Shelttien ja "Lassieiden" erot?

meikä

Tietääköhän kukaan, onko Shelttien ("mini-lassie") ja Skotlannin paimenkoirien ("Lassie") välillä muita eroja, kuin kokoero? Nehän on jotakuinkin identtisiä ulkonäöltään (kokoeroa siis lukuunottamatta), mutta onko niiden luonteessa joitakin eroja, vai ovatko ne luonteeltaankin samanlaisia?

15

5938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • murmeli

      Sellaista rotua ei ole kuin Lassie. Lassie oli niissä elokuvissa sen koiran _nimi_. Se on skotlanninpaimenkoira eli collie.
      Lisäksi shetlanninlammaskoira ei ole mikään minilassie. Sheltti on täysin oma rotunsa.
      Shetlanninlammaskoiran jalostuksessa on käytetty paljon muitakin rotuja kuin collieta.
      Luonne eroja löytyy varmasti, mutta itsellä ei lähempää kokemusta ole shelteistä joten en siihen kommentoi enempää.

      • PK-Collikoira

        Rodun nimi on Collie (ennen se oli Skotlannin paimenkoira). JOKAISELLA colliella on varhaisessa sukupuussaan tyttökoira nimeltä Lassie josta myös elokuvakoira Lassie on saanut nimensä.

        Collieita alettiin alunperin (1800-luvulla) jalostamaan näyttely ja seurakoiriksi lähinnä skotlantilaisista maatiaislammaskoirista. Takuuseen en mene mutta olen antanut itseni ymmärtää että collieiden "käyttökoiralinja" tunnetaan nykyisin bordercolliena joka laskettiin roduksi huomattavasti myöhemmin ("näähän on vain tällaisia lammaskoiria, ei mitään rotukoiria").
        Varhaiset näyttelycolliet näyttivät aikalailla nykyisiltä bordereilta ja alussa collieiden yleisin väri olikin mustavalkoinen (enää sellaisia ei edes ole, bordereilla se on edelleen yleisin väri).

        Shetlannin lammaskoira ei ole ulkonäöstään huolimatta yhtä läheistä sukua collieille.

        Saa muuten korjata ja valistaa minua jos olen väärässä.


      • murmeli
        PK-Collikoira kirjoitti:

        Rodun nimi on Collie (ennen se oli Skotlannin paimenkoira). JOKAISELLA colliella on varhaisessa sukupuussaan tyttökoira nimeltä Lassie josta myös elokuvakoira Lassie on saanut nimensä.

        Collieita alettiin alunperin (1800-luvulla) jalostamaan näyttely ja seurakoiriksi lähinnä skotlantilaisista maatiaislammaskoirista. Takuuseen en mene mutta olen antanut itseni ymmärtää että collieiden "käyttökoiralinja" tunnetaan nykyisin bordercolliena joka laskettiin roduksi huomattavasti myöhemmin ("näähän on vain tällaisia lammaskoiria, ei mitään rotukoiria").
        Varhaiset näyttelycolliet näyttivät aikalailla nykyisiltä bordereilta ja alussa collieiden yleisin väri olikin mustavalkoinen (enää sellaisia ei edes ole, bordereilla se on edelleen yleisin väri).

        Shetlannin lammaskoira ei ole ulkonäöstään huolimatta yhtä läheistä sukua collieille.

        Saa muuten korjata ja valistaa minua jos olen väärässä.

        Mulla on ollut collie ja aika paljon tullut luettua kaikkea collieista, mutta en kyllä ikinä ole lukenut mistään Lassie nimisestä kantanartusta. Mistä olet sitä lukenut/kuullut?
        Bordercollie ja collie on varmaan jotain sukua keskenään mutta uskoisin että bc:ssä on muitakin rotuja. En nyt kyllä ihan allekirjoittaisi tuota että bc on collieiden "käyttökoiralinja" .
        Ja kyllä collieta ymmärtääkseni alunperin ihan paimennus tarkoitukseen käytettiin. Myöhemmin siitä tuli suosittu seura- ja näyttelykoira.


      • mira
        murmeli kirjoitti:

        Mulla on ollut collie ja aika paljon tullut luettua kaikkea collieista, mutta en kyllä ikinä ole lukenut mistään Lassie nimisestä kantanartusta. Mistä olet sitä lukenut/kuullut?
        Bordercollie ja collie on varmaan jotain sukua keskenään mutta uskoisin että bc:ssä on muitakin rotuja. En nyt kyllä ihan allekirjoittaisi tuota että bc on collieiden "käyttökoiralinja" .
        Ja kyllä collieta ymmärtääkseni alunperin ihan paimennus tarkoitukseen käytettiin. Myöhemmin siitä tuli suosittu seura- ja näyttelykoira.

        jostain luin joskus että collieita (eli skotlanninpaimenkoiria) on neljää eri "tyyppiä":

        eli partacollie,
        lk.collie,
        pk.collie
        ja bordercollie...

        noista on yhen koirakirjan mukaan pk. collie ja lk.collie "syntyn" 1800-luvul ja bordercolliet 1700-luvul... (kirja on englantilainen)

        ja sit shelttiasiaa; roduissa on eroja...ainaki mun kokemuksen mukaa...mut ainahan se riippuu yksilöstä, kasvatuksesta jne... :)

        ja saman kyseisen kirjan mukaan sheltit ois kans "syntyn" 1700 luvul et aina luullaa et sheltit on kehittyny pk.collieist, mut entä jos se onki toisin päin....?

        ei mut hei kertokaa jos oon väärässä... :)


      • C:

        no siks siinä varmaan oli varmaan nuo " " merkit. kuitenkin kaikki tietää mitä rotua lassiella tarkoitetaan..


    • Sheltin emäntä

      Itselläni on 6-v shelttinarttu. Aiemmin minulla on ollut 2 collieta. Narttuja nekin. Ulkonäkö on melko samanoloinen, mutta luonteessa on eroja. Minusta colliet ovat "lempeämpiä" ja rauhallisempia, kun taas sheltit leikkisämpiä, miellyttämishaluisempia ja äänekkäämpiä. Sheltit myös oman kokemuksen pohjalta puolustavat innokkaammin kotia, suhtautuvat varauksellisemmin vieraisiin.

      Mielestäni sheltti oppii todella helposti melkein mitä vain, se kun haluaa kaikessa miellyttää isäntäänsä. Kyllä colliekin oppii, mutta ainakin minulta se vaati enemmän työtä.

      Itselleni sheltti on ainoa mahdollinen rotu tällä hetkellä, niin ihana se on !

    • Late

      Itselläni on uros Tervu jonka säkäkorkeus on 68cm. tämän paras kaveri on shelti joka on saman kokoinen??????

      Sheltin omistaja oli kyllä ihmetellyt koiran kasvamista ,mutta mietittyään oli perunut palauttamisen.

      Sheltin luonne ja fyysinen terveys vaikuttavat olevan mitä parhaimmassa kunnossa.

      Mutta onhan se kyllä aika erikoista jos Shelti on vaikka sakemannia korkeampi?

      • PK-Collikoira

        Shetlanninlammaskoiria on todellakin varsin monen kokoisia. En tiedä missä rajoissa rotumääritelmä säkäkorkeuden sallii (löytyy varmasti googlaamalla) mutta ainakin agilityluokituksessa shelttejä on kaikissa kolmessa luokassa: mineissä, mideissä ja makseissa.

        Mutta kyllä sakemannia isompi sheltti tosiaan on aikamoinen möhkäle sheltiksi.


      • Late
        PK-Collikoira kirjoitti:

        Shetlanninlammaskoiria on todellakin varsin monen kokoisia. En tiedä missä rajoissa rotumääritelmä säkäkorkeuden sallii (löytyy varmasti googlaamalla) mutta ainakin agilityluokituksessa shelttejä on kaikissa kolmessa luokassa: mineissä, mideissä ja makseissa.

        Mutta kyllä sakemannia isompi sheltti tosiaan on aikamoinen möhkäle sheltiksi.

        Vain korkeampi säkä 65-66cm. Kasvattajalla on myös Collieita olisiko????? Tämä koira painaa jotain 28-30kg.

        Itse luulen että on tainnut tapahtua jotain syrjähyppyjä.

        Mutta koira on hienonnäköinen ja mukava luoteeltaan, eikä omistaja tunnu ainakaan pahoillaan olevan ostamastaan sheltistä!


      • PK-Collikoira
        Late kirjoitti:

        Vain korkeampi säkä 65-66cm. Kasvattajalla on myös Collieita olisiko????? Tämä koira painaa jotain 28-30kg.

        Itse luulen että on tainnut tapahtua jotain syrjähyppyjä.

        Mutta koira on hienonnäköinen ja mukava luoteeltaan, eikä omistaja tunnu ainakaan pahoillaan olevan ostamastaan sheltistä!

        Oma uroscollieni (Ikää runsas 2v) säkä on jotain 58cm ja paino hikisesti parikymmentä.

        Vaan mikäs tuossa jos se sheltti on kaikinpuolin kunnossa ja omistajat tykkää. Näyttelyihin ei taida olla mitään asiaa mutta ei kai sen niin välikään..


      • leafy
        PK-Collikoira kirjoitti:

        Oma uroscollieni (Ikää runsas 2v) säkä on jotain 58cm ja paino hikisesti parikymmentä.

        Vaan mikäs tuossa jos se sheltti on kaikinpuolin kunnossa ja omistajat tykkää. Näyttelyihin ei taida olla mitään asiaa mutta ei kai sen niin välikään..

        Sheltit voivat olla tosi isoja, vaikka niiden perimä olisikin puhdas. Isokokoisuus on(jos katsotaan perinnöllisyyden kannalta) dominoiva ominaisuus.
        Minulla itselläni oli tyttö sheltti, jonka säkä oli melkein puolesa metrissä ja paino jotain 15 kiloa, mutta isä ja äiti oli muotovalioita. Koira oli erittäin hyvä luonteinen,sosiaalinen, rauhallinen ja oppi todella helposti.
        Jos multa vaan kysyt, niin ratkaise toi pulmas enemmän luonteen kuin koon perusteella...


    • meikä

      Eli kertokaa vielä, kun minä olen Sheltti-fani, että jos olisin halunnut "ison Sheltin" (eli Collien), niin onko se siis väärin ajateltu; eli että onko niiden luonteessa niin paljon eroa, että voisikin sitten pettyä, kun se Collien luonne eroaisikin niin paljon siitä halutusta Sheltin luonteesta?

      • Kokemus

        Kokemusta on, eli jos sheltin haluat, niin kyllä minusta collie on niin erilainen luonteeltaan, ettei ole ollenkaan sama asia, kumman otat. Sheltit ovat kuuliaisempia ja "ärhäkämpiä" , colliet lempeämpiä eivätkä niin oppivaisia. Molemmat kivoja, mutta itse ottaisin toisenkin sheltin, vaikka collieitakin on ollut.


    • hmmm

      Elokuvissa ollut collie nimeltä Lassie oli uros. Ihmisiä vain höynäytettiin uskomaan, että kyseessä olisi narttu. Siksi Lassie oli uros, koska uroskoirat olivat ainakin silloin rrohkeampia ja itsenäisempiä. Joten on aika hassua jos jossain sukupuussa olisi Lassie-narttu kantakoirana, tai ainakaan se ei voi olla elokuvan Lassie (yksi niistä useista).

      • Nimi Lassie tulee englanninkielisestä sanasta lass, joka tarkoittaa tyttöä. Luullakseni se voi olla yleinenkin koirannimi englanninkielisissä maissa. Alkuperäinen Eric Knightin kirjojen Lassie oli TRICOLOUR-narttu (eli mustavalkoinen ruskein merkein), jonka esikuva oli hänen oma collienarttunsa.

        Elokuvassakin oli ilmeisesti aluksi narttucollie.

        Pal-nimisen uroscollien kouluttaja kuitenkin päätti ujuttaa sen rooliin. Hän saikin Palin koekuvauksiin, kun alkuperäinen collienäyttelijä kieltäytyi uimasta. Uroksella on myös näyttävämpi turkki kuin nartulla, minkä myös kerrotaan olevan syy roolivalintaan. Pal oli erittäin uskottava joenylityskohtauksessa ja se sai roolin...

        Pal oli TÄYSIN erilainen kuin alkuperäinen kirjojen Lassie. Pal oli pieni collieksi ja väriltään soopeli, toisin kuin Lassie, joka on oikeasti tricolour eli mustavalkoinen ruskein merkein. Lisäksi sillä oli valkoinen viiru naamassa. Englanninkielisessä kirjassa Lassie come-home on muistaakseni sanottu selvästi, että Lassiella ei ole (kirjan mielestä virheellistä) valkoista päässä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      129
      3267
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      109
      1311
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      267
      1285
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      65
      1096
    5. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1061
    6. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      14
      1056
    7. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      979
    8. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      976
    9. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      42
      944
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      46
      854
    Aihe