suorasähkö on halvin!!!!!!

mä!!!!!!

palstalla aina viisastellaan jos minkäkin härvelin kuten maalämpöpumppu tai vaikkapa ilmalämpöpumppu tai aurinkopaneli jne puolesta.

Huomatkaa että asialla ovat ylipuhutut lankaanmenneet besserwisserit jotka eivät tiedä mistään mitään.

Pahimpia kusettajia ovat ylipoistotutkijat jotka roikkuvat täällä palstalla kun niillä ei oikeita töitä edes ole , ja tietenkään he eivät ymmärrä elävästä elämästä höykäsen pöläystä.

Minulla on suorasähkölämmitys jossa laiteinvestionnit ovat 1500 euroa , ovat käytännössä ikuiset , ja lämmitys maksaa 60 euroa kuukaudessa.

Sillä hinnallahan et vielä kuoleta edes hilavitkuttimesi hankitahintaa juoksevine korkoineen.

ps
se sun hilavitkutinpumppusi plus vesikiertohimmelit kestävät kokreintaan 25 vuotta jonka jälkeen ei kun kauppaan ja kaikki uusiksi (toivottavasti kerkesit siihen mennessä jo vanhat paskat maksaa pois)

203

46508

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa mieltä

      Useissa keinotehdyissä lämmitysmuodoissa on vielä suurempi tilan tarve. Siis rakentaessa täytyisi laskea lisäksi hilavitkutin-lämmitykseen tarvittavan tilan rakennuskustannukset, joita suorassa sähkölämmityksessä ei ole juurikaan.

      • mä!!!!!!

        himmeli maksaa 10 000 eur extraa
        vesikiertojutut maksaa 2000 eur
        tekninen tila maksaa 2500 eur

        yhteensä hurahti rahaa 14500 eur jonka poistot ja korot 5% tasolla tekee kuussa VÄHINTÄÄN 80 euroa (laskettuna että rompsi pitää ostaa uusiksi 25 vuoden välein) - ja kai nämä himmelit nyt energiaakin kuluttaa?


        niin ja mun ikuiset lämmitysvehkeethän vie vain 60 euroa kuussa....


      • lapa
        mä!!!!!! kirjoitti:

        himmeli maksaa 10 000 eur extraa
        vesikiertojutut maksaa 2000 eur
        tekninen tila maksaa 2500 eur

        yhteensä hurahti rahaa 14500 eur jonka poistot ja korot 5% tasolla tekee kuussa VÄHINTÄÄN 80 euroa (laskettuna että rompsi pitää ostaa uusiksi 25 vuoden välein) - ja kai nämä himmelit nyt energiaakin kuluttaa?


        niin ja mun ikuiset lämmitysvehkeethän vie vain 60 euroa kuussa....

        Myös puilla? Paljonko lämmitettäviä neliöitä?


      • mä!!!!!
        lapa kirjoitti:

        Myös puilla? Paljonko lämmitettäviä neliöitä?

        että takka on käytössä mutta puut ei maksa mittään


      • Jepe
        mä!!!!! kirjoitti:

        että takka on käytössä mutta puut ei maksa mittään

        jos puut ei maksa mitään, eikä laske omalle työlle hintaa, niin sitten ok.
        mutta monilla ei ilmaisia puita/ei takkaa, niin siinä tapauksessa sähkölämmityksellä ei pääse niin vähällä...


      • Riku
        mä!!!!! kirjoitti:

        että takka on käytössä mutta puut ei maksa mittään

        Nää on just niitä jätkiä jotka lämmittelee takkoja ja uuneja ja sitten puhallellaan lämpöä huoneesta toiseen ja vahditaan ettei patterit vaan raksahda yhtään päälle. Sitten ollaan niin sähkölämmittäjää, että... Suoraa sähkölämmitystä en panisi vaikka saisin ilmaiseksi.


      • Juce
        mä!!!!! kirjoitti:

        että takka on käytössä mutta puut ei maksa mittään

        Jos puuta on käytös ja se ei muka maksa mitään, niin mikset pitäny kattilaa ja vesikiertoa???
        Maksaa se takkaki jotain...
        Tai voihan sitä aina palata vanhaan kakluuni perinteeseen - siis joka huoneessa oma.

        Joo en itsekään oikein tahdo ymmärtää miksi jotkut jaksaa vaahdota et maalämpö on paras tms. Eikait sen pitäs muita puristaa millä itekukin lämmittelee.. ja jos ei lämmitä niin pistää enenpi vaatetta.

        Mutta, mutta ei tuo sun systeemis oikein täytä kriteereitä siitä et miten edullinen se suorasähkö oikein on... ;) Oli vähän samaa makua kuin noiden maalämpö kiihkoilijoiden vuodatuksissa. Mut kukin taaplaa tyylillään.


      • Anonyymi
        Riku kirjoitti:

        Nää on just niitä jätkiä jotka lämmittelee takkoja ja uuneja ja sitten puhallellaan lämpöä huoneesta toiseen ja vahditaan ettei patterit vaan raksahda yhtään päälle. Sitten ollaan niin sähkölämmittäjää, että... Suoraa sähkölämmitystä en panisi vaikka saisin ilmaiseksi.

        Pane muijaasi äläkä mitään teknisiä järjestelmiä.


      • Anonyymi
        Riku kirjoitti:

        Nää on just niitä jätkiä jotka lämmittelee takkoja ja uuneja ja sitten puhallellaan lämpöä huoneesta toiseen ja vahditaan ettei patterit vaan raksahda yhtään päälle. Sitten ollaan niin sähkölämmittäjää, että... Suoraa sähkölämmitystä en panisi vaikka saisin ilmaiseksi.

        Mikäs seon paras
        Joka sulla on vain onko talo olenkaan


      • Anonyymi
        mä!!!!! kirjoitti:

        että takka on käytössä mutta puut ei maksa mittään

        Minäkin kuljetan ilmaiset puut ilmaiseksi ja pillin ilmaseksi eikä vaivaa ole kun kantaa ja lämmittää puuliteritkin ilmaiseksi rakensin.
        Lomallakin kuullaan etelässä itsestään tulet takaan ilmaqntuu

        Ihmemies


      • Anonyymi
        mä!!!!! kirjoitti:

        että takka on käytössä mutta puut ei maksa mittään

        Ei takka lämmitä käyttövettä.
        Vai etkö peseydy.
        Haahhaa.
        Puulämmitys ei toimi.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pane muijaasi äläkä mitään teknisiä järjestelmiä.

        Ime mun kiveksiä samalla kun heität takkaan puita senkin höpsö!


    • Kai

      eivät asukkaan leikkimökissä, ei edes ne mainitsemasi ylipoistotutkijat. Kateellisten panettelua, sanon minä.

      • mä!!!!

        että revi siittä humööriä


      • Kai
        mä!!!! kirjoitti:

        että revi siittä humööriä

        paikkaansa, ettei pikkuruisiin asuntoihin kannata mitään maalämpöpumppua hankkia. Eikä varmaankaan edes ilmalämpöpumppua, paitsi jos haluaa ilmanvaihdon samaan pakettiin, silloin voi harkita. Suorasähkön minäkin mökkiin olisin laittanut.


      • ähäkutti
        mä!!!! kirjoitti:

        että revi siittä humööriä

        Mutta munpa mökki on vielä puolet isompi. Revi itte.


      • RINS.
        mä!!!! kirjoitti:

        että revi siittä humööriä

        Appiukko kans säästää sähkössä ja polttaa "ilmaista" puuta. Olohuoneessa on varaava takka ja keittiössä leivinuuni. Niissä onkin sitten aina 30-astetta ja sivummalla makkareissa ja wc:ssa patterit pois, vessassa sitten jäätyykin takamus pyttyyn kiinni, mutta säästöä tulee...


      • mä!!!!!
        RINS. kirjoitti:

        Appiukko kans säästää sähkössä ja polttaa "ilmaista" puuta. Olohuoneessa on varaava takka ja keittiössä leivinuuni. Niissä onkin sitten aina 30-astetta ja sivummalla makkareissa ja wc:ssa patterit pois, vessassa sitten jäätyykin takamus pyttyyn kiinni, mutta säästöä tulee...

        että puunkäyttö vähentää sähkölaskua mutta niin se tekee niitten himmeleittenkin kanssa...


    • RINS.

      Kaverini on varmasti samaa mieltä, hänen 180 m2 talonsa lämpiää suoralla sähköllä ja sähköä kuluu 35 000 kWh/a kulutussähkön kanssa. On se sen verran valintaansa kironnu, että sääliksi käy ja kun systeemi ei ole edes vesikieroinen et muuttaakaan voi.... noh kukin taaplaa tyylillään. Sinulla on ilmeisesti 50 m2 talo!!??

      • mä!!!!!

        on 120m2 jolloin suorasähkölämmityksen kanssa sähkölasku on kaikkinensa 110eur/kk josta 60eur lämmitystä ja 50eur muuta


      • mä!!!!!

        ei tarvitse maksaa 80 euroa kuussa himmeleitten sun muitten teknisten tilojen kuoletuksia ja korkoja että jäähän siittä sähkönmaksuun rahaa


      • hoijjaa
        mä!!!!! kirjoitti:

        ei tarvitse maksaa 80 euroa kuussa himmeleitten sun muitten teknisten tilojen kuoletuksia ja korkoja että jäähän siittä sähkönmaksuun rahaa

        Meillä 280m2 lämmitettävää, eikä ole ilmaisia puita, niin kyllä olis ainakin kylmä rinki persauksissa, jos pelkällä sähköllä pitäis tulla toimeen.


      • Mä.
        mä!!!!! kirjoitti:

        on 120m2 jolloin suorasähkölämmityksen kanssa sähkölasku on kaikkinensa 110eur/kk josta 60eur lämmitystä ja 50eur muuta

        Mistä tiedät, miten paljon kulutuksestasi menee lämmitykseen?

        Lämmitys on halvin toteuttaa suorasähköllä. Sehän on kaikille selvä.
        Koko elinkaaren ajan kannattavuuden laskeminen on todella monimutkaista. Vaatii varmaan vähintään yliopistotason koulutuksen. Käytännössä valintaan vaikuttaa toki moni muukin seikka, kuten helppokäyttöisyys. Suora sähkölämmitys on huolettomin, jos on välillä viikon tai kauemman poissa kotoa. Tietysti lämpöisten tilojen koko ja saatavilla olevat polttoaineet vaikuttavat asiaan. Huonekohtainen tulipesä (esim pystymuuri) olisi varmaan edullisin lämmitys jos kerran ILMAISTA PUUTA on tarjolla riittävästi, mikä on markkinataloudessa aika absurdi ilmiö. Jos työlle ei laske arvoa, niin on turha tehdä kovin pitkälle meneviä laskelmia. Polttopuiden kanssa temuaminen päivittäin on toki hyötyliikuntaa parhaasta päästä (jos ei telo itseään).
        En ymmärrä miksi tälläisestä asiasta pitää niin kovaa kailottaa. Jos joku on löytänyt itselleen sopivan (=halvan) lämmönlähteen ja lämmön jakotavan, niin olkoon tyytyväinen. Se on kuitenkin jokaisen oma valinta ja se pitää tehdä jokaisen itse omien mieltymystensä ja olosuhteiden mukaan.

        Itse yritin myös laskea lämmitysmuotojen kustannuksia, ja totesin, että maalämpöpumpun takaisinmaksuaika on noin 20..25v. Epäilen kestääkö pumppu tuota aikaa. Muu järjestelmä (kuten tekninen tila) toki kestää pidempään.
        Poistoilmalämpöpumpun takaisinmaksuaika lienee lyhyempi.
        Päädyin johonkin muuhun ratkaisuun, mutta en näe tärkeäksi mainita mihin.

        Ennustaminen on aina vaikeaa. Kukapa olisi 25 vuotta sitten tiennyt missä tänään mennään. Mitähän kaikkea seuraavan kahdenkymmenenviiden vuoden kuluessa ehtii tapahtua. Todennäköisesti sinunkin patterisi ovat siinä ajassa jääneet niin pahoin muodista pois, että vaimosi vaatii niitä vaihdettaviksi. ;) Mutta kuten sanottu; Sähköpatterit ovat niin halpoja, että ei paljon kirpaise.
        Polttoaineiden tulevan hinnankehityksen ennustamiskyky olisi kova sana. Vesikiertoisen lämmönjaon eduksi voi toki laskea sen, että lämmönlähteen (=polttoaineen/sähkön) vaihtaminen ei maksa aivan maltaita kuten RINS. huomautti.


      • laskija

      • Juha

        Onko se sun kaverisi rakentanut talonsa umpiraudasta.

        Minulla neliöitä 180/261
        suora sähkö ja kulutus 16000kwh/vuosi, josta aika tarkkaan puolet yösähköä.
        sekä 1,5 heitto mottia puita. tunnelman takia.

        Huonekorkeuttakin 2800mm ikkunoita 29kpl
        ja ulko-ovia 6, eikä yhdessäkään tuulikaappia.

        Vaikka miten laskisi, niin semmosta pumppua ei saa kannattamaan, eikä öljylämmitystä.

        Turha on myös selittää, että mitä jos sähkön hinta nousee. kumihan on vaihdellut enemmän öljyn vai sähkön hinta.


      • Juha
        Juha kirjoitti:

        Onko se sun kaverisi rakentanut talonsa umpiraudasta.

        Minulla neliöitä 180/261
        suora sähkö ja kulutus 16000kwh/vuosi, josta aika tarkkaan puolet yösähköä.
        sekä 1,5 heitto mottia puita. tunnelman takia.

        Huonekorkeuttakin 2800mm ikkunoita 29kpl
        ja ulko-ovia 6, eikä yhdessäkään tuulikaappia.

        Vaikka miten laskisi, niin semmosta pumppua ei saa kannattamaan, eikä öljylämmitystä.

        Turha on myös selittää, että mitä jos sähkön hinta nousee. kumihan on vaihdellut enemmän öljyn vai sähkön hinta.

        sis kyseessä koko sähkönkulutus.


      • Mä.
        Juha kirjoitti:

        Onko se sun kaverisi rakentanut talonsa umpiraudasta.

        Minulla neliöitä 180/261
        suora sähkö ja kulutus 16000kwh/vuosi, josta aika tarkkaan puolet yösähköä.
        sekä 1,5 heitto mottia puita. tunnelman takia.

        Huonekorkeuttakin 2800mm ikkunoita 29kpl
        ja ulko-ovia 6, eikä yhdessäkään tuulikaappia.

        Vaikka miten laskisi, niin semmosta pumppua ei saa kannattamaan, eikä öljylämmitystä.

        Turha on myös selittää, että mitä jos sähkön hinta nousee. kumihan on vaihdellut enemmän öljyn vai sähkön hinta.

        Siis neliöitäkö on sinulla 180? Mikä tuo 261 on?
        16 000kWh/180m²=89kWh/m²
        Jos Laskijan kertoma pitää paikkansa ("motivan matalaenergiatalon energiankulutus on 135Kwh /m2 eli talo kuluttaa 50% vähemmän energiaa kuin keskivertotalo"), kuluttaa sinun talosi noin kolmasosan siitä mitä keskivertotalo. Eli 33% vähemmän kuin motivan matalaenergiatalo. Sinun kannattaa hieman neuvoa noita ammattilaisia, että miten rakentaa oikeasti matalaenerginen talo. ;) Tai sitten laskelmiesi lähtötiedoista on unohtunut jotain tai vastaavaa. Onko talossasi jatkuvaa (aktiivista) ilmanvaihtoa? 1 vai 2 kerrosta? Seinämateriaali? Elementti/pitkästä/tiili?


      • RINS.
        Juha kirjoitti:

        Onko se sun kaverisi rakentanut talonsa umpiraudasta.

        Minulla neliöitä 180/261
        suora sähkö ja kulutus 16000kwh/vuosi, josta aika tarkkaan puolet yösähköä.
        sekä 1,5 heitto mottia puita. tunnelman takia.

        Huonekorkeuttakin 2800mm ikkunoita 29kpl
        ja ulko-ovia 6, eikä yhdessäkään tuulikaappia.

        Vaikka miten laskisi, niin semmosta pumppua ei saa kannattamaan, eikä öljylämmitystä.

        Turha on myös selittää, että mitä jos sähkön hinta nousee. kumihan on vaihdellut enemmän öljyn vai sähkön hinta.

        Enpä ole kaverin sähkömittaria lukenut, mutta näin mies itse sanoi, eikä vaikuttanut kovin tyytyväiseltä. Harvemmin kukaan noita lukemia ainakaan yläkanttiin valehtelee? Sinun lukemasi sen sijaan on kyllä varmasti selvästi alakanttiin tai sitten teillä ei ole ollenkaan lämminvesivaraajaa ja tasaista lämpöä joka
        huoneessa ympäri vuoden.

        Täällä ei näköjään osata keskustella, heti alkaa nuo p...at lennellä jos ollaan asioista eri mieltä, tietysti ymmärrettävää jos leipä on suorassa sähkössä....


      • pasi
        Mä. kirjoitti:

        Siis neliöitäkö on sinulla 180? Mikä tuo 261 on?
        16 000kWh/180m²=89kWh/m²
        Jos Laskijan kertoma pitää paikkansa ("motivan matalaenergiatalon energiankulutus on 135Kwh /m2 eli talo kuluttaa 50% vähemmän energiaa kuin keskivertotalo"), kuluttaa sinun talosi noin kolmasosan siitä mitä keskivertotalo. Eli 33% vähemmän kuin motivan matalaenergiatalo. Sinun kannattaa hieman neuvoa noita ammattilaisia, että miten rakentaa oikeasti matalaenerginen talo. ;) Tai sitten laskelmiesi lähtötiedoista on unohtunut jotain tai vastaavaa. Onko talossasi jatkuvaa (aktiivista) ilmanvaihtoa? 1 vai 2 kerrosta? Seinämateriaali? Elementti/pitkästä/tiili?

        Niin ja aina pitää otta huomioon se, että jos sähkölämmityskulut on todella pienet (niinkuin edellä), muilla lämmitystavoilla se pienenee entisestään.


      • 140+15

        Itselläni lämmitettävää asuinpinta-alaa 140m2 ja varasto ( n. 13C ) 15m2. Sähköä kuluu 17000kwh vuodessa, lämmitän isoa varaavaa takkaa. Melkoinen kulutus kaverillasi, taitaa olla lämpöä 35c, itse pidän n. 24c.


      • T.Ratta
        pasi kirjoitti:

        Niin ja aina pitää otta huomioon se, että jos sähkölämmityskulut on todella pienet (niinkuin edellä), muilla lämmitystavoilla se pienenee entisestään.

        Pieni kulutus, pienet säästöt ,pitkä takaisinmaksuaika

        Laskin juuri maalämmön kannattavuutta suoraan sähköön verrattuna 20 000 kWh lämpöä vuodessa kuluttavalle talolle seuraavasti.
        -Tarkkailujakso 15 vuotta.
        - Sähkön hinnan nousu 5 %/vuosi.
        - Investoinnin kuoletus 15 vuodessa
        - 5 % korko jäljellä olevalle pääomalle.

        Ero sähkölaskussa on huomattava, mutta ensimmäiset 5 vuotta kokonaiskulut on maalämmityksessä suoraa sähköä suuremmat. Tämän jälkeen kassavirta kääntyy maalämmön eduksi. Korkoa sijoitetulle pääomalle kertyy ruhtinaalliset 1,7 %.. Onhan se suurempi tuotto kuin käyttötilillä, mutta jokainen tehköön omat johtopäätöksensä maalämmön kannattavuudesta.


      • mä!!!!!
        T.Ratta kirjoitti:

        Pieni kulutus, pienet säästöt ,pitkä takaisinmaksuaika

        Laskin juuri maalämmön kannattavuutta suoraan sähköön verrattuna 20 000 kWh lämpöä vuodessa kuluttavalle talolle seuraavasti.
        -Tarkkailujakso 15 vuotta.
        - Sähkön hinnan nousu 5 %/vuosi.
        - Investoinnin kuoletus 15 vuodessa
        - 5 % korko jäljellä olevalle pääomalle.

        Ero sähkölaskussa on huomattava, mutta ensimmäiset 5 vuotta kokonaiskulut on maalämmityksessä suoraa sähköä suuremmat. Tämän jälkeen kassavirta kääntyy maalämmön eduksi. Korkoa sijoitetulle pääomalle kertyy ruhtinaalliset 1,7 %.. Onhan se suurempi tuotto kuin käyttötilillä, mutta jokainen tehköön omat johtopäätöksensä maalämmön kannattavuudesta.

        maalämpöhrvelin arvo putoaa nollaan 25 vuodessa jonka jälkeen koko paska pitää purkaa pois ja ostaa uudet vielä kalliimmat härvelit tilalle ja taas lainarahalla! pelkästän tähän ralliin menee rahaa 60eur kk


      • T. Ratta
        mä!!!!! kirjoitti:

        maalämpöhrvelin arvo putoaa nollaan 25 vuodessa jonka jälkeen koko paska pitää purkaa pois ja ostaa uudet vielä kalliimmat härvelit tilalle ja taas lainarahalla! pelkästän tähän ralliin menee rahaa 60eur kk

        Huolto - ja korjauskulut jäivät pois laskuista. Huono investointi ilman niiden huomioon ottamistakin.


      • hrveli
        mä!!!!! kirjoitti:

        maalämpöhrvelin arvo putoaa nollaan 25 vuodessa jonka jälkeen koko paska pitää purkaa pois ja ostaa uudet vielä kalliimmat härvelit tilalle ja taas lainarahalla! pelkästän tähän ralliin menee rahaa 60eur kk

        sisältää mm. lämminvesivaraajan. menee sunkin varaajat ym. vaihtoon samassa ajassa. mistä ihmeestä sä ton 60 euroa saat? sukastako vedät?

        veikkaampa että sä!!!!! olet katkeroitunut (pien)mökkihöperö, jota harmittaa isompien talojen omistajien samansuuruiset sähkölaskut. siis lasku samansuuruinen kuin omassa mökissäsi. vai miten selität tämän kiinnostuksesi maalämpöpumppujen käyttäjien "ivaamiseen"? vai haukutko ihan työsi puolesta?

        25 vuotta on pitkä aika. parhaassa tapauksessa silloin on kehitetty tehokkaat aurinkokennojärjestelmät, jotka on helppo kytkeä vesilämmitysjärjestelmään. sama ei päde sähkökaapeleihisi/ -pattereihisi.


      • mä!!!!!
        hrveli kirjoitti:

        sisältää mm. lämminvesivaraajan. menee sunkin varaajat ym. vaihtoon samassa ajassa. mistä ihmeestä sä ton 60 euroa saat? sukastako vedät?

        veikkaampa että sä!!!!! olet katkeroitunut (pien)mökkihöperö, jota harmittaa isompien talojen omistajien samansuuruiset sähkölaskut. siis lasku samansuuruinen kuin omassa mökissäsi. vai miten selität tämän kiinnostuksesi maalämpöpumppujen käyttäjien "ivaamiseen"? vai haukutko ihan työsi puolesta?

        25 vuotta on pitkä aika. parhaassa tapauksessa silloin on kehitetty tehokkaat aurinkokennojärjestelmät, jotka on helppo kytkeä vesilämmitysjärjestelmään. sama ei päde sähkökaapeleihisi/ -pattereihisi.

        no katsos kun härveli maksaa 10000eur extraa vesikiertoremelit 2000euroa ja tekninen tila koko paskalle 2500eur niin rahaahan meni 14500eur. Juoksevat korot ovat jo 30eur/kk (5%) ja härvelin kuoletukset tasaerin 25 vuotta 48eur eli yhteensä tulee melkein 80 euroa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ja se on pelkät kamat vasta!!!!!!!


      • härveli
        mä!!!!! kirjoitti:

        no katsos kun härveli maksaa 10000eur extraa vesikiertoremelit 2000euroa ja tekninen tila koko paskalle 2500eur niin rahaahan meni 14500eur. Juoksevat korot ovat jo 30eur/kk (5%) ja härvelin kuoletukset tasaerin 25 vuotta 48eur eli yhteensä tulee melkein 80 euroa!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ja se on pelkät kamat vasta!!!!!!!

        mikä rassaa. Pikkutorpan asuttajan on turha tulla neuvomaan miten isommat talot lämmitetään järkevästi. Kerros nyt sitten paljonko oman mökkisi kaikki lämmitys kustansi. Siis töineen ja laitteineen. Äläkä unohda lämminvesivaraajia, yms., koska nehän tulevat lämpökoneen mukana.


      • Jet

        Mun talo on 140/180 m2 ja yö/päiväsähkö, lisäksi runsaasti pihavaloja ja ulkorakennuksia. Sähkölasku 150 €/kk kaikkine siirto, vero ym. kuluineen. Tavallisesti tulee vielä n. parin kuukauden kulutus hyvityksenä vuodessa. Talo on omasta päästä rakennettu ja puutakin jäi, maalaisjärjellä toteutettu, tarkoittaa sitä että sisällä on varaava vuolukivi-takka ja saunassa sähkö/puukiuas mahdollisuus.


      • Juha
        RINS. kirjoitti:

        Enpä ole kaverin sähkömittaria lukenut, mutta näin mies itse sanoi, eikä vaikuttanut kovin tyytyväiseltä. Harvemmin kukaan noita lukemia ainakaan yläkanttiin valehtelee? Sinun lukemasi sen sijaan on kyllä varmasti selvästi alakanttiin tai sitten teillä ei ole ollenkaan lämminvesivaraajaa ja tasaista lämpöä joka
        huoneessa ympäri vuoden.

        Täällä ei näköjään osata keskustella, heti alkaa nuo p...at lennellä jos ollaan asioista eri mieltä, tietysti ymmärrettävää jos leipä on suorassa sähkössä....

        Oli huono päivä.
        Mutta ihan asiallisesti.

        Talossani on 180 asuinneliötä, lämpötila on huoneesta riippuen 18 - 20 astetta ja puita ollaan poltettu tosiaan n. 1 - 2 mottia, (piruko sen tuolta pinosta niin tarkkaan sanoo, voi olla kolmekin) Selluvillaa on seinässä 200mm tuulensuojalevy 2*12mm, katolla 500mm selektiivi argon ikkunat. talo on 2 kerroksinen melko lailla suorakaiteen muotoinen. ilmastoinnin hoitaa enervent ltr3.

        Sähköä en työkseni myy, enkä hyödy pennin vertaa, vaikka ostaisitte tai ette niitä lämpöpumppuja tai öljylämmityksiä.

        Näin rakennusinsinöörin ominaisuudessa tulee vään välillä hirveä hinku valistaa tavallisia maallikkorakentajia, jotteivat usko purematta kaikkien helppoheikkien juttuihin.

        Mielestäni lämpöpumppu on varmasti toimiva systeemi.
        Se vaan ei ole kannattava.
        Vaikka saisitte sen jollain ihme laskemmalla kannattamaan, laskekaa ihmeessä sijoitus myös 7 tai 10 prosentin korolla.

        Historia on opettanut, että korot vaihtelevat enemmän, kuin sähkön hinta.

        Kehottaisin sijoittamaan rahat parempiin ikkunoihin ja paksumpaan villakerrokseen.

        Lukekaa myös ajatuksella ao. linkin takaa löytyvä vtt:n tutkimus ja miettikää sen jälkeen kuinka paljon rahaa kannattaa sijoittaa teknisiin ratkaisuihin, joilla saavutetaan joidenkin prosenttien tai kymmenien prosenttien säästöjä parin kolmen tuhannen vuotuisista lämmityskustannuksista.

        http://www.otalib.fi/cgi-bin/thw/trip/?${BASE}=vttjure&${HTML}=list&${OOHTML}=docu&${SNHTML}=nosyn&${TRIPROW}=6&${SAVEHTML}=/vtt/jure/index.html&${TRIPSHOW}=form=fh1&${MAXHITS}=500&${CCL}=DE MASK='*:!/'&${SORT}=ED DESC&${FREETEXT}=espi


        Tuosta klikkaa oikealla olevaa kansilehden kuvaa, josta aukeaa pdf dokumentti.

        On monessakin mielessä ihan lukemisen arvoinen paperinivaska. Toivoisin tosiaan, että mahdollisimman moni lukisi sen. Niin saisi ihan kouriintuntuvaa faktatietoa, ettei pelkkää torikauppiaiden myyntipuheita.

        Siitä näkyy muuten paljonko ilmastointikin kuluttaa. Vaikka tutkimuksessa ei muistaakseni mainita, taloissa oleva kone on walloxin digit.
        Että ilmastointikoneen valitsijat myös huomio.


      • urakoitsija
        Juha kirjoitti:

        sis kyseessä koko sähkönkulutus.

        Teillä ei sitten taida olla ensimmäistäkään valaisinta, saati sitten muitakaan sähkölaitteita jos kerran ei tuon enempää sähköä kulu!


      • Antel
        mä!!!!! kirjoitti:

        on 120m2 jolloin suorasähkölämmityksen kanssa sähkölasku on kaikkinensa 110eur/kk josta 60eur lämmitystä ja 50eur muuta

        Huh huh teidän puheita noista sähkönkulutuksista!

        Minä asun vajaat 200v vanhassa sukukartanossani - jossa on neliöitä päärakennuksessa on reilut 580m2 ja väentuvassa noin 240m2

        Meillä on vesikiertoinen puulämmitys ja halkoja kuluu vuodessa n.180m3 ja voin kertoa että pelkästään tuo lämmittäminen käy todella työstä, joten olisin kyllä valmis maksamaan huomattaviakin summia lämmitysjärjestelmän uusimisesta ja sen käyttö kuluista vuodessa, kun vaan tuosta "ilmaisesta lämmityksestä puilla" pääsisi eroon.

        Ja huh sähkölämmitys meille - sähkölaitoksen arvion mukaan meillä menisi pelkästään lämmitykseen vuodessa noin 48000kwh ja sitten muukulutus vielä päälle.

        Tällä hetkellä meillä on sähkön kulutus noin 37000kwh vuodessa ja sekin kulutus on järkyttävä, meillä tosin on vain viisi huonetta ja keittiö asumis lämpötilassa ja kaikkialla muualla on vain peruslämpö - kuinkahan paljon sähköä menisikään jos kaikki tilat olisivat asumislämpötiloissa.

        Joten hyvät ihmiset pikku mökeissänne - älkää viitsikö väitellä tuollaisista pikku asioista, vaan olkaa tyytyväisiä ettei teidän tarvitse kulutta koko talveanne puiden pannunpesään heittämiseen.


      • valaistusta
        urakoitsija kirjoitti:

        Teillä ei sitten taida olla ensimmäistäkään valaisinta, saati sitten muitakaan sähkölaitteita jos kerran ei tuon enempää sähköä kulu!

        Tiedoksi, että lamput ja kaikki sähköllä käyvät rinkuttimet tuottavat lämpöa 99,9%, loput valoksi,pyörimiseksi, ääneksi j.n.e.
        Termostaatti huomaa myös tämän lämmön! Kovasti valoja päälle, niin nautitte kaljan kylmempänä, kun voi pitää jääkaapin kylmänä! Kaikki tulee lämmöksi.


      • lämmöstä pitävä
        Juha kirjoitti:

        Onko se sun kaverisi rakentanut talonsa umpiraudasta.

        Minulla neliöitä 180/261
        suora sähkö ja kulutus 16000kwh/vuosi, josta aika tarkkaan puolet yösähköä.
        sekä 1,5 heitto mottia puita. tunnelman takia.

        Huonekorkeuttakin 2800mm ikkunoita 29kpl
        ja ulko-ovia 6, eikä yhdessäkään tuulikaappia.

        Vaikka miten laskisi, niin semmosta pumppua ei saa kannattamaan, eikä öljylämmitystä.

        Turha on myös selittää, että mitä jos sähkön hinta nousee. kumihan on vaihdellut enemmän öljyn vai sähkön hinta.

        tiedoksi, että lämmöllä ja lämmöllä on ero! kyllä sen huomaa, kun menee taloon sisään, että millä se lämmitetään, suorasähkölämmitys talo on aina ensinnäkin kylmempi pari astetta kuin vesikiertotalo. Vesikiertolattia lämmitys kodikkain. Suoraan sähkölämmitystaloon saa vähän korjausta ja kodikkuutta Nunna uunilla. Eli jos pidetään lämpötila sähköllä miellyttävässä 24 asteen lämmössä, niin johan maksaa maltaita.


    • Putkimies

      Mihinkäs se unohtui? 4000-6000 € lisää tuohon pakettiin niin saadaan vertailukelpoisempaa materiaalia.

      • mä!!!

        mä myönnän sen mutta on monessa maalämpöhilavitkutintalossakin takka/levinuusni


      • Putkimies
        mä!!! kirjoitti:

        mä myönnän sen mutta on monessa maalämpöhilavitkutintalossakin takka/levinuusni

        EVdfsdfasdf


      • Kannattaako

        Sitä takan hintaa ei välttämättä kannata paljon tuijotella. Nimittäin, jos kyseessä on avotakka, palaa puut vain silmän iloksi juurikaan lämpöä tuottamatta.


    • makkari

      Ei varmana lämpiä 120 m2:n tölli 60 €lla kuussa. Tai sitten menee halkoja á 40 €/motti useita motteja. Myös tuo kokoaissähkömäärä, eli 110€/kk on varmasti potaskaa. Tai sitten asutaan pimeässä ilman mitään kodinkoneita. Jos taas illat ja päivät kulutetaan töissä/harrastuksissa, niin sitten. Mutta maksaa se harrastaminenkin. Meillä poltellaan valoja ja katsellaan telkkaria ja mukulat (3 kpl) tappelevat joka ilta tietsikalle pääsystä. Maalämpö lämmittää 110 m2 ja sähköä menee n. 200€:lla/kk.

      • Juha

        Mitenkä helvatussa teillä voi mennä niin ruokottomasti sähköä siis lähes 50000kwh/vuosi.

        Joko teiltä puuttuu eristeet seinistä, tai teiltä on unohtunut ikkuna auki.

        Kannattaisi tarkastaa tuollaisen uuden talon normikulutus sähkölämmityksellä on n.20000kwh vuosi, sisältäen taloussähkön

        VTT:n mukaan tavanomaisen pientalon lämmitysenergian kulutus on 120kwh/m2/vuosi.

        VTT:n sivuilta löytyy myös tutkimus, jossa on tavanomaisin ratkaisuin parannettu energiankulutusta (enemmän villaa seiniin ja selektiivi lasit ja lämmön talteenotto(wallox digit)) Kokonaisenergiankulutus 160m2 koetalossa 4900mk sähköllä.

        Tämä ei ole mitään mutu juttua, jokainen voi ladata VTT:n sivuilta kyseisen tutkimuksen ja lukea.


      • rivitalo

        yht 100 m2 kahdessa kerroksessa, kaukolämpö, hyvin varusteltu.
        Taloussähköä kuluu 5000 kWh vuodessa


      • makkari
        Juha kirjoitti:

        Mitenkä helvatussa teillä voi mennä niin ruokottomasti sähköä siis lähes 50000kwh/vuosi.

        Joko teiltä puuttuu eristeet seinistä, tai teiltä on unohtunut ikkuna auki.

        Kannattaisi tarkastaa tuollaisen uuden talon normikulutus sähkölämmityksellä on n.20000kwh vuosi, sisältäen taloussähkön

        VTT:n mukaan tavanomaisen pientalon lämmitysenergian kulutus on 120kwh/m2/vuosi.

        VTT:n sivuilta löytyy myös tutkimus, jossa on tavanomaisin ratkaisuin parannettu energiankulutusta (enemmän villaa seiniin ja selektiivi lasit ja lämmön talteenotto(wallox digit)) Kokonaisenergiankulutus 160m2 koetalossa 4900mk sähköllä.

        Tämä ei ole mitään mutu juttua, jokainen voi ladata VTT:n sivuilta kyseisen tutkimuksen ja lukea.

        Anteeksi, tarkistin sähkölaskuni. Suur-Savon Sähkölle maksoin energiasta tammikuussa 79,01€ ja Vattenfallille kotiin kiikuttamisesta 101,91€. Eli yhteensä 180,92€. Kyseessä on tietysti kahden kuukauden kulutus. Eli kuukautta päälle tulee kuluja 90,46€. Vuosikulutusarvio on 13600 kWh, mukana on siis sekä talous- että lämmityssähkö (maalämpö). Mistä muuten 1200 €:lla saa 25 MWh sähköä kotiin toimitettuna. Vähän kiinostaisi vaihtaa yhtiötä tuolla hinnalla.


    • Kepa

      Kyllä tuota asiaa saa mielessään pyöritellä miten haluaa ja sähkö on vieläkin halvin vaihtoehto.

      Mutta että 60€ sähköön kuukaudessa, eli noin 10.000kWh vuodessa... jos talo on yli 100 neliötä niin en usko.

      • Kepa

        Luinpa lisää viestejä... tuo 60€ olikin arvio, eli muuta sähköä menee vielä 50€ ja klapit päälle. Tuo kuullostaa jo uskottavalta.


      • timpuri
        Kepa kirjoitti:

        Luinpa lisää viestejä... tuo 60€ olikin arvio, eli muuta sähköä menee vielä 50€ ja klapit päälle. Tuo kuullostaa jo uskottavalta.

        uskottavaa mulla suunnilleen sama sähkönkulutus 122 neliöö ja takka löytyy ja puukiuas ilmaset puut tietenkin kallimpaa oli aikoinaan asua 55 neliön kerrostalokämpässä.


    • Sara

      Meillä lämmitellään iloisesti sähköllä. Takassakin aika usein tulia poltellaan, vaikka ei se paljoa auta tämänkokoisen mökin lämmityksessä. Neliöitä on 240 m2 ja piharakennuksesta pidetään lämpimänä 30 m2. Sähkökäyttöiset laitteet lauleskelee öin päivin, kuten vain voi kuvitella neljän lapsen perheessä. Vuoden sähkömenot olivat 2.200 €. Edellisessä asunnossa, rivitalo 100 m2, vuoden vastikkeet teki saman verran, jopa pikkuisen enemmän. Joskin vastikkeeseen sisältyy vesimaksut, vakuutuksia jne.. mutta kuitenkin, ei mielestäni paha ollenkaan. Etukäteen kyllä hirvitti mitä tuleman pitää ja viime talvena kun oli vielä ne mahdottomat pakkaset. Helppoa ainakin.

    • mlp

      .. ennenkuin on liian myöhäistä ..
      Ainakin jotain pientä rauhoittavaa kannattaisi harkita, kun tohkeissasi kirjoituskin kangertelee

    • A.K

      Nyt puhuit kerrankin asiaa. Suorasähkö on halvin lämmitysmuoto, siitä ei pääse mihinkään. Minulla on vesikiertoinen lattialämmitys ja suorasähköllä pyörii. Viisi mottia puuta hellaan ja sähköä kuluu noin 15000kwh vuoteen. Suorasähkö on mielestäni järkevin vaihtoehto!

      • mä!!!!!1

        kun ostaa kamalan kalliit värkit rakentaa niille tekniset tilat jne niin rahaa menee väh 14500 euroa jollaisen lainan hoitaminen 25 vuodessa maksaa 80 eur / kk.

        ja 25 vuoden päästä tämä koko helahoitohan pitää ostaa TAAS UUDESTAAN!!!!!!!! eli arvo meni nollaan.


      • EIKU MÄ
        mä!!!!!1 kirjoitti:

        kun ostaa kamalan kalliit värkit rakentaa niille tekniset tilat jne niin rahaa menee väh 14500 euroa jollaisen lainan hoitaminen 25 vuodessa maksaa 80 eur / kk.

        ja 25 vuoden päästä tämä koko helahoitohan pitää ostaa TAAS UUDESTAAN!!!!!!!! eli arvo meni nollaan.

        on se vaan kumma että saan omasta halpaenergiatalosta 10000 euroa enemmän ja menee kaupaks heti verrattuna suoraan sähköön. KYLLÄ JÄMPTI ON NIIN, PRKL!!!!


      • lapa

        Kaikilla suorasähkölämmittäjillä näyttää olevan puu rinnalla, mikä on tietenkin järkevää. Mutta turha kenenkään väittää, että puu tai oma työ on ilmaista.

        Tai sitten jos ei ole mitään harrastuksia tai omaa elämää niin sitten tietenkin eri asia...


      • Putkimies

        sekaisin. Et ole sähkölämmittäjä jos myös lämmität puilla. Olet sekakäyttäjä. Miksi ylipäätään vaivata itseään haloilla jos se sähkö kerran on niin hyvä ja halpa?


      • Kalleeniussi
        mä!!!!!1 kirjoitti:

        kun ostaa kamalan kalliit värkit rakentaa niille tekniset tilat jne niin rahaa menee väh 14500 euroa jollaisen lainan hoitaminen 25 vuodessa maksaa 80 eur / kk.

        ja 25 vuoden päästä tämä koko helahoitohan pitää ostaa TAAS UUDESTAAN!!!!!!!! eli arvo meni nollaan.

        Se koira älähtää,
        johon kalikka kalahtaa.


      • Hantsi
        mä!!!!!1 kirjoitti:

        kun ostaa kamalan kalliit värkit rakentaa niille tekniset tilat jne niin rahaa menee väh 14500 euroa jollaisen lainan hoitaminen 25 vuodessa maksaa 80 eur / kk.

        ja 25 vuoden päästä tämä koko helahoitohan pitää ostaa TAAS UUDESTAAN!!!!!!!! eli arvo meni nollaan.

        Eihän lämpöpumppu vaadi teknistä tilaa enempää, kuin suorasähkötalon lämminvesivaraaja! Öljy on sitten eri juttu.


    • 200neliötä

      Mulla on 200 neliötä ja sähköön menee 150€ kuussa.
      tuossa on mukana koko kulutus, valot, tietokoneet surraa monta tuntia päivässä sun muut
      Osa lattioista on kyllä varaavia, jossa säästää aika paljon kun yöllä lämmittää

    • Jukka

      jonka lämpöenergian kulutus on ollut
      60 000kWh/vuosi.
      Sähkön hinta 7.5 C/kWh = 4500€/vuosi suorasähköllä.
      Maalämpöpumppu normaalilla 3 hyötysuhteella,
      energiaa kuluu 20 000kWh/vuosi = 1500€.
      Laitteiston lämpöverkon maaputkiston hinta asennuksineen 15000€.
      Kuoletusaika suoraan sähköön verrattuna 5 vuotta (jos ei laske suoralle sähkölle minkäänlaista investointikulua).
      Menee aika reilusti (60 000€ ilman korkoja) voiton puolelle 25 vuodessa, jolloin joudun romut uusimaan. Tällä rahalla taidan huoltaakin pumpun pari kertaa. Ja ostan pumpun vaihdon yhteydessä Mersun.

      • Pehku

        Minkäikäinen koulu? Pinta-ala ja tilavuus? Hirsi, puu, kivi? Laitoitko patterein lämmönjaon? Käyttökokemuksia? Riittääkö lämpö? Putket maassa vai porareikä? Muita huomioita?

        Itsellä vanha hirsitalo, johon myös maalämpöä mietin patterilämmönjaolla, siksi kiinnostaa...


    • jamppa

      kumma, kun suorasähkölämmittäjät tulevat tänne keskustelupalstalle haukkumaan lämpöpumppulämmittäjät. ihan kuin se maasta tuotettu lämpö olisi heiltä pois. tai pumppuun laitettu lisähinta.

      en keksi muuta syytä mokomalle avautumiselle kuin suomalaisen perussynti: kateus. kertokaa minulle oikea syy, jos olen väärässä.

      • T. Ratta

        On se kumma, että jos joku erehtyy kyseenalaistamaan maalämmön kannattavuuden ,niin leimataan kateelliseksi pikkumökissä asujaksi ja ties miksi.

        Jos lämpöpumppulämpö on niin kannattavaa kuin väitetään, niin miksi teollisuus ei ole investoinut siihen sen enempää, vaikka sopivia lämmönlähteitä on kyllin tarjolla. No siksi kun lämpöpumppu on niin helvetin huono investointi.

        Jokainen saa käyttää rahansa niin kuin lystää. Näillä palstoilla kuitenkin keikkuu paljon epätietoisia rakentajia ,jotka ovat päättämässä yhtä hankeensa kauaskantoisimpia ratkaisjua. Ja maalämmön edullisuudesta paasaaminen pelkkään sähkölaskuun tuijottamalla lähentelee kusetuksen rajoja (suurta itsepetosta ainakin).

        Jossakin ketjussa kritisoitiin kaukolämpöön pakkoliittymistä vastaan ja sanottiin maalämmön olevan kaukolämpöä ympäristöystävällisempi vaihtoehto!!! Näin pettämämättömällä logiikalla maalämmönkin saa kannattavaksi.


      • jamppa
        T. Ratta kirjoitti:

        On se kumma, että jos joku erehtyy kyseenalaistamaan maalämmön kannattavuuden ,niin leimataan kateelliseksi pikkumökissä asujaksi ja ties miksi.

        Jos lämpöpumppulämpö on niin kannattavaa kuin väitetään, niin miksi teollisuus ei ole investoinut siihen sen enempää, vaikka sopivia lämmönlähteitä on kyllin tarjolla. No siksi kun lämpöpumppu on niin helvetin huono investointi.

        Jokainen saa käyttää rahansa niin kuin lystää. Näillä palstoilla kuitenkin keikkuu paljon epätietoisia rakentajia ,jotka ovat päättämässä yhtä hankeensa kauaskantoisimpia ratkaisjua. Ja maalämmön edullisuudesta paasaaminen pelkkään sähkölaskuun tuijottamalla lähentelee kusetuksen rajoja (suurta itsepetosta ainakin).

        Jossakin ketjussa kritisoitiin kaukolämpöön pakkoliittymistä vastaan ja sanottiin maalämmön olevan kaukolämpöä ympäristöystävällisempi vaihtoehto!!! Näin pettämämättömällä logiikalla maalämmönkin saa kannattavaksi.

        kysymykseen. eli ei taida olla muuta syytä? ja mitäs teollisuuden lämmitys tähän kuuluu? jos olisi mahdollisuus liittyä kaukolämpöön, liittyisin.


      • Putkimies
        T. Ratta kirjoitti:

        On se kumma, että jos joku erehtyy kyseenalaistamaan maalämmön kannattavuuden ,niin leimataan kateelliseksi pikkumökissä asujaksi ja ties miksi.

        Jos lämpöpumppulämpö on niin kannattavaa kuin väitetään, niin miksi teollisuus ei ole investoinut siihen sen enempää, vaikka sopivia lämmönlähteitä on kyllin tarjolla. No siksi kun lämpöpumppu on niin helvetin huono investointi.

        Jokainen saa käyttää rahansa niin kuin lystää. Näillä palstoilla kuitenkin keikkuu paljon epätietoisia rakentajia ,jotka ovat päättämässä yhtä hankeensa kauaskantoisimpia ratkaisjua. Ja maalämmön edullisuudesta paasaaminen pelkkään sähkölaskuun tuijottamalla lähentelee kusetuksen rajoja (suurta itsepetosta ainakin).

        Jossakin ketjussa kritisoitiin kaukolämpöön pakkoliittymistä vastaan ja sanottiin maalämmön olevan kaukolämpöä ympäristöystävällisempi vaihtoehto!!! Näin pettämämättömällä logiikalla maalämmönkin saa kannattavaksi.

        Valmistajia on Suomen markkinoilla noin 10 ja esim suuri valmistaja Thermia tekee yli 10 000 maalämpöpumppua vuosittain. Ei se ihan huuhaata voi olla!


      • heippo
        Putkimies kirjoitti:

        Valmistajia on Suomen markkinoilla noin 10 ja esim suuri valmistaja Thermia tekee yli 10 000 maalämpöpumppua vuosittain. Ei se ihan huuhaata voi olla!

        Mulle tulee kaukolämpö... te muut voitte hakeutua hoitoon


      • mlp
        T. Ratta kirjoitti:

        On se kumma, että jos joku erehtyy kyseenalaistamaan maalämmön kannattavuuden ,niin leimataan kateelliseksi pikkumökissä asujaksi ja ties miksi.

        Jos lämpöpumppulämpö on niin kannattavaa kuin väitetään, niin miksi teollisuus ei ole investoinut siihen sen enempää, vaikka sopivia lämmönlähteitä on kyllin tarjolla. No siksi kun lämpöpumppu on niin helvetin huono investointi.

        Jokainen saa käyttää rahansa niin kuin lystää. Näillä palstoilla kuitenkin keikkuu paljon epätietoisia rakentajia ,jotka ovat päättämässä yhtä hankeensa kauaskantoisimpia ratkaisjua. Ja maalämmön edullisuudesta paasaaminen pelkkään sähkölaskuun tuijottamalla lähentelee kusetuksen rajoja (suurta itsepetosta ainakin).

        Jossakin ketjussa kritisoitiin kaukolämpöön pakkoliittymistä vastaan ja sanottiin maalämmön olevan kaukolämpöä ympäristöystävällisempi vaihtoehto!!! Näin pettämämättömällä logiikalla maalämmönkin saa kannattavaksi.

        ... ratkaisuja tekevä ei laita sähkökaapeleita lattiaan tai sähköpatterita vaan joko vesikiertoisen lattialämmön tai vesikiertoisen patterisysteemin, jotta lämmönlähdettä voi ajan saatossa vaihtaa.
        Itse laitoin maalämmön, en ole katunut enkä vaihtaisi pois. Kannattaa muuten katsoa markkinaosuuksia, maalämpö on pärjännyt hyvin. Niitä rakentajienkin kannattaa katsoa enemmän kuin kuunnella kaikenlaisia vouhottajia ...


    • vertailija

      minusta suorasähkölämmitystä ja maalämpöä on turha vertailla. Suorasähkölämmitys on lyhytnäköisille ihmisille tai niille jotka gryndaa. Ne jotka tekee talon jossa aikovat asua pidempään valitsevat maalämmön, kaukolämmön tai öljyn. Aika usein valinta tehdään seuraavasti: Jos on kaukolämpö, otetaan se. Jos ei ole kaukolämpöä, valitaan joko maalämpö tai öljy. Öljyn hintakehitystä pelkäävät valitsevat maalämmön, maalämpöä epäilevät valitsevat öljyn. Kummatkin voi vaihtaa lämmönlähdettä ajan kuluessa ja asua samassa talossa.

      • Jätkä

        Niin ja kovat jätkät valitsevat öljyn, sähkön ja puun, josta puulla lämmitetään pääasiassa silloin kun rukiit vielä käsivarsissa pakottavat. Vanhana voi sitten lutrata kalliilla öljyllä ja sitten kun se viimeinenkin poltin tukkeutuu eikä viitsi mennä enää pannuhuoneeseen vastukset napsahtavat päälle ja jäävät päälle vielä kun kovasta jätkästä loppuu v i r ta.


      • Mä.

        Noinhan se suurinpiirtein menee. Varaava sähkölämmitetty lattia sijoittuu siihen keskivaiheelle. Vesikiertoinen sähkölämmitys on tuon öljylämmityksen kanssa pitkälti saman luonteinen vaihdettavine lämmönlähteineen ja siten vertailukelpoinen.

        Kaikkien suoran sähkölämmityksen omaavien rakennusten omistajat eivät toki ole lyhytnäköisiä. Se kannattaa toki valita myös pieneen mökkiin ja usein puolilämpöiseen autotalliinkin(, ellei vaari tai joku ole joutilas pitämään tulta jokaisessa huoneessa, jolloin pystymuuri/kamina tulisi edullisimmaksi varsinkin jos puuta olisi saatavilla edullisella hankintahinnalla). Jos rakennus on pitkiä aikoja tyhjillään ilman 'talkkaria', niin taas suora sähkölämmitys puoltaa paikkaansa.

        Joku kysyi, että miksi teollisuus ei käytä maalämpöä halliensa lämmittämiseen. Teollisuudessa investoinnin takaisinmaksuaikavaatimus on yleensä kahden kolmen vuoden luokkaa (korkeintaan 10v), koska siellä tiedetään (tai ainakin kuvitellaan niin) paremmin poikivia kohteita rahalle. Tietysti, jos 'mä!!!!!!':llä tai jollain on timantinvarma sijoituskohde, niin kaikki irtonainen (ja lämmönjaosta lohkaistavakin osuus) kannattaa sijoittaa siihen, että sijoituksen kotiuttamisessa saisi hieman enemmän 'hilloa', että sitä sitten riitäisi lamborghinin bensaankin. ;)

        Myös sillä lienee osuutta maalämmön markkinaosuuteen, että useiden energialähteiden (varsinkin öljyn) takana on todella 'suuri raha'. Maalämpöä energiana ei markkinoi oikein kukaan. Siksi propaganda ei ole läheskään samantasoista.

        Putkimiehelle huomauttaisin, että varsinkin rakennusalalla on aivan turha vedota siihen, että jotain menee paljon. Muistat varmaan, miten paljon joskus muinoin tehtiin tasakattoisia taloja.
        Omia aivojaan kannattaa käyttää, eikä kulkea kuin kanalauma.


    • make

      onnea sinulle. olen 23v maalari ja en vielä ole tullut tilanteeseen että pitää punnita lämmitys kustannuksia, mutta joku sanoi että puuta ei saa ilmaseksi.. suurin osa sukulaisista/tutuista saa puut ilmaisekis sukulaisilta/tutuilta.

      tiesitkö että suurin osa aloitustekstistä eivät pidä aikkaansa??? Millä ihmeen perusteella voit sanoa että ne jotka käyttää muita lämmitysmuotoja, eivät tiedä yhtään mitään.

      tai että yliopistotutkijoilla ei ole oikeita töitä eivätkä ymmärrä elävästä elämästä?

      noista lauseista ja nickistä kirjoitustyylistä voisi äkkiä vetää johtopäätöksen että olet nuorempi kuin moni luuleekaan.

      niinkuin sanoin: kun en asiasta tiedä juuri mitään niin en ota kantaa asiaan.

      siitä huolimatta hauskaa kevään alkua

    • okkrok

      on mukava seurata tälläista erittäin kovaa intohimoa herättävää keskustelua, on se vaan niin kuuma peruna joilleki tässäkin ketjussa oleville keskustelijoille. se vaan on niin että samanlaisessa talossa asuvat voivat jokaisella lämmitysmuodolla saada useiden kymmenien prosenttien energiankulutus erot, mielestäni vertailukelpoisia taloja on todella vähän, olkoon talot kuinka samankokoisia tahansa, toinen tuhlaa ja vähät välittää mitä kuluu ja toinen pihtaa KAIKESSA mahdollisessa, vertailkaa siinä sitten.

    • jorma

      Kun toiset maksaa tällähetkellä (paukkupakkaset) sun lämmityskulut. Joo ei muutakun kaikki suomenmaan (uudet) kerrostalot sun muuta asunnot suoransähkölämmityksen piiriin, niin riittä siten rakennusvaiheessa rahaa hienompiin kaakeleihin ja parkettilattioihin.. :)

      Lämpöisiä hetkiä patterinvierellä...

    • Lämmittäjä 2 vuotta

      Lämmittelin 20 vuotta sähköllä ja minulle se riitti.Talossa on yläpohjassa 650 mm villaa ja neliöitä 200.Vaihdoin pellettiin ja kustannukset ovat pudonneet melkein kolmasosaan entisestä.Paluuta ei ole entiseen.

      • Vtun Klovni

        Vain Pellet lämittää sirkustalojaan pelletillä.


    • mä!!!!!!

      katsokaas kun 14000 euron investoinnin kuoletukset korkoineen tekee 25 vuodessa 80 eur/kk. Ja tietenkin sitten 25 vuoden jälkeen pitää ostaa UUDET himmelit ja ottaa UUSI laina joka taas maksaa sen 80 eur/kk.

      Siis hankintakustannus on 500 mk per jokaikinen kuukausi!!!!!!!!

      Tajutkaa jo hölmöt ettei tämmöisessä kalustohankinnassa ole MITÄÄN JÄRKEÄ!!!!!

      • Ostaja

        Mun on ainakin hyvin vaikea tajuta mistä noita kahdeksankympin kuolletuksia oikein kertyy kun on tapana ostaa kaikki aina käteisellä ilman lainoja?

        Jatka vain villasukat jalassa ja vanttuut kädessä niiden patteritermostaattien pienentämistä ja vakuuttele partnerillesi, että kyllä täällä lämmintä piisaa katso nyt vaikka tota patterin yläpuolella roikkuvaa lämpömittaria... niin ja näkeehän sen tossa seinässä ja katossa olevasta palaneesta pölystäkin, että täällä on hyvä olla ja hengittää...

        Ai autuutta, kun sulla on pienet sähkölaskut. Kaikki muukin maailmassasi taitaa olla aika pientä.


      • mä!!!!!!!
        Ostaja kirjoitti:

        Mun on ainakin hyvin vaikea tajuta mistä noita kahdeksankympin kuolletuksia oikein kertyy kun on tapana ostaa kaikki aina käteisellä ilman lainoja?

        Jatka vain villasukat jalassa ja vanttuut kädessä niiden patteritermostaattien pienentämistä ja vakuuttele partnerillesi, että kyllä täällä lämmintä piisaa katso nyt vaikka tota patterin yläpuolella roikkuvaa lämpömittaria... niin ja näkeehän sen tossa seinässä ja katossa olevasta palaneesta pölystäkin, että täällä on hyvä olla ja hengittää...

        Ai autuutta, kun sulla on pienet sähkölaskut. Kaikki muukin maailmassasi taitaa olla aika pientä.

        vaikka ostat omalla rahallakin niin 25 vuotta kestävät remmelisi maksavat sulle 300 mk / jokaikinen kuukausi

        että revihän siitä vaan hjumööriä

        katsos tauno kun ostamasi tavaran arvo putoaa 235 vuodessa nollaan markkaan

        voisit käyttää rahasi järkevämpäänkin


      • jummartanut.

        mita sina sanoa?


      • mä!!!!!
        jummartanut. kirjoitti:

        mita sina sanoa?

        ei kannata ostaa sadanntonnin vehkeitä jotka kestää 25 vuotta vain siksi että "säästäisit" muutaman kympin kuussa sähkölaskussa


      • RINS.
        mä!!!!!!! kirjoitti:

        vaikka ostat omalla rahallakin niin 25 vuotta kestävät remmelisi maksavat sulle 300 mk / jokaikinen kuukausi

        että revihän siitä vaan hjumööriä

        katsos tauno kun ostamasi tavaran arvo putoaa 235 vuodessa nollaan markkaan

        voisit käyttää rahasi järkevämpäänkin

        kerro mitä osia sinun mielestä lämpöpumppuun pitää vaihtaa 25 v välein? Noilla hinnoilla minä ainakin sain porakaivon ja lattialämmitysjärjestelmän. Itse pumppu maksoi
        8200 €. Siinäkin kallein hankinta on kompressori joka maksaa tänäpäivänä noin 3000 €. Laskepa nyt poika laskusi uudestaan.

        Samalla rahalla me saadaan muuten ne härvelit, joka sulla menee kuussa lääkkeisiin vaan taidat näköjään säästää siinäkin!?

        Paljonko sähkölämmitys on vienyt teillä energiaa viimepäivinä?? (Meillä ollut 17-20 astetta pakkasta) Omat rensselit on kuluttanut noin 25-30 kWh läämitykseen ja käyttöveteen, joka ei mielestäni ole paljon. Tarkoittaa siis sitä, että rahassa menee näillä pakkasilla noin 3 € päivässä ja nyt ollaan huomattavasti vuoden keskilämpötilaa
        alempana.


      • mä!!!!!!!!
        RINS. kirjoitti:

        kerro mitä osia sinun mielestä lämpöpumppuun pitää vaihtaa 25 v välein? Noilla hinnoilla minä ainakin sain porakaivon ja lattialämmitysjärjestelmän. Itse pumppu maksoi
        8200 €. Siinäkin kallein hankinta on kompressori joka maksaa tänäpäivänä noin 3000 €. Laskepa nyt poika laskusi uudestaan.

        Samalla rahalla me saadaan muuten ne härvelit, joka sulla menee kuussa lääkkeisiin vaan taidat näköjään säästää siinäkin!?

        Paljonko sähkölämmitys on vienyt teillä energiaa viimepäivinä?? (Meillä ollut 17-20 astetta pakkasta) Omat rensselit on kuluttanut noin 25-30 kWh läämitykseen ja käyttöveteen, joka ei mielestäni ole paljon. Tarkoittaa siis sitä, että rahassa menee näillä pakkasilla noin 3 € päivässä ja nyt ollaan huomattavasti vuoden keskilämpötilaa
        alempana.

        kaikki pitää kantaa ulos ja ostaa uudet tilalle. Vesikiertojärjestelmä, varaaja, kiertopumppu, kompura, putket, AIVAN KAIKKI pitää uusia noin 25 - 30 vuoden välein.

        joo mun aamulääke on tulossa hoitaja huhuilee käytävällä jo...


      • härdelli
        mä!!!!! kirjoitti:

        ei kannata ostaa sadanntonnin vehkeitä jotka kestää 25 vuotta vain siksi että "säästäisit" muutaman kympin kuussa sähkölaskussa

        maksoit omista vehkeistäsi?


      • tauno
        RINS. kirjoitti:

        kerro mitä osia sinun mielestä lämpöpumppuun pitää vaihtaa 25 v välein? Noilla hinnoilla minä ainakin sain porakaivon ja lattialämmitysjärjestelmän. Itse pumppu maksoi
        8200 €. Siinäkin kallein hankinta on kompressori joka maksaa tänäpäivänä noin 3000 €. Laskepa nyt poika laskusi uudestaan.

        Samalla rahalla me saadaan muuten ne härvelit, joka sulla menee kuussa lääkkeisiin vaan taidat näköjään säästää siinäkin!?

        Paljonko sähkölämmitys on vienyt teillä energiaa viimepäivinä?? (Meillä ollut 17-20 astetta pakkasta) Omat rensselit on kuluttanut noin 25-30 kWh läämitykseen ja käyttöveteen, joka ei mielestäni ole paljon. Tarkoittaa siis sitä, että rahassa menee näillä pakkasilla noin 3 € päivässä ja nyt ollaan huomattavasti vuoden keskilämpötilaa
        alempana.

        vai menee 3 euroo päivä?
        Johan sovittiin, että se menee pelkästään investointiin, myös kesällä ja joka päivä.
        Siis 6 euroo vähintään, jos meinaat jotain saada vielä lämpimäksikin.


      • RINS.
        mä!!!!!!!! kirjoitti:

        kaikki pitää kantaa ulos ja ostaa uudet tilalle. Vesikiertojärjestelmä, varaaja, kiertopumppu, kompura, putket, AIVAN KAIKKI pitää uusia noin 25 - 30 vuoden välein.

        joo mun aamulääke on tulossa hoitaja huhuilee käytävällä jo...

        Sovitaan niin, saatpa sielullesi rauhan, eikä tule paha mieli.... silti olet ainakin siinä asiassa väärässä.. ;)


      • RINS.
        tauno kirjoitti:

        vai menee 3 euroo päivä?
        Johan sovittiin, että se menee pelkästään investointiin, myös kesällä ja joka päivä.
        Siis 6 euroo vähintään, jos meinaat jotain saada vielä lämpimäksikin.

        Niin nyt näillä pakkasilla (lue viesti uudelleen). Sähköläämmitystalossa menisi ainakin kolminkertainen määrä. Jos koko mökki on lämmin kuluu sähköä sähkölämmitystalossa lämmitykseen ja käyttöveteen näillä pakkasilla vähintään 100 kwh/päivässä....


      • RINS.
        tauno kirjoitti:

        vai menee 3 euroo päivä?
        Johan sovittiin, että se menee pelkästään investointiin, myös kesällä ja joka päivä.
        Siis 6 euroo vähintään, jos meinaat jotain saada vielä lämpimäksikin.

        25-30 kWh ja sähkö maksaa 7 c/kwh eli tarkoittaa 1.75-2.10 €/vrk eli yli meni... Hinta ei todellakaan ole paha jos huomioi ulkolämpötilan. Ja joka muuta väittää puhuu läpiä päähänsä...


      • tauno
        RINS. kirjoitti:

        Niin nyt näillä pakkasilla (lue viesti uudelleen). Sähköläämmitystalossa menisi ainakin kolminkertainen määrä. Jos koko mökki on lämmin kuluu sähköä sähkölämmitystalossa lämmitykseen ja käyttöveteen näillä pakkasilla vähintään 100 kwh/päivässä....

        menisikö siis ehkä 2,5*3 eli 7,5 euroa, vettähän ei millään 3:n kertoimilla lämmitellä ja sulla 6.
        Vastaavasti kesällä menee muuten 0, kun sulla jauhaa investointi 3 yötä päivää.


      • aatos
        RINS. kirjoitti:

        25-30 kWh ja sähkö maksaa 7 c/kwh eli tarkoittaa 1.75-2.10 €/vrk eli yli meni... Hinta ei todellakaan ole paha jos huomioi ulkolämpötilan. Ja joka muuta väittää puhuu läpiä päähänsä...

        muka muuttuu ulkolämpötilan mukaan?
        Ihme tekstiä ...


      • RINS.
        aatos kirjoitti:

        muka muuttuu ulkolämpötilan mukaan?
        Ihme tekstiä ...

        Pitääkö se rautalangasta vääntää... onhan se aivan eri asia jos tasaista lämpöä taloon haetaan onko ulkona -20 tai 0 astetta kai sen tajuaa tyhmempikin? Esim. omassa järjestelmässä lattiassa kiertää -20 32 asteteinen vesi ja 0 26 asteinen. Tottakai myös lämminvesivaraaja jäähtyy nopeammin mitä suurempi on ulko- ja sisälämpötilan ero. Taitaa pojat nukkuneen fysiikan tunneilla kun lämpöoppia opetettiin...
        Sähkön yksikköhintahan ei siis muutu vaan sähkönkulutus pienenee ja näin ollen tietysti myös sähkölasku... Tämä ei ole järjestelmästä kiinni...


      • muuttuu,
        aatos kirjoitti:

        muka muuttuu ulkolämpötilan mukaan?
        Ihme tekstiä ...

        tietenkin. ymmärsit varmasti itsekkin.


      • RINS.
        tauno kirjoitti:

        menisikö siis ehkä 2,5*3 eli 7,5 euroa, vettähän ei millään 3:n kertoimilla lämmitellä ja sulla 6.
        Vastaavasti kesällä menee muuten 0, kun sulla jauhaa investointi 3 yötä päivää.

        Ai sinä et kesällä käytä lämmintä vettä ollenkaan. No onhan se toki sitten halpa ratkaisu tuo sähkölämmitys. Investointinahan sähkölämmitys on ilmainen toisin kuin maalämpö... ihme argumentteja...


      • ope
        RINS. kirjoitti:

        25-30 kWh ja sähkö maksaa 7 c/kwh eli tarkoittaa 1.75-2.10 €/vrk eli yli meni... Hinta ei todellakaan ole paha jos huomioi ulkolämpötilan. Ja joka muuta väittää puhuu läpiä päähänsä...

        Jos kulut ovat nyt vähän alle 2 euroo, ovat vastaavan suoralämmityksen kulut
        n 1,9*2,7=5,1 euroa

        Kun investointikulut lisätään 1,9 3=4,9 euroa, eli lähes sama vaikka on näin kova pakkanen.
        eli tästä lämpimämmillä mlp maksaa aina enemmän kuin suora sähkö.

        Mlp ei siis kannata missään tapauksessa, jos lämmitysenergian tarve on noin pieni.


      • aatos
        RINS. kirjoitti:

        Pitääkö se rautalangasta vääntää... onhan se aivan eri asia jos tasaista lämpöä taloon haetaan onko ulkona -20 tai 0 astetta kai sen tajuaa tyhmempikin? Esim. omassa järjestelmässä lattiassa kiertää -20 32 asteteinen vesi ja 0 26 asteinen. Tottakai myös lämminvesivaraaja jäähtyy nopeammin mitä suurempi on ulko- ja sisälämpötilan ero. Taitaa pojat nukkuneen fysiikan tunneilla kun lämpöoppia opetettiin...
        Sähkön yksikköhintahan ei siis muutu vaan sähkönkulutus pienenee ja näin ollen tietysti myös sähkölasku... Tämä ei ole järjestelmästä kiinni...

        jos tarkoitat kulutusta?

        Et tainnut itse olla läsnä kun taloutta opetettiin.
        Mitä pienemmillä lämpölaskuilla nyt retostelet, sitä tyhmempi on investointisi.


      • mä!!!!!!!
        ope kirjoitti:

        Jos kulut ovat nyt vähän alle 2 euroo, ovat vastaavan suoralämmityksen kulut
        n 1,9*2,7=5,1 euroa

        Kun investointikulut lisätään 1,9 3=4,9 euroa, eli lähes sama vaikka on näin kova pakkanen.
        eli tästä lämpimämmillä mlp maksaa aina enemmän kuin suora sähkö.

        Mlp ei siis kannata missään tapauksessa, jos lämmitysenergian tarve on noin pieni.

        pelkkä laiteinvestointi jauhaa joka ikinen kuukausi 500mk itsensä nollaan 25 vuodessa

        ja kai se nyt energiaa sekin tarvitsee....


      • lukenut
        mä!!!!!!! kirjoitti:

        pelkkä laiteinvestointi jauhaa joka ikinen kuukausi 500mk itsensä nollaan 25 vuodessa

        ja kai se nyt energiaa sekin tarvitsee....

        nimimerkin Jukka kirjoituksen yllä. Olisiko kannattanut jättää suoralle sähkölle?


      • ope
        lukenut kirjoitti:

        nimimerkin Jukka kirjoituksen yllä. Olisiko kannattanut jättää suoralle sähkölle?

        eri tilanne, jos on vanha kansakoulu; iso rakennus ja huono eristys ja siksi normaaliin nähden kolminkertaiset lämmityskustannukset.

        Vertaaminen tuohon on humpuukia.


      • niin
        ope kirjoitti:

        eri tilanne, jos on vanha kansakoulu; iso rakennus ja huono eristys ja siksi normaaliin nähden kolminkertaiset lämmityskustannukset.

        Vertaaminen tuohon on humpuukia.

        Ei kannatakaan verrata 300m3 ja arvatenkin yli 1000 m3 rakennuksia keskenään.
        Pointti onkin se että 120 neliöiseen nykytaloon on varmasti järkevämpää ja halvempaa laittaa suorasähkö, mutta kun täällä jatkuvasti väitetään, että maalämpö on p:stä ja laitteet on susia, eikä investointi ikinä tule kannattavaksi jne, niin onko se näin tuommoisen isonkin rakennuksen suhteen? Asutaan sitä semmoisissakin.

        Paras investointi tuollaisessakin on kuitenkin riittävä eristäminen ja tiivistäminen, ettei lämpö, millä se sitten tuotetaankin, mene hukille.


      • ope
        niin kirjoitti:

        Ei kannatakaan verrata 300m3 ja arvatenkin yli 1000 m3 rakennuksia keskenään.
        Pointti onkin se että 120 neliöiseen nykytaloon on varmasti järkevämpää ja halvempaa laittaa suorasähkö, mutta kun täällä jatkuvasti väitetään, että maalämpö on p:stä ja laitteet on susia, eikä investointi ikinä tule kannattavaksi jne, niin onko se näin tuommoisen isonkin rakennuksen suhteen? Asutaan sitä semmoisissakin.

        Paras investointi tuollaisessakin on kuitenkin riittävä eristäminen ja tiivistäminen, ettei lämpö, millä se sitten tuotetaankin, mene hukille.

        tottakai investoi tulee kannattavammaksi, mitä suurempaan yksikköön mennään, koska monet kustannukset eivät nouse tehon kasvaessa samassa suhteessa.
        Tuossa esimerkissäkin 60000 kWh kulutusta hoitamaan on päästy samalla investoinnilla kuin pienissäkin taloissa, joka jopa hieman koettelee uskottavuutta..

        Toisaalta jos lämpöeristykseen satsataan ja siten pienennetään lämmöntarvetta, tämä lisäeristäminen syö mlp:n kannattavuutta ja pidentää sen osalta investoinnin takaisinmaksuaikaa.

        Kaikissa mlp-laskelmissa tuo kulutus tuntuu kovin suurelta, ikään kuin tarkoitushakuisesti.


      • minä

        ...texteissä ole päätä, ei häntää.
        eurot ja markat sinkoilee sekaisin sinnetänne...
        Mikä saa ihmisen noin fanaattisesti puolustamaan järjestelmää, mikä ei ole suinkaan paras lämmitysmuoto. Lämmitä hyvä ihminen suoralla sähköllä aivan vapaasti, mut ei sen puolesta tollai tarvi vaahdota.
        Itselläni on 200m2 lämmitettävää suoralla sähköllä, sekä 2 takkaa, puukiuas, sähkölasku 100e kuussa, puuta poltan n.10m3 vuodessa.
        Jos en lämmittäisi puulla, olisi vilu, sekä siitä huolimatta sähkölasku vähintään kaksinkertainen.

        Teeppä pieni testi ja lopeta puulämmitys vuodeksi, tutki sähkönkulutus ja kirjottele sitten lisää...


        Missä muuten noin arvokkaita himmeleitä myydään? Sitäpaitsi joulu meni jo...


      • joo
        ope kirjoitti:

        tottakai investoi tulee kannattavammaksi, mitä suurempaan yksikköön mennään, koska monet kustannukset eivät nouse tehon kasvaessa samassa suhteessa.
        Tuossa esimerkissäkin 60000 kWh kulutusta hoitamaan on päästy samalla investoinnilla kuin pienissäkin taloissa, joka jopa hieman koettelee uskottavuutta..

        Toisaalta jos lämpöeristykseen satsataan ja siten pienennetään lämmöntarvetta, tämä lisäeristäminen syö mlp:n kannattavuutta ja pidentää sen osalta investoinnin takaisinmaksuaikaa.

        Kaikissa mlp-laskelmissa tuo kulutus tuntuu kovin suurelta, ikään kuin tarkoitushakuisesti.

        Olisikohan 25000€ mielestäsi tuommoisessa kohteessa realistisempi investointi. Silloin kuoletusajaksi eo. nimimerkin laskelmassa tulisi 8.3 vuotta. Ja säästöön 25 vuodessa jäisi vaivainen 50 000 € korot suorasähköön verrattuna


      • ope
        joo kirjoitti:

        Olisikohan 25000€ mielestäsi tuommoisessa kohteessa realistisempi investointi. Silloin kuoletusajaksi eo. nimimerkin laskelmassa tulisi 8.3 vuotta. Ja säästöön 25 vuodessa jäisi vaivainen 50 000 € korot suorasähköön verrattuna

        voi tarkastella näillä tiedoilla mitenkään.

        Yhtä hyvin voisi ehkä rakenteiden lisäeristämisellä ja ilmanvaoihdon lto:lla pudottaa lämmitystarpeen puoleen, lisäksi ottaisi korkoja huomiooon, niin takaisinmaksuaika saattaisi olla yli 20 vuotta ja säästöt pakkasella.


      • Hantsi

        Mun pumppuni maksoi 10000 euroa, neliöitä talossa reilut 150. Jos joku kompura posahtaa vaikkapa 20 vuoden kuluttua, se ei varmaan maksa 10000 euroa.


      • RINS.
        ope kirjoitti:

        voi tarkastella näillä tiedoilla mitenkään.

        Yhtä hyvin voisi ehkä rakenteiden lisäeristämisellä ja ilmanvaoihdon lto:lla pudottaa lämmitystarpeen puoleen, lisäksi ottaisi korkoja huomiooon, niin takaisinmaksuaika saattaisi olla yli 20 vuotta ja säästöt pakkasella.

        Opella on pahasti puurot ja vellit ja kaavat sekaisin, mutta sehän ei ole uutta, onhan hän opettaja, ja mikään ei oo niin viisas kuin opettaja....


      • ope
        RINS. kirjoitti:

        Opella on pahasti puurot ja vellit ja kaavat sekaisin, mutta sehän ei ole uutta, onhan hän opettaja, ja mikään ei oo niin viisas kuin opettaja....

        järjen häivähdys oli tuossa RINSin toteamuksessa? Jos lähtötietoja ei ole, miten muka muu on sekaisin kuin RINSin pää?

        Ilmeisesti RINS on tottunut vääristelemään edullisia laskelmia tosiasioita tuntematta, onhan se maalämpö aina saatava edullisimmaksi!


      • RINS.
        ope kirjoitti:

        järjen häivähdys oli tuossa RINSin toteamuksessa? Jos lähtötietoja ei ole, miten muka muu on sekaisin kuin RINSin pää?

        Ilmeisesti RINS on tottunut vääristelemään edullisia laskelmia tosiasioita tuntematta, onhan se maalämpö aina saatava edullisimmaksi!

        Ei ole.... itse olen kertonut todellisia lukemia maalämpöpumpun omasta sähkömittarista. Sinulla vaan nuossa laskelmissa ei ole ollut mitään tolkkua, kuten aikaisemmin laskit, että -20 ja sitä lämpimämmällä mlp ei enää kannata.

        Lainaus open tekstistä: "Jos kulut ovat nyt vähän alle 2 euroo, ovat vastaavan suoralämmityksen kulut
        n 1,9*2,7=5,1 euroa

        Kun investointikulut lisätään 1,9 3=4,9 euroa, eli lähes sama vaikka on näin kova pakkanen.
        eli tästä lämpimämmillä mlp maksaa aina enemmän kuin suora sähkö.

        Mlp ei siis kannata missään tapauksessa, jos lämmitysenergian tarve on noin pieni." Lainaus päättyy... Ei mitään tolkkua..

        Laittakaapa nyt joku rehellinen tänne viimepäivien OIKEITA kulutuslukemia. Teillä ei tietysti ole niitä, kun ette TIEDÄ. Käyttösähköä menee oman arvionne mukaan melkoisesti? Joku tänne laittoikin jo vuosikulutuksensa, mutta lukemat vaan ei ole uskottavia. Normaali perheen pelkkään käyttösähköön kuluu omakotitalossa helposti 6000-8000 kwh vuodessa ja jos joku vakavalla naamalla väittää, että kokonaiskulutus on tuota luokkaa niin valehtelee. Normaalikäytössä sähkön kokonaiskulutus on varmasti tämänpäivän laatutasolla rakennetussa sähkölämmitystalossa yli 20 000 kWh vuodessa ja nyt en puhu mistään alle 100 m2 leikkimökeistä. Toisaalta tätä keskustelua on oikeastaan ihan turha käydä, koska minulle on aivan sama millä kukakin ope korsunsa lämmittää, mutta tuleville rakentajille väärän tiedon tuputtaminen on turhaa, kaikilla kun ei ole aikaa tai edes mahdollisuutta polttaa jatkuvasti takassa ja leivinuunissa tulta ympäri vuoden... Lämpöisiä talvikelejä kaikille, poistun keskustelusta...


      • RINS.

      • ope
        RINS. kirjoitti:

        Ei ole.... itse olen kertonut todellisia lukemia maalämpöpumpun omasta sähkömittarista. Sinulla vaan nuossa laskelmissa ei ole ollut mitään tolkkua, kuten aikaisemmin laskit, että -20 ja sitä lämpimämmällä mlp ei enää kannata.

        Lainaus open tekstistä: "Jos kulut ovat nyt vähän alle 2 euroo, ovat vastaavan suoralämmityksen kulut
        n 1,9*2,7=5,1 euroa

        Kun investointikulut lisätään 1,9 3=4,9 euroa, eli lähes sama vaikka on näin kova pakkanen.
        eli tästä lämpimämmillä mlp maksaa aina enemmän kuin suora sähkö.

        Mlp ei siis kannata missään tapauksessa, jos lämmitysenergian tarve on noin pieni." Lainaus päättyy... Ei mitään tolkkua..

        Laittakaapa nyt joku rehellinen tänne viimepäivien OIKEITA kulutuslukemia. Teillä ei tietysti ole niitä, kun ette TIEDÄ. Käyttösähköä menee oman arvionne mukaan melkoisesti? Joku tänne laittoikin jo vuosikulutuksensa, mutta lukemat vaan ei ole uskottavia. Normaali perheen pelkkään käyttösähköön kuluu omakotitalossa helposti 6000-8000 kwh vuodessa ja jos joku vakavalla naamalla väittää, että kokonaiskulutus on tuota luokkaa niin valehtelee. Normaalikäytössä sähkön kokonaiskulutus on varmasti tämänpäivän laatutasolla rakennetussa sähkölämmitystalossa yli 20 000 kWh vuodessa ja nyt en puhu mistään alle 100 m2 leikkimökeistä. Toisaalta tätä keskustelua on oikeastaan ihan turha käydä, koska minulle on aivan sama millä kukakin ope korsunsa lämmittää, mutta tuleville rakentajille väärän tiedon tuputtaminen on turhaa, kaikilla kun ei ole aikaa tai edes mahdollisuutta polttaa jatkuvasti takassa ja leivinuunissa tulta ympäri vuoden... Lämpöisiä talvikelejä kaikille, poistun keskustelusta...

        antamistasi arvoista. Itse aivan ihmeellisesti puhut lämmityskustannuksesta ilman pääomakuluja.

        Ei tietenkään mitään tolkkua, jos et sitä puolta ymmärrä ja parempi onkin, että poistut tästä ja muustakin keskustelusta.


    • Antti

      No meidän taloudessa on ollut ilmalämpöpumppu nyt 3 vuotta kulutus on kaikkineen vähän alle 8000kw ja suorasähkö 3.2 cnt kilowatti sekä varaavatakka, jota lämmitetään päivittäin pakkasilla.

      • Antti

        Eli kokonaiskuluksi tulee varmaan noin 40 € kuussa
        Ja hyvin on pumppu toiminut investointina 10000 vanhaa markkaa se silloin maksoi.


    • ikämies

      Talo, jossa suora sähkölämmitys. Noin 150 m2 erilaista lämmintä tilaa. Vuodesta 1982 olen pitänyt kirjaa sähkökulutuksesta ja hinnasta. Vuonna 1982 kaikki sähkö maksoi vuodessa 5700mk, vuonna 2003 markoiksi muutettuna 8300mk. Kulutus vuosittain jotakuinkin sama. Hinta noussut tasaisesti.
      Jos tätä vertaa vaikka vakuutusmaksuihin tai ruokalaskuihin niin ei niin hirveän kallis kulu.

    • Hanne

      Taitaa tämä "Mä!!!!!" olla sama henkilö kuin "dippeli", joka meuhkasi maalämpöä vastaan taannoin.

      • dippeli

        ei ole!
        Lupaisin olla sen jälkeen hiljaa, mikä onkin lähes onnistunut.


    • kimble71

      Kauankos net muoviputket kestää lattiassa?

      Onko jo jossain moisia mennyt rikki?

    • entä

      sama se mikä on halvin, jollaki voi haluttaa laittaa mikä tahansa lämmitys, eikä sitä tarvi perustella, jos vain haluttaa laittaa mikä laittaa.

      toisella haluttaa pillua, eikä sitä halua tarvi perustella ja joku muu haluaa ladan, tai mersun eikä sitäkään tartte muuten perustella kuin että halutti laittaa semmonen, tai haluttaa lomalle tai haluttaa haukkua toisen valinta tai mitä vaan jos haluttaa. suurimpaan osaan ihmisten tekosia ei tarvi muuta perustelua kuin että halutti ostaa semmonen tai halutti tehä jotaki

      • moralisti

        sekaantua maalämpöön, on se niin pervessi teko, että siihen on syytä valtiovallan puuttua.


      • jollaki
        moralisti kirjoitti:

        sekaantua maalämpöön, on se niin pervessi teko, että siihen on syytä valtiovallan puuttua.

        jollaki haluttaa, voihan kuka tahansa haluta olla perverssi, entä sitten?


      • moralisti
        jollaki kirjoitti:

        jollaki haluttaa, voihan kuka tahansa haluta olla perverssi, entä sitten?

        Tästäkö on vedettävissä se johtopäätös, että maalämpöpumppuja käyttävät ovat perverssejä pumppuun sekaantujia?

        Koska todellinen mlp:n hankkimisen syy on näin paljastunut, on turha yrittää numeroilla kikkailemalla enää perustella mitään.

        Yök!


    • Tollo Peloton

      Mutta eikö halvimmaksi tulisi ostaa sirkusteltta Keltaisesta pörssistä ja loppurahoilla Sika-Halvasta 19,90- kappale kiinalaisia puhallinlämppäreitä.

      Ajatelkaa mikä säästö ja naapurikin tulee kateelliseksi kun kerrot miten monta sataa neliötä Sinulla on lämmintä tilaa.

    • Sinäkö se oot?

      seuraavan "kuvitteellisen" rakennuksen lämmittämisen hinta:
      Hyvin eristetty nykytalo, jossa LTO. On vaan niin pirun iso, että lämpöenergiaa lasketaan kuluvaksi noin 40000kWh vuodessa. Laittaisitko siihenkin suoran sähkön pattereilla vai voisitko harkita jotain muuta?
      Onnittelut muuten sulle!!! Viikon toiseksi luetuin viesti tähän mennessä.

      • laskunero

        Rakennan 90m2 talon. Varaa olisi ollut isompaakin (120m2) mutta kun on pienempi, niin vie vähemmän sähköä. Näin säästän jo rakennusvaiheessa 60000e ja sähkölaskussa 30e/kk. Kun nämä sijoitan vaikka hyvin tuottaviin osakkeisiin jotka tietysti tuottaa seuraavan 25 vuoden aikana keskim. 10%/v. Käytettävä raha 25 vuoden päästä on jo 650 000e. Jos asuntoni olisi ollut 120m2 jonka rakentaminen olisi tullut maksamaan 240000e, olisi sen arvo 25 vuoden päästä 3%/v. arvonnousulla 502500e. Asuntoni 90m2 (180000)vastaava arvo olisi 376800e. Eli säästämälläni erotuksella ostaisin sen 120m2 talon ja vielä jäisi hurvitteluun oma 90m2 talo 150000 sen aikaista rahaa, eikä laskennassa ole vielä edes huomioitu sähkölaskun säästöä 25 vuoden aikana puhumattakaan yleensä isommista huolto ym. kustannuksista mitkä on isommat isolla talolla. Kyllä tässä olisi mukavat eläkepäivät tiedossa. Asia voisi olla näin jos tietäisi tämän 25v. eteenpäin.


    • pete Q

      Ei suorasähköllä lämmitä kuin persaukiset, joilla ei ole rakennusvaiheessa rahaa eikä älyä sijoittaa kunnon lämmitysjärjestelmään (esim. vesikiertoinen lattialämmitys koko taloon(myös autotalliin)ja tietenkin halvalla öljyllä.

      • mä!!!!!!!

        tunkee rahojaan satatonnia hilavitkuttimiin 20 vuoden välein muka jotain säästääkseen


      • Putkimies
        mä!!!!!!! kirjoitti:

        tunkee rahojaan satatonnia hilavitkuttimiin 20 vuoden välein muka jotain säästääkseen

        Ootko koskaan kuullu moisesta sanasta? Rikkaat käyttää sitä rikastuakseen edelleen.


    • Tosi

      Meillä on 119 m2 talo, joka on rakennettu 1974-76.

      Sähkönkulutus oli ensimmäisenä vuonna 8760 kwh, josta lämmityksen osuus ei sitten niin suuri ole.

      Pakkastalvi oli kova , mutta sähkön kulutusta pienentävä vaikutus on reilulla polttopuun käytöllä. Sitä kului toistakymmentä pinomottia (arvio kyllä). Ei tarvi säästä kun maksaa vain teko ja hakuvaivan ja kulun.

      Edellisiltä oli kulunut sähköä 18500 kwh ja 3 p3 halkoja.

    • Puulämmittäjä

      Nyt onkin sitten selvinnyt, että olet vetänyt tuon lämmityssähkön osuuden hatusta ja lämmität myös puilla. Tuleehan se sähkölämmitys halvaksi, jos puulämmitys on mukana kuvioissa.

      Sinun logiikkasi mukaan minäkin lämmitän sähköllä? Mulla on vesikiertopatterit ja varaajaan kytketty puulämmitteinen kattila. Jos puita ei käytetä, vastukset napsahtavat päälle. Tänä vuonna vastuksia on käytetty n. 10 vuorokautta, eli ne ajat, kun koko perhe on ollut jossain poissa. Lähdenkö minäkin julistamaan, miten sähkölämmitys on ollut meillä halpaa?

      Te, jotka lämmitätte ilmaisella puulla, kertoisitteko, mistä saa ilmaiseksi 20 pinomottia klapia vuosittain? Minä lähden heti hakemaan. Teen itse suurimman osan puista omasta metsästä, mutteivat ne silti ilmaisia ole. Moottorisahaa en saanut ilmaiseksi, eikä huoltoasema anna ilmaiseksi bensaa. Puiden roudaaminen metsästäkin maksaa jotain. Jos joku tekee vuoden lämmityspuut pelkällä pokasahalla ja kirveellä sekä raahaa puut metsästä pulkalla, nostan hänelle hattua. Jos puut tehdään koneilla, on turha puhua ilmaisista puista. Lahjoitukset on tietty asia erikseen, mutta epäilen sitä, että niin moni "ilmaisen" puun käyttäjä saa todella lahjaksi kaiken käyttämänsä lämmityspuun.

      • jamppa

        jos itselle tekee, voidaan sitä pitää ilmaisena. vai onko vaimosi koskaan laskuttanut esim. tiskaamisesta tai imuroimisesta? tottakai polttoaine maksaa siinä missä teräketjuöljykin, mutta niin maksaa tiskiainekin ja imurin käyttämä sähkö.


      • Tapsa

        Olen yhtämieltä edellisen kanssa. On naurettavaa, että sähkölämmityksen puolustaja tulee kehumaan pienillä sähkölaskuilla, jos polttaa takassaan "toistakymmentä" mottia halkoja vuodessa.

        Jos tosiaan polttaa ko. määrän puita, ei tarvitsisi paljon lisää laittaa, ja koko talo pysyisi kokovuoden lämpimänä ja tuottaisi lämpimän käyttöveden samalla puukattilalla. Mukavampaa lämpöä suurinpiirtein öljylämmitysjärjestelmää vastaavilla investoinneilla.

        Koko vuoden realistinen kulutus esim. 120 m²:n talossa on 15 i-m³ ylivuotisia sekahalkoja.


      • Puulämmittäjä
        jamppa kirjoitti:

        jos itselle tekee, voidaan sitä pitää ilmaisena. vai onko vaimosi koskaan laskuttanut esim. tiskaamisesta tai imuroimisesta? tottakai polttoaine maksaa siinä missä teräketjuöljykin, mutta niin maksaa tiskiainekin ja imurin käyttämä sähkö.

        Saatko moottorisahan ilmaiseksi? Entä saatko bensan ja öljyt ilmaiseksi? Entä kulkeeko traktori tms., jolla haet puut metsästä pyhällä hengellä? Polttoaine- ym. kulut eivät ole edes mitään pieniä kuluja.

        Se, että teen puut itselleni, ei muuta käyttämääni bensaa ilmaiseksi. Myös moottorisahan ostohinnasta osa voidaan laskea polttopuun hinnaksi, vaikka käyttäisinkin sahaa myös muissa hommissa.


      • mä!!!!!!!

        en honannut tuota puulämmityksen osuutta mutta se lienee jatkuvana tehona läpi talven 1-2 kw arvioisin

        silti 60 ekee kuukaudessa maksaa mun sähkölämmitys ja siihen hintaan ei maksa edes rensseleitä jos jotan maalämpöjä olis tullu hankittua¨MUTKU SE EI KANNATA!!!!!!!!!!!!!!!


      • jamppa
        Puulämmittäjä kirjoitti:

        Saatko moottorisahan ilmaiseksi? Entä saatko bensan ja öljyt ilmaiseksi? Entä kulkeeko traktori tms., jolla haet puut metsästä pyhällä hengellä? Polttoaine- ym. kulut eivät ole edes mitään pieniä kuluja.

        Se, että teen puut itselleni, ei muuta käyttämääni bensaa ilmaiseksi. Myös moottorisahan ostohinnasta osa voidaan laskea polttopuun hinnaksi, vaikka käyttäisinkin sahaa myös muissa hommissa.

        sit se pokasaha tai lakkaa valittamasta. jos se puulämmittäminen on noin kallista ja vastenmielistä, niin lämmitä vaikka pelkällä sähköllä.

        hyvän sahan saat alle 500 eurolla. tankillisella saat sahattua usean päivän polttopuut (olettaen, että osaat käyttää ja huoltaa sahasi), paljon tankillinen polttoainetta maksaa? päivässä ajat polttopuut metsästä (olettaen että osaat ajaa traktoria), paljonko löpöä kuluu? äläkä väitä että traktorikin maksaa, et sinä sitä pelkästään polttopuita varten ole hommannut.

        kaikki energia maksaa, halvalla kuitenkin pääset ja jos teet itsellesi, työ on ilmaista. sinun 20 mottiasi on varmaan maksanut 100 euroa.


      • lämpöä
        jamppa kirjoitti:

        sit se pokasaha tai lakkaa valittamasta. jos se puulämmittäminen on noin kallista ja vastenmielistä, niin lämmitä vaikka pelkällä sähköllä.

        hyvän sahan saat alle 500 eurolla. tankillisella saat sahattua usean päivän polttopuut (olettaen, että osaat käyttää ja huoltaa sahasi), paljon tankillinen polttoainetta maksaa? päivässä ajat polttopuut metsästä (olettaen että osaat ajaa traktoria), paljonko löpöä kuluu? äläkä väitä että traktorikin maksaa, et sinä sitä pelkästään polttopuita varten ole hommannut.

        kaikki energia maksaa, halvalla kuitenkin pääset ja jos teet itsellesi, työ on ilmaista. sinun 20 mottiasi on varmaan maksanut 100 euroa.

        olisit saanut 100 euroa myymällä ne 20 mottia. Eli sen verran se puulla lämmittäminen maksaa:)


      • jamppa
        lämpöä kirjoitti:

        olisit saanut 100 euroa myymällä ne 20 mottia. Eli sen verran se puulla lämmittäminen maksaa:)

        asiassa myymällä olis saanut ainakin 1000 euroa. mutta silloin olisi ostaja maksanut myös työstä ja kuljetuksesta, ei pelkästään puusta.


    • tarkenee...

      K E S Ä L L Ä ! ! ! ! ! !

    • mestari

      Itsellä 165/200m2 valmistui v.2000
      Varaava lattialämmitys Päivä/Yö
      5 henkilön talous
      Sähköä yht: 23500 kwh
      Suuri osa sähköstä menee kiukaaseen on päällä noin 3krt/vko 3*8kwh*52 vko= n.2500 kwh
      Minusta kulutus on ok.
      Mutta nyt jos tekisin talon laittaisin lisäksi puukiukaan.

      • likeo

        osalta, meneeköhän sitä todellisuudessa noin paljon. Kiuasta ohjaa kuitenkin termostaatti, joka pätkii uskoisin puoleen tuosta, jos 3 h on kokonaissaunomisaika lämmityksen aloittamisesta poistumiseen (mikä sinänsä on paljon).


      • mestari
        likeo kirjoitti:

        osalta, meneeköhän sitä todellisuudessa noin paljon. Kiuasta ohjaa kuitenkin termostaatti, joka pätkii uskoisin puoleen tuosta, jos 3 h on kokonaissaunomisaika lämmityksen aloittamisesta poistumiseen (mikä sinänsä on paljon).

        eli 2h/kerta
        3kertaa/vko:ssa
        8 kwh kiuas
        -->2*3*8*52=n.2500 kwh
        aika tarkka vaikkakin termari pätkii kiuasta


      • RINS.

        ...lämmittää myös osittain taloasi, ainakin jos sinulla on lämmöntalteenotto hyvinkin paljon, kaikki tuo kulutus ei siis mene "harakoille"...


    • Info

      Erik41/Pakana(M) on seksuaalisesti luonnehäiriöinen henkilö. Pakana(M) pyrkii sijoittamaan moneen viestiinsä mukaan jotakin seksuaalista, vaikka itse keskustelunaihe olisi jotakin aivan muuta.

      Tällä Oulusta kotoisin olevalla hieman yli 4-kymppisellä miehellä on kotona olevien vaimon ja 5 aviolapsen lisäksi ympäri Suomea 5 muuta lasta. Näistä Erik41/Pakana(M) on velvollinen maksamaan elatusmaksuja.

      Kyseinen vaimon ja 5 aviolapsen omaava mies lähes asuu 40 chatissa ja yrittää siellä päivittäin iskeä uusia naisia käyttäen nimimerkkiä "Erik41".
      Pakana(M)/Erik41 on vakavasti luonnehäiriöinen henkilö. Hän on mennyt erityisen sekaisin seksuaalisesti.

      Seuraavassa on otteita Raimo Mäkelän kirjasta "NAAMIONA TERVE MIELI" ja sen osiosta "Mistä luonnehäiriöisen tunnistaa".

      Kun luet noita luonnehäiriöisen ihmisen tunnusmerkkejä, niin eteesi piirtyy hyvin selvänä mies, joka käyttää nimimerkkejä "Pakana(M)" ja "Erik41".

      "Siinä on kysymys sielullisista (ja fyysisistäkin) kärsimyksistä, joita luonnehäiriöiset aiheuttavat muille. He itse eivät kärsi muille aiheuttamastaan kärsimyksestä mutta kylläkin usein käyttäytymisensä seurauksista."

      "Hän vaikuttaa fyysisesti ja psyykkisesti normaalilta."

      "Hän on kontaktikykyinen ja -hakuinen sekä ystävällinen.
      Hän on puhelias ja viljelee huumoria."

      "Moni nainen rakastuu luonnehäiriöiseen mieheen etäältä tai läheltä, jopa tunnettuun rikolliseen."

      "Hän ei kadu eikä häpeä.
      Hän ei ole syyllinen eikä pyydä anteeksi. Hänen tekonsa ovat hänen mielestään aina oikeat, hyvät ja tarkoituksenmukaiset. Hänen ei tarvitse muuttaa itseään eikä käyttäytymistään."

      "Sukupuolisesti hän etsii kaikista kumppaneista samaa, ei aina uutta yhdestä ja samasta ihmisestä eli puolisostaan"

      "Luonnehäiriöisen miehen aistillisen lemmiskelyn kohteena ei ole yksi (nainen) vaan kaikki (naiset): hän tahtoo vietellä jokaisen. Hän ei voi pysähtyä, ennen kuin on alistanut ja leimannut itsellään kaikki naiset. Miehenä hänelle jokainen nainen on yleinen ja jokainen rakastelu ohimenevä arkipäiväinen pikkujuttu, jota hän ei sen jälkeen enää muista, vaan jonka hän voi kirjata yhdeksi numeroksi valloitustensa luetteloon - kirjaimellisestikin!"

      "Valloittamisen halussaan ja naisten metsästämisessään luonnehäiriöinen mies voi vaikuttaa eroottisesti ja seksuaalisesti voimakkaalta, mutta sekin on harhamielle: hän ei ole sellainen. Avioliiton edellyttämään sitoutumiseen ja omasta määräysvallasta luopumiseen hän ei suostu."

      "Hänellä ei miehenä ole suhdetta kehenkään naiseen yksilönä vaan naisen "aatteeseen", naisen aistillisuuteen"

      "Valloittamisen välineenä ei tarvitse välttämättä olla (komean) ulkomuodon. Usein hän tässäkin pääsee päämääräänsä puheillaan riippumatta (kenties tavallisesta tai mitättömästä) ulkomuodostaan."

      "Hän saattaa kuitenkin olla avioliitossa"

      --------------

      Lisäksi Erik41 on RANKKA VALEHTELIJA. Varokaa naiset tätä MIELELTÄÄN SAIRASTA MIESTÄ!!

      • Info

        "Heippa ERKKI !
        Kirjoittanut: Ex-rakastajattaresi, 17.12.2002 klo 16.51

        Sinä sitten otit taas tuon PAKANA-nikin käyttöösi ?

        *suudelma siihen rupeen perseessäsi, se on sinussa tervein kohta*

        Exäsi"

        "Eiköhän Erkki40
        Kirjoittanut: Ex ex Ex, 17.12.2002 klo 17.03

        parjaa itse itsensä, kun käyttäytyy sätissä ja ilmolla miten käyttäytyy. Selvä mielenterveyspotilas tämä Erik40.

        Ex ex Ex"


      • Info
        Info kirjoitti:

        "Heippa ERKKI !
        Kirjoittanut: Ex-rakastajattaresi, 17.12.2002 klo 16.51

        Sinä sitten otit taas tuon PAKANA-nikin käyttöösi ?

        *suudelma siihen rupeen perseessäsi, se on sinussa tervein kohta*

        Exäsi"

        "Eiköhän Erkki40
        Kirjoittanut: Ex ex Ex, 17.12.2002 klo 17.03

        parjaa itse itsensä, kun käyttäytyy sätissä ja ilmolla miten käyttäytyy. Selvä mielenterveyspotilas tämä Erik40.

        Ex ex Ex"

        Aina jahtaa uutta akkaa
        veri siinä päähän pakkaa
        on luonne ihan vituralla
        paksuBertta pian on alla.

        Vaimon sekä lapset heippaa
        iskä heittää jälleen keikkaa
        en tiedä varmaan koska palaan
        lupaan teitä silloin halaan.

        On järki hällä usein jäässä
        mutt' nysä nousee alapäässä
        oottaa vanhapiika tuskissaan
        eikö sulho tuo tullutkaan!

        Vaan nyt jo sieltä kaartaa pihaan
        Lyyli innokkaana tarraa hihaan
        oi oi - anna palaa ukkomies
        on täällä lämmin sulle lies.

        Aina perheen voin mä unohtaa
        kun heppi laariin vilahtaa
        on toki mulla luonnevamma
        miltä maistuis poni/tamma?

        Valtavan oon ylpeä mä itsestäni
        liki täydellistä on mun elämäni
        voin peniksellä aatella ja painaa
        ei haittaa vaikkei pankki anna lainaa.


    • Nunna uuni

      Eiköhän lämmitysmuodot ole osittain makuasioita, mutta kyllä suorasähkötalot ovat kalseimman tuntuisia. Sama mikä muu lämmitysmuoto, niin on kodikkaamman lämpöistä. Jos suorasähköllä nostetaan lämpö samaan kuin esim. vesikierto ja öljykattilalla, niin maksaa maltaita. Mulla on suora sähkölämmitys kausisähkönä ja Suomen halvinta kW hintaa, laitoin joku vuosi sitten Nunna uunin, lämpötila nousi itsestään muutaman asteen ja kyllä on kodikasta.Ltila n.23-26 astetta. Sähkön kulutus laski 20tkWh :sta 11000kWtuntiin vuosi tasolla. Puut "ilmaisia", hiukka hyötyliikuntaa, takka maksoi vain kerran. Vielä jos laittais ilmapumpun, niin avot. Suosittelen Kaukolämpöä, ellei mahdollista, niin maalämpö jollain tavalla, joen pohja tai porakaivo, järvi tai muu vastaava.

    • sitten

      keksinyt ikiliikkujan ;) kun väität sähköpatterien olevan ikuisia. älä poika? puhu asioista joista et tiedä..

      • ukkeli

        Mulla sähköpatterit ollu 35 vuotta käytössä, eikä tarvinnu tehdä mitään. Eihän niissä ole kuin peltikuoret ja vastuslanka sisällä. Ja vastuslangan voi vaihtaa, jos katkeaa. Termostaatti on täysin mekaaninen, vain peltilevy kääntyilee hiukan ja ohjaa kosketuskärkiä.


    • myös suora

      Meillä on ollut 32 vuotta suora-/osittain massavaraaja sähkölämmitys ja sillä ajalla niihin vehkeisiin ei ole tarvinnut kajota millään tavalla. Siis huolto- ja korjauskustannukset ovat pyöreä nolla mk/euroa.
      Perustamiskustannus oli naurettava vuonna 1972.
      Olisi kiva jos vaikka öljylämmitäjä listaisi paljonko hänellä on mennyt 32 vuoden aikana huoltoihin ja korjauksiin. Lista olisi pitkä: muutama uusi poltin, ainakin kerran vaihdettu säiliö, nuohoukset, kattilan vaihto, pumppuja, venttiileitä, automatiikkaa, korjauksia, putkitöitä, jne varmaan kymmenien tuhansien eurojen edestä. Näitähän ei koska kukaan tuo esille, vaan puhuu vain öljyn ja sähkön hintaerosta.

      • juuso

        En ole koskaan nähnyt öljylämmittäjien listanneen menojaan pitäessään systeeminsä toiminnassa. Eipä näytä kantti riittävän nytkään.


      • myös suora

        Ei ole öljymiehillä kanttia laittaa listaansa esille. Kaikki tietävät, että lista olisi mittava ja kallis.
        Raukkiksia.


      • no täsäpä
        juuso kirjoitti:

        En ole koskaan nähnyt öljylämmittäjien listanneen menojaan pitäessään systeeminsä toiminnassa. Eipä näytä kantti riittävän nytkään.

        Ostanu talon 95v.Talo rakennettu 74v.Kattila törkyineen uusittu 85v.Itse haaskannu rahaa tähän päivään mennessä öljypolttimonpumppu 250mk ja paisuntasäiliö 290mk.Öljyä menee 2000l/v ja lämmintä vettä tulee.Sähköä menee 3700kwh.Siinäpä faktat.Näin täällä pohjoisessa ja minua ei harmita vaikka joku asuu halvemminkin.


      • voi voi
        myös suora kirjoitti:

        Ei ole öljymiehillä kanttia laittaa listaansa esille. Kaikki tietävät, että lista olisi mittava ja kallis.
        Raukkiksia.

        ei ole mitään tarvetta luulotella täällä mitään.

        Uskotelkaa vaan te maalämpöpumppumiehet toisillenne, että laitteenne ovat fiksuja ja olette laittaneet mielettömän rahakasan kiinni älyttömään sampoonne, ehkä joku jopa uskoo.

        Jokainen investointi, jonka takaisinmaksuaika on yli 5 vuotta, on kannattava vain uskon voimalla ja maalämpöpumppu on sitä aina.


      • Putkimies
        voi voi kirjoitti:

        ei ole mitään tarvetta luulotella täällä mitään.

        Uskotelkaa vaan te maalämpöpumppumiehet toisillenne, että laitteenne ovat fiksuja ja olette laittaneet mielettömän rahakasan kiinni älyttömään sampoonne, ehkä joku jopa uskoo.

        Jokainen investointi, jonka takaisinmaksuaika on yli 5 vuotta, on kannattava vain uskon voimalla ja maalämpöpumppu on sitä aina.

        Mistäs sinä tuon 5 vuoden rajan keksit? Jos takaisinmaksuaika on käyttöaikaa lyhyempi on investointi kannattava. Vaikka moni talo tänään rakennetaankin hävyttömän holimattomasti tullee niiden käyttöiäksi kuitenkin kymmeniä vuosia. Omani on kohta 60 vuotta eikä ole maailmanmenosta moksiskaan.
        Jos taas hynää ei ole on ostettava halvemmalla ja kärsittävä muissa kuluissa. Siksi köyhä ostaa hobby hallista halpaa tavaraa osamaksulla ja maksaa siitä lopulta kaksinkertaisen hinnan.


      • Pop
        Putkimies kirjoitti:

        Mistäs sinä tuon 5 vuoden rajan keksit? Jos takaisinmaksuaika on käyttöaikaa lyhyempi on investointi kannattava. Vaikka moni talo tänään rakennetaankin hävyttömän holimattomasti tullee niiden käyttöiäksi kuitenkin kymmeniä vuosia. Omani on kohta 60 vuotta eikä ole maailmanmenosta moksiskaan.
        Jos taas hynää ei ole on ostettava halvemmalla ja kärsittävä muissa kuluissa. Siksi köyhä ostaa hobby hallista halpaa tavaraa osamaksulla ja maksaa siitä lopulta kaksinkertaisen hinnan.

        Tiedän yhden voimalaitoskomponentin, jonka takaisinmaksuaika on n. 1kk. Mielestäni kaikkien omaa kotia rakentavien pitäisi ostaa sellainen mielummin kuin maalämpöjärjestelmä.

        Miksi yksityishenkilön sijoittaman rahan pitäisi maksaa itsensä takaisin alle 5 vuodessa? Minä en ymmärrä.


      • tapani
        Pop kirjoitti:

        Tiedän yhden voimalaitoskomponentin, jonka takaisinmaksuaika on n. 1kk. Mielestäni kaikkien omaa kotia rakentavien pitäisi ostaa sellainen mielummin kuin maalämpöjärjestelmä.

        Miksi yksityishenkilön sijoittaman rahan pitäisi maksaa itsensä takaisin alle 5 vuodessa? Minä en ymmärrä.

        "Tiedän yhden voimalaitoskomponentin, jonka takaisinmaksuaika on n. 1kk. Mielestäni kaikkien omaa kotia rakentavien pitäisi ostaa sellainen mielummin kuin maalämpöjärjestelmä"

        Huono vertaus. esim. yksi pieni vuotava höyryventtiili voi aiheuttaa monikerroin suurenmat kustannukset tunnissa verrattuna venttiilin hintaan.......


      • voi voi
        Putkimies kirjoitti:

        Mistäs sinä tuon 5 vuoden rajan keksit? Jos takaisinmaksuaika on käyttöaikaa lyhyempi on investointi kannattava. Vaikka moni talo tänään rakennetaankin hävyttömän holimattomasti tullee niiden käyttöiäksi kuitenkin kymmeniä vuosia. Omani on kohta 60 vuotta eikä ole maailmanmenosta moksiskaan.
        Jos taas hynää ei ole on ostettava halvemmalla ja kärsittävä muissa kuluissa. Siksi köyhä ostaa hobby hallista halpaa tavaraa osamaksulla ja maksaa siitä lopulta kaksinkertaisen hinnan.

        investointia laskennallisesti saada näyttäämään siltä, että maksaa itsensä 5 vuodessa takaisin, on investoinnin kannattavuus kaikenkaikkiaan epävarma. Tämä siis jos ei ole mitään muuta syytä kuin rahan säästö.

        Jos takaisinmaksuaikana ja kannattavuusrajana käytetään jotain 20-25 vuotta, kyseessä ei ole kannattava investointi missään tapauksessa. Raha voidaan varmasti sijoittaa johonkin muuhun kannattavammin.

        Nämä 20-25 vuotta ovat laina-aikoja. Niillä ei pidä olla mitään tekemistä takaisinmaksuajan kanssa.
        Tyhmää kansaa vedetään höplästä mlp-myyjien toimesta oikein tosissaan.


      • Putkimies
        voi voi kirjoitti:

        investointia laskennallisesti saada näyttäämään siltä, että maksaa itsensä 5 vuodessa takaisin, on investoinnin kannattavuus kaikenkaikkiaan epävarma. Tämä siis jos ei ole mitään muuta syytä kuin rahan säästö.

        Jos takaisinmaksuaikana ja kannattavuusrajana käytetään jotain 20-25 vuotta, kyseessä ei ole kannattava investointi missään tapauksessa. Raha voidaan varmasti sijoittaa johonkin muuhun kannattavammin.

        Nämä 20-25 vuotta ovat laina-aikoja. Niillä ei pidä olla mitään tekemistä takaisinmaksuajan kanssa.
        Tyhmää kansaa vedetään höplästä mlp-myyjien toimesta oikein tosissaan.

        ...saman rahan voi sijoittaa pörssiin ja saada paremman tuoton. Tai sitten ei. Peliraha on kuitenkin vähän eri asia kuin asumsieen tehty investointi.
        Saman rahan voi myös sijoittaa hulppeeseen keittiöön ja nauttia siitä jos katsoo sen sen arvoiseksi.
        Itse katson kuitenkin että ympäristöystävälliseen lämmitysmuotoon satsaaminen on kannattavaa vaikka takaisinmaksuaika olisikin vähän pidempi.

        Miksi sitten pitää rakentaa oma talo? Vuokrallahan pääsisi halvemmalla! Noin niinku viiden vuoden tähtäimellä.


      • voi voi
        Putkimies kirjoitti:

        ...saman rahan voi sijoittaa pörssiin ja saada paremman tuoton. Tai sitten ei. Peliraha on kuitenkin vähän eri asia kuin asumsieen tehty investointi.
        Saman rahan voi myös sijoittaa hulppeeseen keittiöön ja nauttia siitä jos katsoo sen sen arvoiseksi.
        Itse katson kuitenkin että ympäristöystävälliseen lämmitysmuotoon satsaaminen on kannattavaa vaikka takaisinmaksuaika olisikin vähän pidempi.

        Miksi sitten pitää rakentaa oma talo? Vuokrallahan pääsisi halvemmalla! Noin niinku viiden vuoden tähtäimellä.

        on vaikea tunnustaa tosiasioita:

        Lämpöpumpulla ei tee hevon v****akaan, jos se ei säästä rahaa.


      • pavon
        Putkimies kirjoitti:

        ...saman rahan voi sijoittaa pörssiin ja saada paremman tuoton. Tai sitten ei. Peliraha on kuitenkin vähän eri asia kuin asumsieen tehty investointi.
        Saman rahan voi myös sijoittaa hulppeeseen keittiöön ja nauttia siitä jos katsoo sen sen arvoiseksi.
        Itse katson kuitenkin että ympäristöystävälliseen lämmitysmuotoon satsaaminen on kannattavaa vaikka takaisinmaksuaika olisikin vähän pidempi.

        Miksi sitten pitää rakentaa oma talo? Vuokrallahan pääsisi halvemmalla! Noin niinku viiden vuoden tähtäimellä.

        Useimmat rakentavat velkarahalla. Velkaa voi ottaa vähemmänkin, esim lämpöpumpun verran.
        Miksi "sama raha" pitää muka sijoittaa johonkin
        muuhun, miksi pitää ottaa lainaa saman verran?

        Toisaalta jos on rahaa, miksi juuri vertailukohtana pitää olla pörssi, miksi ei osakehoneistot, kiinteistöt, rantatontit tms?

        Ja miten oman talon rakentaminen kannattavuuteen kuuluu? Onhan se aivan eri asia kuin maalämpöpumppu, joka on vain säästöinvestointi.


    • mato

      Kuka sitä nyt 25-vuotta vanhassa talossa vitsisi edes asua. Jos lämmität todellakin jotain omakotitaloa, etkä mitään aravarahoitteista persläpeä, hommat siihen varmaan kunnon lämmityksen, etkä mitään 'suoraa sähkölämmitystä' kärytävine pattereineen. Lämmitys kuten jäähdytyskin (ilmastointi) vaatii kunnollisen suunnittelun, että se toimii oikein.
      No, näkyyhän esim. tuolla tiellä Fiatteja, Ladoja, Opeleita ym. 'paskoja' onnelisine omistajineen..........

      • kallu


    • rakentaja

      Hei idiootti! Sun pikku leikkimökkis lämmittäis pelkästään piereskelemällä!!

      Et taida osata edes lukea, kun edes viitsit väittää 60€ riittävän kk lämmitykseen.
      Sehän ei nimittäin riitä edes kerrostalo kaksion normaalin sähkön kulutuksen kattamiseen.

      • mä!!!!!

        pässille sinne tiedoksi että kun sanon lämmityskulujen olevan 60 eutoa niin se ei sis taloussähköä, vaan PELKÄT LÄMMITYSSÄHKÖT!!!!!!!!!!!!!!!

        muu sähkö tulee tietysti lisäksi

        IDIOOTTI!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • tyyli
        mä!!!!! kirjoitti:

        pässille sinne tiedoksi että kun sanon lämmityskulujen olevan 60 eutoa niin se ei sis taloussähköä, vaan PELKÄT LÄMMITYSSÄHKÖT!!!!!!!!!!!!!!!

        muu sähkö tulee tietysti lisäksi

        IDIOOTTI!!!!!!!!!!!!!!!!!

        Suomessa talojen energiankulutuksesta lämmitys vastaa käsittääkseni leijonan osaa, joten edellisen kaverin kommentti osui arkaan paikkaan. Muun kuin lämmityssähkön kulutuksesi ei voi olla pienempi. Olet paskanjauhaja.


      • Omakotitalo 80m2
        tyyli kirjoitti:

        Suomessa talojen energiankulutuksesta lämmitys vastaa käsittääkseni leijonan osaa, joten edellisen kaverin kommentti osui arkaan paikkaan. Muun kuin lämmityssähkön kulutuksesi ei voi olla pienempi. Olet paskanjauhaja.

        Meillä on pieni omakotitalo, neliöitä 80m2. Lämmityksenä on suorasähkö kiertoilmatakka.

        Sähkölasku on kuukaudessa n. 65 euroa, tekee siis vuositasolla 780 euroa. Ja tämä sisältää sekä kulutussähkön, että lämmityksen. Tähän tietysti vaikuttaa se, että tarjolla on yösähköä, jota aktiivisesti pyritään hyödyntämään.

        Kulutuslukemia, mutta noin 10MWh:n nurkilla se pyörii vuodessa.

        Sähköä pyritään säästämään, muttei kuitenkaan hysteerisesti, eli emme elä pimeässä. Lämpötilan pidämme 18-19 asteen tienoilla. Takalla lämmitäessä lämpötila nousee hetkellisesti (n. 24h) korkeammaksi, n.20-21 astetta. Takkaa käytetään lämmityskaudella keskimäärin (kovilla pakkasilla useammin, matalilla harvemmin) kerran viikossa, kesällä ei tietenkään samaa tahtia. Puuta kuluu vuoden aikana (saunan lämmitys mukaanlukien) arviolta 3-5 m3, en osaa sen tarkemmin arvioida, kun rungoista itse pilkon, en tilaa kuutioittan.

        Ikkunat ovat kolmikerroksiset (uusittu vanhojen kaksilasisten tilalle) ja erityksenä seinissä 100mm villa SPU:n 70mm/40mm Anselmi (10mm kipsilevy loput polyuretaania). Katosta ja lattiasta ei tietoa.

        Kulutussähkö menee kodinkoneisiin, keittiölaitteisiin, kodin viihde-elektroniikkaan ja valoihin. Myös ulkovaloja käytetään ahkerasti, runsaan ulkona touhuilun vuoksi.

        Vaikka pidänkin sähkölaskuamme edullisena lämmitysmuoto huomioonottaen, olen silti vakavasti harkinnut ilmalämpöpumppua sähkölaskun pienentämiseksi edelleen. Nykyään alkavat olemaan jo niin halpoja, että kuolettaisivat itsensä aika nopeasti. Jos olettaa investoinniksi 2000€, lämmityssähkön osuudeksi vaikkapa 50% nykyisestä kulutuksesta ja ILP:n hyötysuhteeksi 2 (mainokset puhuvat HUOMATTAVASTI korkeammista, mutta pelataan varman päälle tässä) kuolettaisi tuo itsensä takaisin n. 10 vuodessa, ellen ihan väärin laske. Kyllä kai nuo ILP:t tuon elävät? Lisäksi se toisi mukavuutta kesällä kun voisi viilentää pahimmilla helteillä. Ja toki se silloinkin sähköä söisi, mutta tuon hyötysuhteen alakanttiin arviointi luulisi korvaavan sen kulutuksen.


    • Pop

      Mikähän ihme saa ihmiset uskomaan, että vesikierojärjestelmät jotenkin kummallisesti räjähtää käyttökelvottomiksi 20-25v kuluttua rakentamisesta? Maalämpöpumpuista tutut mekanismitkin ovat usein olleet käytössä yli 40v.

      Vanhempieni talossa (rakennettu 1929) on edelleen alkuperäinen vesikiertojärjestelmä ja hyvin toimii. Kun järjestelmä kerran rakennetaan hyvin ja sinne ei pääse happea, niin mikä sen rikkoisi? Itse asun kerrostalossa jonka vesikierojärjestelmä on vuodelta 1952 ja putkiremonttia suunnitellaan vasta n. 15v päähän.

      No jokatapauksessa hake ja pellettilämmitys tulee usein halvemmaksi kuin suora sähkölämmitys. Määlämpökin suotuisissa olosuhteissa on erittäinkin kannattava investointi. Nykyisillä syöttö ja varastointijärjestelmillä varustettuna on kiinteän polttoaineen järjestelmät vielä helppokäyttöisiäkin.

      Tässä keskustelussa ei taaskaan otettu kertaakaan kantaa siihen, että sähkön käyttö lämmittämiseen on pahinta saastuttamista mitä tunnetaan. Sähkön tuottamiseen käytetystä polttoaineesta vain murto-osa saadaan muutettua takaisin lämmöksi. Puuperäisiä polttoaineita käyttävät kattilat ovat lähes saasteettomia.

      Kun tässä nyt on puhuttu muutaman kymmenen euron eroista kuukaudessa suuntaan tai toiseen olen ainakin itse valmis sijoittamaan sellaisen summan merkittävästi ympäristöystävällisemmän järjestelmän käyttöön. Kaikki muut lämmitysmuodot ovat MERKITTÄVÄSTI ympäristöystävällisempiä kuin sähkölämmitys.

      Investointeina rakennuksen hyvä eristäminen ja helposti muunneltava lämmitysjärjestelmä varmasti parantavat kiinteistön jälleenmyyntiarvoa. Ostavathan ihmiset nytkin ympäristöystävällisillä menetelmillä valmistettua sähköä kalliimmalla kuin tavallista. Ja voihan sen ihan käytännössäkin todeta, että suorasähkölämmitystalot ovat suhteessa halvempia kuin vesikerrolla varustetut.

      Jos rakentaisin uutta taloa nyt, niin laittaisin siihen vesikertoisen lattialämmityksen alakertaan ja vesikiertoiset patterit yläkertaan. Lämpöä tuottaisi hake tai pellettikattila. Jälkeenpäin voisi sitten asentaa aurinkokeräimiä ilmalämpöpumppuja ym. kunhan ne halpenevat.

      Ja sitten tosta yliopistotutkija-kommentista. Luulit tuossa toisessa keskustelussa minua yliopistotutkijaksi kun sanoin tutkineeni sähköntuotantoon liittyvää problematiikkaa jo vuosia. Voin kuitenkin kertoa, että kyllä niitä tutkimuksia tehdään yksityiselläkin sektorilla jolla minä työskentelen. Moni ei kuitenkaan vaivautunut kommentoimaan arvioitani eri lämmitysmuotojen hyötysuhteista, jonka sähkölämmitys hävisi merkittävällä erolla seuraavaan.

      • mä!!!!!!!

        vesikiertojeärjsetelmien tekninen käyttöikä on 30 vuotta joten ne tulee vaihtaa ajoissa ennen vesivahinkoja noin 25 vuoden välein - kysypä asiaa vaikka vakuutusyhtiöstä. Vesivahingon riski on ilmeinen jos kalut on yli 30 vuotta vanhat.

        Mitäs saastuttamista se sähkön käyttö nyt on? Kotona patterin hyötysuhde on 100% - jokainen tuotettu kilowatti tulee 100%sti lämmöksi, ja sähkön tuottaminen taas ainakin Suomessa perustuu yhä enemmän ympäristöystävälliseen YDINVOIMAAN!!!


      • Kepa

        Isovanhempien talo on rakennettu -62 ja siinä oli Högfos (?) merkkinen puu/öljy kattila sekä patterilämmitys. Mummo kuoli -90, jolloin lämmitysjärjestelmä oli 28 vuotias. Saman tien öljypumppu hajosi ja pari vuotta myöhemmin alkoi polttin tehdä temppujaan, piippu alkoi rapautua jne. Voi olla että osa syynä systeemin laukeamiseen oli se että lämmityksestä tuli satunnaista, kun talo meni lomakäyttöön. Mutta joka tapauksessa kattilasysteemi meni uusiksi 30v iässä. Patterit ja putket pelittelee vielä alkuperäisessä kokoonpanossa (yli 40v).


      • MINÄ
        mä!!!!!!! kirjoitti:

        vesikiertojeärjsetelmien tekninen käyttöikä on 30 vuotta joten ne tulee vaihtaa ajoissa ennen vesivahinkoja noin 25 vuoden välein - kysypä asiaa vaikka vakuutusyhtiöstä. Vesivahingon riski on ilmeinen jos kalut on yli 30 vuotta vanhat.

        Mitäs saastuttamista se sähkön käyttö nyt on? Kotona patterin hyötysuhde on 100% - jokainen tuotettu kilowatti tulee 100%sti lämmöksi, ja sähkön tuottaminen taas ainakin Suomessa perustuu yhä enemmän ympäristöystävälliseen YDINVOIMAAN!!!

        Oletko sinä hullu, vai muutenvaan mielenvikainen???


      • mietityttää...

        "Tässä keskustelussa ei taaskaan otettu kertaakaan kantaa siihen, että sähkön käyttö lämmittämiseen on pahinta saastuttamista mitä tunnetaan. Sähkön tuottamiseen käytetystä polttoaineesta vain murto-osa saadaan muutettua takaisin lämmöksi. Puuperäisiä polttoaineita käyttävät kattilat ovat lähes saasteettomia."

        En ota nyt kantaa minkään puolesta tai mitään vastaan, joten ei kiihkoilua kiitos.

        Kysymys kuuluukin, että jos kerran sähkölämmityksen saastuttamista ja hyötysuhdetta ajatellessa otetaan huomioon koko elinkaari ja ketju jolla lämpö tulee taloon, eikö sama pitäisi tehdä myös muiden lämmitysmuotojen kanssa. Esimerkiksi lämmityslaitteiston ympäristöystävällisyys ja materiaalin kulutus tuotantovaiheessa, käyttövoiman tuottamisen ja kuljettamisen hyötysuhde ja saastutus?

        Maalämmön käyttövoima ei taida saastuttaa kovin paljoa, eikä sen kuljetuskaan ole kovin saastuttavaa, siellähän on sama lämmönvaihdinaine koko ajan (Vaihdetaanko noita? Eivät kai ainakaan kulu). Tosin tuon käyttöaineen tuottaminen saattaa saastuttaa? Käytönaikaista kuormitusta luonnolle ei taida olla juurikaan, paitsi sähkön kautta tulevat? Viisaammat kommentoikaa. Tuotantovaiheita en tunne, mutta tuskin kovin paljon pahempi voi olla kuin esimerkiki öljykattilan, pellettikattilan tms. tuottaminen? Toki asennus sitten taas vaatii kalustoa, joka tuottaa saastetta.

        Pellettien tuottaminen ja kuljettaminen sen sijaan ei taida olla "ympäristöystävällistä"? Noiden rekkojen päästöt kun eivät ole kovin pieniä, eikä suuret turbodieselit ole kovin tehokkaita (hyötysuhdemielessä).

        Sähkön tuottaminen voi olla ympäristöystävällistä (ekologiset sähkömuodot), mutta myös saastuttavaa (fossiiliset voimalat saastuttavat, polttoaineen kuljetus niihin saastuttaa).

        Takalla lämmittäminen tuottaa palokaasuja, vaikka uusimmat takatkin alkavat jo olla suunniteltu "ympäristöystävällisiksi". Puun tuottaminen tuottaa saasteita, ellei sitten itse raahaa runkoja, pätki kaarisahalla ja pilko kirveellä. Toki sitten pitäisi laskea paljonko kuluu energiaa puiden tuottamiseen ja laskea ruoan valmistuksen aiheuttamat päästöt hyötysuhde.

        Jne?

        Onko missään tutkittu / vertailtu KOKO elinkaaren saasteita ja hyötysuhdetta eri lämmitysmuotojen välillä?


      • Pop
        mietityttää... kirjoitti:

        "Tässä keskustelussa ei taaskaan otettu kertaakaan kantaa siihen, että sähkön käyttö lämmittämiseen on pahinta saastuttamista mitä tunnetaan. Sähkön tuottamiseen käytetystä polttoaineesta vain murto-osa saadaan muutettua takaisin lämmöksi. Puuperäisiä polttoaineita käyttävät kattilat ovat lähes saasteettomia."

        En ota nyt kantaa minkään puolesta tai mitään vastaan, joten ei kiihkoilua kiitos.

        Kysymys kuuluukin, että jos kerran sähkölämmityksen saastuttamista ja hyötysuhdetta ajatellessa otetaan huomioon koko elinkaari ja ketju jolla lämpö tulee taloon, eikö sama pitäisi tehdä myös muiden lämmitysmuotojen kanssa. Esimerkiksi lämmityslaitteiston ympäristöystävällisyys ja materiaalin kulutus tuotantovaiheessa, käyttövoiman tuottamisen ja kuljettamisen hyötysuhde ja saastutus?

        Maalämmön käyttövoima ei taida saastuttaa kovin paljoa, eikä sen kuljetuskaan ole kovin saastuttavaa, siellähän on sama lämmönvaihdinaine koko ajan (Vaihdetaanko noita? Eivät kai ainakaan kulu). Tosin tuon käyttöaineen tuottaminen saattaa saastuttaa? Käytönaikaista kuormitusta luonnolle ei taida olla juurikaan, paitsi sähkön kautta tulevat? Viisaammat kommentoikaa. Tuotantovaiheita en tunne, mutta tuskin kovin paljon pahempi voi olla kuin esimerkiki öljykattilan, pellettikattilan tms. tuottaminen? Toki asennus sitten taas vaatii kalustoa, joka tuottaa saastetta.

        Pellettien tuottaminen ja kuljettaminen sen sijaan ei taida olla "ympäristöystävällistä"? Noiden rekkojen päästöt kun eivät ole kovin pieniä, eikä suuret turbodieselit ole kovin tehokkaita (hyötysuhdemielessä).

        Sähkön tuottaminen voi olla ympäristöystävällistä (ekologiset sähkömuodot), mutta myös saastuttavaa (fossiiliset voimalat saastuttavat, polttoaineen kuljetus niihin saastuttaa).

        Takalla lämmittäminen tuottaa palokaasuja, vaikka uusimmat takatkin alkavat jo olla suunniteltu "ympäristöystävällisiksi". Puun tuottaminen tuottaa saasteita, ellei sitten itse raahaa runkoja, pätki kaarisahalla ja pilko kirveellä. Toki sitten pitäisi laskea paljonko kuluu energiaa puiden tuottamiseen ja laskea ruoan valmistuksen aiheuttamat päästöt hyötysuhde.

        Jne?

        Onko missään tutkittu / vertailtu KOKO elinkaaren saasteita ja hyötysuhdetta eri lämmitysmuotojen välillä?

        Tuollaista tutkimusta ei ole tehty ja uskon että se voisi muuttaa lämmitysjärjestelmien ympäristöystävällisyysjärjestystä.

        Sähkölämmitystä se ei kuitenkaan puhtaaksi lämmitysmuodoksi tee. Siitä olen varma.

        Hakelämmitys on varmasti noin ajatellen kaikista puhtain.


      • Faustino
        Pop kirjoitti:

        Tuollaista tutkimusta ei ole tehty ja uskon että se voisi muuttaa lämmitysjärjestelmien ympäristöystävällisyysjärjestystä.

        Sähkölämmitystä se ei kuitenkaan puhtaaksi lämmitysmuodoksi tee. Siitä olen varma.

        Hakelämmitys on varmasti noin ajatellen kaikista puhtain.

        väärässäkin, mutta jos kaikki lämmitys hoidettaisiin puulla (hake mukaan lukien) saaste ongelma olisi paljon suurempi kuin se tällä hetkellä on.

        Yksikään puukattila pääsee niin korkeisiin hyötysuhteisiin, että palamisesta seuraisi ainoastaan CO2:ta ja vettä. Ja kaiken lisäksi hiilidioksiidi on kasvihuonekaasu.


      • Putkimies
        Faustino kirjoitti:

        väärässäkin, mutta jos kaikki lämmitys hoidettaisiin puulla (hake mukaan lukien) saaste ongelma olisi paljon suurempi kuin se tällä hetkellä on.

        Yksikään puukattila pääsee niin korkeisiin hyötysuhteisiin, että palamisesta seuraisi ainoastaan CO2:ta ja vettä. Ja kaiken lisäksi hiilidioksiidi on kasvihuonekaasu.

        Hiilidioksiidi on kasvihuonekaasu joka vapautuu kun puu lahoaa metsässä tai kun se poltetaan kattilassa.
        Öljyyn sidottu hiilidoiksiidi taas on ollut poissa maailman kiertkulusta miljoona triljoona vuotta ajalta jolloin maailmamme ei ollut nykyisen kaltainen. Jos kaikki tämä nyt vapautetaan 100 vuoden aikana tulee maapallostamme asuinkelvoton nykyisille lajeille, sinä mukaanlukien.

        Ala- ja käänteispalokattiloiden palamislämpötila on hyvin korkea, 900° jolloin myös viimeiset savukaasuyhdisteet palavat. Sytytysvaiheessa tulee savusaastetta enemmän mutta sitten ollaan jo hyvin suotuisissa lukemissa.


      • Faustino
        Putkimies kirjoitti:

        Hiilidioksiidi on kasvihuonekaasu joka vapautuu kun puu lahoaa metsässä tai kun se poltetaan kattilassa.
        Öljyyn sidottu hiilidoiksiidi taas on ollut poissa maailman kiertkulusta miljoona triljoona vuotta ajalta jolloin maailmamme ei ollut nykyisen kaltainen. Jos kaikki tämä nyt vapautetaan 100 vuoden aikana tulee maapallostamme asuinkelvoton nykyisille lajeille, sinä mukaanlukien.

        Ala- ja käänteispalokattiloiden palamislämpötila on hyvin korkea, 900° jolloin myös viimeiset savukaasuyhdisteet palavat. Sytytysvaiheessa tulee savusaastetta enemmän mutta sitten ollaan jo hyvin suotuisissa lukemissa.

        Sama määrä hiilidioksiidia vapautuu jos puu joko poltetaan tai sen annetaan lahoa metsässä. Mutta maapallon puustot (pääasiassa sademetsät) pystyvät sitomaan vain määränsä CO2:ta. Ja varsinkin kun hakkuut jatkuvat, niin sitoamiskapasiteetti laskee kaiken aikaa. Väitän että sillä on väliä vapautuuko esim. 100 000 tonnia hiilidioksiidia lyhyen ajan sisällä tai vuosien kuluessa.

        En tosiaan tiedä hakekattiloiden hyötysuhdetta, mutta palokaasuissa on paljon muutakin kuin pelkästään hiilidioksiida ja vettä. Puu sisältää esim. paljon rikki- ja typpiyhdisteitä.

        Öljyyn on sitoutunut paljon CO2:ta kuten sanoit ja siihen liittyvään päästöön täytyykin löytyä ratkaisu. Valitettavasti tähän ei löydy ratkaisua ainakaan George W. Bushin aikakaudella :)


    • lämmöstä pitävä

      Ihmisten pitäis ottaa vertailussa myös mukavuus huomioon. Kyllä on ero tuntemuksissa taloissa onko siellä suorasähkölämmitys tai vesikierto. Lattialämmitys vesiputkilla on miellyttävin, se vielä kaukolämmössä on ehdoton. Siihen saa nykyään loistavat säätöominaisuudet, ken parametrit hallitsee. Suorasta sähkölämmityksestä saa kohtalaisen Nunna uunin kera ja villasukin.
      Yhtä asiaa aina ihmettelen, kun opastetaan teeveitä myöten lämmityskautenakin sammutamaan valoja, tietsikoita, yleensä sähkölaitteita, miksi? kaikki sähköllä toimivat tuottavat lämpöä, hehkulamppukin 99,9% lämmöksi j.n.e. Kyllä termostaatit hoitavat tehtävänsä. Elikkä valoja polttamaan, jääkaapeissa kalja kylmemmäksi. Nauttimaan valoisista illoista sähkölaitteiden keralla.

      • Kepa

        Kaapeleilla tehty suora lattialämmitys on kyllä taatusti tasaisempi lämmöltään kuin vesikiertoinen.

        Sen sijaan varaavassa lattialämmössä voi tapahtua heilahteluita, jotka johtuu ulkolämpötilan muutoksista tai lisäenergian määrän muutoksista.


      • ex _oi

        Ostamalla kaupasta lämmintä olutta saadaan siitäkin otettua edullisesti jääkaapin avulla lämpö talteen hyötykäyttöön.

        Ei siis pidä ostaa kaupasta kylmää olutta, vaan lämmintä. Riittävästi lämmintä kaljaa jäähdyttämällä saadaan koko rakennuksen lämmöntarve hoidetuksi. Jäähdyttää tarvii noin kopallinen varttitunnissa kW:ia kohden.

        Mikäli oma oluennautinta ei ole riittävän laajamittaista, voi aina yrittää palvella lähikauppaa ja jäähdyttää heidän oluensa ilmaiseksi.
        Asiakkaat saisivat sitten kylmää olutta matkaansa, eikä kauppiaalle syntyisi jäähdytyskustannuksia. Kaupassahan lauhdutintehoja riittää muutenkin lämmitykseen.


      • Kepa
        ex _oi kirjoitti:

        Ostamalla kaupasta lämmintä olutta saadaan siitäkin otettua edullisesti jääkaapin avulla lämpö talteen hyötykäyttöön.

        Ei siis pidä ostaa kaupasta kylmää olutta, vaan lämmintä. Riittävästi lämmintä kaljaa jäähdyttämällä saadaan koko rakennuksen lämmöntarve hoidetuksi. Jäähdyttää tarvii noin kopallinen varttitunnissa kW:ia kohden.

        Mikäli oma oluennautinta ei ole riittävän laajamittaista, voi aina yrittää palvella lähikauppaa ja jäähdyttää heidän oluensa ilmaiseksi.
        Asiakkaat saisivat sitten kylmää olutta matkaansa, eikä kauppiaalle syntyisi jäähdytyskustannuksia. Kaupassahan lauhdutintehoja riittää muutenkin lämmitykseen.

        Jotku täällä tuntuu tosiaan vähän ajaettelevan noin että ainoastaan se on lämmityskulua, mikä tulee varsinaisesta lämmittimestä.

        Mutta lämmityskauden aikana kaikki lämmitys on hyötylämmisttämistä. Jääkaapin tuottama lämpö on ainoastaan sen verran kalliimpaa, kuin mitä kilowatissa on eroa varsinaiseen lämmitysjärjestelmän tuottamaan kilowattiin. Suorasähkölämmitteisessä talossa ero on 0c/kWh ja yösähkölämmitteisessä jotain 2,5c/kWh.

        Joka tapuksessa "lampulla lämmittäminen" ei ole koskaan kalliimpaa, kuin mitä sähkö maksaa.


      • ex _oi
        Kepa kirjoitti:

        Jotku täällä tuntuu tosiaan vähän ajaettelevan noin että ainoastaan se on lämmityskulua, mikä tulee varsinaisesta lämmittimestä.

        Mutta lämmityskauden aikana kaikki lämmitys on hyötylämmisttämistä. Jääkaapin tuottama lämpö on ainoastaan sen verran kalliimpaa, kuin mitä kilowatissa on eroa varsinaiseen lämmitysjärjestelmän tuottamaan kilowattiin. Suorasähkölämmitteisessä talossa ero on 0c/kWh ja yösähkölämmitteisessä jotain 2,5c/kWh.

        Joka tapuksessa "lampulla lämmittäminen" ei ole koskaan kalliimpaa, kuin mitä sähkö maksaa.

        Samalla tavallahan se maalämpöpumppukin toimii kuin jääkaappi mutta mlp:tä käytettäessä sama säästö onkin yhtä äkkiä suurta?!

        Varsinainen lämmönlähdehän on lämmin olut ja jos lämmönlähde on ilmainen täytyyhän sen olla edullista. Kysy vaikka keltä maalämpömyyjältä ...


      • Kepa
        ex _oi kirjoitti:

        Samalla tavallahan se maalämpöpumppukin toimii kuin jääkaappi mutta mlp:tä käytettäessä sama säästö onkin yhtä äkkiä suurta?!

        Varsinainen lämmönlähdehän on lämmin olut ja jos lämmönlähde on ilmainen täytyyhän sen olla edullista. Kysy vaikka keltä maalämpömyyjältä ...

        Ymmärrän kyllä mitä ajat takaa, enkä varsinaisesti ole edes erimieltä ;)

        Maalämmöllä tuotettu watti on halpa, jos lasketaan vain kulutettu sähkö. Jos laksetaan investointi mukaan niin kaikki lämmitysmuodot on suunnilleen saman hintaisia.

        Oluella tuotettu watti on myös aika halpa, kun ei huomioida oluen hintaa...


    • mä!!!!!!!!!

      kun patteri ottaa kilowatin, niin se antaa lämpönä saman kilowatin. TIPPAAKAAN ei mene hukkaan.

      Ihan toisin kuin öljy ja maalämpöpömpeleissä on kamalat lämpöhävikit joka mutkassa. Oletteko käyneet kattilahuoneessa? Siellähän on aina päälle 40 C lämpöä, jota ei kukaan tarvitse.....heh heh joo

      arvioisin niiden apparaattien hyötysuhteeksi 70%. Ja sekin koko ajan laskee kukn kalujen ikä karttuu....


      SUORASÄHKÖ RULES!!!!!!!!!!!!!!!!!

      • Putkimies

        Miksi polttaa lämmöksi kun seinästä saa sähköä. Sähkö on töpseliisi tullessaan jo jalostettua energiaa, vertailukelpoinen hyötysuhde lasketaan siitä millä se sähkö on tuotettu.
        - vesivoimalla
        - ydinvoimalla
        - hiilellä
        - tuontisähkönä (Venäjän turvalliset ydinsähkömyllyt)
        Joten joten....


      • myös suora
        Putkimies kirjoitti:

        Miksi polttaa lämmöksi kun seinästä saa sähköä. Sähkö on töpseliisi tullessaan jo jalostettua energiaa, vertailukelpoinen hyötysuhde lasketaan siitä millä se sähkö on tuotettu.
        - vesivoimalla
        - ydinvoimalla
        - hiilellä
        - tuontisähkönä (Venäjän turvalliset ydinsähkömyllyt)
        Joten joten....

        on sinun säiliössäsi? Aika paljon kun lähdetään öljylähteen poraamisesta jossakin arktisessa paikassa Siperiassa. Putket, tankkerit, jalostamot ja tankkiautolla pihaan. Ei se ihan neitseellistä ole öljykään.


      • mä!!!!!!
        Putkimies kirjoitti:

        Miksi polttaa lämmöksi kun seinästä saa sähköä. Sähkö on töpseliisi tullessaan jo jalostettua energiaa, vertailukelpoinen hyötysuhde lasketaan siitä millä se sähkö on tuotettu.
        - vesivoimalla
        - ydinvoimalla
        - hiilellä
        - tuontisähkönä (Venäjän turvalliset ydinsähkömyllyt)
        Joten joten....

        niin saan kilowatin

        mua paskat huolettaa mistä sen kilowatin repivät kunhan tuovat töpseliin niin mä sen siittä ostaa paukautan just silloin ku tarvihen - ja ILMAN HÄVIÖITÄ ENÄÄ MUN TORPASSANI!!!!!!


      • Pop
        mä!!!!!! kirjoitti:

        niin saan kilowatin

        mua paskat huolettaa mistä sen kilowatin repivät kunhan tuovat töpseliin niin mä sen siittä ostaa paukautan just silloin ku tarvihen - ja ILMAN HÄVIÖITÄ ENÄÄ MUN TORPASSANI!!!!!!

        Hienoja provosoivia viestejä "mä!!!!!!" kyllä kirjotat, mutta ei sulle ole näköjään älykkyyttä yhtään suotu.

        Jos sulle annetaan samanhintaisia vaihtoehtoja joista yksi on erittäin saastuttava ja muut merkittävästi ympäristöystävällisempiä, niin sä valitset tietenkin sen saastuttavan.

        Tietenkin kun eihän se sun valintas paljon tässä globaalisssa tilanteessa vaikuta. Muistutan kuitenkin, että Suomen kasvihuonekaasupäästöistä yli 10% tulee rakennusten lämmittämisestä, joten jos vaan on mahdollista niin tietenkin kannattaa valita puhtaampi vaihtoehto.

        Edellisissä viesteissä jo perusteltiin tuo suomalaisen sähköntuotannon ympäristöystävällisyys (venäläiset voimalat, hiili yms.).

        Hyvin rakennettu vesikiertojärjestelmä takuulla kestää oikein käytettynä yli 50 vuotta ja kun siihen yhteyteen ostaa vaikka laadukkaan hake- tai pellettikattilan, niin voipi olla että kustannukset jäävät jopa suoraa sähkölämmitystä pienemmiksi vaikka ottaisi huomioon hankintakulujen eron. Ja jää maapallo sun jälkeen vielä mahdollisesti sun lapsenlapsillekin elinkelposeksi paikaksi. Jos nyt tollanen taliaivo on edes lisääntymikykyinen.

        Sähkölämmityksen hyötysuhde kun lasketaan keskimääräisen sähköntuotannon hyötysuhteilla, on alle 40%. Pelkässä generaattorissa häviää jo yli 5%. Siihen lisätään siirtohäviöt, niin ei se nyt niin kauhean kannattavaa ole.

        Sitten siitä pannuhuoneesta jossa on muka yli 40°C. Riippuu ihan huoneen sijoittelusta, mihin se lämpö siitä huoneesta johtuu. Onhan siellä sun lämminvesivaraajassakin kuuma sisällä vaikka siellä ei kukaan kylve.

        Edelleen muistutan, että tilastotietojenkin mukaan suoralla sähkölämmityksellä varustettujen talojen jälleenmyyntiarvo on huomattavasti muita alhaisempi.

        Osaisitkohan mä!!! perustella esim. em. väittämiä vähän järkevämmin, kuin kertoa esim lapasten kuivaamisesta pattereiden päällä. Huomasin jo viimeisistä viesteistäsi, että alat huomata olleesi väärässä jonka johdosta viestiesi älyllinen taso on laskenut todella alas.

        Aika monia muita kuin sua huolettaa mistä se kilowatti revitään ja uskon sen johtavan sähköntuotannon kustannusten nousuun jo lähitulevaisuudessa. Jotain on kuitenkin kansainvälisesti tehtävä hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseksi.

        Jokatapauksessa on turvallisempaa rakentaa taloon esim. vesikiertoinen lattialämmitys muoviputkilla, niin sitten on mahdollisuus jatkossa täydentää lämmitysjärjestelmää uudella ympäristöystävällisellä tekniikalla, kunhan se halpenee.

        Suomessa halpa sähkö on lainsäädännön syytä. Jos nyt ajatellaan käytännön tilannetta, niin ensin fossiilinen polttoaine poltetaan polttolaitoksessa lämmöksi, jolla useimmiten tehdään höyryä, jonka muodostumisessa syntyvä liike-energia muutetaan turbiinin ja generaattorin kautta sähköksi. Sähköä tässä prosessissa saadaan n. 30% polttoaineen energiasisällöstä. CHP-laitoksessa lämpö johdetaan kaukolämpöverkostoon, jossa se lauhtuu pääasiassa maaperään, koska voimalaitoksia ei usein rakenneta lämmönkuluttajien välittömään läheisyyteen. Lauhdevoimalaitoksessa lämpökuorma siirretään vesistöön tai lauhdutetaan lauhdutustorneissa ilmakehään. (Kuullostaako järkevältä käyttää tätä pitkälle jalostettua tuotetta lämmittämiseen?)

        Vaihtoehtoisesti voitasisiin käyttää se fossiilinen polttoaine lämmittämiseen paikanpäällä, jolloin polttoainetehosta saadaan lämmöksi n. 95-98% (kummallisen hyötysuhteen olit keksinyt omaan viestiisi). Paras vaihtoehto on kuitenkin käyttää joko pelletti tai hakekattilaa, jolloin voidaan käyttää uusiutuvaa kotimaista polttoainetta. Kustannukset ovat suoran sähkön kanssa samalla tasolla ja samalla työllistetään suomalaisia ja pidetään pääoma kotimaassa.

        Loppukommenttina haluan sanoa, että toivon ettei sinunlaisia kusipäitä olisi paljon enempää.


      • Pop
        myös suora kirjoitti:

        on sinun säiliössäsi? Aika paljon kun lähdetään öljylähteen poraamisesta jossakin arktisessa paikassa Siperiassa. Putket, tankkerit, jalostamot ja tankkiautolla pihaan. Ei se ihan neitseellistä ole öljykään.

        Ei se voimalaitoskaan sähköä tuota ilman polttoainetta. Puhdasta energiaa tuotetaan suomessa seuraavasti: vesivoima 16% ydinvoima 27%. Tuulivoimat ja muut vastaavat jäävät alle prosenttiin. Lopuista 57%:ta 28% tuotetaan turpeella ja puujätteellä.

        Merkittävä osa energiantuotannosta tapahtuu vielä fossiilisilla polttoaineilla.


      • faustino
        Pop kirjoitti:

        Hienoja provosoivia viestejä "mä!!!!!!" kyllä kirjotat, mutta ei sulle ole näköjään älykkyyttä yhtään suotu.

        Jos sulle annetaan samanhintaisia vaihtoehtoja joista yksi on erittäin saastuttava ja muut merkittävästi ympäristöystävällisempiä, niin sä valitset tietenkin sen saastuttavan.

        Tietenkin kun eihän se sun valintas paljon tässä globaalisssa tilanteessa vaikuta. Muistutan kuitenkin, että Suomen kasvihuonekaasupäästöistä yli 10% tulee rakennusten lämmittämisestä, joten jos vaan on mahdollista niin tietenkin kannattaa valita puhtaampi vaihtoehto.

        Edellisissä viesteissä jo perusteltiin tuo suomalaisen sähköntuotannon ympäristöystävällisyys (venäläiset voimalat, hiili yms.).

        Hyvin rakennettu vesikiertojärjestelmä takuulla kestää oikein käytettynä yli 50 vuotta ja kun siihen yhteyteen ostaa vaikka laadukkaan hake- tai pellettikattilan, niin voipi olla että kustannukset jäävät jopa suoraa sähkölämmitystä pienemmiksi vaikka ottaisi huomioon hankintakulujen eron. Ja jää maapallo sun jälkeen vielä mahdollisesti sun lapsenlapsillekin elinkelposeksi paikaksi. Jos nyt tollanen taliaivo on edes lisääntymikykyinen.

        Sähkölämmityksen hyötysuhde kun lasketaan keskimääräisen sähköntuotannon hyötysuhteilla, on alle 40%. Pelkässä generaattorissa häviää jo yli 5%. Siihen lisätään siirtohäviöt, niin ei se nyt niin kauhean kannattavaa ole.

        Sitten siitä pannuhuoneesta jossa on muka yli 40°C. Riippuu ihan huoneen sijoittelusta, mihin se lämpö siitä huoneesta johtuu. Onhan siellä sun lämminvesivaraajassakin kuuma sisällä vaikka siellä ei kukaan kylve.

        Edelleen muistutan, että tilastotietojenkin mukaan suoralla sähkölämmityksellä varustettujen talojen jälleenmyyntiarvo on huomattavasti muita alhaisempi.

        Osaisitkohan mä!!! perustella esim. em. väittämiä vähän järkevämmin, kuin kertoa esim lapasten kuivaamisesta pattereiden päällä. Huomasin jo viimeisistä viesteistäsi, että alat huomata olleesi väärässä jonka johdosta viestiesi älyllinen taso on laskenut todella alas.

        Aika monia muita kuin sua huolettaa mistä se kilowatti revitään ja uskon sen johtavan sähköntuotannon kustannusten nousuun jo lähitulevaisuudessa. Jotain on kuitenkin kansainvälisesti tehtävä hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseksi.

        Jokatapauksessa on turvallisempaa rakentaa taloon esim. vesikiertoinen lattialämmitys muoviputkilla, niin sitten on mahdollisuus jatkossa täydentää lämmitysjärjestelmää uudella ympäristöystävällisellä tekniikalla, kunhan se halpenee.

        Suomessa halpa sähkö on lainsäädännön syytä. Jos nyt ajatellaan käytännön tilannetta, niin ensin fossiilinen polttoaine poltetaan polttolaitoksessa lämmöksi, jolla useimmiten tehdään höyryä, jonka muodostumisessa syntyvä liike-energia muutetaan turbiinin ja generaattorin kautta sähköksi. Sähköä tässä prosessissa saadaan n. 30% polttoaineen energiasisällöstä. CHP-laitoksessa lämpö johdetaan kaukolämpöverkostoon, jossa se lauhtuu pääasiassa maaperään, koska voimalaitoksia ei usein rakenneta lämmönkuluttajien välittömään läheisyyteen. Lauhdevoimalaitoksessa lämpökuorma siirretään vesistöön tai lauhdutetaan lauhdutustorneissa ilmakehään. (Kuullostaako järkevältä käyttää tätä pitkälle jalostettua tuotetta lämmittämiseen?)

        Vaihtoehtoisesti voitasisiin käyttää se fossiilinen polttoaine lämmittämiseen paikanpäällä, jolloin polttoainetehosta saadaan lämmöksi n. 95-98% (kummallisen hyötysuhteen olit keksinyt omaan viestiisi). Paras vaihtoehto on kuitenkin käyttää joko pelletti tai hakekattilaa, jolloin voidaan käyttää uusiutuvaa kotimaista polttoainetta. Kustannukset ovat suoran sähkön kanssa samalla tasolla ja samalla työllistetään suomalaisia ja pidetään pääoma kotimaassa.

        Loppukommenttina haluan sanoa, että toivon ettei sinunlaisia kusipäitä olisi paljon enempää.

        En tiedä onko tilastoa siitä miten moni lämpöpumpun ostaja miettii ympäristöasioita päätöstä tehdessään. Meillä se oli yksi kriteeri mutta ei tosin tärkein.

        Tärkein oli usko sähkön hinnan nousuun. En hetkeäkään usko siihen kun Suomeen rakennetaan viides (tulevaisuudessa kuudes), niin sähköä myytäisiin halvemmalla Suomessa. Sähkö myydän sinne mistä saa parhaimman tuoton. Tästä pitävät Fortumin/IVO/teollisuuden voiman/ym päättäjät huolen.

        Valitettavasti on paljon näitä, kuten sanoit, oman navan tuijottajia. Noin kaksi kuukautta sitten oli samanlainen provokatiivinen kirjoitus tällä palstalla ilman sen suurempaa asiantuntemusta. Pohjautui pelkästään VTT:n tutkimukseen. Nimimerkki "Mä" taitaa edustaa sitä kansan osaa jota harmittaa muiden tekemät päätökset jos ne poikkeavat omista.

        Omasta valinnastamme olemme tyytyväisiä ja maksamme mieluusti asumismukavuudesta, ympäristön huomioon ottamisesta ja lisäksi kun tulevaisuuden energian hintaa ei tiedä.


      • mä!!!!!!
        Pop kirjoitti:

        Hienoja provosoivia viestejä "mä!!!!!!" kyllä kirjotat, mutta ei sulle ole näköjään älykkyyttä yhtään suotu.

        Jos sulle annetaan samanhintaisia vaihtoehtoja joista yksi on erittäin saastuttava ja muut merkittävästi ympäristöystävällisempiä, niin sä valitset tietenkin sen saastuttavan.

        Tietenkin kun eihän se sun valintas paljon tässä globaalisssa tilanteessa vaikuta. Muistutan kuitenkin, että Suomen kasvihuonekaasupäästöistä yli 10% tulee rakennusten lämmittämisestä, joten jos vaan on mahdollista niin tietenkin kannattaa valita puhtaampi vaihtoehto.

        Edellisissä viesteissä jo perusteltiin tuo suomalaisen sähköntuotannon ympäristöystävällisyys (venäläiset voimalat, hiili yms.).

        Hyvin rakennettu vesikiertojärjestelmä takuulla kestää oikein käytettynä yli 50 vuotta ja kun siihen yhteyteen ostaa vaikka laadukkaan hake- tai pellettikattilan, niin voipi olla että kustannukset jäävät jopa suoraa sähkölämmitystä pienemmiksi vaikka ottaisi huomioon hankintakulujen eron. Ja jää maapallo sun jälkeen vielä mahdollisesti sun lapsenlapsillekin elinkelposeksi paikaksi. Jos nyt tollanen taliaivo on edes lisääntymikykyinen.

        Sähkölämmityksen hyötysuhde kun lasketaan keskimääräisen sähköntuotannon hyötysuhteilla, on alle 40%. Pelkässä generaattorissa häviää jo yli 5%. Siihen lisätään siirtohäviöt, niin ei se nyt niin kauhean kannattavaa ole.

        Sitten siitä pannuhuoneesta jossa on muka yli 40°C. Riippuu ihan huoneen sijoittelusta, mihin se lämpö siitä huoneesta johtuu. Onhan siellä sun lämminvesivaraajassakin kuuma sisällä vaikka siellä ei kukaan kylve.

        Edelleen muistutan, että tilastotietojenkin mukaan suoralla sähkölämmityksellä varustettujen talojen jälleenmyyntiarvo on huomattavasti muita alhaisempi.

        Osaisitkohan mä!!! perustella esim. em. väittämiä vähän järkevämmin, kuin kertoa esim lapasten kuivaamisesta pattereiden päällä. Huomasin jo viimeisistä viesteistäsi, että alat huomata olleesi väärässä jonka johdosta viestiesi älyllinen taso on laskenut todella alas.

        Aika monia muita kuin sua huolettaa mistä se kilowatti revitään ja uskon sen johtavan sähköntuotannon kustannusten nousuun jo lähitulevaisuudessa. Jotain on kuitenkin kansainvälisesti tehtävä hiilidioksidipäästöjen rajoittamiseksi.

        Jokatapauksessa on turvallisempaa rakentaa taloon esim. vesikiertoinen lattialämmitys muoviputkilla, niin sitten on mahdollisuus jatkossa täydentää lämmitysjärjestelmää uudella ympäristöystävällisellä tekniikalla, kunhan se halpenee.

        Suomessa halpa sähkö on lainsäädännön syytä. Jos nyt ajatellaan käytännön tilannetta, niin ensin fossiilinen polttoaine poltetaan polttolaitoksessa lämmöksi, jolla useimmiten tehdään höyryä, jonka muodostumisessa syntyvä liike-energia muutetaan turbiinin ja generaattorin kautta sähköksi. Sähköä tässä prosessissa saadaan n. 30% polttoaineen energiasisällöstä. CHP-laitoksessa lämpö johdetaan kaukolämpöverkostoon, jossa se lauhtuu pääasiassa maaperään, koska voimalaitoksia ei usein rakenneta lämmönkuluttajien välittömään läheisyyteen. Lauhdevoimalaitoksessa lämpökuorma siirretään vesistöön tai lauhdutetaan lauhdutustorneissa ilmakehään. (Kuullostaako järkevältä käyttää tätä pitkälle jalostettua tuotetta lämmittämiseen?)

        Vaihtoehtoisesti voitasisiin käyttää se fossiilinen polttoaine lämmittämiseen paikanpäällä, jolloin polttoainetehosta saadaan lämmöksi n. 95-98% (kummallisen hyötysuhteen olit keksinyt omaan viestiisi). Paras vaihtoehto on kuitenkin käyttää joko pelletti tai hakekattilaa, jolloin voidaan käyttää uusiutuvaa kotimaista polttoainetta. Kustannukset ovat suoran sähkön kanssa samalla tasolla ja samalla työllistetään suomalaisia ja pidetään pääoma kotimaassa.

        Loppukommenttina haluan sanoa, että toivon ettei sinunlaisia kusipäitä olisi paljon enempää.

        tällaisten näsäviisaiden ylipoistotutkijoiden paskanjauhamiset tuottavat tavan kundeille frustraatioita, jeh.

        Kuule ärsyttävä puolikalju älypää vettä valuvine pullonpohjinesi :

        1) sähkölämmitys on halvin lämmitysmuoto
        2) sähkölämmitys on riskittömin
        3) sähkölämmitys on kätevin
        4) sähkölämmitys on vaivattomin
        5) sähkölämmitys on mukavin

        lämmitä sinä uitun älypää vaikka lehmänpaskalla, tuusaa kattiloinesi vaikka kuinka mutta minä ja muut järkevät kaiffarit vedetään PATTERIT TÖPSELIIN kun tulee vilu.

        ---ja se siitä.


      • Putkimies
        mä!!!!!! kirjoitti:

        tällaisten näsäviisaiden ylipoistotutkijoiden paskanjauhamiset tuottavat tavan kundeille frustraatioita, jeh.

        Kuule ärsyttävä puolikalju älypää vettä valuvine pullonpohjinesi :

        1) sähkölämmitys on halvin lämmitysmuoto
        2) sähkölämmitys on riskittömin
        3) sähkölämmitys on kätevin
        4) sähkölämmitys on vaivattomin
        5) sähkölämmitys on mukavin

        lämmitä sinä uitun älypää vaikka lehmänpaskalla, tuusaa kattiloinesi vaikka kuinka mutta minä ja muut järkevät kaiffarit vedetään PATTERIT TÖPSELIIN kun tulee vilu.

        ---ja se siitä.

        *nauraa kippurassa*


      • Kervinen
        Putkimies kirjoitti:

        *nauraa kippurassa*

        ei kyllä tullut minulle ensin mieleen. Ehkä hän on vähän hauskakin, mutta ennenkaikkea säälittävä. Miksi maksaa energiasta 100 euroa kun saa saman määrän energiaa esim. 50 eurolla?


      • Anonyymi
        Kervinen kirjoitti:

        ei kyllä tullut minulle ensin mieleen. Ehkä hän on vähän hauskakin, mutta ennenkaikkea säälittävä. Miksi maksaa energiasta 100 euroa kun saa saman määrän energiaa esim. 50 eurolla?

        Ei kyllä, kyllä ei.


    • Pop

      Lueskelin tuossa muilta palstoilta pellettien käyttämisestä lämmittämiseen, ja tulin siihen tulokseen, että sehän on ehdottomasti edullisempi ratkaisu kuin suora sähkö.

      Investointi maksaa itsensä takaisin nopeasti ja on varmasti vähintään yhtä helppokäyttöinen kuin öljy.

      Hake olisi varmasti vielä edullisempi, mutta vaatii sitten erikoisemman kattilan enemmän työtä ja isomman varaston. Hakekattilassa voi polttaa pihalta siivottavat risut ja muut roskat kätevästi.

      • Anonyymi

        On edullista kun talon lämmitys tehdään pihalta siivottavilla risuilla ja muilla roskilla !!


    • Anonyymi

      No mitenkäs nyt kun se sähkön hinta on noussut? t. lämmin maalainen maalämmön lämmössa

      • Anonyymi

        Tulii sama mieleen - mitähän mieltä aloittaja on tällä hetkellä.
        Toisaalta sähkölämmitystä se maalämpökin on ja kustannukset ovat moninkertaistuneet.
        Viimecvuonna meni maalämpöön (sähköenergiaan) n. 500 €, nykyhinnoilla vuosikustannus tulisi olemaan 4000 €


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tulii sama mieleen - mitähän mieltä aloittaja on tällä hetkellä.
        Toisaalta sähkölämmitystä se maalämpökin on ja kustannukset ovat moninkertaistuneet.
        Viimecvuonna meni maalämpöön (sähköenergiaan) n. 500 €, nykyhinnoilla vuosikustannus tulisi olemaan 4000 €

        Samaa mieltä edelleen aloittajan kanssa. Kukaan maalämpöihminen ei halua myöntää, että 20-25 k€ investointi maksaa lainarahana kesät talvet ihan mukavasti ja laitteet ovat osittain uusintakunnossa kuoletuksen jälkeen. Itse uusin taloon kaikki sähköpatterit, kun olivat jo 40 vuotta vanhat. Rahaa paloi töineen 2000 €. Siitä siis vielä pieni vähennys verotuksessa. Puita on hankittu muutamalla satasella talvea varten.

        Ihmiset ovat valmiita maksamaan maalämpötaloista - mielestäni - ihan liian isoa hintaa, vain säästääkseen sähkössä 5000-10000 kWh/vuosi. Sitten ihmetellään takaisinmaksuaikoja, kun palataan normaaleihin hintoihin. Korot nousevat myös ihan hyvään tahtiin. Sähkösekalämmittäjänä voin sentään säätää lämmöt käytännössä minimiin ja vaihtaa pääosin puulämmitykseen. Kokeile samaa sen lainan takaisinmaksun kanssa. 100 € ne haluaa takaisin laitteista kuussa ja paljon enemmän, jos tuli hankittua vähän kalliimpi koti vain tuon maalämpöpumpun takia.

        Meillä menee isompi osa sähköyhtiölle ja niillä muilla laitevalmistajille ja pankille. Jonkun taskuun ne rahat aina valuu lämmitystavasta huolimatta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Samaa mieltä edelleen aloittajan kanssa. Kukaan maalämpöihminen ei halua myöntää, että 20-25 k€ investointi maksaa lainarahana kesät talvet ihan mukavasti ja laitteet ovat osittain uusintakunnossa kuoletuksen jälkeen. Itse uusin taloon kaikki sähköpatterit, kun olivat jo 40 vuotta vanhat. Rahaa paloi töineen 2000 €. Siitä siis vielä pieni vähennys verotuksessa. Puita on hankittu muutamalla satasella talvea varten.

        Ihmiset ovat valmiita maksamaan maalämpötaloista - mielestäni - ihan liian isoa hintaa, vain säästääkseen sähkössä 5000-10000 kWh/vuosi. Sitten ihmetellään takaisinmaksuaikoja, kun palataan normaaleihin hintoihin. Korot nousevat myös ihan hyvään tahtiin. Sähkösekalämmittäjänä voin sentään säätää lämmöt käytännössä minimiin ja vaihtaa pääosin puulämmitykseen. Kokeile samaa sen lainan takaisinmaksun kanssa. 100 € ne haluaa takaisin laitteista kuussa ja paljon enemmän, jos tuli hankittua vähän kalliimpi koti vain tuon maalämpöpumpun takia.

        Meillä menee isompi osa sähköyhtiölle ja niillä muilla laitevalmistajille ja pankille. Jonkun taskuun ne rahat aina valuu lämmitystavasta huolimatta.

        Meillä sähkön hinta oli vielä keväällä 3,9 snt/ kWh, nyt kymmenkertainen. Maalämpöön sijoitettu pääoma tulisi näillä hinnoilla aika nopsaan takaisin. Harmi vaan, kun sellaisen laittaminen meidän isoon, suorasähkölämmitteiseen taloon tulisi poskettoman kalliiksi. Jotain 50 te oli arvio.


    • Anonyymi

      Ylipoistotutkijat poistavat pöljiä kommentteja, sellaisia kuin tämä aloitus.

    • Anonyymi

      Kyllä ne on ne kauppiaat kun sua kusestaa ensin myytiin vaan ilmalämpöpumppu ja
      Nyt piti olla ilman besilämpöpumpou ja nyt kun sähkön hinta nousi myydään jotain jilambitkuttimiq jolla saat laitteesi toimimaan yöllä klo O2 eteenpäin halhalla
      Hintaan 5oo e

    • Anonyymi

      Edullisilla sähkönhinnoilla on olllut edullista mutta laskenta muuttuu kun hinnat muuttuvat. Tosin aina kannattaa muistaa että mitä monimutkaisempi järjestelmä, sitä kalliimpi ostohinta. Parilla tutulla maalämpökaivoja korjattu usealla tuhannella eurolla ja uusittu pumppua yms. Jopa 10 vuodessa menee osia uusiksi.

    • Anonyymi

      Tulevana talvena voi olla kiva maksella sähkölaskuja 2500€ kk palkalla.....kun aiemmin laskut olleet 500€/kk

    Ketjusta on poistettu 13 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En usko et meistä tulee jotain

      Se ei kuitenkaan estä toivomasta et tulisi. Toivon et voitas suudella ja se sais asioita loksahtamaan paikoilleen. Jutel
      Ikävä
      10
      2520
    2. Kuvaile itseäsi

      Kaivatullesi, niin että hän sinut tunnistaa.
      Ikävä
      85
      1940
    3. Eini paljastaa nuorekkuutensa salaisuuden - Tämä nousee framille: "Se on pakko, että jaksaa!"

      Discokuningatar Eini on täyttänyt upeat 64 vuotta. Lavoilla ja keikoilla nähdään entistä vapautuneempi artisti, joka ei
      Suomalaiset julkkikset
      38
      1469
    4. Huomenta keskipäivää

      Kivaa päivää mukaville ja söpösille. 🐺🫅❤️☕☀️
      Ikävä
      260
      1398
    5. Yli puolella maahanmuuttajalapsista ei ole tietoja ja taitoja, joilla selviää yhteiskunnassa

      Miksi Suomeen otetaan väkeä jolla on älyvajetta? https://www.hs.fi/politiikka/art-2000010730220.html
      Maailman menoa
      273
      1018
    6. Oletko koskaan katunut kun

      elämäsi tilaisuus jäi käyttämättä? 💔
      Ikävä
      66
      883
    7. Olen J-mies

      Jos kerrot sukunimeni alkukirjaimen, ja asuinpaikkakuntani. Lupaan ottaa yhteyttä sinuun.
      Ikävä
      47
      871
    8. Ei sitten, ei olla enää

      Missään tekemisissä. Unohdetaan kaikki myös se että tunsimme. Tätä halusit tämän saat. J miehelle. Rakkaudella vaalea na
      Ikävä
      77
      850
    9. Sinusta näkee että

      Kaipaat paljon.
      Ikävä
      51
      826
    10. Haluaisin ottaa sinut syleilyyni mies

      Olet suloinen...
      Ikävä
      44
      755
    Aihe