Hei!
Osaisikohan joku kertoa, kuinka kauan palkkaansa saa odotella palkkaturvan kautta?
Palautin hakemuksen työkkäriin vähän yli viikko sitten - missä vaiheessa asia on nyt, vai onko mitään vielä tapahtunut??
Meneekö siis kuukausi, kaksi..?
Kiitos.
Palkkaturva
13
1256
Vastaukset
- lakinainen
Palkkaturvana voidaan maksaa työsuhteesta johtuvia saatavia työnantajan ollessa maksukyvytön. Maksettavien saatavien enimmäismäärä on 15 200 euroa samalle työnantajalle tehdyn työn perusteella.
Palkkaturvaa voidaan maksaa vain työsuhteisille henkilöille. Saatavaa on haettava kolmen kuukauden kuluessa sen erääntymisestä. Saatavan tulee olla selvä ja riidaton, ja työnantaja pitää voida todeta maksukyvyttömäksi.
Palkkaturvan hakijana voi olla työntekijä tai työntekijäjärjestö, jolle työntekijä on siirtänyt saatavansa perittäväksi. Työnantajan konkurssitapauksessa hakijana voi olla myös konkurssipesä.
Palkkaturvaa haetaan lomakkeella, joita saa mm. työkkäristä.
Hakemus lähetetään tiedoksi työnantajalle tai työnantajan konkurssipesälle ja annetaan tilaisuus lausunnon antamiseen hakemuksesta ennen päätöksen tekoa. Hakemusten käsittelyaika Uudellamaalla on keskimäärin neljä kuukautta. - hmm....
Itselläni meni odottelussa pari vuotta sitten pääkaupunkiseudulla aika tarkkaan 3kk.
Toivotaan tietysti nopeampaa sinulle, vaikka epätodennäköistä silti lienee?- Odotteleva
Itse asun Itä-Suomessa, toivottavasti vaikuttaa asiaan..
- Jebu
Mulla meni 4 viikkoa ( jos asia on pläkinselvä niin eiköhän ne tee maksupäätöksen melko nopeaa)
- maikki
meni puoli vuotta. tapauskohtanen, et sä täältä käsittelyaikaa saa tietää!
pituus riippuu monesta eri jutusta ja henkilöstä.- Odotteleva
No tää tapaus on sellainen, että työnantajalla on halua maksaa, muttei rahaa... ;) Kovin pahoillaan on.
- maikki
Odotteleva kirjoitti:
No tää tapaus on sellainen, että työnantajalla on halua maksaa, muttei rahaa... ;) Kovin pahoillaan on.
auta yhtään siihen kuinka nopeesti asia käsitellään onko työnantajalla halua maksaa tai ei. asia riippuu ihan muista asioista...
- ecu
maikki kirjoitti:
auta yhtään siihen kuinka nopeesti asia käsitellään onko työnantajalla halua maksaa tai ei. asia riippuu ihan muista asioista...
Itse odottelin n. kolme kuukautta ja sitten soitin palkkaturvahakemuksen perään. Vastaus oli aika mielenkiintoinen: "Joo, kyllä me ollaan tätä käsitelty, mutta tuo työnantaja on monta kertaa meille vakuutellut, että kyllä se nämä maksaa." Pinna paloi, ja sanoin tiukasti, että kys. työnantaja on vakuutellut asiaa kohta jo puoli vuotta, ensin minulle, sitten liiton toimitsijalle ja nyt siis teille. Asia ei siis näin etene yhtään mihinkään... Rahat tulivat tilille vajaan viikon kuluessa. Eli noita työnantajien sanomisia ei välttämättä kannata uskoa, eikä niiden pidä antaa enää tässä vaiheessa hidastaa asiaa. Tässäkin tapauksessa oltiin niin mielin kielin koko ajan, mutta saamatta olis rahat jääneet...
- lakinainen
ecu kirjoitti:
Itse odottelin n. kolme kuukautta ja sitten soitin palkkaturvahakemuksen perään. Vastaus oli aika mielenkiintoinen: "Joo, kyllä me ollaan tätä käsitelty, mutta tuo työnantaja on monta kertaa meille vakuutellut, että kyllä se nämä maksaa." Pinna paloi, ja sanoin tiukasti, että kys. työnantaja on vakuutellut asiaa kohta jo puoli vuotta, ensin minulle, sitten liiton toimitsijalle ja nyt siis teille. Asia ei siis näin etene yhtään mihinkään... Rahat tulivat tilille vajaan viikon kuluessa. Eli noita työnantajien sanomisia ei välttämättä kannata uskoa, eikä niiden pidä antaa enää tässä vaiheessa hidastaa asiaa. Tässäkin tapauksessa oltiin niin mielin kielin koko ajan, mutta saamatta olis rahat jääneet...
ei voi olla totta. En väitä että sinä valehtelet, mutta siinä tapauksessa joku muu kylläkin...
Palkkaturvahan maksaa juuri niitä saamattomia palkkoja joita työnantaja ei ole halunnut/pystynyt maksamaan. Sen jälkeen firma voidaan hakea konkurssiin maksamattomien palkkojen takia.
Käytäntö ei ole, että asiakkaan/työntekijän lukuun odotellaan maksetaanko vai ei. Palkkaturva maksaa ja perii ne sitten tavalla tai toisella työnantajalta. - maikki
ecu kirjoitti:
palkkaturva maksaa sulle palkan jotta työnantaja saadaan vastuuseen. Piste.
Heidän välisensä juttu sen jälkeen ja puikoot sitä vaikka vuosisadan jos rahkeissa varaa... - ecu
maikki kirjoitti:
palkkaturva maksaa sulle palkan jotta työnantaja saadaan vastuuseen. Piste.
Heidän välisensä juttu sen jälkeen ja puikoot sitä vaikka vuosisadan jos rahkeissa varaa...Uskomattomaltahan tuo kuulostaa, ja itsekin tuohon asti luulin, että palkkaturva ei todellakaan kysele työnantajan maksuhalukkuutta vaan hoitaa saamatta jääneet rahat perille. Näköjään jotkut ovat niin loistavia selittäjiä, että tuokin onnistuu? Olin todellakin aika tyrmistynyt kun minulle noin sanottiin.
- Odotteleva
Odotteleva kirjoitti:
tuolla aiemmalla tapauskohtaisuus-jutulla, että työnantaja ei pysty maksamaan palkkaani ja sen rehellisesti myöntää. Ei siis ole kyse siitä, että vakuuttelee sitten joskus maksavansa, kuukausien päästä (kun palkkaturvaa ei enää voi hakea). Tai, että yrittää luistaa maksamisesta. Itse hän minulle palkkaturvahakemuksen lähettikin.
En nyt tiedä käsitättekö pointtia.
- Odotteleva
Minulla meni palkan odotteluun nelisen viikkoa. Tapaus vaikuttaa siis hyvin paljon.
Kiitoksia kaikille vastanneille!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997780- 1075587
- 2754861
- 494793
- 753564
- 502828
- 602531
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222448Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412274