
      2955
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2272
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2140
    6. 199
      1520
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1387
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      98
      1261
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      87
      1254
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1070
    Aihe