Olen yhden ainoan maton kutonut yläasteen aikana, ja siitäkin on jo yli viisi vuotta. Nyt olisi innostusta tehdä omaan asuntoon kiva matto. Antakaapa vinkkejä. Miten erilaisia kuvioita saa tehtyä (esim. traktorikuvio)? Miten räsymatto tehdään? Ajattelin jotain pirteän iloista ja värikästä mattoa, jossa ei kuitenkaan ole paljoa valkoista (->lika näkyy helposti) Entä kuinka pitkä kannattaisi tehdä? Kaksi metriä? Vai 150 cm?
Maton kutominen
3
3616
Vastaukset
- soja
Kuvioita saa poimimalla (en suosittelisi..=), mutta yleensä maton kuviointi tulee sidoksesta. Tietenkin on myös mahdollista painaa valmiiseen mattoon jos haluaa kuvioita joita muuten mahdoton toteuttaa.
Maton koko (pituusxleveys) riippuu tietenkin paikasta johon se tulee..=) Ei tietenkään mitään äärettömän pitkää kannata tehdä ihan pesuteknisistä syistä.=)
Väreistä... loimen kannattaa olla musta jos ei halua likaherkkää mattoa. Yleinen väritys kannattaa sopeuttaa asunnon väritykseen.=)
Laiskan ratkaisu on etsiä käsiinsä lähin käsityöasema ja mennä sinne juttelemaan enemmän.=) - Kutoja
Hei!
Varmaankin jossain kudontakeskuksessa (käsi- ja taideteol ry. ym.)sen meinaat tehdä(?)Siellä kyllä luulisi olevan ammattitaitoista kudontaneuvontaa.
Kun on valmiit loimet, niin räsymaton kudonta on todellakin helppoa.On hyvin tärkeää muistaa jättää syötöstä (jättää kude tarpeeksi "löysälle"), ettei sitten matto kiristä reunoista.
Niin tietysti helpompaa on hoitaa pieniä mattoja, mutta toisaalta räsymaton kudonta on nopeaa ja kun kerran ryhtyy kutomaan niin ainakin itse kerralla tekisin hieman isompia niistä. Puolentoista metrin perusräsymaton kudonta vie lähes saman ajan kuin päätyjen loimilankojen solmiminen.Tee kuitenkin tarpeesi mukaan sen kokoiset kuin olit ajatellutkin.
Luulen, että missä sitten kudotkaan, niin jos joku on loimen osannut laittaa, niin kyllä hän osaa kudonnassakin neuvoa(esim.kuvioiden tekeminen).Jos kuitenkaan et ole paljoa kutonut, niin suosittelen minäkin esim. ihan raidallista vaihtoehtoa. Itse tykkään tasaraitamatoista ja musta loimi on mielestäni aina tyylikkäämpi vaikka olisi valkonenkin matto. mutta nuo ovat makuasioita, joista ei parane kiistellä.
Siitä vaan kutomaan, se on kivaa! - Vitsikö ?
Neuvoisin sinua tekemään matosta sen mittaisen, ettei sitä tarvitse kaksin kerroin lattialle laittaa. Mittanauha on keksitty.o:
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 692733
- 632674
- 681792
- 241627
- 201550
Tykkään susta
Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä91490- 151392
- 481247
- 381233
Onko meillä
Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko81207