Q: Mondeo nakuttaa

Sälli

-01 Mondeon moottori nakuttaa tyhjäkäynnillä - vähän niinkuin venttiilien naputus.
Ääni kuuluu parhaiten sisälle, kun puhallin on nollilla ja radio kiinni. Kuuluu ehkä enemmän oikealta puolelta.
Ulkoa kuunnellessa ääni ei kuulosta niin häiritsevältä.
Onko kellään samanlaisia oireita - kuuluko Mondeosta aina tuommoinen naputus?
Paljonkohan tyhjäkäyntikierrokset pitäisi olla. Mulla on n. 8-tonnissa ja tuntuu, että olisko vähän liian pienellä

11

8211

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Juheneise

Jaa tyhjäkäynti 8:ssa tonnissa ;) ei kai sentään tarkotikko 800 vai?

• Sälli

...tuo tyhjäkäynti

• Mondeoon kyllästynyt

On tätä vikaa näköjään liikkeellä muuallakin. Tyhjäkäynnillä auto kuullostaa sisälle kuin dieselissä istuisi. Ääni ei hirveästi häiritse, jos tuuletin on kakkosella ja stereot päällä mutta muuten se kuuluu todella selvästi. Ei näköjään ole väliä, onko kone 110hv vai 125hv. Ostin auton kuukausi sitten ja heti en vikaa huomannut. Nyt oon tapellut liikkeen kanssa, että kuka korjaa. Seinäjoella liikkeessä ja Ford-huollossa ovat sitä mieltä, että kyseessä on koneen ominaisuus koska sama ääni kuului myös toisesta vaihtomondeosta. Ei 50tkm ajetusta koneesta kuitenkaan saa tällaista nakutusta kuulua. Mielestäni ääni ei myöskään tule nokkaketjulta kuten liike väittää, onhan ketjulla kiristäjä keksitty. Ulospäin ääntä ei myöskään hirveästi kuulu, sisälle parhaiten. Voisiko moottorin kiinnityksissä olla vikaa niin, että moottorin normaalit mekaaniset äänet johtuisivat rungon kautta sisälle. Apulaitteilta ääni ei ilmeisesti tule, liikkeen huollossa oli otettu apulaitehihna irti ja ääni oli silti sama. Voisiko olla öljypumppu kuten joku arveli, en tiedä. Tänään olen menossa taas liikkeeseen asiasta tappelemaan.

• Sälli

Tuskin tuo kovin vakavaa on, jos sitä ilmenee yleisemminkin. Halusin vaan varmistaa, ettei minun auto ole ainoa.
        Ulospäin tosiaan moottorin käynti kuulostaa ihan siistiltä.
        Ilmeisesti jokin normaali moottorin ääni vaan johtuu tiettyä kautta sisätiloihin.
        Eikä tuo sisälläkään minua haittaa, kun tietää ettei se viittaa mihinkään vakavaan - harvoin autossa on ihan hiljaista, auton käydessä tyhjäkäyntiä.

Kerropa kuitenkin mihin päädytte liikkeen kanssa, niin tietää sitten itsekin alkaa toimenpiteisiin.

• Mondeoon kyllästynyt
        Sälli kirjoitti:

Tuskin tuo kovin vakavaa on, jos sitä ilmenee yleisemminkin. Halusin vaan varmistaa, ettei minun auto ole ainoa.
        Ilmeisesti jokin normaali moottorin ääni vaan johtuu tiettyä kautta sisätiloihin.
        Eikä tuo sisälläkään minua haittaa, kun tietää ettei se viittaa mihinkään vakavaan - harvoin autossa on ihan hiljaista, auton käydessä tyhjäkäyntiä.

Kerropa kuitenkin mihin päädytte liikkeen kanssa, niin tietää sitten itsekin alkaa toimenpiteisiin.

Voipi olla ettei tosiaan ole vakavaa mutta selvittää se pitää. Mua ääni häiritsee niin pirusti, muuten on hiljainen auto ja kun tietää kuinka kunnossa oleva auto käy niin kuntoonhan tämäkin pitää saada.
        Kyseessä tuntuisi olevan jonkinmoinen Duratec-koneeseen tai moottorin kiinnityksiin liittyvä tyyppivika. Pitäisi varmaan kysellä myös maahantuojalta. Mun kaverilla on 40tkm ajettu -02 Mondeo ja se käy ihan moitteettomasti joten kyllä autossa jokin vika on. Öljyt mun autossa on Fordsonin alkuperäiset joten siitä ääni ei pitäisi olla kiinni. Nykyautoista poiketen Duratecissä on mekaaninen venttiilien välyksen säätö joten voisikohan sillä osastolla olla ongelmia?

Onko ollut muita "ominaisuuksia"? Näillä palstoilla on kirjoitettu kovilla pakkasilla esiintyvistä sivuäänistä. Mulla niitäkin esiintyy: ajoittain kovaa vinkunaa ja todella outoa, kierroksista ja ajonopeudesta riippumatonta tasaista nakutusta. Ei ole uudenmallisen Mondeon tekniikkapuoli ainakaan minua päässyt vakuuttamaan.

• Mondeoon kyllästynyt
        Sälli kirjoitti:

Voipi olla ettei tosiaan ole vakavaa mutta selvittää se pitää. Mua ääni häiritsee, muuten on hiljainen auto ja kun tietää kuinka kunnossa oleva auto käy niin kuntoonhan tämäkin pitää saada.
        Kyseessä tuntuisi olevan jonkinmoinen Duratec-koneeseen tai moottorin kiinnityksiin liittyvä tyyppivika. Pitäisi varmaan kysellä myös maahantuojalta. Mun kaverilla on 40tkm ajettu -02 Mondeo ja se käy ihan moitteettomasti joten kyllä autossa jokin vika on. Öljyt mun autossa on Fordsonin alkuperäiset joten siitä ääni ei pitäisi olla kiinni. Nykyautoista poiketen Duratecissä on mekaaninen venttiilien välyksen säätö joten voisikohan sillä osastolla olla ongelmia? Tyhjäkäynnille päästettäessä myös kierrokset putoavat melkoisen alas, n.500 kierrokseen. Normaalisti tyhjäkäynti on 750rpm.

Onko ollut muita "ominaisuuksia"? Näillä palstoilla on kirjoitettu kovilla pakkasilla esiintyvistä sivuäänistä. Mulla niitäkin esiintyy: ajoittain kovaa vinkunaa ja todella outoa, kierroksista ja ajonopeudesta riippumatonta tasaista nakutusta. Ei ole uudenmallisen Mondeon tekniikkapuoli ainakaan minua päässyt vakuuttamaan.

• Sälli
        Mondeoon kyllästynyt kirjoitti:

Voipi olla ettei tosiaan ole vakavaa mutta selvittää se pitää. Mua ääni häiritsee niin pirusti, muuten on hiljainen auto ja kun tietää kuinka kunnossa oleva auto käy niin kuntoonhan tämäkin pitää saada.
        Kyseessä tuntuisi olevan jonkinmoinen Duratec-koneeseen tai moottorin kiinnityksiin liittyvä tyyppivika. Pitäisi varmaan kysellä myös maahantuojalta. Mun kaverilla on 40tkm ajettu -02 Mondeo ja se käy ihan moitteettomasti joten kyllä autossa jokin vika on. Öljyt mun autossa on Fordsonin alkuperäiset joten siitä ääni ei pitäisi olla kiinni. Nykyautoista poiketen Duratecissä on mekaaninen venttiilien välyksen säätö joten voisikohan sillä osastolla olla ongelmia?

Ei mulla muita tekniikkaan liittyviä probleemeja ole ollut. Hyvin pelaa ja menee vähällä bensalla - kilsoja reilut 100t.
        Muista tyyppiviosta sitten - ovien kittivikojen aiheuttamien ruostevikojen korjausta odotellaan ja eka omistajan aikana oli vetarit kerran vaihdettu.

• Mondeoon kyllästynyt
        Sälli kirjoitti:

Ei mulla muita tekniikkaan liittyviä probleemeja ole ollut. Hyvin pelaa ja menee vähällä bensalla - kilsoja reilut 100t.
        Muista tyyppiviosta sitten - ovien kittivikojen aiheuttamien ruostevikojen korjausta odotellaan ja eka omistajan aikana oli vetarit kerran vaihdettu.

Olipa mielenkiintoista luettavaa, että vielä ruosteongelmiakin. Onko ne ovien alalaidoissa vai missä kohtaa. Tietää itsekin katsella.
        Missä kilometrimäärässä sä sen nakutuksen huomasit?

• Sälli

Olipa mielenkiintoista luettavaa, että vielä ruosteongelmiakin. Onko ne ovien alalaidoissa vai missä kohtaa. Tietää itsekin katsella.
        Missä kilometrimäärässä sä sen nakutuksen huomasit?

Ongelmapaikka on luukkujen sisäpuolen reunassa kiertävä kittinauha. Se on semmonen puoli senttiä leveä, pari milliä korkea.
        Focuksissa ja uuden mallin Mondeoissa (ei tosin kaikissa)on ollut ongelmana, että tuo kitti kutistuu pakkasessa ja päästää kosteuden ja kurat nauhan taakse. Jos tuolle ei tehdä mitään ajoissa, niin varmasti ruostuu.
        Fordin suhtautuminen on ainakin nettikeskusteluiden mukaan ollut nihkeää, mutta ymmärtääkseni ovat joutuneet myöntämään ongelman olemassaolon ja korjaamaan nuo takuuseen. Mulla menee takuuseen.

Outoa sinänsä, että noita kittejä ei ole käytetty auki ja korvattu paremmalla jo ennen kuin ovet ruostuu. Nyt on päästetty ruostumaan korjauskelvottomaksi autoissa, jotka ovat käyneet säännöllisesti merkkihuollossa. Varmasti ovat huollossa tienneet katsoa nuo paikat, mutta asiakkaille ei ole puhuttu mitään.

Eikä Ford muuten ole ainoa, jolla on tällaisia ongelmia olut. Uusiin E-sarjan Mersuihin vaihdellaan ovia vastaavan ongelman takia.

Tuo naputus on kuulunut mulla koko ajan (ostin käytettynä).

Ja älähän nyt aivan kypsy tuohon Mondeoosi.
        Ei se muillakaan autoilla aina niin ruusuista ole, mitä olen näitä autohommia seurannut.
        Mondeo on monissa ominaisuuksissa luokkansa kärkiauto, joten kunhan noi tyyppiviat ovat hoidettu kuntoon, niin minä ainakin olen autoon tyytyväinen.
        Ja nykyautoissa näyttää useimmissa olevan nuo omat tyyppivikansa..

• Jari
        Sälli kirjoitti:

Ongelmapaikka on luukkujen sisäpuolen reunassa kiertävä kittinauha. Se on semmonen puoli senttiä leveä, pari milliä korkea.
        Focuksissa ja uuden mallin Mondeoissa (ei tosin kaikissa)on ollut ongelmana, että tuo kitti kutistuu pakkasessa ja päästää kosteuden ja kurat nauhan taakse. Jos tuolle ei tehdä mitään ajoissa, niin varmasti ruostuu.
        Fordin suhtautuminen on ainakin nettikeskusteluiden mukaan ollut nihkeää, mutta ymmärtääkseni ovat joutuneet myöntämään ongelman olemassaolon ja korjaamaan nuo takuuseen. Mulla menee takuuseen.

Outoa sinänsä, että noita kittejä ei ole käytetty auki ja korvattu paremmalla jo ennen kuin ovet ruostuu. Nyt on päästetty ruostumaan korjauskelvottomaksi autoissa, jotka ovat käyneet säännöllisesti merkkihuollossa. Varmasti ovat huollossa tienneet katsoa nuo paikat, mutta asiakkaille ei ole puhuttu mitään.

Eikä Ford muuten ole ainoa, jolla on tällaisia ongelmia olut. Uusiin E-sarjan Mersuihin vaihdellaan ovia vastaavan ongelman takia.

Tuo naputus on kuulunut mulla koko ajan (ostin käytettynä).

Ja älähän nyt aivan kypsy tuohon Mondeoosi.
        Ei se muillakaan autoilla aina niin ruusuista ole, mitä olen näitä autohommia seurannut.
        Mondeo on monissa ominaisuuksissa luokkansa kärkiauto, joten kunhan noi tyyppiviat ovat hoidettu kuntoon, niin minä ainakin olen autoon tyytyväinen.
        Ja nykyautoissa näyttää useimmissa olevan nuo omat tyyppivikansa..

mulla -01 mallinen ajettu reilut 70 th, eikä mitään vikoja eikä ylimääräisiä ääniä...liekö sitten loistoyksilö. muutenkin ok peli, hyvät tilat ja pieni kulutus

• 10.s foordi

Voipi olla ettei tosiaan ole vakavaa mutta selvittää se pitää. Mua ääni häiritsee, muuten on hiljainen auto ja kun tietää kuinka kunnossa oleva auto käy niin kuntoonhan tämäkin pitää saada.
        Kyseessä tuntuisi olevan jonkinmoinen Duratec-koneeseen tai moottorin kiinnityksiin liittyvä tyyppivika. Pitäisi varmaan kysellä myös maahantuojalta. Mun kaverilla on 40tkm ajettu -02 Mondeo ja se käy ihan moitteettomasti joten kyllä autossa jokin vika on. Öljyt mun autossa on Fordsonin alkuperäiset joten siitä ääni ei pitäisi olla kiinni. Nykyautoista poiketen Duratecissä on mekaaninen venttiilien välyksen säätö joten voisikohan sillä osastolla olla ongelmia? Tyhjäkäynnille päästettäessä myös kierrokset putoavat melkoisen alas, n.500 kierrokseen. Normaalisti tyhjäkäynti on 750rpm.

Mulla -01 Farmari 110hv, kyllä koneessa vähän raaka ääni on, mutta ei se sisälle kuulu. Auto vie todella vähän polttoainetta ja on hyvä ajaa kovemmissakin nopeuksissa. Viimme kesän saksanreissulla suurin kulutus 9,5l satasella lähes kaasu pohjassa 4hengen kuormalla on tosi vähän. Kaverilla meni vastaavalla reissulla v70 volvoa 16l satasella. Volvossa 2kertaa vaihdettu kaikki tietokonelootat ja vieläkin on eri takkuja, eli ei ne ns. laatupelitkään viattomia oo. Duratec mootori toimii niin laihalla seoksella ja korkealla puristuksella että ei se samalta kuulosta kun 10v vanhat koneet ja niiden keskikulutus 1-1,5l satasella enemmän. Kesäajalla mulla mondeon keskikulutus 8,31l satasella ja siitä 90% taajamassa/kaupungissa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mihin kaivattusi

Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      193
      8676
    2. En löydä sinua

En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      26
      4838
    3. Ketä julkkista

kaivattunne muistuttaa?
      Ikävä
      50
      4288
    4. Tunniste

Jonka vain sinä ja kaivattusi tietää. ⬇️
      Ikävä
      62
      3857
    5. Opettelen sun jokaisen virheen

ja rakastan sua.
      Ikävä
      51
      3236
    6. Miten, milloin

Se onnistuisi sun luona
      Ikävä
      50
      3040
    7. Ne oli ne hymyt

Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      26
      2716
    8. Miten mä olisin

Rohkeampi lähestymään häntä. En tiedä. En osaa nykyään edes tikusta tehdä asiaa vaan käyttäydyn päin vastoin välttelen.
      Ikävä
      51
      2607
    9. Haluan huomiota sulta

nainen…tiedoksi. 😥❤️ -M-
      Ikävä
      43
      2511
    10. Anteeksi kun käyttäydyn

niin ristiriitaisesti. Mä en usko että haluaisit minusta mitään, hyvässä tapauksessa olet unohtanut minut. Ja silti toiv
      Ikävä
      42
      2345
    Aihe