Armeijan Terra-linkkukulkuneuvo

Masinisti

En löytänyt tästä -60 luvun koneesta Gööglestä tietoa..Mikä oli moottorina, vaihteet, käyttötarkoitus ym. Kiinostaa vielä tällä vuosituhannella.

20

7569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • farmari

      Eikö tuo perustunut Valmetin metsätraktoriin ja moottorinteho oli luokkaa 80 hv eli melkoisen tehoton kokoonsa nähden.Kyllä niitä tosiaan armeijassa oli vielä 70-luvulla ja meteli oli melkoinen, kun niillä yritettiin ylämäkeen mahdollisimman nopeasti päästä.

      • TkH

        Tässä sa-int versiossa oli miehistönkuljetus tarkoituksena,etu- ja takavaunussa oli tilat molemmissa(saattaa löytyä kuva armeijan historiikeistä kirjastosta).Perustui juontotraktori-versioon jossa oli taasen 900:n(?) vetopyörästöt ja vaihteistot(2kpl)yhdistettynä runkonivelellä,vanhempi juontokone oli 361:n osista vastaavasti koottu.Olisi mukava tietää onko noita missään jäljellä,yhden vanhemman mallin tiedän lähiseudulla.Sinänsä harmittaa kun kuulin yhdeltä metsäoppilaitokselta myydyn pois tuo vanhempi malli jokuvuosi sitten,se oli alkuperäiskuntoinen puskulevyineen päivineen...-muistan vaan kun sukulaisen omakotitalotontti tasattiin sillä aikoinaan-olis näppärä auravehje.


      • Tulityömies
        TkH kirjoitti:

        Tässä sa-int versiossa oli miehistönkuljetus tarkoituksena,etu- ja takavaunussa oli tilat molemmissa(saattaa löytyä kuva armeijan historiikeistä kirjastosta).Perustui juontotraktori-versioon jossa oli taasen 900:n(?) vetopyörästöt ja vaihteistot(2kpl)yhdistettynä runkonivelellä,vanhempi juontokone oli 361:n osista vastaavasti koottu.Olisi mukava tietää onko noita missään jäljellä,yhden vanhemman mallin tiedän lähiseudulla.Sinänsä harmittaa kun kuulin yhdeltä metsäoppilaitokselta myydyn pois tuo vanhempi malli jokuvuosi sitten,se oli alkuperäiskuntoinen puskulevyineen päivineen...-muistan vaan kun sukulaisen omakotitalotontti tasattiin sillä aikoinaan-olis näppärä auravehje.

        Alkuperäiskuntoinen Terra löytyy vielä!

        Pari kuvaa konee ajokeittiöstä:

        http://www.hattijahunen.com/kuvat/taustakuvat/terra_800x600.jpg
        http://www.hattijahunen.com/kuvat/taustakuvat/terra-ajokeittio_800x600.jpg

        Taivalkosken metsäoppilaitoksella http://www.taimetsoi.fi/ on edelleenkin entisöitynä ajokuntoinen Valmet Terra -juontotraktori. Siitä on ollut nettisivutkin, mutta nyt niistä löytyy vain englanninkielinen versio ilman kuvia :o(

        http://www.taimetsoi.fi/terra_eng.html


      • tuiedossani
        TkH kirjoitti:

        Tässä sa-int versiossa oli miehistönkuljetus tarkoituksena,etu- ja takavaunussa oli tilat molemmissa(saattaa löytyä kuva armeijan historiikeistä kirjastosta).Perustui juontotraktori-versioon jossa oli taasen 900:n(?) vetopyörästöt ja vaihteistot(2kpl)yhdistettynä runkonivelellä,vanhempi juontokone oli 361:n osista vastaavasti koottu.Olisi mukava tietää onko noita missään jäljellä,yhden vanhemman mallin tiedän lähiseudulla.Sinänsä harmittaa kun kuulin yhdeltä metsäoppilaitokselta myydyn pois tuo vanhempi malli jokuvuosi sitten,se oli alkuperäiskuntoinen puskulevyineen päivineen...-muistan vaan kun sukulaisen omakotitalotontti tasattiin sillä aikoinaan-olis näppärä auravehje.

        Tuo mainittu yksilö on Kuhmoisen ja Jämsän puolessavälissä olevan nelostien huoltamon pihasa, näkyy tielle. siinä on järvi toisellapuolella ja vanha huoltamo, jossa joku hinausauto yrittäjä ja baari. Mikähän tuon paikan nimi nyt on..Keltainen Valmetti juontotraktosi siinä etupihalla käyttämättömänä. Arrakoski?


      • DSL
        tuiedossani kirjoitti:

        Tuo mainittu yksilö on Kuhmoisen ja Jämsän puolessavälissä olevan nelostien huoltamon pihasa, näkyy tielle. siinä on järvi toisellapuolella ja vanha huoltamo, jossa joku hinausauto yrittäjä ja baari. Mikähän tuon paikan nimi nyt on..Keltainen Valmetti juontotraktosi siinä etupihalla käyttämättömänä. Arrakoski?

        Paikka on Harjunsalmi. Jämsän ja Kuhmoisten puolivälissä.
        Nykyään siinä näkyy olevan Zetori pihassa.
        Kannattaa käydä kysymässä Valmetin kohtaloa, jos kiinnostaa.
        Göögeli antoi oikein nettisivun. Siellä on ´puhelinnumerokin: 03-555 0031 (tel.)

        http://luma.sportum.info/luma/company.jsp?kieli=FIN&pageId=60.10&comId=342

        Valmetin kuvia ei sivulla näy?
        Muuten oikein mukava paikka. Siellä on huolto-asema, hotelli ja ravintola. Ja järvi molemmpin puolin!


    • ilpo

      Honkajoella olevalla Heinolan traktorihajottamolla oli pari kappaletta Terroja osin purettuna vielä muutama vuosi sitten.

    • .,.,.,.,.

      Kangasalla oli sotilasajoneuvomuseossa yksi 80- luvulla, ilmeisesti koko museo on kadonnut.

      • trahata

        niin olihan siellä takapäässä toiset vaihteiston kuoret muttei sisällä muutakun perän vetomurikka ja lautaspyörä ,perän koppa ja vaihteiston kuori kun sattuu oleen samaa valuklimppiä .se miten mootori oli kytketty siihen etupään vaihteistoon onkin sitten vaikeempi selittää ,ikään kuin vaihteisto olis ensin käännetty ajosuunnassaan ympäri ja moottori pyöritti vaihteistoa ulosottoakselin puolelta javoima takaperälle lähtee normaalin kytkimen puolelta ,kytkin sensijaan on etuvaihteiston takapäässä ja näin ollenhelposti vaihdettavissa konnetta sen kummemmin katkasematta ,aivan kuin myöhemmissä valmetin ck ja cn metsäkoneissa joissa lisäksi vaihteiston ja moottorin välissä oli vielä nestekytkin.vaihteiston pyöritys paikkaa muuttamalla saatiin entiseltä kytkinakselilta nyt ajovoimanotto joka tarvittin taka perän samanaikaiseen pyöritykseen


    • käyttöarvoa

      juu on tuollainen 361 juontokone jatkettuna kuormaa kantavana harrasteajokäytössä minulla, 2500 nokka kuormain runkonivelen etupuolella, levy poistettu vaati kääntötilaa runsaasti, tilalle rakennettu puskurauta painuessa pystyy etuakselin painamaan ylös ja hyvä jarru mäessä.

    • trahata

      onko siinä kans nestekytkin .jo aikaa sitten lopetetun hämeen metsäoppilaitoksen kuormaakantavassa telillä varustetussa ja neloskoneella varustetussa terrassa oli nestekytkin ,ajoin sillä muutaman kuorman kun se siirtyi myös jo lopetetulle Tammelanmetsäoppilaitokselle ,sieltä kone siirtyi täysin ajokuntoisena pohjoiseen Taivalkoskenmetsäkoululle

    • käyttöarvoa

      levykytkin 3 sylinterinen 565 valmetin kone, ei teliä, laatikko käännetty eli pakki oikealla edessä, h-mallin laatikko eli kippi taittuu sivuille ei pyöräytettävä, rumpu jarrut etupäässä tehoa niinpaljon kun jaksaa painaa poljinta, vickersin pumppu ja nokka 2500 kuormain, päihittää mennen tullen isäntälinjan härpäkkeet

    • Anonyymi

      Palvelin 1976 Mikkelissä armeija-ajan ajoneuvon kuljettajana. Siellä oli niitä terroja muutamia käytössä. Kova äänisiä ajokkeja. Jyrkät vastamäet ajoivat moottorin pakkosyöttöä käyttäen, että tehoa saisi lisää. Teho ei lisääntynyt, mutta mustaa savua siitäkin edestä. Liian tehoton moottori laitettu painavaan ajokkiin. Olin keväällä leirillä ja siellä valmistettiin uusia teitä ja rumpujen uusimisia. Kookas telapusku kone upposi pehmeään kohtaan ja ei saatu irti omalla vinssillään. Ei ollut hyvää kiinnityspistettä vaijerin koukulle. Saatiin kolme terraa apuun ja niistä vinssien vaijerit katikkaan kiinni. 50metriä oli ajokin vaijerin mitta ja vetoteho noin 8000kg. Terrat ottivat itselleen tukea paksuista puista. Yö meni, mut kyllä katikkakin lähti satimesta.

    • Anonyymi

      Kerran näin youtubessa, että Suomessa oli joku tehnyt metsäkoneen siitä puolustusvoimien käyttämästä Terrasta. Värikin oli se vihreä.

    • Anonyymi

      Ajelin viimeiset ajot Terralla Hiukkavaarassa 1978 ja sen jälkeen ne poistui käytöstä.
      Viitasaarella oli useita 4 tien varressa ja niistä tehtiin metsäkoneita.

      • Anonyymi

        Huovinrinteellä noita Terroja oli käytössä vielä 1979 - sikäli mikäli niitä voitiin käyttää. Olin pst:ssä, ja kyllä me ainakin saimme useasti vetää raskot lähimaastoon, kun loppuunajetut Terrat olivat pukilla. Tietääkseni ne poistettiin käytöstä aika pian vuosikymmenen vaihduttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Huovinrinteellä noita Terroja oli käytössä vielä 1979 - sikäli mikäli niitä voitiin käyttää. Olin pst:ssä, ja kyllä me ainakin saimme useasti vetää raskot lähimaastoon, kun loppuunajetut Terrat olivat pukilla. Tietääkseni ne poistettiin käytöstä aika pian vuosikymmenen vaihduttua.

        Olin 1983 Hiukkavaarassa ja silloin oli muutama satunnaisessa käytössä sanoivat että ainakun hajoaa niin ei korjata ja saadaan Banvaakeneita käyttöön.


    • Anonyymi

      Mikkelissä Savon prikaatissa v 82-83 Terrat vielä kovassa käytössä. Pirullinen hypätä sieltä korkean laidan yli kaikkien rensselien kanssa!

    • Anonyymi

      KarPr:n varusmiespalveluksessa 1977-1978 autonkuljettajana tuli noilla terroilla tehtyä keikkoja. Siellä niitä oli parikymmentä....kunnolla toimivia ehkä kymmenkunta.
      Yhdessä käytettiin kärkiauraa keulassa paksun lumen lykkäämiseen. Se kone taisi käydä Rovajärven talvileireillä lumitöissä joka talvi. Joka pyörässä oli piikkiketjut.
      Metsätraktoreita käytiin vinssaamassa useita kertoja kun olivat suohon uponneet. Yleensä hytin lattiaa myöten. Olihan ne siihen aikaan maataloustraktoriin verrattuna
      aikamoisia härveleitä. Sotaharjoituksissa kun oli maajusseja traktoreineen vuokrattuna armeijan kuljetuksiin niin ihailivat näitä terroja.

      • Anonyymi

        Ompa ollut jyhkeän oloinen kone.
        Kyllä.
        Ihailua herättää yhä vieläkin.
        Parikymmentä vuotta myöhemmin Karjalanprikaatin kalusto oli paljon tylsempää.
        Silloin tuli mm. Sisu e11 6x6 maaastokuormurit allisonin kuminauha lootalla.
        Terroja jos olisi ollut, niin varmasti kessun natsat olisin hankkinut!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ompa ollut jyhkeän oloinen kone.
        Kyllä.
        Ihailua herättää yhä vieläkin.
        Parikymmentä vuotta myöhemmin Karjalanprikaatin kalusto oli paljon tylsempää.
        Silloin tuli mm. Sisu e11 6x6 maaastokuormurit allisonin kuminauha lootalla.
        Terroja jos olisi ollut, niin varmasti kessun natsat olisin hankkinut!

        Juu. Joskus treenattiin Terroilla peruuttamista siten että oli kytketty 2 traktorin peräkärryä
        perään. Olihan ne hyviä aikoja silloin. Itsekin sitten armeijasta sain kipinän kone-ja kuljetus
        hommiin, joita tuli tehtyä 42 vuotta. Silloin hyvällä 70-luvulla Vekaralla olimaasto gatzeja, nokkamallin sisuja, Valmet traktoreita, terroja, protosisuja, Zilejä ym kaikenlaista.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Sannalla tänään vuorossa The Daily Show

      Eli nyt mennään jo satiirin puolelle. Tuohan on vähän kuten Lindströmin ohjelma Suomessa.
      Maailman menoa
      56
      7775
    2. Tanskassa lain vaatimana Bovaer tappanut nautoja ja sairastuttanut

      Samaa myrkkyä myös Suomen lehmiin ollut tuloillaan, miten teidän tilalla? https://www.agriland.ie/farming-news/bovaer-m
      Maailman menoa
      67
      5871
    3. Ruotsalaisuuden Päivän virallinen liputuspäivä poistettava VÄLITTÖMÄSTI!

      Suomen valtion ja suomalaisuuden kannalta ei ole minkäänlaisia perusteita liputtaa virallisesti ruotsalaisuuden päivää,
      Maailman menoa
      61
      5360
    4. Täysi ryöpytys Sanna Marinille ulkomailla.

      https://www.iltalehti.fi/ulkomaat/a/f699d84f-fa53-4dba-8718-2c395017fc55 Sanna Marinin kirja saa todella tylyn vastaanot
      Maailman menoa
      51
      5253
    5. Minja Koskelan "istumista" kertovassa uutisessa ei sanottu persuista mitään

      eli jälleen kerran äärivasemmistolainen valehtelee, hän kun väittää että juuri persut ovat lähetelleet Koskelalle vähemm
      Maailman menoa
      108
      4602
    6. Pekka Visuri: "Suomen on aika irrottautua Ukrainan sodasta"

      Slava Ukraina-mölinät eivät enää auta. Ukraina on sotansa hävinnyt. Nyt tarvitaan poliittista selvänäköisyyttä, reaalipo
      Maailman menoa
      106
      2289
    7. Ei välimatka meitä erottanut

      Vaan välirikko ja väärinymmärrykset. Oikeastaan henkinen välimatka on meidän välillä pieni, näin uskon. Näen koko ajan e
      Ikävä
      2
      1145
    8. Maajussi-Villen morsioehdokas Maarit ei halunnut Villeä - Tämä totuus valkeni kuvauksissa!

      Ohhoh, tekikö Maarit mielestäsi oikean ratkaisun Villen suhteen? Maajussi-Ville on herättänyt voimakkaita tunteita puol
      Maajussille morsian
      3
      1140
    9. Kohta taas mesikämmeneen

      Onneksi kaupunki ostaa mesikämmenen, niin päästään taas tekemään rahaa
      Ähtäri
      37
      996
    10. Olin ihan varma että sä olet se oikea

      Tunteet kuitenkin kuoli käyttäytymisesi johdosta. Hyvin tehty jos oli tarkoituskin. Oppia ikä kaikki ja jotkut ei opi ko
      Ikävä
      43
      944
    Aihe