mistä sähköurakan hinta koostuu?

pähkäilijä

Jos otetaan urakka 12 000€ , niin paljon siitä on työn osuus. Montako kilometriä tavalliseen 140m2 taloon uppoaa piuhaa. Mikäli suunnittelu maksaa 500€, niin jäljelle jää vielä 11500€. Montako tuntia taloon menee aikaa? Tuntuisi olevan ilmaa noissa hinnoissa, kun kelatavara ei maksa koko taloon edes kolmea tonnia ja pari loisteputkivalaisinta maksaa uutena halvimmillaan 27.50 lamppu. Pihavaloja saa alle 30€ kappale. Rasia maksaa 3.60 rautakaupassa ja mittaritaulu alle tonnin. Onko kukaan palkannut sähkömiestä tuntityönä paikalle. Sehän on periaatteessa ihan sama kuka piuhat vetää, kunhan kytkennät on asianmukaisti pätevän tekemät.

Olen tässä sivusta seurannut yhtä sähköurakkaa ja sivussa asentanut rasioita paikalleen ja itse urakkamies käy vetämässä johdot ja kytkemässä ne kiinni. Lapsikin osaisi molemmat osat, kunhan on kerran nähnyt työn. Tämän sähköurakoitsijan jälkiä pitää korjailla muutenkin, eikä sälliä näy työmaalla juuri koskaan, etenkään kun on jotain sovittu. Mielestäni pitäisi urakoida pienenpieniin osiin ja maksaa vain rasia kerrallaan ja piuha metreinä. Tehokkaasti kun vetää johtoa, niin kellotin ajan 15 minuuttia kymmenen metrin matkalle ja johto vedettiin ulkoseinän kaapista seinän sisään ja kierrätettiiin kiskoa pitkin toiseen kerrokseen ja vietiin jakorasiaan. Sopiva hinta veroineen tuosta olisi tuollaiset 5€.

22

4946

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Zetfg

      Pitäähän sen sähkömiehenkin leipä jostain saada...

      • pähkäilijä

        joka keikasta. Itse teen vähintään yhtä vaativaa työtä ja pitemmällä koulutuksella, eikä palkka ole kuin n.17€ tunti. 8x17x10x2 tekee 2720 ja tuohon hintaan pitäis jumalauta äijän liikkua pari viikkoa sotuineen ja veroineen. Sähkömies ei varmaan saa firmasta tuon kummempaa hintaa, etenkin joku laitossähköasentaja.


      • sähkäri
        pähkäilijä kirjoitti:

        joka keikasta. Itse teen vähintään yhtä vaativaa työtä ja pitemmällä koulutuksella, eikä palkka ole kuin n.17€ tunti. 8x17x10x2 tekee 2720 ja tuohon hintaan pitäis jumalauta äijän liikkua pari viikkoa sotuineen ja veroineen. Sähkömies ei varmaan saa firmasta tuon kummempaa hintaa, etenkin joku laitossähköasentaja.

        omakotitaloja urakoiva sähkömies ei todellakaan tuollaisiin palkkoihin pääse, vähennä 5€ tunnissa olet huomattavasti lähempänä, ja työn vaativuudesta voi sanoa että se sähkäri parka joka omakotirakentajien kanssa pyörii, palkka pitäis olla 20€ käteen/tunti, yksityinen rakentaja kun on keskimäärin helvetin vaikea tapaus, katso vaikka tämän ketjun 1. ja 3. viesti.


      • pähkäilijä
        sähkäri kirjoitti:

        omakotitaloja urakoiva sähkömies ei todellakaan tuollaisiin palkkoihin pääse, vähennä 5€ tunnissa olet huomattavasti lähempänä, ja työn vaativuudesta voi sanoa että se sähkäri parka joka omakotirakentajien kanssa pyörii, palkka pitäis olla 20€ käteen/tunti, yksityinen rakentaja kun on keskimäärin helvetin vaikea tapaus, katso vaikka tämän ketjun 1. ja 3. viesti.

        Sähkärin pitäis saada 20€ käteen tunnissa? Eihän sellaista saa edes Helsingin kaupungin virkalaitoksen johtaja. Jos lähdet tuntitöihin, niin paljonko otat verokortilla? Tarjoan palkaksi 15€ ja maksan verot ja sotut ym kulut. Yhdessä ostetaan tavarat ja jos homma ei etene, niin saat työssäoloajalta liksaa tietenkin. Kun töitä ei ole, niin olet muualla. Kelpaako? Mulle sopii joustot, mutta lorvimisesta en maksa.

        Toinen vaihtoehto. Hankit tavarat käskystä. Saat kuluineen palkkaa 300€ siitä. Lisäksi saat asennuksesta 10€/ jakorasia ja 10€/pistorasia ja 10€/valaisin ja 10€ kone. Voit tehdä ilta- yö tai minä tahansa töinä. Johdotus kuuluu tuohon hintaan. Samalla 10€ hinnalla asennat myös tv-antennin johdon. Maksan kokonaihinnasta sotut tellit ja kaikki muutkin kulut, tai voidaan sopia köntästä eduista. Kuka lähtee?


      • Kemikaali Ana
        pähkäilijä kirjoitti:

        Sähkärin pitäis saada 20€ käteen tunnissa? Eihän sellaista saa edes Helsingin kaupungin virkalaitoksen johtaja. Jos lähdet tuntitöihin, niin paljonko otat verokortilla? Tarjoan palkaksi 15€ ja maksan verot ja sotut ym kulut. Yhdessä ostetaan tavarat ja jos homma ei etene, niin saat työssäoloajalta liksaa tietenkin. Kun töitä ei ole, niin olet muualla. Kelpaako? Mulle sopii joustot, mutta lorvimisesta en maksa.

        Toinen vaihtoehto. Hankit tavarat käskystä. Saat kuluineen palkkaa 300€ siitä. Lisäksi saat asennuksesta 10€/ jakorasia ja 10€/pistorasia ja 10€/valaisin ja 10€ kone. Voit tehdä ilta- yö tai minä tahansa töinä. Johdotus kuuluu tuohon hintaan. Samalla 10€ hinnalla asennat myös tv-antennin johdon. Maksan kokonaihinnasta sotut tellit ja kaikki muutkin kulut, tai voidaan sopia köntästä eduista. Kuka lähtee?

        Ei mulla ainakaan olis varaa maksaa jokaisesta rasian asennuksesta kymppiä. Laskin hätäisesti että mulla on rasioita yhteensä melkein sata kun lasketaan pistorasiat, valokatkaisijat, tv ja kaapeli pistokkeet, termostaatit yms.

        Lisäksi täytyy ihmetellä sitä kun kerroit aiemmin "kellottaneesi" kymmenen metrin kaapelivedon kestävän vartin. Kävikö kaveri kahvilla välillä vai onko hän tuntitöissä? Meillä sähkäri vetää 10 metrin jousen putkestä läpi noin minuutissa. Kytkentään ja kuorimiseen menee toinen minuutti.


      • sähkäri
        pähkäilijä kirjoitti:

        Sähkärin pitäis saada 20€ käteen tunnissa? Eihän sellaista saa edes Helsingin kaupungin virkalaitoksen johtaja. Jos lähdet tuntitöihin, niin paljonko otat verokortilla? Tarjoan palkaksi 15€ ja maksan verot ja sotut ym kulut. Yhdessä ostetaan tavarat ja jos homma ei etene, niin saat työssäoloajalta liksaa tietenkin. Kun töitä ei ole, niin olet muualla. Kelpaako? Mulle sopii joustot, mutta lorvimisesta en maksa.

        Toinen vaihtoehto. Hankit tavarat käskystä. Saat kuluineen palkkaa 300€ siitä. Lisäksi saat asennuksesta 10€/ jakorasia ja 10€/pistorasia ja 10€/valaisin ja 10€ kone. Voit tehdä ilta- yö tai minä tahansa töinä. Johdotus kuuluu tuohon hintaan. Samalla 10€ hinnalla asennat myös tv-antennin johdon. Maksan kokonaihinnasta sotut tellit ja kaikki muutkin kulut, tai voidaan sopia köntästä eduista. Kuka lähtee?

        voi voi, se 20€ käteen johtuu juuri sinunlaisista hankalista asiakkaista.


      • M41
        pähkäilijä kirjoitti:

        joka keikasta. Itse teen vähintään yhtä vaativaa työtä ja pitemmällä koulutuksella, eikä palkka ole kuin n.17€ tunti. 8x17x10x2 tekee 2720 ja tuohon hintaan pitäis jumalauta äijän liikkua pari viikkoa sotuineen ja veroineen. Sähkömies ei varmaan saa firmasta tuon kummempaa hintaa, etenkin joku laitossähköasentaja.

        tuossa sinun urakassa. On taatusti silkkaa kärsimystä olla työmaallasi, ja se tulee sinulle todella kalliiksi. Mutta ei siinä mitään, turha sitä täällä on parkua, vaan pistä porukka pois, ja etsi uudet paremmat ja halvemmat tilalle - tuskin kuitenkaan löydät tuolla veivaamisella ja kytistelyllä. Töiden teettäminen on todellakin taitolaji, ja siinä tarvitaan ehdottomasti taitoa käsitellä ihmisiä. Muuten ei hommat onnistu. Voit istua laskemassa ja ihmettelemässä miksi mikäkin tapahtuu niin tai näin ja maksaa mitä maksaa, asiaa se ei vie eteenpäin. Katse peiliin olisiko syy siellä ?. Vähemmän kateutta ja enemmän huumoria, kyllä nopeutuu ja halpenee hommatkin.


    • Vanhempi suunnittelija

      Yksi kustannustekijä on juokseminen turhaan. Jos rakentaja ei siis järjestä mestaa asiallisesti. "Kalliskin" urakka kusee noin eikä siinä kukaan rikastu. Tai jos laskutyönä teettää niin samainen turha juokseminen nostaa hinnan pilviin. Vastaavasti hyvin organisoitu homma voi tulla maksamaan puolet urakasta. Hyvä perusvalaisinpotti taloon on muuten luokkaa 1400 euroa. Muut selvät arvokkaat tarvikepotit ovat kalusteet(1500), keskukset (1000), johdot ja putket (1000). Ja sähkölämmitystarvikkeet jos on sähkölämmitys (3000). Loppu on työtä eli tuplaa helposti tarvikepotin.

      • pähkäilijä

        Keskus kyllä pitää ostaa jo ennen sähköurakkaa. -1000€. Urakassa on paskan hailee, miten rakentaja järjestää hommat. Kokemuksesta tiedän, että ammattimies ei jousta pätkääkään missään. (olen ollut urakoimassa muutamiakin raudoituksia. Hyvästä perusvalaisinpotista en osaa sanoa, mutta itse en osaa kuvitella perusvalaisimia kuin kosteisiin tiloihin ja keittiöön. (toki kellareihin ja teknisiin tiloihin.) Mistä tuo koostuu, meinaan tuo hinta? Perus valot ei maksa noin paljoa, eikä tarvitse ostaa mitään kiinalaisia. Kalusteet? Mitkä vitun kalusteet? Jos joku hellankytkentä maksaa tuota luokkaa, niin ihmettelen. Kiukaat ja pelit kuuluvat yleensä urakan ulkopuolelle. Auton sähkötolppa maksaa 49€. Sähkölämmitystarvikkeet maksaa alle 100€/ asuinhuone (suorasähkölämmitys). Ilmeisesti näihin urakoihin maksetaan tarvikkeet maksimirautakauppahinnalla ja lisätään kate = 2x hinta.

        Sitten tuohon urakkaan lasketaan tämä juoksulisä x 2 ja alv ? 18.03, joka laitetaankin loppusummasta 22% ja vedetään välistä 3.07%. Tinkivaraa on hiukan, koska kängi ei honaa pyytää kuin 5% alea.


      • MieVaan
        pähkäilijä kirjoitti:

        Keskus kyllä pitää ostaa jo ennen sähköurakkaa. -1000€. Urakassa on paskan hailee, miten rakentaja järjestää hommat. Kokemuksesta tiedän, että ammattimies ei jousta pätkääkään missään. (olen ollut urakoimassa muutamiakin raudoituksia. Hyvästä perusvalaisinpotista en osaa sanoa, mutta itse en osaa kuvitella perusvalaisimia kuin kosteisiin tiloihin ja keittiöön. (toki kellareihin ja teknisiin tiloihin.) Mistä tuo koostuu, meinaan tuo hinta? Perus valot ei maksa noin paljoa, eikä tarvitse ostaa mitään kiinalaisia. Kalusteet? Mitkä vitun kalusteet? Jos joku hellankytkentä maksaa tuota luokkaa, niin ihmettelen. Kiukaat ja pelit kuuluvat yleensä urakan ulkopuolelle. Auton sähkötolppa maksaa 49€. Sähkölämmitystarvikkeet maksaa alle 100€/ asuinhuone (suorasähkölämmitys). Ilmeisesti näihin urakoihin maksetaan tarvikkeet maksimirautakauppahinnalla ja lisätään kate = 2x hinta.

        Sitten tuohon urakkaan lasketaan tämä juoksulisä x 2 ja alv ? 18.03, joka laitetaankin loppusummasta 22% ja vedetään välistä 3.07%. Tinkivaraa on hiukan, koska kängi ei honaa pyytää kuin 5% alea.

        olet, ei voi muuta sanoa. Etpä todellakaan tiedä, mitään talon sähköistämisesta, kun kyselet, mitä ovat kalusteet.

        Minun talossa sähköurakka on jotakuinkin valmis ja talossa on 120 70m2.

        Talo ei lämpene sähköllä, mutta on tehty hieman keskitasoa paremalla varustuksella. Tehtyjä tunteja on sähkömiehellä mennyt tähän mennessä, 110 ja hintaa on hommalle tullut noin 10 000 euroa. Ehkä tonni menee vielä ja mielestäni, hinta on ollut ihan kohtuullinen.

        Ainahan, jos hinta hirvittää, on mahdollista tehdä homma itse, jos vain osaa...


      • pähkäilijä
        MieVaan kirjoitti:

        olet, ei voi muuta sanoa. Etpä todellakaan tiedä, mitään talon sähköistämisesta, kun kyselet, mitä ovat kalusteet.

        Minun talossa sähköurakka on jotakuinkin valmis ja talossa on 120 70m2.

        Talo ei lämpene sähköllä, mutta on tehty hieman keskitasoa paremalla varustuksella. Tehtyjä tunteja on sähkömiehellä mennyt tähän mennessä, 110 ja hintaa on hommalle tullut noin 10 000 euroa. Ehkä tonni menee vielä ja mielestäni, hinta on ollut ihan kohtuullinen.

        Ainahan, jos hinta hirvittää, on mahdollista tehdä homma itse, jos vain osaa...

        mitä ne kalusteet ovat. Voi olla, että oon kuutamolla ja joku tällainen homma voi olla täysin tuntematon mulle. En ole sähkäri, en todellakaan. Kerro, niin pääsen tuosta taas vähän eteenpäin.


      • pelimän
        MieVaan kirjoitti:

        olet, ei voi muuta sanoa. Etpä todellakaan tiedä, mitään talon sähköistämisesta, kun kyselet, mitä ovat kalusteet.

        Minun talossa sähköurakka on jotakuinkin valmis ja talossa on 120 70m2.

        Talo ei lämpene sähköllä, mutta on tehty hieman keskitasoa paremalla varustuksella. Tehtyjä tunteja on sähkömiehellä mennyt tähän mennessä, 110 ja hintaa on hommalle tullut noin 10 000 euroa. Ehkä tonni menee vielä ja mielestäni, hinta on ollut ihan kohtuullinen.

        Ainahan, jos hinta hirvittää, on mahdollista tehdä homma itse, jos vain osaa...

        Sähköhommat nyt tekee jokainen ukko, mutta kun niitä ei lain mukaan saa tehdä. Sama koskee taksia, kaasutöitä ja niin edelleen. Mitään kummempaa ammattitaitoa mikään näistä ei vaadi. Viikko sähkömiehen apupoikana riittää opiksi sähkötyössä ja kaikki muu on turhaa paskaa.


      • halpa
        MieVaan kirjoitti:

        olet, ei voi muuta sanoa. Etpä todellakaan tiedä, mitään talon sähköistämisesta, kun kyselet, mitä ovat kalusteet.

        Minun talossa sähköurakka on jotakuinkin valmis ja talossa on 120 70m2.

        Talo ei lämpene sähköllä, mutta on tehty hieman keskitasoa paremalla varustuksella. Tehtyjä tunteja on sähkömiehellä mennyt tähän mennessä, 110 ja hintaa on hommalle tullut noin 10 000 euroa. Ehkä tonni menee vielä ja mielestäni, hinta on ollut ihan kohtuullinen.

        Ainahan, jos hinta hirvittää, on mahdollista tehdä homma itse, jos vain osaa...

        MEILLE TULI MAKSAMAAN 7000 EUROA SÄHKÖTYÖT SE OLI HALPA


      • Kemikaali Ana
        pähkäilijä kirjoitti:

        mitä ne kalusteet ovat. Voi olla, että oon kuutamolla ja joku tällainen homma voi olla täysin tuntematon mulle. En ole sähkäri, en todellakaan. Kerro, niin pääsen tuosta taas vähän eteenpäin.

        on niitä nippeleitä jotka asennetaan niiden seinän sisällä olevien rasioiden päälle. Esim. valokatkaisija, pistorasia, tv pistoke tai puhelin pistoke yms.

        Aiemmin sanoit että keskus pitää hankkia ennen sähköurakan alkua. Tämä pitää paikkansa pihakeskuksen osalta, mutta käsittääkseni se ei riitä vaan tarvitset myös taloon sisälle sähkökeskuksen.


      • M41
        pähkäilijä kirjoitti:

        Keskus kyllä pitää ostaa jo ennen sähköurakkaa. -1000€. Urakassa on paskan hailee, miten rakentaja järjestää hommat. Kokemuksesta tiedän, että ammattimies ei jousta pätkääkään missään. (olen ollut urakoimassa muutamiakin raudoituksia. Hyvästä perusvalaisinpotista en osaa sanoa, mutta itse en osaa kuvitella perusvalaisimia kuin kosteisiin tiloihin ja keittiöön. (toki kellareihin ja teknisiin tiloihin.) Mistä tuo koostuu, meinaan tuo hinta? Perus valot ei maksa noin paljoa, eikä tarvitse ostaa mitään kiinalaisia. Kalusteet? Mitkä vitun kalusteet? Jos joku hellankytkentä maksaa tuota luokkaa, niin ihmettelen. Kiukaat ja pelit kuuluvat yleensä urakan ulkopuolelle. Auton sähkötolppa maksaa 49€. Sähkölämmitystarvikkeet maksaa alle 100€/ asuinhuone (suorasähkölämmitys). Ilmeisesti näihin urakoihin maksetaan tarvikkeet maksimirautakauppahinnalla ja lisätään kate = 2x hinta.

        Sitten tuohon urakkaan lasketaan tämä juoksulisä x 2 ja alv ? 18.03, joka laitetaankin loppusummasta 22% ja vedetään välistä 3.07%. Tinkivaraa on hiukan, koska kängi ei honaa pyytää kuin 5% alea.

        ja sen perusteet. Pelkästään siinä putoaa jo verenpaineesi hieman. Muutenkin tuntuu tietosi ja taitosi olevan asioista todellakin 7-päivääluokkaa, eli aivan persiistä ja pelkkää luuloa ja kuvitelmaa. Tuollaisilla työmailla on odotettavissa kaikentietävillä rakennuttajilla hitaat ja yksinäiset rakennustyövaiheet. Nähtävästi sinullakin syy näihin ongelmiin alunperin liian pieni kuviteltu budjetti - sehän se yleensä nämä porut aiheuttavat.


    • melkeen amatimies

      Ja osta joku pätevä suorittamaan nuo mittaukset/kytkemiset..

      Jos tuolla urakalla on hintaa 10 keur. niin mä ainakin joudun paiskimamaan nykyisellä työnantajalla puoli vuotta tuon eteen (10keur netto) -eli 900 tuntia !!

      Siitä voi jokainen laskea itse kannattaako (normaalipalkkaisen) tehdä 100 tuntia sähkötöitä 10 keurolla (okei miinustetaan nuo tarvikkeet vielä siitä päältä)

    • remontoin yläkerran

      Tein yläkerran sähköt rintamamiestaloon. 2 huonetta.

      Pistorasiat 8 reikää 19.80€
      Kruunukytkin 11.50€
      Johtoa n.30m á 1.00 30.00€
      Kiinnikkeitä 3pss 7,50€
      Jakoboksi 1.50€
      Hilut 3.00€
      Yhteensä 73,30€
      Kytkentä tarkastus 45.00€
      Kokonaishinta 118.30€

      Aikaa meni joitakin tunteja, sixpäkki ja tarkastajalle kahvit. Itse tein kaiken, paitsi liitin mittariin. Tarkastushinta sisälsi uudet glommit.

      • Palopaikkatutkija

        Mikäs hemmetin tarkastaja se oikein on työmaalla käynyt kun oikein lommit on vaihdettu.
        Et kai ole varastanut sitä yläkerran sähköä mittaamattomalta puolelta.
        Mutta kerrataampa vielä mikä siinä urakassa maksaa.
        Urakoitsija on vastuussa asentajansa työstä periaatteessa talon iän. Jos asennuksessa tapahtuneen virheen vuoksi talo palaa voidaan korvausvastuu sälyttää urakoitsijalle. Käänteisenä jos olet teettänyt talon sähkötyöt pimeästi ja talosi palaa asennustyössä sattuneen virheen vuoski ei talosi vakuutus korvaa vahinkoja.
        Päätelmä piemeästi asennettuun taloon ei juurikaan kannata vakuutuksia ottaa, koska ei niistä vahingon satuttua kuitenkaan mitään korvata.
        Tutkittaessa sähkön aiheuttamia tulipaloja omakotitaloissa on yleisimpänä virheenä amatöörien tekemissä asennuksissa johtimien ylikuormittumiset. Yleisin ylikuormituksen aiheuttaja on eristeiden sisään jääneet johdot jotka eivät kestä sulakkeen suurinta sallimaa virtaa ja tätä kautta aiheuttavat tulipalon.
        Muistelkaapa monetko putket ovat pidemmältä matkalta kuin 1m eristeen sisässä (eristevilla tai alapohjan styrox). Yleensä osittain tuhoutuneissa kohteissa näitä virheitä on koko kiinteistössä.
        Tästä syystä yöunien turvaamiseksi uudessa kodissa suosittelen käyttämään ammattilaista sekä sähkösuunnittelussa että toteutuksessa.


      • Vanhempi suunnittelija
        Palopaikkatutkija kirjoitti:

        Mikäs hemmetin tarkastaja se oikein on työmaalla käynyt kun oikein lommit on vaihdettu.
        Et kai ole varastanut sitä yläkerran sähköä mittaamattomalta puolelta.
        Mutta kerrataampa vielä mikä siinä urakassa maksaa.
        Urakoitsija on vastuussa asentajansa työstä periaatteessa talon iän. Jos asennuksessa tapahtuneen virheen vuoksi talo palaa voidaan korvausvastuu sälyttää urakoitsijalle. Käänteisenä jos olet teettänyt talon sähkötyöt pimeästi ja talosi palaa asennustyössä sattuneen virheen vuoski ei talosi vakuutus korvaa vahinkoja.
        Päätelmä piemeästi asennettuun taloon ei juurikaan kannata vakuutuksia ottaa, koska ei niistä vahingon satuttua kuitenkaan mitään korvata.
        Tutkittaessa sähkön aiheuttamia tulipaloja omakotitaloissa on yleisimpänä virheenä amatöörien tekemissä asennuksissa johtimien ylikuormittumiset. Yleisin ylikuormituksen aiheuttaja on eristeiden sisään jääneet johdot jotka eivät kestä sulakkeen suurinta sallimaa virtaa ja tätä kautta aiheuttavat tulipalon.
        Muistelkaapa monetko putket ovat pidemmältä matkalta kuin 1m eristeen sisässä (eristevilla tai alapohjan styrox). Yleensä osittain tuhoutuneissa kohteissa näitä virheitä on koko kiinteistössä.
        Tästä syystä yöunien turvaamiseksi uudessa kodissa suosittelen käyttämään ammattilaista sekä sähkösuunnittelussa että toteutuksessa.

        Nimimerkin mukaan taidat tietää näistä nykyisistä halogeeniasennuksista jotain? Arvaanko oikein, jos epäilen johtimia olevan jos jonkinlaista eristeitten seassa? Valaisimia ilman jäähdytystilaa? Muuntajia missä lienee villojen sekaan tungettuina? Ja vain sen takia kun 12 V ei ole vaarallinen jännite. Virran olemuksellahan ei ole väliksi, koska maallikko ei tiedä siitä mitään. Jännitteestä voi sentään saada sormilleen. Vaikka virta on se mikä kuumentaa johdon kuin johdon eikä jännite.


      • joku vaan
        Vanhempi suunnittelija kirjoitti:

        Nimimerkin mukaan taidat tietää näistä nykyisistä halogeeniasennuksista jotain? Arvaanko oikein, jos epäilen johtimia olevan jos jonkinlaista eristeitten seassa? Valaisimia ilman jäähdytystilaa? Muuntajia missä lienee villojen sekaan tungettuina? Ja vain sen takia kun 12 V ei ole vaarallinen jännite. Virran olemuksellahan ei ole väliksi, koska maallikko ei tiedä siitä mitään. Jännitteestä voi sentään saada sormilleen. Vaikka virta on se mikä kuumentaa johdon kuin johdon eikä jännite.

        Kannattaa laittaa ne alumiinipöntöt sinne halogeenin alle ettei käry käy. Vittumainen homma tuo halojen sähköistys. Rasiasta alkaa reiät loppumaan kesken joka paikassa.


    • Inssi

      Ei kannata edes harkita rakentamista jo rahat on noin tiukalla. Onneksi edes lainsäädäntö pitää teidät amatöörit poissa näistä hommista. Ilmaiseksihan teille pitäisi tehdä kaikki. Kannattaa toki tehdä itse noi hommat, ei ne oikeesti vaikeita ole, mitä siinä valitat sitten. Sen kun teet.

    • ElectricInvestOy

      Meiltä olisi saanut työt vaikka tunti kerrallaan. Jos asiakas niin haluaa. Soittakaa ihmeessä. 0465952526 ja tehdään keikkaa ympäri suomen

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      90
      1249
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1046
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      63
      797
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      740
    5. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      290
      706
    6. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      694
    7. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      656
    9. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      60
      638
    10. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    Aihe