kamalia...

lintujako??!

olen jo kauan haaveillut omasta linnusta, ja neitokakadu tuntuis hyvältä.. pari pikku mutkaa vain on..
1.) ensinnäkin en ole koskaan hoitanut lintuja, en siis tiedä kokemuksella paljoakaan mitään.. toivosin siis että voisin kuulla teiltä joilla on lintu että minkä laisia ne on..?
2.) olen kuullut myös että net huutavat kokoajan ja että ne tuhoavat kaiken ja joka paikan..? miksi ne sellasta tekee??
3.) ne kuulemma myös haisee pahalle, onx totta??(toivottavasti ei..)
4.) kesyyntyykö ne helposti??
5.) kuis monta pitäis hankkia?? siis kokemuksien mukaan onko helpompi jos ottaa yhen vai että samalla ottais kax??
6.) haittaax että meil on 2 kisua, 2 koiraa ja rotta?? rottaa ei ainakaan ole kukaan syöny..
7.) pitääkö linnun häkki pistää roikkumaan katosta vai johonki pöydälle??
8.) paljonko linnun ja sen tarvikkeiden hankinta tulee maksamaan??
9.) mihin vuoden aikaan se pitäis ottaa?? vai onx sil mitään väliä??
kiitos kaunis kaikille vastaajille!!

2

308

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuro

      1. neitokakadu on hyvä alottelijalle (olen itsekin). hoito on helppoa ja lintu on vähään tyytyväinen.
      2. oma neitokakaduni ei huuda melkein lainkaan, sen sijaan rupattelee ja laulelee. ei myöskään ole tuholainen, kunhan sillä on muuta virikettä kuten leluja. kai se sillä tuhoamisella kerjää huomiota.
      3. ei todellakaan haise! kun muistaa vaan pitää häkin siistinä niin mitään hajuhaittaa ei kylläkään tule.
      4. kesyyntyminen riippuu vähän iästä ja yksilöstä, mutta kun etenee linnun tahtiin niin kyllä se kesyyntyy. itsellä vei kuukauden että siitä tuli täysin luottavainen.
      5. lintu kesyyntyy helpommin jos se on yksin, mutta silloin sen kanssa täytyy seurustella paljon, ettei masennu. jos niitä on kaksi, ne pitää toisilleen seuraa mutta kesyyntyminen vie kauemmin. itse aion ottaa myöhemmin toisen.
      6. jos elukat on samassa huoneessa niin kannattaa olla siellä valvomassa, koska ikinä ei tiedä mitä ne keksii (varsinkin kissat kun niillä on metsästysvaisto ja linnut on aika provosoivia)
      7. mieluummin tukevalle pöydälle, koska roikkuva häkki pitäis tukea jotenkin, ettei se heiluisi niin paljon. pöydällä olevaa häkkiä on helpompi puhdistaa ja käsitellä.
      8. ostin oman lintuni eläinkaupasta, ja se maksoi 63 euroa, häkki maksoi 128 euroa ja ruuat on aika edullisia. orret ja ruokakupit yleensä kuuluu häkkiin, mutta orret kannattaa tehdä itse luonnonpuusta kun lumet sulaa.
      9. kävin joulun aikaan ostamassa omani, ja pidin sen kotimatkalla takin sisässä lämpimässä (kuljetuslaatikossaan tietysti). periaatteessa ei mitään väliä, kunhan lintu pysyy lämpimänä.

      luepa lisää tietoa neitokakadujen hoidosta internetistä tai häkkilintukirjoista. kannattaa käydä myös eläinkaupoissa vertailemassa hintoja ja kyselemässä hoidosta, jotta tipusi saavat mahdollisimman asiantuntevan hoidon. onnea hankinnalle!

    • mää

      1. neitsikat ovat pirteitä ja oppivaisia pikkupersoonia ja niistä on tosi paljon iloa ja seuraa. Aloittelevalle lintuharrastajallekin se sopii, koska ovat suht helppohoitoisia.
      2. linnut huutavat ikävissään, pitkästymistään jne. Eli kun on tarpeeksi puuhaa ja tekemistä, eivät mekkaloi. Yöllä häkin päällä voi pitää peittoa, silloin oppivat nukkumaan öisin.
      3. eivät haise jos häkin paperin vaihtaa päivittäin ja esmes kerran viikossa pesee häkin vedellä. Tämä on jo pöpöjenkin takia hyvä tehdä, mitä paremmin niitä hoidat sitä onnellisempia lintuja sinulla on.
      4. kesyyntyy, jos sinulla on tarpeeksi aikaa ja kärsivällisyyttä. Mitään ei tapahdu hetkessä mutta vähän kerrallaan etenemällä tulee parhaat tulokset.
      5. ota kaksi; yksinkin pärjäävät ja kesyyntyvät helpoiten mutta jos lintu joutuu useampia tunteja olemaan yksinään on parempi jos sillä on seuraa edes toisesta tipusta.
      6. kyllä neitokakadut tottuvat muihin eläimiin ja kissatkin jopa oppivat olemaan metsästämättä kotona olevia lintuja, mutta on aina kumminkin olemassa riski että jotain sattuu. Eli ei samaan huoneeseen ainakaan ilman valvontaa. Säihkähtäessään lintu saattaa jopa kuolla.
      7. Pöytä on parempi koska ovat kuitenkin liikkuvaisia lintuja ja pelkästään sen takia etteivät satuta itseään häkissä on parempi että häkki on tukevalla pinnalla.
      8. kysele eri paikoista hintoja, netistä löytyy ja varmaan lähimmän ison kaupungin eläinkaupoistakin. Joltain lintuharrastajapalstalta saat varmaan jonkun hinta-arvion ruoista jne.
      9. käsittääkseni vuodenajalla ei ole väliä, mutta jos pystyt osta aika nuorena linnut. Silloin leimautuvat sinuun kaikista parhaiten.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nesteen bensapumput pois, tilalle latausasemat

      Näin se maailma muuttuu, kun Suomessakin liikenneasemat lopettavat polttoaineiden myynnin ja tarjoavat enää sähköä autoi
      Maailman menoa
      179
      1438
    2. Mietin sinua nainen

      Ikävöin sinua enemmän kuin voin myntää. Ajattelin et laitan sinulle viestriä (kirjoitin jo puhelimeen viestin) Sitten
      Ikävä
      55
      972
    3. Härsilällä jännät paikat, saako hän 30 päiväsakkoa Rasmuksen tapauksesta

      Syyttäjä vaatii peräti kolmekymmentä päiväsakkoa Härsilälle, vaikka todistajan mukaan Rasmus aloitti nuhjaamisen, jossa
      Lapua
      63
      741
    4. Kyllä suoraan

      Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.
      Ikävä
      34
      692
    5. Nainen, viime aikoina olen itkenyt sinua yhä useammin

      Niin kuin juuri äsken. Aamulla näin myös unta sinusta. Koskin unessa hiuksia päälaellasi, ja pyytelin sitä heti anteeksi
      Ikävä
      51
      687
    6. Voisitko nainen kertoa mulle

      Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun
      Suhteet
      110
      644
    7. Ne alkaa aina yhdeltä

      jos mies et ole sattunut huomaamaan!
      Ikävä
      81
      641
    8. Haluan sinua mies

      Saat minut kuumaksi.
      Ikävä
      36
      624
    9. Voitaisiinko harjoitella rakas

      Näiden tekoa? 👶👶👶👶👶👶
      Ikävä
      64
      598
    10. Täällä iImenee vihamielisyys kristinuskoa kohtaan

      Ei taida sielunvaellus-/jälleensyntymisväellä olla omasta asiastaan mielekästä sanottavaa, kun pitää kiivaasti hyökätä e
      Hindulaisuus
      303
      587
    Aihe