Moro
Miten te hoidatte kissanne hampaita,vai hoidatteko mitenkään?
Meidän kissalta vuosi sitten poistettiin hammaskiveä,ja nyt sillä taas on ientulehduksen merkkejä.
Punainen viiva ien rajassa.
Mä en sen hampaita ole sen kummemmin hoitanut mutta se syö kuivaruokaa päivittäin.
Eikös senkin pitäisi olla hampaille hyvää?
Ei kai ennen vanhaankaan kissan hampaita mitenkään hoidettu?
Tosin söivät hiiriä ja muuta lihaa varmaan enemmän..
kissan hampaitten hoito
9
924
Vastaukset
- Sepu
Moi! Minä en ainakaan hoida erityisemmin kissan
hampaita...mut olen kuullut et ruokavalio/vitamiinit vaikuttavat asiaan...eli onkohan kissasi vitamiinien saanti ok!? Tuntuisi
et mihinkään erikoistoimenpiteisiin tuskin tarvitsee ryhtyä. Toivotaan kissasi hampaille pa-
rempia aikoja. - Tabby
On yleinen luulo, että kuivaruoka jotenkin pitäisi hampaat kunnossa ja jopa estäisi hammaskiven syntymistä. Näin onkin joidenkin kuivaruokien kohdalla: niiden, jotka on tähän tarkoitukseen valmistettu. Suurin osa kuivaruoista on kuitenkin koostumukseltaan sellaisia, että ne hajoavat kissan hampaan kärjen kohdatessaan, ja siten ienrajaan putoilee murusia ja tästä sitten syntyy plakkia josta muodostuu jonkin ajan päästä hammaskiveä ja siitä seurauksena on ientulehdus.
Kuivaruoka ei siis auta hampaiden hoidossa mitenkään (pikemminkin lisää hamapiden harjaamisen tarvetta), mikäli se ei ole ns. hammasruokaa. Pakkauksen kyljessä lukee, mikäli ruoka on hammaskiveä ehkäisevää.
Raaka liha sen sijaan on kaikkein paras hammaskiven ehkäisijä. Hiiren kokoisina kimpaleina annettuna vaikkapa sydän puhdistaa hampaat tehokkaasti. Meillä kissojen hampaat hoidetaankin antamalla kunnon kimpaleita raakaa lihaa ja sydäntä, joita sitten saavat repiä. Tähän päivään mennessä ei ole tarvinnut hammaskiveä poistaa, katsotaan mitä eläinlääkäri sanoo 19. päivä kun on Lakun rokotusten uusinta-aika. - Katkiz
Olin juuri maanantaina yhden kissamme kanssa rokotuksessa.
Eltsulääkärimme jolla kissojamme olemme yli 20v. käyttäneet tekee aina täydellisen terveystarkastuksen.
Taas puhuimme kuinka hampaat ovat komeat ja hyvässä kunnossa ja kissamme sai 10 pistettä;)
Hampaat meillä hoidetaan niin että vähintään kerran viikossa kissamme saavat naudanlihasta leikattuja suikaleita, se on hyvä hoito siinä saa kissojen takahampaat tekemistä kun niitä pureskelevat!!! - mimi
moi,
itse olen pessyt kissojeni hampaita siitä saakka kun ne tulivat meille ja olen välttynyt ientulehduksilta kokonaan! susosittelen kaikkia kissa ihmisiä pesemään kissanne hampaat, säästytte kalliilta eläinlääkäri laskulta! hammas harjoja ja tahnoja saa eläinkaupoista eikä maksa kymmentä euoroa enempää. :)- koppakuori
Kuten jo pari henkee tossa ylempänä sano, liha puhdistaa parhaiten hampaat. Mikäs siinä, jos on markkinoitsijoiden vietävänä, ja antaa niiden huijata itsensä ostamaan kalliita (ja turhia) hammastahnoja ja harjoja.
Liha on kuitenki hyvää ravintoa siinä samalla kun putsaa hampaat.
- Piiska
Ei kissojen hampaita tarvitse mitenkään hoitaa jos niille antaa niiden luonnollista ravintoa. Kaikki kaupan ihmivalmisteet joissa on jokasortin lisäainemömmöt mukana, eivät ole kissan terveydelle hyväksi. Luonnollinen ravinto, liha, kala yms pitävät eläimen terveenä. Esim. hammashoitoja ei tarvita. Ostakaa kunnon ruokaa niille eläimille! Ette itsekään pelkillä korvikkeilla kauaa viihtyisi.
Piiska - Kurnan keinoemo
Eli siinä se, raakaa lihaa kissalle.
- Holopainen
Tarkennusta? Mitä sieltä lihatiskiltä tuotaisiin?
- Tabby
Holopainen kirjoitti:
Tarkennusta? Mitä sieltä lihatiskiltä tuotaisiin?
Eli siis ehdottomasti maustamatonta lihaa kissalle. Hyviä hampaiden putsaajia ovat mm. sydän sekä hieman suuremmat kimpaleet naudanlihaa. Kalkkuna- ja broilerisuikaleetkin hoitavat homman oikein hyvin. Itselleni meinaa aina lihatiskillä tulla valinnanvaikeus: mitä tällä kertaa ottaisi? Sydäntä, kieltä vaiko kalkkunaa?
Kaikki liha, mitä itsekin syöt, kelpaa kissalle. Maustamattomana, marinoimattomana tietysti, kuten jo sanoin. Poro on yksi omien kissojemme suosikki, ja jos haluaa joskus hieman eksoottisempaa vaihtelua, niin strutsi tuntuu kelpaavan hyvin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216845Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5562333- 1471887
- 871281
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa981085Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.91981- 72980
- 33863
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10843Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon159796