Puol vuotta - ei menkkoja

enää

15-vuotias tyttö kyselee, kun menkat alko kaksitoista vuotiaana, oli pari vuotta ihan säännölliset kunnes loppuivat. Kohta on puol vuotta täynnä, eikä menkkoja, terkkarille oon menossa ens viikolla.

Mitat on 166/83, masentunut olen ollut jo toista vuotta, kärsin ummetuksesta, voi mennä puolikin viikkoa, ennenkuin tulee tarvetta siinä mielessä vessaan...

Hmm...mitäpä muita vaivoja tällä kertaa...niih, ylipainoa on, voisko vaikuttaa asiaan (siis menkkoihin)? Syön normaalisti, aamiaisen, päivällisen, iltapalaks hedelmii, karkkeja syön nykyään harvoin, harrastan liikuntaa koiran kanssa lenkkeilyn muodossa. Ärsyttää ku pitää koko ajan miettiä, että apua, nyt jo syön tän pullan, en saa loppupäivänä syödä mtn muuta, muuten on taas kilo plakkarissa... =/ Tuntuu, että mulla on kaikki mahdolliset vaivat ja kuolen alle kolmekymppisenä... =(

4

458

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enää

...hemoglobiini-arvo on aina ollut normaali, kilpirauhastestit otettu viime keväänä, ei mtn moitetta. Olen neitsyt, eli mahdollisuutta raskauteenkaan ei ole... =/

• Redpants

Mulla hävis menkat jonnekin muutamaks kuukaudeks kun olin 14-vuotias (menkat alkoi 12-v). enpä sitä kovin stressiä ottanut, olin oikeestaa vaan tyytyväinen kun ei tarttenu rättien kans kikkailla, siihen aikaan (14v sitten) siteet oli niitä hirveitä paksuja virityksiä... Kyl ne menkat sielt sit tulivat kun kerkesivät. Nuorena tuo hormonitoiminta vielä hakee paikkaansa, kunnes asettuu :)

• stiina
        Redpants kirjoitti:

Mulla hävis menkat jonnekin muutamaks kuukaudeks kun olin 14-vuotias (menkat alkoi 12-v). enpä sitä kovin stressiä ottanut, olin oikeestaa vaan tyytyväinen kun ei tarttenu rättien kans kikkailla, siihen aikaan (14v sitten) siteet oli niitä hirveitä paksuja virityksiä... Kyl ne menkat sielt sit tulivat kun kerkesivät. Nuorena tuo hormonitoiminta vielä hakee paikkaansa, kunnes asettuu :)

Kuukautiseni alkoivat kaksitoistavuotiaana, ja olivat epäsäännölliset e-pillereiden aloitukseen saakka eli 18-vuotiaaksi. 17-vuotiaana ne kuitenkin lakkasivat reilusti yli puoleksi vuodeksi kokonaan, melkein vuodeksi. Syynä oli kaiketi muutos elämässä, eli olin vaihtarina ulkomailla. Että voihan se hyvinkin olla psykosomaattista sinullakin, jos elämässä on jotain stressaavaa tms.
        Mutta terkkarilla voit varmasti jutella kaikista sinua vaivaavista asioista.

• abc

"Syön normaalisti, aamiaisen, päivällisen, iltapalaks hedelmii, karkkeja syön nykyään harvoin, harrastan liikuntaa koiran kanssa lenkkeilyn muodossa. Ärsyttää ku pitää koko ajan miettiä, että apua, nyt jo syön tän pullan, en saa loppupäivänä syödä mtn muuta, muuten on taas kilo plakkarissa..."

Syötkö mitään muuta koko päivän aikana kuin aamiaisen, päivällisen ja iltapalan? Koska jos et tai jos ylipäätänsäkin pyrit pudottamaan painoa, niin se saattaa selittää menkkojen puuttumisen. Liian niukalla ravinnolla eläessä (tai jos ravinnon energiamäärä on pudonnut, ei ees kovin paljon, siitä mikä tavallisesti) ja/tai painon pudotessa voi menkat jäädä pois. Tää on yks syy siihen, miks painon pudotuksen pitäis olla hidasta.

Mut jos syöminen tosiaan on normaalia, niin sitten syitä todennäköisesti nuori ikä tai kertomasi masennus tai ylipäätänsä vaan stressi. Jos asia tuntuu huolestuttavan, mee ihmeessä käymään terkkarin tai lääkärin luona juttelemassa. Eipähän tarvitse enää sen jälkeen murehtia tai miettiä mikä on vikana eli yksi huoli vähemmän!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Dannysta tulee isä 83-vuotiaana

Huh huh sentään sellaista naista, joka laitattaa itsensä paksuksi ikälopulle papalle ! Ajatellaanko lapsen oikeuksia oll
      Maailman menoa
      185
      8521
    2. Seida Sohrabi: Suomi ei ole rasistinen maa

Seidalta taas täyttä asiaa. Miksi punavihreät naiset eivät pysty samaan - no se ideologia estää. "Meillä on valitettava
      Maailman menoa
      257
      4300
    3. Ketkä haukkuu suomalaisten ÄO:tä?

Siinä on kaksi vaihtoehtoa, joko siis rutiköyhä vajaaälyinen vasuri tai venäläinen. Kyllähän täällä käy suomenvenäläisi
      Maailman menoa
      136
      3639
    4. Henkirikos kiuruvedellä

Poliisi tutkii maaliskuussa tapahtunutta 50 luvulla syntyneen kuolemaa henkirikoksena. Missä päin tälläinen sattunut
      Kiuruvesi
      106
      3423
    5. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      19
      2430
    6. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      4
      2245
    7. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      27
      2076
    8. Kunnanjohtaja haista sinä

Kyvytön johtamaan kuntaa! Täysin kyvytön. Toivottavasti Hattula saa sinut vaivoikseen. Epäpätevä, ammattitaidoton, yhtei
      Heinävesi
      41
      1779
    9. Gallup: Mitä teillä syödään pääsiäisenä, onko juhlaruokaa vai meneekö arkiruoilla?

Monessa perheessä pääsiäisenä pöytään pistetään vähän parempaa herkkua. Pääruokaan panostetaan ja lisäksi leivotaan vaik
      Liharuoka
      61
      1633
    10. Loimaan k-citymarketilla puukotus

Jonka on puukotettu Loimaan citymarketilla tänään iltapäivällä noin klo 14. Kuulin kun ambulanssi huusi kaupungilla kun
      Loimaa
      48
      1587
    Aihe