ravinto

terhen täysikuu

käväisin ruoka-palstalla ja aloin miettimään, että vaikuttaako elämänkatsomus miten ruokapöytäänne?
onko kasvissyöjiä, vegaaneja, dyykkareita, luomuja yms yms?

itse pyrin mahdollisimman luomuun päin. yritän väistellä säilöntä-väri- ja muita myrkkyaineita.

mahdollisimman vähän jalostettuja. esim. ennen söin ihan onnessani valmiskastikkeita, kunnes tajusin, että kykenen itse tekemään samanlaisia. se oli melko shokki¤)

mahdollisimman lähellä tuotettuja. jos kaupat alkaisivat suosia em. säästyisi luonto paljolta, sekä saataisiin pienetkin maatilat/yritykset kannattamaan. näinä nykypäivinä kun kaikki keskitetään isoihin kaupunkeihin ja laitoksiin, tulisi kuluttajien ryhtyä kapinaan!!

usa:ta boikotoin kiertämällä kaukaa kaikki sieltä kotoisin olevat ruuat, vaatteet yms.

elämäntilanteesta johtuen, en kasvata itse muuta kuin valkosipulit ja muutamia mausteita, mutta sekin olisi suotavaa

tuoreita kasviksia ei kuitenkaan ravintooni varmaan tarpeeksi kuulu... =/

lihaa syön, vaikka periaatteessa olen sitä mieltä, että kaikki liha tulisi itse tappaa. silloin sitä osaisi arvostaa. en itse osaa metsästää, eikä perheestä löydy asiasta kiinnostuneita, joten melko vaikeaa.

32

997

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rödfinne

      Ennen ahmin perisuomalaista perunamössöä, makaroonilaatikoita ja muuta mahantäyttömassaa. Oli aina jotenkin raskas olo, vaikkei sitä rasvaa olisi niin hirvittävästi mussuttanutkaan.

      Päätin ryhtyä kasvissyöjäksi. Sinnittelin pitkään, mutta tunsin koko ajan itseni todella heikoksi. Päätä huimasi ja oksetti. Luulin kärsiväni laktoosi-intoleranssista, mutta sekin luulo osoittautui vääräksi.

      Sitten jätin kaikki "mössöt": siis perunat, riisit, makaronit helvettiin. Samoin valkoiset leivät. Siis pelkkiä kasviksia ja lihaa, ja avot: johan alko kulkeen! Ajattelu kirkastui, väsymys kaikkosi ja energiaa alkoi kertyä niin että olisi vaikka muille jakaa.

      Jossain vaiheessa Agwé taisikin jossain viestissään kertoilla näistä "viljelijä- ja metsästäjätyypeistä" (Voisi kertoa vaikka toistamiseen, oli sen verran mielenkiintoista.). Tajusin olevani siis puhdas "metsäsätäjätyyppi" ruokavalioltani.

      Tätä kautta olen huomannut että parhaiten minulle sopivat "puhtaat" liha-kasvis-yhdistelmät. Ja sitä paremmin mitä vahvemmat mausteet. Eli suosikkiruokiani joita popsin päivittäin ovat voimakkaat thai-ruoat ja tietyt intialaiset ja meksikolaiset vahvasti maustetut liharuoat - ilman riisiä. Siis tottakai luomutarpeista ja itse tehden!

      Lautasellisella vahvasti maustettua Keema Mutteria noituu kummasti kolme vuorokautta putkeen. Siis herneitä, lihaa ja helvetisti mausteita. Ja tuoppi olutta.

      Mausteet kasvatan pääasiassa omassa puutarhassa ja chilit ikkunalaudalla, mutta onneksi kaupungilla on myös hyviä aasialaisia maustekauppoja. Tosin mielenkiintoisemmaksi jutun tekee, kun pyrkii tekemään ostosmatkansa kerran vuodessa paikanpäälle. Esimerkiksi Singaporen intialaisissa ja kiinalaisissa kaupunginosissa on tajuttoman hyviä mausteputiikkeja...

      • terhen täysikuu

        Agwé nyt selittämään tota ruokajuttua, ku kerranki lupa annetaan;)

        aika vänskä juttu toi sun syömises... aloin miettimään, ja enkä minkään mitään positiivista saa "mössöistä" irti... eikä olokaan niistä yleensä kohene... hmm... pitäiskö kokeilla joku parin viikon putki "mössövapaata" ruokaa? ihan vaan testimielessä. eihän sitä koskaan tiedä.

        tää riisi-juttu tuli kyllä yllätyksenä. siis thait ja kaikki vastaavat ilman riisiä? huhhuh.

        mausteita ollaan kyllä täälläkin päässä aina osattu käyttää=D paitsi että perheessä kukaan muu ei pidä vahvasti maustetuista... joutuu jättämään vähemmälle.


      • Rödfinne
        terhen täysikuu kirjoitti:

        Agwé nyt selittämään tota ruokajuttua, ku kerranki lupa annetaan;)

        aika vänskä juttu toi sun syömises... aloin miettimään, ja enkä minkään mitään positiivista saa "mössöistä" irti... eikä olokaan niistä yleensä kohene... hmm... pitäiskö kokeilla joku parin viikon putki "mössövapaata" ruokaa? ihan vaan testimielessä. eihän sitä koskaan tiedä.

        tää riisi-juttu tuli kyllä yllätyksenä. siis thait ja kaikki vastaavat ilman riisiä? huhhuh.

        mausteita ollaan kyllä täälläkin päässä aina osattu käyttää=D paitsi että perheessä kukaan muu ei pidä vahvasti maustetuista... joutuu jättämään vähemmälle.

        >>tää riisi-juttu tuli kyllä yllätyksenä. siis thait ja kaikki vastaavat ilman riisiä? huhhuh.>>

        Jep. Äsken nautin juuri thaimaalaista katkarapu-chili-sitruunaruoho-keittoa (sis. myös limeä, herkkusieniä, fishsoossii ja muit mausteit) eikä riisiä tullut yhtään ikävä. Tosin moniin intialaisiin liharuokiin taas kannattaa sekoittaa mukaan loraus maustamatonta luomujogurttia, jos ei halua että suu palaa tunnottomaksi.

        Riisi on mahantäytettä niin kuin perunakin. Kun jätin nämä mössöt pois niin paino putosi muutaman päivän aikana melkein kymmenen kiloa - alle ihanneindeksien ja myös jäi sinne - mutta energia säilyi, ei heikottanut eikä tullut nälkäkään. Itse olen huomannut että perunan ja riisin mussuttamisesta seuraa aina ankara väsymys. Tätä efektiä ei synny kun jättää mössöt pois.

        Koska tämä ei ole ruokapalsta, kysymys kuuluukin, mikä merkitys tällä on siihen henkiseen potenssiin jolla noituutta harjoitetaan? Ratkaiseva, sanoisin. Fyysinen pahoinvointi estää keskittymisen henkiseen työhön. Moraalisena kannanottona voisin hyvinkin kuvitella olevani kasvissyöjä, eihän ihminen oikeasti lihaa tarvitse. Kyse onkin hyvinvoinnista: makkarat ja muut sekoitteet ovat haitaksi, mutta ainakin minun ravintotyyppilleni puhdas liha on osa hyvinvointia.

        Muutenkin. Olen huomannut että hyvinvoinnin kannalta on tärkeää nauttia ruoat erikseen: yhdellä aterialla pääasiassa lihaa ja kasviksia vähän mausteiksi ja toisella kerralla pelkkiä kasviksia. Vatsa sulattaa tehokkaammin kun voipi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

        Ainoa viljatuote, jota voin nauttia olon turpoamatta on Real-merkkinen leipä. Syytä en tiiä.

        Noissa itämaisissa ruuissahan on se juju, että kun länsimaissa hankitaan lääkkeet ja yrtit vasta sitten kun on sairastuttu, itämaisissa ruuissa lääkkeet vedetään ravinnon mukana etukäteen. Useimmat itämaisissa ruuissa käytettävät mausteethan ovat ikivanhoja luonnonlääkkeitä, joita noidat ovat meilläpäin tarjoilleet sairaille.

        Kasvinoituudessahan eri kasveilla on erilaisia voimia, joita hyödynnetään omassa työskentelyssä. Tehokkain tapa sisäistää kasvin voima on syödä se. Tai nauttia muilla keinoin.


      • terhen täysikuu
        Rödfinne kirjoitti:

        >>tää riisi-juttu tuli kyllä yllätyksenä. siis thait ja kaikki vastaavat ilman riisiä? huhhuh.>>

        Jep. Äsken nautin juuri thaimaalaista katkarapu-chili-sitruunaruoho-keittoa (sis. myös limeä, herkkusieniä, fishsoossii ja muit mausteit) eikä riisiä tullut yhtään ikävä. Tosin moniin intialaisiin liharuokiin taas kannattaa sekoittaa mukaan loraus maustamatonta luomujogurttia, jos ei halua että suu palaa tunnottomaksi.

        Riisi on mahantäytettä niin kuin perunakin. Kun jätin nämä mössöt pois niin paino putosi muutaman päivän aikana melkein kymmenen kiloa - alle ihanneindeksien ja myös jäi sinne - mutta energia säilyi, ei heikottanut eikä tullut nälkäkään. Itse olen huomannut että perunan ja riisin mussuttamisesta seuraa aina ankara väsymys. Tätä efektiä ei synny kun jättää mössöt pois.

        Koska tämä ei ole ruokapalsta, kysymys kuuluukin, mikä merkitys tällä on siihen henkiseen potenssiin jolla noituutta harjoitetaan? Ratkaiseva, sanoisin. Fyysinen pahoinvointi estää keskittymisen henkiseen työhön. Moraalisena kannanottona voisin hyvinkin kuvitella olevani kasvissyöjä, eihän ihminen oikeasti lihaa tarvitse. Kyse onkin hyvinvoinnista: makkarat ja muut sekoitteet ovat haitaksi, mutta ainakin minun ravintotyyppilleni puhdas liha on osa hyvinvointia.

        Muutenkin. Olen huomannut että hyvinvoinnin kannalta on tärkeää nauttia ruoat erikseen: yhdellä aterialla pääasiassa lihaa ja kasviksia vähän mausteiksi ja toisella kerralla pelkkiä kasviksia. Vatsa sulattaa tehokkaammin kun voipi keskittyä yhteen asiaan kerrallaan.

        Ainoa viljatuote, jota voin nauttia olon turpoamatta on Real-merkkinen leipä. Syytä en tiiä.

        Noissa itämaisissa ruuissahan on se juju, että kun länsimaissa hankitaan lääkkeet ja yrtit vasta sitten kun on sairastuttu, itämaisissa ruuissa lääkkeet vedetään ravinnon mukana etukäteen. Useimmat itämaisissa ruuissa käytettävät mausteethan ovat ikivanhoja luonnonlääkkeitä, joita noidat ovat meilläpäin tarjoilleet sairaille.

        Kasvinoituudessahan eri kasveilla on erilaisia voimia, joita hyödynnetään omassa työskentelyssä. Tehokkain tapa sisäistää kasvin voima on syödä se. Tai nauttia muilla keinoin.

        tehdäänpä sanasta "mössö" käsite, josta voi puhua ilman lainausmerkkejä, ja jota keskustelun kaikki osapuolet käsittävät.



        tämä ei myöskään ole magia-palsta. mutta henk. koht. olen sitä mieltä, että usko pitäisi
        sisällyttää kaikkeen/toisin päin. uskon tulisi olla mukana jokaisessa valinnassa, joten minusta on hyvin luonnollista keskustella myös ruoasta täällä.

        oon miettiny asiaa tän päivän ja totesin, että juuri näitä mössöjä syötyäni(harvonpa tulee syötyä mitään ilman niitä, joten vertailupohja ei ole mainittava, MUTTA) olo on turpea ja jotenki tukkoinen. ehkä nimenomaan tukkoinen.

        ennustaessani riimukivillä pyrin olemaan syömättä neljään tuntiin ennen heittoa(mulle kova homma;). varmaan tällä mössöjen pois jättämisellä saisin melko lailla saman aikaan kehossani ja mielessäni. ja täysin mössöt pois, niin olisi koko ajan sellainen olo. kai... aika helvetin kiehtovaa.

        miten käytännössä hoidat esim. juhlat tai vastaavat? jätätkö yksinkertaisesti syömättä?



        eli siis väität ettei ainakaan sinulle sovi tämä sekasyöminen?

        kasvinoituus ei ole ominta alaani, mutta todella kiinnostavaa. toivottavasti kohdalleni sattuu tilaisuus tutustua tarkemmin.
        onko sulla devat mukana puutarhan hoidossa?=) tai siis uskotko ylipäätään?


        just=D


      • Rödfinne
        terhen täysikuu kirjoitti:

        tehdäänpä sanasta "mössö" käsite, josta voi puhua ilman lainausmerkkejä, ja jota keskustelun kaikki osapuolet käsittävät.



        tämä ei myöskään ole magia-palsta. mutta henk. koht. olen sitä mieltä, että usko pitäisi
        sisällyttää kaikkeen/toisin päin. uskon tulisi olla mukana jokaisessa valinnassa, joten minusta on hyvin luonnollista keskustella myös ruoasta täällä.

        oon miettiny asiaa tän päivän ja totesin, että juuri näitä mössöjä syötyäni(harvonpa tulee syötyä mitään ilman niitä, joten vertailupohja ei ole mainittava, MUTTA) olo on turpea ja jotenki tukkoinen. ehkä nimenomaan tukkoinen.

        ennustaessani riimukivillä pyrin olemaan syömättä neljään tuntiin ennen heittoa(mulle kova homma;). varmaan tällä mössöjen pois jättämisellä saisin melko lailla saman aikaan kehossani ja mielessäni. ja täysin mössöt pois, niin olisi koko ajan sellainen olo. kai... aika helvetin kiehtovaa.

        miten käytännössä hoidat esim. juhlat tai vastaavat? jätätkö yksinkertaisesti syömättä?



        eli siis väität ettei ainakaan sinulle sovi tämä sekasyöminen?

        kasvinoituus ei ole ominta alaani, mutta todella kiinnostavaa. toivottavasti kohdalleni sattuu tilaisuus tutustua tarkemmin.
        onko sulla devat mukana puutarhan hoidossa?=) tai siis uskotko ylipäätään?


        just=D

        >>tämä ei myöskään ole magia-palsta. mutta henk. koht. olen sitä mieltä, että usko pitäisi
        sisällyttää kaikkeen/toisin päin. uskon tulisi olla mukana jokaisessa valinnassa, joten minusta on hyvin luonnollista keskustella myös ruoasta täällä.>>

        Erittäin perusteltua. En puhu uskosta, puhun noituudesta, joka toden totta on kokonaisvaltaista toimintaa ruokailu mukaan lukien. En enää muista kummalle palstalle kulloinkin kirjoitan - samat nikit täällä pyörii luontouskovissa ja magiassa.

        >>olo on turpea ja jotenki tukkoinen. ehkä nimenomaan tukkoinen.>>

        Tismalleen. Tänään vedin 8 kilsan lenkin ruuan jälkeen. Ei olisi onnistunut mössöjä mussuttamalla.

        >>miten käytännössä hoidat esim. juhlat tai vastaavat? jätätkö yksinkertaisesti syömättä?>>

        En tietenkään! Vedän usein myös lärvit pikkujouluissa - ja kärsin jälkikäteen ;-D

        >>eli siis väität ettei ainakaan sinulle sovi tämä sekasyöminen?>>

        Kyllä. Ainakaan mahan kanssa ei ole ollut ongelmia enää pitkiin aikoihin. Tottakai täytyy syödä niin että saa kaikkia ravintoaineita, mutta ei kai joka aterialla tarvitse syödä koko ruokaympyrällistä?

        Tee testi. Itse huomasin ison eron, kun tykkään välillä vaimon kanssa juhlistaa iltaa pullollisella punaviintä, patongilla ja briellä. Kun jätin patongin pois, ähky ja turvotus oli tiessään.

        Jos olet tutustunut Antti Heikkilän juttuihin ruokavaliosta, niin tämä systeemi myötäilee aika pitkälle hänen ajatuksiaan.

        >>kasvinoituus ei ole ominta alaani, mutta todella kiinnostavaa. toivottavasti kohdalleni sattuu tilaisuus tutustua tarkemmin.
        onko sulla devat mukana puutarhan hoidossa?=) tai siis uskotko ylipäätään?>>

        En minä tiedä mihin minä uskon. En ainakaan palvo mitään. Olen vuosien ajan kehitellyt oikeaoppista "noidan puutarhaa" ja opiskellut samalla kasveihin liittyviä jekkuja.


      • Agwé
        terhen täysikuu kirjoitti:

        Agwé nyt selittämään tota ruokajuttua, ku kerranki lupa annetaan;)

        aika vänskä juttu toi sun syömises... aloin miettimään, ja enkä minkään mitään positiivista saa "mössöistä" irti... eikä olokaan niistä yleensä kohene... hmm... pitäiskö kokeilla joku parin viikon putki "mössövapaata" ruokaa? ihan vaan testimielessä. eihän sitä koskaan tiedä.

        tää riisi-juttu tuli kyllä yllätyksenä. siis thait ja kaikki vastaavat ilman riisiä? huhhuh.

        mausteita ollaan kyllä täälläkin päässä aina osattu käyttää=D paitsi että perheessä kukaan muu ei pidä vahvasti maustetuista... joutuu jättämään vähemmälle.

        En selitä nyt mitään, vaan annan teille aseet tehdä omat johtopäätöksenne paleoliittisestä ruokavaliosta. Täältä minäkin olen tietoni hakenut:

        http://www.panix.com/~paleodiet/

        :a:


      • terhen täysikuu
        Agwé kirjoitti:

        En selitä nyt mitään, vaan annan teille aseet tehdä omat johtopäätöksenne paleoliittisestä ruokavaliosta. Täältä minäkin olen tietoni hakenut:

        http://www.panix.com/~paleodiet/

        :a:

        ollut nettiyhteys rikki ja nyt on niin kiire, etten ehdi käydä lukemassa...=(

        kiitti linkistä=)


      • terhen täysikuu
        Rödfinne kirjoitti:

        >>tämä ei myöskään ole magia-palsta. mutta henk. koht. olen sitä mieltä, että usko pitäisi
        sisällyttää kaikkeen/toisin päin. uskon tulisi olla mukana jokaisessa valinnassa, joten minusta on hyvin luonnollista keskustella myös ruoasta täällä.>>

        Erittäin perusteltua. En puhu uskosta, puhun noituudesta, joka toden totta on kokonaisvaltaista toimintaa ruokailu mukaan lukien. En enää muista kummalle palstalle kulloinkin kirjoitan - samat nikit täällä pyörii luontouskovissa ja magiassa.

        >>olo on turpea ja jotenki tukkoinen. ehkä nimenomaan tukkoinen.>>

        Tismalleen. Tänään vedin 8 kilsan lenkin ruuan jälkeen. Ei olisi onnistunut mössöjä mussuttamalla.

        >>miten käytännössä hoidat esim. juhlat tai vastaavat? jätätkö yksinkertaisesti syömättä?>>

        En tietenkään! Vedän usein myös lärvit pikkujouluissa - ja kärsin jälkikäteen ;-D

        >>eli siis väität ettei ainakaan sinulle sovi tämä sekasyöminen?>>

        Kyllä. Ainakaan mahan kanssa ei ole ollut ongelmia enää pitkiin aikoihin. Tottakai täytyy syödä niin että saa kaikkia ravintoaineita, mutta ei kai joka aterialla tarvitse syödä koko ruokaympyrällistä?

        Tee testi. Itse huomasin ison eron, kun tykkään välillä vaimon kanssa juhlistaa iltaa pullollisella punaviintä, patongilla ja briellä. Kun jätin patongin pois, ähky ja turvotus oli tiessään.

        Jos olet tutustunut Antti Heikkilän juttuihin ruokavaliosta, niin tämä systeemi myötäilee aika pitkälle hänen ajatuksiaan.

        >>kasvinoituus ei ole ominta alaani, mutta todella kiinnostavaa. toivottavasti kohdalleni sattuu tilaisuus tutustua tarkemmin.
        onko sulla devat mukana puutarhan hoidossa?=) tai siis uskotko ylipäätään?>>

        En minä tiedä mihin minä uskon. En ainakaan palvo mitään. Olen vuosien ajan kehitellyt oikeaoppista "noidan puutarhaa" ja opiskellut samalla kasveihin liittyviä jekkuja.

        mihin perustat tietosi, "oikeaoppisesta" noidan puutarhasta? onko tiedot perimätietoa vai kirjoista?

        onko sulla käytössä jokin suomen oloihin sovitettu versio aiheesta?
        miten saat monet kasvit kukoistamaan suomessa, osahan kuitenkin on varmaan jostain keski-euroopasta? unohdatko kokonaan nämä ja käytät pohjoisempia vastaavia?


    • Sissi

      Olen itse ollut kasvissyöjä jo yli 7 vuotta, kaksi viimeistä vuotta vegaanina. Olisin varmaankin aloittanut aikaisemmin ja siirtynyt aikaisemmin vegaaniseen ruokavalioon, mutta olen niin allerginen monille juureksille, marjoille ja hedelmille että tuota päätöstä piti miettiä pari vuotta. Vasta lukioiässä uskalsin toteuttaa pitkäaikaisen haaveeni.

      Uskon että jokainen olento on peräisin samasta energiasta. Meillä on ruumis, joka maatuu kun kuolemme ja sitten meillä on tämä energia. Energiaa on kaikessa maailmassa. Ympärillämme, itsessämme, kasveissa, eläimissä jopa kivissä. Kun kuolemme energia irrottautuu meistä ja jakaantuu taas maailmaan. Uskon että monet "entisen elämän" kokemukset johtuvat siitä että näitä energiahiukkasia on jäänyt joskus klönteiksi eivätkä ne ole hajaantuneet ja täten jotkut muistikuvat ovat siirtyneet. Jokaisella ihmisellä voi olla tällaisia, toisilla enemmän kuin toisilla. Itselläni siis *ei* ole, mutta voisi olla mielestäni. :-)

      Tämän näkemykseni vuoksi pyrin elämään mahdollisimman säästäväisesti. En tapa hyönteisiä tai muita eläimiä turhaan, suosin kasviperäistä ruokavaliota sillä loppujen lopuksi siinä kulutetaan vähemmän kasveja kuin jos ne kasvit ensin matkustaisivat jonkun eläimen elimistön kautta. En osta irtokukkia, sillä minusta se on elämän haaskausta ja toivon etteivät ihmiset tuo sellaisia minulle. Yleensä saan jonkun kauniin istutuksen, josta pyrin pitämään huolta.

      Jos voisin olisin varmaankin elävänravinnon ja fruitarianismin kannattaja, mutta valitettavasti minusta tuntuu että vegaanina olo on se suurin harppaus jonka voin tehdä ilman että se vahingoittaa ollenkaan terveyttäni. Olen kyllä päättänyt että joskus käväisen Santi Asoken temppelissä elämässä viikon tai pari ja aion lisäksi matkustaa vanhuuden päivinäni Intiaan elämään fruitariaanisella ruokavaliolla (jota Gandhikin harjoitti) ja samalla auttamaan köyhiä katulapsia. Joo.. Kyllä, minulla on hieman "Äiti Teresa" -syndroomaa.. :-D

      Kuten olen kertonutkin jo tuolla "Vegaaniruoka" sekä "Ravinto & Ruokavaliot" palstoilla niin kasvisruoka on todellakin parantanut huomattavasti terveyttäni. En usko henkilökohtaisesti mihinkään veriryhmätyyppeihin yms. terveellisyyden vaikuttajina, sillä olen itse B-verityyppiä ja aikaisemmin kun söin paljon lihaa yms. minulla oli aina sairas olo.

      Luomuun suhtaudumme mieheni kanssa hieman epäillen. Tosin kun saamme lapsia aion etsiä lisää tietoa ja *luultavastikin* vaihdamme luomutuotteisiin, koska niissä sanotaan olevan vähemmän torjunta-ainejäämiä (joiden on esimerkiksi arveltu aiheuttavan lapsilla agressioita yms).

      • Sissi

        ..etten myöskään käytä juurikaan alkoholia, mustaa teetä tai kahvia. :-)

        Yleensäkin buddhalaisuudessa vieroksutaan erilaisten piristeiden tai huumeaineiden käyttöä. Olen kuitenkin alkanut hiljalleen juoda kahvia parin vuoden tauon jälkeen, koska olen huomannut että se auttaa minua keskittymään pääsykokeisiin lukiessani. Muutenkin kouluaikoina join kahvia ainoastaan koeviikkoina ja pyrin välttämään sitä nytkin muussa tilanteessa. :-)


      • terhen täysikuu
        Sissi kirjoitti:

        ..etten myöskään käytä juurikaan alkoholia, mustaa teetä tai kahvia. :-)

        Yleensäkin buddhalaisuudessa vieroksutaan erilaisten piristeiden tai huumeaineiden käyttöä. Olen kuitenkin alkanut hiljalleen juoda kahvia parin vuoden tauon jälkeen, koska olen huomannut että se auttaa minua keskittymään pääsykokeisiin lukiessani. Muutenkin kouluaikoina join kahvia ainoastaan koeviikkoina ja pyrin välttämään sitä nytkin muussa tilanteessa. :-)

        itse en juo kahvia, enkä polta. en ole teerasisti;) alkoholia juon, mutta en päihtymistarkoituksessa.

        muiden piristeiden lakipykälistä sen verran, että mun mielestä kotikasvatus pitäisi laillistaa. koska kuitenkin on suht mietoja huumeita, eikä tarvis tuottaa mistään muualta(kotimaisuus kunniaan), säästää varmaan rahaa, joku saattaa löytää viherpeukalonsa, ja erityisesti sen vuoksi, että kyllä kotona saa tehdä mitä huvittaa, kunahn se ei satuta muita.


      • Sissi
        terhen täysikuu kirjoitti:

        itse en juo kahvia, enkä polta. en ole teerasisti;) alkoholia juon, mutta en päihtymistarkoituksessa.

        muiden piristeiden lakipykälistä sen verran, että mun mielestä kotikasvatus pitäisi laillistaa. koska kuitenkin on suht mietoja huumeita, eikä tarvis tuottaa mistään muualta(kotimaisuus kunniaan), säästää varmaan rahaa, joku saattaa löytää viherpeukalonsa, ja erityisesti sen vuoksi, että kyllä kotona saa tehdä mitä huvittaa, kunahn se ei satuta muita.

        "kyllä kotona saa tehdä mitä huvittaa, kunahn se ei satuta muita."

        No jaa.. Entisen alkoholistin tyttärenä en ole aivan samaa mieltä tuon kanssa. Vaikka se ei ehkä ulospäin muihin ihmisiin näkyisikään niin alkoholin käyttämisellä on suuria vaikutuksia ihmisiin. Itse juon yleensä ainoastaan korkillisen tai kahden verran kevyttä likööriä tms. ihan sen maun vuoksi. Olen täysin vastaan kaikenlaisia piristeitä ja ehkäpä jopa kannattamassa kieltolakiakin.. Mutta se asia puolestaan kuuluu aivan täysin eri keskusteluun. :-)


      • terhen täysikuu
        Sissi kirjoitti:

        "kyllä kotona saa tehdä mitä huvittaa, kunahn se ei satuta muita."

        No jaa.. Entisen alkoholistin tyttärenä en ole aivan samaa mieltä tuon kanssa. Vaikka se ei ehkä ulospäin muihin ihmisiin näkyisikään niin alkoholin käyttämisellä on suuria vaikutuksia ihmisiin. Itse juon yleensä ainoastaan korkillisen tai kahden verran kevyttä likööriä tms. ihan sen maun vuoksi. Olen täysin vastaan kaikenlaisia piristeitä ja ehkäpä jopa kannattamassa kieltolakiakin.. Mutta se asia puolestaan kuuluu aivan täysin eri keskusteluun. :-)

        kuten jo aiemmin Rödfinnelle osoittamassani vastauksessa sanoin, että minun mielestäni uskon tulee kuulua kaikkeen mitä teet ja siten minusta on hyvin luonnollista puhua aiheesta täällä=)



        tietysti. mutta tuo ei ollut aivan se, mitä tarkoitin.


      • wiikatemies
        Sissi kirjoitti:

        ..etten myöskään käytä juurikaan alkoholia, mustaa teetä tai kahvia. :-)

        Yleensäkin buddhalaisuudessa vieroksutaan erilaisten piristeiden tai huumeaineiden käyttöä. Olen kuitenkin alkanut hiljalleen juoda kahvia parin vuoden tauon jälkeen, koska olen huomannut että se auttaa minua keskittymään pääsykokeisiin lukiessani. Muutenkin kouluaikoina join kahvia ainoastaan koeviikkoina ja pyrin välttämään sitä nytkin muussa tilanteessa. :-)

        Tunnen jopa pari ammattibuddhalaista eli dharmachariaa, mutta eivät he nipota ravinnosta tuohon tyyliin! (vaikka tietysti eivät syökään lihaa tai juokaan viinaa). Itse olen elintavoiltani kohtuullisen renttu, ravinnon suhteen en tunne mitään ehdottomia rajoituksia, jos kohta suosinkin luomua ja kotimaista. Eikä se ole estänyt minua ymmärtämästä opin olennaisinta sisältöä.

        Mutta mikähän siinä on, että *kaikissa* uskomus- ja eettisissä järjestelmissä (no satanismista en niin tiedä?) *aina* roikkuu mukana näitä tiukkapipoja?

        "Olisiko käynyt niin, että vihtaasi on kustu?
        Olisiko käynyt niin, että kokkosi on poltettu?
        Olisiko käynyt niin, että sinua on huijattu?
        Olisiko käynyt niin?"


      • terhen täysikuu
        wiikatemies kirjoitti:

        Tunnen jopa pari ammattibuddhalaista eli dharmachariaa, mutta eivät he nipota ravinnosta tuohon tyyliin! (vaikka tietysti eivät syökään lihaa tai juokaan viinaa). Itse olen elintavoiltani kohtuullisen renttu, ravinnon suhteen en tunne mitään ehdottomia rajoituksia, jos kohta suosinkin luomua ja kotimaista. Eikä se ole estänyt minua ymmärtämästä opin olennaisinta sisältöä.

        Mutta mikähän siinä on, että *kaikissa* uskomus- ja eettisissä järjestelmissä (no satanismista en niin tiedä?) *aina* roikkuu mukana näitä tiukkapipoja?

        "Olisiko käynyt niin, että vihtaasi on kustu?
        Olisiko käynyt niin, että kokkosi on poltettu?
        Olisiko käynyt niin, että sinua on huijattu?
        Olisiko käynyt niin?"

        vaikken kristittyjen yliymmärtäväisyyttä hyväksykään/käsitäkään, niin varmaan osaksi sen takia, että muut oppisivat ymmärtämään heitäkin. mutta uskon että suurimmaksi osaksi siksi, että oppisimme heiltä. heidän virheistään ja onnistumisistaan.




        ei. een usko, että niin on tässä tapauksessa käynyt:)

        otsikkosi oli melko pahasti kristillissävytteinen. kärsimys tietysti jalostaa ihmistä, mutta... siltikin tulee liian vahvasti mieleen jeesustelut...


      • Sissi
        wiikatemies kirjoitti:

        Tunnen jopa pari ammattibuddhalaista eli dharmachariaa, mutta eivät he nipota ravinnosta tuohon tyyliin! (vaikka tietysti eivät syökään lihaa tai juokaan viinaa). Itse olen elintavoiltani kohtuullisen renttu, ravinnon suhteen en tunne mitään ehdottomia rajoituksia, jos kohta suosinkin luomua ja kotimaista. Eikä se ole estänyt minua ymmärtämästä opin olennaisinta sisältöä.

        Mutta mikähän siinä on, että *kaikissa* uskomus- ja eettisissä järjestelmissä (no satanismista en niin tiedä?) *aina* roikkuu mukana näitä tiukkapipoja?

        "Olisiko käynyt niin, että vihtaasi on kustu?
        Olisiko käynyt niin, että kokkosi on poltettu?
        Olisiko käynyt niin, että sinua on huijattu?
        Olisiko käynyt niin?"

        En nyt voi ymmärtää miten tapaa jolla elän voidaan kuvailla "nipottamiseksi". Elän niin kuin tuntuu hyvälle minusta. Eläinkunnan tuotteet tarkoittavat viattomien kärsimystä minulle.. ei kiitos. Musta tee ja kahvi tekevät oloni huonoksi.. ei kiitos. Alkoholit ja muut piristeet toisivat vain kurjemman olon.. ei kiitos. Missä minä tässä nyt sitten "kärsin"? :-)

        Ainakin itse haluan elää terveenä niin vanhaksi kuin vain voin ja haluan toteuttaa terveellistä elämäntapaa. Jos sinä et halua itsellesi kaikkein parasta niin en minä voi sille mitään, mutta minä haluan. Kun ruumis on kunnossa voi mielikin paljon paremmin. :-)


      • wiikatemies
        Sissi kirjoitti:

        En nyt voi ymmärtää miten tapaa jolla elän voidaan kuvailla "nipottamiseksi". Elän niin kuin tuntuu hyvälle minusta. Eläinkunnan tuotteet tarkoittavat viattomien kärsimystä minulle.. ei kiitos. Musta tee ja kahvi tekevät oloni huonoksi.. ei kiitos. Alkoholit ja muut piristeet toisivat vain kurjemman olon.. ei kiitos. Missä minä tässä nyt sitten "kärsin"? :-)

        Ainakin itse haluan elää terveenä niin vanhaksi kuin vain voin ja haluan toteuttaa terveellistä elämäntapaa. Jos sinä et halua itsellesi kaikkein parasta niin en minä voi sille mitään, mutta minä haluan. Kun ruumis on kunnossa voi mielikin paljon paremmin. :-)

        ...ei ollut tarkoitus mitenkään v***uilla, kukin taaplaa tyylillään. Meni vain vähän överiksi perjantai-illan huumassa. Ajattelin kai eräitä tuttuja patenttihumanisteja ja terveysfriikkejä.

        Kaikki on suhteellista, monikaan cityjuppi ja perusdemari ei alkuunkaan ymmärtäisi minun elämäntapaani, miten pärjään pienellä eläkkeellä ja ilman autoa 10 km päässä lähimmästä kaupasta. Ja myönnän ilman muuta, että sinun elämäntapasi on huomattavasti terveellisempi kuin minun!


    • Pakana

      tai ainakin yritän syödä mahdollisimman ekologisesti ja terveellisesti oman jaksamisen ja opiskelijabudjetin sallisissa rajoissa. lihaa syön, mutta yritän syödä paljon kalaa (ei kasvatettua). reilun kaupan, lähiruoka ja luomu on jees, mutta luomu tuottaa hintansa vuoksi ongelmia. Mahdollisimman vähän valmiseineksiä, vaikka niihin tulee kyllä langettua kun on kiire/liian väsynyt kokkaamaan. en kasvata itse mitään, koska tällä hetkellä asumistapa ja -paikka eivät anna sille myöten.

    • minni S

      Syön kasviksia, maitoa ja munaa. Kaikki mahdollinen luomua ja reiluakauppaa. Mahdollisen ekologisesti, läheltä tuotettua.
      Joitain parvekeyrttejä kasvatan. Kesäisin kerään luonnosta marjoja ja yrttejä. Ah, jos joskus saisikin sen punaisen torpan ja perunamaan :) Haavena olisi tuottaa kaikki itse...

      • terhen täysikuu

        kuin myös. helvetinmoinen homma vaan... sitä olisi sittan kokonaan maatalossa kiinni, eikä sekään riittäisi...

        onko sulla ihan valmiita suunnitelmia asiasta, vai onko jutska vielä ihan unelmapohjalla?


      • minni S
        terhen täysikuu kirjoitti:

        kuin myös. helvetinmoinen homma vaan... sitä olisi sittan kokonaan maatalossa kiinni, eikä sekään riittäisi...

        onko sulla ihan valmiita suunnitelmia asiasta, vai onko jutska vielä ihan unelmapohjalla?

        ihan unelmapohjalla... Sitten kun tapaan sen oikean, niin raahaan hänet mitä ystävällisemmin maaseudulle täältä pk-seudulta... Tai sitten kun voitan lotossa. Että näin realistisia kuvitelmia minulla ;P Mutta parvekkeella voin viljellä minitomaattia, pinaattia ja yrttejä, penni on miljoonan alku...


      • wiikatemies
        minni S kirjoitti:

        ihan unelmapohjalla... Sitten kun tapaan sen oikean, niin raahaan hänet mitä ystävällisemmin maaseudulle täältä pk-seudulta... Tai sitten kun voitan lotossa. Että näin realistisia kuvitelmia minulla ;P Mutta parvekkeella voin viljellä minitomaattia, pinaattia ja yrttejä, penni on miljoonan alku...

        Tarjoan ihan ilmaiseksi koeviljeltäväksi ihanan puutarhapalstan kauneimmasta Karjalasta, vain 300 km Helsingistä! Itselläni ei polvet ja selkä tahdo enää kestää kovin raskasta raatamista, kokemusta maan möyrimisestä on lapsuudesta asti, kuten myös ekologisen yhteisöasumisen kokeiluista (joissa ei todellakaan vallinnut mikään seksuaalinen anarkia, kuten jotkut juntit yhä mielellään uskoisivat!), löytyy myös reilusti yksityistä tilaa varsinkin kesällä, löytyy henkevää keskusteluseuraa... jos saadaan vielä tuo puutarhajyrsin kuntoon , niin a vot, siitä se lähtee!

        Uskallatteko yrittää?


      • lizzie
        wiikatemies kirjoitti:

        Tarjoan ihan ilmaiseksi koeviljeltäväksi ihanan puutarhapalstan kauneimmasta Karjalasta, vain 300 km Helsingistä! Itselläni ei polvet ja selkä tahdo enää kestää kovin raskasta raatamista, kokemusta maan möyrimisestä on lapsuudesta asti, kuten myös ekologisen yhteisöasumisen kokeiluista (joissa ei todellakaan vallinnut mikään seksuaalinen anarkia, kuten jotkut juntit yhä mielellään uskoisivat!), löytyy myös reilusti yksityistä tilaa varsinkin kesällä, löytyy henkevää keskusteluseuraa... jos saadaan vielä tuo puutarhajyrsin kuntoon , niin a vot, siitä se lähtee!

        Uskallatteko yrittää?

        Liian hyvältä, mutta pohjanmaalta ei tuosta vain aina tulla sinnepäin suomea tarvittaessa.


      • Soon-nuka
        lizzie kirjoitti:

        Liian hyvältä, mutta pohjanmaalta ei tuosta vain aina tulla sinnepäin suomea tarvittaessa.

        Mennähän yhyres, perkeles, tuloo halavemmaksi, niin, totta-saatanan-perkeles!


      • terhen täysikuu
        lizzie kirjoitti:

        Liian hyvältä, mutta pohjanmaalta ei tuosta vain aina tulla sinnepäin suomea tarvittaessa.

        ei perkele! täällähän on älyttömästi porukkaa pohjanmaalta!=)

        mikä siinä on, että kun näiden ahdasmielisten herätysliikkeiden kanssa kasvaa, niin väkisillä tarpeeksi potentilaaliset yksilöt alkavat kasvaa "valoa" kohti?;)


      • terhen täysikuu
        wiikatemies kirjoitti:

        Tarjoan ihan ilmaiseksi koeviljeltäväksi ihanan puutarhapalstan kauneimmasta Karjalasta, vain 300 km Helsingistä! Itselläni ei polvet ja selkä tahdo enää kestää kovin raskasta raatamista, kokemusta maan möyrimisestä on lapsuudesta asti, kuten myös ekologisen yhteisöasumisen kokeiluista (joissa ei todellakaan vallinnut mikään seksuaalinen anarkia, kuten jotkut juntit yhä mielellään uskoisivat!), löytyy myös reilusti yksityistä tilaa varsinkin kesällä, löytyy henkevää keskusteluseuraa... jos saadaan vielä tuo puutarhajyrsin kuntoon , niin a vot, siitä se lähtee!

        Uskallatteko yrittää?

        tätähän tämä elämä on... ratkaisujen tekemistä. uskallanko repäistä itseni irti kaikesta ja tehdä aivan toisenlaisen päätöksen.
        nykyisin ollaan liian kiinni materiassa, ei uskalleta päättää, että lähdenpä nyt merelle. aina on jotain. opiskelu, työ, velat, lapset... aina on jokin syy, miksi tänään ei oikeasti aloita elämäänsä.

        itse itseni soimaamana totean, että tulisin, jos elämäntilanne antaisi periksi. siis uskaltaisin. mutta meneepä jossitteluksi:(

        kuinka monesta oikeasti olisi tällaiseen? jos ilmoittaisin, että täältä olisi kaksi tyttöä lähdössä, olisiko muita halukkaita?

        ja seksuaalinen anarkiahan meille on aina kelvannut, vai mitä tytöt?;D


      • lizzie
        terhen täysikuu kirjoitti:

        tätähän tämä elämä on... ratkaisujen tekemistä. uskallanko repäistä itseni irti kaikesta ja tehdä aivan toisenlaisen päätöksen.
        nykyisin ollaan liian kiinni materiassa, ei uskalleta päättää, että lähdenpä nyt merelle. aina on jotain. opiskelu, työ, velat, lapset... aina on jokin syy, miksi tänään ei oikeasti aloita elämäänsä.

        itse itseni soimaamana totean, että tulisin, jos elämäntilanne antaisi periksi. siis uskaltaisin. mutta meneepä jossitteluksi:(

        kuinka monesta oikeasti olisi tällaiseen? jos ilmoittaisin, että täältä olisi kaksi tyttöä lähdössä, olisiko muita halukkaita?

        ja seksuaalinen anarkiahan meille on aina kelvannut, vai mitä tytöt?;D

        Kyllä ihan mielenkiintoista nähdä se paikka mutta en kyllä voi lähteä monista syistä esim. työharjoittelupaikan takia.


      • minni S
        wiikatemies kirjoitti:

        Tarjoan ihan ilmaiseksi koeviljeltäväksi ihanan puutarhapalstan kauneimmasta Karjalasta, vain 300 km Helsingistä! Itselläni ei polvet ja selkä tahdo enää kestää kovin raskasta raatamista, kokemusta maan möyrimisestä on lapsuudesta asti, kuten myös ekologisen yhteisöasumisen kokeiluista (joissa ei todellakaan vallinnut mikään seksuaalinen anarkia, kuten jotkut juntit yhä mielellään uskoisivat!), löytyy myös reilusti yksityistä tilaa varsinkin kesällä, löytyy henkevää keskusteluseuraa... jos saadaan vielä tuo puutarhajyrsin kuntoon , niin a vot, siitä se lähtee!

        Uskallatteko yrittää?

        Kuulostaa ihanalta. Ensi kesän olen vielä lapsen kanssa kotona, toisaalta siis mikään muu ei minua tänne sido. Mutta toinen juttu on lähteä matkaan pienen ipanan kanssa. Mutta kai ne naiset on aina pärjänny lastenkin (ja työn) kanssa... Jos tästä joku porukka vielä kehkeytyy, niin jibii!


      • wiikatemies
        terhen täysikuu kirjoitti:

        tätähän tämä elämä on... ratkaisujen tekemistä. uskallanko repäistä itseni irti kaikesta ja tehdä aivan toisenlaisen päätöksen.
        nykyisin ollaan liian kiinni materiassa, ei uskalleta päättää, että lähdenpä nyt merelle. aina on jotain. opiskelu, työ, velat, lapset... aina on jokin syy, miksi tänään ei oikeasti aloita elämäänsä.

        itse itseni soimaamana totean, että tulisin, jos elämäntilanne antaisi periksi. siis uskaltaisin. mutta meneepä jossitteluksi:(

        kuinka monesta oikeasti olisi tällaiseen? jos ilmoittaisin, että täältä olisi kaksi tyttöä lähdössä, olisiko muita halukkaita?

        ja seksuaalinen anarkiahan meille on aina kelvannut, vai mitä tytöt?;D

        Ohhoh... Ensin ihmettelin aamutokkurassa, että missähän tulikaan eilen illalla surffailtua, mutta sitten totesin, että ei kai tässä sittenkään mitään mahdottomia
        takauksia tehty.

        Siis itse asiassa, vaikka tämä juttu käynnistyikin niin abstraktin otsikon alla kuin *uskonto*, niin mikäs ettei...? Kyllä minä yleensä olen velkani maksanut ja saatavani perinyt.

        Siellä tuntuu olevan ihanan idealistisia nuoria ihmisiä. Jokin osa minusta on yhä sillä tasolla, vaikka olenkin monessa asiassa lykännyt käteni paskaan. Ja huomatkaa tämä ekologian perussääntö: Ei mikään ole helpompaa kuin tehdä leivästä paskaa, mutta kaiken elämän jatkumisen ehto on tehdä se prosessi myös toisinpäin!

        Jos kellä on sopivasti tervettä maalaisjärkeä ja tervettä hulluutta, niin mikäs sen helpompaa, voidaan ihan oikeasti keskustella tästä ja vaikka mistä. Senkun vain näppäilette tuon w-nimimerkin perään (ät)suomi.24 niin siitä se lähtee...:)


      • "!"
        terhen täysikuu kirjoitti:

        ei perkele! täällähän on älyttömästi porukkaa pohjanmaalta!=)

        mikä siinä on, että kun näiden ahdasmielisten herätysliikkeiden kanssa kasvaa, niin väkisillä tarpeeksi potentilaaliset yksilöt alkavat kasvaa "valoa" kohti?;)

        Oliskohan tuo geeneissä?


      • Rödfinne
        terhen täysikuu kirjoitti:

        ei perkele! täällähän on älyttömästi porukkaa pohjanmaalta!=)

        mikä siinä on, että kun näiden ahdasmielisten herätysliikkeiden kanssa kasvaa, niin väkisillä tarpeeksi potentilaaliset yksilöt alkavat kasvaa "valoa" kohti?;)

        .. ja näkö toppaa ensimmääsehen mäntyhyn. Ei oo hyväksi sellaanen kenenkää luontehelle joka on lakialla kasvanu.

        Äläkää flikat kuunnelko tuollaasia mettäpöyröötä niinku wiikatemies. Sillon pirut mieles ;-D


    • Johanna

      Elämänkatsomukseni ei kovin vahvasti vaikuta siihen, mitä suuhuni pistän. Olen ollut kasvissyöjä, mutta se ei ollut mitenkään periaatteellista. En vieläkään pidä punaisen lihan mausta mainittavasti.
      Suosin mielelläni suomalaisia tuotteita, mutta kasvisten ja hedelmien kohdalla se on hirveän vaikeaa tähään aikaan vuodesta. Perheellä on suhteellisen isot kasvimaat, joten pakkaset pursuaa kesällä itse kasvatettuja ja luonnosta poimittuja tuotteita.
      Luomu on ehdottomasti hieno ajatus, mutta useimmiten luomutuotteet joutuu jättämään kaupan hyllylle, koska ne on tuotettu esim. Uudesta-Seelannista. Mitä luomua se enää siinä vaiheessa on?
      Summaten voisi sanoa, että perustan valintani enemmän sille, mikä on luonnolle ystävällistä, kuin vaikkapa sille, mikä on eläimille ystävällistä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      135
      5519
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      33
      3405
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      17
      1883
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      23
      1865
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      25
      1709
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      73
      1548
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      14
      1463
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1337
    9. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1336
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      22
      1305
    Aihe