Koirien luista

Nassi

Omistan 11 vuotiaan koiran, ja haluan yrittää pitää sen hampaat kunnossa mahdollisimman pitkään.

Olen ostanut sille niitä pureskeltavia luita, mutta mitä eroa on niillä jotka ovat valkoisia ja niillä jotka ovat vähän läpinäkyvän ruskehtavia?

Onko se vaan kalorimäärästä kiinni, muistaakseni joskus niissä valkosissa on pakkauksessa lukentu light.

Muita vinkkejä vanhenevan koiran parhaaksi?

18

11972

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • luu

Ovatko valkoiset luut semmoisia kääröjä?
      Ne ovat kotimaisia ja rusehtavat luut tehdään kaukoidässä.
      Toinen vaihtoehto on että luut on vaan värjätty valkoisiksi.

• tytteli

Voinen vähän korjata tietoa sinulle. Ensinnäkin kaikki puruluut valmistetaan kaukoidässä tällä hetkellä. Suomessa ei enää pystytä valmistamaan puruluita kun meillä ei ole nahkaa eikä aurinkoa kuivattamassa sitä. Valkoisista luista poistetaan aina vaan rasva valkaisemaalla tuote. Myöskään harva on valmis maksamaan kotimaisesta puruluusta moninkertaisesti verrattuna kaukoidästä saataviin luihin. Sen verran tiedän että Best Friend puruluut tulevat Tanskasta ja niille tehdään aina salmonella kokeet, jolloin tuote on turvallinen antaa myös perheessä missä on pieniä lapsia.

• koiratyttönen
        tytteli kirjoitti:

Voinen vähän korjata tietoa sinulle. Ensinnäkin kaikki puruluut valmistetaan kaukoidässä tällä hetkellä. Suomessa ei enää pystytä valmistamaan puruluita kun meillä ei ole nahkaa eikä aurinkoa kuivattamassa sitä. Valkoisista luista poistetaan aina vaan rasva valkaisemaalla tuote. Myöskään harva on valmis maksamaan kotimaisesta puruluusta moninkertaisesti verrattuna kaukoidästä saataviin luihin. Sen verran tiedän että Best Friend puruluut tulevat Tanskasta ja niille tehdään aina salmonella kokeet, jolloin tuote on turvallinen antaa myös perheessä missä on pieniä lapsia.

ei todellakaan pidä paikkansa etteikö suomessa valmistettaisi puruluita!!!
        aikaisemmin racinel ja nykyään aristo valmistaa suomessa kotimaisia puruluita koirille.
        mistäköhän olet tietosi saanut??

• koiratyttönen

osa valkoisista luista on tosiaan kevyempiä, mutta ei kaikki. suurin osa puruluista tehdään ulkomailla, mutta myös kotimaisia luita löytyy.
      merkit racinel tai aristo takaavat luussa kotimaisuuden (luut ovat erikokoisia valkoisia kääröjä), mutta myös samannäköisiä luita tehdään ulkomailla, joten kannattaa kysyä myyjältä luun alkuperää. kaikki rouheluut ja rusehtavat luut (sekä solmupäiset että buffalot) tehdään kaukoidässä. luun alkuperällä ja värillä ei sinällään ole mitään vaikutusta siihen, mikä pitää koiran hampaat terveimpinä. kunhan koira jotain luuta syö (mutta siis selvennyksenä että tavallinen luu parempi kuin rouheluu). mutta oma mielipiteeni on se, että mieluummin kotimaista kuin ulkomaista. jos jäi vielä epäselväksi niin kysy lisää..

• Nassi

..niitten oikeitten luitten kanssa? Kannattaako ne keittää vai antaa raakana? Oon itte aina aikasemmin keittäny ne..tuntuu niin inhottavalta antaa raakaa lihaa ja luuta..

Kiitoksia kovasti jo aikasemmista vinkeistä! :)

• koiratyttönen
        Nassi kirjoitti:

..niitten oikeitten luitten kanssa? Kannattaako ne keittää vai antaa raakana? Oon itte aina aikasemmin keittäny ne..tuntuu niin inhottavalta antaa raakaa lihaa ja luuta..

Kiitoksia kovasti jo aikasemmista vinkeistä! :)

saattaahan se alussa tuntua oudolta, mutta mietipä onko susi keittänyt syömiään luita, en usko. ja toinen syy miksi oikeatkin luut kannattaa ehdottomasti antaa raakana on se, että
        a) keitettäessä luista katoaa tiettyjä koirille tärkeitä vitamiineja ym. aineita
        b) vasta keitettäessä luut muuttuvat "pehmeämmiksi" eli niistä voi irrota hengenvaarallisia teräviä paloja, joihin koira voi kuolla.
        eli kannattaa antaa raakana. kyllä siihen tottuu ajan myötä aika helposti.

• wilma
        koiratyttönen kirjoitti:

saattaahan se alussa tuntua oudolta, mutta mietipä onko susi keittänyt syömiään luita, en usko. ja toinen syy miksi oikeatkin luut kannattaa ehdottomasti antaa raakana on se, että
        a) keitettäessä luista katoaa tiettyjä koirille tärkeitä vitamiineja ym. aineita
        b) vasta keitettäessä luut muuttuvat "pehmeämmiksi" eli niistä voi irrota hengenvaarallisia teräviä paloja, joihin koira voi kuolla.
        eli kannattaa antaa raakana. kyllä siihen tottuu ajan myötä aika helposti.

niin sitä vaan aattelin että onhan kaikki eläinkaupankin luut keitetty tai paistettu.ja jos meinaa raakana syöttää niin eikö se luu pitäisi pakastaa ensin että bakteerit ja loiset kuolee.mä oon syöttäny paistettui ja keitettyi ja koira on tykänny ,eikä niistä ole kyllä siruja lähtenyt.

• koiratyttönen
        wilma kirjoitti:

niin sitä vaan aattelin että onhan kaikki eläinkaupankin luut keitetty tai paistettu.ja jos meinaa raakana syöttää niin eikö se luu pitäisi pakastaa ensin että bakteerit ja loiset kuolee.mä oon syöttäny paistettui ja keitettyi ja koira on tykänny ,eikä niistä ole kyllä siruja lähtenyt.

aika harva eläinkauppa myy raakoja luita juuri siitä syystä, että ne pitäisi pakastaa, jotta ne säilyisivät pidempään. keitetyttyjä ja paistettuja luita voi säilyttää paremmin huoneenlämmössä, jolloin eläinkauppiaalle ei tule liian kovia lisäkustannuksia pakastimista yms. paistetuista ja keitetyistä luista ei pakosti lähde siruja, mutta riippuen koiran koosta, puruvoimasta ja syöntitavasta, mahdollisuus siihen on.

• minä
        koiratyttönen kirjoitti:

aika harva eläinkauppa myy raakoja luita juuri siitä syystä, että ne pitäisi pakastaa, jotta ne säilyisivät pidempään. keitetyttyjä ja paistettuja luita voi säilyttää paremmin huoneenlämmössä, jolloin eläinkauppiaalle ei tule liian kovia lisäkustannuksia pakastimista yms. paistetuista ja keitetyistä luista ei pakosti lähde siruja, mutta riippuen koiran koosta, puruvoimasta ja syöntitavasta, mahdollisuus siihen on.

niin jos tarkkoja ollaan niin luuthan kovenee keitettäessä, eikä siis pehmene. raa'at luuthan koirat nakertelee kokonaan ja paistetuista nakertaa sen minkä irti saa.

• Pinja
        minä kirjoitti:

niin jos tarkkoja ollaan niin luuthan kovenee keitettäessä, eikä siis pehmene. raa'at luuthan koirat nakertelee kokonaan ja paistetuista nakertaa sen minkä irti saa.

Jep, luut kovenevat kypsennettäessä niin, että kun koira puree niistä paloja, ne_ovat_veitsenteräviä ja voivat puhkoa suolen. Myös ne eläinkaupan luut. Ei missään luvata, että eläinkaupan kypsät luut olisivat turvallisia.

Antakaa luut raakoina, raa'at luut koira pystyy puremaan paloiksi, ja raaka luu sulaa_koira_mahassa eikä jatka matkaansa suolistoon terävinä kappaleina. Raa'asta luusta koira saa paljon tarvitsemaansa kalkkia ja fosforia.

Ei ne villikoirat tai sudetkaan luita keittele!

• Nassi

Eipä se minun koirani suostunut luuta syömään. Ostin kolme sellaista kotimaista koirille tarkotettua naudan luuta. Niissä oli vähän lihaakin päällä.

Jäisiin luihin koira ei edes koskenut nyrpisti vain nokkaansa. Eikä se syönnyt luun sulattuakaan. Annoin sille yhden lihapalasen luusta, jonka se söi ja oksensi seuraavana aamuna ulos.

Keitin luun, eikä vieläkään kelpaa...

Täytyy ilmeisesti siirtyä takaisin niihin keinotekoisiin luihin, että edes jotenkin koiran hampaat pysyy hyvinä. Mites siihen turkkiin sais kiiltoa, kun ei tuo raaka liha uppoa vanhalle koiralle...

• kate

Mun koirani ei tykkää kaupan luista ja kasvattaja on sanonu et älä anna oikeita luita.Mikä avuksi koirani hampaat ovat jo aika huonot!!!!!!!!!!!!

• koiratyttönen
        kate kirjoitti:

Mun koirani ei tykkää kaupan luista ja kasvattaja on sanonu et älä anna oikeita luita.Mikä avuksi koirani hampaat ovat jo aika huonot!!!!!!!!!!!!

voit pestä koirasi hampaita ja poistaa itse hammaskiveä. ei se kovin vaikeaa ole, kun on kunnon välineet (jotka eivät maksa paljoa).

• kate
        koiratyttönen kirjoitti:

voit pestä koirasi hampaita ja poistaa itse hammaskiveä. ei se kovin vaikeaa ole, kun on kunnon välineet (jotka eivät maksa paljoa).

Minkälaisia välineitä siihen tarvitsee? pesetsä suolaisella vedellä vai käytätkö koirien hammastahnaa,mä asun kaukana kaupungeista ja ei oo lähellä eläintarvikekauppaa.Mut täytyy yrittää jollain konstilla ja täytyy vielä kokeilla jotain kaupan luita, jos se niitä tykkäis syödä,toivotaan:)

• koiratyttönen
        kate kirjoitti:

Minkälaisia välineitä siihen tarvitsee? pesetsä suolaisella vedellä vai käytätkö koirien hammastahnaa,mä asun kaukana kaupungeista ja ei oo lähellä eläintarvikekauppaa.Mut täytyy yrittää jollain konstilla ja täytyy vielä kokeilla jotain kaupan luita, jos se niitä tykkäis syödä,toivotaan:)

no siis luitahan on monen eri makusia. on niitä aitoja luita ja nahasta tehtyjä luita (joita suurin osa on), myös maissiluita on olemassa ja nylonisia luita, joissa on eri makuja (esim. vanilja, suklaa..) luulis et niistä joku kelpais. ja kun et asu kaupungissa, niin soitapa lähimmän kaupungin eläintarvikekauppaan ja kysy mitä luita sieltä löytyy ja kysy myös nylonisista luista. jos niitä ei kyseisellä hetkellä löydy, myyjä varmaankin tietää maahantuojan (tai jos ei tiedä, olis korkee aika ottaa selville..) ja ne ei niin paljoa paina, et kaipa voi postissakin lähettää, jos et käy koskaan kaupungissa (tuskin sentään..).
        koiran hampaat kannattaa pestä pelkällä vedellä tai sitten sillä koirien hammastahnalla (jota luultavasti kans saa sieltä eläintarvikekaupasta). jos haluut hammaskivestä päästä eroon, käytä hammaskiviskrapaa (kysy kans sieltä kaupasta). hammaskiviskrapoja löytyy monen eri näkösiä ja muutenkin erilaisia. kannattaa ottaa sellasen, jossa ei oo pelkkää piikkiä vaan vähän enemmän niinku sellanen "laattamainen", jolloin voit sillä pidemmällä pinnalla raaputtaa sitä hammaskivee pois (piikillä vaurioittaa hampaan kiillettä helpommin). ne piikkimalliset yleensä myös maksaa vähemmän, mut eipä ne laattamalliset maksa ku alle 20 euroa (yleensä), mut tulee silti paljon halvemmaks ku eläinlääkärin hammaskivenpoisto..
        toivottavasti tost oli ny jotain apua.

• hariseldon
        kate kirjoitti:

Sen jälkeen kun mun koirat pääsi syömään oikeita luita, meillä on nahkaluut jääny nurkkaan seisomaan. Mä annan koirille puolibarf ruokavalion eli raakoja broilerin siipiä, naudan rustoluita, naudan tai poron putkiluita härän häntiä ja lampaan rustoluita.

Sen jälkeen on hampaat ollut kirkkaat ja valkoiset. Luiden kanssa annan aina kasvisöljyä, koska muuten menee maha liian kovalle.

Olen kuullut yhdestä tapauksesta kun koira oli tukehtunut härän häntäpalaseen, mutta on niin puruluun palaseenkin tukehtunut.

• Tähti

Olin aikoinani töissä eläinruokafirmassa. Siellä opetettiin että tavallinen ruskea luu on normaalirasvainen ja valkoinen on rasvaton luu. Rasvaprosentti kuitenkin on alle 3%, joten kumpaa koira vain mieluummin syö niin sitä sille kannattaa tarjota ei ruskea luu lihota. Koiralle kannattaa antaa nimenomaan kunnon nahkaluita, jotta eläinlääkäreille ei tarvitse viedä rahaa, mielelläänhän ne hammaskiveä poistavat, mutta tulee halvemmaksi syöttä muutama nahkaluu viikossa ja se riittää. Ei kannata antaa helpostisyötäviä herkkuluita kun ne ei hammaskiveä poista ja tulee turhia kaloreita koiralle. Itse syötän koirilleni rullaluita ilman solmuja, jotta saavat paremmin syötyä eikä henkihaise ja hampaat pysyvät kunnossa. Meidän koirat syövät Best Friend puruluita ja ovat erittäin tyytyväisiä. Vanha collieni tosin syö hitaasti, mutta kun annan sille pieniä luita niin se saa niitä pureskeltuakin.

• paulaurinko

Tervehdys!

Onkojan kellään tietoa siitä millä nuo kauppojen siannahkaiset rulla- ja puristeluut säilötään (Irtotavara tai esim. Best Friend)??? Paketeissa lukee että valmistusaineena "100 -prosenttinen savustettu siannahka" eikä muuta, mutta haisevat ihan kammottavalle, enkä ainakaan omaan suuhuni sellaista laittaisi..

Tuntuu vaan hassulta kun sama valmistusaine on myös Suomalaisissa Hubertin siankorvissa ja -hännissä ja ne näyttävät ja tuoksuvat ihan siltä mitä nyt kuvittelee savustetun siankorvan näyttävän, mutta muut kaupan ja eläinkaupan possunnahkatuotteet ovat samaa kellertäväksi paikat värjäävää ja pistävälle tuoksuvaa tavaraa.

Koirallani on mitä luultavimmin nautaeläinallergia, joten näillä possutuotteilla ollaan pärjäilty ja vähän aitoja luitakin koitettu saada käsiimme. Vähän vaan arveluttaa mitä koiralleni syötän kun en haluaisi altistaa millekään ylimääräiselle jo valmiiksi herkistynyttä koirulia.

Siankorvista muuten kommentti, että kannattaa suosia kotimaisia tuotetta (= Hubert) - ainakin herkkävatsaiset koirat saavat pilaantuneista helposti ripulin ja niin on käynyt meillä jo pari kertaa kun ollaan ostettu ulkomaista tuontitavaraa säästöpussissa. Hyvä ohje tietenkin on se, että jos korva haisee pahalta, on se pilaantunut ja kannattaa heittää kompostiin madoille ruuaksi :)

Toivottavasti jollain olisi jotain valaisevaa tietoa asiasta!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arvaa miten paljon

Haluan sua?
      Ikävä
      94
      1729
    2. Kolme miestä joukkoraiskasi nuoren naisen metsässä Helsingissä.

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011193871.html?utm_medium=promobox&utm_campaign=hs_tf&utm_source=is.fi&utm_content=pr
      Maailman menoa
      239
      1493
    3. Mitä toiveita ja ajatuksia sulla

On kaivattusi suhteen?
      Ikävä
      89
      1346
    4. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      65
      1015
    5. Aika usein mietin sitä

Että miksi juuri minä olen se jonka kanssa haluaisit vakavampaa? Mikä minusta voi tehdä sellaisen että koet niin syviä t
      Ikävä
      46
      921
    6. Rakastan sinua ja

Tiedät sen.
      Ikävä
      47
      908
    7. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      38
      898
    8. Eräästä kalastuksenvalvojasta leviää video !

Ennemmin tai myöhemmin tänne palstalle tulee videonpätkä, jossa kerrotaan paikallisesta "kalastuksen valvojasta". Ei si
      Suomussalmi
      9
      874
    9. On ikävä sua

Rakas ❤️.
      Ikävä
      46
      842
    10. IS Viikonloppu 26.-27.4.2025

Koviksen ovat laatineet Eki Vuokila ja piirrospuolista vastaa Lavonius, jolloin 2,5 vaikeusasteen ristikko on saatu aika
      Sanaristikot
      35
      819
    Aihe