"Kynsilakan käyttöä ei suositella"?

Liisa

Hei!

Elikkä kysyisin tuosta asiasta vähän.. Että kun olen lukenut ettei sairaanhoitajan/terveydenhoitajan/lähihoitajan ei suositella käyttää kynsilakkaa.

Mitenhomma toimii käytännössä? Että onko se siis kiellettyä, vai kun ilmestyy töihin kynsilakat kynsissä (ei siis pitkiä kynsiä,tai muuten likaisia), niin sinulle näytetään missä kynsilakan poistoaine on vai lähetetään kotiin häpeämään vai miten?

Kiitos jos viitsitte vastata..

9

5726

Vastaukset 9

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suositus

Eli ei sieltä kukaan kotiin lähetä häpeämään. Eikä nuo oasatonhoitajat pahemmin ole hommaan puuttuneet - vähän omantunnon kysymys... On toki osastoja, joissa kynsilakan käyttö on ehdottomasti kielletty ( ja sieltä kyllä löytyy varmasti myös kynsilakanpoistoainettakin, jos kiireessä unohtuu kotona putsata ), mutta esim. vanhainkodissa tai kroonikko-osastolla sillä tuskin on hoitotyön kannalta merkitystä, onko kynnet lakassa vai ei. Siellä merkitys on lähinnä esteettinen, eli ei ole mukavan näköistä, jos sinulla on neonvihreät kynnet...

• Liisa

Niin siis en tarkoittanut mitään neonvihreää, kirkkaan punaista tai mustaa kynsilakkaa,vaan ihan tavallista, väritöntä kynsilakkaam jok vainkovettaa kynsiä? Ja tottakai jos on jossain leikkauksissa avustamassa, ei sitä silloin tietenkään mitään kynsilakkaa tai muutakaan irtoavaa voi käyttää. Mutta jos on vaikka kouluterveydenhoitaja, eihän se varmaan silloin haita? Ja jos on tulossa joku homma joka vaatii puhtautta, niin silloinhan on niitä kimihanskoja :)

• Veronika
        Liisa kirjoitti:

Niin siis en tarkoittanut mitään neonvihreää, kirkkaan punaista tai mustaa kynsilakkaa,vaan ihan tavallista, väritöntä kynsilakkaam jok vainkovettaa kynsiä? Ja tottakai jos on jossain leikkauksissa avustamassa, ei sitä silloin tietenkään mitään kynsilakkaa tai muutakaan irtoavaa voi käyttää. Mutta jos on vaikka kouluterveydenhoitaja, eihän se varmaan silloin haita? Ja jos on tulossa joku homma joka vaatii puhtautta, niin silloinhan on niitä kimihanskoja :)

Mitä väliä sillä on vaikka jossain vanhainkodin paskansiivousosastolla olisikin neonvihreät kynnet. Kyllä on helvetti taas tiukkapipojen peen n..mista tollaset jutut. Kyllä siihen paskansiivoamiseen vihreät kynnet kelpaa ihan hyvin!

• hoituri

... oli tämmöinen suositus:

Kynsilakan käyttö ei ole suositeltavaa, mutta sitä voi pitää, jos lakka on siisti ja alle 3 päivää vanha. Ja tähän oli perustelu nimenomaan hygieenisyyssyistä. Jonkun tutkimuksen mukaan säröillyt lakkapinta on hyvä "piilopaikka" mikrobeille, vähän samaan tapaan kuin pitkät kynnet ja sormukset sormissa.

Ei sitä kukaan "kyylännyt" ole, vaan se on jokaisen omasta asepitiikasta kiinni... hyvin on toiminut.

• Hoitsu
        Liisa kirjoitti:

Kyllä kouluterveydenhoitajat periaatteessa varmaan saavat käyttää kynsilakkaa, mutta lakka lähtee helposti kun käsiä desinfioi eli voi olla turhaa edes laittaa lakkaa.

• Hoitsu

Kyllä työpaikoilta löytyy kynsilakanpoistoainetta.

Tästä nyt ollaan monta mieltä. Jotkut ovat sitä mieltä, ettei kynsilakkoja -ei edes kirkkaita kynnenkovettajia- saa käyttää ollenkaan. Toiset ovat sitä mieltä, että kirkas lakka on ok, mutta värillisiä ei saa käyttää. Hygieniahoitajat antavat ohjeita, ettei kynsilakkaa saa käyttää ollenkaan.

Kyllä niitä punaisia kynsiä hoitajilla näkee, samoin joskus näkee sormuksiakin vaikka ne ovat ehdottomasti kielletty, kuten rannekellokin.

• Jenska

Mulla ainakin on sellasia kokemuksia, että kynsilakat saa olla kuten myös korvakorut (ei mitkään roikkuvat vaan napit tai pienet renkaat) ja aika monilla esim. sairaalassa on sormuskin.

• opiskelija

että kynsilakkaa ei suositella koska pinnan kuluess/halkeillessa kynteen tarttuu mikrobeja huomattavasti enemmän kuin pelkkään kynteen. ns. aseptisesti kynsilakan käyttöä ei suositella!!!

• Anonyymi

Olen töissä terveysasemalla. Kysyin kynsilakan käytöstä pomolta. Lupa tuli ja väritön lakka. Estetiikasta ei mulla ole kysymys vaan ilman lakkaa kynnet hajoo ja liuskottuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Puukotus Kajaanissa

Kuka puukotti ja ketä? https://yle.fi/a/74-20247765 Vähemmän yllättäen päihteet mainittu
      Kajaani
      56
      1294
    2. Taas henkirikos

Kuka lienee nyt asialla.
      Ilomantsi
      19
      917
    3. 68
      772
    4. Mitä söpö

Mies mietit?
      Ikävä
      64
      758
    5. Nainen, tässä olen kahden vaiheilla

Toinen pitäisi valita ja kummassakin on hyvät ja huonot puolensa. Toinen olisi sellainen pysyvä mutta työläs. Toinen taa
      Ikävä
      69
      718
    6. Miten uskallan sua nähdä

Kun vaikutat suuttuneelta :(
      Ikävä
      47
      714
    7. Hyvä on sitten, jos et sitä s*ksiä halua kanssani.

Rakastetaan vaan toisiamme, voin käydä muualla tyydyttämässä fyysisenpuolen tarpeet. Puhumalla tämäkin olisi selvinnyt.
      Ikävä
      131
      645
    8. Humalassa autolla ajo.

Tuhti humala hyydytti kuljettajan Suomussalmella -sammui rattiin ,uutisoi Ylä-Kainuu.
      Suomussalmi
      10
      612
    9. Suloinen ja herkkä

Toiset huomioiva, räväkkä, yllättävä. Ei sellaisesta voi olla pitämättä.
      Rakkaus ja rakastaminen
      31
      595
    10. Tiesitkö? Jorma Uotisen EX-rakas on Helena Lindgren - Nämä ovat välit nyt: "Me ollaan..."

Jorma Uotinen ja Helena Lindgren olivat avoliitossa v. 1982-1999. Pariskunta oli aikansa näyttävä julkkispari, missä i
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      579
    11. Minä muistan

Minä muistan sinut nauravana. Sellaisena, joka sai tavallisenkin hetken tuntumaan vähän kevyemmältä, kuin huoneeseen ol
      Ikävä
      45
      538
    12. Hurja pako Kuhmossa

19 vuotias kaahasi humalassa jalkakäytävälle tänään. Kuka mitä häh.
      Kuhmo
      4
      522
    13. Jäljitelmä Birginit

Ei jumaleisson, Jeffin vaimo kertoo et nää Hermesit olikin jäljitelmiä ja timangit labrarääsää. Anna mun kaikki kestää �
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      521
    14. Minä en ole koskaan

Rakastanut ketään toista yhtä paljon kuin sinua
      Ikävä
      75
      508
    15. Hyvää yötä hurmuri

Iltaa haaveeni! Kauniita unia😘 Jospa me vielä nähtäis ja juteltais, suukoteltais ja halittais, siliteltäis ja hyväiltä
      Ikävä
      24
      493
    16. Taidat olla

Luovuttanut jo minun suhteeni osalta?
      Ikävä
      36
      455
    17. Pitäisikö seksille asettaa huvivero?

(ja jos hankkisi todistuksen sen harrastamisesta velvollisuudesta tai lisääntymistarkoituksessa, saisi siitä vapautuksen
      Sinkut
      113
      454
    18. Mä voisin rakastua noihin tähti silmiin

Katseesi on niin lumoava nainen💚.
      Ikävä
      16
      451
    19. Jos tullaan toisiamme vastaan, niin

pitäiskö pysähtyä ja onnitella?
      Ikävä
      36
      437
    20. Olet pelottava ilme vakavana

Sitä alkaa ajatella äkkiä kaikenlaista. Synkkiäkin juttuja. Kai tässä oma mielikuvitus kun laukkaa. 🤔😳
      Ikävä
      26
      437
    Aihe