armeijan BECE-kortti

...

1. Paljonko vastaavanlainen kortti maksaa siviilissä?

2. Onko tuosta kortista hyötyä intin jälkeen? Jos nyt ei päätoimiseksi rekkakuskiksi halua.

3. Ottavatko rekkafirmat töihin intin BECE-korttilaista, joka ei intin jälkeen ole ajanut rekkaa?

24

21195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • BeCE

      1. ei ole tietoa mutta melko työläs kuulemma hommata
      2. ainahan on mahdollisuus päästä tuuraamaan tai kesätöihin ja saahan sillä kortilla vetää isompaa kärryä myös henkilöautolla
      3. se vähän riippuu työnantajasta ja paikanhakijasta

      • jore

        No mitäs, tällä hetkellä olen autokoulussa suorittamassa BC-korttia eli henkilöauto kuorma-auto ja sen jälkeen siihen päälle tuo "rekkakortti" aka iso E, jolla saa sitten ajaa yhdistelmiä.
        Ja kokemushan on yleensä eduksi jos hakee jotain kuljettajan hommia.

        Eikä tuo mikään työläs ole, muutamat teoriatunnit ja ajotunnit käsittelykoe, maksaahan se tietenkin.


    • yrittäjä

      Siviilissä tuon kortin suorittaminen siihen on 2 vaihto ehtoa 1. Sinulta vaaditaan 21v ikä ja 6kk työkokemusta eli pitäis olla ajanut kuorma-autoa ja maksuja tulee ajokortti lupa hakemus on jotain 60e kirjalliset inssi ajo niiden hintaa en muista mutta ei se kovin kalliiks tuu. 2. käyt kurssin se maksaa jonkun verran ja kestää jotain 8kk siihen vaaditaan 19v ikä mutta kyllä ite junailtuna tulee halvemmaks.

      kyllä kuljetus- liikkeet ottaa töihin armejassa ajaneita rekka miehiä mutta se on aina sellaista että se homma pitää ruata käymää aika nopeesti muuten ne ei kauaa kattele mitään pellejä .Hyvistä täysperä kuskeista on pula tänäpäivänä.

      • tulevaisuuden

        miä sain viime heinäkuussa sotaväestä muistoks pitkänkortin. no arvatkaas mitä teen nykyjää... juu en leivo pullaa vaa ajan rekkaa!! tais käydä flaksi kun pääsin heti duuniin. mut on se niin kivaa.... sitäpaitti rekkakuskit on kovia naistenmiehiä..... ;) eikä maksanu muuta kun leimaveron. eli muistaaksee peräti 55 eeroo.


      • BECE

        Ymmärän hyvin sen että kuljettajilta vaaditaan kokemusta koska kalusto on arvokasta ja kaluston on mainosta yritykselle, mutta itskkin haluaisin rekkahommiin koska tuli tuo BECE-kortti intissä ajettua. Miksi ihmeessä pitää aina olla pitkä työkokemus, sillä uusia rekkakortin omaavia on paljon, mutta on melkein mahdoton päästä töihin koska ei voi olla kokemusta alalta iänkään takia ja kaikkien on se kokemus hommattava, mutta miten kun hommiin kelpaavat vain kokeneet!!???
        Itsellä ei ole muuta kokemusta kuin intin ajot tykin tai "kontin" kanssa, ja se ei taida riittää kenellekkään.
        Ei ihme että kuskeista on pulaa, koska uusille kuskeille ei anneta tarpeeksi mahdollisuuksia!!!


      • jore
        BECE kirjoitti:

        Ymmärän hyvin sen että kuljettajilta vaaditaan kokemusta koska kalusto on arvokasta ja kaluston on mainosta yritykselle, mutta itskkin haluaisin rekkahommiin koska tuli tuo BECE-kortti intissä ajettua. Miksi ihmeessä pitää aina olla pitkä työkokemus, sillä uusia rekkakortin omaavia on paljon, mutta on melkein mahdoton päästä töihin koska ei voi olla kokemusta alalta iänkään takia ja kaikkien on se kokemus hommattava, mutta miten kun hommiin kelpaavat vain kokeneet!!???
        Itsellä ei ole muuta kokemusta kuin intin ajot tykin tai "kontin" kanssa, ja se ei taida riittää kenellekkään.
        Ei ihme että kuskeista on pulaa, koska uusille kuskeille ei anneta tarpeeksi mahdollisuuksia!!!

        kyllä tuon E-kortin saa suorittaa jo 18 vuotiaana eikä pelkästään vasta 21 vuotiaana.
        Ja helpommalla pääsee jos on ennestään jo BC-kortti ja on vähintään 3kk työkokemus 12tn kuorma-autolla tai vastaavaan jolloin vain mennään suorittamaan E-kortti eli käydään parit teoriat ajotunnit ja käsittelykoe.

        Eli ei tuon rekkakortin suorittaminen on ole mitään vaivalloista eikä siihen mene edes koko vuosi verraten esim inttiin jos meinasit ajaa siellä tuon kortin jolloin olet erikoismies ja palvelusaika 362 päivää, tosin valtiohan maksaa kaikki tuossa :)


      • kokenut
        BECE kirjoitti:

        Ymmärän hyvin sen että kuljettajilta vaaditaan kokemusta koska kalusto on arvokasta ja kaluston on mainosta yritykselle, mutta itskkin haluaisin rekkahommiin koska tuli tuo BECE-kortti intissä ajettua. Miksi ihmeessä pitää aina olla pitkä työkokemus, sillä uusia rekkakortin omaavia on paljon, mutta on melkein mahdoton päästä töihin koska ei voi olla kokemusta alalta iänkään takia ja kaikkien on se kokemus hommattava, mutta miten kun hommiin kelpaavat vain kokeneet!!???
        Itsellä ei ole muuta kokemusta kuin intin ajot tykin tai "kontin" kanssa, ja se ei taida riittää kenellekkään.
        Ei ihme että kuskeista on pulaa, koska uusille kuskeille ei anneta tarpeeksi mahdollisuuksia!!!

        no varmaan ymmärrät jutun kun luet tään. no no ensinnäkin kaikkihan me ollaan alotettu nollasta en mä sitä väitä ja varmaan on suomessa hyviä kuskeja tulossa alalle mutta se on sellainen juttu että ei kaikista ole siihen tässä esimerkki jos esim jollain täysperä kursilla on 20 henkilöä ja kaikki saa sen kortin niin ei varmuudella kun 5 henkilöä jää alalle koska noin 3- 4 heittää jo pyyhkeen kehään jo kurssin alkupuolella loput saattaa kokeilla hommia vähänaikaa eli ajaa aluks jotain jakomopoo niin siinä jo isännät näkee kenestä on hommiin kenestä ei . Sen näkee heti ketkä on saaneet sen ajamisen lahjan kun se mies tai nainen istuu ratin taakse ja lähtee päästeleen. ja lisäks tälle alalle lähtee niin sille on annettava sydämmensä .Minä olen ollut täysperä kuski 16 v ja virtaa on kun 20 pojan lopilla ja olen vielä samassa talossa missä olin kun sain kortin. Tässä vielä hyvä neuvo aloitelioille ( pitäkää ajokkianne kuin omaa autoa ja olkaa omaalotteisia muttei kumminkaan liian koska aina kannattaa kysyä ettei tule mitään isompaa vahinkoa / tappiota jostain pienestä asiasta EI ME PURRA JOS JOKU TULEE KYSYMÄÄN JOTAIN ROHKEUTTA VAIN ) ja vielä että tällä alalla työ paikat kulkee aika paljon sisäpiirin tietona siellä ne parhaat miehet ovat. joko ymmärrät. EI KUN TSEMPPIÄ YRITYKSELLE.


      • BECE
        kokenut kirjoitti:

        no varmaan ymmärrät jutun kun luet tään. no no ensinnäkin kaikkihan me ollaan alotettu nollasta en mä sitä väitä ja varmaan on suomessa hyviä kuskeja tulossa alalle mutta se on sellainen juttu että ei kaikista ole siihen tässä esimerkki jos esim jollain täysperä kursilla on 20 henkilöä ja kaikki saa sen kortin niin ei varmuudella kun 5 henkilöä jää alalle koska noin 3- 4 heittää jo pyyhkeen kehään jo kurssin alkupuolella loput saattaa kokeilla hommia vähänaikaa eli ajaa aluks jotain jakomopoo niin siinä jo isännät näkee kenestä on hommiin kenestä ei . Sen näkee heti ketkä on saaneet sen ajamisen lahjan kun se mies tai nainen istuu ratin taakse ja lähtee päästeleen. ja lisäks tälle alalle lähtee niin sille on annettava sydämmensä .Minä olen ollut täysperä kuski 16 v ja virtaa on kun 20 pojan lopilla ja olen vielä samassa talossa missä olin kun sain kortin. Tässä vielä hyvä neuvo aloitelioille ( pitäkää ajokkianne kuin omaa autoa ja olkaa omaalotteisia muttei kumminkaan liian koska aina kannattaa kysyä ettei tule mitään isompaa vahinkoa / tappiota jostain pienestä asiasta EI ME PURRA JOS JOKU TULEE KYSYMÄÄN JOTAIN ROHKEUTTA VAIN ) ja vielä että tällä alalla työ paikat kulkee aika paljon sisäpiirin tietona siellä ne parhaat miehet ovat. joko ymmärrät. EI KUN TSEMPPIÄ YRITYKSELLE.

        kiitos vastauksesta!


      • mage
        jore kirjoitti:

        kyllä tuon E-kortin saa suorittaa jo 18 vuotiaana eikä pelkästään vasta 21 vuotiaana.
        Ja helpommalla pääsee jos on ennestään jo BC-kortti ja on vähintään 3kk työkokemus 12tn kuorma-autolla tai vastaavaan jolloin vain mennään suorittamaan E-kortti eli käydään parit teoriat ajotunnit ja käsittelykoe.

        Eli ei tuon rekkakortin suorittaminen on ole mitään vaivalloista eikä siihen mene edes koko vuosi verraten esim inttiin jos meinasit ajaa siellä tuon kortin jolloin olet erikoismies ja palvelusaika 362 päivää, tosin valtiohan maksaa kaikki tuossa :)

        ei siihen e korttiin tartte teoriaa tai ajotunteja... kirjalliset ja sitte inssi.
        peruutus 90 asteen kulmaan yhdistelmä suoraks ja sitte kärry irti, 10 metrii eteen ja eri kaistalle ja sitte taas kärryyn kiinni. aikaa 15 minuuttia ja sit kierros liikenteessä ja e kirjain on siinä...;)


      • 3535fgdf
        jore kirjoitti:

        kyllä tuon E-kortin saa suorittaa jo 18 vuotiaana eikä pelkästään vasta 21 vuotiaana.
        Ja helpommalla pääsee jos on ennestään jo BC-kortti ja on vähintään 3kk työkokemus 12tn kuorma-autolla tai vastaavaan jolloin vain mennään suorittamaan E-kortti eli käydään parit teoriat ajotunnit ja käsittelykoe.

        Eli ei tuon rekkakortin suorittaminen on ole mitään vaivalloista eikä siihen mene edes koko vuosi verraten esim inttiin jos meinasit ajaa siellä tuon kortin jolloin olet erikoismies ja palvelusaika 362 päivää, tosin valtiohan maksaa kaikki tuossa :)

        Lisäedellytyksenä ajo-oikeuden saamiselle on, että C-luokan ajoneuvolle on Suomessa muu kuin lyhytaikainen ajo-oikeus, sekä joko:
        Tutkinnon suorittamista edeltäneiden viiden vuoden aikana on vähintään 3 kuukauden mittainen päätoiminen ajokokemus raskaalla kuorma-autolla (kokonaismassa > 12 000 kg), tai
        Tutkinnon suorittaja on saanut liikenneministeriön vaatimuksen mukaisen minimimäärän ammattiopetusta
        Riittävän määrän ammattiopetusta saaneena tai armeijassa tutkinnon suorittaneena. Jos ajaa siviilissä ikärajoitus 21, mutta jos ajaa oppilaitoksessa tai armeijassa ikärajoitus silloin 19 vuotta.


    • simppa

      Niin minkälainen homma ton bece:n hommaaminen intistä oli? Millasta porukkaa oli kuskihommissa, aivottomia amiksia kuten huhu kertoo?

      • sainpahan

        ei se ollu mikää kummonen juttu. ihan normaalist käytii eka teoriat sit ajotunnit, kirjalliset ja inssi. minä palvelin haminas ja siel ainakin oli sellain (kait joka paikas) et 2000 km. piti ajaa sotaväen kuorma-autoja siin vuoden aikan ni homma oli sillä selvä. sielt saatii lappu ja sillä paikallisel nimismiehel, leima lappuu ja paanalle. tosin siin joutuu sit olee vuoden intis mut se on kuitenkin niin lyhyt aika et ei haitta mitää.


      • Maako
        sainpahan kirjoitti:

        ei se ollu mikää kummonen juttu. ihan normaalist käytii eka teoriat sit ajotunnit, kirjalliset ja inssi. minä palvelin haminas ja siel ainakin oli sellain (kait joka paikas) et 2000 km. piti ajaa sotaväen kuorma-autoja siin vuoden aikan ni homma oli sillä selvä. sielt saatii lappu ja sillä paikallisel nimismiehel, leima lappuu ja paanalle. tosin siin joutuu sit olee vuoden intis mut se on kuitenkin niin lyhyt aika et ei haitta mitää.

        Kylläpä noissa autokomppanioissa on aika avutonta porukkaa, mutta niinpä se on vähän jokaisessa muussakin "tavallisessa" yksikössä. Kylläpä tuolla intissä näkee aika kattavan ja "mielenkiintosen" kirjon ikäluokastaan ja huomaa, että itellä saattaa olla kuitenkin asiat ihan kohtuullisesti tolallaan.

        Elikkä jos siis BECE (tai D) kiinnostaa vähääkään, niin onhan toi ihan fiksu valinta sitten. Jos tosin RUK:kiin mielii, niin ei välttämättä paras vaihtoehto suorittaa intti.


      • simppa
        Maako kirjoitti:

        Kylläpä noissa autokomppanioissa on aika avutonta porukkaa, mutta niinpä se on vähän jokaisessa muussakin "tavallisessa" yksikössä. Kylläpä tuolla intissä näkee aika kattavan ja "mielenkiintosen" kirjon ikäluokastaan ja huomaa, että itellä saattaa olla kuitenkin asiat ihan kohtuullisesti tolallaan.

        Elikkä jos siis BECE (tai D) kiinnostaa vähääkään, niin onhan toi ihan fiksu valinta sitten. Jos tosin RUK:kiin mielii, niin ei välttämättä paras vaihtoehto suorittaa intti.

        Eipä tuolla ruk:lla kai väliä ole?


      • mitenhänlie
        Maako kirjoitti:

        Kylläpä noissa autokomppanioissa on aika avutonta porukkaa, mutta niinpä se on vähän jokaisessa muussakin "tavallisessa" yksikössä. Kylläpä tuolla intissä näkee aika kattavan ja "mielenkiintosen" kirjon ikäluokastaan ja huomaa, että itellä saattaa olla kuitenkin asiat ihan kohtuullisesti tolallaan.

        Elikkä jos siis BECE (tai D) kiinnostaa vähääkään, niin onhan toi ihan fiksu valinta sitten. Jos tosin RUK:kiin mielii, niin ei välttämättä paras vaihtoehto suorittaa intti.

        Joo. meki voitettiin vaan prikaatin ammunnat, niinku kaikki tavalliset yksiköt ruukaa tehä...
        1.er.Autok!!!


      • BECE-Kuski
        mitenhänlie kirjoitti:

        Joo. meki voitettiin vaan prikaatin ammunnat, niinku kaikki tavalliset yksiköt ruukaa tehä...
        1.er.Autok!!!

        Kaiken paras homma armeijassa on BECE-kuskin hommat.. Saat ilmaseksi ajettua tosi kalliit kortit jotka siviilissä maksaa maltaita!! Kaiken eniten armeijasta saa hyötyä olemalla rekka kuski vaikka ikinä ei mitään sen alan töitä tekisikään.. you never know man!

        Bece kuskina joudut olemaan se 362 pv palevluksessa valtiolla, mutta ei se oo paha verrattuna siihen miten suuren hyödyn siitä saat siviliin, miti sitä?!

        Toisaalta jos meet AUK:n niin saat pelkästään johtaja koulutuksen ja pääse pomottamaan uusia mortteja, mutta on siinä paljon huonoja puolia.. :) En sano että AUK tai RUK olisi paha vaihto ehto mutta kaiken eniten hyötyä siviiliin saat olemalla BECE! :D


    • EVPRESKULJVÄNR

      1. kuulemma n. 10-15,000 € yksityisellä puolella, kurssikeskuksista saat rahaakin parhaassa tapauksessa.

      2. On. Kaikesta ammatillisesta koulutuksesta (johon luen myös intin rekkakortin) on hyötyä. Tuo lappu vaan tarvitsee muuntaa siviililuvaksi, jolloin (muistaakseni) nykyään tarvitsee käydä se inssi&kirjalliset uudestaan. Muita hyötyjä on sekin, ettei tarvitse miettiä, jos ottaa kärryn peräänsä, että saako vetää vai ei.. aina saa. Kunhan huolehtii painorajojen sisällä pysymisestä, tietty.. Ja myös se, että JOS sinä olet päässyt kuljetuskomppanjaan, niin Mikään ei ole parempi homma intissä.. Paitsi ehkä esikunta (puujalka) komppanjan kirjurina.. mut noin muuten.

      3. Helpostikin, jos työtilanne vaan on sellainen. Kokemus toki olisi paikallaan, niinkuin muissakin duuneissa, mutta ei välttämätön. Mutta ammattiajolupa nykyisellään tuo taas omat rajoituksensa, eli ne direktiivipäivät käytävä 5v välein,että ammattiajo-oikeus pysyy..

    • Kymysys

      Mikä tuo BECE kortti tarkalleen on? Miten eroaa CE kortista?

      • ErojaLöytyy

        Siinä on kaksi kirjainta enemmän. B ja E.


      • Valoja

        Katos ku en huomannukka. Suuret kiitokset tarkkaavaisuudestasi.


      • ErojaLöytyy
        Valoja kirjoitti:

        Katos ku en huomannukka. Suuret kiitokset tarkkaavaisuudestasi.

        Sitähän sä kysyit.


      • HepultaKortti

        Sain BECE-korttin Tallinnan hepulta, halvalla.


      • Kapitalistiriistäjä
        HepultaKortti kirjoitti:

        Sain BECE-korttin Tallinnan hepulta, halvalla.

        Minä ostin niitä kortteja koko pakan. Kivannäköisiä naisia niissä korteissa.


      • PokeriHai
        Kapitalistiriistäjä kirjoitti:

        Minä ostin niitä kortteja koko pakan. Kivannäköisiä naisia niissä korteissa.

        Pelikorteilla ei rekkaa saa ajaa, edes tyhjänä.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nurmossa kuoli 2 Lasta..

      Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .
      Seinäjoki
      145
      8690
    2. Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!

      Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde
      Suomalaiset julkkikset
      47
      2499
    3. Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena

      Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja
      Maailman menoa
      28
      2307
    4. Et olisi piilossa enää

      Vaan tulisit esiin.
      Ikävä
      38
      2262
    5. Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle

      Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että
      Maailman menoa
      186
      1779
    6. Miten meinasit

      Suhtautua minuun kun taas kohdataan?
      Ikävä
      96
      1775
    7. Sinä saat minut kuohuksiin

      Pitäisiköhän meidän naida? Mielestäni pitäisi . Tämä värinä ja jännite meidän välillä alkaa olla sietämätöntä. Haluai
      Tunteet
      22
      1610
    8. Tunnekylmä olet

      En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p
      Ikävä
      109
      1177
    9. Taisit sä sit kuiteski

      Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik
      Ikävä
      8
      1066
    10. Näin pitkästä aikaa unta sinusta

      Oltiin yllättäen jossain julkisessa saunassa ja istuttiin vierekkäin, siellä oli muitakin. Pahoittelin jotain itsessäni
      Ikävä
      6
      1056
    Aihe