Lukion matematiikka tökkii?

Mikke

Aion aloittaa ilta/etälukion parin viikon päästä.

Mikään muu aine ei oikeastaan pelota, kuin matematiikka.

Jäin joskus peruskoulun ala- ja yläasteen vaiheilla opetuksesta jälkeen (kun ei mikään kiinnostanut).

Olen nyt kolmekymppinen, kymmenvuotisen alipalkatun työrupeaman jälkeen haluaisin käydä lukion ja lukea akateemiseen ammattiin.

Uskoni itseeni on vahva, eikä motivaatiotakaan puutu, mutta koko hienon suunnitelman yllä leijuu synkkä matikkapilvi!

Mielestäni kykenen elämän muilla osa-alueilla loogiseen päättelyyn, joten en usko matematiikankaan olevan itselleni mahdotonta oppia.

Kertokaa konkreettisia konsteja, kuinka olette prepanneet matikkaanne omin voimin?

Yksityisopetus olisi tietysti ihantellinen vaihtoehto, mutta en ainakaan toistaiseksi pysty sellaista kustantamaan.

Kaikki vinkit otetaan kiitollisuudella vastaan!

T:Ammatinvaihtaja Kymenlaaksosta

12

2621

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Matikka-Minna

Ettet nyt vain olisi itse rakentanut itsellesi "korkeata pelon muuria" sen matematiikan suhteen. On ihan eri juttu lähteä nyt opiskelemaan sitä kuin joskus nuorena. Nythän sinulla ovat motiivit kohdallaan - ethän muuten lähtisi opiskelemaan. Jos vastaan tulee jokin erityinen ongelma, saat sen varmaankin selvitetyksi opettajan avulla.

Itselläni oli koulunkäynti takkuista "oikean ikäisenä". Suoritin lukion erittäin huonolla päästötodistuksella ja reputin kirjoitukset. Kolmikymppisenä lähdin aikuislukioon parantamaan todistusta. Ruotsi nousi hetkessä ilman suuria ponnisteluja kuutosesta kasiin ja kasissa se pysyi ja kirjoitin M:n. Kemiasta oli viitonen, korotin kymppiin ja sama meininki lähes kaikissa aineissa. Aikanaan reputin reaalista, korjauskierroksella sain siitä L:n. Sittemmin olen itsekin opiskellut uuden ammatin.

Sen kummempia ohjeita matikan preppaukseen en osaa antaa, mutta tässä pari linkkivinkkiä:
      http://portaali.internetix.fi/fi/opinnot/oppimateriaali/01lukio/matematiikka?C:D=31948
      http://www.oph.fi/etalukio/

Noista osoitteista voi vaikkapa hakea "tukiopetusta" itselleen. Onnea matkaan ja mukavia opintoja!

P.s. Aikuisena opiskelun ja ammatinvaihdon kokeneena haluan vielä kuitenkin sanoa, että pidä kiinni siitä työpaikasta, vaikka se ei miellyttäisikään. Akateemisia on pilvin pimein työttömänä tällä hetkellä ja 35-vuotiasta pidetään vanhana työmarkkinoilla. Toivottavasti viiden vuoden kuluttua tilanne on erilainen.

• mikke

...on kohdallani ihan oikea diagnoosi.

Sen pelon muurin saakin kaadettua ainoastaan käymällä sen kimppuun, eli opiskelemalla matikkaa, eiks jeh?

Kävin iltalukioata reilun vuoden joskus vajaa kymmenen vuotta sitten, mutta työelämä sotki kuviot.

Sen muistan lukiosta, että matikassa mentiin liian kovaa eteenpäin. Minun onnettomilla tiedoilla ja taidoilla putosin kelkasta alkumetreillä.

Tosin se pelon muuri oli silloin paljon korkeampi ja haittasi varmasti asioiden omaksumista.

Kiva kuulla, että olet kokenut onnistumisen omalla kohdallasi, sain hiukan lisää uskoa itsekin.

Kyllä mä uskon matikan klaaraavani, mutta aikamoisen urakan taidan siitä itselleni saada.

Pitänee aloittaa ihan yläasteen matikasta tämä minun preppailu; kävin kirjastosta lainaamassa lukion matikan kirjoja ja aika hurjalta näyttää.

Kiitos linkeistä, kaikki apu on tarpeen!

-Mikke-

• lukiolainen

opiskeletko siis pitkää vai lyhyttä matikkaa...itse aloitin lukion syksyllä ja jouduin vaihtamaan pitkän matikan lyhyeen, koska pitkän matikan opiskelu vie valtavasti aikaa ja muuten oppiainen valintani ovat kielipainotteisia,joten vaihdoin suosiolla lyhyeen...lyhyt matikka on melko yksinkertaista kunhan vain vähän näkee vaivaa..ihan perusjutut kun on hallussa niin kyllä se siitä lähtee pyörimään...pärjäät varmasti.
      kysy opettajaltasi apua..

• NULKKI

Minä taas kävin lukiossa pari kurssia lyhyttä matikkaa, jonka jälkeen vaihdoin pitkään(harvinaista). Kyllä todella motivoitunut olinkin, nyt opiskelen tilastotiedettä ja sivuaineena matematiikka.

Yliopistomatikka onkin sitten paljon teoreettisempaa eikä minua ole enään sellaista intoa kuin lukiossa. Silloin laskin tehtäviä monesti aamuyöhön saakka. Tuntuu siltä, ettei se matikka enään olekaan minun juttunu kun siirrytiin tälle tasolle.

• J-Lrp

Jos nyt oikein ymmärsin sen mitä kirjoitit, että tähtäät akateemiseen koulutukseen, niin olet lukion käytyäsi hakemassa johonkin yliopistoon tms.? Tietääkseni yliopistoon kyllä pääsee lyhyelläkin matematiikalla, (minkä ilmeisesti meinaat valita) mutta minun käsitykseni mukaan tekniikan yliopistossa pitää sitten lukea se pitkäkin. Poikkeuksena voi olla jotkut tiedekunnat, esim. humanistinen, missä mielestäni matematiikalla ei ole suurta merkitystä.

Vai onko tarkoitus mennä ammattikorkeakouluun? Koulutukseen pääsee kolmivuotisella ammattikoulututkinnollakin.

Itse jatkan kohtapuolin kesken jäänyttä lukiotani myöskin aikuislinjalla.

• sasse

Tty:llä ei tarvitse suorittaa pitkää matematiikkaa. Siellä on lyhyen lukioille perusmatematiikka jossa käydään samat asia kuin inssimatikassa mutta kolmen kurssi aikana. ei vaadi itään muuta

• Mikke

...matematiikalla näyttää minun olemattomilla perustaidoilla saavan päänvaivaa ihan riittämiin.

Yliopisto minua kiehtoo, ei niinkään teknillinen korkeakoulu.

'lukiolainen' kirjoitti:
      'lyhyt matikka on melko yksinkertaista kunhan vain vähän näkee vaivaa..ihan perusjutut kun on hallussa niin kyllä se siitä lähtee pyörimään...pärjäät varmasti.
      kysy opettajaltasi apua..'

Ihan ensiksi tekee mieli kiittää kannustuksesta.
      Kävin siis iltalukiota aikanaan, jossa opettaja opetti kaavamaisesti suoraan kirjasta ja puhui asioista itsestäänselvyyksinä. Hän vaivautui usein, kun yritin selventää jotain ja selitti asian uudelleen vielä nopeammin samalla tavalla.
      Tästä kokemuksesta johtuukin varmaan epäröintini koko lukion loppuun saattamista kohtaan.

Paikkakunnallani on vain yksi iltalukio ja tuo sama kaavakone opettaa siellä yhä...

Pahin pelkoni on että sama kuvio toistuu uudelleen: muuten koko lukio-opiskelu sujui vähintään hyvin, mutta matikassa jälkeenjääminen haittaa koko opiskelua.
      Jos ylioppilastodistus jää matematiikan takia saamatta, tuntuu muukin opiskelu turhalta (vaikka toki ymmärrän, ettei se sitä ole).

Tunnen vetoa humastisten tiedekuntien tarjontaan, joten käsittääkseni lukion lyhyen matematiikan sisäistäminen riittäisi?

Summa summarum: mikä on mielestänne tehtävä, ettei hieno tulevaisuudesuunnitelmani kaadu mokomaan matikkaan?

• J83

En usko että matematiikka tuottaa loppujen lopuksi sinulle suuriakaan vastoinkäymisiä, kun sinulla kuullostaa olevan motivaatio kohdallaan! Ja kaikkein tärkeintä on juuri motivaatio, minkä avulla voit saavuttaa mitä vaan.

Tuosta matematiikasta sen verran, että kokeile olla sen kaveri, ota se myönteisesti, se ei ole vihollisesi. Yritä ottaa käyttöön joku tietty ajattelumalli ratkoaksesi pulmia. Ainakin itselläni tämä on toiminut. Noista tiedekuntien vaatimuksista en nyt ole ihan varma, mutta vahva käsitys on, että lyhyellä matematiikalla pärjäisi.

Suosittelisin todella sinulle luettavaksi Norman Vincent Pealen : Sen teet mihin uskot - kirjan. Tämä kirja on hyvä motivaation nostattaja ja sisältää paljon viisauksia..

J-

• Mikke
        J83 kirjoitti:

En usko että matematiikka tuottaa loppujen lopuksi sinulle suuriakaan vastoinkäymisiä, kun sinulla kuullostaa olevan motivaatio kohdallaan! Ja kaikkein tärkeintä on juuri motivaatio, minkä avulla voit saavuttaa mitä vaan.

Tuosta matematiikasta sen verran, että kokeile olla sen kaveri, ota se myönteisesti, se ei ole vihollisesi. Yritä ottaa käyttöön joku tietty ajattelumalli ratkoaksesi pulmia. Ainakin itselläni tämä on toiminut. Noista tiedekuntien vaatimuksista en nyt ole ihan varma, mutta vahva käsitys on, että lyhyellä matematiikalla pärjäisi.

Suosittelisin todella sinulle luettavaksi Norman Vincent Pealen : Sen teet mihin uskot - kirjan. Tämä kirja on hyvä motivaation nostattaja ja sisältää paljon viisauksia..

J-

..minä käyn naapurikaupungin kirjastosta lainaamassa kaikki yläasteen ja lukion matikankirjat mitä löydän, ja alan vaan pakertaa.

Työtähän se kait vaan enää vaatii, kun suunta on selvä.

Työtä teettääkin varmaan eniten juuri oman matematiikkaan suhtautumiseni muuttaminen.

Kun minunkaltaiseni ei jotain osaa, en siitä myöskään pidä.

Voi, kun olisi sopivanikäinen pikkuveli tai sisko, joka osaisi opettaa kädestä pitäen...

Hyvää kevättä kaikille teille, jotka auringonkukan keskustaa katsellessanne ajattelette Fibonaccia!

• lukiolainen

tuosta opettajastasi vielä..olen huomannut juuri saman asian että jotkut opettajat todella olettavat että opiskelijat osaavat esim.matikassa jotkin tietyt asiat ennalta.
        Silloin täytyy itse ilmoittaa ja pyytää apua opettajalta. Itsellenikin on käynyt juuri niin. Ja sitten opettaja onkin ihmetellyt, että miten en aikaisemmin ilmoittanut hänelle...
        nykyinen opettajamme sanookin että "se ei ole tyhmä,joka pyytää apua vaan se joka sitä ei pyydä"
        ihmisiähän ne opettajatkin vain ovat..:)

humanistinen tiedekunta ei todellakaan vaadi pitkää matikkaa tai valtavan hyviä matemaattisia lahjoja!!Onhan lääkikseenkin mahdollista päästä lyhyellä matikalla.eli ei muuta kun opiskelemaan.

• nina

Kyllä selviät lukiomatematiikasta, kun vain riittävästi harjoittelet (=varaat aikaa). Minusta tuntuu, että ihmisille jää peruskoulusta ja lukiosta kuva, että jotkut on luotu ymmärtämään matematiikka ja muut eivät siitä mitään tajua. Asia ei ole näin. Matematiikaa oppii siinä missä historiaa. Kaikille se ei aukene yhtä helposti, mutta jatkuva harjoittelu ja sitkeä päämäärän tavoittelu kyllä tuovat tuloksen!

• Osittaisintegraali

Helposti meni lyhyt matikka iltalukiossa. Peruskoulussa aikoinaan matematikka 6. Iltalukiossa loppuarvosana 10. Lyhyt matikka kyllä ei ole mistään kotoisin, sen olen huomannut teknillisessä yliopistossa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Et siis vieläkään

Et ilmeisesti ole vieläkään päässyt loppuun asti mun kirjoituksissa täällä. Kerro ihmeessä sit, kun valmista 😁 tuskin k
      Ikävä
      53
      2434
    2. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      29
      1817
    3. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      73
      1511
    4. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      266
      1420
    5. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      138
      1230
    6. Yritin saada

Vastauksia mutta et voinut olla rehellinen ja kaiken kannoin yksin. Halusin kovasti ymmärtää mutta en voi enää ymmärtää.
      Ikävä
      13
      990
    7. Kronikat..

Mikä hele… on tää yks kronikat mikä suoltaa facessa kaikkea julkaisua ja AINA samoista firmoista imatralla??? Eikö ne mu
      Imatra
      11
      983
    8. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      978
    9. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      65
      965
    10. Onko vielä

mahdollista nähdä?
      Rakkaus ja rakastaminen
      68