Atrofinen gastriitti

Kalle

Kaipaisin kohtalotovereilta kokemuksia atrofisesta gastriitista? Onko kenelläkään tullut muita muutoksia ja millaisia?

Itselläni atrofinen gastriitti muodostui parissa vuodessa ja nyt pähkäilen miten muut hoitavat itseänsä. Itse olen 39 vuotias, mutta olen kuullut, että tauti itsessään olisi yleisempi vanhemmilla ikäryhmillä.

29

33310

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elli

      Hei vaan. Olen 30-vuotias nainen joka on juuri saanut saman diagnoosin ja olen vielä täysin ymmälläni koko taudista. En tiedä siitä juuri mitään muuta kun b12-vitamiinin rokotukset ja kontrollitähystykset viiden vuoden välein. Mitään hoitoa ei kuulemma anneta. Onko sinulla sama ohjeistus? Kuinka oireilet? Olisi todella kiva kuulla kohtalotoverin kokemuksia kun en vielä ole kovin perillä taudista enkä osaa suhteuttaa sitä muihin sairauksiin. Itselläni atrofia (keskivoimakas)rajoittuu vatsalaukun alueelle, kuinkas sinulla? Lääkäri kehotti jatkamaan elämää aivan normaalisti, mutta itselläni olisi tarve pyrkiä jotenkin vaikuttamaan taudin kulkuun ja mahdollisiin riskeihin. joka tapauksessa, oikein aurinkoista kevään jatkoa sinulle!

      • Kalle

        Itselläni on corpuksen alueelle rajoittuva voimakas atrofia. Itselläni mahassa on kuitenkin sellaisia muutoksia, että kontrollikäynnit ovat kohdallani kahden vuoden välein ja tietysti kivat piikit tasaisen väliajoin.

        Varsinaisia atrofiasta tulevia oireita en oikeastaan huomaa, enempi refluksi aiheuttaa ongelmia. Ehkä tiettyjen ruokia huonosti sulavuus on ainoa ongelma. HOitaakaan ei itse lääkärin mukaan pysty, joten kaipa sitä on yritettävä elää ylipäätänsä normaalia ja kenties terveellisempää elämää. Eli huolehtii, että piikit annetaan ajallaan ja esim. alkoholia käyttää kohtuudella.

        Lääkärini kertoi, että varsinaisessa atrofiassa esim. syöpäriski on noussut, mutta ei silti mikään korkea kuitenkaan. Hänen kertomansa mukaan myöskin esim. terveellisellä ruokavaliolla voi pitää itseänsä paremmassa kunnossa, mutta varsinaisesti tuleviin riskeihin ei voi vaikuttaa suoraan.

        Joko sulle annetaan lääkityksenä kobalamiinia?


      • elli
        Kalle kirjoitti:

        Itselläni on corpuksen alueelle rajoittuva voimakas atrofia. Itselläni mahassa on kuitenkin sellaisia muutoksia, että kontrollikäynnit ovat kohdallani kahden vuoden välein ja tietysti kivat piikit tasaisen väliajoin.

        Varsinaisia atrofiasta tulevia oireita en oikeastaan huomaa, enempi refluksi aiheuttaa ongelmia. Ehkä tiettyjen ruokia huonosti sulavuus on ainoa ongelma. HOitaakaan ei itse lääkärin mukaan pysty, joten kaipa sitä on yritettävä elää ylipäätänsä normaalia ja kenties terveellisempää elämää. Eli huolehtii, että piikit annetaan ajallaan ja esim. alkoholia käyttää kohtuudella.

        Lääkärini kertoi, että varsinaisessa atrofiassa esim. syöpäriski on noussut, mutta ei silti mikään korkea kuitenkaan. Hänen kertomansa mukaan myöskin esim. terveellisellä ruokavaliolla voi pitää itseänsä paremmassa kunnossa, mutta varsinaisesti tuleviin riskeihin ei voi vaikuttaa suoraan.

        Joko sulle annetaan lääkityksenä kobalamiinia?

        Moi!
        Minulla diagnoosin sulattelu on vielä vähän kesken. Autoimmuunimekanismin takia atrofia kuulemma etenee vähitellen vaikeaksi teen sitten mitä tahansa.. b12-arvot ovat jo hieman alentuneet ja eka ruiske on saatu, mutta tässä vaiheessa ruiskeväliksi arvioitiin noin puoli vuotta. Täytyy seurata tilannetta. Olo on lähes oireeton, mitä nyt mieltä välillä painaa tämä syöpäriskiä jonka mittasuhteet ovat vielä vähän hakusessa, lääkäri sanoi vähäiseksi, mitä se sitten tarkoittaakaan..?! Minulle eka seula määrättiin kolmen vuoden päähän jotta nähdään millä voimalla atrofiani etenee. Lääkäri sanoi että sen jälkeen seulavälit saattavat olla jopa 5-10 vuotta. Minkä sairaalan potilaana olet? minä sain diagnoosin Helsingin Mehiläisestä, sittemmin olen asioinut Hyksissä. Onko sinulla käsitystä tautimme yleisyydestä/vakavuudesta? Oletko muuttanut ruokavaliotasi mitenkään? Itse olen lisännyt maitohappobakteereiden käyttöä, myöskin täysjyväviljoilla yritän putsata suolistoani. Luontaistuotekauppias möi myös Piihappogeeliä vatsakalvojen suojaksi ja desinfioijaksi. Tehoavat tai ei, olen tyyppiä jonka pitää edes yrittää tehdä jotain...oman mielenrauhan vuoksi. Toisaalta en ole kuitenkaan täysin lopettanut kaikkia paheita, viiniä juon ja herkkuja nautin. Mitä muutoksia vatsassasi on jotka johtavat tiheämpiin kontrollikäynteihin? Olisi kiva kuulla kokemuksistasi toistekkin, olet ainut "potilaskollega" johon olen törmännyt. Oikein hauskaa vappua ja kevään jatkoa!


      • Kalle
        elli kirjoitti:

        Moi!
        Minulla diagnoosin sulattelu on vielä vähän kesken. Autoimmuunimekanismin takia atrofia kuulemma etenee vähitellen vaikeaksi teen sitten mitä tahansa.. b12-arvot ovat jo hieman alentuneet ja eka ruiske on saatu, mutta tässä vaiheessa ruiskeväliksi arvioitiin noin puoli vuotta. Täytyy seurata tilannetta. Olo on lähes oireeton, mitä nyt mieltä välillä painaa tämä syöpäriskiä jonka mittasuhteet ovat vielä vähän hakusessa, lääkäri sanoi vähäiseksi, mitä se sitten tarkoittaakaan..?! Minulle eka seula määrättiin kolmen vuoden päähän jotta nähdään millä voimalla atrofiani etenee. Lääkäri sanoi että sen jälkeen seulavälit saattavat olla jopa 5-10 vuotta. Minkä sairaalan potilaana olet? minä sain diagnoosin Helsingin Mehiläisestä, sittemmin olen asioinut Hyksissä. Onko sinulla käsitystä tautimme yleisyydestä/vakavuudesta? Oletko muuttanut ruokavaliotasi mitenkään? Itse olen lisännyt maitohappobakteereiden käyttöä, myöskin täysjyväviljoilla yritän putsata suolistoani. Luontaistuotekauppias möi myös Piihappogeeliä vatsakalvojen suojaksi ja desinfioijaksi. Tehoavat tai ei, olen tyyppiä jonka pitää edes yrittää tehdä jotain...oman mielenrauhan vuoksi. Toisaalta en ole kuitenkaan täysin lopettanut kaikkia paheita, viiniä juon ja herkkuja nautin. Mitä muutoksia vatsassasi on jotka johtavat tiheämpiin kontrollikäynteihin? Olisi kiva kuulla kokemuksistasi toistekkin, olet ainut "potilaskollega" johon olen törmännyt. Oikein hauskaa vappua ja kevään jatkoa!

        Kiitos vastauksestasi =)

        Minulla muutos vaikeaksi atfogiaksi kesti noin nelisen vuotta. Itse olen tamperelainen, joten käyn kontrolleissa Hatanpään sairaalassa. Lääkärini, joka on erittäin hyvä, mukaan syöpäriski on noussut mutta on kuitenkin vielä pieni. Atrofia on yleinen vanhuksilla ja sen johdannainen pernisiöösi anemia iäkkäämmällä väellä ei ole kovinkaan harvinaista. Riskin muodostaa ilmeisesti se, että olemme nuoria, minäkin =), ja mahdolliset ikävämmätkin muutokset ehtivät kehittyä paremmin...

        Itse saan tällä hetkellä piikit kahden kuukauden välein. Mahantähystykset ovat tosiaan kahden vuoden välein. Minulla on ollut solumuutoksia jo ennen atrofia-diagnoosia, ja niiden takia olen joutunut kontrolleihin. LIsäksi nyt on tullut polyyppi-muutoksia, jotka ilmeisesti aiheuttivat tiheämmät kontrollit...että sitä rataa.

        Ruokavaliomuutoksia yritän tehdä noin ylipäätänsä terveellisemmäksi. Kuten sanoit, kyse on autoimmuunisairaudesta ja siihen ei kykene tehokkaasti itse vaikuttamaan. Mutta oman mielenrauhan takia yritän kokonaisvaltaisesti muuttaa elämäntapoja paremmiksi. Ikävä kyllä alkoholin kulutus kuluttaa b12-vitamiinivaroja, joten sen suhteen yritän skarpata ja varsinkin näin vappuna hankkia muulla tavoin vappunenän ;}

        Nautitaan elämästä ja viestitellään kuulumisia :)


      • Nimetön

        Moi kaikki atrofiset gastriitit!
        Minun on pakko kirjoittaa teille huolista. Olen sairastanut tautia jo monta vuotta ja b12 hyppii miten haluaa. Kun tauti huomattiin,oli b12 arvo niin matalalla, ettei Meilahden sairaalan mittari pystynyt sitä näyttämään. Nyt olen ihan paineessa, koska mahaan on sattunut jo pari kuukautta monella tavalla, turvottaa ja pahoinvointi on kokoaikainen. Saan nyt pahoinvointiin estolääkettä. Lähete endoskopiapolille meni viimein. Lähete jäi jumiin sairaalaan ja meni eteenpäin vasta kun huolestuin sen hitaasta kulusta. Olen myös tosi väsynyt. Niin, se syöpäriski. Tiedän, että minun oireet ovat rajut pelkkään gastriittiin. Lääkäri sanoi myös niin. Odotan siis nyt tähystystä. Aikaa kuluu koko ajan. Jos minulla on näissä piireissä kohtalotovereita,niin kirjoittakaa. Eli, jos vain gastriitti voi oirehtia näin voimakkaasti, olisin kiitollinen. Onko kellään näin rajua oirehdintaa?Mullakin oli aluks ihan rauhallista mahassa. Pelottaa hirveästi, jos syöpä. Tunnen yhden naisen, joka on kuollut atrofisesta gastriitista lähteneeseen syöpään. Tämänkin takia olen ihan pois tolaltani nyt.


      • Poppi
        Nimetön kirjoitti:

        Moi kaikki atrofiset gastriitit!
        Minun on pakko kirjoittaa teille huolista. Olen sairastanut tautia jo monta vuotta ja b12 hyppii miten haluaa. Kun tauti huomattiin,oli b12 arvo niin matalalla, ettei Meilahden sairaalan mittari pystynyt sitä näyttämään. Nyt olen ihan paineessa, koska mahaan on sattunut jo pari kuukautta monella tavalla, turvottaa ja pahoinvointi on kokoaikainen. Saan nyt pahoinvointiin estolääkettä. Lähete endoskopiapolille meni viimein. Lähete jäi jumiin sairaalaan ja meni eteenpäin vasta kun huolestuin sen hitaasta kulusta. Olen myös tosi väsynyt. Niin, se syöpäriski. Tiedän, että minun oireet ovat rajut pelkkään gastriittiin. Lääkäri sanoi myös niin. Odotan siis nyt tähystystä. Aikaa kuluu koko ajan. Jos minulla on näissä piireissä kohtalotovereita,niin kirjoittakaa. Eli, jos vain gastriitti voi oirehtia näin voimakkaasti, olisin kiitollinen. Onko kellään näin rajua oirehdintaa?Mullakin oli aluks ihan rauhallista mahassa. Pelottaa hirveästi, jos syöpä. Tunnen yhden naisen, joka on kuollut atrofisesta gastriitista lähteneeseen syöpään. Tämänkin takia olen ihan pois tolaltani nyt.

        Hei,
        minulla todettiin keväällä laihtumisen tutkimisen yhteydessä pernisöösi anemia. Minullakaan ei ollut b12 vitamiinia mitattavaa määrää ja hemoglobiini oli 75. Vatsavaivoja oli, mutta kun sain piikityshoitoja ensin 4 viikon välein ja sitten 3kk välein, oireet helpottivat. Nyt vatsavaivat ovat palanneet todella koviksi. Heti kun olen syönyt jotain alkavat kivut, suoliston "käyminen" ja turvotus.
        Oletko saanut apua omiin vaivoihisi ja miten tähystykset ja piikitys?


      • Nimetön kirjoitti:

        Moi kaikki atrofiset gastriitit!
        Minun on pakko kirjoittaa teille huolista. Olen sairastanut tautia jo monta vuotta ja b12 hyppii miten haluaa. Kun tauti huomattiin,oli b12 arvo niin matalalla, ettei Meilahden sairaalan mittari pystynyt sitä näyttämään. Nyt olen ihan paineessa, koska mahaan on sattunut jo pari kuukautta monella tavalla, turvottaa ja pahoinvointi on kokoaikainen. Saan nyt pahoinvointiin estolääkettä. Lähete endoskopiapolille meni viimein. Lähete jäi jumiin sairaalaan ja meni eteenpäin vasta kun huolestuin sen hitaasta kulusta. Olen myös tosi väsynyt. Niin, se syöpäriski. Tiedän, että minun oireet ovat rajut pelkkään gastriittiin. Lääkäri sanoi myös niin. Odotan siis nyt tähystystä. Aikaa kuluu koko ajan. Jos minulla on näissä piireissä kohtalotovereita,niin kirjoittakaa. Eli, jos vain gastriitti voi oirehtia näin voimakkaasti, olisin kiitollinen. Onko kellään näin rajua oirehdintaa?Mullakin oli aluks ihan rauhallista mahassa. Pelottaa hirveästi, jos syöpä. Tunnen yhden naisen, joka on kuollut atrofisesta gastriitista lähteneeseen syöpään. Tämänkin takia olen ihan pois tolaltani nyt.

        Täällä myös rajut oireet.


    • pitkää ikää

      minulla on todettu 31vuotiaana persioona anemia eli B-12vitamiinin puutos ,en tuntenut enää käsiä enkä jalkoja lisäksi olin aina vasynyt. sillinki koe oli aina normaali kunnes 1,5 vuoden aikana tehtiin kaksi tähystystä ja se ja luupudin koe pajasti vaivani. sain koekeluna cohemin pistoksen kerran viikossa neljän viikon ajan jonka jälkeen kerran kuukaudessa sitten kolmen kuukauden välin viisi vuotta jonka jälkeen vaihdettiin puolen vuoden välein kun varastot olivat n.1400, nykyisin käyn viiden kuukauden välin ja tämä tuntuu hyvältä ei ole niin väsynyt. onneksi on lääkäri kirjoittnut reseptiin 3-6 kuukauden väliin.
      hapottomassa vatsassa ei sula minulla kaali punajuuri ja muut saman tapaiset . tomatin kuoret eivät sula (kuumaan veteen kastetusta tomatista lähtee kuoret hyvin pois). hoitakaa vatsaa hyvin on muutenkin hyvä olla, olen nyt 58 joten olen kaikkea kokeillut. tsemppiä kaikille

    • aurinkoinennn

      Hei!
      Minulla oli paha b12 puutos. Vuodessa menin jo sekaisin, koska eivät märänneet neurologille tai psykiatrille, joiden perustutkimuksiin kuuluu b12. Se on helppo testata, kun ottaa b12 vitamiinia, oireet helpottuvat heti.
      Meni tasapaino, kävelin kärryillä tuen kanssa, sekä pelokkuus, koska on hermostovitamiini, tein myös asioita nopeasti, jos lainkaan, eli kirjoittaminen.
      Paranin hyvin vuosien aikana, ja SOLGARIN ansiosta. On imeskely b12 ja yhtä vahva kuin piikki. Valmistaja tunnettu, laadukas solgar.
      Tämä oli ratkaiseva lääke minulla, ja ostin sen itse, koska se on reseptivapaa.
      Piikkien määrä ei riittänyt minulla.
      Mutta ei jokapäivä, koska sitten b12 taso nousee jo liian korkealle, joka tekee huonoa oloa, mutta esim alkuun 1 per pv viikon ajan ja sitten 2 per kk tms... on oikesti todella vahva ja tehokas. Mukava kuulla että ei ole ainoa, joka tälläisestä perin omituisesta taudista kärsii...tunnen muuten jos b12 laskee...minusta tulee hidas, ja höpsökin...vähän kuin sokeritautiset varmaankin tuntee jos sokeri laskee...Voimia ja aurinkoa kaikille! Kiva kun kirjoittelette...vaikka osa onkin jo vanhempia vistejä...aihe ei vanhene ja onhan täällä uusiakin viestejä-

    • Acetium

      Biohit firman kehittämä reseptivapaa Acetium-valmiste (kapseli) itselläni käytössä atrofisen gastriitti mahan kanssa. Valmiste aika arvokas, noin 25-28 euroa 60 kappaleen paketti. Kapseli otetaan ennen ruokailua tai alkoholin nauttimista.

    • Vatsamies

      Minulla krooninen atrofinen gastriitti. Todettiin 20 vuotta sitten. Ollut maha kipeänä 20 vuotta. Kävin pari päivää sitten lääkärissä joka kirjoitti minulle Pariet nimistä lääkettä. Jo yhden päivän jälkeen olo ja maha tuntui todella hyvältä. 4 viikon kuuri yksi tabletti päivässä. Kannattaa kokeilla!

      • sh-opisk.

        Pariet mahahapon tuottoa estävä lääke, ei siis sovi atrofisen gastriitin hoitoon, jossa happoa muutenkin liian vähän. (lääkeinfo.fi -->Pariet)


    • Yölliset vatsavaivat

      Tarvitsen hyviä neuvoja ja pikaista apua!

      Olen yli 60-vuotias mies. En ole koskaan tupakoinut, alkoholia en käytä ja liikun kohtalaisesti. Minulla on jo vuosia ollut vatsavaivaa, jota on ilmennyt aika ajoin jo 15-20 vuoden ajan. Sen syyksi lääkäri sanonut; krooninen gastriitti. Olen jo vuosien ajan tarvittaessa käyttänyt Nexium 20 mg (tai nyt vastaavia Esomeprazol radiopharm 20 mg) kapseleita ja siitä vatsa on silloin yleensä rauhoittunut.
      Viimeksi gastrokopia on tehty 1/2012. Ei mitään muutoksia (vatsassa on vain muutama kiinnike), lääkäri sanoi, että kysessä on krooninen gastriitti, joka vaivaa minua koko loppuelämän.
      Nyt elokuun lopusta 2012 lähtien, joka yö, klo 02.30-06.00 välisenä aikana vatsanpeite on ollut pinnaltaan kova ja vasemman kyljen alla tuntuu sellainen kipu, että yöllö on pakko nousta ylös ja siirtyä istumaan nojatuoliin. Yleensä kipu alkaa istuessa helpottamaan, 2-3 tunnin kuluttua, mutta sitten en enää saa nukuttua. Nyt väsymystila on jo melko kova! En osaa nukkua päivälläkään ja illalla klo 22 maissa nukkumaan käydessä uni tulee vasta sitten, kun siirryn vatsalleni ja vatsa on "sopeutunut"=erilaisilla tuntemuksilla, unen alkamiseen.

      Otan joka ilta n. klo 21 Esoprazol 20 mg tabletin, joka antaa yleensä unen klo 02.00-06.00 asti. Jos jätän lääkkeen pois, kiputuntemus tulee jo ennen klo 02.
      Sillä ei ole merkitystä, syönkö illallalla ennen klo 18 tai klo 20. Kahvia mustana, juon kohtuullisesti, yhden kupillisen n. klo 07 ja klo 17.

      Syyskuun lopulla 2012, kun viimeksi kävin lääkärissä, minulle määrättiin ylävatsan ultraäänitutkimus ja vasemman keuhkon rötgenkuvaus sekä verikokeet ja EKG. Niissä ei ilmennyt mitään erikoista. Sokeriarvo, Gluk oli noussut kevään 2012 (5,9) mittauksesta 6,7:ään ja P-Krea arvo oli nyt 103 (pitää olla alle 100). Tiedän, että Gluk-arvoa nostaa mm. pitkään huonosti nukutut yöt=univaje.

      Kokeiden jälkeen lääkäri soitti ja kertoi, että mitään erityistä syytä siihen, mistä yöllinen kiputila ja ennenaikainen herääminen johtuu, ei näissä tutkimuksissa löytynyt! Sanoi vain, että kysessä on vatsan toiminnallinen häriö!

      Mutta edelleen jo lähes 3 kuukautta yölliset kiputilat ovat jatkuneet. Kiputuntemus johtaa heräämiseen ja se kiputila tulee varmasti joka yö. Päivisin kipu on yleensä poissa, mutta vatsanpeite on monta kertaa päivässä kova, mutta kipua ei tunnu sillä alueella.

      Olen kokeillut iltaisin klo 21 Panadol 500 mg tai Librax, mutta niistä ei ole ollut juuri mitää apua.

      Tähän mennessä olen kokeillut myös lähes kaikki (vatsavaivoihin ns. auttavat) luontaistuotteet; esim. Molkosan, Aloe Vera neste, Regulaatti hoito, Piihappogeeli, Carmolistipat, Pakurikääpätee, koivuntuhkauute. Aamuisin, juon vedessä yön liotettuja pellavansiemeniä, AB-piimää ja mysliä tai kaurapuuroa.
      Sängyn päätyä olen nostanut ja tyynyjä lisännyt.

      Mikään ei ole auttanut! Onko teillä jollakin yöllisistä vatsavaivoista kärsivillä, mitään uutta neuvoa, miten saisin yöni nukuttua ja saisin useampina öinä edes riittävän yöunen (6-7) tuntia?

      Jään odottamaan kommenttejanne ja neuvojanne! Kiitos kaikista neuvoista jo etukäteen.

      • mikkelin tyttö

        Hei. Miten olisi mahdollinen paksusuolenvaiva? Kaasua pakkaa suolenmutkiin ja osaa olla todella kipeä. Paksusuolen poikittaisosa menee ylämahan poikki ja vasemmalta sitten laskee. Vasemmalla oleva laskeva paksusuolenosa on yläosastaan vähän mutkalla ja kerää helposti kaasua, joka sitten koskee. Olen kerran valvonut kovissa kivuissa yön ja aamulla oli lähdettävä lääkäriin. Sain Libraxia sekä vatsan sisältöä pehmittävää lääkettä. Menikin sitten ohi.
        Toiminnalliset vatsavaivat on monesti pelkoa aiheuttava tilanne ja sen kanssa pitää vain oppia elämään kun on herkkä sisäelinhermosto. Kostea lämmin frotee pyyhe mahan päällä voi joskus rauhoittaa. Itsellä maha renannut koko iän.
        Nytkin taas uusi tutkimus odottaa, onko atrofinen gastriitti vai oliko kyse protonipumpunsalpaaja-lääkkeen (Nexium) vaikuttama B12-vitamiinin mataluus. (Oh, että olisi hyvä maha! ) Ja sekin vielä, ettei kannata syödä paljoa sokeripitoista ruokaa tai namuja ainakaan iltaa vasten, sillä ohutsuoli ei pysty sulattamaan kerralla suuria määriä sokereita, vaan päästää liiat sokerit paksusuoleen ja siellä alkaa suolibakteerit "paisuttelemaan" ja tulee ilmavaivoja ym.


    • Nyt

      Mullakin todettiin 40 vuotiaana atrofinen gastriitti. Nukkaa oli lähtenyt jo aika paljon. Oireena oli että ruoka ei sulanut ja jouduin oksentelemaan aika paljon. Oli myös palleatyrä ja refluksi. Söin losekia noin 3 vuotta ja se auttoi aika paljon. 45 vuotiaana tähystettiin uudelleen ja nukka oli kasvanut takaisin. Oli vain krooninen kastriitti, ymmärsin. Nyt on alkanut poltella rintalastan alta ja oksettaa paljon, etenkin öisin ja närästyslääkkeet ei auta. Auttaa kun vähentää iltasyöntiä ja valitsee oikeita ruokia jotka sulaa helpommin.

    • Mimmi1979

      Menkäähän hyvät ihmiset Funktionaalisen lääketieteen lääkärin puoleen!! Suurin osa happosalpaajista syövät (kuten minä söin refluksiin n.5v AIVAN turhaan :(... siis auttoi oireeseen, mutta se ehtikin sitten tehdä jo vaikka mitä kuten esim hammaskiille heikkeni hurjasti jne.). Nyt kun olen kunnossa, ei oireita ja ilman lääkityksiä, harmittaa nuo vihlovat hampaatkin kun tietää, että ne oltais estetty kun ajoissa tutkittu kunnolla eikä vaan hoidettu pelkkää oiretta! Funkkarilääkärit selvittävät syyn!!! Heillä käytössään paljon laajempia testejä on sit kyseessä laaja ruoansulatusanalyysi, ruoka-aineallergiatestit kasvispaneeleineen ja mausteineen, kilpirauhasvaivat tai melkien mikä vaan. SUOSITTELEN todella vahvasti! Itse olen käynyt ja perheeni muutkin osapuolet Turussa (Lääkäripalvelu Apila Oy) Sirpa Alifrostilla, aivan loistava lääkäri!!!!! Esim. lähes kaikki yksityispuolen ja kunnallisen puolen astmaspesialistit eivät hoitaneet kuin oiretta (avaavat lääkkeet ja kortisoni sekä rasvaukset kuivaan ihoon päästä varpaisiin joka pvä, lapsi ei nukkunut kahteen ekaan ikävuoteen koskaan täysiä yöunia, normaalia oli 10-30 krt yössä hereillä jne. -nyt tutkimusten myötä alle 3v lapsi nukkuu täydet yöt, koskaan ei tarvitse ihoa rasvata, ei piippua eikä mitään lääkkeitä käytössä!!) Ja tapauksia on paljon muitakin! Niin moni teistäkin vois saada apua, ellei muuta niin ainakin huikean tärkeää lisäinfoa, oikeesti!! Myös yhdistettynä toki ravintovalmentaja pro health-käynteihin, sillä pitää saada OIKEAT ohjeet, ei perusravintoterapeutin ohjeita! Kaikkea hyvää teille!

      • 1969

        Olen 45-vuotias nainen ja minulla on todettu atrofinen gastriitti n. 8 vuotta sitten. Lisäksi pernisiöösi anemia, johon olen saanut kolmisen vuotta pistokset kolmen kuukauden välein. Tuntuu, että B12 hoito on ollut tehokas, mutta vatsavaivat ovat välillä todella voimakkaita. Tuntuu, että on ihan sama syönkö vai jätänkö syömättä, aina on turvonnut ja kivulias olo. Minua pelottaa, millaiseksi loppuelämäni tulee tämän taudin kanssa, jos vatsa heikkenee tätä tahtia. Lääkärit eivät kommentoi kipujani mitenkään. Olen nyt syönyt Acetiumia 3 kertaa päivässä ja siitä on vähän hetkellistä apua. Uudet tutkimukset kuitenkin osoittavat, että se saattaisi olla lääke, joka voisi jopa korjata vatsalaukun tilaa. Mene ja tiedä, sitä nyt kuitenkin syön kun ei muutakaan ole. Olisi mukava kuulla, onko muilla kokemuksia Acetiumista ja ylipäätään tästä sairaudesta.


    • vesilinjalla

      Olen 68 v ja atrofinen gastriittini todettiin neljä vuotta sitten. Minulle lääkäri sanoi, että alkoholin suhteen tulee olla ehdoton absolutisti. Mitään käynyttä juomaa, edes kotikaljaa tai simaa ei saa juoda, jos haluaa välttyä mahalaukun syövältä.

    • tutteli

      Hei, minulla todettiin atrofinen gastriitti v 2015 joka on nyt pahentunut tasolle 3/3, mutta ei ole solumuutoksia. Lääkäri määräsi heti v 2015 ruokavalion eli punainen liha pois eli saan syödä kalaa, kanaa sekä kalkkunaa. Samoin vihannekset täytyy kaikki höyryttää ( säilyy vitamiinit) tai laittaa uuniin kypsymään. En syö myös mausteisia ruokia sillä ne ärsyttävät mahaa, samoin kahvi on kiellettyjen listalla sillä siitä tulee myös oireita. Syön myös em. ruokien lisäksi paljon salaatteja, kananmunia, tonnikalaa, hedelmiä, kauraleipää, kaurapuuroa, marjoj, perunaa, pastaa,jogurttia, rahkaa ..siis kaikkea ruokaa mikä sulaa hyvin. Makeiset ovat vähentyneet mutta suklaata syön joskus samoin jäätelöä kuitenkin kohtuudella.En suosittele rasvaista ruokaa. Alkoholia en käytä enkä myös tupakoi. Ruoka-annokset ovat pieniä, mutta syön useammin. Oireita ei minulla ole ollut juuri lainkaan kuin silloin alussa kun sairaus diagnosisoitiin. Havaitsin myös kun laihduin 10 kg, paino 161 cm paino 58 kg, että sillä saattaa olla myös merkitystä. Kyllä tämä sairaus mietityttää, mutta pelolle ei kannata antaa valtaa vaan elää. Jaksamista teille kaikille.

    • Anonyymi

      Kuuluuko aiemmin kirjoittaneille mitään uutta?

      Itse täällä painiskelen saman taudin, tuntemuksien sekä epävarmuuden kanssa.

    • Anonyymi

      Vanha ketju, mutta nostan. Itsellä todettu muusta syystä tehdyssä vatsantähystyksessä yhdessä koepalassa atrofinen gastriitti ja intestinaalinen metaplasia. Helikobakteeria ei ole. Tarkoittaako tämä nyt sitä, että koko mahalaukun limakalvo tulee muuttumaan tällaiseksi ja tulen jossain vaiheessa todennäköisesti sairastumaan ja kuolemaan mahasyöpään? Voiko tilannetta enää millään korjata? Seurataanko atrofista gastriittia tähystyksillä ja onko se mitenkään hoidettavissa? Olen myös vasta nelikymppinen. Pelottaa.

    • Anonyymi

      Vielä, että miten AG dignosoidaan lieväksi-vaikeaksi? Riittääkö siihen yksi koepala? Miten tutkitaan tarkemmin?

    • Anonyymi

      Minulla myös vuosi sitten todettu yhdessä mahan osassa atrofinen gastriitti. Minua myös kiinnostaisi tietää pysyykö ruokavaliolla paikallisena vai leviääkö joka tapauksessa koko mahan alueelle vaikka tekisi mitä? Miksei lääkärit selitä näitä asioita kunnolla, kun kuitenkin heti googlatessa ensimmäisenä vastaan tulee syöpäriski ynnä muut kauhuasiat?

    • Anonyymi

      Itseäni myös ärsyttää kun mistään ei saa selkeää vastausta. Tosin en tiedä onko sellaista. Mutta googlettamalla päätyy aina sanaan syöpä.

      Itselläni todettiin gastriitti vähän vahingossa neljä vuotta sitten (olin 41v). Maha on ollut suht ok mutta nyt viimeisen reilun kuukauden maha ollut kipeä joka päivä. Tähystys tehtiin nyt toistamiseen kolmisen viikkoa ja odottelen tässä koepalojen tuloksia tulisilla hiilillä.

      Todella ahdistava ajatus jos tässä ei voi muuta kuin odottaa milloin tilanne muuttuu pahemmaksi. Vai onko tässä jotain toivoa. Toivottavasti on.

      Liisa

      • Anonyymi

        Toivottavasti saisit hyviä uutisia tuloksista, inhottava odottaa ja tiedän kokemuksesta että ei helpota yhtään sanoi kuka tahansa mitä tahansa niin sanotusti lohduttavaa. Pian varmasti jo pitäisi tulosten tulla jos kolme viikkoa sitten otettu!

        Mitä hoito-ohjeita tai ennusteita lääkärit antoivat silloin neljä vuotta sitten, puhuttiinko silloin mistään syöpäriskin kasvamisesta tai että miten tilanne ylipäätään todennäköisesti etenee?

        Millaisia kipuja tai oireita sinulle tuli nyt kun pääsit uuteen tähystykseen? Pääsitkö helposti vai joutuiko taistelemaan asiasta?

        Kun tähystys tehtiin nyt uudestaan, sanoiko lääkäri näkikö silmämääräisesti mitään?

        Kiitos jos viitsit vastata! Olen yrittänyt myös etsiä tietoa, olen siis tuo vuosi sitten todettu, mutta tosi hankalasti on tietoa saatavilla ainakaan suomen kielellä, englanniksi tuntuu kyllä tietoa löytyvän mutta keskittyy sitten juuri siihen syöpäriskiin. Siitäkin tuntuu olevan paljon ristiriitaista tietoa voiko gastriitti ja tuo metaplasia mistä minua edellinen kirjoittaja mainitsi parantua. Se ilmeisesti on kai gastriitista seuraava vaihe.

        Kiinnostaisi myös onko atrofinen gastriitti tosi harvinainen sitten kun siitä ei mitään tietoa löydy? Ja miksi siitä ei pidetä enemmän meteliä jos se on suuri syövän riskitekijä ja sen syntyyn voisi kenties itse vaikuttaa? Nythän maito on jo tavallaan maassa kun limakalvo on jo vahingoittunut. Mahasyövästä kirjoitellaan paljonkin eri lehdissä mutta eikö olisi parempi kirjoittaa niistä esiasteista että ihmiset voisivat oppia ennaltaehkäisemään niitä?!


    • Anonyymi

      Kiva kun kirjoitit.

      Silloin neljä vuotta sitten todettiin vaan, että sinulla ag ja anemia, määräsivät rautakuurin, b12 pistokset 3 kk välein ja elät normaalia elämää... :0
      Itse sitten googlettelin ja ahdistuin lukemastani. Ensi shokin jälkeen oikeastaan unohdin koko asian mutta kesällä vatsa alkoi hieman oireilemaan. Itselläni aika stressaava työ ilman työaikoja ja mietin, että onko mulla vatsahaava. Viimein sitten syyskuussa menin työterveyteen ja laittoivat lähetteen tähystykseen.

      Tähystävä lääkäri sanoi, että vatsasta on gastriitti selvästi nähtävillä mutta ei muuta mikä selittäisi vatsakivut. Siinä samalla kun pyyhin kuolaa suupielestä kysyin, että mites se syöpä niin tokaisi, että voi olla, että jatkossa tähystys vuoden välein?!

      Nyt siis yhä odotan tuloksia ja vatsa on kipeä. Sellainen puristava tunne ylävatsassa, vähän myös ns. polttelee mutta ei niinkään närästä.

      Soittaisi nyt vaan se lääkäri ja mielellään sellainen joka asian tuntee.

      Onko sinulla joitakin oireita?

    • Kohta 20 vuotta vanha aloitus, mutta nostetaanpa ylös.
      Täällä tänään ag-diagnoosin saanut kovasti kipuileva 68- vuotias mummo.
      Syöpä ei minua pelota, sehän löydetään varhaisessa vaiheessa, kun on seurannassa.
      Kivut huolettavat ja lässähtänyt elämänlaatu.
      Mitä teille muille kuuluu?

    • Löytyykö ketään vanhaa kirjoittajaa enää täältä?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      59
      1937
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1682
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1604
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1537
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1515
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1435
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1291
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1158
    Aihe