Aikuisen naisen haave...

Apua tarvitseva

Nyt teillä on varmaan naurussa piättelemistä, mutta senkin uhalla kerron seuraavan tarinan: Olen 47 vuotias nainen. Minulla ei ole koskaan ollut moottoripyörää itsellä. En ole koskaan ajanut moottoripyörällä. Mopoa ehkä sata metriä koko elämäni aikana. Viime kesänä sitten uskaltauduin kaverini motskarin kyytiin ja ihastuin siihen oitis. Ajoimme yhdessä noin 5 000 km kesän aikana ja vaikka takamus oli kipeänä joka ikinen päivä, minä nautin siitä kyydistä. Nyt sitten asiaan: Haluan ostaa moottoripyörän! Onko tuo ihan hullu ajatus minulta? Opinko koskaan ajamaan sitä? Kannattaako minun alkaa edes hankkimaan sitä vai jatkanko istumista kaverini selän takana, joka myös on minusta ihan OK. Autoa olen elämässäni ajanut todella paljon ja olen hyvä liikenteessä, mutta moottoripyörä on erilainen. Te jotka olette ajaneet moottoripyöriä vuodet pitkät ja tiedätte niiden hyvät ja huonot puolet, sanokaa minulle suoraan kannattaako minun 47-vuotiaana naisihmisenä alkaa hankkimaan moottoripyörää ja jos kannattaa niin millainen sen pyörän pitää olla? Olisipa mukava jos saisin muutaman vastauksen tähän palstalle niin voisin alkaa toteuttamaan unelmaani...tai sitten en.

72

12840

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Bikerman

Oikeasti sinä olet vielä nuori nainen tähän harrastukseen. Jos et sitä nyt toteuta, kadut 67 vuotiaana, ettet ryhtynyt puuhaan silloin nuorena kaksikymmentä vuotta sitten.

Prätkällä oppii hyvin ajamaan, vaikka mopoilut on jäänyt aiemmin vähiin. Hanki helposti käsiteltävä pyörä, jonka päältä sinulta yltää hyvin jalat maahan ja jonka käsittely on helppoa. Mielellään sellainen, jolla ajaminen on muutenkin helppoa l. että se jaksaa lähteä ja vetää matalilta kierroksilta.

Jos tykkäät customeista, hanki esim. Suzuki Savage tai Yamaha Virago 535 tai vaikkapa Honda Shadow 600. Ne ovat riittävän suurimoottorisia, jotta ajaminen ja liikkeelle lähtö on helppoa.

Jos tykkäät tavallisista prätkistä, hanki esim. Kawasaki ER5 tai vastaava.

Sinullahan on ajokortti, jolla saat ajaa mitä vaan prätkää, jos siis sulla on riittävän vanha autokortti. Ihan hyvä idea voi olla käydä ottamassa muutama ajo-opetustunti autokoulussa, vaikka korttia ei tarvitse ajaakaan. Sitten voi, mielellään jonkun kokeneen opastamana harjoitella käsittelyä esim. isolla, tyhjällä parkkipaikalla. Sitä samaa pujottelua ja jarrutusharjoittelua, mitä autokoulussakin tehdään. Ja sitten lähteä pienen harjoittelun jälkeen hiljaisille teille harjoittelemaan. Kunhan ensin opit hallintalaitteet ja pyörän käsittelyn niin, että ne ovat edes vähän selkäytimessä, pystyt harjoittelemaan ajamista muutoin ja pian jo liikenteen seassa. Ystävälliset motoristiystävät pistävät sinut vaikka ajamaan välissä maantiellä, niin olet vähän suojassa muulta liikenteeltä. Hyvin se sujuu, go for it.

• Apua tarvitseva

Voi kiitos Bikerman, miten paljon helpommalta jo kaikki tuntuukaan. Sain kirjeestäsi rohkeutta ja varmuutta ajatukselle "oma prätkä". Jo ainoastaan tuo tieto rohkaisee minua valtavasti, että et ainakaan sinä katso minua huvittuneena kun/jos ajelen tuolla suomen teillä ensi kesänä vaikka sellaisella customtyyppisellä prätkälläni, mistä sinäkin minulle vihiä annoit.
        Ennen kun luin rohkaisua antavan vastauksesi epäilin kovasti jo ainoastaan sitä, että minä 47-vuotias nainen, olen ehkä ihan liian vanha
        aloittamaan tuollaista minusta niin vaativaa harrastusta, varsinkaan kun en koskaan aikaisemmin ole sitä edes yrittänytkään. Asiallisen ja paljon hyvää tietoa antaneen kirjeesi jälkeen olen kuitenkin varmempi
        kaikesta, että minun pihallani ..."ehkä" seisoo prätkä ensi kesänä :-)

Mielestäni olet ihan oikeassa siinä, että parempi kokeilla nyt tuokin asia, ettei sitten kahdenkymmenen vuoden päästä kaduta kun ei tullut kokeiltua.

Tuo oli sinulta myös postiviinen vinkki, että jos kävisi autokoulussa ottamassa muutaman ajo-opetustunnin prätkän ajamista varten. Kiitos
        vinkistä, käväisen varmasti siellä ensin, ennen kun lähden valtatielle.
        Onpahan sitten ainakin olo varmempi, jos ei muuta.

Nyt tuntuu tosi vaikealta vaan mennä ostamaan sitä just minulle "tehtyä" prätkää. Meinaan, minulle ei paljon pyörän nimi, eikä nuo numerot sen nimen perässä eikä ennenkään, kerro yhtään mitään.
        Sitten pitäisi saada kokeilla...mutta missä ihmeessä minulla olisi tilaisuus kokeilla rauhassa erilaisia pyöriä?...ei varmaan missään. Meinaan, olisihan se niinkuin menisi ostamaan "sikaa säkissä" ilman kokeilua.

Sen tajuan kyllä, että jalkani pitävät ylettyä hyvin maahan saakka, kun istun prätkäni selässä, ja että käsittely olisi minulle helppoa.
        Mutta mistä tiedän sen, että juuri sen pyörän käsittely tulee olemaan minulle helppoa kun minulla ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta niistä?

Vaikealta tämä tuntuu, mutta jos jollakin on minuun pulmiini jokin ratkaisu, niin neuvokaa minua rohkeasti. Otan ilomielin vastaan kaikki
        hyvät neuvonne...en meinaa ettetkö Bikerman sinä antanut minulle jo paljon hyviä neuvoja ja rohkeutta, mutta lisätieto ei ole koskaan
        pahitteeksi. Olen äärettömän kiitollinen Sinulle Bikerman :-)

• Bikerman
        Apua tarvitseva kirjoitti:

Voi kiitos Bikerman, miten paljon helpommalta jo kaikki tuntuukaan. Sain kirjeestäsi rohkeutta ja varmuutta ajatukselle "oma prätkä". Jo ainoastaan tuo tieto rohkaisee minua valtavasti, että et ainakaan sinä katso minua huvittuneena kun/jos ajelen tuolla suomen teillä ensi kesänä vaikka sellaisella customtyyppisellä prätkälläni, mistä sinäkin minulle vihiä annoit.
        Ennen kun luin rohkaisua antavan vastauksesi epäilin kovasti jo ainoastaan sitä, että minä 47-vuotias nainen, olen ehkä ihan liian vanha
        aloittamaan tuollaista minusta niin vaativaa harrastusta, varsinkaan kun en koskaan aikaisemmin ole sitä edes yrittänytkään. Asiallisen ja paljon hyvää tietoa antaneen kirjeesi jälkeen olen kuitenkin varmempi
        kaikesta, että minun pihallani ..."ehkä" seisoo prätkä ensi kesänä :-)

Mielestäni olet ihan oikeassa siinä, että parempi kokeilla nyt tuokin asia, ettei sitten kahdenkymmenen vuoden päästä kaduta kun ei tullut kokeiltua.

Tuo oli sinulta myös postiviinen vinkki, että jos kävisi autokoulussa ottamassa muutaman ajo-opetustunnin prätkän ajamista varten. Kiitos
        vinkistä, käväisen varmasti siellä ensin, ennen kun lähden valtatielle.
        Onpahan sitten ainakin olo varmempi, jos ei muuta.

Nyt tuntuu tosi vaikealta vaan mennä ostamaan sitä just minulle "tehtyä" prätkää. Meinaan, minulle ei paljon pyörän nimi, eikä nuo numerot sen nimen perässä eikä ennenkään, kerro yhtään mitään.
        Sitten pitäisi saada kokeilla...mutta missä ihmeessä minulla olisi tilaisuus kokeilla rauhassa erilaisia pyöriä?...ei varmaan missään. Meinaan, olisihan se niinkuin menisi ostamaan "sikaa säkissä" ilman kokeilua.

Sen tajuan kyllä, että jalkani pitävät ylettyä hyvin maahan saakka, kun istun prätkäni selässä, ja että käsittely olisi minulle helppoa.
        Mutta mistä tiedän sen, että juuri sen pyörän käsittely tulee olemaan minulle helppoa kun minulla ei ole minkäänlaista aikaisempaa kokemusta niistä?

Vaikealta tämä tuntuu, mutta jos jollakin on minuun pulmiini jokin ratkaisu, niin neuvokaa minua rohkeasti. Otan ilomielin vastaan kaikki
        hyvät neuvonne...en meinaa ettetkö Bikerman sinä antanut minulle jo paljon hyviä neuvoja ja rohkeutta, mutta lisätieto ei ole koskaan
        pahitteeksi. Olen äärettömän kiitollinen Sinulle Bikerman :-)

Okei. Tuli vähän sellainen käsitys, että tykkäät custom -tyylisestä prätkästä. Jos olet joku 165 senttinen tai pienempi, suosittelen edelleen tuota Savagea tai Yamaha Virago 535:sta, koska

- Ne ovat aika pienikokoisia ja kevyitä.

-Painopiste on alhaalla, on helppo käsitellä.

- Moottori vetää pieniltä kierroksilta, on helppo lähteä liikkeelle ja ajaa.

- Ovat myös edullisia, luultavasti 3-4 tonnilla saa jo ihan ok kuntoisen tuollaisen pyörän.

- Jos olet pidempi, tai ainakin yli 170, voisi tuon toisen kaverin suosittelema Kawasaki EN500 olla hyvä vaihtoehto. Siihen pätee samat jutut kuin edellisiinkin, mutta se on isompirunkoinen pyörä ja sopii näin paremmin pidemmälle kuskille. Niitä saa myös edullisesti.

Ostoreissulle kannattaa ottaa mukaan prätkien tekniikkaa hallitseva mies tai nainen, joka osaa pyörän tutkia, jos tekniikka on sinulle vierasta.

Nuo kaikki edellämainitut pyörät on helppoja käsitellä ja niihin tottuu nopeasti. Ne ovat myös luotettavia.

• Apua tarvitseva
        Bikerman kirjoitti:

Okei. Tuli vähän sellainen käsitys, että tykkäät custom -tyylisestä prätkästä. Jos olet joku 165 senttinen tai pienempi, suosittelen edelleen tuota Savagea tai Yamaha Virago 535:sta, koska

- Ne ovat aika pienikokoisia ja kevyitä.

-Painopiste on alhaalla, on helppo käsitellä.

- Moottori vetää pieniltä kierroksilta, on helppo lähteä liikkeelle ja ajaa.

- Ovat myös edullisia, luultavasti 3-4 tonnilla saa jo ihan ok kuntoisen tuollaisen pyörän.

- Jos olet pidempi, tai ainakin yli 170, voisi tuon toisen kaverin suosittelema Kawasaki EN500 olla hyvä vaihtoehto. Siihen pätee samat jutut kuin edellisiinkin, mutta se on isompirunkoinen pyörä ja sopii näin paremmin pidemmälle kuskille. Niitä saa myös edullisesti.

Ostoreissulle kannattaa ottaa mukaan prätkien tekniikkaa hallitseva mies tai nainen, joka osaa pyörän tutkia, jos tekniikka on sinulle vierasta.

Nuo kaikki edellämainitut pyörät on helppoja käsitellä ja niihin tottuu nopeasti. Ne ovat myös luotettavia.

Ihan oikeen...pidän custom -tyylisestä prätkästä kovasti, ainakin ulkomuodoltaan...jo se pelkkä custom -tyyli-sana sopii minunlaiselleni 165 senttiselle aikuiselle naiselle.
        Luulen että olet oikeilla jälillä siinä, millainen minun pyöräni pitäisi olla.

Kirjoitin nuo nimet Savagea tai Yamaha Virago 535 almanakkaani ylös ja kun kuljen katselemassa pyöriä keväällä, vertailen ja katselen juuri näitä pyöriä ja tietysti koeajankin, jos mahdollista.

Olet siinäkin asiassa oikeassa minun suhteeni että pyörän pitäisi olla helppo/kevyt käsitellä. Tuo kuulostaa hyvältä kun on painopiste alhaalla, silloinhan se on selvää, että pyörä on helpompaa hallita, varsinkin naisten hennoilla käsivarsilla. Voin vain kuvitella miten oikeassa olet.
        Minulle tuli ihan sellainen tunne, että kohta laitan sulle chekin niin saat käydä valitsemassa minulle pyörän :)...niin paljon olen samaa mieltä kanssasi.
        Tuo on tärkeä asia myös kun kirjoitit että nämä pyörät ovat luotettavia, mutta tarkoitatko ajo-ominaisuuksiltaa luotettavia vai muuten koneeltaan kestäviä?

Myörämyyjiä on ympäri suomea varmasti paljon. Osa myy saksasta tulleita käytettyjä pyöriä. Kannattaako minun tuollaisia pyöriä, kuin custom -tyyliset ostaa sakasasta vai tuleeko niitä ollenkaan sieltä?
        Minkämaalaisia nämä custom- tyyliset pyörät ovat, vai tehdäänkö niitä eri maissa ?

Tässähän alkaa olla jo aika "nero" näiden prätkien suhteen :)...mutta luen mielelläni lisää tietoutta kaikesta mitä on hyvä tietää ja vaikka jos tiedätte mielestänne hyvän ja luotettavan kauppiaankin niin vihjaiskaa....suurkiitos taas sinulle Bikerman :-)

• Bikerman

Ihan oikeen...pidän custom -tyylisestä prätkästä kovasti, ainakin ulkomuodoltaan...jo se pelkkä custom -tyyli-sana sopii minunlaiselleni 165 senttiselle aikuiselle naiselle.

Kirjoitin nuo nimet Savagea tai Yamaha Virago 535 almanakkaani ylös ja kun kuljen katselemassa pyöriä keväällä, vertailen ja katselen juuri näitä pyöriä ja tietysti koeajankin, jos mahdollista.

Olet siinäkin asiassa oikeassa minun suhteeni että pyörän pitäisi olla helppo/kevyt käsitellä. Tuo kuulostaa hyvältä kun on painopiste alhaalla, silloinhan se on selvää, että pyörä on helpompaa hallita, varsinkin naisten hennoilla käsivarsilla. Voin vain kuvitella miten oikeassa olet.
        Minulle tuli ihan sellainen tunne, että kohta laitan sulle chekin niin saat käydä valitsemassa minulle pyörän :)...niin paljon olen samaa mieltä kanssasi.
        Tuo on tärkeä asia myös kun kirjoitit että nämä pyörät ovat luotettavia, mutta tarkoitatko ajo-ominaisuuksiltaa luotettavia vai muuten koneeltaan kestäviä?

Myörämyyjiä on ympäri suomea varmasti paljon. Osa myy saksasta tulleita käytettyjä pyöriä. Kannattaako minun tuollaisia pyöriä, kuin custom -tyyliset ostaa sakasasta vai tuleeko niitä ollenkaan sieltä?
        Minkämaalaisia nämä custom- tyyliset pyörät ovat, vai tehdäänkö niitä eri maissa ?

Tässähän alkaa olla jo aika "nero" näiden prätkien suhteen :)...mutta luen mielelläni lisää tietoutta kaikesta mitä on hyvä tietää ja vaikka jos tiedätte mielestänne hyvän ja luotettavan kauppiaankin niin vihjaiskaa....suurkiitos taas sinulle Bikerman :-)

Valinta Suzuki Savagen ja Yamaha Viragon välillä on lähinnä tyylikysymys. Savage on pelkistetympi, sellainen yksinkertaisen kaunis taiteellinen luomus, Virago koreampi.

" Tuo on tärkeä asia myös kun kirjoitit että nämä pyörät ovat luotettavia, mutta tarkoitatko ajo-ominaisuuksiltaa luotettavia vai muuten koneeltaan kestäviä? "

Ajoltaan vakaita ja näppäriä, mutta myös tekniikaltaan luotettavia.

Molempia on tuotu Saksasta runsaasti viime vuosina, mutta tuskin enää tuodaan, koska niitä on paljon markkinoilla. Saksasta tulleet pyörät ovat aivan yhtä hyviä. Customeita tehdään kaikissa maissa, tässä kokoluokassa eniten ehkä japanissa. Pyörän voi hyvin ostaa yksityiseltäkin, kunhan on asiantuntemusta mukana.

• Haaveilijalle

Valitse huoleton kardaaniveto,on ainakin viragossa.Löytyy myös suzuki intruderista ja pyörä on tyylikäs muutenkin(tietenkin vain minun mielestäni)mut jos on merkki outo niin tutustu vaikka motopalstan kautta malleja on 600-1500 ja pienempiäkin löytyy.Aikuiselle naiselle täytyy tietenkin olla tosta 600 ylöspäin.650 kuution jälkeen tulee kalliimpi vakuutusmaksu vaan.Jos uusi pyörä kiinostaa niin kärkkäinen kauppaa suzuki volusiaa 800cm 9990€.Tästä löytyy kaikki tiedot suzukin kotisivuilta.Mut sit vaan valitseen,on muuten kesähelteellä paras tapa viilentää oloa ku käy vähän motarilla rääpäseen valtatiellä.

• Aikuinen nainen
        Bikerman kirjoitti:

Valinta Suzuki Savagen ja Yamaha Viragon välillä on lähinnä tyylikysymys. Savage on pelkistetympi, sellainen yksinkertaisen kaunis taiteellinen luomus, Virago koreampi.

" Tuo on tärkeä asia myös kun kirjoitit että nämä pyörät ovat luotettavia, mutta tarkoitatko ajo-ominaisuuksiltaa luotettavia vai muuten koneeltaan kestäviä? "

Ajoltaan vakaita ja näppäriä, mutta myös tekniikaltaan luotettavia.

Molempia on tuotu Saksasta runsaasti viime vuosina, mutta tuskin enää tuodaan, koska niitä on paljon markkinoilla. Saksasta tulleet pyörät ovat aivan yhtä hyviä. Customeita tehdään kaikissa maissa, tässä kokoluokassa eniten ehkä japanissa. Pyörän voi hyvin ostaa yksityiseltäkin, kunhan on asiantuntemusta mukana.

Siitä se pikkuhiljaa minulle hahmottuu se ajopeli, ei auta mikään.
        Tällä palstalla tulen jatkossa ilmoittamaan vaiheistani. Ja kysyn jos tulee kysyttävää lisää. Alan katseleen pikkuhiljaa jostakin itselleni sitä luotettavaa asiantuntijaa mukaani kauppareissuille.

• HONDA 500 CB

MYYDÄÄN HONDA CB 500 4/03 AJETTU VAIN.750KM TAKUU VOIMASSA HELM.PUN. PLEKSI KAPPALAUKKU/TELINE KAATUMARAUDAT.VIRHEETÖN ALOITTELIJALLE HYVÄ VAIHTOEHTO,KEVYT JA KETTERÄ KÄSITELLÄ,MATALA ISTUIN KORKEUS H.7200 EUR.
        SOITTELE KERRON LISÄÄ.
        MARKO MÖLLER P.0400433161 HELSINKI

• boxeri

"Sisko"pieni ei muuta kun ajatukset todeksi.En voi muuta kun yhtyä Bikermanin ajatuksiin.Itsekin olen jo aikuinen "poika" kohta puolessa välin sataa.Olen niitä "myöhäisherränneitä"minäkin.Sanot
      autoilustasi "olen hyvä liikenteessä" näinhän me muutkin sanomme auton ratissa istuen.Mutta maailma muuttuu ja näkemykset autoilusta ja "autoilijoista"istuessasi mp selässä.Kyllä motoristin PITÄÄÄ osata lukea autoilijoita ja niiden TOILAUKSIA ennakoivasti pyörällä liikkuessa.Pyöräksi suosittelen Bikerin listan lisäksi Kawasakia EN500 on lupsakka customi, homma onnistuu ja jalat on tarvittaessa tukevasti maassa.Kävit varmaankin mp-2004 näyttelyssä,mihinkä katseesi jäi kiinni(tark.tässä moottoripyörää) Eikun hyvää kevään alkua-tsemppiä ja lykkyä kaupan tekoon!

• Apua tarvitseva

Niin, hyvä muistutus boxerilta tuosta autoilusta. En tosiaankaan tarkoittanut että olen maailman paras autoilija...tarkoitin vaan että olen tottunut ja monen mielestä luotettava kuski. Halusin tuolla tuoda julki lukijalle sen, että millainen yleensä olen liikenteessä ja että omistanko yleensäkään ajokorttia. Lupaan olla edelleenkin yhtä varovainen liikenteessä, olin sitten auton ratissa tai prätkän selässä :)

Kyllä sen jo noiden muutaman tuhannen kilometrin aikana huomasin, että autoilijat eivät ihan niinkuin huomaisi aina motoristeja tuolla liikenteessä.

Valitettavasti en päässyt käymään mp-2004 näyttelyssä pitkän etäisyyden vuoksi.
        Mutta ensi vuonna ehkä menen :-)
        Kiitos sinulle boxeri =)

• boxeri

Niin, hyvä muistutus boxerilta tuosta autoilusta. En tosiaankaan tarkoittanut että olen maailman paras autoilija...tarkoitin vaan että olen tottunut ja monen mielestä luotettava kuski. Halusin tuolla tuoda julki lukijalle sen, että millainen yleensä olen liikenteessä ja että omistanko yleensäkään ajokorttia. Lupaan olla edelleenkin yhtä varovainen liikenteessä, olin sitten auton ratissa tai prätkän selässä :)

Kyllä sen jo noiden muutaman tuhannen kilometrin aikana huomasin, että autoilijat eivät ihan niinkuin huomaisi aina motoristeja tuolla liikenteessä.

Valitettavasti en päässyt käymään mp-2004 näyttelyssä pitkän etäisyyden vuoksi.
        Mutta ensi vuonna ehkä menen :-)
        Kiitos sinulle boxeri =)

syys,oisko se n.5h bussissa????????????

• Apua tarvitseva
        boxeri kirjoitti:

syys,oisko se n.5h bussissa????????????

En pääsisi täältä millään konstilla viidessä tunnissa Helsinkiin jos se siellä pidettiin.

• 47-vuotias vastaa 47-vuotia...

Hei!

Minun on ihan ´pakko vastata, koska olen itsekin opetellut vasta muutama vuosi sitten ajamaan moottoripyörällä istuttuani ensin kyydissä.
      En ollut minäkään ajanut mopollakaan ennen.
      Kyllähän se erilaista on autolla ajoon verrattuna, mutta oppimisesta tulee aivan mahtava olo.Ja kun on kova halu oppia, niin silloin oppii. Kannattaa ottaa muutama yksityistunti pyörän käsitelystä, niin on varmempi olo (itse opin kantapäänkautta, mutta onneksi mitään isompia kolhuja ei tullut).

• Apua tarvitseva

Tosi mukavaa ja innostavaa postia alkoi tulemaan. Ihan tässä yöunet karisee silmistä ja mieleen tulee kesäinen ilta jollakin kauniilla järvimaisema tieosuudella...missä itse jo ajelen omalla customillani :-)))

Oletko sinäkin muuten nainen vai?

Ja sekin minun pitää tässä vaiheessa jo kirjoittaa tähän että: Te olette ihan mahtavaa porukkaa kun asiallisesti neuvotte ja kannustatte tällälailla uusia tulokkaita porukkaanne.

Hieman minulla on jo esimakua viimekesän Kontiorallista, joka minulla oli ihka ensimmäinen kokemus elämässäni. Siellä sain tutustua muutamaan teistä motoristeista jo, ja se oli kyllä sen arvoista...ja ensi kesänä varmasti tulee lisää hyviä ystäviä...ja sitten ehkä jo minäkin ajelen itse kontrollipaikalle :)

• motoristi

Tosi mukavaa ja innostavaa postia alkoi tulemaan. Ihan tässä yöunet karisee silmistä ja mieleen tulee kesäinen ilta jollakin kauniilla järvimaisema tieosuudella...missä itse jo ajelen omalla customillani :-)))

Oletko sinäkin muuten nainen vai?

Ja sekin minun pitää tässä vaiheessa jo kirjoittaa tähän että: Te olette ihan mahtavaa porukkaa kun asiallisesti neuvotte ja kannustatte tällälailla uusia tulokkaita porukkaanne.

Hieman minulla on jo esimakua viimekesän Kontiorallista, joka minulla oli ihka ensimmäinen kokemus elämässäni. Siellä sain tutustua muutamaan teistä motoristeista jo, ja se oli kyllä sen arvoista...ja ensi kesänä varmasti tulee lisää hyviä ystäviä...ja sitten ehkä jo minäkin ajelen itse kontrollipaikalle :)

Minäkin opettelin "vanhalla AB:lla". Muutaman vuoden ajaneena:

-Käy ensin ottamassa muutama ajotunti, niin sitten voit kokeilla muutamia eri pyöriä.
        -Lainaile kirjaston Bike-lehdet, ryhdy seuraamaan mp-keskusteluryhmiä; merkkaa ylös ainakin www.mp-foorumi.com (sieltä sekä foorumit että nyyssit) ja www.moottoripyora.org.
        -katsele uusien ja käytettyjen hintoja, malleja ja teknisiä tietoja sekä hyviä linkkejä www.motopalsta.com :ista
        -prätkän hankittuasi käy jonkun paikallisen prätkäklubin järejstämä ennakoivan ajon kurssi. Hauskaa ja järkevää. Myös ratatapahtumia järjestetään ihan tavallisille motoristeille, siellä ei ajeta kilpaa. Ikäisiäsi rouvia on ajellut minusta ja kalliista sporttipyörästäni ohi :)
        -ymmärtääkseni nyt on viritteillä koulutusta myös naisille. Jopa naisten ratapäivistä oli jotain puolileikillistä puhetta tuolla mp-foorumi.com: issa. Lisäksi naisilla on kai joku oma "lady bikers"-seura, jos oikein muistan. Mutta ei naisia karsasteta muissakaan tapahtumissa tai kerhoissa, eikä teille myöskään naureta.

ps, en malta olla ehdottamatta että vilkaiset myös Moto Guzzin ja Ducatin halvimmat mallit :)

• onnistuu
        motoristi kirjoitti:

-Käy ensin ottamassa muutama ajotunti, niin sitten voit kokeilla muutamia eri pyöriä.
        -Lainaile kirjaston Bike-lehdet, ryhdy seuraamaan mp-keskusteluryhmiä; merkkaa ylös ainakin www.mp-foorumi.com (sieltä sekä foorumit että nyyssit) ja www.moottoripyora.org.
        -katsele uusien ja käytettyjen hintoja, malleja ja teknisiä tietoja sekä hyviä linkkejä www.motopalsta.com :ista
        -prätkän hankittuasi käy jonkun paikallisen prätkäklubin järejstämä ennakoivan ajon kurssi. Hauskaa ja järkevää. Myös ratatapahtumia järjestetään ihan tavallisille motoristeille, siellä ei ajeta kilpaa. Ikäisiäsi rouvia on ajellut minusta ja kalliista sporttipyörästäni ohi :)
        -ymmärtääkseni nyt on viritteillä koulutusta myös naisille. Jopa naisten ratapäivistä oli jotain puolileikillistä puhetta tuolla mp-foorumi.com: issa. Lisäksi naisilla on kai joku oma "lady bikers"-seura, jos oikein muistan. Mutta ei naisia karsasteta muissakaan tapahtumissa tai kerhoissa, eikä teille myöskään naureta.

ps, en malta olla ehdottamatta että vilkaiset myös Moto Guzzin ja Ducatin halvimmat mallit :)

Kyl mummoilta käy nuo hommelit.

Omn niin paljo jo saanu. Ei tartte enää opetella. Voi jo opettaa!

• Aikuinen nainen
        motoristi kirjoitti:

No kylläpä tämä nyt käy kuumana tämä meidän aihe.
        Olen ihan puulla päähän lyötynä kun teitä on näin monta joka kannustaa minua prätkän selkään kesäksi :)...enhän voi enää mitään muuta sanoa kuin että olen hyvin onnellinen kaikista vinkeistä ja osoitteista sun muista avuista mitä olen saanut. Lisätietoja -tai vinkkeijä silti otan vastaan jatkossakin.

• spade11

niin ei tule se takapuolikaan sitten enää kipeäksi kyytipalkkioiden maksamisesta.

• zzr1200

osta ihmeessä se pyörä.Mutta olen sitä mieltä että se sinun pyörä pitää olla sellainen että molemmat jalat yltää hyvin maahan ja paino piste olisi alhaalla.Ei se minun mielestä ole vaikeaa ajaa, mutta mene autokouluun ottamaan tunteja,niin siellä on ammattiopettajat paikalla.Meillä on zzr-1200 kawasaki ja vaimo haluaa ajaa ensi kesänä,mutta itse haluaa mennä autokouluun ottamaan tunteja.Ei luota minuun.Olipa pyörä iso tai pieni niin kuskista se on kiinni miten sillä ajaa.Turvallisia kilometrejä olitpa kuskina tai kyydissä.ps toteuta se unelma

• Aikuinen nainen

Kovalla tohinalla olen tässä opettelemassa ja toteuttamassa toivettani...teidän (melkein) kaikkien ansiosta...:-)

• jore
      • Aikuinen nainen

Näillä sivuilla paljon luettavaa ja mukava kun tietää että noita tapaamisiakin on noin erilaista.
        Hyvä juttu...kiitti

• Trumpetti

Voivoi, eihän nyt 47 -vuotias ole ollenkaan kalkkis pyörän selkään. Itsekin olen tuossa iässä ja homma vaan paranee vuosi vuodelta. Ammattilaisen opetuksen jälkeen vaan rauhallisesti tien päälle treenaamaan ja NAUTTIMAAN. Tuosta pyörästä vielä, että harkitse myös uutta Triumph Bonnevilleä. On maailman helpoin ja mukavin ajaa. Sopii hyvin alottelijalle. Se on myös oikean moottoripyörän näköinen ja todellinen klassikkojen klassikko.

• Aikuinen nainen

Minä luulen että epäilin vain turhaan itseäni... mutta nyt olen saanut teiltä kannustusta ja en epäile enää yhtään kokeilla.
        Lapsuudestani oli jäänyt pelko prätkistä ja en voinut kuvitella edes että joskus istuisin pyörän päälle, ennenkuin viime kesänä, jolloin kiilloittelin kaverini pyörää pihalla ja sen tehtyäni halusin kokeilla istua pyörän päälle. Sitten olin kyydissä sata metriä :)...seuraavalla kertaa kaksisataa metriä. Pian mentiin tielle ja siitä se alkoi. Hän siis "koulasi" minut pikkuhiljaa pois siitä pelosta. Samoin on käymässä nytkin, te olette rohkaiseet minua tarttumaan "härkää sarvista"...ja jo nyt on tunne, että kesällä sekin tapahtuu ja kun sen teen ensikerran...olen varmasti kesän onnellisin aikuinen nainen :-) Kiitos teille...

• yh nainen

Olen jo 7 miestä käynyt läpi. Nuo mp-miehet ei oikein osaa sitoutua.

Missähän syy?

• Aikuinen nainen

Minulla ei ole kokemusta vaihtamisesta tällä saralla, mutta etkö ole kysynyt heiltä itseltään miksi he eivät voi sitoutua kanssasi ?

• muusipää
      • Aikuinen nainen

Taas sain uutta informatiota...kiitos :-)

• nainen vm-58

olet juuri sopivassa iässä, minäkin hankin viimekesänä itselleni oman Virago 535:n.
      Kesän ajelin ihan lokakuuhun asti ja nautin suunnattomasti.
      Nyt pyörii jokapäivä mielessä kevääntulo, kuumeisesti odottelen ajokelejä.
      Olen myös ajatellut liittyä johonkin moottoripyörä kerhoon, onko ehdotuksia ??? semmoinen sopiva tämmöiselle aikuiselle, jolla ei ole tarvetta enää pullistella??
      Olen tyytyväinen pyörävalintaani, juuri sopivan kokoinen ja helppo käsitellä (pituuteni 167)

• Aikuinen nainen

Kiitos, mielelläni minä tulen. Olen saanut ymmärtää tämän palstan kautta, että motoristit ovat kuin yksi suuri perhe, joihin voi aina luottaa. Mielelläni sellaiseen "perheeseen" tulen vaikka ottotytöksi :-)

• 2 Aikuista Naista

Hei,
      Aika hauskaa, olin tulossa kyselemään vinkkejä kuinka kaksi aikuista naista uskaltaisi ostaa prätkän, mutta sinä olit jo ehtinyt tehdä aloitteen, kiitos. Luimme kaikki viestisi ja niihin vastaukset ja mekin hyödymme niistä paljon ja kiihko prätkään vaan nousi vastauksia lukiessa. KIITOS!
      t: 2 Aikuista Naista

• Aikuinen nainen

Tosi hauskaa, että tästä on hyötyä muillekin. Nyt on minun vuoroni kannustaa ikätovereitani :-)
        Tulkaa ihmeessä tekin mukaan ja tehdään tästä kesästä ikimuistoinen yhdessä muiden motoristien kanssa. Kontiorallissa tavataan :-)

• yamaha 600

hauska et kirjoitit ihan suoraan mitä ajattelet. ei tuossa mitään nauramista ole.

olen 40 eukko ja mul on pyörä ja ekan ostin noin 35 v.
      jos sen haluat hanki se, ei se ikää kysy.

en lukenut mitä muut kirjoitti mut voin suositella seuraavaa:
      - jos et omaa yhtään ajokokemusta osta kohtuullisen pieni pyörä (esim 250) ja opettele ensin sillä jos himoitset jotain huippukuutiolukemia? ajoin itse sellaisella pari vuotta ja se oli kyllä hyvä aloitus ainakin minun mielestä, ja siitä pääsee kyllä eroon, sain kaiken takaisin mitä olin siihen laittanut kun myin ja olin pitänyt sen hyvin.
      - yks tärkeimpiä asioita mun mielestä on se että jalat ylettää hyvin maahan. autossa voit säätää penkkiä, mut moposs ei.
      - moottoripyörällä ajaminen on helppoa, jopa miehet pystyvät siihen.....heh heh tuo oli huono vitsi
      - katsos ystävä sitten olet sen nähnyt.
      minäkin kokeilin vesihiihtoa ja totesin ett tuo laji on nähty, tulipahan kokeiltua.

aja varovasti ja moikkaillaan tien päällä

• jepulis jee

pyörän ostamisesta naisille sellainen tieto omast elämästä et mä ostin pyörän kun tiesin kuutiomäärän. sit kattelin kohtuullista kilometrimäärää (ne vehkeet ei esim 250cc niin paljon eroo toisistaan että pitäis ruveta pillkua viilään). sitten kattelin tietysti sievää ja nättiä, oliko paikkakunnalla joku joka voi huoltaa. ja sit menin kattoo. ostin yamahan, honda oli toinen vaihtoehto, mut ostin kuitenki yamahan. istuin sit sen pyörän päälle ja ajoin sen siltä istumalta kotiin.
        ostamista ei kannata tehdä liian vaikeaksi ainakaa ekan pyörän ostamista.
        ja naisille tiedoks jos et satu olemaan auton asentaja, mopoa ei tarvitse korjata itse vaan sen voi viedä huoltoon niinku autonkin. ei kaikki miehetkään sitä itse korjaa, jos siihen jotain tarvii tehdä. onneks ne on sen verran yksinkertaisia vehkeitä ettei ne edes paljon vaadi. siellä se munki mopo seiso tallissa kaikki talvet ja keväällä käynnistin nappulasta ja that´s it. kerran vaihdatin ketjut ja kerran piti ostaa uusi akku. niistä ketjuist mulle sano kaveri et kattelepa pitäiskö vaihtaa ja akun vaihtamisen tietää siitä kun ei lataaminen auta ja pyörä ei vain yksinkertaisesti käynnisty.
        eikä tarvi edes ladata. osta uusi.
        huollot maksaa, mut musta ei liikaa, ja mukavuudesta ja harrastuksesta voikin maksaa.
        rohkeasti vaan.

• Aikuinen nainen

Kiitos myös sinulle kannustuksestasi. Kyllä me varmaan tavataan siellä...jossakin :-)

• Aikuinen nainen
        jepulis jee kirjoitti:

pyörän ostamisesta naisille sellainen tieto omast elämästä et mä ostin pyörän kun tiesin kuutiomäärän. sit kattelin kohtuullista kilometrimäärää (ne vehkeet ei esim 250cc niin paljon eroo toisistaan että pitäis ruveta pillkua viilään). sitten kattelin tietysti sievää ja nättiä, oliko paikkakunnalla joku joka voi huoltaa. ja sit menin kattoo. ostin yamahan, honda oli toinen vaihtoehto, mut ostin kuitenki yamahan. istuin sit sen pyörän päälle ja ajoin sen siltä istumalta kotiin.
        ostamista ei kannata tehdä liian vaikeaksi ainakaa ekan pyörän ostamista.
        ja naisille tiedoks jos et satu olemaan auton asentaja, mopoa ei tarvitse korjata itse vaan sen voi viedä huoltoon niinku autonkin. ei kaikki miehetkään sitä itse korjaa, jos siihen jotain tarvii tehdä. onneks ne on sen verran yksinkertaisia vehkeitä ettei ne edes paljon vaadi. siellä se munki mopo seiso tallissa kaikki talvet ja keväällä käynnistin nappulasta ja that´s it. kerran vaihdatin ketjut ja kerran piti ostaa uusi akku. niistä ketjuist mulle sano kaveri et kattelepa pitäiskö vaihtaa ja akun vaihtamisen tietää siitä kun ei lataaminen auta ja pyörä ei vain yksinkertaisesti käynnisty.
        eikä tarvi edes ladata. osta uusi.
        huollot maksaa, mut musta ei liikaa, ja mukavuudesta ja harrastuksesta voikin maksaa.
        rohkeasti vaan.

Olen minä sitäkin ajatellut...huoltamista nimittäin...että miten siitä selviydyn kun olen tuolla tien päällä ja jos jotain sattuu. Sanojesi mukaan ja tarkemmin sanojasi punniten...eihän se ole sen kummempaa kuin autonkaan huolto... vie pojille huoltoon vaan ja siitä se matka taas jatkuu...on se hyvä että pojat ovat olemassa =)

• Raider

Tervetuloa motoristien joukkoon. Suosittelen käymään vilkaisemassa tätä linkkiä http://www.motopassi.fi/index.php koulutus on suunnattu nimen omaan sinunlaisille motoristin aluille. Koskaan ei ole liian myöhäistä aloittaa mp-harrastusta, tarvitaan vain oikeanlainen asenne ja koulutusta.

• motoristi

...on olemassa tuon autokoulujen motopässin lisäksi, monet seurat tai merkkikerhot tarjoavat sopuhintaan. pistän linkin kun ehdin.

• ohi on

Kyllä pitää jäykkälihaiset ja kankeat saada pois liikennettä vaarantamasta.

Kevyenliikenteen väylille roollaattorijengiin vain, sileellä on hurumummoille oivat reitit.

• Mace

Samanlainen tilanne on mulla. Tuli juuri 50v. täyteen ja nyt pitää löytää pitkästä aikaa taas pyörä alle (mammakin on antanut suostumuksen).Vastausta siihen minkälaisen pyörän tarvit en pysty antamaan.Tämän palstan asiantuntijat pystyvät siihen varmasti paremmin.Sanonpa vaan, että tee se nyt!Ensi vuonna tilanne voi olla toinen. Niin minä aion tehdä.

• Aikuinen nainen

Mukava kun aina vaan tulee lisää meitä aikuisia. Muistathan sitten hankkia sellaisen kulkuvälineen, missä mammakin voi sitten seurata sinua mukana. Sitä ei tiedä vaikka seuraavana kesänä tekin sitten ajelette jo peräkanaa tuolla kuumalla baanalla :-) Turvallista moottoripyöräkesää teille...

• Nainen

Nyt vaan peruskursille tai joku kokenut motoristi opettajaksi ja hiekkamontulle harjoittelemaan. Virago 535 on ihan passeli peli naisen alle. Itse ainakin tykkäsin näin ensimmäisenä pyöränä. Nyt kun ajokokemusta on tullut, niin isompaa tekee kovasti mieli.

• Aikuinen nainen

Kiitosta...kyllä tässä ollaan jo tulossa pitkällä. Kovasti olens uunnitellut jo vaikka mitä :)

• Gs 500
        Aikuinen nainen kirjoitti:

Kiitosta...kyllä tässä ollaan jo tulossa pitkällä. Kovasti olens uunnitellut jo vaikka mitä :)

Aloitan itsekin Suzukilla uudestaan entisen harrastukseni. Tervetuloa joukkoon.

• Aikuinen nainen
        Gs 500 kirjoitti:

Aloitan itsekin Suzukilla uudestaan entisen harrastukseni. Tervetuloa joukkoon.

Tietysti kerron...tällä palstalla...heti kun jotakin tapahtuu :)
        Onnea vaan vanhalle, uudelleen käyttöön otetulle hyvälle harrastuksellesi...hymyillään jos tavataan :)

• VS1400

Ikä ei todellakaan ole este. Vaimoni aloitti samaisessa 47v:n iässä, ei lopeta ihan vähällä!
      Hänellä on käytössä Yamaha Virago 535 joka on riittävä pyörä sekä kaupunki-että maantie ajoon. Sen lisäksi hyvin helppo käsitellä ja hallita. Tosin emäntä mielii nyt Harleyn 838 Sportsteria..
      Pyörän valinnassa varmaankin ystäväsi voi auttaa ja opastaa. Paljon liikenteessä kulkeneena liikennesilmäsi auttaa sopeutumaan hyvin myös pyörällä ajoon, älä huoli. Alkuhermoilusta pääsee äkkiä harjoittelemalla ja jos ystäväpiiriisi kuuluu pyöräilijöitä niin pienellä porukalla ajaminen antaa lisää itseluottamusta. Ovathan ystäväsi silloin lähellä jos apua tarvii. Rohkeutta ja turvallisia kilometrejä. P.S. Nainen pyrän seläss on aina miellyttävä näky =;o)

• Aikuinen nainen

Voi teitä...olette kaikki tosi ihania ihmisiä. Olen varmaan tämän kevään onnellisin motoristi ihan teidän kaikkien ansiosta. Tässä sen näkee miten ystävällisiä ja auttavaisia motoristit ovat toisilleen...ja en epäile yhtään etteikö myös kaikille muille tiellä liikkujille.
        Toivottavasti tavataan jo ensi kesänä jossakin tien päällä...tai viimeistään Kontiorallissa Sallassa. Toivotan teille kaikille...kaikkea hyvää...ja mukavia kevätpäiviä.

• Aikuinen nainen

Te olette antaneet minulle paljon hyviä neuvoja ja ennenkaikkea parantaneet minun itsetuntoani tässä prätkän hankinta asiassa, niin että nostan olematonta hattuani teille jokaiselle uudelle ystävälleni ja kaikille yhtaikaa. Hyvää moottoripyöräkesää sinulle ja vaimollesikin ja moikataan kun tullaan vastaan!!

• VS1400

Te olette antaneet minulle paljon hyviä neuvoja ja ennenkaikkea parantaneet minun itsetuntoani tässä prätkän hankinta asiassa, niin että nostan olematonta hattuani teille jokaiselle uudelle ystävälleni ja kaikille yhtaikaa. Hyvää moottoripyöräkesää sinulle ja vaimollesikin ja moikataan kun tullaan vastaan!!

Toivottavasti saat toteutettua haaveesi. Ihmiset unelmoivat huomattavasti hullummistakin asioista =;o)
        Itse asustelen Malesiassa jossa pyöräkelejä piisaa 12kk/vuosi. Tosin enimmaäkseen työkeikoilla muualla....mutta vaimo ajaa omaani siinä kuin myös omaansa. Turvallisia kilometrejä tulevana kesänä. Jos Suomessa satun kesän aikana ajamaan vanhalla prätkälläni, moikkaan kaikkia.

• Aikuinen nainen
        VS1400 kirjoitti:

Toivottavasti saat toteutettua haaveesi. Ihmiset unelmoivat huomattavasti hullummistakin asioista =;o)
        Itse asustelen Malesiassa jossa pyöräkelejä piisaa 12kk/vuosi. Tosin enimmaäkseen työkeikoilla muualla....mutta vaimo ajaa omaani siinä kuin myös omaansa. Turvallisia kilometrejä tulevana kesänä. Jos Suomessa satun kesän aikana ajamaan vanhalla prätkälläni, moikkaan kaikkia.

No jo olette kauaksi muuttaneet :-)
        Miten se on sitten kun te nyt saatte siellä harrastaa tätä pyöräilyä ympäri vuoden, eikös siihen kyllästy ? :o)
        Minusta tuntuu että se vuoden kohokohta on täällä useammalla se toukokuun ensimmäinen, jolloin pyörät otetaan taas käyttöön talven jälkeen. Olen päässyt siihen käsitykseen, että tämä on motoristien parhain päivä vuodesta :-) Miten se on siellä Malesiassa, onko tälläistä päivää teillä siellä sitten ollenkaan, kun läpi vuoden saatte pöryytellä? Onko siellä moottoripyörät kuinka yleisiä ja tuleeko vuodessa ajeltua kuinka paljon noin suunnilleen? Oletteko koskaan harkinneetkaan ajella prätkällä suomeen saakka sieltä?
        Kauheen paljon terveisiä suomesta teille molemmille sinne ja ajelkaa varovasti :-)

• VS1400

No jo olette kauaksi muuttaneet :-)
        Miten se on sitten kun te nyt saatte siellä harrastaa tätä pyöräilyä ympäri vuoden, eikös siihen kyllästy ? :o)
        Minusta tuntuu että se vuoden kohokohta on täällä useammalla se toukokuun ensimmäinen, jolloin pyörät otetaan taas käyttöön talven jälkeen. Olen päässyt siihen käsitykseen, että tämä on motoristien parhain päivä vuodesta :-) Miten se on siellä Malesiassa, onko tälläistä päivää teillä siellä sitten ollenkaan, kun läpi vuoden saatte pöryytellä? Onko siellä moottoripyörät kuinka yleisiä ja tuleeko vuodessa ajeltua kuinka paljon noin suunnilleen? Oletteko koskaan harkinneetkaan ajella prätkällä suomeen saakka sieltä?
        Kauheen paljon terveisiä suomesta teille molemmille sinne ja ajelkaa varovasti :-)

Itse asiassa olen mennyt naimisiin malesian-kiinalaisen kanssa, siksi muutin sinne.
        Mutta, ei siihen motoiluun koskaan kyllästy =:o)Nykyään kotona käynnitkin koitan tähdätä sellaiseen ajankohtaan jolloin paikallisten motoristien kanssa on jokin suurempi ajotapahtuma. Kotiinpaluu on joka kerta 1.5. fiiliksillä. Enimmäkseen matkat suuntautuu Thaimaan puolelle. Tosin vaimo muutaman muun motoristin kanssa aikovat järjestää omia retkiä lähinnä turisteille...vasta suunnitteluasteella kylläkin. Pyörät, kaikenlaiset- ja malliset, ovat yleisiä. Classicit ja customit olivat inn pari viimeistä vuotta, nyt osa siirtyy katupyöriin joista itse en juuri perusta. Kilometrejä kertyy hyvin äkkiä suht paljonkin. Päivittäinen liikkuminen tapahtuu lähes aina prätkän selässä =:o) Ja mikäs siinä, vaimo ajaa omallaan, eipä tarvitse houkutella tien päälle.
        Ihan vähällä en/emme lähtisi koko matkaa ajamaan Suomeen. Väliin mahtuu sen verran sekalaista seurakuntaa ettei juuri houkuta. Aikaakin pitäisi varata todella reippaasti.. Mutta, huhtikuussa pidän pienen loman ja silloin mennään Phuketille, jälleen kerran, mutta odotan sitä jo malttamattomana. Kiitos terveisistä ja oikein hyvää jatkoa itsellesikin.

• Mies40+

En ole lukenut noita muita kommentteja mutta omalta osaltani kannan korteni kekoon :).

Älä vetoa harrastustasi ikään tai sukupuoleen.
      Me ollaan kaikki omia yksilöitä niin liikenteessä kuin muutenkin.Minä olen 47-vuotias mies ja poikani pöläyttämänä hankittiin 440 custom kolme vuotta sitten näin maaliskuun alussa.
      Löydettiin täältä netistä sellainen joka osui silmään ja mailaus alkoi myyjän kanssa.Pyörä haettiin kun oli lumi vielä maassa ja lumisateessa vedettiin pois peräkärrystä.
      Minäkään en ollut pahemmin ajanut nuoruudessa motskarilla muuta kuin joitakin kilometrejä ja se oli kaikki uutta ja yllättävää.No siinä heti aloitettiin opiskelu ja ykkösellä ajaen lumista sivutietä tasapainon hallintaan.Kun lumi suli niin harjoittelua jatkettiin samalla jo kuraantuneella tiellä ja vain tasapainon hallintaa.

Kesän tullen lähdin maantielle ja hyvinhän se onnistui vaikka eka kilometrit vähän jännittikin.No pikku matkoja tehden jotenkin tuntui jo käsissä että vois tehdä pitempääkin matkaa.
      Toisena kesänä tuli kokeiltua jo rajoja ja 17 tuntia pyörän päällä tuntui jo vähän työläältä vaikka joka tunnin välein persausta ...sorry :)..lepuuttelinkin.
      Viime kesänä opettelin jo kallistusväistöä vai miksiköhän ne ammattilaiset sitä kutsuu.Kuitenkin niin että mutkaan tullessa käännettiinkin mutkasta ulospäin ja pyörä kallistui toiseen eli tien suuntaan.

Vaikka en koskaan opi täysin pyörän hallintaa niin yhtenä harrastuksena se tulee olemaan pitkän aikaa.
      Minä pitäisin erittäin tärkeänä ennakoivaa ajotapaa.Autot vaan tahtoo joskus unohtaa tai eivät huomaa miten nopeasti sieltä kulkupeli tulee.Olenkin maantiellä ajaessa käyttänyt oman kaistan keskiosaa että autoilijoitten huomiointi olisi varmempaa.Sitä en suosittele että pitäis pitkiä valoja liikenteessä.Se vain herättää epäsopua autoilijoitten ja motareitten välillä.
      Ja ainakin alkuun....muista... kun rekka tulee vastaan että ilmavirta on ihmeen kova tasapainon suhteen.

Toivotan turvallisia ja mieleenpainuvia kilometrejä joita sitten joskus kiikkustuolissa muistelet :).

• Aikuinen nainen

Kiitos tuosta kertomuksesta josta sain paljon iloa jo lukiessani sitä ja monta hyvää neuvoa ja vinkkiä. Kerroit sen niin elävästi, että olin jo itsekin ajatuksissani lumisella tiellä harjoittelemassa prätkän hallintaa. Tästä tämä on alkanut hahmottumaan ja olen varma että näillä eväillä, mitä te olette minulle kaikki täällä antaneet, lähden tien päälle keväällä. Toivon oikein mukavia ajohetkiä sinulle ja pojallesikin ja moikataan kun vastaan tullaan :-)

• Misu 36v.

Harjoittele paljon sitten jossain parkkiksella tai rauhallisella tiellä.
      Minulla menossa 3:s pyörä ja aloitin 16v. piikistä.
      Onnex oli sellanen maikka (itse vanha motoristi), että pisti endurolla tekemään monta tuntia lähinnä sirkus temppuja parkkiksella, ennen kuin mentiin edes yl.tielle. Itku meinas tulla monta kertaa, mutta maikka pysyi lujana, että "Tielle et mene, enneku fillari on täysin räpylässä" ja olen KIITTÄNYT mielessäni kyseistä ukkoa satoja kertoja! Eikä muutenkaan vuonna -84 näkynyt hirveästi muijia fillarin stongassa (nyt niitä on pilvin pimein) Hullunahan minua pidettiin ja valoissa jengi töllisteli, et "Kato hei, tota ajaa muija"
      Ei tod.ole helppoa, kun joka jäsen tekee eri asiaa, vielä pitäisi huomata liikenteessä kaikki tollot autoilijat, tien pinta, tuulet ym. ym...
      Mutta kun pyörän käsittely ei enää tuota ongelmaa ja "ajo silmä" kehittyy, eihän parempaa asiaa ole (housut jalassa) kun moottoripyöräily!!! =)
      Mullakin mutsi (60v) on jo ostanu itelleen prätkätakin ja kypärää haikailee (meinaa mun kyytiin kesällä, josta kyllä kieltäydyin kohteliaasti) joten tiedä, vaikka sillekin "muorille" on kohta joku kesä-mopo hommattava...
      Tsemppiä Sulle tosi paljon ja eikun "harjottelu"
      hommiin sit kun mopo on pihalla.

• MadRider

Itse vasta 17v. ja kevarilla yksi kesä takana,mutta muutaman neuvon osaan silti antaa, lehtiä ja teoriaa on tullut opiskeltua ihan mielenkiinnosta.

Yleisesti kaikille aloitteleville motoristeille, jotka valitsevat ensimmäistä pyöräänsä: Älkää kiivetkö perse edellä puuhun pyörä valinnassa, älkää yrittäkö oppia asioita kantapään kautta. Toisin sanoen, ostakaa tarpeeksi pieni pyörä jolla reenaatte ja sitten vasta kun muutaman kilometrin olette saaneet taakse, vaihdatte pikkuhiljaa isompaan. Muutama tuttu on ostanut ensimmäisenä 1000cc katupyörän ja eihän siitä mitään ole tullut. muistaakseni naapurin äijä oli jotain reilun 30v. kun osti sellasen vm. -90 - -95 1000cc honda CBR:n. Ajamisesta ei suoraan sanoen tullut lasta eikä paskaa, kun aiempaa kokemusta ei ollut kuin polkupyörällä. En halua millään tavalla uhkailla, mutta se on ihan itsellesi riski, jos haukkaat liian suuren palan kerralla. Ei ole mikään häpeä ostaa vaikkapa 250 pyörä aluksi. Tuon naapurin äijäkin oppi, valitettavasti kantapään kautta.

Ja ne moottoripyöräkurssit ovat todella hyödyllisiä, kannattaa harkita aivan vakavissaan. Vähintään muutama harjoitus tunti kokeneen motoristin tai ajo-opettajan seurassa ovat välttämättönmiä.

• Aikuinen nainen

Sinulla hyvä puoli siinä, kun aloitit jo niin nuorena. Minulla ei ollut harjoitteluun silloin nuorena mahdollisuutta, jos ei ota huomioon sitä kun yhdeksän vuotta vanhempi hurjapäinen veljeni pakotti minut prätkänsä kyydille kymmenvuotiaana. Hän ajoi tuhatta ja sataa huonokuntoista ja sohjoista tietä kymmenen kilometriä ennenkuin pysähtyi. Tämä rangaistukseksi siitä kun olin mennyt luvatta kylään. Siitä saakka viime kesään asti olen pelännyt moottoripyöriä, ja varsinkin niiden kuskeja :-) Nyt on asia toisin...pikkasen silti kaduttaa, kun tielleni ei aikaisemmin sattunut tuollaista rauhallista ja oikein suhtautuvaa ihmistä, joka sitten osasi työstää pois minusta tuon kauhean pelon moottoripyöriä/pyörämiehiä kohtaan. Nyt olen tällä hetkellä jo niin unohtanut sen pelon, että tästä minun on helppo keväällä alkaa. Kiitos myös teidän kaikkien jotka olette minua kannustaneet tällä palstalla.

• Aikuinen nainen
        MadRider kirjoitti:

Itse vasta 17v. ja kevarilla yksi kesä takana,mutta muutaman neuvon osaan silti antaa, lehtiä ja teoriaa on tullut opiskeltua ihan mielenkiinnosta.

Yleisesti kaikille aloitteleville motoristeille, jotka valitsevat ensimmäistä pyöräänsä: Älkää kiivetkö perse edellä puuhun pyörä valinnassa, älkää yrittäkö oppia asioita kantapään kautta. Toisin sanoen, ostakaa tarpeeksi pieni pyörä jolla reenaatte ja sitten vasta kun muutaman kilometrin olette saaneet taakse, vaihdatte pikkuhiljaa isompaan. Muutama tuttu on ostanut ensimmäisenä 1000cc katupyörän ja eihän siitä mitään ole tullut. muistaakseni naapurin äijä oli jotain reilun 30v. kun osti sellasen vm. -90 - -95 1000cc honda CBR:n. Ajamisesta ei suoraan sanoen tullut lasta eikä paskaa, kun aiempaa kokemusta ei ollut kuin polkupyörällä. En halua millään tavalla uhkailla, mutta se on ihan itsellesi riski, jos haukkaat liian suuren palan kerralla. Ei ole mikään häpeä ostaa vaikkapa 250 pyörä aluksi. Tuon naapurin äijäkin oppi, valitettavasti kantapään kautta.

Ja ne moottoripyöräkurssit ovat todella hyödyllisiä, kannattaa harkita aivan vakavissaan. Vähintään muutama harjoitus tunti kokeneen motoristin tai ajo-opettajan seurassa ovat välttämättönmiä.

Joo, olen samaa mieltä kanssasi tuosta pyörän koosta. Minulla alkoi punttien nostelu tässä pari viikkoa sitten sen jälkeen kun kokeilin kaverini pyörää "pidellä" pystyssä näillä hennoilla käsivoimillani. Ihan pakko oli ottaa puntit esille ja alkaa keräämään hieman voimia ranteisiin kesää varten. Kiitos sinulle myös hyvistä vinkeistä ja neuvoista.

• 46v nainen

Nähdään kesällä tien päällä, sillä minäkin aion toteuttaa haaveeni moottoripyörästä :)

• Aikuinen nainen

Joo, näiltä näkymiltä varmasti näemme. Viime kesänä jo huomasin muuten sen miten helppoa on tutustua toisiimme tuolla tien päällä ja ihan missä vaan satumme törmäämään.Kaikki ovat entuudestaan jo "tuttuja" keskenään, vaikkei oltaisi koskaan ennen tavattukaan. Tuo tuollainen ystävllisyys ja tuttavuus tuo turvallisuutta liikkuessamme tuolla tien päällä. Kyllä monella autoilijalla olisi vielä paljon oppimista liikenteessä käyttäytymisestä. Oikein hyvää moottoripyöräkesää sinulle, toivottavasti kesästä tulee lämmin :-)

• heili

Joo, näiltä näkymiltä varmasti näemme. Viime kesänä jo huomasin muuten sen miten helppoa on tutustua toisiimme tuolla tien päällä ja ihan missä vaan satumme törmäämään.Kaikki ovat entuudestaan jo "tuttuja" keskenään, vaikkei oltaisi koskaan ennen tavattukaan. Tuo tuollainen ystävllisyys ja tuttavuus tuo turvallisuutta liikkuessamme tuolla tien päällä. Kyllä monella autoilijalla olisi vielä paljon oppimista liikenteessä käyttäytymisestä. Oikein hyvää moottoripyöräkesää sinulle, toivottavasti kesästä tulee lämmin :-)

Toivottaa teille 47-vuotias nainen joka aloitti pyöräilyn pari kesää sitten.Aivan ummikkona.Enää en harrastustani pois antaisi...Sillä tämä on ihanaa..

• Aikuinen nainen
        heili kirjoitti:

Toivottaa teille 47-vuotias nainen joka aloitti pyöräilyn pari kesää sitten.Aivan ummikkona.Enää en harrastustani pois antaisi...Sillä tämä on ihanaa..

Vaikuttaa todella, että naiset ovat tehneet läpimurron tällä vuosituhannella tämän harrastuksen parissa. Tuntuu ihan hyvältä, että itsekin olen siinä nyt aika tukevasti mukana.
        Lämmintä kesää ja turvallisia ejohetkiä sinulle myös sinne, missä nyt oletkin.

• Mimmi43v

Luin suurella mielenkiinnolla viestiketjun ja olisi mukava tietää, miten homma on edistynyt.
      En ole itsekään ajanut aikaisemmin moottoripyörällä (enkä edes mopolla). 'Pärinäsussuna' olen kyydissä matkustanut. KUNNES... viime viikolla otin ensimmäiset ajotunnit autokoulussa. Aluksi pelotti hirveästi, mutta hyvinhän se meni. Ja ainakin pari tuntia aion vielä ottaa...

• Aikuinen nainen

Moikka vaan ja tässä hieman kuulumisia.
        Moottoripyöräkausi on alkanut ja ilmoja sille on jo piisannut vaikka kuinka.
        Istun edelleenkin kaverini selän takana ja nautin ohikiitävistä maisemista. Harjoitellut olen jo ajamista kovasti mutta en ole vielä ostanut itselleni omaa pyörää. Katselen mielenkiinnolla kaikennäköisiä ja kokoisia mutta se on kauhean vaikeaa niistä valita se oikea.
        Jatkan toistaiseksi ainakin istumista kaverini kyydillä kunnes joku sellainen hetki koittaa ettei enää voi olla ilman omaa pyörää. Kumma kyllä, minulla ei ole sellasita kauheeta kuumettaa nyt taas hankkiakkaan ihan omaa kun osaan ainakin vielä nauttia selän takanakin istumisesta. Jotkut ovat minua jopa valistaneet että kun laitan oman niin sen jälkeen et halua koskaan kyydillä enää istuakkaan, jotenka :-)

• Mimmi43v

Moikka vaan ja tässä hieman kuulumisia.
        Moottoripyöräkausi on alkanut ja ilmoja sille on jo piisannut vaikka kuinka.
        Istun edelleenkin kaverini selän takana ja nautin ohikiitävistä maisemista. Harjoitellut olen jo ajamista kovasti mutta en ole vielä ostanut itselleni omaa pyörää. Katselen mielenkiinnolla kaikennäköisiä ja kokoisia mutta se on kauhean vaikeaa niistä valita se oikea.
        Jatkan toistaiseksi ainakin istumista kaverini kyydillä kunnes joku sellainen hetki koittaa ettei enää voi olla ilman omaa pyörää. Kumma kyllä, minulla ei ole sellasita kauheeta kuumettaa nyt taas hankkiakkaan ihan omaa kun osaan ainakin vielä nauttia selän takanakin istumisesta. Jotkut ovat minua jopa valistaneet että kun laitan oman niin sen jälkeen et halua koskaan kyydillä enää istuakkaan, jotenka :-)

Mun kuume nousi niin pahaksi, että oma pyörä oli hankittava. Pyörä on Kawasaki EN500 ja ollut mulla nyt muutaman päivän. Parina iltana olen käynyt harjoittelemassa ajamista (autokoulutuntien jälkeen). Saa nähdä, vieläkö tulee lähdettyä kavereiden Harrikoiden kyytiin ollenkaan... Vaikka onhan se HD jotain ihan muuta ;)

• Aikuinen nainen
        Mimmi43v kirjoitti:

Mun kuume nousi niin pahaksi, että oma pyörä oli hankittava. Pyörä on Kawasaki EN500 ja ollut mulla nyt muutaman päivän. Parina iltana olen käynyt harjoittelemassa ajamista (autokoulutuntien jälkeen). Saa nähdä, vieläkö tulee lähdettyä kavereiden Harrikoiden kyytiin ollenkaan... Vaikka onhan se HD jotain ihan muuta ;)

...että itse täytyisi olla sarvista pitelemässä, silloin se vasta tuntuu tosi mahtavalta. Mutta jos tulle eteen terveydellisiä vastuksia, niinkuin minulla tuli, niin kyydilläkin istun ennen kuin jään kotia :-)
        Olen iloinen sinun puolestasi ja toivon että matkanteko sujuu ongelmitta...niin ja hauskaa kesää :-) Kirjoittele kuulumisia tänne kun aikaa jää...

• Mimmi43v

...että itse täytyisi olla sarvista pitelemässä, silloin se vasta tuntuu tosi mahtavalta. Mutta jos tulle eteen terveydellisiä vastuksia, niinkuin minulla tuli, niin kyydilläkin istun ennen kuin jään kotia :-)
        Olen iloinen sinun puolestasi ja toivon että matkanteko sujuu ongelmitta...niin ja hauskaa kesää :-) Kirjoittele kuulumisia tänne kun aikaa jää...

Nyt on mopo ollut tasan kuukauden. Hirveästi ei ole vielä kilometrejä tullut sateen ja sairastelun vuoksi. Onneksi loma alkaa kohta puolin ja silloin on aikaakin enemmän. Eilisillan ajelulla näin 3 hirveä ja vielä jäniksen kotikadulla :)

• Aikuinen nainen
        Mimmi43v kirjoitti:

Nyt on mopo ollut tasan kuukauden. Hirveästi ei ole vielä kilometrejä tullut sateen ja sairastelun vuoksi. Onneksi loma alkaa kohta puolin ja silloin on aikaakin enemmän. Eilisillan ajelulla näin 3 hirveä ja vielä jäniksen kotikadulla :)

Minulla on nyt myös tauko kaikessa joka koskee vauhtia. Sairauden vuoksi minunkins uunnitelmani ovat kariutuneet.
        Muista sitten lomallakin varoa niitä hirviä ja jäniksi sielä liikenteessä.
        Oikein mukavaa kesää sinulle !

• Mimmi43v

Minulla on nyt myös tauko kaikessa joka koskee vauhtia. Sairauden vuoksi minunkins uunnitelmani ovat kariutuneet.
        Muista sitten lomallakin varoa niitä hirviä ja jäniksi sielä liikenteessä.
        Oikein mukavaa kesää sinulle !

Kaupungissa asun (lähellä metsää järven rannalla) ja jäniksiä on pihapiirissä yllin kyllin. Hirvet näin eilen Asikkalassa pellolla. Alueella oli kyllä hirvivaroitus ja siksi (tai myös sen vuoksi) ajelin tosi varovaisesti.
        Mukavaa kesää myös sinulle!

• Aikuinen nainen
        Mimmi43v kirjoitti:

Kaupungissa asun (lähellä metsää järven rannalla) ja jäniksiä on pihapiirissä yllin kyllin. Hirvet näin eilen Asikkalassa pellolla. Alueella oli kyllä hirvivaroitus ja siksi (tai myös sen vuoksi) ajelin tosi varovaisesti.
        Mukavaa kesää myös sinulle!

No niin, sitä ollaan syksyyn tultu ja motskarikesä oli ihan hyvä olosuhteisiin nähden katsoen. Kyydillä istuin koko kesän ja täytyy sanoa että olen siitä nauttinut täysin sieluin.
        Monissa ajoissa tuli käytyä.Juhannuksesta aloitimme Levillä Yöttömän Yön ajoista ja päätimme Saariselän Jänkhällä Jytisee ajoihin. Ensi kesän Yöttömän Yön ajot ovat varma paikka minne mennään uudelleen taas, oli siellä meillä niin hauska tunnelma ja sapuskat olivat hyviä ja sitä riitti kaikille ja sen kanssa ei nirsoiltu. Henkilökunta oli meiningissä mukana ja ohjelma oli korkeatasoista. Tuollaiseen tapaamiseen mennään varmasti takaisin. Miten sinulla/teillä moottoripyöräkesä on mennyt?

• Mimmi43v

No niin, sitä ollaan syksyyn tultu ja motskarikesä oli ihan hyvä olosuhteisiin nähden katsoen. Kyydillä istuin koko kesän ja täytyy sanoa että olen siitä nauttinut täysin sieluin.
        Monissa ajoissa tuli käytyä.Juhannuksesta aloitimme Levillä Yöttömän Yön ajoista ja päätimme Saariselän Jänkhällä Jytisee ajoihin. Ensi kesän Yöttömän Yön ajot ovat varma paikka minne mennään uudelleen taas, oli siellä meillä niin hauska tunnelma ja sapuskat olivat hyviä ja sitä riitti kaikille ja sen kanssa ei nirsoiltu. Henkilökunta oli meiningissä mukana ja ohjelma oli korkeatasoista. Tuollaiseen tapaamiseen mennään varmasti takaisin. Miten sinulla/teillä moottoripyöräkesä on mennyt?

Kesä on mennyt ihan liian nopeasti. Tarkoitus on ajella niin pitkään, kun vaan jonkinlaista keliä riittää. Nyt alkumetrien jälkeen ajamisesta jo osaa nauttia :) ja olen tavannut kahvipaikoilla mukavia motoristeja. Vaan eipä ole enää paljoa pyöriä liikkeellä. Muutaman sentään näkee päivittäin. Pidempiä reissuja en ole tehnyt. Pisin päiväreissu on ollut n. 300 km. Yleensä töiden jälkeen olen ajellut illalla n. 100 km:n lenkin. Ehkäpä ensi kesänä uskaltaudun jo jollekin pidemmälle reissulle kavereiden kanssa...

• Nimetön
        Mimmi43v kirjoitti:

Kesä on mennyt ihan liian nopeasti. Tarkoitus on ajella niin pitkään, kun vaan jonkinlaista keliä riittää. Nyt alkumetrien jälkeen ajamisesta jo osaa nauttia :) ja olen tavannut kahvipaikoilla mukavia motoristeja. Vaan eipä ole enää paljoa pyöriä liikkeellä. Muutaman sentään näkee päivittäin. Pidempiä reissuja en ole tehnyt. Pisin päiväreissu on ollut n. 300 km. Yleensä töiden jälkeen olen ajellut illalla n. 100 km:n lenkin. Ehkäpä ensi kesänä uskaltaudun jo jollekin pidemmälle reissulle kavereiden kanssa...

No niin, taas olemme sillä paremmalla puolen vuotta...niinkuin sitä on tapana sanoa.
        Aurinko paistaa ja lämmittääkin jo jonkin verran. Kohta baana on sula ja motskarit otetaan esille :) eikö kuulostakin hyvälle? :)

• Mimmi44v
        Nimetön kirjoitti:

No niin, taas olemme sillä paremmalla puolen vuotta...niinkuin sitä on tapana sanoa.
        Aurinko paistaa ja lämmittääkin jo jonkin verran. Kohta baana on sula ja motskarit otetaan esille :) eikö kuulostakin hyvälle? :)

Tiet ovat sulia, mutta pöly ja hiekka lentää vielä aika tavalla. Ajelut alkaa parin viikon sisällä, hiphurraa!

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Voisin jopa maksaa että saisin nähdä sut mies

Miten helvetissä joku voi olla tollanen kotihiiri. Edes mä en ole noin paha ku sä! Miten sua voi ikinä edes nähdä ?
      Ikävä
      86
      1789
    2. Tumman vihreä mercedes

Mikä se on tuo kylää ympäri ajava vihreä mercedes, takakontti tärisee kuin hullu ja välillä kylän juoppojakin kuskailee,
      Hyrynsalmi
      17
      1121
    3. Käyttäkää kumia kajaanilaisten naisten kanssa

Elkää ottako riskiä ilman kumia kun saattaa käydä niin että sinusta tuleekin isä lapselle ja elättäjä molemmille.
      Kajaani
      98
      1106
    4. Miksi tällainen pelottaa ja aiheuttaa joillakin ärtymystä?

"Sitoudun ystävien ja kollegoiden kanssa puuttumaan seksistisiin vitseihin ja vähättelyyn. Sanon ääneen, kun jokin ei ol
      Maailman menoa
      79
      972
    5. Uskaltaako tässä luottaa siihen että

Ehkä rakastetaan toisiamme?
      Ikävä
      92
      846
    6. Jymyuutinen: Suomen talous kasvaa hurjaa vauhtia

https://www.iltalehti.fi/talous/a/11fba8a8-a7fb-44f4-a58b-f129f6d5bdf5 Akavan pääekonomistin mukaan Suomen kokonaistuot
      Maailman menoa
      151
      828
    7. Tunnusmerkkejä Kaivatulle

Jotain mistä toinen tunnistaa. Täällä vaalea nainen kaipaa miestä jolla vaaleat hiukset ja asuu maalla. Pelataanko kortt
      Ikävä
      51
      764
    8. Pakkomielle

Tahdon pyytää anteeksi, että olen kaivannut sinua kaikki nämä vuodet ja olet ollut minulle pakkomielle. Nyt on aika pääs
      Ikävä
      54
      751
    9. Rakastan sinua

Päivä päivältä enemmän 🥰 Miehelle.
      Ikävä
      53
      684
    10. Oletko nainen enää täällä?

En ole tunnistanut kirjoituksiasi hetkeen. Ainoastaan yhdessä neutraalissa ketjussa, missä ei ollut kyse tunteista. Hyv
      Ikävä
      52
      681
    Aihe