Vihkisormus vain naiselle?

Juhis

Onko se nyt niin että vihkiessä mies pujottaa sormuksen morsiamensa nimettömään mutta pitää itse vain kihlasormusta??

Pitääkö kumpikaan ennen tapahtumaa (kihla)sormuksia sormessaan??

Milloin naisen tulisi käyttää huntua??

Kiitos asiallisista vastauksista jo etukäteen!!!

19

9449

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mersault

Hei. Eikös vihkiessä sormuksen saa vain morsian? Molemmilla on ennestään kihlasormukset, naisen vihkisormus menee kihlasormuksen viereen. Ja sulhasella on edelleen se pelkkä mutteri nimettömässä. Ennen häitä ja niiden jälkeen.

Huntuihin en osaa ottaa kantaa.

• Ukkomies

Ei ole olemassa "virallista käytäntöä".

On mahdollista, että

- kihloissa vain naisella on sormus ja vihkiäisissä molemmat saavat sormuksen (eräs vanha tapa)

- vain mies antaa sormuksen vihkimisen yhteydessä (kuten itse kirjoitit)

- molemmat saavat sormuksensa vasta vihk. yht. (=varmaan aika harvinaista...)

- vain nainen saa sormuksen vihk. yht. (=hyvin vanha ja köyhien tapa)

jne jne

Kihlasormuksia voidaan pitää vihkimisen yhteydessä, vaikka saadaankin uusi sormus. Saatta silti olla näyttävämpää ottaa kihlasormus kuitenkin pois (ja antaa kaikki kunnia vain vihkisormukselle).

Huntua pidetään kasvoilla kun morsian on tulossa alttarille (taas vanha tapa). Toisaalta taas koko huntua ei välttämättä tarvita ollenkaan. Pitkä lattiaan asti jatkuva huntu kuvaa yleensä 'neitseellisyyttä/ensimmäistä avioliittoa'. Huntu nostetaan pois kasvojen edestä kun pappi on julistanut vihkiparin aviopuolisoiksi. Kirkonmenojen jälkeen hunnun voi halutessa ottaa pois jopa kokonaan.
      Huntua voi käyttää tai olla käyttämättä, kuinka vain halutaan - ja millainen morsiuspuku on yleensä.

Kysy lisää jos haluat, nämä nyt tuli ensimmäiseksi mieleen.

• Ukkomies

Niin, itse sain kihlasormuksen lisäksi kirkossa myös vihkisormuksen, samoin kuin vaimoni.
        Se Ei ole kovinkaan yleistä, mutta hyvin vanha tapa kuulemma, kertoi meidät vihkinyt kenttärovasti.

• N-a
        Ukkomies kirjoitti:

Niin, itse sain kihlasormuksen lisäksi kirkossa myös vihkisormuksen, samoin kuin vaimoni.
        Se Ei ole kovinkaan yleistä, mutta hyvin vanha tapa kuulemma, kertoi meidät vihkinyt kenttärovasti.

Kuulostat vähän yksinkertaiselta, sori.Mut meillä molemmat sai yhdet sormukset, kihloja (sormuksia siis) ei ollut. Ja jokainen tavallaan, ei ole köyhyyden merkki oli niitä sormuksia sitten 2 tai 1 tai vaikka 5.

p.s Harmi mut ei ole todellakaan ainut kahden sormuksen omistaja, olen nähnyt useilla jo näin.Miehelle ei sovi kuitenkaan kuin yksi paksu sormus.

• Ukkomies
        N-a kirjoitti:

Kuulostat vähän yksinkertaiselta, sori.Mut meillä molemmat sai yhdet sormukset, kihloja (sormuksia siis) ei ollut. Ja jokainen tavallaan, ei ole köyhyyden merkki oli niitä sormuksia sitten 2 tai 1 tai vaikka 5.

p.s Harmi mut ei ole todellakaan ainut kahden sormuksen omistaja, olen nähnyt useilla jo näin.Miehelle ei sovi kuitenkaan kuin yksi paksu sormus.

solvaavasta kommentistasi.

• Ukkomies
        N-a kirjoitti:

...Siitä 'yksinkertaisesta' vielä:

Olen korkeakoulututkinnon suorittanut. Kielioppivirheistäsi päätellen olet itse kenties peruskoulu-/kansakoulutason läpäissyt - enkä ala edes arvailemaan, miten niukasti se tapahtui.
        Olen toiminut toista vuosikymmentä valtion virkatehtävässä johtavassa esimiesasemassa. Mitenköhän itse olet elämässäsi menestynyt?
        Olen kirjoittanut tutkielmia, pitänyt esitelmiä ja kirjoittanut väitöskirjan, jonka lisäksi olen kirjoittanut kolme kirjaa, joista yksi on julkaistu ja kaksi tullaan mahdollisesti myös julkaisemaan. Mitkähän sinun saavutuksesi tällä saralla ovat? Kirjoittamasi tekstin perusteella ei ainakaan kovin paljoa voi odottaa.
        Lisäksi on aivan täysin oma mielipiteesi, jos "Miehelle ei sovi kuitenkaan kuin yksi paksu sormus".
        Myös tuo "p.s Harmi mut ei ole todellakaan ainut kahden sormuksen omistaja, olen nähnyt useilla jo näin" jättää arvailun varaan, mitä olet mielessäsi halunnut kirjallisesti ilmaista.

Ja lopuksi: postscript l. PS on
        1. jälkikirjoitus, jälkihuomautus, jälkilause, postskriptumi (kirjeessä), tai
        2. jälkikirjoitus (kirjassa)
        ...ja kirjoitetaan isoin kirjaimin PS.
        Lauseen päättävän pisteen jälkeen lyödään aina välimerkki (se pitkä painike näppäimistösi alareunassa, ellei kukaan ole sinulle sitä aiemmin kertonut).
        Siinäpä tuli nyt vielä pari pikku korjausta toiselle "yksinkertaiselle".

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, eli näin tuo ajattelematon kirjoituksesi sai nyt aika rumaa tekstiä täältä päästä vastakaiuksi.
        Kannatta joskus jopa hiukan ajatella, mitä mihinkin kirjoittaa...

...ja ei - en ole yhtään ylpeä siitä, että alennuin tässä kirjoituksessani samalle tasolle kanssasi.

• Ihan vaan fil. yo
        Ukkomies kirjoitti:

Olen korkeakoulututkinnon suorittanut. Kielioppivirheistäsi päätellen olet itse kenties peruskoulu-/kansakoulutason läpäissyt - enkä ala edes arvailemaan, miten niukasti se tapahtui.
        Olen toiminut toista vuosikymmentä valtion virkatehtävässä johtavassa esimiesasemassa. Mitenköhän itse olet elämässäsi menestynyt?
        Olen kirjoittanut tutkielmia, pitänyt esitelmiä ja kirjoittanut väitöskirjan, jonka lisäksi olen kirjoittanut kolme kirjaa, joista yksi on julkaistu ja kaksi tullaan mahdollisesti myös julkaisemaan. Mitkähän sinun saavutuksesi tällä saralla ovat? Kirjoittamasi tekstin perusteella ei ainakaan kovin paljoa voi odottaa.
        Lisäksi on aivan täysin oma mielipiteesi, jos "Miehelle ei sovi kuitenkaan kuin yksi paksu sormus".
        Myös tuo "p.s Harmi mut ei ole todellakaan ainut kahden sormuksen omistaja, olen nähnyt useilla jo näin" jättää arvailun varaan, mitä olet mielessäsi halunnut kirjallisesti ilmaista.

Lauseen päättävän pisteen jälkeen lyödään aina välimerkki (se pitkä painike näppäimistösi alareunassa, ellei kukaan ole sinulle sitä aiemmin kertonut).

Niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan, eli näin tuo ajattelematon kirjoituksesi sai nyt aika rumaa tekstiä täältä päästä vastakaiuksi.

...ja ei - en ole yhtään ylpeä siitä, että alennuin tässä kirjoituksessani samalle tasolle kanssasi.

Hyvät naurut joo, molemmilta.
        Kiitos vaan!
        Ja onnea kaikille avioon aikoville ja jo "kahleisiin" joutuneille! :)

Oliko muuten kovinkin tylsä työpäivä?

• Anonyymi
        Ukkomies kirjoitti:

Onnea vain elämääsi. Olet korkeakoulututkinnon suorittanut joskus, en jaksa kaivaa googlea kuinka moni on sen tehnyt mutta tuo ei ole kovin erikoista. Toimistoni on täynnä korkeakoulututkinnon suorittaneita. Kaverini on myös tohtori vakkka hänen peruskoulu-arvosanansa olivat surkeat. Arvostan toki koulutustasi, olet jaksanut päntätä, keskittyä ja se on vaatinut itsekuria.
        Arvosmtan kirjan julkaisemisesta, se on oikeasti hyvä saavutus. Jättää maailmaan jotain ”ikuista”.’

Olet kuitenkin elitisti. Tosin lympäristösi on sen sinusta muovannut. Katsot ja teet kehitysmalleja maailmaam sinun perspektiivistä, ja se on itseasiassaa juuri se ongelma.

Itselläni on peruskoulu-pohja. Arvosanat surkeat. Työskentelen tällä hetkellä yrityksesssä jossa kollegaillani on korkeakoulututkinnot. Minulla on auktoriteetti-ongelma, olen haja-mielinen ja omasta mielestäni kovin älykäs. Mensa antoi minulle 144. Se on tasoa jolla pärjään työssäni. Itse jättänyt musiikka. LoppLuen lopuksi se on aivan sama kun kaikki kuollaan ajallaan ja tutkinnot sun muut ei kiinnosta ketään, ei kukaan elä ikuisesti, siksi onkikn hyvä tehdä jotain mikä elää, kuten kirjasi tai geenisi.

• Ida

Koska emme olleet päivääkään kihloissa, kumpikin sai sormuksen vihkimisen yhteydessä. Minusta henk.koht. oli kiva, että miehenkin sormus siunattiin, että hän samalla tavalla kuin minä lupasi sormus sinettinä elää myötä-ja vastamäessä...

Huntua en käyttäisi, jos on jo ennestään lapsia tai vaikkapa raskaana. Eikös huntu ole juuri "viattomuuden merkki".

• ...

Lain mukaan olitte kihloissa esteiden tutkimisen ajan eli ainakin 7 päivää. Esteettömyystodistuksen voi saada käteensä 7 päivää sen jättämisestä tutkittavaksi. Eihän kihlaukseen muutenkaan tarvita sormusta.

• Suski

Kihlaus = lupaus avioliitosta.

Jokainen joka on naimisissa, on ollut myös kihloissa = lupautunut avioliittoon. Suomessa ainakaan ei ketään voi viedä vihille väkisin, vasten omaa tahtoa.

Sormus on pelkkä koru, kihlauksen kannalta merkityksetön.

• Vanhanaikainen..

Jos ei ole neitsyt ei huntua pitäisi käyttää! Se on sentään puhtauden ja viattomuuden symboli, vaikka olisikin hieno lisäys pukuun. Vai mitä?
      Sormuksen käyttö on jokaisen oma asia.

• Juhis

Kiitos kaikille tiedoista ja kommenteista, erityisesti tahdon kiittää "Ukkomiestä" asiallisesta ja tyhjentävästä vastauksesta!

• ja tylsää

Jos vain neitsyet sais pitää huntua, niin eipä montaa huntua tarttis valmistaa vuodessa. Höpön löpön.. Huntu vaan päähän jos se kampaukseen ja pukuun sopii. En minäkään ehkä 50 vuotiaana laittas huntua, mutta kaikki alle 35 vee ainakin rohkeesti vaan. Sitäpaitsi moni hääouku muuttuu hääpuvun näköiseksi vasta hunnun kanssa. Muuten on iltapuvun näköinen.

Periaatteessa puvun valkoinen värikin kertoo "siveellisyydestä", joten pitäiskö sektailleen naisen laittaa pinkki tai musta hääpuku?

• -K-

Eiköhän se hunnunkin käyttö ole jokaisen oma asia nykypäivänä. Mikäs velvollisuus naisen on kertoa koskemattomuudestaan tai siitä, että on jo rakastellut? Tosi vanhakantaista ja alentavaa, jos/kun jotakin vaatekappaletta velvoitettaisiin käyttämään vielä nykyään tuollaisena merkkinä. Toi perinne on niin naista alentava muinaisjäänne, että ihan hirvittää. Mikäs merkki sen miehen poikuuden menettämisestä on? Tähän päivään mennessä ei oo tullu mulle ainakaan selville. Miksi siis mies saa olla kokenut ilman erillistä merkintää siitä, mutta nainen ei? Vai katsotko sen niin, ettei kukaan mies mene naimisiin poikuus tallella? Mistä sinä voit tietää, onko nuori nainen koskematon vai ei? Ja toisekseen mitä merkitystä sillä on sinulle, kun olet vieraana häissä ja näät huntupäisen tuoreen aviovaimon? Mietitkö todella silloin, että tänä yönä lakanat tahriutuvat veritahroista? Onko häät sinulle jonkinlainen seksuaalinen riittimeno? Jotain perusteluja kyllä kaipaisin asialle.

• A78
        ja tylsää kirjoitti:

Jos vain neitsyet sais pitää huntua, niin eipä montaa huntua tarttis valmistaa vuodessa. Höpön löpön.. Huntu vaan päähän jos se kampaukseen ja pukuun sopii. En minäkään ehkä 50 vuotiaana laittas huntua, mutta kaikki alle 35 vee ainakin rohkeesti vaan. Sitäpaitsi moni hääouku muuttuu hääpuvun näköiseksi vasta hunnun kanssa. Muuten on iltapuvun näköinen.

Periaatteessa puvun valkoinen värikin kertoo "siveellisyydestä", joten pitäiskö sektailleen naisen laittaa pinkki tai musta hääpuku?

Nykyään löytyy paljon muitakin vaihtoehtoja päähän laitettavaksi kuin huntu. Jos esim. hiukset on laitettu näyttävästi, ei välttämättä päähän tarvitse laittaa mitään muuta. Tiara on myös viimevuosina syrjäyttänyt hunnun monella. Tärkeintä on, että yläosa sopii puvun ja kukkalaitteen tyyliin. Jos tyyli on hyvin yksinkertainen, ei kokonaisuutta kannata pilata roikkuvalla hunnulla, vaan kaunis hiuslaite joko kukan tai tiaran kanssa riittää.

• kaaso myös
        ja tylsää kirjoitti:

hunnun käytöstä ainakin meillä mummu tuumas jotta ei voi laittaa kun ei oo neitsyt (serkkuni mennessä naimisiin) ja sama on siis joskus koskenut myös puhtaan valkoisen hääpuvun käyttöä. ei kai se nykyään noin enää mene? Onhan hiattomat ja avoselkäiset hääpuvutkin tulleet jo kirkkoihin, miksi siis miettiä voiko huntua käyttää vai ei.. ;)

jokainen tyylillään, kenelle ei kelpaa voi jäädä pois ;)

• kaaso

ainaskin on molemmin tapana jotta sulhasella on vain yksi sormus tai että tulee uusi vihkisormus tai käytetään kahta. Esim. vanhempieni mennessä vihille molemmille tuli kaksi sormusta, kaverini meni viiime kesänä naimisiin samoin molemmille tuli sormukset mutta sulhanen käyttää vain vihkisormusta. Morsiammen olen nähnyt aina käyttävän kahta sormusta, jos nyt ei ole kihlasormukseensa perin juurin kyllästynyt ;)

• Anonyymi

Kihlasormukset on molemmilla valmiina ja vihkiessä pujotetaan toistensa sormiin vihkisormus. Joskus vain toinen (nainen) saa vihkisormuksen. Nykyään molempia tapoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      63
      3983
    2. Vanhalle ukon rähjälle

Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen
      Ikävä
      49
      3040
    3. Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!

https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663
      Kotimaiset julkkisjuorut
      131
      2981
    4. Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi

Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      388
      2064
    5. Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."

Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito
      Ensitreffit alttarilla
      11
      1173
    6. Purra hermostui A-studiossa

Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.
      Perussuomalaiset
      210
      1166
    7. Mitä sanoisit

Ihastukselle, jos näkisitte?
      Tunteet
      73
      1162
    8. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      29
      994
    9. Miten meinasit

Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      58
      972
    10. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      110
      954
    Aihe