Miksei solu kelpaa?

epäsosiaalinen solueläjä

Rupesin oikeesti ihmettelemään, miksi niin moni asuu yksiössä ja samalla valittaa että opintotuki riittää hädin tuskin vuokraan. Miksette asu solussa? Kertokaa nyt syitä, onko siihen oikeesti joku konkreettinen tarve vai onko nykynuoret todella vaan niin nirsoja, ettei kelpuuteta mitään muuta kuin parasta?

61

8966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 0piskelija

      Siis periaatteessa minulla ei ole mitään soluasumista vastaan, mutta ei ole hauskaa jos sattuu kämppiksiksi lusmuja varkaíta jotka eivät vaivaudu siivoomaan ja tiskaamaan ja pitää toisten paskoja rueta lattioilta siivoamaan. Tällaiset kämppikset ei varmaan niin hirveän harvinaisia ole..

      • Pat

        Eihän soluasuminen välttämättä tarkoita uppo-outojen kämppisten kanssa asumista. Voihan sitä asua vaikkapa hyvän kaverin, jonka elintavat jo tuntee, kanssa. Näin saa vapailtakin markkinoilta edullisia kämppiä. Kaksiossa kahdestaan asuminen tulee jo merkittävästi halvemmaksi kuin yksin yksiössä.


      • 0piskelija
        Pat kirjoitti:

        Eihän soluasuminen välttämättä tarkoita uppo-outojen kämppisten kanssa asumista. Voihan sitä asua vaikkapa hyvän kaverin, jonka elintavat jo tuntee, kanssa. Näin saa vapailtakin markkinoilta edullisia kämppiä. Kaksiossa kahdestaan asuminen tulee jo merkittävästi halvemmaksi kuin yksin yksiössä.

        Kaverin kanssa on vaikea päästä soluun, kun harvemmin koko solu kerralla vapautuu. Ja ei monella varmasti mitään kaksiossa asumista vastaan ole mutta aika hankala tilanne jos muuttaa opiskelemaan uudelle paikkakunnalle eikä ketään tunne..


    • Pat

      Tuolla alempana aloittamassani viestiketjussa kritisoin aivan samaa, eikä siellä ainakaan kukaan vastannut aiheeseen liittyen mitään. Kyllähän se näin on, että soluasunnot eivät enää nykyään kelpaa suurelle osalle opiskelijoista.

    • kengänpohjia

      On ihan sama asuuko solussa vai yksiössä jos opintotuki on 250e/kk. Ei se riitä mihinkään ylimääräseen. Onneksi opiskelu on vain väliaikaista. Sen jälkeen on varma paikka ainakin kortistossa!

    • kokemusta on

      Huonot kämppikset on oikeesti pelkkä tekosyy... Aina voi vaihtaa solusta toiseen, jos ensimmäinen kämppis on sietämätön. Solun voi jakaa myös jonkun puolitutun kanssa, jonka tietää ihan siedettäväksi tyypiksi. Eihän sen kämppiksen tarvitse olla mikään maailman paras kaveri, riittää että sen kanssa tulee jotenkuten toimeen eikä se aiheuta jatkuvaa häiriötä.

      • Pike

        Niin ainahan kämppää voi vaihtaa, mutta muuttaminen maksaa opiskelijalle ihan kivasti ja aina pitää pyyttää ystäviä tai sukulaisia toiselta paikkakunta auttamaan. Muuttaminen on jokseenkin työlästä useasti, kun pitää tavaroita pakata ja aina sopeutua uuteen ympäristöön.


    • ......

      Lääkärin diagnosoima vaikea-asteinen sosiaalisten tilanteiden pelko. Jouduin aluksi asumaan muutaman viikon solussa ja se oli kamalaa aikaa, linnoittauduin huoneeseeni enkä pystynyt menemään yhteisiin tiloihin tai edes niiden läpi ollenkaan sillon kun yksikin kämppiksistä oli sisällä ja hereillä. Mulla oli onneksi oma vessa, mutta nälkää tuli monesti nähtyä kun kaupassa käynti oli hankalaa ja luennoilla en tietenkään pystynyt käymään. Olin sen solukokemukseni jäljiltä pitkään sairaalloisen säikky, nykyään pärjään taas ihmisten ilmoilla kun on ikioma yksiö jossa voi vapaasti hääräillä ilman pelkoa siitä että joku näkee. Mulle oma soppi on elinehto.

    • MonkeyBuster

      kämppiksinä ei satu oleen jotain 16-vuotiaita jou-jou mä oon ihan vitun kova gangsta apinoita. Itse olen 23.
      Vaihtokaan ei onnistunut, koska koulun asuntolassa ei ollut enää vapaita paikkoja, muissa soluissa.

      Nooh aikani yritettyä elää apinalauman seassa, hankin itselleni huoneen vapailta markkinoilta. Asun nyt yhden vanhuksen alakerrassa ja minua ei haittaa vaikka jouduin tekemään piha/lumitöitä. Pääasia on että on rauha opiskella eikä tarvitse paimentaa apinalaumaa. Onneksi on itsellä opinnot loppusuoralla ellen sitten lähde jatkamaan....

    • emilia

      koska mulla on koira ja harrastan musiikkia. tässä pari syytä miks en ikinä muuta soluun. koiran kanssa ei hirveemmin soluun pääse ja tietty tän jälkeen tulee sanojia, et miks sit pidät koiraa... tarkottaako opiskelijaksi tulo sitä, että unohtaa kaikki vanhat harrastukset ja pelkästään vain ja ainoastaan opiskelee. tuskinpa... kun on koko elämänsä elänyt koirien kanssa eipä sitä hirveämmin haluais elää ilman niitä. ja ihan sama on soittamisen kanssa.
      en usko, että tekään opiskelijat, jotka harrastatte lenkkeilyä, suostuisitte jättämään harrastuksenne pelkästään opiskelun takia.
      ja hei, ei kaikkien tartte olla samanlaisia...

      • Pat

        Olen harrastanut pienen ikäni maailmanympärimatkailua. Ei kai mun tarvitse unohtaa vanhaa harrastusta, vaikka opiskelenkin. Ongelma vain on opintotuen pienuus, sillä ei pääse juuri Ruotsia pidemmälle.

        Ymmärrätkö, mitä ajan takaa? Jos et, voin vääntää rautalankaversion.


      • Panu
        Pat kirjoitti:

        Olen harrastanut pienen ikäni maailmanympärimatkailua. Ei kai mun tarvitse unohtaa vanhaa harrastusta, vaikka opiskelenkin. Ongelma vain on opintotuen pienuus, sillä ei pääse juuri Ruotsia pidemmälle.

        Ymmärrätkö, mitä ajan takaa? Jos et, voin vääntää rautalankaversion.

        Painu sä vaan saunan taa, jos todella olet sitä mieltä että opiskelijat ei tarvitse elämää. Että opiskelijoiden pitäisi elää halvimmalla mahdollisella ruualla halvimmassa mahdollisellisessa kämpässä, käyttää samoja vanhoja vaatteita koko opiskeluajan jne.

        Ymmärrätkö ollenkaan, mitä ajan takaa? Siihen on syynsä, miksi vähävaraiset saa asumistukea ja työttömille annetaan sossusta rahaa muuhunkin kuin pelkkään asuntoon, ruokaan ja joskus hammastahnaan ja saippuaan. Ei ole ihmisen arvoista elämää, jos rahat riittää vain fysiologisperäisten tarpeiden tyydyttämiseen. Se jättää elämään ison henkisen tyhjiön, joka ei kaikilla täyty pelkästä pyhästä hengestä, kavereista ja kirjastosta.

        Ei ole kenenkään etu, jos opiskelijat pakotetaan luopumaan kaikesta mielekkäästä säästäväisyyden nimissä. Kyllähän suurin osa opiskelijoista maksaa opintotukensa myöhemmin veroina moninkertaisesti takaisin.


      • emilia
        Pat kirjoitti:

        Olen harrastanut pienen ikäni maailmanympärimatkailua. Ei kai mun tarvitse unohtaa vanhaa harrastusta, vaikka opiskelenkin. Ongelma vain on opintotuen pienuus, sillä ei pääse juuri Ruotsia pidemmälle.

        Ymmärrätkö, mitä ajan takaa? Jos et, voin vääntää rautalankaversion.

        koska mä haluan oikeesti kuulla sen.
        ja ihan vaan huvin vuoksi kysäsen (ku kerta oot pienen ikäs harrastanu maailmanympärimatkailua), et kuka ne matkat on maksanu sillon ku oot ollu alaikänen?? mä oon aina (huom. aina) tehny töitä sen eteen, et mun perheellä ois rahaa, ja oon hoitanu oman koirani ja tienannu soittamisella itelleni rahaa, jotta porukoitten ei pitäis maksaa kaikkea. omat musaopistomaksut oon hoitanu niin kauan, ku oon saanu kunnon palkkaa.
        mä mieluummin maksan suurempaa vuokraa yksiöstä ku luovun eläimistä ja soittimista. vaikka se johtais siihen, et söisin vaan makaroonia,kaurapuuroa ja hernekeittoa koko opiskeluajan, ni mä pidän mun harrastukset. ja koiralle tarjoan tasan tarkkaan parempaa ruokaa ku itelleni. pyrin siihen, etten nosta opiskeluaikanani ollenkaan tukia enkä todellakaan ota mitään samperin opintolainaa vaan teen töitä ja maksan ite elämiseni, asumiseni ja harrastukseni...


      • Joskus rikas
        Panu kirjoitti:

        Painu sä vaan saunan taa, jos todella olet sitä mieltä että opiskelijat ei tarvitse elämää. Että opiskelijoiden pitäisi elää halvimmalla mahdollisella ruualla halvimmassa mahdollisellisessa kämpässä, käyttää samoja vanhoja vaatteita koko opiskeluajan jne.

        Ymmärrätkö ollenkaan, mitä ajan takaa? Siihen on syynsä, miksi vähävaraiset saa asumistukea ja työttömille annetaan sossusta rahaa muuhunkin kuin pelkkään asuntoon, ruokaan ja joskus hammastahnaan ja saippuaan. Ei ole ihmisen arvoista elämää, jos rahat riittää vain fysiologisperäisten tarpeiden tyydyttämiseen. Se jättää elämään ison henkisen tyhjiön, joka ei kaikilla täyty pelkästä pyhästä hengestä, kavereista ja kirjastosta.

        Ei ole kenenkään etu, jos opiskelijat pakotetaan luopumaan kaikesta mielekkäästä säästäväisyyden nimissä. Kyllähän suurin osa opiskelijoista maksaa opintotukensa myöhemmin veroina moninkertaisesti takaisin.

        Jos joskus menen töihin en halua verorahojani käytettävän sellaiseen turhuuteen kuin korkeampiin opintotukiin,harvemmin ketään opiskelija tulee minua kadulla ryöstämään.Kyllä ne yleensä ovat narkkareita ja muita syrjäytyneitä, jotka olisi enemmin syytä hoitaa kaidalle tielle,eli heille olisi maksettava enemmän jottei syytä olisi riehua.
        Eli toisinsanoen työttömille ja muille kotona makaaville on maksettava sen verran että tulevat toimeen ilman että ryöstälevät tai pahoinpitelevät kunnon kansalaisia,opiskelijat harvemmin syyllistyvät varkauksiin tai muihin,joten minusta tälle ryhmälle ei ole syytä maksaa enempää.


      • laxer
        Joskus rikas kirjoitti:

        Jos joskus menen töihin en halua verorahojani käytettävän sellaiseen turhuuteen kuin korkeampiin opintotukiin,harvemmin ketään opiskelija tulee minua kadulla ryöstämään.Kyllä ne yleensä ovat narkkareita ja muita syrjäytyneitä, jotka olisi enemmin syytä hoitaa kaidalle tielle,eli heille olisi maksettava enemmän jottei syytä olisi riehua.
        Eli toisinsanoen työttömille ja muille kotona makaaville on maksettava sen verran että tulevat toimeen ilman että ryöstälevät tai pahoinpitelevät kunnon kansalaisia,opiskelijat harvemmin syyllistyvät varkauksiin tai muihin,joten minusta tälle ryhmälle ei ole syytä maksaa enempää.

        Minä käyttäisin rahat ennemmin syrjäytymisen ja rikollisuuden ennaltaehkäisyyn, ja opiskelun tukeminen on yksi siihen vaikuttavista tekijöistä. Katsohan niitä työttömyys- ym. tilastoja, niistä käy hyvin ilmi että koulutuksen määrä korreloi käänteisesti ongelmien määrään. Sinä haluat ehkä poistaa ongelmat, mutta minä haluan ennen kaikkea estää niiden syntymisen. Sen lisäksi että se tulee loppujen lopuksi halvemmaksi yhteiskunnalle, se parantaa yksittäisten ihmisten elämänlaatua huomattavasti.


    • ei enää solua

      Yliopisto/amk-opiskelijat ovat aikuisia ihmisiä. Täytyykö heidän asua uppo-outojen ihmisten kanssa? Eikö opiskelijalla ole oikeutta itsenäiseen elämään ja oman kodin rakentamiseen? Solu ei ole kotiin vaan kämppä. Ja tuo että voihan sitä asua kaverin kanssa, mitäs jos muuttaa täysin vieraalle paikkakunnalle eikä ole ennestää tiedossa ketään jonka kanssa asuisi?

      Itselläni ekassa solussa sattui kiinalaisia (esim. hella oli täysin musta, en uskaltanu edes sitä käyttää), yhteistilat hirveässä kunnossa ja en oikeasti vaan enää jaksanut siivota. Joten muutin pois. Seuraavassa paikassa kämppiksi tuli kaksi ala-ikäistä bilettäjäkuningatarta. Aamulla on 8:lta tentti et saa vielä neljän aikaa yöllä unta kun kämppiksillä on bileet. Ja sitten jatkuvaa pyytämistä että hakisi niille kaljaa kun kaupan täti ei myy ala-ikäisille. Sen lisäksi että ole ainut joka siivoaa.

      Kah muutin taas pois. Kolmannessa solussa sattui kämppikseksi sekakäyttäjä. Jeps oli muuten kiva selittää poliiseille, että ei mulla ei ole mitään tekemistä niiden ectasy nappien kanssa. Onneksi se asia lopulta selvisi. Kämppis sais tuomion ja minä yksiön.

      Tässä oli minusta ihan kohtuulliset perustelut miksi minun ei tarvitse enää asua solussa. Solussa muutin kolme kertaa vuoden sisällä. En ole nirso vaan kaipaan aikuisena ihmisenä omaa rauhaa ja haluan opiskella, sekä en halua availla poliiseille ovia keskellä yötä saati pelätä oven avaamista, koska siellä voi olla kämppiksen nistikavereita. Ja muutamalle muulle kaverilleki on sattunut narkkari kämppikseksi.

      • Panu

        Mikä tekee elämästä vieraiden ihmisten kanssa niin vastenmielisen? Eihän lapsilla ole siihenkään mitään sanomista, jos äiti/isä menee uudelleen naimisiin ja muuttaa lapsineen yhteen myös tämän uuden äiti-/isäpuolen lasten kanssa. Mielestäni herkkiä lapsia pitäisi suojella vieraiden ihmisten kanssa asumiselta jos joitakin, kyllä aikuisuuteen kuuluu myös se että pystyy joustamaan ja tinkimään jos rahat ei riitä. Soluissa jokaisella on kuitenkin vähintään oma huone, jonka saa laitettua lukkoon. Eikö siinä ole yksityisyyttä tarpeeksi?

        Osa kämppiksistä on tietysti täysiä paskoja, mutta vähänkin isommissa kaupungeissa kaikille löytyy varmasti pienen odottamisen jälkeen edes joku tutun tutun tuttu, joka tiedetään siivoksi tyypiksi. Odottamisajan voi halutessaan asua vaikka yksiössä jos näkee sen hinnan arvoiseksi, mutta miksei kerran yksiöön päässeet useinkaan edes etsi hyvää kämppistä halpaan soluun muuttamista varten? Niiden on mielestäni turha valittaa asumislisän pienuudesta, jotka maksaa tieten tahtoen tarpeettomaksta luksuksesta.


      • ei enää solua
        Panu kirjoitti:

        Mikä tekee elämästä vieraiden ihmisten kanssa niin vastenmielisen? Eihän lapsilla ole siihenkään mitään sanomista, jos äiti/isä menee uudelleen naimisiin ja muuttaa lapsineen yhteen myös tämän uuden äiti-/isäpuolen lasten kanssa. Mielestäni herkkiä lapsia pitäisi suojella vieraiden ihmisten kanssa asumiselta jos joitakin, kyllä aikuisuuteen kuuluu myös se että pystyy joustamaan ja tinkimään jos rahat ei riitä. Soluissa jokaisella on kuitenkin vähintään oma huone, jonka saa laitettua lukkoon. Eikö siinä ole yksityisyyttä tarpeeksi?

        Osa kämppiksistä on tietysti täysiä paskoja, mutta vähänkin isommissa kaupungeissa kaikille löytyy varmasti pienen odottamisen jälkeen edes joku tutun tutun tuttu, joka tiedetään siivoksi tyypiksi. Odottamisajan voi halutessaan asua vaikka yksiössä jos näkee sen hinnan arvoiseksi, mutta miksei kerran yksiöön päässeet useinkaan edes etsi hyvää kämppistä halpaan soluun muuttamista varten? Niiden on mielestäni turha valittaa asumislisän pienuudesta, jotka maksaa tieten tahtoen tarpeettomaksta luksuksesta.

        Mielestäni oma jääkaappi ja oma kylppäri eivät ole tarpeetonta luksusta. Niihin on kaikilla oikeus. Ja esim. suurissa kaupungeissa yksiöön pääsee vasta kun on opintojensa loppuvaiheessa (eli yli 100ov). Ei silloin enää jaksa sitä keittiön jakamista ja kylppärin jakamista. On ihanaa kun voi mennä suihkuun kun huvittaa ja voi ostaa jääkaappiin mitä vaan tarvitsematta pelätä jonkun syömättä ruokia.

        Itse yritin ihan tarpeeksi kestää solussa. Todella yritin, joka kerta sain hirveät kämppikset joten en enää edes viitsi yrittää.

        Panu et taida asua solussa kun et tiedä ettei se huoneen lukkoon laittaminen todellakaa ole sitä yksityisyyttä. Se on niin helppo hevosen selästä käskeä toisia marssimaan. Pieni odottaminen voi olla tuhoisaa, kuten omassa tapauksessa sain kämppiksen kavereiden takia pelätä henkeni puolesta (eräs yrittii ryöstää rahani uhkaillen puukolla piripäissään). Joten se odottaminen ei ole ihan kiva juttu.

        Lisäksi halvat solut suurissa kaupungeissa ovat usein miten hirveillä alueille. Kuka haluaa asua alueella jossa täytyy pelätä iltaisiin kun kerran sieltä on päässyt pois.

        Antakaa opiskelijoillekin ihmisarvo ja etenkin se arvo että saavat asua yksiössä. Lapsilla on sanomista jos äiti/isä menee naimisiin ja muuttaa uuden äiti/isäpuolen luokse. Vanhempien tehtävä on myös huomioida lapsen parasta. Ja jos vanhemmat eivät sitä tajua niin sosiaaliviranomaiset huolehtivat heidän parhaastaan.

        Ennen kuin arvostellette yksiössä asuvia opiskelijoita asukaa itse solussa uppo-outoja ihmisten kanssa joiden kanssa hädin tuskin voitte/uskallatte jutella.

        Ja asumislisä on pieni vaikka asuisi solussa. Kun jos asuu vähänkin inhimillisessä solussa isommassa kaupungissa (huone on yli 12neliötä) niin vuokrasta jää asumislisän jälkeenkin 70e-100e maksettavaa. Ja sitä voi helposti maksaa 50e tuohon päälle lisää että saa sen ikioman yksiön. Ei huvita maksaa hirveitä vuokria solusta jos kämppikset ovat from hell.


      • Panu
        ei enää solua kirjoitti:

        Mielestäni oma jääkaappi ja oma kylppäri eivät ole tarpeetonta luksusta. Niihin on kaikilla oikeus. Ja esim. suurissa kaupungeissa yksiöön pääsee vasta kun on opintojensa loppuvaiheessa (eli yli 100ov). Ei silloin enää jaksa sitä keittiön jakamista ja kylppärin jakamista. On ihanaa kun voi mennä suihkuun kun huvittaa ja voi ostaa jääkaappiin mitä vaan tarvitsematta pelätä jonkun syömättä ruokia.

        Itse yritin ihan tarpeeksi kestää solussa. Todella yritin, joka kerta sain hirveät kämppikset joten en enää edes viitsi yrittää.

        Panu et taida asua solussa kun et tiedä ettei se huoneen lukkoon laittaminen todellakaa ole sitä yksityisyyttä. Se on niin helppo hevosen selästä käskeä toisia marssimaan. Pieni odottaminen voi olla tuhoisaa, kuten omassa tapauksessa sain kämppiksen kavereiden takia pelätä henkeni puolesta (eräs yrittii ryöstää rahani uhkaillen puukolla piripäissään). Joten se odottaminen ei ole ihan kiva juttu.

        Lisäksi halvat solut suurissa kaupungeissa ovat usein miten hirveillä alueille. Kuka haluaa asua alueella jossa täytyy pelätä iltaisiin kun kerran sieltä on päässyt pois.

        Antakaa opiskelijoillekin ihmisarvo ja etenkin se arvo että saavat asua yksiössä. Lapsilla on sanomista jos äiti/isä menee naimisiin ja muuttaa uuden äiti/isäpuolen luokse. Vanhempien tehtävä on myös huomioida lapsen parasta. Ja jos vanhemmat eivät sitä tajua niin sosiaaliviranomaiset huolehtivat heidän parhaastaan.

        Ennen kuin arvostellette yksiössä asuvia opiskelijoita asukaa itse solussa uppo-outoja ihmisten kanssa joiden kanssa hädin tuskin voitte/uskallatte jutella.

        Ja asumislisä on pieni vaikka asuisi solussa. Kun jos asuu vähänkin inhimillisessä solussa isommassa kaupungissa (huone on yli 12neliötä) niin vuokrasta jää asumislisän jälkeenkin 70e-100e maksettavaa. Ja sitä voi helposti maksaa 50e tuohon päälle lisää että saa sen ikioman yksiön. Ei huvita maksaa hirveitä vuokria solusta jos kämppikset ovat from hell.

        ...ja muutin muuten pois siksi, että sain yksiön vain paria euroa kalliimmalla kuin solun ja sen verran olen sentään valmis maksamaan paremmasta asunnosta.

        "Mielestäni oma jääkaappi ja oma kylppäri eivät ole tarpeetonta luksusta."

        Jääkaapin voi hankkia omaan huoneeseensa, jos se on niin tarpeellinen. Mitä siihen kylppäriin puolestani tulee, tiedän yhden perheen jossa on ala-asteikäisiä lapsia eikä niillä ole edes suihkua talossaan. Ei ole varaa, mutta uimahalli on lähellä ja siellä ne käy sitten pesulla. Lapsiperheelle se on mielestäni kohtuutonta ja onhan se rankkaa muillekin, mutta ikioma suihku ei ole mitenkään välttämätön. Olisit ennemmin iloinen siitä, että kylppäri on edes samassa talossa.

        "Niihin on kaikilla oikeus."

        Millä perusteella? Luksusta se on jos mikä.

        "Ja esim. suurissa kaupungeissa yksiöön pääsee vasta kun on opintojensa loppuvaiheessa (eli yli 100ov)."

        Jos se mahdollistaa, että kaikki halukkaat pääsevät yksiöön edes jossain vaiheessa, systeemihän on harvinaisen reilu.

        "On ihanaa kun voi mennä suihkuun kun huvittaa ja voi ostaa jääkaappiin mitä vaan tarvitsematta pelätä jonkun syömättä ruokia."

        Niin se vaan on, että harva saa tässä elämässä kaiken haluamansa. Ja jääkaapin voi hyvin hankkia myös soluhuoneeseen, joten se ongelma on ratkaistu.

        "Panu et taida asua solussa kun et tiedä ettei se huoneen lukkoon laittaminen todellakaa ole sitä yksityisyyttä. Se on niin helppo hevosen selästä käskeä toisia marssimaan."

        Asuin pari vuotta solussa, nykyään asun opiskelijayksiössä. Oman huoneen lukitseminen takasi yhtä paljon yksityisyyttä silloin kuin oman kämpän lukitseminen nykyään. Seinien läpi kuuluu myökkä ja monella saman käytävän asukilla on tapana tulla koputtelemaan oveen ja kyselemään, tulisinko kerroksen yhteiseen olohuoneeseen aikaa viettämään tai voisinko auttaa perjantaibileiden jälkien siivoomisessa (vaikken bileisiin osallistunutkaan).

        "Pieni odottaminen voi olla tuhoisaa, kuten omassa tapauksessa sain kämppiksen kavereiden takia pelätä henkeni puolesta (eräs yrittii ryöstää rahani uhkaillen puukolla piripäissään)."

        Kyllä ne hullut voi ihan yhtä hyvin tulla ikioman kämpänkin ovelle uhkailemaan...

        "Lisäksi halvat solut suurissa kaupungeissa ovat usein miten hirveillä alueille. Kuka haluaa asua alueella jossa täytyy pelätä iltaisiin kun kerran sieltä on päässyt pois."

        Kuka haluaa syödä makaronia, kun voisi syödä myös pihviä ja kasviksia? Kuka haluaa syödä pihviä ja kasviksia, kun voisi syödä strutsinmunia ja kaviaaria? Kaikkien täytyy tinkiä jostakin. Kyllä minä voin syödä opintotuellani strutsinmunia ja kaviaaria, jos olen valmis asumaan sillan alla. Samalla tavalla voin käyttää opintotukeni asumalla viihtyisässä kämpässä, mutta sitten joudun luopumaan monesta muusta. Itsepähän kukin valitsee, mihin rahansa käyttää, mutta turha valittaa ettei rahat riitä mihinkään jos ei edes yritä mitoittaa menojaan tulojensa mukaan.

        "Antakaa opiskelijoillekin ihmisarvo ja etenkin se arvo että saavat asua yksiössä."

        Opiskelijoilla on ihmisarvo, eikä yksiöissä asuminen todellakaan ole mikään kaikille kuuluva oikeus.

        "Lapsilla on sanomista jos äiti/isä menee naimisiin ja muuttaa uuden äiti/isäpuolen luokse. Vanhempien tehtävä on myös huomioida lapsen parasta. Ja jos vanhemmat eivät sitä tajua niin sosiaaliviranomaiset huolehtivat heidän parhaastaan."

        Lapsella ei ole äidin tai isän naimisiinmenosta ja uudesta kodista uusine sisko- ja velipuolineen yhtään mitään sanomista. Juu ja kyllä varmasti sosiaaliviranomaiset puuttuu asiaan, kun 10-vuotias Nelli ei pidä siitä että hänen uusi velipuolensa jättää hikisukkansa lojumaan ympäri taloa, pitää bileitä iltaisin eikä pääse Nellin kanssa sopuun kylppäri- ja siivousvuoroista... Jos ja kun Nelli joutuu vaan sietämään velipuolensa käytöstä, kai nyt sentään aikuiset opiskelijatkin pystyy samaan?

        "Ennen kuin arvostellette yksiössä asuvia opiskelijoita asukaa itse solussa uppo-outoja ihmisten kanssa joiden kanssa hädin tuskin voitte/uskallatte jutella."

        Pitäisikö niiden kanssa sitten pystyä juttelemaan? Pitäisikö kämppisten olla kavereita?

        "Ja asumislisä on pieni vaikka asuisi solussa."

        Ylläripylläri, IV kuntaryhmässä yleinen asumistukikin on pienempi kuin opiskelijoiden asumislisä. Opiskelijoilla ei mene läheskään niin huonosti kuin moni kuvittelee.

        "Kun jos asuu vähänkin inhimillisessä solussa isommassa kaupungissa (huone on yli 12neliötä) niin vuokrasta jää asumislisän jälkeenkin 70e-100e maksettavaa."

        Kuka käskee asumaan luksuslukaalissa? Pienemmässäkin pärjää ihan hyvin. Omakin kämppäni on 16 neliötä, ja siinä on sitten jo keittonurkkaus ja kaikki. Soluissa on sentään oman huoneen lisäksi yhteiset tilat.


      • Anonyymi

        Miten solun huumeidenkäyttäjän voi ilmiantaa? Oon huomauttanu hänelle siitä että pitävät kovaa meteliä yhteisissä tiloissa narkkarikavereiden kaa mutta eivät ota kuuleviin korviinsa. En halua muuttaa pois kun rahat ei kai riittäis muuhun. Herään yleensä viideltä kun meen töihin ja seiskalta kun meen kouluun. Olis kiva jos ois siivo ja prososiaalinen kämppis.


    • emilia

      tiedän, että kaikki opiskelijat valittavat opintotuen pienuudesta, mutta sanokaapa ihmiset:
      miksi pitäisi asua solussa?
      onko solussa mitään muuta hyvää puolta kuin hinta?
      ei ainakaan itsellä tule mieleen. jos yksiön ainut huono puoli on siis hinta, miksei valita sitä???

      • Panu

        Kyse kai olikin siitä, miksi jotkut opiskelijat valittaa ettei opintotuki riitä edes (yksiön kalliiseen) vuokraan, vaikka halvassa solussa asumalla se riittäisi keskivertoyksilöllä vielä muuhunkin elämiseen. Useimmat yksiössä asuvat ei kelpuuta solua silkkaa hienohelmaisuuttaan, ja itsepähän siinä aiheuttaa sen rahallisen ahdinkonsa. Turha syyttää tukien pienuutta, kun vika löytyy katsomalla peiliin.


      • Pannu
        Panu kirjoitti:

        Kyse kai olikin siitä, miksi jotkut opiskelijat valittaa ettei opintotuki riitä edes (yksiön kalliiseen) vuokraan, vaikka halvassa solussa asumalla se riittäisi keskivertoyksilöllä vielä muuhunkin elämiseen. Useimmat yksiössä asuvat ei kelpuuta solua silkkaa hienohelmaisuuttaan, ja itsepähän siinä aiheuttaa sen rahallisen ahdinkonsa. Turha syyttää tukien pienuutta, kun vika löytyy katsomalla peiliin.

        Kuten ihan ensimmäisessä viestissäni totesinkin, mun mielestä opintotuki on aivan liian pieni. Ei todellakaan siksi että opiskelijoilla pitäisi olla mahdollisuus asua yksiössä, vaan siksi että pelkkä opintoraha miinus asumislisän jälkeen maksettava kohtuullinen vuokra ei oikein riitä muuhun kuin välttämättömään. Opiskelijoillakin pitää olla oikeus elämään ja siitä nauttimiseen, eikä suurimman osan henkisiä tarpeita tyydytä pelkkä pyhä henki ja ne harvat ilmaiset vapaa-ajanviettomahdollisuudet. Yksiössä asuminen pitäisi kuitenkin nähdä ylimääräisenä luksuksena siinä missä kallis ruoka ja uudet muotivaatteet. Jos raha riittää niin mikäs siinä, mutta köyhän on turha odottaa saavansa parasta.


      • sdfs
        Pannu kirjoitti:

        Kuten ihan ensimmäisessä viestissäni totesinkin, mun mielestä opintotuki on aivan liian pieni. Ei todellakaan siksi että opiskelijoilla pitäisi olla mahdollisuus asua yksiössä, vaan siksi että pelkkä opintoraha miinus asumislisän jälkeen maksettava kohtuullinen vuokra ei oikein riitä muuhun kuin välttämättömään. Opiskelijoillakin pitää olla oikeus elämään ja siitä nauttimiseen, eikä suurimman osan henkisiä tarpeita tyydytä pelkkä pyhä henki ja ne harvat ilmaiset vapaa-ajanviettomahdollisuudet. Yksiössä asuminen pitäisi kuitenkin nähdä ylimääräisenä luksuksena siinä missä kallis ruoka ja uudet muotivaatteet. Jos raha riittää niin mikäs siinä, mutta köyhän on turha odottaa saavansa parasta.

        Joo pk-seudulla varsinkin yksiössä asuminen on kaksi kertaa kalliimpaa kuin soluasuminen. Kaikenlisäks solun vuokraan kuuluu vielä yleensä netti, sähkö ja vesi, jotka yksiössä joutuu maksamaan vielä erikseen. Eli solu on helposti 200-300 euroa halvempi ja tuo summa opiskelijan tuloilla on tosi iso. Parantaa siis elämänlaatua huomattavasti tai ainakaan ei tarvii elää siellä köyhyysrajalla.

        Elämänlaatu tarkottaa tietty jokaiselle vähän eri asiaa. Jos vaikka pitää parempana elämänlaatuna sitä, että asuu omassa yksiössä ja syö vaan makaroonia ja laskee joka sentin niin mikäs siinä sitten. Jos taas asuu solussa niin enempi rahaa jää vaikka harrastuksiin, vaatteisiin, matkusteluun, ruokaan tms elämänlaatua nostattaviin.

        Vaatiihan solussa asuminen tietty jonkinlaista sosiaalisuutta sekä tuuria, että sattuu kivat kämppikset (eli ei teinejä, varastelijoita, himoBilettäjiä, sekakäyttäjiä, meluujoita). Suurin osahan on kuitenkin ihan normaaleita opiskelijoita, onneksi.

        Mut tosiaan jos on huonoja kokemuksia solusta niin kyllähän sitä kai sitten syö vaikka vaan makarooneja kunhan saa asua yksin. Mutta kyl munkin mielestä soluasumista pitäisi edes kerran kokeilla jos rahat eivät riitä elämiseen kalliin yksiön takia.


    • soluun muuttava

      Muutan parin viikon päästä yksiöstä soluun asumaan ja pelokkaana luin juttujanne. Onko soluasuminen tosissaan siis noin kauheeta? Eikö niissä ole ollenkaan normaaleita ihmisiä? Kai jollain ees hyviä kokemuksiakin soluasumisesta? jaigs

      • Työläinen

        Olen asunut soluissa kun kävin ammattikoulun ja AMKin. Molemmilla kerroilla kämppikset (3 hlön solu) oli ihan asiallisia. Amiksen olin koulun asuntolassa ja siinä kämppikset oli samat koko 2 vuotta mitä amis silloin kesti.

        AMKin ajan asuin HOASin solussa, jossa vaihtui kämppikset melkein joka vuosi oli suomalainen, kenialainen ja kiinalainen ja mitä muita. HOAS solu oli rauhallisella paikalla samassa kiinteistössä toimi myös päiväkoti en tiedä onko vieläkin.

        Yleensä näihin vastataan ja kerrotaan vain niitä huonoja asioita, mutta kuten joku sanoi jo aiemmin suurin osa on ihan normaaleja opiskelijoita eli ihan tavallisia ihmisiä.


      • ei enää solua

        Kavereilla on hyviä kokemuksia soluista, itselläni ei. Ja toisaalta kun asun yksiössä olen ottanut myös lainaa. Ihan siksi että olisi varaa elää. Ja hyvin elän näin, soluun en olisi lainaa ottanut.

        Suurin osa solussa asuvista ihmisistä on ihan täysin normaaleja, mutta siellä on sitten niitä sekopäitäkin. Ja teinikämppiksetkin saa kuriin jos tahtoo. Kun muutat soluun, sopikaa tietynlaiset säännöt elämiselle niin elämä on pajon helpompaa. Jos teillä ei ole minkäänlaisia sääntöjä voi elämästä tulla yhtä helvettiä.

        Ja muista, että jos solussa eläminen ei onnistu sinulla on täysi oikeus hakea yksiöön. Se on kalliimpaa, mutta sentään vähän ihmisarvoisempaa. Ja jos kämppikset ovat sietämättömiä hakeudu pois.

        Poikaystävällä on loistavat kämppikset (eivät tunteneet etukäteen). Tosin voi johtua siitäkin että olivat kaikki fukseja asuntoon muuttaessaan ja kundit monet tulevat paremmin toimeen. Ja voi myös johtua siitä että se sattuvat olemaan "saman tyyppisiä" ihmisiä.

        Ehdottomasti kun aloittaa opiskelijauran kannattaa aloittaa solusta. Solussa kannattaa asua, mutta jos ei onnistu muuta pois, mutta kokeilla pitää.


      • Pike

        Mulla asui kolmen hengen solussa kaksi ihan mukavaa likkaa. Toisen kanssa juteltiin paljon, käytiin lenkillä ja siivottiin yhdessä. Toisen kanssa en ollut paljoa tekemisissä, mutta hänestä ei ollut mitään harmia. Hän siivosi omat sotkut ja hänellä oli omat kattilat, astiat jne ja hän ei bilettänyt paljoa, joskus hänellä kävi kavereita, mutta niistäkin ilmotti etukäteen. Jos viikonloppuna oli bileet, niistä tiesi aina etukäteen ja bilettäjät lähti aina baariin viimeistään puolen yön aikaan. Toinen likosta muutti yksiöön ja sitten tulikin tilalle vähemmän mukava yksilö. Se on vähän tuurista kiinni minkälaiset kämppikset saa, mutta ei kannata etukäteen murehtia, koska voihan sattua mukavatkin kämppikset.


      • Noomi

        asun ja hyvin sujuu.
        Kannattaa sopia yhteiset säännöt, miten toimitaan.vessapaperin ostot jne.
        Emme ole kämppiksen kanssa sydänystäviä,mutta miksi pitäisikään. Tärkeintä että tullaan joten kuten toimeen ja kumpikin antaa toisilleen luku-/työrauhan iltaisin.


    • kyllästynyt kurjuuteen

      Asun yksiössä, jonka vuokra on nippa nappa alle 300 euroa kuussa. 130 euroa kuussa on pieni hinta siitä, että voin vaikka laittaa ruokaa ilman vaatteita ja hemmotella itseäni pari tuntia tuoksukylvyssä millon vaan huvittaa. Yksiöni on myös melkein 3 kertaa suurempi kuin entinen soluhuoneeni. Käyn kesätöissä ja olen toisinaan mukana tekemässä inventaarioita kaupoissa, joten tienaan itse rahat tähän "luksukseen". Tiedän kyllä, että rahaa jäisi enemmän muuhun hauskaan jos asuisin solussa, mutta mulle rahojen sijoittaminen yksiöön on parempi vaihtoehto.

      Opintotuki on siitä huolimatta liian pieni, eihän se riitä kuin halpaan soluun ja yksipuoliseen ruokaan. Mielestäni opiskelijoillakin pitäisi olla mahdollisuus syödä terveellisesti, vaihtaa vapaalle ja vierailla kenties satojen kilometrien päässä asuvan perheensä luona ilman, että sen eteen joutuu joko käymään töissä tai ottamaan lainaan. Opiskelijoiden pitäisi saada vähintään yhtä paljon rahaa kuin työttömienkin, koska opiskelijat sentään tekevät täysipäiväistä "työtä" tukiensa eteen.

      • Vertaaja

        Minusta on hölmöä verrata opiskelijaa työttömään. Rupea työttömäksi jos haluat nauttia työttömän eduista,työtön ei siitä vain voi ruveta opiskelijaksi.
        Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus joskus valmistusensa jälkeen saada töitä,työtön on koko ajan työtön ja saa kärsiä jos jonkinmoista pompottelua,kun taas opiskelijalla riittää tukien saamiseen 27 opintoviikkoa jotka normaaliopiskelija suorittaa vasemmalla kädellä ja käy vaikka samalla töissä tai luottamustoimissa nostamassa kokouspalkkiota(esim. kunnanvaltuutettu saa turussa yhdestä kokouksesta 100euroa ja lautakunnista vielä 45-87euroa per lautakunnankokous lisää).Työttömällä taas ei ole juurikaan mahdollisuuksia tehdä lisätöitä vaan kaikki tienattu on pois omista tuista ja luottamustehtäviä ei niin vain tipu,vai äänestäisitkö itse työtöntä työnhakijaa?
        Ja lopuksi opiskeleminen ei tosiaankaan ole töitä,vaan opiskelua jota voi verrata lähinnä harrastuksiin kuten lukemiseen.


      • opiskelija
        Vertaaja kirjoitti:

        Minusta on hölmöä verrata opiskelijaa työttömään. Rupea työttömäksi jos haluat nauttia työttömän eduista,työtön ei siitä vain voi ruveta opiskelijaksi.
        Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus joskus valmistusensa jälkeen saada töitä,työtön on koko ajan työtön ja saa kärsiä jos jonkinmoista pompottelua,kun taas opiskelijalla riittää tukien saamiseen 27 opintoviikkoa jotka normaaliopiskelija suorittaa vasemmalla kädellä ja käy vaikka samalla töissä tai luottamustoimissa nostamassa kokouspalkkiota(esim. kunnanvaltuutettu saa turussa yhdestä kokouksesta 100euroa ja lautakunnista vielä 45-87euroa per lautakunnankokous lisää).Työttömällä taas ei ole juurikaan mahdollisuuksia tehdä lisätöitä vaan kaikki tienattu on pois omista tuista ja luottamustehtäviä ei niin vain tipu,vai äänestäisitkö itse työtöntä työnhakijaa?
        Ja lopuksi opiskeleminen ei tosiaankaan ole töitä,vaan opiskelua jota voi verrata lähinnä harrastuksiin kuten lukemiseen.

        Myy vaikka pillua tai huumeita, niin rahaa riittää vaikka kasinoon...


      • emilia
        Vertaaja kirjoitti:

        Minusta on hölmöä verrata opiskelijaa työttömään. Rupea työttömäksi jos haluat nauttia työttömän eduista,työtön ei siitä vain voi ruveta opiskelijaksi.
        Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus joskus valmistusensa jälkeen saada töitä,työtön on koko ajan työtön ja saa kärsiä jos jonkinmoista pompottelua,kun taas opiskelijalla riittää tukien saamiseen 27 opintoviikkoa jotka normaaliopiskelija suorittaa vasemmalla kädellä ja käy vaikka samalla töissä tai luottamustoimissa nostamassa kokouspalkkiota(esim. kunnanvaltuutettu saa turussa yhdestä kokouksesta 100euroa ja lautakunnista vielä 45-87euroa per lautakunnankokous lisää).Työttömällä taas ei ole juurikaan mahdollisuuksia tehdä lisätöitä vaan kaikki tienattu on pois omista tuista ja luottamustehtäviä ei niin vain tipu,vai äänestäisitkö itse työtöntä työnhakijaa?
        Ja lopuksi opiskeleminen ei tosiaankaan ole töitä,vaan opiskelua jota voi verrata lähinnä harrastuksiin kuten lukemiseen.

        "Ja lopuksi opiskeleminen ei tosiaankaan ole töitä,vaan opiskelua jota voi verrata lähinnä harrastuksiin kuten lukemiseen. "
        jos kerta näin on, mikseivät kaikki opiskelijat tee paljon töitä ja elä palkallaan vaan ottavat valtiolta tukea?
        oletkohan koskaan itse opiskellut esim. yliopistossa? jo lukion suorittaminen hyvillä arvosanoilla vaatii työtä. kovaa, aikaa vievää työtä. eivät ne asiat ja osaaminen millään vippaskonstilla päähän mene. niitä varten pitää laskea, lukea, tutkia, pohtia ja uudestaan lukea.
        jos vertaat kunnon opiskelua harrastuksiin, taitaa sinulla olla todella todella vaativat harrastukset tai sitten todella todella pilipaliopiskelu..


      • Pike
        Vertaaja kirjoitti:

        Minusta on hölmöä verrata opiskelijaa työttömään. Rupea työttömäksi jos haluat nauttia työttömän eduista,työtön ei siitä vain voi ruveta opiskelijaksi.
        Lisäksi opiskelijalla on mahdollisuus joskus valmistusensa jälkeen saada töitä,työtön on koko ajan työtön ja saa kärsiä jos jonkinmoista pompottelua,kun taas opiskelijalla riittää tukien saamiseen 27 opintoviikkoa jotka normaaliopiskelija suorittaa vasemmalla kädellä ja käy vaikka samalla töissä tai luottamustoimissa nostamassa kokouspalkkiota(esim. kunnanvaltuutettu saa turussa yhdestä kokouksesta 100euroa ja lautakunnista vielä 45-87euroa per lautakunnankokous lisää).Työttömällä taas ei ole juurikaan mahdollisuuksia tehdä lisätöitä vaan kaikki tienattu on pois omista tuista ja luottamustehtäviä ei niin vain tipu,vai äänestäisitkö itse työtöntä työnhakijaa?
        Ja lopuksi opiskeleminen ei tosiaankaan ole töitä,vaan opiskelua jota voi verrata lähinnä harrastuksiin kuten lukemiseen.

        Varsinkin monet nuoret työttömät lusmuilee kaikki päivät. On tietysti monenlaisia tyttömiä, mutta kyllä suurta osaa ei kiinnostaa pätkääkään päästä töihin tai kouluttautua lisää. Eikä työttömien tukiin vertaaminen tarkoita, että haluaisi työttömiltä tuet pois, vaan olisi kohtuullista saada samat tuet opiskelijoille. Ja jos opintoviikot tulee tuosta vain kehottaisin tutustumaan yliopisto opiskeluun (esim.lääkkis). Ammattikorkessakin joutuu tekemään töitä ja pitää olla paljon läsnä.


      • Vertaaja
        Pike kirjoitti:

        Varsinkin monet nuoret työttömät lusmuilee kaikki päivät. On tietysti monenlaisia tyttömiä, mutta kyllä suurta osaa ei kiinnostaa pätkääkään päästä töihin tai kouluttautua lisää. Eikä työttömien tukiin vertaaminen tarkoita, että haluaisi työttömiltä tuet pois, vaan olisi kohtuullista saada samat tuet opiskelijoille. Ja jos opintoviikot tulee tuosta vain kehottaisin tutustumaan yliopisto opiskeluun (esim.lääkkis). Ammattikorkessakin joutuu tekemään töitä ja pitää olla paljon läsnä.

        Yo:lla opiskelu on tiettyjä poikkeuksia(esim.kielet) lukuunottamatta hyvin opintorikasta puuhaa,esim. kauppakorkeasta saa viiden ovarin kurssin suoritettua lukemalla pari kirjaa ja tenttimällä ne.Lääkiksestä ei ole omakohtaisia kokemuksia johtuen siitä että että sinne on vaikea päästä.Erään tutun lääkärin mielestä eniten aikaa meni pääsykokeisiin pänttäämisessä,samaa mieltä on moni oikislainen.AMK:sta on omakohtaisia kokemuksia kahden vuoden opintojen yhtäaikaisesta suorittamisesta,onnistuu helposti kunhan vain sopii läsnäolopakosta joka on ainakin tekniikan ja kaupan alalla aivan turhanpäiväistä,hoitsuilla ja taidealoilla se on ymmärrettävä koska heidän pitää oikeasti osata käytännössä jotain eikä opetus ole teoreettista jonka voi oppia kirjoista.

        Tunnen itsekin muutaman elämäntapatyöttömän joita ei opiskelu saati sitten työnteko kiinnosta,mutta mielestäni on parempi vaihtoehto että heidän elämisensä rahoitetaan tuilla kuin, että pimeällä kadulla joutuu pelkäämään hengensä edestä vain koska bumfightereiden pitää saada ruokansa/viinansa jostain.Opiskelijoista ei ole tätä riskiä,koska he kaikki haluavat tulevaisuudeltaan jotain,joten he eivät tuhoa sitä varastelemalla kaupasta tai ryöstelemällä mummoja. Ainut mihin opiskelijat näyttävät pystyvän on turhanpäiväinen valitus joka ei oikeasti haittaa muuta kuin heidän omaa opiskeluaan.


      • Vertailija
        emilia kirjoitti:

        "Ja lopuksi opiskeleminen ei tosiaankaan ole töitä,vaan opiskelua jota voi verrata lähinnä harrastuksiin kuten lukemiseen. "
        jos kerta näin on, mikseivät kaikki opiskelijat tee paljon töitä ja elä palkallaan vaan ottavat valtiolta tukea?
        oletkohan koskaan itse opiskellut esim. yliopistossa? jo lukion suorittaminen hyvillä arvosanoilla vaatii työtä. kovaa, aikaa vievää työtä. eivät ne asiat ja osaaminen millään vippaskonstilla päähän mene. niitä varten pitää laskea, lukea, tutkia, pohtia ja uudestaan lukea.
        jos vertaat kunnon opiskelua harrastuksiin, taitaa sinulla olla todella todella vaativat harrastukset tai sitten todella todella pilipaliopiskelu..

        "mikseivät kaikki opiskelijat tee paljon töitä ja elä palkallaan vaan ottavat valtiolta tukea?"

        Miksi tehdä niin paljon töitä kun rahaa saa "ilmaiseksi" systeemiltä? Ainakin minusta on hölmöä olla käyttämättä mahdollisuuksia.
        Olen itse opiskelut ja todennut että ainakin talouden ja tekniikan aloilta saa ovareita todella helposti,jotkut alat ovat kuulemma oikeasti vaikeita esim.kielet mutta pääsääntöisesti pitäisi täysipainoisesti opiskeluihin keskittymällä olla mahdollisuus suorittaa 70-90 ovaria/vuosi,osassahan yliopistoja tämä ei ole mahdollista esitietovaatimusten vuoksi,joten jää aikaa jonka voi sitten käyttää työntekoon niin että tienaa juuri siihen rajalle jotta saa täydet tuet. Kaikkihan eivät toki saa töitä jolloin vaihtoehtona on laina,vanhemmilta saatava avustus,luottotietojen ryssiminen jolloin sossu auttaa,luottamustoimet jne. Opiskelijan mahdollisiin lisätulonhankintavaihtoehtoihin harvemmin kuuluu ihmisten ryöstäminen tai autojen varastelu,joten siinä mielessä opiskelijoita ei ole järkevää tukea nykyistä enempää.


      • Vertailija
        opiskelija kirjoitti:

        Myy vaikka pillua tai huumeita, niin rahaa riittää vaikka kasinoon...

        Moniko opiskelija myy huumeita?Varmaan jokunen muttei läheskään enemmistö,osa opiskelijoista taas käyttää vähäiset rahansa huumeisiin ja hankkivat lisätuloja pillun myynnillä.
        Kasinossa ei kyllä kauaa yhdellä pillun myynnillä hengailla,varsinkin jos pelaa isoilla panoksilla.


      • werve
        Vertaaja kirjoitti:

        Yo:lla opiskelu on tiettyjä poikkeuksia(esim.kielet) lukuunottamatta hyvin opintorikasta puuhaa,esim. kauppakorkeasta saa viiden ovarin kurssin suoritettua lukemalla pari kirjaa ja tenttimällä ne.Lääkiksestä ei ole omakohtaisia kokemuksia johtuen siitä että että sinne on vaikea päästä.Erään tutun lääkärin mielestä eniten aikaa meni pääsykokeisiin pänttäämisessä,samaa mieltä on moni oikislainen.AMK:sta on omakohtaisia kokemuksia kahden vuoden opintojen yhtäaikaisesta suorittamisesta,onnistuu helposti kunhan vain sopii läsnäolopakosta joka on ainakin tekniikan ja kaupan alalla aivan turhanpäiväistä,hoitsuilla ja taidealoilla se on ymmärrettävä koska heidän pitää oikeasti osata käytännössä jotain eikä opetus ole teoreettista jonka voi oppia kirjoista.

        Tunnen itsekin muutaman elämäntapatyöttömän joita ei opiskelu saati sitten työnteko kiinnosta,mutta mielestäni on parempi vaihtoehto että heidän elämisensä rahoitetaan tuilla kuin, että pimeällä kadulla joutuu pelkäämään hengensä edestä vain koska bumfightereiden pitää saada ruokansa/viinansa jostain.Opiskelijoista ei ole tätä riskiä,koska he kaikki haluavat tulevaisuudeltaan jotain,joten he eivät tuhoa sitä varastelemalla kaupasta tai ryöstelemällä mummoja. Ainut mihin opiskelijat näyttävät pystyvän on turhanpäiväinen valitus joka ei oikeasti haittaa muuta kuin heidän omaa opiskeluaan.

        Et ole tainnut opiskella kauppatieteitä sitten yliopistossa kun selität että parilla kirjalla saa 5 ovaria. Joo pari kirjaa kyllä mutta sen lisäksi esim. case-työ. Lisäksi yliopistosas tekniikan opinnoissa on tentti sekä sen lisäksi harjoitustyö jonka tekemiseen (plus laskuharjoituksiin) menee oikeasti aikaa. Enpä tiedä ketää joka olisi kyennyt 90 opintoviikkoon per vuosi tekniikan alalla. Yhteiskuntatieteissä kyllä tiedän.

        Teksti perusteella opiskelijalla ei ole oikeus vapaa-aikaan? Onko todella niin että opiskelijan olisi pakko istua joka päivä kirjastossa ja päntä kuin viimeistä päivää ettei vaan lusmuilisi? Että tulisi 90ovaria per vuosi?

        Ja miten jos olet niin nopeasti valmistunut niin kuinka olet työtön (sain tekstistäsi sen käsityksen)? Käsittääkseni kaikki jotka ovat yliopistosta valmistuneet parissa vuodessa ovat töissä. Etenkin tekniikan alalla, sillä sellainen valmistumistahti yliopistossa vaatii lahjakkuutta. Ja erittäin suurta sellaista.

        Opintotuki on liian pieni, mutta eivät opiskelijat koko päiväänsä tuhlaa valittamiseen. Sen vain todetaan olevan liian ja jossain vähän tilitetään siitä, mutta keskiverto-opiskelijan elmään nyt mahtuu paljon muutakin.


      • emilia
        Vertaaja kirjoitti:

        Yo:lla opiskelu on tiettyjä poikkeuksia(esim.kielet) lukuunottamatta hyvin opintorikasta puuhaa,esim. kauppakorkeasta saa viiden ovarin kurssin suoritettua lukemalla pari kirjaa ja tenttimällä ne.Lääkiksestä ei ole omakohtaisia kokemuksia johtuen siitä että että sinne on vaikea päästä.Erään tutun lääkärin mielestä eniten aikaa meni pääsykokeisiin pänttäämisessä,samaa mieltä on moni oikislainen.AMK:sta on omakohtaisia kokemuksia kahden vuoden opintojen yhtäaikaisesta suorittamisesta,onnistuu helposti kunhan vain sopii läsnäolopakosta joka on ainakin tekniikan ja kaupan alalla aivan turhanpäiväistä,hoitsuilla ja taidealoilla se on ymmärrettävä koska heidän pitää oikeasti osata käytännössä jotain eikä opetus ole teoreettista jonka voi oppia kirjoista.

        Tunnen itsekin muutaman elämäntapatyöttömän joita ei opiskelu saati sitten työnteko kiinnosta,mutta mielestäni on parempi vaihtoehto että heidän elämisensä rahoitetaan tuilla kuin, että pimeällä kadulla joutuu pelkäämään hengensä edestä vain koska bumfightereiden pitää saada ruokansa/viinansa jostain.Opiskelijoista ei ole tätä riskiä,koska he kaikki haluavat tulevaisuudeltaan jotain,joten he eivät tuhoa sitä varastelemalla kaupasta tai ryöstelemällä mummoja. Ainut mihin opiskelijat näyttävät pystyvän on turhanpäiväinen valitus joka ei oikeasti haittaa muuta kuin heidän omaa opiskeluaan.

        se on totta että jotkut alat ovat helpommat kuin toiset, mutta onko se kahdenkaan kirjan pänttääminen niin nopeata. en minä ainakaan tenttiin lue kahtaa kirjaa edes yhdessä illassa..
        kyllähän sieltä hyvät arvosanatkin yrittää saada, ei niillä paskoilla minnekään pääse.
        ja niin, todellakin olet typerys, kun olet sitä mieltä, että mieluummin maksetaan kuin kärsitään. miksiköhän nämä elämäntapatyöttömät jatkavat samaa rataa, kun valtio maksaa kaiken???
        joten hei grow up!!!


      • Vertailija
        werve kirjoitti:

        Et ole tainnut opiskella kauppatieteitä sitten yliopistossa kun selität että parilla kirjalla saa 5 ovaria. Joo pari kirjaa kyllä mutta sen lisäksi esim. case-työ. Lisäksi yliopistosas tekniikan opinnoissa on tentti sekä sen lisäksi harjoitustyö jonka tekemiseen (plus laskuharjoituksiin) menee oikeasti aikaa. Enpä tiedä ketää joka olisi kyennyt 90 opintoviikkoon per vuosi tekniikan alalla. Yhteiskuntatieteissä kyllä tiedän.

        Teksti perusteella opiskelijalla ei ole oikeus vapaa-aikaan? Onko todella niin että opiskelijan olisi pakko istua joka päivä kirjastossa ja päntä kuin viimeistä päivää ettei vaan lusmuilisi? Että tulisi 90ovaria per vuosi?

        Ja miten jos olet niin nopeasti valmistunut niin kuinka olet työtön (sain tekstistäsi sen käsityksen)? Käsittääkseni kaikki jotka ovat yliopistosta valmistuneet parissa vuodessa ovat töissä. Etenkin tekniikan alalla, sillä sellainen valmistumistahti yliopistossa vaatii lahjakkuutta. Ja erittäin suurta sellaista.

        Opintotuki on liian pieni, mutta eivät opiskelijat koko päiväänsä tuhlaa valittamiseen. Sen vain todetaan olevan liian ja jossain vähän tilitetään siitä, mutta keskiverto-opiskelijan elmään nyt mahtuu paljon muutakin.

        Kauppakorkean case on yleensä yhdessä illassa väännettävä kymmenen sivun pläjäys,ja ainakaan Turun kauppakorkeassa tuo case ei kuulu läheskään jokaiseen kurssin vaan usein case kaksi kirjaa jotain muuta sälää=7ov.
        Itse olen yhden vuoden aikana suorittanut maksimissaan 85 ovaria,joista 50 kauppakorkeasta ja 35 tekusta,tekusta olen lisäksi suorittanut yhden vuoden aikana 76 ovaria,enkä todellakaan pidä itseäni kuin keskitason opiskelijana. Mitä sitten teknilliseen yotason opiskeluun tulee tunnen sieltä muutaman jotka räpelsivät ekana vuotena 10 ovaria kun kaikki aika meni ryyppäämiseen ja seuraavina sitten 50-70 ovaria per vuosi samalla kun kävivät töissä,itsellä ei siis ole kokemusta teknillisestä korkeakoulusta,vain pelkästään teknillisestä superamiksesta.
        Opiskelijalla on toki oikeus vapaa-aikaan,mutta opiskelun ja työnteon vertaaminen keskenään ja sillä perusteella lisäetuuksien vaatiminen työttömiä mollaamalla on perusteetonta. Aivan samoin kuin että minulle pitäisi maksaa lisää palkkaa siksi että läheisen citymarketin kauppias saa minua enemmän yrittäjän tuloa,joka tulee pistämällä hintoihin liikaa ilmaa koska suomalaisten kauppojen kartelli antaa siihen mahdollisuuden.


      • Vertailija
        emilia kirjoitti:

        se on totta että jotkut alat ovat helpommat kuin toiset, mutta onko se kahdenkaan kirjan pänttääminen niin nopeata. en minä ainakaan tenttiin lue kahtaa kirjaa edes yhdessä illassa..
        kyllähän sieltä hyvät arvosanatkin yrittää saada, ei niillä paskoilla minnekään pääse.
        ja niin, todellakin olet typerys, kun olet sitä mieltä, että mieluummin maksetaan kuin kärsitään. miksiköhän nämä elämäntapatyöttömät jatkavat samaa rataa, kun valtio maksaa kaiken???
        joten hei grow up!!!

        Pakkoko siellä yliopistossa on hengata jos on oppimishäiriöitä?Tottakai opiskelu tuntuu saatanan vaikealta jos ei oikeasti ole kapasiteettia siihen. Kirja per 2 päivää on minusta aivan riittävä oppimistahti,siinä ajassa ehtii hyvin omaksumaan kirjan käsittelemät asiat,edellyttäen että on alan perustiedot hallussa.
        Kyllä minusta on järkevämpi maksaa kuin kärsiä,itse ehkä pystyn pitämään puoleni mikäli joku tulee paljain käsin minua ryöstämään,mutta mites tulevat muksuni tekevät kun joku iso korsto tulee ja varastaa viikkorahat ja vaatteet jotta saisi päivittäisen kalja-annoksensa?Suomessa on vielä kohtuullisen turvallista kulkea ihan missä tahansa,mutta se on koko ajan muuttumassa huonompaan suuntaan.


      • Riksu
        Vertailija kirjoitti:

        Kauppakorkean case on yleensä yhdessä illassa väännettävä kymmenen sivun pläjäys,ja ainakaan Turun kauppakorkeassa tuo case ei kuulu läheskään jokaiseen kurssin vaan usein case kaksi kirjaa jotain muuta sälää=7ov.
        Itse olen yhden vuoden aikana suorittanut maksimissaan 85 ovaria,joista 50 kauppakorkeasta ja 35 tekusta,tekusta olen lisäksi suorittanut yhden vuoden aikana 76 ovaria,enkä todellakaan pidä itseäni kuin keskitason opiskelijana. Mitä sitten teknilliseen yotason opiskeluun tulee tunnen sieltä muutaman jotka räpelsivät ekana vuotena 10 ovaria kun kaikki aika meni ryyppäämiseen ja seuraavina sitten 50-70 ovaria per vuosi samalla kun kävivät töissä,itsellä ei siis ole kokemusta teknillisestä korkeakoulusta,vain pelkästään teknillisestä superamiksesta.
        Opiskelijalla on toki oikeus vapaa-aikaan,mutta opiskelun ja työnteon vertaaminen keskenään ja sillä perusteella lisäetuuksien vaatiminen työttömiä mollaamalla on perusteetonta. Aivan samoin kuin että minulle pitäisi maksaa lisää palkkaa siksi että läheisen citymarketin kauppias saa minua enemmän yrittäjän tuloa,joka tulee pistämällä hintoihin liikaa ilmaa koska suomalaisten kauppojen kartelli antaa siihen mahdollisuuden.

        Ehkä olet vain niin fiksu ja yli-ihminen, että huitaisit caset yhdessä illassa ja viden nopan tentin pienellä aamuisella kertaamisella. Asia pitää kuitenkin hallita ja osata niin hyvin, että hieman kyllä epäilen noita "saavutuksiasi". Lisäksi harrastat todella ärsyttävää yleistämistä koko ajan.


      • Vertailija
        Riksu kirjoitti:

        Ehkä olet vain niin fiksu ja yli-ihminen, että huitaisit caset yhdessä illassa ja viden nopan tentin pienellä aamuisella kertaamisella. Asia pitää kuitenkin hallita ja osata niin hyvin, että hieman kyllä epäilen noita "saavutuksiasi". Lisäksi harrastat todella ärsyttävää yleistämistä koko ajan.

        Ei minusta vaadi mitään yli-ihmisyyttä huitaista casea yhdessä illassa,ainoa vaatimus on looginen ajattelukyky ja kymmensormijärjestelmän hallitseminen,eikä kahdenkaan illan viettäminen casen parissa kaada opiskelutahtia mihinkään suuntaan. Yhden suomenkielisen kirjan luulisi jokaisen pystyvän omaksumaan parissa päivässä,eri asia sitten jos kirja on englanniksi eikä osaa englantia,silloin on ymmärretävää että tulee vaikeuksia,minullekin tulee ongelmia asioiden omaksumisen kanssa jos lyödään vaikkapa ranskankielinen kirja käteen.
        Jos jäädään nyhjäämään pikkuseikkoihin ei ikinä päästä eteenpäin,eli yleistämistä tarvitaan. Ja ainahan on toki olemassa poikkeus ja poikkeuksen poikkeus...


      • Shem
        Vertailija kirjoitti:

        Ei minusta vaadi mitään yli-ihmisyyttä huitaista casea yhdessä illassa,ainoa vaatimus on looginen ajattelukyky ja kymmensormijärjestelmän hallitseminen,eikä kahdenkaan illan viettäminen casen parissa kaada opiskelutahtia mihinkään suuntaan. Yhden suomenkielisen kirjan luulisi jokaisen pystyvän omaksumaan parissa päivässä,eri asia sitten jos kirja on englanniksi eikä osaa englantia,silloin on ymmärretävää että tulee vaikeuksia,minullekin tulee ongelmia asioiden omaksumisen kanssa jos lyödään vaikkapa ranskankielinen kirja käteen.
        Jos jäädään nyhjäämään pikkuseikkoihin ei ikinä päästä eteenpäin,eli yleistämistä tarvitaan. Ja ainahan on toki olemassa poikkeus ja poikkeuksen poikkeus...

        Niin, kyllä sinä taidat olla nyt se poikkeus. En tunne yhtään opiskelijaa, joka suorittaisi yhtä paljon opintoviikkoja vuodessa kuin sinä. Useimmat eivät edes halua, koska heillä on muutakin elämää.

        Itselläni kaikki tenttikirjat ovat englanniksi, ja vaikka minulla ei ole mitään ongelmia kielen suhteen, niin en lue 500-sivuista kirjaa yhdessä illassa. Ilmeisesti sinä luokittelet minut tästä syystä tyhmäksi. Minulla ei myöskään ole mitään syytä hutaista useampaa tutkintoa, vaan mieluiten keskityn yhteen. Sinun mielestäsi varmaan ajan haaskausta. Kuitenkin minunlaisiani on suurin osa opiskelijoista.

        Jos halusit kirjoituksellasi mainostaa, että olet nero, niin pointtisi tuli selväksi.


      • hermu
        Vertaaja kirjoitti:

        Yo:lla opiskelu on tiettyjä poikkeuksia(esim.kielet) lukuunottamatta hyvin opintorikasta puuhaa,esim. kauppakorkeasta saa viiden ovarin kurssin suoritettua lukemalla pari kirjaa ja tenttimällä ne.Lääkiksestä ei ole omakohtaisia kokemuksia johtuen siitä että että sinne on vaikea päästä.Erään tutun lääkärin mielestä eniten aikaa meni pääsykokeisiin pänttäämisessä,samaa mieltä on moni oikislainen.AMK:sta on omakohtaisia kokemuksia kahden vuoden opintojen yhtäaikaisesta suorittamisesta,onnistuu helposti kunhan vain sopii läsnäolopakosta joka on ainakin tekniikan ja kaupan alalla aivan turhanpäiväistä,hoitsuilla ja taidealoilla se on ymmärrettävä koska heidän pitää oikeasti osata käytännössä jotain eikä opetus ole teoreettista jonka voi oppia kirjoista.

        Tunnen itsekin muutaman elämäntapatyöttömän joita ei opiskelu saati sitten työnteko kiinnosta,mutta mielestäni on parempi vaihtoehto että heidän elämisensä rahoitetaan tuilla kuin, että pimeällä kadulla joutuu pelkäämään hengensä edestä vain koska bumfightereiden pitää saada ruokansa/viinansa jostain.Opiskelijoista ei ole tätä riskiä,koska he kaikki haluavat tulevaisuudeltaan jotain,joten he eivät tuhoa sitä varastelemalla kaupasta tai ryöstelemällä mummoja. Ainut mihin opiskelijat näyttävät pystyvän on turhanpäiväinen valitus joka ei oikeasti haittaa muuta kuin heidän omaa opiskeluaan.

        "Tunnen itsekin muutaman elämäntapatyöttömän joita ei opiskelu saati sitten työnteko kiinnosta,mutta mielestäni on parempi vaihtoehto että heidän elämisensä rahoitetaan tuilla kuin, että pimeällä kadulla joutuu pelkäämään hengensä edestä vain koska bumfightereiden pitää saada ruokansa/viinansa jostain."

        Eikö sitten olisi parempi rahoittaa myös opiskelijoiden eläminen? Kyllä opiskelijatkin osaa varastaa sen ruokansa ja viinansa eteen kun tilanne sitä vaatii. Ja opiskelijoilla sentään on pakollisia menoja enemmän kuin jollain sossupummilla... Joten opiskelijoille kuuluu myös enemmän rahaa! Turvallisuuden puolesta!


      • Vertailija
        hermu kirjoitti:

        "Tunnen itsekin muutaman elämäntapatyöttömän joita ei opiskelu saati sitten työnteko kiinnosta,mutta mielestäni on parempi vaihtoehto että heidän elämisensä rahoitetaan tuilla kuin, että pimeällä kadulla joutuu pelkäämään hengensä edestä vain koska bumfightereiden pitää saada ruokansa/viinansa jostain."

        Eikö sitten olisi parempi rahoittaa myös opiskelijoiden eläminen? Kyllä opiskelijatkin osaa varastaa sen ruokansa ja viinansa eteen kun tilanne sitä vaatii. Ja opiskelijoilla sentään on pakollisia menoja enemmän kuin jollain sossupummilla... Joten opiskelijoille kuuluu myös enemmän rahaa! Turvallisuuden puolesta!

        Opiskelijoilla toki kuluu enemmän rahaa kuin sossupummeilla, ja varmasti järkevämpiin kohteisiin kuin pummeilla. Se ei ole pointti.
        Rahaa pitäisi antaa kaikille niin paljon että kaikki pystyisivät elämään onnellisesti, valitettavasti Suomi ei vain ole mikään Norja tai Kuwait jossa pystyttäisiin rahoittamaan koko kansan elintaso yhteisillä öljyvaroilla, joten pääosa tuista joudutaan repimään tavallisten ihmisten selkänahasta,osan tuista maksaa sitten teollisuus hyödyntämällä luonnonvarojamme(lähinnä puuta,muuta meillä ei oikein olekaan).
        En tunne ketään opiskelijaa joka varastaisi ruokansa jostain,mutta ilmeisesti en kyllä tunne ketään muutakaan normaalia opiskelijaa,kuten muista viesteistä on tullut esille.


      • emilia
        Vertailija kirjoitti:

        "mikseivät kaikki opiskelijat tee paljon töitä ja elä palkallaan vaan ottavat valtiolta tukea?"

        Miksi tehdä niin paljon töitä kun rahaa saa "ilmaiseksi" systeemiltä? Ainakin minusta on hölmöä olla käyttämättä mahdollisuuksia.
        Olen itse opiskelut ja todennut että ainakin talouden ja tekniikan aloilta saa ovareita todella helposti,jotkut alat ovat kuulemma oikeasti vaikeita esim.kielet mutta pääsääntöisesti pitäisi täysipainoisesti opiskeluihin keskittymällä olla mahdollisuus suorittaa 70-90 ovaria/vuosi,osassahan yliopistoja tämä ei ole mahdollista esitietovaatimusten vuoksi,joten jää aikaa jonka voi sitten käyttää työntekoon niin että tienaa juuri siihen rajalle jotta saa täydet tuet. Kaikkihan eivät toki saa töitä jolloin vaihtoehtona on laina,vanhemmilta saatava avustus,luottotietojen ryssiminen jolloin sossu auttaa,luottamustoimet jne. Opiskelijan mahdollisiin lisätulonhankintavaihtoehtoihin harvemmin kuuluu ihmisten ryöstäminen tai autojen varastelu,joten siinä mielessä opiskelijoita ei ole järkevää tukea nykyistä enempää.

        jos kerta on niin tavallista että on mahdollisuus suorittaa 70-90 ovaria/vuosi, miksi on sitten niin normaalia, että esim. filosofian maisteriksi (160 ov) valmistutaan yleensä noin 4-7 vuodessa. ja tämä tieto suoraan yliopistolta. eiväthän kaikki opiskelijat niitä laiskoja ole, edes suurin osa ei kuulu tähän laiskottelevaan porukkaan. miksi sitten suurin osa ei valmistu kahdessa vuodessa??? selitäpä se..


      • Vertailija
        emilia kirjoitti:

        jos kerta on niin tavallista että on mahdollisuus suorittaa 70-90 ovaria/vuosi, miksi on sitten niin normaalia, että esim. filosofian maisteriksi (160 ov) valmistutaan yleensä noin 4-7 vuodessa. ja tämä tieto suoraan yliopistolta. eiväthän kaikki opiskelijat niitä laiskoja ole, edes suurin osa ei kuulu tähän laiskottelevaan porukkaan. miksi sitten suurin osa ei valmistu kahdessa vuodessa??? selitäpä se..

        Osassa yliopistoja on hölmöjä esitietovaatimuksia,eli täytyy olla joku kurssi suoritettuna ennen kuin pääsee toiselle kurssille.
        Osassahan nämä ovat vain suosituksia.


      • emilia
        Vertailija kirjoitti:

        Osassa yliopistoja on hölmöjä esitietovaatimuksia,eli täytyy olla joku kurssi suoritettuna ennen kuin pääsee toiselle kurssille.
        Osassahan nämä ovat vain suosituksia.

        nämä esitietovaatimukset ovat hölmöjä. esim. ainedidaktiikassa ilman niitä ei tulisi mitenkään toimeen...


      • Vertailija
        emilia kirjoitti:

        nämä esitietovaatimukset ovat hölmöjä. esim. ainedidaktiikassa ilman niitä ei tulisi mitenkään toimeen...

        Et läpäise kurssia jos et hallitse aihetta. Miksi laittaa turhia vaatimuksia esitiedoille,kyllä ihmiset osaavat itsekin ajatella. Eli jos kurssi ei mene läpi niin sitten vaan uusiksi kun on tarvittavat tiedot hallussa. Syy miksei näin saa tehdä johtunee yliopistojen resurssipulasta.


      • emilia
        Vertailija kirjoitti:

        Et läpäise kurssia jos et hallitse aihetta. Miksi laittaa turhia vaatimuksia esitiedoille,kyllä ihmiset osaavat itsekin ajatella. Eli jos kurssi ei mene läpi niin sitten vaan uusiksi kun on tarvittavat tiedot hallussa. Syy miksei näin saa tehdä johtunee yliopistojen resurssipulasta.

        ainedidaktiikan kohdalla ole kiinni siitä, että ne esitietovaatimusten asiat kerätään siellä yliopiston pääaineen opiskeluissa...
        ja toisekseen, on aika harvinaista, että 21-vuotiaat olisivat hyviä kasvatustieteen maistereita. kyseiseen aineeseen ei pidä niinkään opiskella tietoa vaan kasvaa ihmisenä ja se ei ihan kahdessa vuodessa tapahdu.
        toki se on niin, että kurssia ei läpäistä ellei aihetta hallita, mutta jos aiheen voi hallita vain, kun on ensin ehtinyt opiskella sen... sen takia niitä ei saa tehdä samaan aikaan...
        ja et ole vielä kertaakaan perustellut omaa mielipidettäsi millään faktalla... olet vain sitä mieltä...ja se ei nyt valitettavasti riitä!
        ja ei se esitieto ole sama asia kuin se, että ihminen osaa ajatella... toope!


      • Vertailija
        emilia kirjoitti:

        ainedidaktiikan kohdalla ole kiinni siitä, että ne esitietovaatimusten asiat kerätään siellä yliopiston pääaineen opiskeluissa...
        ja toisekseen, on aika harvinaista, että 21-vuotiaat olisivat hyviä kasvatustieteen maistereita. kyseiseen aineeseen ei pidä niinkään opiskella tietoa vaan kasvaa ihmisenä ja se ei ihan kahdessa vuodessa tapahdu.
        toki se on niin, että kurssia ei läpäistä ellei aihetta hallita, mutta jos aiheen voi hallita vain, kun on ensin ehtinyt opiskella sen... sen takia niitä ei saa tehdä samaan aikaan...
        ja et ole vielä kertaakaan perustellut omaa mielipidettäsi millään faktalla... olet vain sitä mieltä...ja se ei nyt valitettavasti riitä!
        ja ei se esitieto ole sama asia kuin se, että ihminen osaa ajatella... toope!

        ei tosiaankaan ole sama kuin henkinen kasvu, jos minä haluan kasvaa henkisesti lähden Intiaan kuuntelemaan sitä yhtä gurua joka ei ole 70 vuoteen syönyt,juonut eikä kussut. Jos haluan tietoa lähden opiskelemaan. Hyväksi kasvatustieteen maisteriksi ei tosiaankaan valmistuta mistään koulusta vaan kyllä se osaaminen syntyy työelämässä,kuten kaikilla muillakin aloilla.
        Minä en kyllä ymmärrä miksi on pakollista käydä ennen johonkin kurssiin osallistumista joku muu kurssi vain siksi ettei aihetta muka hallitse,kyllä se sitten siellä kurssilla selviää(kyseessä on luultavasti resurssiongelma,mutta periaatteessa).
        Ja käsittääkseni näillä keskustelupalstoilla vaihdetaan mielipiteitä,enkä näe niin kauhean tarpeelliseksi lähteä etsimään sen kauempaa mitään tilastofaktoja. Eivät kyllä omat perustelusikaan juuri ole vaikutusta tehneet,taitaa olla niin että kärsit pahemman luokan pätemisen tarpeesta kun et kovallakaan puurtamisella pääse samoihin tuloksiin kuin muut ja yrität väkisin kääntää sen asian muiden viaksi?


      • emilia
        Vertailija kirjoitti:

        ei tosiaankaan ole sama kuin henkinen kasvu, jos minä haluan kasvaa henkisesti lähden Intiaan kuuntelemaan sitä yhtä gurua joka ei ole 70 vuoteen syönyt,juonut eikä kussut. Jos haluan tietoa lähden opiskelemaan. Hyväksi kasvatustieteen maisteriksi ei tosiaankaan valmistuta mistään koulusta vaan kyllä se osaaminen syntyy työelämässä,kuten kaikilla muillakin aloilla.
        Minä en kyllä ymmärrä miksi on pakollista käydä ennen johonkin kurssiin osallistumista joku muu kurssi vain siksi ettei aihetta muka hallitse,kyllä se sitten siellä kurssilla selviää(kyseessä on luultavasti resurssiongelma,mutta periaatteessa).
        Ja käsittääkseni näillä keskustelupalstoilla vaihdetaan mielipiteitä,enkä näe niin kauhean tarpeelliseksi lähteä etsimään sen kauempaa mitään tilastofaktoja. Eivät kyllä omat perustelusikaan juuri ole vaikutusta tehneet,taitaa olla niin että kärsit pahemman luokan pätemisen tarpeesta kun et kovallakaan puurtamisella pääse samoihin tuloksiin kuin muut ja yrität väkisin kääntää sen asian muiden viaksi?

        en pääse samoihin tuloksiin kuin muut??? tulokseni ovat keskitasoa korkeammalla..
        keskustelupalstoilla vaihdetaan mielipiteitä, mutta mielipiteet pitää pystyä perustelemaan kunnolla, esim. tilastotietoihin nojaten.
        ja jos olet oikeasti niin tyhmä, ettet ymmärrä että ainedidaktiikkaan mentäessä pitää pystyä hallitsemaan oma aihe kunnolla, olet täysi idiootti. minkä takia tietyn ikäiset lapset opiskelevat tietyt asiat tietyssä järjestyksessä? koska uuden oppiminen usein pohjautuu vanhan osaamiseen, joten olisi aika hullunkurista muuttaa järjestystä.
        "Minä en kyllä ymmärrä miksi on pakollista käydä ennen johonkin kurssiin osallistumista joku muu kurssi vain siksi ettei aihetta muka hallitse,kyllä se sitten siellä kurssilla selviää(kyseessä on luultavasti resurssiongelma,mutta periaatteessa)." Ainedidaktiikassa opetellaan oman aiheen opettamista. Miten voit kuvitella osaavasi opettaa muille vaikkapa matikassa esim. derivointia, jos et sitä edes itse osaa??? Ja ei sitä derivointia siellä ainedidaktiikassa aleta kertaamaan. Se pitää siinä vaiheessa jo osata. Jos et todellakaan tätä ymmärrä, sinulla on joko huono maalaisjärki tai olet muuten vaan tyhmä. Olkoon kummin päin tahansa, en enää jaksa tuhlata aikaani sinuun, joka et vain suostu ymmärtämään.
        Ja vielä yksi asia. Ei muita kuuntelemalla kasva henkisesti. Pitää elää, jotta voi kasvaa...


    • emilia

      kuten jo huomattiin ainut hyvä puoli soluasumisessa on vuokran pienuus. joten eiköhän tuota opintotukea pitäisi nostaa, jotta olisi varaa myös yksiöön.
      ei kyse ole pelkästään siitä, että jokaisella olisi varaa yksiöön, vaan siitä, että varsinkin euron tulon jälkeen kaiken hinta on noussut.
      mutta onko opintotuki noussut? ei...
      tiedän, että opintotuesta valitetaan aina, ja kun joku opiskelija ottaa mukaan työttömyyskorvuksen sanotaan, että nyt mennään taas sivupoluille, mutta onko noin sittenkään?
      eikö opiskelijan joka kuitenkin tekee jotain itsensä elättämisen eteen pitäisi saada siitä vähintään yhtä paljon rahaa kuin työttömän joka on kotona tekemättä mitään rahojensa eteen.
      tiedän liian monta työtöntä, jotka vaan makaavat kotona, eivätkä edes haluaisi mennä töihin. aina kun tapaan heitä, suututtaa kyllä ja paljon. mutta silti heidät elätetään ja hyvin.
      ja opiskelijoita ei...
      eiköhän kansanedustajien olisi aika laittaa asioita tärkeysjärjestykseen ja muuttaa tukien määriä...

    • erakko

      Mulle koti on aina ollut tärkeä asia ja paikka missä voi kerätä henkisiä voimavaroja ja olla niinkuin haluaa. En ikinä pystyisi asumaan solussa, en edes tuttujen kavereiden kanssa. Tarvitsen niin paljon yksityisyyttä, että jaksan taas kohdata muita ihmisiä. Mulle on henkisesti raskasta olla esimerkiksi tukholman risteilyllä ystävieni kanssa pari yötä. Jo ensimmäisenä aamuna tulee jotenkin ahdistunut olo, ja muutun täysin, olen eristäytynyt, olen vain hiljaa ja haluaisin kotiin "lataamaan akkuja". Joten kestän muita ihmisiä vain vähän aikaa kerrallaan.

    • Närhi

      Minun mielestäni 35-vuotiaana minun ei ole tarpeellista siivota aikuisten kämppisten sotkuja, ostaa vakituiseen tiskirätit, vessapaperit... Ja tiskata 18-vuotiaan jättämää tiskiröykkiötä, jne.

      Et silleen, kun olen ite murrosikäisten osa-aikaäiti, ja soluelämä hankaloittaa sitäkin... Kuinka kutsun lapset, joista toinen on koira-allergikko, kun toisella kämppiksellä on koira. Ja sitäpaitsi solussa pyörii ns. väkeä, jota ainakaan minä en ole kutsunut.

      Että soluelämää... Nauttikaa siitä, ketkä voitte. Minun elämäni kärsii siitä! Paikkakunnalla ei ole tarjota yksiöitä!

    • Pike

      * jollain kämpiksellä on kissa, jonka hiekkalaatikko sotkee koko vessa, sitten kissa maukuu yöllä, kun sille ei pidetä tarpeeksi seuraa ja sen kanssa ei leikitä. (en muute vihaa kissoja, mutta sopivat huonosti soluun)

      * Kämppis voi olla uusavuton ja lainaa kaikkia sinun tavaroitasi, shamppoota, jauhoja, astioita (huippu esimerkki on astoiden lainaus ja niiden jättäminen sitten likasena tiskipöydälle)

      * jonkun kämppiksen poikakaveri saattaa muuttaa tyttö soluun "väliaikaisesti", mutta aikaa saattaa vierähtää niin , että poitsu asuukin puoli vuotta solussa

      * Kämppis saattaa olla opiskeluun kylläsatynyt bilettäjä jolla on sosiaalisia ongelmia ja joka juo vain joka päivä

      * monetkaan kämppikset ei osaa siivota ja vaikka siivous vuoroista päätettäisiin niitä ei kuitenkaan noudateta

      Kämppis saattaa olla huumeiden käyttäjä ja kutsua kaveritkin pössyttelemään viikonloppuisin. Rahaa saattaa hävitä, jos sitä on unohtanut takin taskuun huoneen ulkopuolelle.

      *tässä joitain esimerkkejä mitä minulle ja kavereilleni on sattunut solussa asuessa. On tietysti helppo sanoa, että miksi en ole puuttunut epäkohtiin solussa asuessa, mutta ei se häätäminenkään niin helppoa ole ja koskaan ei tiedä minkälaisen kämppiksen saa tilalle. Itse olen vielä välttynyt asumasta hörhöjen kanssa ja siihen olen tyytyväinen. Tuo siivoomattomuus ei minua kauheesti haittaa, vaikka välillä päähän ottaa. Tulee kuitenkin itse siivottua koko solu, varsinkin, jos kavereita tulee kylään. Olen päättänyt kärvistellä solussa, koska lainaa en aijo ottaa ja solussa asuminen on halpaa. Tottakai välillä on sattunut mukaviakin kämppiksiä ja onsaanut niistä uusia kavereita.

    • Ramen

      No tässäpä syitä, miksei solussa asuminen innosta.

      - Siivous. Yllättävän usein ainakin yksi kämppis ei osallistu siivoukseen eikä tiskaukseen. Eli joko muiden pitää siivota enemmän ja pestä tämän yhden tiskit tai katsella homeisia astioita tiskipöydällä.

      - Poika-/tyttöystävät. Yhtäkkiä kolmen hengen solussa asuukin enemmän ihmisiä. Aamulla saa odottaa suihkuvuoroa pitkään, ja turhan usein joutuu kuuntelemaan toisten äänekästä intiimielämää.

      - Omituiset kämppikset. Huumehörhöt, eristäytyjät, bilehileet, pummit, ylisosiaaliset räpättäjät jne.

      Kaikki vaan eivät halua asua solussa, ja se on pakko hyväksyä. Syynä voi olla nirsous tai ihan mikä vaan, mitäs sen loppujen lopuksi on väliä?

    • Taira

      "Miksette asu solussa?"

      Muuttoa edeltävänä aikana kaikki tutut ja tutuntutut yrittivät pelotella soluasumisen kauheuksilla. Nyt tässä on eletty ja asuttu jonkin aikaa, ja hyvin olen toimeen tullut. Kämppikset ovat ihan okei, siivoavat silloin kun pitääkin, eivätkä koske kuin yhteisiksi nimettyihin tavaroihin. (Ei tunnettu ennestään, mutta asutaan oman ylioppilaskunnan asunnossa.) Toisen kanssa on nykyään osittain sama kaveripiirikin - joten kun kämppis piti tuparit, meni siinä sivussa omatkin.

      Olen kai sitten jokseenkin onnekas?

      Siitä huolimatta jonotan yksiötä, ja jos sellaisen saan, niin taatusti muutan, vaikka vuokra näillä näkymin nousee (naurettavan halvasta) kutakuinkin sadalla eurolla. Luksusta tai ei, kyllä sitä kaipaa vapautta tehdä ruokaa silloin kuin jaksaa, käydä suihkussa silloin kuin haluaa, eikä aina viitsisi törmätä aamuisin (lukitsemattomassa) vessassa kämppisten poikakaverihin/muuten vaan viikonlopun riennoista mukaan eksyneihin miehiin. Puhumattakaan siitä riemusta, että saisi edes tenttikauden alla nukkua kunnolla...

      Kai se sitten on liikaa vaadittu.

      • mimmi stadista..

        >Muuttoa edeltävänä aikana kaikki tutut ja tutuntutut yrittivät pelotella soluasumisen kauheuksilla.

        Itse luulin ettei se voi olla niin kamala, kunnes näin itse..

        >Nyt tässä on eletty ja asuttu jonkin aikaa

        Jo ja minäkin melkein 3 kuukautta, kunnes muutin takaisin vanhempien luo.

        >Kämppikset ovat ihan okei

        Toisella vain seksi mielessä, toinen on varas, ja yks on aina omissa maailmoissa..

        >siivoavat silloin kun pitääkin

        Siivoavat silloin kun huvittaa, ja siivoaminen ei huvita koskaan.
        Kylpyamme oli aina täynnä astioita ja pesemättömiä pyykkiä.

        >eivätkä koske kuin yhteisiksi nimettyihin tavaroihin.

        Ei ainoastaan koskevat vaan pukevat toisen sukkahousutkin päälle kysymättä lupa, "kyllä mää palautan"...

        >Toisen kanssa on nykyään osittain sama kaveripiirikin

        Voi olla kaveri jos polttaa pilveä ja dokaa samoissa kaveripiireissä, muuten ei todellakaan ole mitään yhteistä. Kouluasioista on turhaa edes puhua, kun tuskin he koulussa koskaan käyvät.

        >joten kun kämppis piti tuparit

        Jo kunnon kännin vähintään 4 kertaa viikossa, ja äänekästä seksiä 3 aamun asti.

        >Olen kai sitten jokseenkin onnekas?

        Oletko ?


    • Anonyymi

      Jos on tuttu ihminen, jonka tuntee varmasti, niin menisihän se solukin silloin. Itse olin jonkun Suomalaisen kanssa ja oli semi ok sen puoli vuotta minkä hän asui ennen kuin keskeytti koulun. Hän ei ikinä siivonnut yleisissä tiloissa, mutta kyllä hän omat tiskinsä tiskasi sun muuta. Aika harmiton oli ja välillä tuntui melkein kuin asuisi yksin.

      Sitten muutti irlantilainen, joka oli aluksi ihan normaalin oloinen. Sitten pari vk asumisen jälkeen pisti tuparit pystyyn yöllä klo 2:00 aikaa ja toi porukkaa täyteen koko huoneiston. Heräsin kun alkoi kova meteli ja tupakanhaju levisi asuntooni vaikka huoneeni ovi oli lukossa. Sitten porukat lähti pois klo 4:30 ja enhän minä enää unta saanut. Siellä olivat minun ostamia ruokia juhlaväki syönyt ja maitotölkit availleet sun muuta. Joku puistonpenkki kannettu sisälle ja aivan täynnä puiden lehtiä ja kuraa koko yleisten tilojen lattiat. Lattialla sitten iso Suomiviinapullo ja kaljasalkku tyhjine tölkkeineen.

      Biojätteitä tai muita roskia ei vienyt vaan nosti ne yhteisen keittiön sivustalle. Kuitenkin roskakatos lajittelupisteineen oli aivan kerrostalon portaikon alapäässä eli hyvin lähellä ja kuitenkin kävi jossakin koulussa päivittäin ettei edes roskiaan saanut vietyä. Noh, enpä vienyt itse kuin omat roskani ja nehän kävi mätänemään siellä keittiössä. Välillä hän vei ne pois, mutta eräässä vaiheessa ei enää jaksanut vaan koko keittiön tiskialtaan alla oleva tyhjä tila, jossa oli vedettävät roskikset, oli täytetty biojätteillä kuten kanankoivilla ja syömättömillä paahtoleivillä jotka homehtuivat sinne. Jo eteisessä haisi ihan kammottavalle kun mädäntymisprosessi oli käynnissä.

      Omia astioita ei ollut, ei kahvinkeitintä tai edes paistinpannua. Kaikkia minun välineitä käytti. Kun olin pessyt kaikki astiat ja olin viikonlopun poissa, niin odotti minua kauhea tiskiröykkiö ja koko asunto haisi pahalle kun otus oli ryypiskellyt asunnossa. Lieden levyjen ympäristö oli ihan mustana ja hänen auki olevan huoneistonsa paljasti tyhjät kaljatölkit ja juodun viinapullon.

      Kerran menin illalla pesemään hampaita, niin ihmettelin miksi hammasharjani oli kostea vaikka olin edellisiltana pessyt hampaani viimeksi. Arvastin, että kämppis lainaa hammasharjaakin ja omaa ei ollut näkösällä hänellä. Monesti unohteli avaimensa ja tuli talonmiehen avustuksella sisälle. Toisinaan ihmettelin aamulla kun ei ulko-ovi mene kiinni, niin lukkopesä oli täytetty sanomalehtipaperilla kun kämppis hävitti omat avaimensakin. Minähän en voinut jättää avoimeksi yhteisiä tiloja vaan revin paperit pois ja läimäytin oven lukkoon.

      Kerrankin klo 5 joku alkoi pimputtamaan ovikelloa koko ajan. Olin jonkun 10 min kuunellut sitä ja tiesin ettei minulla ainakaan ole vieraita tulossa tähän aikaan. Pakko se oli sitten itse mennä avaamaan ovi kun ei kämppis itse mennyt. Siellä hänen kaverinsa puhui englantia ja halusi päästä pakolla tapaamaan tätä kämppistä. Noh ajattelin että kun kerran minut jo herätti niin antaa mennä vaan. Sieltä alkoi mukava pulputus seinän takaa kuulua ja nukkumisesta ei enää tullut mitään.

      Myöhemmin roudasin kaikki astiani, mikroni ja kahvinkeittimet omaan huoneeseeni. Maidotkin piti salaa kaataa mehukattipurkkiin, koska ne ei jostain syystä kelvannut. Jos taas osti maitoa jääkaappiin hän avasi kaikki tölkit vaikka hänellä oli omaakin maitoa avattuna. Siispä siellä oli 3 tai 4 avattua tölkkiä maitoa joten kehitin mehukattitölkin peitteeksi.

      Tämmöisen otuksen kanssa asuin ja onneksi pääsin sitten yksiöön jonojen ohi kun valitin ja valitin. Voit vain kuvitella kuinka paljon paremmin pystyin keskittymään opiskeluun kun pääsin yksiöön...

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Cynthia Woods

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 💋 ­­­N­­y­m­­­f­o­­m­­a­­a­­­n­i -> https://x18.fun/girl04372247#CynthiaWoods 🔞💋❤️💋❤️💋🔞�
      YIT-Yhtymä
      2
      14871
    2. Aimee Dvorak

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 💋 ­­N­­­y­­­m­­f­o­m­a­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl02740429#AimeeDvorak 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞💋💋
      0
      3069
    3. Becky Steele

      🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑🍑 💋 ­­N­y­­­m­­f­­­o­­­m­­a­a­­­n­­i -> https://x18.fun/girl05250014#BeckySteele 🔞❤️💋❤️
      Arkkitehtuuri
      0
      3065
    4. Allison Queen

      🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒 ❤️ ­N­­­y­m­­­f­­­o­­m­a­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl07854217#AllisonQueen 🔞❤️❤️❤️❤️❤️🔞
      Vedonlyönti
      0
      3064
    5. Lakeisha Coleman

      🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑 💋 ­­N­y­­­m­f­­o­­m­a­­­a­n­­i -> https://x18.fun/girl08105348#LakeishaColeman 🔞💋❤️💋❤️💋🔞
      Synnytys
      0
      3060
    6. Stephanie Love

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 ❤️ ­­N­y­­­m­f­­o­­m­­­a­a­­n­­­i -> https://x18.fun/girl01692207#StephanieLove 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Lappi
      0
      3056
    7. Molly Graham

      😍😋😍😋😍😋😍😋😍 😍 ­­N­­­y­­m­­­f­­­o­­m­­a­a­n­i -> https://x18.fun/girl02277975#MollyGraham 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞❤️
      Puhelimet
      0
      3055
    8. Rachelle Reynolds

      😋😍😋😍😋😍😋😍😋 🔞 ­N­­­y­­m­f­­­o­­m­­­a­­a­n­i -> https://x18.fun/girl03175674#RachelleReynolds 🔞❤️💋❤️💋❤️
      Etelä-Savo
      0
      3055
    9. Nancy Taylor

      😍😍😍😋😋😋😋😍😍😍 ❤️ ­­­N­­­y­m­­­f­o­m­­­a­­­a­n­­­i -> https://x18.fun/girl01560856#NancyTaylor 🔞💋❤️💋❤️💋
      Kauris
      0
      3054
    10. Pamela Orr

      😋😋😋😋😋😋😋😋😋😋 🍒 ­­­N­y­­m­f­­o­­­m­a­­­a­­­n­­­i -> https://x18.fun/girl06055581#PamelaOrr 🔞❤️💋❤️💋❤️🔞
      Star Wars
      0
      3054
    Aihe