Passat ja öljyt PIHALLE

Golf Variant

Naapurin vuoden vanha Passat ruuttas öljyt koneesta omaan pihaan. Tulossa iso remppa. Joku ilmanvaihtoputki moottorista kuulemma umpijäässä.

Onko moinen yleistä vai vain yksilövika? Ite ajelen Golffilla joten naapurin kokemus pistää varovaiseksi, turhaan?

19

11113

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • antti autoilija

      Kertomasi juttu on aika yleinen tapaus,nimittäin pakkasella moottorista tuleva huohotinputki voi jäätyä jolloin kehittyy painetta ja öljyt saattaa lentää pihalle.Tämä on vielä yleisempää euroopasta haetuille autoille.Huohotin putki on kumia ja joissakin autoissa se on jätetty turhan pitkäksi joten sitä ehkä kannattaa lyhentää jos se roikkuu selvästi näkysällä moottorin alapuolella.jäätyy helpommin kun roikkuu liian alhaalla.toivottavasti oli jotain apua.

      • Samu

        Nykyvempeleissä ei yhdesäkään huohotinputki johda ulkoilmaan moottorin alle. Öljyhuurut johdetaan imukanavaan, poltetaan pytyissä ja putsataan muun tauhkan mukana katissa. Mutta siis tukkoon se huohotinputki voi mennä jos ajot lyhyitä ja öljyn sekaan kondensoituva vesi ei höyrysty ikinä kokonaan pois. Tällöin se kerääntyy jääksi viileässä paikassa olevaan huohotinputkeen ja sitten... kyllä lähtee...

        Eli suunnittelumoka. Joissain autoissa ko. letkua jopa lämmitetään sähkövastuksella tämän ongelman poistamiseksi.

        Omahoito ongelmaan on ajella talviaikaan välillä pitempiäkin lenkkejä.


      • Mustanvyönreiska
        Samu kirjoitti:

        Nykyvempeleissä ei yhdesäkään huohotinputki johda ulkoilmaan moottorin alle. Öljyhuurut johdetaan imukanavaan, poltetaan pytyissä ja putsataan muun tauhkan mukana katissa. Mutta siis tukkoon se huohotinputki voi mennä jos ajot lyhyitä ja öljyn sekaan kondensoituva vesi ei höyrysty ikinä kokonaan pois. Tällöin se kerääntyy jääksi viileässä paikassa olevaan huohotinputkeen ja sitten... kyllä lähtee...

        Eli suunnittelumoka. Joissain autoissa ko. letkua jopa lämmitetään sähkövastuksella tämän ongelman poistamiseksi.

        Omahoito ongelmaan on ajella talviaikaan välillä pitempiäkin lenkkejä.

        Ei millään pahalla Samu, mutta nimenomaan nykyvempeleissä ei ohjata kampikammion tuuletusta imusarjaan juuri katalysaattorin takia-olis entinen välittömästi!
        Katsoppas sinne auton alle, siellä se avonainen letkunpää roikkuu - alttiina lumisohjolle ja lialle-sen takia se sähköinen vastus sinne juuri asennetaankin suomessa.


      • Samu
        Mustanvyönreiska kirjoitti:

        Ei millään pahalla Samu, mutta nimenomaan nykyvempeleissä ei ohjata kampikammion tuuletusta imusarjaan juuri katalysaattorin takia-olis entinen välittömästi!
        Katsoppas sinne auton alle, siellä se avonainen letkunpää roikkuu - alttiina lumisohjolle ja lialle-sen takia se sähköinen vastus sinne juuri asennetaankin suomessa.

        ..tiedän että sinne se imusarjaan menee Vento 2.0 -97 mallisen kulkineen huohotinputki... Tuli hyvin tutuksi mm. Defan laturia/ajastinta asennellessa, kun piti mm. repiä ilmanputsarilta imusarjaan kulkeva letku pois tieltä.. ja siihen se huohottimen putki yhtyy.

        Tule katsomaan jos et usko.. Kovin nykyvempelehän -97 ei ole, mutta katti se on siinäkin.


      • Reino
        Mustanvyönreiska kirjoitti:

        Ei millään pahalla Samu, mutta nimenomaan nykyvempeleissä ei ohjata kampikammion tuuletusta imusarjaan juuri katalysaattorin takia-olis entinen välittömästi!
        Katsoppas sinne auton alle, siellä se avonainen letkunpää roikkuu - alttiina lumisohjolle ja lialle-sen takia se sähköinen vastus sinne juuri asennetaankin suomessa.

        Nykyautoissa huohotinputki nimenomaan liitetään
        imusarjaan tai imuputkeen että päästöhöyryt kiertävät takaisin poltettavaksi moottoriin !

        Millä ihmeen autolla ajelet kun huohotinletku roikkuu auton alla ? Jos tarkoitat sitä peltiputkea niin se on pakoputki !

        Ja se vastus laitetaan putkeen sitä varten että
        keulasta tuleva ajoviima tai imuputkesta tuleva kylmä imuilma ei hyydytä putkea umpeen,
        Peugeotissa ja Citikassa on vielä merkkikohtainen
        maskiin kiinnitettävä viimasuoja.
        Nostapas nykyauton(esim Volkkari,Pösö, Citikka) konepelti ja seuraa huohotinputkea ja katso minne se menee ja kirjoita sitten kokemuksistasi uudelleen !


    • pascat

      Tuo ongelma on helppo välttää. Itsellä vanha Pascatti teki saman tempun eli pullautti jakopäästä yhden tiivisteen nurin minkä jälkeen öljyä alkoi vuotamaan ikävänlaisesti. Tiivisteiden vaihdon yhteydessä katkaisin huohotinletkun ja laitoin siihen tavallisen t-haaran ja sen vapaaksi jäävään päähän hatun ("köyhän miehen painovoima/kitkatoiminen ylipaineventtiili"). Nyt kun putki jäätyy niin tuo hattu lentää huitsin Nevadaan ja höyryt pääsee vapaasti konehuoneeseen. No eihän tämä kovin siistiä ole mutta pelastaa tiivistevauriolta jäätymisen yhteydessä.
      Tuo haaroitus pitää vaan tehdä mahdollisimman lähelle letkun alkupäätä jotta se pysyy varmasti auki ainakin haaroitukseen saakka.

      • Miksei

        Kiitos hyvästä neuvosta !!

        Mitä jos pistää alkuperäisen letkun paikalle metalliputken (ison) ja ohjaa höyryt suoraan lyhintä tietä pihalle ?

        Miksi höyryt pitäisi kierrättää takaisin moottoriin ?


      • VWGolf
        Miksei kirjoitti:

        Kiitos hyvästä neuvosta !!

        Mitä jos pistää alkuperäisen letkun paikalle metalliputken (ison) ja ohjaa höyryt suoraan lyhintä tietä pihalle ?

        Miksi höyryt pitäisi kierrättää takaisin moottoriin ?

        Tukoksen sattuessa öljyt tulevat kyllä sitten esim. mittatikusta, joten putken vahvistus ei auttane jäätymisongelmaan, paremminkin sitä pitäisi eristää.

        Mikäli irroitat huohotinletkun niin seokset menevät aika varmasti pieleen. Ainakin omassa VW:ssä meni aikoinaan koko katalysaattori, kun huohotinletku oli rikki ja "ei siellä oikeassa paikassaan". Eipä sitä vikaa huommanut ennen kuin katalysaattori oli punahehkussa:)

        En suosittele siis letkujen irroittelemista.... Jossain vanhassa kaasutinkoneessa juttu onkin sitten hieman toisin...


      • tdi 66kw
        Miksei kirjoitti:

        Kiitos hyvästä neuvosta !!

        Mitä jos pistää alkuperäisen letkun paikalle metalliputken (ison) ja ohjaa höyryt suoraan lyhintä tietä pihalle ?

        Miksi höyryt pitäisi kierrättää takaisin moottoriin ?

        katastusmies ei tykkäisi virityksestä, mutta tuo popup-venttiilityyppinen on fiksu idea jos ei luota vastukseen...


      • tdi 66kw
        VWGolf kirjoitti:

        Tukoksen sattuessa öljyt tulevat kyllä sitten esim. mittatikusta, joten putken vahvistus ei auttane jäätymisongelmaan, paremminkin sitä pitäisi eristää.

        Mikäli irroitat huohotinletkun niin seokset menevät aika varmasti pieleen. Ainakin omassa VW:ssä meni aikoinaan koko katalysaattori, kun huohotinletku oli rikki ja "ei siellä oikeassa paikassaan". Eipä sitä vikaa huommanut ennen kuin katalysaattori oli punahehkussa:)

        En suosittele siis letkujen irroittelemista.... Jossain vanhassa kaasutinkoneessa juttu onkin sitten hieman toisin...

        siinäpä ei seokset myöskään paljon muutu.. :-)


      • jhj
        tdi 66kw kirjoitti:

        katastusmies ei tykkäisi virityksestä, mutta tuo popup-venttiilityyppinen on fiksu idea jos ei luota vastukseen...

        on noissa huohottimissa ollut ne sähkövastukset?
        Omistan meinaan -03 mallisen Golf variantin 74kw TDI-koneella....mietin vaan että liekö minulla jo autossani sellainen.


      • tdi 66kw
        jhj kirjoitti:

        on noissa huohottimissa ollut ne sähkövastukset?
        Omistan meinaan -03 mallisen Golf variantin 74kw TDI-koneella....mietin vaan että liekö minulla jo autossani sellainen.

        mulla oli ainakin viime vuoden pasuunassa (-03) ja tämän vuoden passatissa samoin tehtaalla asennettu. -97 passatissa oli laitettu suomessa jälkikäteen.


      • jhj
        tdi 66kw kirjoitti:

        mulla oli ainakin viime vuoden pasuunassa (-03) ja tämän vuoden passatissa samoin tehtaalla asennettu. -97 passatissa oli laitettu suomessa jälkikäteen.

        ...pitää laitella postia tuonne merkkiliikkeen suuntaan josko nuo asiasta tietäisivät.Olen antanut kertoa itselleni että myös huohottimen / -putken paikkaa olisi muutettu paremmin kylmiä olosuhteita vastaavaksi näissä viimeisimmissä TDI:ssä..??


    • AudiVisual

      Puolet kalliimmassa v.02 2.4 Audissa kävi juuri samoin.

      • Juppe

        ...ja öljyt pihalle! Siis 1.5 v vanha kakslitranen ja putki jäässä. Perk*le että v-harmittaa!!!!


    • helppiä

      pojalla puski öljyt pihalle Passat vm 2008 diesel ja ajoa tulee viikottain 300- 400 km 1 päivänä, muut päivät pikku-kaupunki ajoa. Uusi moottori kuulemma pitäs laittaa ja 4000 - 5000 eksua arvio. Auton mittarissa vasta 215000.....

    • rauhan.aika

      Volkkareille soveltuvia ympäristöjä ovat romuvarastot ja autopaalaamot, paalattu VW ei aiheuta mitään harmia ja omistajan taskuun kilahtaa 200 euroa romutuspalkkiota, tämä uudesta, käytetystä joutuu maksaa tonnin jätemaksun. Parasta hylätä tienposkeen ja repiä kilvet irti ja tuikkaa tuleen, kytillä vähä enempi ohjelmaa selvitellä omistajaa.

      • Kesäautoja

        En ole kuullutkaan ettäToyotasta olisi mitään tuollaista ominaisuutta. Lienevät saksanseisojien ja ranskanrapeitten murheita. Ei ole tarkoitettu Suomen talveen.


    • Anonyymi

      VWpassat Voiko 1,9 tdi öljynputsarin alla oleva vesikierto vuotaa

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi persuilla ei ole firmoja?

      Kuten vasemmisstolaisilla, esim. Sannalla MA\PI. Eikö ole aika erikoista?
      Maailman menoa
      82
      7086
    2. Persut hommasivat Suomeen 35 000 pientä lasta v. 2015

      Onko Riikka Purra nyt tavoittelemassa tätä samaa historiallista persujen utopiaa? Purram kaksinaamaisessa pelissä vaadit
      Maailman menoa
      26
      7053
    3. Purran tuhoja tuskin saadaan koskaan korjatuksikaan

      Purra on aiheuttanut Suomen taloudelle karmaisevat tuhot. Sen lisäksi Purra on ajanut myös suuren osan Suomen kansasta k
      Maailman menoa
      108
      6157
    4. Persujen kaksoisstandardit: Räsäsen uhkailu paha, Virran uhkailu hyvä

      Tässä taas nähdään kuinka kaksinaamaista porukkaa persut ovat. Mitäs persut tähän?
      Maailman menoa
      45
      5394
    5. Miksette persut irtisanoudu Kirkin lausunnoista?

      Kirkhän muun muassa vaati raiskattuja naisia pidättäytymään abortista ja vaimoja alistumaan aviomiestensä tahtoon. Mik
      Maailman menoa
      84
      5228
    6. Demarikultin uhri kertoo

      Demarikultin uhri kertoo: “En saanut mennä edes suihkuun ilman lupaa” – Seksuaalisen hyväksikäytön uhri kertoo vuosistaa
      Maailman menoa
      63
      5185
    7. Miksi vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa?

      Vasemmistolaiset eivät omista yhtään firmaa joka työllistäisi ihmisiä. Miksi? No siksi, että jos vasemmistolainen perus
      Maailman menoa
      40
      5098
    8. Sanna valittiin Euroopan huonoimmaksi pääministeriksi

      Sannan kaudella Suomi oli ainut maa missä bkt laski. Kannattaa huomata, että luvut valitsi Sannan huonoimmaksi. Ihmiset
      Maailman menoa
      27
      4585
    9. Purran vuoro kiihoittua Lepomäen sääristä

      "Ulkoministeri Elina sanoo, ettei muuta pukeutumistaan sen mukaan, kenet tapaa, ja että hän ei suostuisi peittämään kasv
      Maailman menoa
      16
      3467
    10. Vasemmistolaiset paskat eivät nousseet seisomaan kun Akaan kaupunginvaltuusto

      vietti hiljaisen hetken Charlie Kirkin muistoksi https://www.aamulehti.fi/uutiset/art-2000011523016.html
      Maailman menoa
      300
      3380
    Aihe