sarloosin susikoira...

-nynaeve-

olen haaveillut jo vuoden verran omasta sarloosin susikoirasta.
onko täällä ketään jotka omistais kyseisen otuksen?
kertokaa mistä saa, hinta suurinpiirtein, luonteesta ja kaikesta mahdollisesta...!!!
en ole aivan heti ostamassa mutta 3 vuoden opiskelun jälkeen aion ostaa.

19

1862

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • West Samoyed

      En ole kyseisen rodun omistaja, mutta vastaan tässä kummiskin =).

      Saarlosinsusikoira ei ole mikään helppo rotu, eikä ole suositeltava ensimmäiseksi koiraksi. Luonteeltaan se on hyvin itsenäinen eikä pidä vieraista ihmisistä eikä eläimistä.
      Irti sitä ei missään nimessä voi pitää, sillä se on vieläkin jalostuksetta huolimatta niin villi, että karkaa heti tilaisuuden tullen.
      Koulutus voi olla mm. arkuuden ja itsenäisyyden vuoksi ongelmallista.

      Rotu vaikuttaa sanojeni perusteella hyvin "huonolta" ja typrältä, mutta itse asiassa se on hyvin viehättävä koira oikein koulutettuna oikeissa käsissä!

      • -nynaeve-

        hmm.. no mulla on melkein 10 vuoden kokemus
        boksereista....


    • Örkki

      Minun ymmärtääkseni Sarloosin susikoira ei sovellu kaupunkiin joten jos asut kaupngissa niin sen rotuinen koira ei ole hyvä vaihtoehto. Sarloosissahan on enemmän sutta kuin koiraa. Koulutettavuudesta sanotaan näin: Ei halua olla käskettävänä. Oppii temppuja, mutta ei tahdo miellyttää tai istua, kun ihminen käskee. Ihminen on Sarloosille laumanjäsen.
      Mutta tietysti jos olet varma että haluat tämän koiran ja perehtynyt rotuun niin ei sinua kukaan estä:)

      • -nynaeve-

        en asu ihan kaupunkiseudulla mutta kyllä semmonen hukka varmasti säikäyttäs naapurin mummot pahemman kerran. :)
        mutta kai sellaseen otukseen jonkunlaisen tuntuman saa kun osoitta olevansa laumanjohtaja. en haluakkaan ihan sellasta tavallista koiraa, joka hyppäis vaikka katolta jos käskis....


    • katri

      Ne on todella arkoja, suorastaan säikkyjä koiria. Ne yksilöt, jotka oon nähnyt (en itse omista) pitivät häntäänsä koipiensa välissä koiranäyttelyssä. Ne ulvoo kuulema paljon. Vaativat paljon liikuntaa, mutta pidettävä aina kiinni. Voi olla hyvinkin arvaamaton johtuen arkuudesta ja onhan nuo ulkomailla purreet omistajiaankin esim. jossain kynsien leikkuutilanteissa. Mikset hankkisi helpompaa koiraa? Miksi juuri saarloos? Siksikö että on jännittävää omistaa eläin joka on puoleksi susi???

      • -nynaeve-

        oikeastaan en tiedä miksi haluaisin sarloosin susikoiran mutta se kiehtoo jotenkin. mutta en missään tapauksessa sen ulkonäön ja jännityksen vuoksi!!! en ole sellainen ihminen. (jos tiedät mitä tarkoitan...) haluan koiran jolla on enemmän... sanoisinko luonnetta. vaikea selittää..


      • Anonyymi
        -nynaeve- kirjoitti:

        oikeastaan en tiedä miksi haluaisin sarloosin susikoiran mutta se kiehtoo jotenkin. mutta en missään tapauksessa sen ulkonäön ja jännityksen vuoksi!!! en ole sellainen ihminen. (jos tiedät mitä tarkoitan...) haluan koiran jolla on enemmän... sanoisinko luonnetta. vaikea selittää..

        Tästä koirasta ei mitään status symbolia saa. Itselläni kerrostalossa (70neliöö) sarloos ja pärjää juuri ja juuri. Noin 4 h päivässä ulkona ja mökillä mah paljon. Tuota arkuutta en allekirjoita mutta varmasti riippuu ympäristöstä sekä yksilöstä. Omani ei niin ihmisistä välitä mutta kaikkien kanssa tulee toimeen. Muut koirat taas ovat jotain aivan ihanaa. Voisin kuvailla 1/5susi. 3/5koira. 1/5kissa


    • Mörri

      Miten ihmeessä sinä haaveilet kyseisestä rodusta jos et siitä mitään tiedä?

      • -nynaeve-

        *järkyttynyt* anteeksi kuinka???
        olisihan se pitänyt arvata!
        järkyttävää. mitähän tuohonkin pitäisi sanoa? etkö ole itse koskaan jostain rodusta haaveillut? kai siitä pitää jotain muutakin saada tietää kuin se mitä mm. kirjoissa lukee tai muuta vastaavaa. voi jestas... eikö saisi haaveilla? vai pitäisikö ensin tietää kaikki tieto kyseisestä rodusta kunnes on sallittua haaveilla???????
        olen totaalisesti järkyttynyt!!! mitähän sinunkin päässäsi oikein liikkuu... ei, en halua tietää!


    • Mie vain

      Totesit tuossa jossakin välissä, että haluat koiran jolla on luonnetta...?

      No ehdottaisin siperian huskya...

      Husky on myöskin melko alkukantainen rotu ja luonnettakin siltä löytyy...ainakin omaltani:)

      Ei ole arka tai hyökkäävä, kuitenkin luonnetta löytyy eli ei ole mikään lattiamatto.Huomattavasti kuitenkin "sopeutuvampi" kuin sarloos.

      Eli jos luonnetta haluat ja alkukantaisuutta niin...

      • nuppu

        Monista roduistakin löytyy kyllä haastetta, esim. husky voi olla aika vaativa. Ymmärtääkseni ovat itsenäisiä ja itsepäisiäkin, mutta eivät arkoja ja hermostuneita kuten sarloos ilmeisesti voi olla.
        Monet vartioivat paimenkoiratkin on aika vaativiä.


    • Koirahörhö
    • Terracotta

      En minäkään Saarloosseja tunne, mutta on tullut tutustuttua rotuun kun ukkoni on jo kauemman aikaa haaveillut sellaisesta!

      Oma mielipiteni tästä susikoirasta on, että se on upeannäköinen koira, jota käyetään saksassa paljon suojeluharrastuksessa joten aivan niin heikkohermoinen en sen usko olevan mitä täällä väitettiin, mutta se todellakin on susi.

      Itsekin pidän koirista joilla on luonnetta. Aivan kuten itse sanoit, koirat jotka hyppäävät katoltakin käskettäessä eivät ole mieleeni. Silti saarloos wolfhundissa sitä on liikaa. Jo koiran, omistajan ja ulkopuolisten henkilöiden turvallisuuden vuoksi koiran on oltava hallittavissa. Miten hallita koiraa, joka ei kunnioita sinua johtajana eikä missään nimessä halua sinua miellyttää?
      Mielestäni tässä tulee se ongelma vastaan.

      Elämä saarloossin kanssa voi onnistua jos ymmärtää sen tosiasian ja osaa niin ajatella yli 16 vuoden ajan, että minulla on taloudessani villi susi.

    • Henna

      En minäkään Saarloosseja tunne, mutta on tullut tutustuttua rotuun kun ukkoni on jo kauemman aikaa haaveillut sellaisesta!

      Oma mielipiteni tästä susikoirasta on, että se on upeannäköinen koira, jota käyetään saksassa paljon suojeluharrastuksessa joten aivan niin heikkohermoinen en sen usko olevan mitä täällä väitettiin, mutta se todellakin on susi.

      Itsekin pidän koirista joilla on luonnetta. Aivan kuten itse sanoit, koirat jotka hyppäävät katoltakin käskettäessä eivät ole mieleeni. Silti saarloos wolfhundissa sitä on liikaa. Jo koiran, omistajan ja ulkopuolisten henkilöiden turvallisuuden vuoksi koiran on oltava hallittavissa. Miten hallita koiraa, joka ei kunnioita sinua johtajana eikä missään nimessä halua sinua miellyttää?
      Mielestäni tässä tulee se ongelma vastaan.

      Elämä saarloossin kanssa voi onnistua jos ymmärtää sen tosiasian ja osaa niin ajatella yli 16 vuoden ajan, että minulla on taloudessani villi susi.

      • Henna

        Tuli viesti kahteen kertaan ja kahdella eri nimimerkillä!

        Sorry veri makkara!


    • Anonyymi

      Olen hiukan myöhässä mutta pakko avata suu. Sarloos ei sovi ensimmäiseksi eikä välttämättä toiseksikaan koiraksi. Kiltti kun mikä ja rakastaa muiden koirien seuraa ja tulee toimeen kenen tahansa kanssa. Henkisesti hyvin raskas koira älykkyytensä takia ja vaatii lähes jatkuvaa puuhaa. Ja alle vuoden vanhaa ei kovin pitkäksi aikaa yksin voi jättää, ulvoo kun palo auto ja saattaa vieraantua enempi ihmisistä jos paljon ollut yksin. Turkkia harjataan joka päivä ja silti koirankarvaa löytyy aamupuurostakin. Ja jos tahtoo että turkki on hyvässä kunnossa sekä myös tuntuu hyvältä on ruoka valioon kiinnitettävä erityistä huomiota. Lihaa sekä kalaa paljon. Huomaat kyllä lompakossa. Jos vapaana tahdot pitää varaa aikaa vähintään kolme tuntia sekä 100 hehtaarin läänin.(GPS panta lähes pakollinen) Livistää heti tilaisuuden saatua ja mahtuu yllättävän pienistä väleistä. Jos omistat pihan nii varaudu rakentamaan vähintään 2 metriä korkea aita. Erittäin helppo koulutettava herkkujen avulla. Ilman herkkuja ei tapahdu mitään. Ei sovellu vahtikoiraksi. Isot plussat; helppo koulutettava , kaunis sydäntenmurskaaja. Kiltti. Uniikki. Viisas
      Isot miinukset; Kallis, vaativa(ruoka, ulkoilu,turkki)viisas.
      , Vaatii seuraa 24/7
      T. Samaan aikaan 28 koiraa hoitanut ja sarloosi vie voiton. En vaihtais päivääkään. 🥰

    • Anonyymi

      Ehdottomasti kannatettava hankinta. Vaikka eläintä ei ole jalostettu mitään varten, siitä voi itse kouluttaa hyvän vartio- ja suojelukoiran. Oikea koulutus on hyvä olla. Hyvän puruvoiman omaava iso koira pitää tunkeilijat loitolla. Hyvä ostos on tuollainen.

    • Anonyymi

      Minulla oli sarloosinsupikoira, hankala otus oli se. Päädyimme perheen kanssa viemään se eläinlääkärille lopetettavaksi. Muuten kyllä mutta lopetetavaksi vietiin.

    • Anonyymi

      Osta ennemmin koirasusi. Hinta-laatusuhde niissä suht kohdallaan.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2620
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      89
      1966
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      39
      1501
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1038
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      67
      923
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      881
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      860
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      55
      854
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      765
    Aihe