Niin kiinostaisi tietää, että paljonkohan on aloittavan kieltenopettajan palkka suunnilleen?
kieltenopettajan palkka?
15
11473
Vastaukset
- Opettaja
Se riippuu tietysti siitä millainen tutkinto ja pätevyys opettajalla on, samoin siitä opettaako ala-asteella, yläasteella vai lukiossa tai jossain muualla, sekä tietysti tuntimääristä. Mutta jos ihan perustunneilla opettaa niin kouluasteesta riippuen taitaa uuden open palkka nykyisin olla 1600-1900 euron välillä kuussa. Ylitunnit sitten tuovat tietysti siihen lisää, jos sellaisia on koulussa tarjolla.
- Strawman
"Mutta jos ihan perustunneilla opettaa niin kouluasteesta riippuen taitaa uuden open palkka nykyisin olla 1600-1900 euron välillä kuussa."
Tämä on taas näitä "taitaa olla" -vastauksia. Vaikka opettajan palkka on minustakin aika pieni siihen nähden, mitä opettajilta vaaditaan, ei kuitenkaan ole oikein viisasta "arvailla" palkkoja alakanttiin.
Akavan sivuilta löytyy tilasto vuoden 2002 lopun opettajien palkoista.
Alkupalkka peruskoulun lehtorilla on keskimäärin 2000 €/kk, lukion lehtorilla (vanhempi lehtori?) 2050 €/kk ja yliopiston lehtorilla 1900 €/kk.
10 vuoden kokemuksella palkat ovat keskimäärin 2300 €/kk (peruskoulun lehtori), 2750 €/kk (lukion lehtori) ja 2600 €/kk (yliopiston lehtori). - ninnu
Strawman kirjoitti:
"Mutta jos ihan perustunneilla opettaa niin kouluasteesta riippuen taitaa uuden open palkka nykyisin olla 1600-1900 euron välillä kuussa."
Tämä on taas näitä "taitaa olla" -vastauksia. Vaikka opettajan palkka on minustakin aika pieni siihen nähden, mitä opettajilta vaaditaan, ei kuitenkaan ole oikein viisasta "arvailla" palkkoja alakanttiin.
Alkupalkka peruskoulun lehtorilla on keskimäärin 2000 €/kk, lukion lehtorilla (vanhempi lehtori?) 2050 €/kk ja yliopiston lehtorilla 1900 €/kk.
10 vuoden kokemuksella palkat ovat keskimäärin 2300 €/kk (peruskoulun lehtori), 2750 €/kk (lukion lehtori) ja 2600 €/kk (yliopiston lehtori)...vastauksista:)
- Opettaja
Strawman kirjoitti:
10 vuoden kokemuksella palkat ovat keskimäärin 2300 €/kk (peruskoulun lehtori), 2750 €/kk (lukion lehtori) ja 2600 €/kk (yliopiston lehtori).Vastasin siihen mitä se perustunneilla kouluasteesta riippuen on. Tuo 2000 euroa kuussa on ollut keskiarvo, mutta siinä lienevät mukana mahdolliset ylitunnit. Niistähän totesin, että ihan peruspalkka on pienempi, mutta ylitunnit nostavat tietysti palkkaa.
Pienihän se on, mutta monien mielestä ei tarvitse töitäkään sen eteen tehdä - sen verran kuulee aina kommentteja. - Strawman
Opettaja kirjoitti:
Vastasin siihen mitä se perustunneilla kouluasteesta riippuen on. Tuo 2000 euroa kuussa on ollut keskiarvo, mutta siinä lienevät mukana mahdolliset ylitunnit. Niistähän totesin, että ihan peruspalkka on pienempi, mutta ylitunnit nostavat tietysti palkkaa.
Pienihän se on, mutta monien mielestä ei tarvitse töitäkään sen eteen tehdä - sen verran kuulee aina kommentteja."Tuo 2000 euroa kuussa on ollut keskiarvo, mutta siinä lienevät mukana mahdolliset ylitunnit."
Et sitten vieläkään viitsinyt tarkistaa asiaa Akavan sivuilta..?
Mutta kyllä, siihen sisältyy yksi (1) ylitunti. En oikein usko, että siitä yhdestä (1) ylitunnista maksettaisiin useita satoja euroja. - äääkk
Strawman kirjoitti:
"Tuo 2000 euroa kuussa on ollut keskiarvo, mutta siinä lienevät mukana mahdolliset ylitunnit."
Et sitten vieläkään viitsinyt tarkistaa asiaa Akavan sivuilta..?
Mutta kyllä, siihen sisältyy yksi (1) ylitunti. En oikein usko, että siitä yhdestä (1) ylitunnista maksettaisiin useita satoja euroja.Vaikka olen itse opettaja, minua ärsyttää suunnattomasti sinun "Strawman" kaltaisesi opettajat. Olet kaikentietävä nipottaja ja KEHTAAT OPETTAA TOISTA TYYLIIN.... "et vieläkään käynyt katsomassa oaj:n taulukkoa.
Onko pakko nipottaa vai kiristääkö pipo noin kovasti. Huh huh.... - Strawman
äääkk kirjoitti:
Vaikka olen itse opettaja, minua ärsyttää suunnattomasti sinun "Strawman" kaltaisesi opettajat. Olet kaikentietävä nipottaja ja KEHTAAT OPETTAA TOISTA TYYLIIN.... "et vieläkään käynyt katsomassa oaj:n taulukkoa.
Onko pakko nipottaa vai kiristääkö pipo noin kovasti. Huh huh...."Vaikka olen itse opettaja, minua ärsyttää suunnattomasti sinun 'Strawman' kaltaisesi opettajat."
Sittenhän kirjoitukseni ovat olleet onnistuneita.
Toisekseen, en ole opettaja. Olen kyllä ollut muutaman päivän lukiossa sijaisena ja antanut yksityisopetusta, mutta enpä sitten muuta. Suurin syy siihen, miksi *en* ole opiskelemassa opettajaksi, on juuri keskustelun aiheena ollut palkka. - Kyllästynyt maisteri
Strawman kirjoitti:
"Vaikka olen itse opettaja, minua ärsyttää suunnattomasti sinun 'Strawman' kaltaisesi opettajat."
Sittenhän kirjoitukseni ovat olleet onnistuneita.
Toisekseen, en ole opettaja. Olen kyllä ollut muutaman päivän lukiossa sijaisena ja antanut yksityisopetusta, mutta enpä sitten muuta. Suurin syy siihen, miksi *en* ole opiskelemassa opettajaksi, on juuri keskustelun aiheena ollut palkka.Ja minä taas olen menossa kovaa vauhtia lukemaan puuttuvat 35 opintoviikkoa, kun jäi aikoinaan suorittamatta kun otin paperit liian nopeasti ulos kielten laitoksella.
Nyt elelen 1500 eurolla kuukaudessa ja olisin ikionnellinen, jos ikinä edes pääsisin lähelle tuota maagista 2000 euroa.
Viimeksi olen nähnyt tuollaisia summia, kun olin kaupassa töissä ja tein iltaa ja viikonloppua ja opiskelin samalla. Aika nurinkurista. Silloin tienasin hurjasti enemmän kuin nyt kun 'saan' tehdä töitä, jotka vastaavat koulutustani.
Kuinka joku voi pitää opettajien palkkoja matalina? Ainakin minun ystäväpiirissäni ne, jotka ovat nyt opettaneet aineenopettajana ansaitsevat mukavasti ja hyvin... - Strawman
Kyllästynyt maisteri kirjoitti:
Ja minä taas olen menossa kovaa vauhtia lukemaan puuttuvat 35 opintoviikkoa, kun jäi aikoinaan suorittamatta kun otin paperit liian nopeasti ulos kielten laitoksella.
Nyt elelen 1500 eurolla kuukaudessa ja olisin ikionnellinen, jos ikinä edes pääsisin lähelle tuota maagista 2000 euroa.
Viimeksi olen nähnyt tuollaisia summia, kun olin kaupassa töissä ja tein iltaa ja viikonloppua ja opiskelin samalla. Aika nurinkurista. Silloin tienasin hurjasti enemmän kuin nyt kun 'saan' tehdä töitä, jotka vastaavat koulutustani.
Kuinka joku voi pitää opettajien palkkoja matalina? Ainakin minun ystäväpiirissäni ne, jotka ovat nyt opettaneet aineenopettajana ansaitsevat mukavasti ja hyvin..."Kuinka joku voi pitää opettajien palkkoja matalina?"
~2000 €/kk vaativasta, vastuullisesta ja yhteiskunnallisesti tärkeästä työstä on minusta aika vähän.
"Silloin tienasin hurjasti enemmän kuin nyt kun 'saan' tehdä töitä, jotka vastaavat koulutustani."
Tieset kuitenkin varmaan jo silloin, kun aloitit opiskelusi, millainen palkkataso alallasi (joka muuten on mikä?) tulee olemaan. - Kyllästynyt maisteri
Strawman kirjoitti:
"Kuinka joku voi pitää opettajien palkkoja matalina?"
~2000 €/kk vaativasta, vastuullisesta ja yhteiskunnallisesti tärkeästä työstä on minusta aika vähän.
"Silloin tienasin hurjasti enemmän kuin nyt kun 'saan' tehdä töitä, jotka vastaavat koulutustani."
Tieset kuitenkin varmaan jo silloin, kun aloitit opiskelusi, millainen palkkataso alallasi (joka muuten on mikä?) tulee olemaan.Silloin kun aloin opiskella, ei tosiaankaan ollut tällainen työmarkkinatilanne.
Töitä on vain free-lance pohjalla.
Teen käännöksiä tällä hetkellä eräälle markkinointiyritykselle. Samalla hoidan puhelimia ja postitusta ja kokousjärjestelyt yms yms. Aluksi työn piti olla pelkkää kääntämistä, mutta kuinkas kävikään.
Kaikki, mitä on tarjolla, on osa-aikaista, määräaikaista tai muuten vaan mahdollisimman huonosti palkattua ja huonoilla työehdoilla.
Lisäksi minun epäillään suoraan jo haastattelutilanteessa aikovan jäädä mammalomalle, vaikka en ikinä aio lapsia maailmaan saattaa (kohtu poistettu kasvaimen takia jo 10 vuotta sitten).
- Auskultoimaton maisteri
Hain kielten opettajan paikkaa pk-seudulla (lukion kielten opettaja).
Minulle tarjottiin 1400 euroa kuukaudessa.
En ottanut paikkaa vastaan.
Olisin opettanut kahta vierasta kieltä.- Samoin auskultoimaton
Minulle tarjottiin muutamia vuosia sitten hitusen päälle 7000 markkaa. Taisi olla 1998. Tosin kyllä palkat aivan varmasti ovat siitä nousseet.
Olisi ollut 20 viikkotuntia ja jotain muuta atk-vastuuta yms yms.
- Maisteri
Olen ollut alalla pian kolmekymmentä vuotta, opetan lukiossa, minulla on kaikki ikälisät ja määrävuosikorotukset. Kun ikäluokat ovat pienenneet, niin parin vuoden ajan olen tehnyt ihan sitä perusopetustuntimäärää ilman ylitunteja. Tällä kokemuksella käteen minulta jää hiukan alle 1900 euroa kuussa.
Kyllä sillä elää, eli en varsinaisesti valita, mutta aloittavan kieltenopettajan kannattaa muistaa myös mihin se palkka sitten elämän ehtoopuolella päätyy.- Utelias maisteri
Olen aikeissa kysellä jatko-opintoja.
Tarkoititko netto vai brutto?
Pari ystävää opettaa ammattikorkeassa ja niiden palkat ovat bruttona 2900/kk.
Aika mielenkiintoisia tasoeroja, jos palkkasi on bruttona tonnin vähemmän? - jaskavaan
Utelias maisteri kirjoitti:
Olen aikeissa kysellä jatko-opintoja.
Tarkoititko netto vai brutto?
Pari ystävää opettaa ammattikorkeassa ja niiden palkat ovat bruttona 2900/kk.
Aika mielenkiintoisia tasoeroja, jos palkkasi on bruttona tonnin vähemmän?Käteen jäävästä palkasta puhui muistaakseni. Eli kai se selkeästi päälle kahden tonnin oli netto.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Haluan sinut, kuuletko minua.
Haluan sinut. Toivon, että voisimme olla yhdessä. Mietin pystynkö täyttämään toiveesi, olemaan arvoisesi. Voisitko saad1001743- 571146
Alastomat miehet seksikeinussa lasten nähden PRIDEssä!
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/adf62289-a0b6-4b4c-9672-9e19c01beb51 Eikö nyt muka mene jo aivan liian pitkälle että4401107- 1701033
- 58821
Anteeksipyynnöstä
Uskotko anteeksipyynnön voimaan? Mikä tekee anteeksipyynnöstä vaikeaa? Onko se mielestäsi joskus turhaa, joko pyytäjän128793- 84743
- 51708
Naiselle Kuuleppa Tämä
Tämä ei ole mikään vitsi. Minulla on ikävä sinua nainen! Naiselle mieheltä43706- 57671