Naapurin vuoden vanha Passat ruuttas öljyt koneesta omaan pihaan. Tulossa iso remppa. Joku ilmanvaihtoputki moottorista kuulemma umpijäässä.
Onko moinen yleistä vai vain yksilövika? Ite ajelen Golffilla joten naapurin kokemus pistää varovaiseksi, turhaan?
Passat ja öljyt PIHALLE
19
10772
Vastaukset
- antti autoilija
Kertomasi juttu on aika yleinen tapaus,nimittäin pakkasella moottorista tuleva huohotinputki voi jäätyä jolloin kehittyy painetta ja öljyt saattaa lentää pihalle.Tämä on vielä yleisempää euroopasta haetuille autoille.Huohotin putki on kumia ja joissakin autoissa se on jätetty turhan pitkäksi joten sitä ehkä kannattaa lyhentää jos se roikkuu selvästi näkysällä moottorin alapuolella.jäätyy helpommin kun roikkuu liian alhaalla.toivottavasti oli jotain apua.
- Samu
Nykyvempeleissä ei yhdesäkään huohotinputki johda ulkoilmaan moottorin alle. Öljyhuurut johdetaan imukanavaan, poltetaan pytyissä ja putsataan muun tauhkan mukana katissa. Mutta siis tukkoon se huohotinputki voi mennä jos ajot lyhyitä ja öljyn sekaan kondensoituva vesi ei höyrysty ikinä kokonaan pois. Tällöin se kerääntyy jääksi viileässä paikassa olevaan huohotinputkeen ja sitten... kyllä lähtee...
Eli suunnittelumoka. Joissain autoissa ko. letkua jopa lämmitetään sähkövastuksella tämän ongelman poistamiseksi.
Omahoito ongelmaan on ajella talviaikaan välillä pitempiäkin lenkkejä. - Mustanvyönreiska
Samu kirjoitti:
Nykyvempeleissä ei yhdesäkään huohotinputki johda ulkoilmaan moottorin alle. Öljyhuurut johdetaan imukanavaan, poltetaan pytyissä ja putsataan muun tauhkan mukana katissa. Mutta siis tukkoon se huohotinputki voi mennä jos ajot lyhyitä ja öljyn sekaan kondensoituva vesi ei höyrysty ikinä kokonaan pois. Tällöin se kerääntyy jääksi viileässä paikassa olevaan huohotinputkeen ja sitten... kyllä lähtee...
Eli suunnittelumoka. Joissain autoissa ko. letkua jopa lämmitetään sähkövastuksella tämän ongelman poistamiseksi.
Omahoito ongelmaan on ajella talviaikaan välillä pitempiäkin lenkkejä.Ei millään pahalla Samu, mutta nimenomaan nykyvempeleissä ei ohjata kampikammion tuuletusta imusarjaan juuri katalysaattorin takia-olis entinen välittömästi!
Katsoppas sinne auton alle, siellä se avonainen letkunpää roikkuu - alttiina lumisohjolle ja lialle-sen takia se sähköinen vastus sinne juuri asennetaankin suomessa. - Samu
Mustanvyönreiska kirjoitti:
Ei millään pahalla Samu, mutta nimenomaan nykyvempeleissä ei ohjata kampikammion tuuletusta imusarjaan juuri katalysaattorin takia-olis entinen välittömästi!
Katsoppas sinne auton alle, siellä se avonainen letkunpää roikkuu - alttiina lumisohjolle ja lialle-sen takia se sähköinen vastus sinne juuri asennetaankin suomessa...tiedän että sinne se imusarjaan menee Vento 2.0 -97 mallisen kulkineen huohotinputki... Tuli hyvin tutuksi mm. Defan laturia/ajastinta asennellessa, kun piti mm. repiä ilmanputsarilta imusarjaan kulkeva letku pois tieltä.. ja siihen se huohottimen putki yhtyy.
Tule katsomaan jos et usko.. Kovin nykyvempelehän -97 ei ole, mutta katti se on siinäkin. - Reino
Mustanvyönreiska kirjoitti:
Ei millään pahalla Samu, mutta nimenomaan nykyvempeleissä ei ohjata kampikammion tuuletusta imusarjaan juuri katalysaattorin takia-olis entinen välittömästi!
Katsoppas sinne auton alle, siellä se avonainen letkunpää roikkuu - alttiina lumisohjolle ja lialle-sen takia se sähköinen vastus sinne juuri asennetaankin suomessa.Nykyautoissa huohotinputki nimenomaan liitetään
imusarjaan tai imuputkeen että päästöhöyryt kiertävät takaisin poltettavaksi moottoriin !
Millä ihmeen autolla ajelet kun huohotinletku roikkuu auton alla ? Jos tarkoitat sitä peltiputkea niin se on pakoputki !
Ja se vastus laitetaan putkeen sitä varten että
keulasta tuleva ajoviima tai imuputkesta tuleva kylmä imuilma ei hyydytä putkea umpeen,
Peugeotissa ja Citikassa on vielä merkkikohtainen
maskiin kiinnitettävä viimasuoja.
Nostapas nykyauton(esim Volkkari,Pösö, Citikka) konepelti ja seuraa huohotinputkea ja katso minne se menee ja kirjoita sitten kokemuksistasi uudelleen !
- pascat
Tuo ongelma on helppo välttää. Itsellä vanha Pascatti teki saman tempun eli pullautti jakopäästä yhden tiivisteen nurin minkä jälkeen öljyä alkoi vuotamaan ikävänlaisesti. Tiivisteiden vaihdon yhteydessä katkaisin huohotinletkun ja laitoin siihen tavallisen t-haaran ja sen vapaaksi jäävään päähän hatun ("köyhän miehen painovoima/kitkatoiminen ylipaineventtiili"). Nyt kun putki jäätyy niin tuo hattu lentää huitsin Nevadaan ja höyryt pääsee vapaasti konehuoneeseen. No eihän tämä kovin siistiä ole mutta pelastaa tiivistevauriolta jäätymisen yhteydessä.
Tuo haaroitus pitää vaan tehdä mahdollisimman lähelle letkun alkupäätä jotta se pysyy varmasti auki ainakin haaroitukseen saakka.- Miksei
Kiitos hyvästä neuvosta !!
Mitä jos pistää alkuperäisen letkun paikalle metalliputken (ison) ja ohjaa höyryt suoraan lyhintä tietä pihalle ?
Miksi höyryt pitäisi kierrättää takaisin moottoriin ? - VWGolf
Miksei kirjoitti:
Kiitos hyvästä neuvosta !!
Mitä jos pistää alkuperäisen letkun paikalle metalliputken (ison) ja ohjaa höyryt suoraan lyhintä tietä pihalle ?
Miksi höyryt pitäisi kierrättää takaisin moottoriin ?Tukoksen sattuessa öljyt tulevat kyllä sitten esim. mittatikusta, joten putken vahvistus ei auttane jäätymisongelmaan, paremminkin sitä pitäisi eristää.
Mikäli irroitat huohotinletkun niin seokset menevät aika varmasti pieleen. Ainakin omassa VW:ssä meni aikoinaan koko katalysaattori, kun huohotinletku oli rikki ja "ei siellä oikeassa paikassaan". Eipä sitä vikaa huommanut ennen kuin katalysaattori oli punahehkussa:)
En suosittele siis letkujen irroittelemista.... Jossain vanhassa kaasutinkoneessa juttu onkin sitten hieman toisin... - tdi 66kw
Miksei kirjoitti:
Kiitos hyvästä neuvosta !!
Mitä jos pistää alkuperäisen letkun paikalle metalliputken (ison) ja ohjaa höyryt suoraan lyhintä tietä pihalle ?
Miksi höyryt pitäisi kierrättää takaisin moottoriin ?katastusmies ei tykkäisi virityksestä, mutta tuo popup-venttiilityyppinen on fiksu idea jos ei luota vastukseen...
- tdi 66kw
VWGolf kirjoitti:
Tukoksen sattuessa öljyt tulevat kyllä sitten esim. mittatikusta, joten putken vahvistus ei auttane jäätymisongelmaan, paremminkin sitä pitäisi eristää.
Mikäli irroitat huohotinletkun niin seokset menevät aika varmasti pieleen. Ainakin omassa VW:ssä meni aikoinaan koko katalysaattori, kun huohotinletku oli rikki ja "ei siellä oikeassa paikassaan". Eipä sitä vikaa huommanut ennen kuin katalysaattori oli punahehkussa:)
En suosittele siis letkujen irroittelemista.... Jossain vanhassa kaasutinkoneessa juttu onkin sitten hieman toisin...siinäpä ei seokset myöskään paljon muutu.. :-)
- jhj
tdi 66kw kirjoitti:
katastusmies ei tykkäisi virityksestä, mutta tuo popup-venttiilityyppinen on fiksu idea jos ei luota vastukseen...
on noissa huohottimissa ollut ne sähkövastukset?
Omistan meinaan -03 mallisen Golf variantin 74kw TDI-koneella....mietin vaan että liekö minulla jo autossani sellainen. - tdi 66kw
jhj kirjoitti:
on noissa huohottimissa ollut ne sähkövastukset?
Omistan meinaan -03 mallisen Golf variantin 74kw TDI-koneella....mietin vaan että liekö minulla jo autossani sellainen.mulla oli ainakin viime vuoden pasuunassa (-03) ja tämän vuoden passatissa samoin tehtaalla asennettu. -97 passatissa oli laitettu suomessa jälkikäteen.
- jhj
tdi 66kw kirjoitti:
mulla oli ainakin viime vuoden pasuunassa (-03) ja tämän vuoden passatissa samoin tehtaalla asennettu. -97 passatissa oli laitettu suomessa jälkikäteen.
...pitää laitella postia tuonne merkkiliikkeen suuntaan josko nuo asiasta tietäisivät.Olen antanut kertoa itselleni että myös huohottimen / -putken paikkaa olisi muutettu paremmin kylmiä olosuhteita vastaavaksi näissä viimeisimmissä TDI:ssä..??
- AudiVisual
Puolet kalliimmassa v.02 2.4 Audissa kävi juuri samoin.
- Juppe
...ja öljyt pihalle! Siis 1.5 v vanha kakslitranen ja putki jäässä. Perk*le että v-harmittaa!!!!
- helppiä
pojalla puski öljyt pihalle Passat vm 2008 diesel ja ajoa tulee viikottain 300- 400 km 1 päivänä, muut päivät pikku-kaupunki ajoa. Uusi moottori kuulemma pitäs laittaa ja 4000 - 5000 eksua arvio. Auton mittarissa vasta 215000.....
- rauhan.aika
Volkkareille soveltuvia ympäristöjä ovat romuvarastot ja autopaalaamot, paalattu VW ei aiheuta mitään harmia ja omistajan taskuun kilahtaa 200 euroa romutuspalkkiota, tämä uudesta, käytetystä joutuu maksaa tonnin jätemaksun. Parasta hylätä tienposkeen ja repiä kilvet irti ja tuikkaa tuleen, kytillä vähä enempi ohjelmaa selvitellä omistajaa.
- Kesäautoja
En ole kuullutkaan ettäToyotasta olisi mitään tuollaista ominaisuutta. Lienevät saksanseisojien ja ranskanrapeitten murheita. Ei ole tarkoitettu Suomen talveen.
- Anonyymi
VWpassat Voiko 1,9 tdi öljynputsarin alla oleva vesikierto vuotaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä tiedän että ajattelet
Niin ajattelen minäkin. Sinulla tuskin on yhtään sen helpompi olla kuin minullakaan tällä hetkellä.. Toisaalta ehkä tä239239Martina, yksityishenkilön ex vihaa häntä
Seiska ja IL kirjoittaa, että yksityishenkilön ex on veemäinen ja vihaa Martinaa. Onneksi ex on 13000 km päässä.3811877Korona-ajan häväistysten tutkiminen alkaa
Teemu Keskisarja ja Tapio Puolimatka haastavat korona-ajan viralliset totuudet. "Korona synnytti kastilaitoksen. Se aset3481824- 941608
- 4141570
- 61345
Yksi elämän pahimmista virheistä
Olla tekemättä mitään, jos on jostakin oikeasti kiinnostunut ja jää vain miettimään, sekä kaipaamaan. Sekin parempi, jo331120Ensi vuonna
Toivon että meistä tulee vähintään ystäviä. Olemme samankaltaisia ja ymmärrämme toisiamme. Haluaisin oppia tuntemaan sin241086Parempaa uutta
vuotta dear. Kun vuosi vaihtuu, olet ensimmäisenä mielessäni. Uusi vuosi ei pyyhi pois vanhan vuoden tunteita.521042- 36998