Moih...
Kävin peruskoulun 4 vuotta sitten jo loppuun enkä yhdessäkään koulussa ole sen jälkeen ollut. Tämä johtuu siitä että kaikkialle minne haluaisin mennä opiskelemaan stoppaa jo siihen pääsykoe testiin. Vain fiksut ja filmaattiset oppilaat pääsee ja minä tyhmä en...*sniff*..En voi sille mitään, olin hirveän huono jo peruskoulussa (keskiarvo 6) Edes kesä töitä en ole paljoa tehnyt, noin puolivuotta jaksoin aamulehtiä jakaa kunnes tuli pakkaset eikä enää jaksanut.
Haluaisin niin kovasti päästä opiskelemaan jotakin mitä haluan. Kauppikseen tai muuhun vastaavaan perus juttuun olisin päässyt sinne mutta 1) Edelleen, olen huono oppilas 2)Kauppis ei kiinnosta.
Haluaisin niin kovasti olla vaikka piirtäjä ammatiltani. Tai vaikka animaattori, mutta siihenkin vaaditaan jo lukion ja yliopiston papereita.
Armeijakin kolkuttaa jo ovella mutta olen menossa sivariin. Aluksi meinasin mennä armeijaan mutta sitten tuli pupu pöksyyn ja halusin mennä siviiliin. Tiedän, olen täysi pelkuri vaikka mitään pelkäämisen aihetta ei edes olisi. Palveluspaikkaakaan en ole löytänyt saati hakenut vaikka peruskoulutuksen alkuun on enää kuukausi aikaa. Masentaa...
Pahoittelen vielä kirjoitus virheitäni, mutta kun ei koulujakaan ole kunnolla tullut käytyä *sniff*... Olen niin masentunut. Olen täysin tarpeeton typerys joka vain makaa kotonaan (vanhempien luona) ja unelmoi elämästä jossa minäkin olisin tärkeä ja hyödyllinen.
Huoh...
Jo 4 vuotta lusmuttu...
55
4464
Vastaukset
- vanhempiasi
tutun tuntuisia valituksia...
ympärilläsi olevat ihmiset haluavat auttaa sinua mutta todennäköisesti et "viitsi"?
ainoa konsti on ottaa itseäsi niskasta kiinni ja miettiä josko niissä vanhempien ihmisten jutussa olisikin perää... onhan vanha sanonta: ei vanha vittuile vanha neuvoo :)
en minäkään niitä "vanhuksia" aikoinani uskonut mikä näin jälkikäteen harmittaa sillä olisin monesta asiasta selviytynyt "viisaammin"
äläkä väitä että kukaan ei välitä sinusta,avaa silmät ja korvat sillä vain sinä voit vaikuttaa omaan tulevaisuuteesi :)
ONNEA- masentunut
Vanhempani, usko pois, he eivät todellakaan välitä minusta ja minun asioista.
Isäni ei välitä mistään muusta kuin alkoholista. (Hän on rankimman luokan alkoholisti) Hän ei tiedä minusta persoonana yhtään mitään, muuta kuin nimeni.
Hän ei edes tiedä kuinka vanha olen.
Äitini välittää vain saippuaoopperoistaan. Haluan usein puhua minun tilanteestani hänen kanssaan mutta hän aina vain haukkuu minua eikä välitä asioistani tai mielipiteistäni.
Olen heille yhtä kuin kuollut, ja he ovat samaa minulle.
Kumpikaan heistä ei ole koskaan yrittänyt patistaa minua kouluun. Joten, heistä ei ole minulle apua.
Tulisipa minustakin joskus jotakin...Ja asiat joita haluaisin opiskella ei ole sallittuja näin tyhmälle kuin minä. En koskaan tule pääsemään kouluihin joihin haluan.
- pystyyn
Mene lukioon ja harjoittele samalla piirtämistä. Kirjastosta löytyy varmasti piirrustukseen opastavaa kirjallisuutta. Lukion jälkeen on helpompi päästä oppilaitoksiin. Ei ne asiat kotona makaamalla kummene.
- masentunut
Minä luokiossa? Todella vaikea kuvitella. En varmaan edes pääsisi sinne näillä arvosanoillani, vai onko lukioon edes vaatimuksia?
Mutta enpä usko, jos keskiarvo on 6 jo peruskoulussa niin kuinkahan sitten lukiossa... - Liina
masentunut kirjoitti:
Minä luokiossa? Todella vaikea kuvitella. En varmaan edes pääsisi sinne näillä arvosanoillani, vai onko lukioon edes vaatimuksia?
Mutta enpä usko, jos keskiarvo on 6 jo peruskoulussa niin kuinkahan sitten lukiossa...Missähän päin Suomea asustat? Tiedän pari lukiota, jonne pääsee viiden (5!) keskiarvolla ja alle! Ja jos kerran vanhempasi ovat niin välinpitämöttömiä, muuta pois kotoa vaikka lukiopaikan perässä.
Oletko minkä ikäinen? Mietin vain, että minkähänlaisia tukia saisit, jos muuttaisit kotoa.
Ja lukio... Jos pyrit (ja mitä luultavimmin pääset) johonkin alhaisen kesiarvorajan lukioon, ole onnellinen ja ylpeä itsestäsi. Aloita suorittamaan lukiokursseja ja yritä päästä läpi, että saisit sen lakin. Miksi muuten koulunkäynti ei kiinnosta?
Jostain on nyt löydettävä sinulle motivaatiota elämään ja opiskeluun. Olisiko sun mahdollista mennä vaikka johonki kansalaisopiston (tms) piirrustuskurssille? Jos löytäisit elämääsi jotain, joka kiinnostaa, koulunkäyntikin maistuisi paremmin!
Ja hei, voithan harkita jotain ammattikoululinjaa, joka olisi lähellä kiinnostuksenkohdettasi piirtämistä! Siellä pääsee helpommalla kuin lukiossa. - masentunut
Liina kirjoitti:
Missähän päin Suomea asustat? Tiedän pari lukiota, jonne pääsee viiden (5!) keskiarvolla ja alle! Ja jos kerran vanhempasi ovat niin välinpitämöttömiä, muuta pois kotoa vaikka lukiopaikan perässä.
Oletko minkä ikäinen? Mietin vain, että minkähänlaisia tukia saisit, jos muuttaisit kotoa.
Ja lukio... Jos pyrit (ja mitä luultavimmin pääset) johonkin alhaisen kesiarvorajan lukioon, ole onnellinen ja ylpeä itsestäsi. Aloita suorittamaan lukiokursseja ja yritä päästä läpi, että saisit sen lakin. Miksi muuten koulunkäynti ei kiinnosta?
Jostain on nyt löydettävä sinulle motivaatiota elämään ja opiskeluun. Olisiko sun mahdollista mennä vaikka johonki kansalaisopiston (tms) piirrustuskurssille? Jos löytäisit elämääsi jotain, joka kiinnostaa, koulunkäyntikin maistuisi paremmin!
Ja hei, voithan harkita jotain ammattikoululinjaa, joka olisi lähellä kiinnostuksenkohdettasi piirtämistä! Siellä pääsee helpommalla kuin lukiossa.Asun Kotkan alueella ja olen 18v. Voisin hyvinkin muuttaa pois täältä jonkin opiskelu paikan perään mutta en tiedä miten minä voin maksaa kaikki vuokrat ja muut? Tuen saaminen on minulle täysin uusi juttu.
Kun peruskoulu päättyi yritin hakea datanomiksi. En päässyt sinne. Seuraavaksi yritin vartijakouluun vantaalle, ei hyväksyneet minua kokeiden perusteella. Sitten yritin vielä pariin kouluun, eivät hyväksyneet. Sitten koko maku alkoi mennä kouluihin kun kukaan ei hyväksy minua opiskelemaan. Sitten koulu vain jäi siinä matkan varrella ja jäin yksin löhnäämään kotiin. Ja maku kaikkeen alkoi kadota, ei kiinnostanut mikään.
Haluaisin niin paljon päästä jonkinlaiseksi piirtäjäksi.
Kotkanopisto järjesti kyllä parikertaa sarjakuva piirtäjän kurssin mutta en voinut mennä kun oli liian kallista minulle.
En kyllä ole niin hyvä piirtäjä vielä että kukaan varmaan minua hyväksyisikään piirrustus piireihin.
Pidän piirtämisestä mutta minua harmittaa kun minulla ei ole ketään kenen kanssa voisin jutella piirtämisestä. Vanhempianikaan ei piirrustukseni kiinnosta.
Mihinköhän kouluun minun pitäisi lähteä joka antaa suuntaa piirtäjän/animaattorin uralle? Vaikka hieman pelkäänkin että ei minua sellaiseen hommaan hyväksyttäisikään arvosanoillani.
Voitko kertoa näistä tuista hieman? Eli mitä tukea minä sitten voisin saada? Olen valmis muuttamaan opiskelupaikan perään (mielelläni) mutta en tiedä miten selviän jos en saa tukia. Ja en keksi mitään koulu linjaa joka ohjaisi piirtäjän uralle päin. Ja vaikka sitten joku koulu löytyisikin joka opettaa piirtäjiä niin sellaisiin sitten hyväksytään vain jotakin lukion käyneitä. Ja lukio on aikamoinen mahdottomuus minulle. Kun on 4 vuotta jo peruskoulustakin mennyt niin on ihan peruslaskutkin hakusessa, kaikki on tahtonut unohtua jo.
Taidan olla aika uusavuton, anteeksi. Kouluttamaton sellainen. - Liina
masentunut kirjoitti:
Asun Kotkan alueella ja olen 18v. Voisin hyvinkin muuttaa pois täältä jonkin opiskelu paikan perään mutta en tiedä miten minä voin maksaa kaikki vuokrat ja muut? Tuen saaminen on minulle täysin uusi juttu.
Kun peruskoulu päättyi yritin hakea datanomiksi. En päässyt sinne. Seuraavaksi yritin vartijakouluun vantaalle, ei hyväksyneet minua kokeiden perusteella. Sitten yritin vielä pariin kouluun, eivät hyväksyneet. Sitten koko maku alkoi mennä kouluihin kun kukaan ei hyväksy minua opiskelemaan. Sitten koulu vain jäi siinä matkan varrella ja jäin yksin löhnäämään kotiin. Ja maku kaikkeen alkoi kadota, ei kiinnostanut mikään.
Haluaisin niin paljon päästä jonkinlaiseksi piirtäjäksi.
Kotkanopisto järjesti kyllä parikertaa sarjakuva piirtäjän kurssin mutta en voinut mennä kun oli liian kallista minulle.
En kyllä ole niin hyvä piirtäjä vielä että kukaan varmaan minua hyväksyisikään piirrustus piireihin.
Pidän piirtämisestä mutta minua harmittaa kun minulla ei ole ketään kenen kanssa voisin jutella piirtämisestä. Vanhempianikaan ei piirrustukseni kiinnosta.
Mihinköhän kouluun minun pitäisi lähteä joka antaa suuntaa piirtäjän/animaattorin uralle? Vaikka hieman pelkäänkin että ei minua sellaiseen hommaan hyväksyttäisikään arvosanoillani.
Voitko kertoa näistä tuista hieman? Eli mitä tukea minä sitten voisin saada? Olen valmis muuttamaan opiskelupaikan perään (mielelläni) mutta en tiedä miten selviän jos en saa tukia. Ja en keksi mitään koulu linjaa joka ohjaisi piirtäjän uralle päin. Ja vaikka sitten joku koulu löytyisikin joka opettaa piirtäjiä niin sellaisiin sitten hyväksytään vain jotakin lukion käyneitä. Ja lukio on aikamoinen mahdottomuus minulle. Kun on 4 vuotta jo peruskoulustakin mennyt niin on ihan peruslaskutkin hakusessa, kaikki on tahtonut unohtua jo.
Taidan olla aika uusavuton, anteeksi. Kouluttamaton sellainen.Kotkassa varmastikin on Kelan toimisto. Mene sinne ja kysy, mitä tukia voisit saada jos menisit vaikka ammattikouluun tai lukioon (2. asteen oppilaitoksia).
Olet täyttänyt 18 vuotta, joten saat ainakin asumistukea (asumislisää), joka kattaa korkeintaan 80% vuokrasta, ja on suurimmillaan 171,55€/kk.
Käyvätkö vanhempasi töissä? Heidän tulonsa nimittäin vaikuttavat muun tuen suuruuteen. Saatat saada opintotukea (opintorahaosa), mikäli vanhempiesi tulot eivät ole niin suuret, että ne vähentäisivät tukea liikaa jolloin sitä et saa lainkaan (näin minulla on).
Menepä nyt ensin sinne Kelalle selvittämään, saatko mitään tukia. Sieltä näkevät koneelta suoraan, paljonko vanhempasi tienaavat vuodessa, sinun ei tarvitse sitä itse tietää.
Sitten.. Opiskelupaikka. Tämän kevään ammattikoulujen hakuun et nyt enää ehdi. Voisit kuitenkin tiedustella, olisiko MITENKÄÄN mahdollista päästä peruutuspaikalle, vaikka hakisit vaikka nyt. En tiedä ammattikoulujen käytännöstä mitään, koska en siellä itse käynyt kouluani. Yhteishakuaika tältä keväältä päättyi, joten voi olla, ettet syksyllä vielä pääse mihinkään. Mutta kannattaa ottaa selvää!
Voisit myös lähteä kunnolla miettimään, kiinnostaisiko sinua MIKÄÄN muu ala tai ammatti. Jos tavoite on epärealistinen, tiedät, ettet tule sitä saavuttamaan kuin ihan kauhealla työllä.
Oletko edes oikeastaan miettinyt, kuinka paljon Suomessakin on erilaisia opiskelumahdollisuuksia? Myös sellaisia, joihin ei tarvitse käydä lukiota.
Ja hei, kansalaisopistojen yms. kurssit ovat avoimet kaikille, siellähän sitä opetellaan, ei tarvitse valmiiksi jo osata! Kyllä sinut kelpuutetaan mukaan, vaikka osaisit piirtää vain tikku-ukon.
Mitähän olet nämä 4 vuotta puuhastellut? Voisitko harkita esim. jonkin työn tekemistä löhöilyn sijaan? Saisit edes työkokemusta.
Myös oppisopimuksella voi muuten kouluttautua (tiedätkö, mitä se on?).
Sanoit, ettet keksi mitään koulua, missä piirtämistä opetettaisiin. Oletko edes suuremmin etsinyt??
Älä pyydä anteeksi itseäsi. On hienoa, että jaksoit tulla tänne kertomaan itsestäsi! Et sinä nyt aivan uusavuton siis voi olla! :) - tiptap
Mites olisi media-assistentin opinnot ammattikoulussa? Ota vaikka sähköpostilla yhteyttä johonkin vähän pienempää ammattikouluun (joka siis ei ole isossa kaupungissa). Kysy jäikö heiltä vapaita paikkoja koska moniin ammattikouluihin voi hakea suoraan. Tai sitten voit esim. aloittaa lukio-opinnot nettilukiossa www.nettilukio.fi . Muista myös että ammattikouluihin jaetaan varapikat heinäkuussa!
Media-assarina saat varmasti pohjaa tulevalle animaattorin urallesi. - masentunut
Liina kirjoitti:
Kotkassa varmastikin on Kelan toimisto. Mene sinne ja kysy, mitä tukia voisit saada jos menisit vaikka ammattikouluun tai lukioon (2. asteen oppilaitoksia).
Olet täyttänyt 18 vuotta, joten saat ainakin asumistukea (asumislisää), joka kattaa korkeintaan 80% vuokrasta, ja on suurimmillaan 171,55€/kk.
Käyvätkö vanhempasi töissä? Heidän tulonsa nimittäin vaikuttavat muun tuen suuruuteen. Saatat saada opintotukea (opintorahaosa), mikäli vanhempiesi tulot eivät ole niin suuret, että ne vähentäisivät tukea liikaa jolloin sitä et saa lainkaan (näin minulla on).
Menepä nyt ensin sinne Kelalle selvittämään, saatko mitään tukia. Sieltä näkevät koneelta suoraan, paljonko vanhempasi tienaavat vuodessa, sinun ei tarvitse sitä itse tietää.
Sitten.. Opiskelupaikka. Tämän kevään ammattikoulujen hakuun et nyt enää ehdi. Voisit kuitenkin tiedustella, olisiko MITENKÄÄN mahdollista päästä peruutuspaikalle, vaikka hakisit vaikka nyt. En tiedä ammattikoulujen käytännöstä mitään, koska en siellä itse käynyt kouluani. Yhteishakuaika tältä keväältä päättyi, joten voi olla, ettet syksyllä vielä pääse mihinkään. Mutta kannattaa ottaa selvää!
Voisit myös lähteä kunnolla miettimään, kiinnostaisiko sinua MIKÄÄN muu ala tai ammatti. Jos tavoite on epärealistinen, tiedät, ettet tule sitä saavuttamaan kuin ihan kauhealla työllä.
Oletko edes oikeastaan miettinyt, kuinka paljon Suomessakin on erilaisia opiskelumahdollisuuksia? Myös sellaisia, joihin ei tarvitse käydä lukiota.
Ja hei, kansalaisopistojen yms. kurssit ovat avoimet kaikille, siellähän sitä opetellaan, ei tarvitse valmiiksi jo osata! Kyllä sinut kelpuutetaan mukaan, vaikka osaisit piirtää vain tikku-ukon.
Mitähän olet nämä 4 vuotta puuhastellut? Voisitko harkita esim. jonkin työn tekemistä löhöilyn sijaan? Saisit edes työkokemusta.
Myös oppisopimuksella voi muuten kouluttautua (tiedätkö, mitä se on?).
Sanoit, ettet keksi mitään koulua, missä piirtämistä opetettaisiin. Oletko edes suuremmin etsinyt??
Älä pyydä anteeksi itseäsi. On hienoa, että jaksoit tulla tänne kertomaan itsestäsi! Et sinä nyt aivan uusavuton siis voi olla! :)Isäni käy töissä, äitini ei. Kyllähän isän palkka on ihan hyvä mutta leijonan osa siitä menee alkoholiin. Elänkin melkein näkkärin ja veden varassa, kyllä...Minulla ei kyllä tarkkoja lukuja ole hänen palkastaan, mutta en usko että se nyt niin paljon on että he eivät voisi niitä tukia antaa.
Tällä hetkellä minun on turhaa hakea mihinkään kouluun juuri nyt koska sivari alkaa 13.4 minulla. Eli olen siitä sitten 13 kuukautta sivari ja teen töitä sitten jossakin. Eli sillä nytten ei niin paljon ole väliä että mihin hakuun kerkeän ja mihin en. Tärkeämpää minulle on että MIHIN KOULUUN minun sitten pitäisi hakea kun sivari loppuu.
Mikään muu ala tai ammatti...hmmm....Ei, minua ei todellakaan kiinnosta mikään muu kuin jokin piirrustus/animaatio ala. Mitä luulet että olen tehnyt nämä neljä vuotta? Olen haaveillut opiskelusta ja työstä, ja usko pois, näinä neljänä vuotena olen todellakin jo käynyt aika ison ammatti kunnan mielessäni läpi. Ainoastaan Datanomi ja Vartija olivat sellaisia joihin hieman kiinnostusta löytyi mutta ei minua hyväksytty sitten millään. Aivan hirveät pääsykokeet, näin tyhmälle.
Olen kyllä katsellut että löytyykö jotakin animaattorin koulutus paikkaa, ja olen kyllä löytänytkin sellaisen. Mutta 1) Se on 3D-animaatio koulutus 2) Vaaditaan lukion ja yliopiston papereita
P.S. Mitä tarkoitit kun sanoit "Jos tavoite on epärealistinen, tiedät, ettet tule sitä saavuttamaan kuin ihan kauhealla työllä." Kävi hieman häiritsemään kun ei sanoma "auennut" minulle. Olen kyllä valmis opiskelemaan ja tekemään töitä niskalmiassa jos vain pääsisin animaattoriksi.
P.P.S Tiedän mitä oppisopimus on.
P.P.P.S Onko tällaista edes olemassa kuin "P.P.P.S" ja "P.P.S"????? Voi hemmetti.... - masentunut
tiptap kirjoitti:
Mites olisi media-assistentin opinnot ammattikoulussa? Ota vaikka sähköpostilla yhteyttä johonkin vähän pienempää ammattikouluun (joka siis ei ole isossa kaupungissa). Kysy jäikö heiltä vapaita paikkoja koska moniin ammattikouluihin voi hakea suoraan. Tai sitten voit esim. aloittaa lukio-opinnot nettilukiossa www.nettilukio.fi . Muista myös että ammattikouluihin jaetaan varapikat heinäkuussa!
Media-assarina saat varmasti pohjaa tulevalle animaattorin urallesi.Media-assistentti? Herätit huomioni, hmm. Kai se antaa jotakin suuntaa animaattoriksi. Mutta vaaditaanko sellaisen kouluttautumiseen jotakin lukio luokan papereita vai mitä, olen HIEMAN ulalla koko koulutus asioista.
Media-assistentti, kivan kuuloinen "titteli". Mitähän sellainen käytännössä tekee? Tai noh, onhan minulla tämä netti nenän edessä niin jos vaikka hieman tutkisin mitä sellaisen assistentin työ kuvaan kuuluun
Kiitos - masentunut
Liina kirjoitti:
Missähän päin Suomea asustat? Tiedän pari lukiota, jonne pääsee viiden (5!) keskiarvolla ja alle! Ja jos kerran vanhempasi ovat niin välinpitämöttömiä, muuta pois kotoa vaikka lukiopaikan perässä.
Ja hei, voithan harkita jotain ammattikoululinjaa, joka olisi lähellä kiinnostuksenkohdettasi piirtämistä! Siellä pääsee helpommalla kuin lukiossa.Sanoit tietäväsi pari alhaisen keskiarvorajan lukiota... Tuota, missähän päin olisi tämmöisiä? Voisin vaikka yrittääkin päästä sellaiseen lukioon. Onko ne sitten jollakin tavalla "erikois" lukioita huonommille vai onko kyseessä vain alhainenraja mutta opetuksen sisältö on yhtä rankkaa kuin normaaleissakin lukioissa?
Kiitos - Liina
masentunut kirjoitti:
Sanoit tietäväsi pari alhaisen keskiarvorajan lukiota... Tuota, missähän päin olisi tämmöisiä? Voisin vaikka yrittääkin päästä sellaiseen lukioon. Onko ne sitten jollakin tavalla "erikois" lukioita huonommille vai onko kyseessä vain alhainenraja mutta opetuksen sisältö on yhtä rankkaa kuin normaaleissakin lukioissa?
KiitosKeski-Suomessa ainakin. Nyt en muista paikkakuntien nimiä (pieniä paikkakuntia, eli lukioon pyrkivien taso vaihteleva). Lukio-opiskelun rankkuus vaihtelee kyllä kouluittain, mutta ylioppilastutkinto on kaikille sama.
- ...
Liina kirjoitti:
Keski-Suomessa ainakin. Nyt en muista paikkakuntien nimiä (pieniä paikkakuntia, eli lukioon pyrkivien taso vaihteleva). Lukio-opiskelun rankkuus vaihtelee kyllä kouluittain, mutta ylioppilastutkinto on kaikille sama.
Esim. Vaasassa ainakin on lukio johon pääsee kaikki halukkaat! Ja iltalukioihinhan myös pääsee tietääkseni kuka vaan? Ei muuta kun soittelemaan esim lukioiden kanslioihin ja kysyt keskiarvorajoja!=)
- aapo
masentunut kirjoitti:
Media-assistentti? Herätit huomioni, hmm. Kai se antaa jotakin suuntaa animaattoriksi. Mutta vaaditaanko sellaisen kouluttautumiseen jotakin lukio luokan papereita vai mitä, olen HIEMAN ulalla koko koulutus asioista.
Media-assistentti, kivan kuuloinen "titteli". Mitähän sellainen käytännössä tekee? Tai noh, onhan minulla tämä netti nenän edessä niin jos vaikka hieman tutkisin mitä sellaisen assistentin työ kuvaan kuuluun
KiitosMedia-assistentti taitaa olla ammattiopistotutkinto, eli peruskoulun paperit riittää.
- masentunut
aapo kirjoitti:
Media-assistentti taitaa olla ammattiopistotutkinto, eli peruskoulun paperit riittää.
Pitäisi sitten alkaa miettimään jotakin hyvää ammattikoulua. Missäköhän olisi, pitää kai sitten alkaa etsiä. On kyllä sivari vielä edessä mutta kai sitä opiskelupaikkaa voi siellä siviilissäkin jo alkaa etsiä.
Todella hyvä jos peruskoulun paperit riittävät. Mutta varmaan silti pitäisi korottaa iltakoulussa vielä aineita ennenkuin menisin sinne pääsykoe testiin. Tavallaan ilkeältä tuntuu että korottaa hikihatussa peruskoulun arvosanoja päästäkseen pääsykokeeseen josta saa vain kuulla että en päässyt testiä läpi.
Hemmetti... - masentunut
... kirjoitti:
Esim. Vaasassa ainakin on lukio johon pääsee kaikki halukkaat! Ja iltalukioihinhan myös pääsee tietääkseni kuka vaan? Ei muuta kun soittelemaan esim lukioiden kanslioihin ja kysyt keskiarvorajoja!=)
Vaasassa? Onkohan tällä lukiolla jotakin nettisivua josta voisi saada tarkempaa tietoa?
Toisaalta, varmaan suunnitelma on se että menen iltakouluun nostamaan peruskoulun arvosanoja ja sitten yritän ammattioppilaitokseen päästä media-assistentiksi opiskelemaan.
Tai en mä tiiä, nyt alkaa tuntua että on liikaa vaihtoehtoja. Nettilukio, lukio, iltakoulu, ammattioppilaitos.....hhmm.. - ...
masentunut kirjoitti:
Vaasassa? Onkohan tällä lukiolla jotakin nettisivua josta voisi saada tarkempaa tietoa?
Toisaalta, varmaan suunnitelma on se että menen iltakouluun nostamaan peruskoulun arvosanoja ja sitten yritän ammattioppilaitokseen päästä media-assistentiksi opiskelemaan.
Tai en mä tiiä, nyt alkaa tuntua että on liikaa vaihtoehtoja. Nettilukio, lukio, iltakoulu, ammattioppilaitos.....hhmm..http://www.edu.vaasa.fi/yhteislukio/index.htm
tuolla ei paljon mitään aiheesta ole (ei varmaan mikään koulu halua mainostaa, että tänne pääsee kaikki=), mutta kaikki halukkaat siis otetaan opiskelemaan!=) Näitä on varmasti ympäri suomea, kun vaan kyselee ympäriinsä. Oletko varma ettei kotkassa tai lähikunnissakin ole?
Tuo kuulostaa kyllä musta parhaalta mahdolliselta vaihtoehdolta, että menet iltalukioon ja ammattioppilaitokseen!=)
Saanen myös suositella että muutat omaan asuntoon. Päivisin voisit käydä töissä (jos mikä vaan työ kelpaa niin vaikka nakkikioskin tiskille=) ja rahoitat sen asunnon sillä. Kun pääset ihan omaan elämään kiinni eikä tarvitse nähdä niitä vanhempia joka päivä, voi elämä alkaa maistua aika paljon paremmalta!!=) - Aapo
masentunut kirjoitti:
Pitäisi sitten alkaa miettimään jotakin hyvää ammattikoulua. Missäköhän olisi, pitää kai sitten alkaa etsiä. On kyllä sivari vielä edessä mutta kai sitä opiskelupaikkaa voi siellä siviilissäkin jo alkaa etsiä.
Todella hyvä jos peruskoulun paperit riittävät. Mutta varmaan silti pitäisi korottaa iltakoulussa vielä aineita ennenkuin menisin sinne pääsykoe testiin. Tavallaan ilkeältä tuntuu että korottaa hikihatussa peruskoulun arvosanoja päästäkseen pääsykokeeseen josta saa vain kuulla että en päässyt testiä läpi.
Hemmetti...Nyt teet kunnon rempan asenteeseen! Kirjotat vaikka lapulle että Minä -- saan postissa viimeistään -- mennessä ilmoituksen opiskelupaikasta media-assistentin koulutukseen.
Kun tää sua muistuttaa joka päivä niin etköhän kohta itse ala uskoa että kaikki on mahdollista.
Kaikkihan me jostain lähdetään liikkeelle!
sielä www.mol.fi/avo koulutustiedoista valitset peruskoulutuksen ja tais olla audiovisuaalinen koulutus niin saat kaikki suomen ammattiopistot joissa kyseistä alaa voi lukea! - masentunut
... kirjoitti:
http://www.edu.vaasa.fi/yhteislukio/index.htm
tuolla ei paljon mitään aiheesta ole (ei varmaan mikään koulu halua mainostaa, että tänne pääsee kaikki=), mutta kaikki halukkaat siis otetaan opiskelemaan!=) Näitä on varmasti ympäri suomea, kun vaan kyselee ympäriinsä. Oletko varma ettei kotkassa tai lähikunnissakin ole?
Tuo kuulostaa kyllä musta parhaalta mahdolliselta vaihtoehdolta, että menet iltalukioon ja ammattioppilaitokseen!=)
Saanen myös suositella että muutat omaan asuntoon. Päivisin voisit käydä töissä (jos mikä vaan työ kelpaa niin vaikka nakkikioskin tiskille=) ja rahoitat sen asunnon sillä. Kun pääset ihan omaan elämään kiinni eikä tarvitse nähdä niitä vanhempia joka päivä, voi elämä alkaa maistua aika paljon paremmalta!!=)Pitäisi todellakin tutkia että löytyykö omasta kunnasta tai lähikunnista jotakin... Mutta en usko että media-assistentiksi pääsee opiskelemaan ainakaan täällä lähialueella.
Olen myös miettinyt jos yrittäisi kuvallisen ilmaisun perustutkintoa mennä läpäisemään. Näyttävästi sellaistakin pääsee opiskelemaan kunhan on peruskoulu menty.
Mutta uskon että suunnitelmana on eka sivari läpi, sitten iltakoulu ja sitten ammattioppilaitokseen! (äitini otti raivarit kun sanoin että lähtisin ammattioppilaitokseen)
Onko muuten mahdollista nostaa numeroita iltakoulussa jo kuukauden sisällä? Kahden? Puol vuotta? Siis kuinkakohan nopeasti niitä numeroita voi nostaa?
P.S. Unohtu mainita tuossa ensimmäisessä tekstissäni että olen myös ollut töissä satamassa lastaajana sen lehdenjaon lisäksi. Vois varmaan pikku lastaus hommia taas alkaa tehdä opiskelun kylkiäisenä. - masentunut
Aapo kirjoitti:
Nyt teet kunnon rempan asenteeseen! Kirjotat vaikka lapulle että Minä -- saan postissa viimeistään -- mennessä ilmoituksen opiskelupaikasta media-assistentin koulutukseen.
Kun tää sua muistuttaa joka päivä niin etköhän kohta itse ala uskoa että kaikki on mahdollista.
sielä www.mol.fi/avo koulutustiedoista valitset peruskoulutuksen ja tais olla audiovisuaalinen koulutus niin saat kaikki suomen ammattiopistot joissa kyseistä alaa voi lukea!He,he...totta! Minun pitäisi ottaa itseäni niskavilloista kiinni ja antaa kunnon potku persuksille....huoh. Mutta se vaan on jotenkin niin hemmetin rankkaa kun on kokoajan yksin.
No nyt löytyi sitten ne opistot, kiitos! Nyt pitäisi vain päättä minne??? Vai pitäisikö hakea useampaan opistoon samaan aikaan niin olisi paremmat mahdollisuudet päästä sitten johonkin niistä?
Pitääpi tutkaista jokaisen opiston sivut nyt läpikotaisin.
Kiitos! - ...
masentunut kirjoitti:
Pitäisi todellakin tutkia että löytyykö omasta kunnasta tai lähikunnista jotakin... Mutta en usko että media-assistentiksi pääsee opiskelemaan ainakaan täällä lähialueella.
Olen myös miettinyt jos yrittäisi kuvallisen ilmaisun perustutkintoa mennä läpäisemään. Näyttävästi sellaistakin pääsee opiskelemaan kunhan on peruskoulu menty.
Mutta uskon että suunnitelmana on eka sivari läpi, sitten iltakoulu ja sitten ammattioppilaitokseen! (äitini otti raivarit kun sanoin että lähtisin ammattioppilaitokseen)
Onko muuten mahdollista nostaa numeroita iltakoulussa jo kuukauden sisällä? Kahden? Puol vuotta? Siis kuinkakohan nopeasti niitä numeroita voi nostaa?
P.S. Unohtu mainita tuossa ensimmäisessä tekstissäni että olen myös ollut töissä satamassa lastaajana sen lehdenjaon lisäksi. Vois varmaan pikku lastaus hommia taas alkaa tehdä opiskelun kylkiäisenä.Joo, ehdottomasti kannattaa hakea niin moneen kouluun ku pystyy ja kasvattaa sisäänpääsymahdollisuuksia sillä!
Hienoa että sulla alkaa olla suunnitelmat selvillä!=)
Mutta miksi ihmeessä äitisi sai raivarin? Eikä halua että koulutat itseäsi?
Niitä numeroita saat nostettua sitä mukaa kun valitset kursseja, eli riippuen ainnesta. Kemian ja fysiikan kaltaiset lyhyet aineet voi saada hyvinkin parin kuukaden sisällä nostettua. - ....
masentunut kirjoitti:
He,he...totta! Minun pitäisi ottaa itseäni niskavilloista kiinni ja antaa kunnon potku persuksille....huoh. Mutta se vaan on jotenkin niin hemmetin rankkaa kun on kokoajan yksin.
No nyt löytyi sitten ne opistot, kiitos! Nyt pitäisi vain päättä minne??? Vai pitäisikö hakea useampaan opistoon samaan aikaan niin olisi paremmat mahdollisuudet päästä sitten johonkin niistä?
Pitääpi tutkaista jokaisen opiston sivut nyt läpikotaisin.
Kiitos!Tuola jo aikaisemmin vastasin että ehdottomasti haet useampaan kouluun!=)
- Hölmö
Aapo kirjoitti:
Nyt teet kunnon rempan asenteeseen! Kirjotat vaikka lapulle että Minä -- saan postissa viimeistään -- mennessä ilmoituksen opiskelupaikasta media-assistentin koulutukseen.
sielä www.mol.fi/avo koulutustiedoista valitset peruskoulutuksen ja tais olla audiovisuaalinen koulutus niin saat kaikki suomen ammattiopistot joissa kyseistä alaa voi lukea!isona työtön media-assistentti.
Media-assareita on nyt lähes joka kulmalla,ei sellaiseksi kannata kouluttautua,mieluummin vaikka lähihoitajaksi - segtsdg
masentunut kirjoitti:
Mutta enpä usko, jos keskiarvo on 6 jo peruskoulussa niin kuinkahan sitten lukiossa...Iltalukioihin pääsee suoraan, kunhan ilmoittautuu. Ei tarvii niin paljon käydä kurssejakaan.
Tsemiä.
- kurppa
käyhän kattoon tämmönen sivu ja tee noita testejä. itelle oli kovasti apua.. eikä tästä ainakaan haittaa ole :)
http://www.mol.fi/avo/- masentunut
Tuo on aika kätevä sivu! Ja jopa hauskaakin oli vastailla. Kokeilin kaikkia noita testejä, tässä on minun KIINNOSTUKSET tulos, koska se on tavallaan se tärkein mistä itse pitää:
KIINNOSTUKSET
Kiinnostustyyppi
1)taiteellinen (A)
2)systemaattinen (C)
"A-tyypin ihmiset ovat taiteellisia ja luovia. He pitävät tehtävistä, jotka antavat mahdollisuuden ilmaista itseään ja käyttää mielikuvitustaan. He ovat omaperäisiä, itsenäisiä ja emotionaalisia. He eivät pidä rutiinityöstä ja tiukoista säännöistä. He suuntautuvat taiteellista ilmaisua tai tulkintaa vaativiin tehtäviin."
"C-tyypin ihmiset ovat järjestelmällisiä, huolellisia, tarkkoja ja tehokkaita. Työssä he turvautuvat mielellään tuttuihin menetelmiin. He pitävät järjestyksestä ja siitä, että asiat ovat vakaita ja ennustettavia. He haluavat säännölliset työajat ja täsmälliset ohjeet. He työskentelevät mielellään käytännöllisissä tehtävissä, joihin sisältyy tietojen järjestämistä ja käsittelyä. Tällaisia tehtäviä ovat esim. toimistotyöt ja laskennalliset tehtävät."
"AC-koodille ominaisia tehtäviä ovat esim. taidealaa avustavat tehtävät, joissa suunnitellaan, organisoidaan, markkinoidaan tai hoidetaan taidetilaisuuksien taloutta."
Että semmoinen tulos tuli minulle. Ainostaan ei minua kyllä kiinnosta suunnitella, organisoida, markkinoida tai hoitaa taidetilaisuuksien TALOUTTA. Mutta eihän näitä nyt niin kirjaimellisesti tarvi ottaa. Haluan piirtää ja animoida.
Kiitos sinulle kun kerroit tämän sivun. - Liina
masentunut kirjoitti:
Tuo on aika kätevä sivu! Ja jopa hauskaakin oli vastailla. Kokeilin kaikkia noita testejä, tässä on minun KIINNOSTUKSET tulos, koska se on tavallaan se tärkein mistä itse pitää:
KIINNOSTUKSET
Kiinnostustyyppi
1)taiteellinen (A)
2)systemaattinen (C)
"A-tyypin ihmiset ovat taiteellisia ja luovia. He pitävät tehtävistä, jotka antavat mahdollisuuden ilmaista itseään ja käyttää mielikuvitustaan. He ovat omaperäisiä, itsenäisiä ja emotionaalisia. He eivät pidä rutiinityöstä ja tiukoista säännöistä. He suuntautuvat taiteellista ilmaisua tai tulkintaa vaativiin tehtäviin."
"C-tyypin ihmiset ovat järjestelmällisiä, huolellisia, tarkkoja ja tehokkaita. Työssä he turvautuvat mielellään tuttuihin menetelmiin. He pitävät järjestyksestä ja siitä, että asiat ovat vakaita ja ennustettavia. He haluavat säännölliset työajat ja täsmälliset ohjeet. He työskentelevät mielellään käytännöllisissä tehtävissä, joihin sisältyy tietojen järjestämistä ja käsittelyä. Tällaisia tehtäviä ovat esim. toimistotyöt ja laskennalliset tehtävät."
"AC-koodille ominaisia tehtäviä ovat esim. taidealaa avustavat tehtävät, joissa suunnitellaan, organisoidaan, markkinoidaan tai hoidetaan taidetilaisuuksien taloutta."
Että semmoinen tulos tuli minulle. Ainostaan ei minua kyllä kiinnosta suunnitella, organisoida, markkinoida tai hoitaa taidetilaisuuksien TALOUTTA. Mutta eihän näitä nyt niin kirjaimellisesti tarvi ottaa. Haluan piirtää ja animoida.
Kiitos sinulle kun kerroit tämän sivun.Tee se kolmiosainen testi loppuun asti, saat koulutusvaihtoehtoja, jotka antavat vähän suuntaa!
- masentunut
Liina kirjoitti:
Tee se kolmiosainen testi loppuun asti, saat koulutusvaihtoehtoja, jotka antavat vähän suuntaa!
Tein ne testit viime yönä, tässä oli eräs tulos mikä tuli:
(PIIRTÄJÄ)
Kiinnostukset
Ammatin kiinnostuskoodi on: AE
Sinun kiinnostuskoodi on: AC
Sinun ja ammatin kiinnoskoodin yhteensopivuus:****
------------------------------
Työn ominaisuudet
Ammatin kannalta tärkeitä ominaisuuksia ovat:
taiteellisuus: hyvin tärkeä
käden tarkkuus: hyvin tärkeä
uudet ideat: hieman tärkeä
kuvataiteellinen kyvykkyys: hyvin tärkeä
yrittäjyys: hyvin tärkeä
Antamiesi vastausten ja ammatin yhteensopivuus *****
-----------------------
Kyvyt
Ammatin kannalta välttämättömiä kykyjä ovat:
-..........
1 2 3 4 5
kuvataiteellinen kyvykkyys: 3
luovuus: 3
Top 5 ammatit mihin näiden testien mukaan sopisin olivat:
***** Piirtäjä
***** Taidemaalari
**** Graafinen suunnittelija
**** Kirjailija
**** Kultaseppä
- äityli
ei ole vieläkään suorittanut mitään ammatillista tutkintoa, vaikka täyttää 24v, Hän kävi ammattikoulua heti peruskoulun jälkeen tasan ensimmäiseen joululomaan saakka. Siitä asia ei ollut kiinni, eikö olisi kannustettu ja patisteltu jatkamaan, mutta kun ei kiinnostanut..., arvaa vain sitä sitä kyynelten ja unettomien öiden määrää, jota se aiheutti minulle eli äidilleen. Oli jotakin hyvääkin, hän jaksoi etsiä töitä, ja saikin pätkätöitä, ja on kokeillut monen alan hommia. Sisäruokintaan en lastani ottanut, tein asian selväksi, jos ei koulunpenkki maita, niin töihin sitten. Viime syksynä hän pääsi omaa vastuuta ottamaan, perusti oman yrityksen, ja nyt laittaa kylän parhaimmat lounasateriat ja pizzat nälkäisille. Kiitos sille hyvälle ravintolan keittiömestarille, jonka opissa lapseni sai olla, ja oppi käytännön taidot ihan aidossa ympäristössä.
Varmaan sinullekin vielä se oma ala kolahtaa, älä anna periksi, ja tosiaan se asiointi Kelassa varmasti kannattaa. Eikä sinun todistuksesi niin huono voi olla, etteikö sillä pääsisi mihinkään, jos sinulla on mahdollisuus paikkakunnallasi osallistua etälukio-opetukseen, siinä saat opiskella omaan tahtiisi. Minun pojallani koristi peruskoulun päättötodistusta vitoset, kutoset,jokunen seiskakin, mutta musiikki loisti kymppinä. Eli tsemppiä sinulle, ja lähde hoitamaan asioitasi!!- masentunut
"Kiitos sille hyvälle ravintolan keittiömestarille, jonka opissa lapseni sai olla, ja oppi käytännön taidot ihan aidossa ympäristössä."
Siis oliko hän oppisopimuksessa siellä opiskelemassa?
Pääseeköhän animmaattorille oppisopimuksella? En varmaan ihan piirtämään mutta olisi mukava seurata ammattilaisen työtä siinä samalla kun saisi hoidella vaikka paperihommia (järjestellä)siinä vieressä. Se olisi unelmani! Siinä samalla tulisi sitten selväksi miten niitä animaatioita tehdään. Mutta en usko että kukaan minua hyväksyy minnekään oppisopimuksella. Tai kyllähän aina jonnekin pääsee mutta se taas olisi jotakin työtä minne taas itselläni ei ole mitään mielenkiintoa. En haluaisi tehdä työtä josta en pidä yhtään...
- Mandariini
Hei, älä menetä toivoasi! Et ole ainoa, monella nuorella on samanlainen ongelma kuin sinulla. Ei kannata vaipua epätoivoon, olet niin nuorikin vielä!
Onko sulle muuten tullut ikinä mieleen mennä korottamaan päästotodistuksesi arvosanoja johonkin iltakouluun? Nimittäin sellainen mahdollisuus on sellaisille aikuisille, joilta on vaikka peruskoulu aikoinaan jäänyt kesken. Jos vain motivaatiota ja kiinnostusta riittää, niin sulla on mahdollisuus parantaa todistuksesi keskiarvoa, ja vaikka uusia vain osan niistä aineista jotka ovat merkityksellisiä jatko-opiskelun kannalta. Siihen ei kauan aikaa kulu. Kannattaa ottaa selvää näistä oppilaitoksista. Myös verkon välityksellä voi opiskella peuskouluaineita.
Toinen vaihtoehto on aikuislukio, jossa samassa yhteydessä toimii usein toi äsken mainitsemani aikuisille suunnattu peruskoulukin. Sekin olisi ihan varteenotettava vaihtoehto, tosin siellä joutuu sitten lukemaan aika lailla, kuten lukiossa yleensäkin. Itse olen nimittäin käynyt aikuislukion.
Ja järjestetäänhän niitä kaikenlaisia kurssejakin, kannattaa ottaa selvää ja tutustua paremmin tarjontaan. Aseta itsellesi tavoitteita ja nosta motivaatiotasi niin huomaat pääseväsi pikkuhiljaa eteenpäin, älä lannistu!
Tsemppiä!- masentunut
Silloin kun yritin päästä vartijaksi opiskelemaan niin kävin iltakoulua koska matematiikka oli todella heikkoa minulla. Yritin nostaa pelkästään matikkaa. Mutta vartijan pääsykokeen matikka meni ylihilseen mulla, hyvä että sain ehkä pisteitä siitä että kirjoitin nimeni oikein...
Motivaatioita kyllä tarvitsisin, ja usko tai älä mutta ainoa mikä sitä voisi nostaa tällä hetkellä on jos joku jaksaisi kuunnella minua! Olen nimittäin sen huomannut että yksi suurimpia harmejani on se kun en ole kenenkään kanssa tekemisissä. Minulla ei ole ystäviä yhtään, pari serkkua löytyy mutta heitä nyt ei nämä piirrustus jutut kiinnosta. Ja ymmärrän kyllä, eihän nyt kaikkia semmoinen kiinnosta tietenkään.
Olisi vain mukavaa jos olis joku kaveri jonka kanssa voisi kilpailla leikki mielisesti piirrustuksilla. Paras ystävä ja pahin kilpilija joka potkaisisi mua persuksille ja huutaisi että NYT ET PERKELE LUOVUTA!!! Mutta ei ketään kiinnosta...
Äähh...unelmointia sanon minä. - Liina
masentunut kirjoitti:
Silloin kun yritin päästä vartijaksi opiskelemaan niin kävin iltakoulua koska matematiikka oli todella heikkoa minulla. Yritin nostaa pelkästään matikkaa. Mutta vartijan pääsykokeen matikka meni ylihilseen mulla, hyvä että sain ehkä pisteitä siitä että kirjoitin nimeni oikein...
Motivaatioita kyllä tarvitsisin, ja usko tai älä mutta ainoa mikä sitä voisi nostaa tällä hetkellä on jos joku jaksaisi kuunnella minua! Olen nimittäin sen huomannut että yksi suurimpia harmejani on se kun en ole kenenkään kanssa tekemisissä. Minulla ei ole ystäviä yhtään, pari serkkua löytyy mutta heitä nyt ei nämä piirrustus jutut kiinnosta. Ja ymmärrän kyllä, eihän nyt kaikkia semmoinen kiinnosta tietenkään.
Olisi vain mukavaa jos olis joku kaveri jonka kanssa voisi kilpailla leikki mielisesti piirrustuksilla. Paras ystävä ja pahin kilpilija joka potkaisisi mua persuksille ja huutaisi että NYT ET PERKELE LUOVUTA!!! Mutta ei ketään kiinnosta...
Äähh...unelmointia sanon minä.Haluatko, että minä kuuntelen? :)
Tutustuisin ihan mielelläni sinuun.
Voin laittaa sähköpostiosoitteeni, jos tahdot. - masentunut
Liina kirjoitti:
Haluatko, että minä kuuntelen? :)
Tutustuisin ihan mielelläni sinuun.
Voin laittaa sähköpostiosoitteeni, jos tahdot.Tutustuisit ihan mielelläsi minuun? Mistäs noin mukava tuulahdus tuli?
Ajattelitko sellaista pitempi aikaista jutustelua vai ihan parin mailin juttua?
Olen kerran jutustellut erään tyypin kanssa alle kuukauden ja tunsin että olin vain taakkana hänelle. - Liina
masentunut kirjoitti:
Tutustuisit ihan mielelläsi minuun? Mistäs noin mukava tuulahdus tuli?
Ajattelitko sellaista pitempi aikaista jutustelua vai ihan parin mailin juttua?
Olen kerran jutustellut erään tyypin kanssa alle kuukauden ja tunsin että olin vain taakkana hänelle.Mikäli aloitan uuden tuttavuuden, ei ole koskaan tarkoitus jättää sitä lyhytaikaiseksi. Joskus toinen osapuoli katkaisee alkaneen tuttavuuden, mutta minä en ole koskaan niin tehnyt.
Ajattelin, että jos kerran tahdot jonkun, joka kuuntelisi, juttelisi kanssasi, voisin yrittää olla sinulle sellainen. Jos vain itse tahdot.
Ihan hyväntahtoisuuttani ehdotan, en säälistä tms.!
- sinulle!
Sen verran tiedän että peruskoulun aineita voi käydä korottamassa ihan samalla lailla kuin lukion arvosanoja iltalukion tyypisessä oppilaitosessa( tai onko se nyt ihan iltalukio en ole ihan varma) Sitten kun oot muutamia aineita korottanut, niin varmasti pääset etenemään uusiin haasteisiin.
Voi olla että ne peruskoulun asiat tuntuu jo vähän helpommilta ,jos niitä nyt uudestaan käsittelet ja voi olla että saat nyt sitten ihan hyviä arvosanoja.
Melkein kaikki on sinusta itsestäsi kiinni. Sinä olet juuri niin hyvä kuin annat itsesi olla!
Ei kannata jäädä kotiin murehtimaan, vaan pitää yrittää. Jos ei ekalla kerralla onnista niin sitten toisella tai kolmannella.
Tee suunnitelmia ja etene porras kerrallaan.
Pian huomaatkin, että olet kulkenut pitkän matkan saavuttaaksesi päämääriäsi.
tsemppiä!
P.S. Käyppä tuolla yliopiston puolella kattomassa kirjoitusvirheitä..näillä palstoilla niihin ei tarvitse kiinnittää huomiota, vaan pikemminkin siihen asiasisältöön.- masentunut
Joo, iltakoulu olisi kyllä yksi vaihtoehto huonojen arvosanojeni kohotukseen. Olen kyllä ollut matikkaa kerran korottamassa (ei paljoa noussut)
Jotenkin olen saanut sen kuva että kouluun meno on minulle jo liian myöhäistä. Kun jo 4 vuotta vain lusmunnut, kaikki koulu asiat unohtuneet. Mitähän minäkin olisin jo saavuttanut jos olisin opiskellut koko tämän ajan? Tuntuu että olisi jo liian myöhäistä minulle. Ja haluaisinhan minä opiskella mutta jos muutan pois täältä opintojen perässä niin pitäisi keksiä joku temppu millä minä sitten saan pötyä pöytään samalla kun opiskelen. Tuista en oikein tiedä mitään. Ja vaikka sitä tukea saisinkin niin saankohan minä sitä tarpeeksi?
Taitaapa olla niin että taidan olla uusi asiakas sossun luukulle sitten kun muutan pois kotoa. - hmm
masentunut kirjoitti:
Joo, iltakoulu olisi kyllä yksi vaihtoehto huonojen arvosanojeni kohotukseen. Olen kyllä ollut matikkaa kerran korottamassa (ei paljoa noussut)
Jotenkin olen saanut sen kuva että kouluun meno on minulle jo liian myöhäistä. Kun jo 4 vuotta vain lusmunnut, kaikki koulu asiat unohtuneet. Mitähän minäkin olisin jo saavuttanut jos olisin opiskellut koko tämän ajan? Tuntuu että olisi jo liian myöhäistä minulle. Ja haluaisinhan minä opiskella mutta jos muutan pois täältä opintojen perässä niin pitäisi keksiä joku temppu millä minä sitten saan pötyä pöytään samalla kun opiskelen. Tuista en oikein tiedä mitään. Ja vaikka sitä tukea saisinkin niin saankohan minä sitä tarpeeksi?
Taitaapa olla niin että taidan olla uusi asiakas sossun luukulle sitten kun muutan pois kotoa.Jos olet kerran yrittänyt korottaa matikkaa eikä noussut yhtään, niin ainahan on monta muuta ainetta joiden arvosanoja voi nostaa. Ei se keskiarvon korotus yhteen aineeseen voi kaatua. Kannattaa selvittää myös että mistä aineista niitä pisteitä saa kun hakee esim amikseen, niin tietää mitä korottaa.
Olit muistaakseni 18 vuotias ja täytät ehkä tänä vuonna 19. Kun sivarisi sitten on ohi oletkin jo 20...?? Silloin ei enää vanhempiesi tulot vaikuta yhtään opintotukiisi ja asumistukiisi. Opintotukea saat amiksessa noin 180 euroa ja vissiin asumistukea enintään sen noin 200 euroa myös. Ja sitten jos käyt edes 1-2 kertaa viikossa duunissa opiskeluiden ohella niin eiköhän rahoitus ala olemaan ihan kunnossa.
Jos olet tosiaan 4-vuotta himassa pyörinyt niin ihan kiva sitten varmaan olisi hakea kouluun, oppisopimukseen tai vaikka duuniin johonkin muuhun kaupunkiin kuin missä vanhempasi asuvat, niin pääsisi vähän tuulettumaan.
Koulusta saisit sitten toivottavasti uusia kivoja kavereita....
Mutta ensiksi sinut täytyy kyllä tehdä asenteen muutos tuolle en kuitenkaan pääse, en osaa, en halua jne. Ajattele mielummin että osaan, pääseen ja haluan kunhan vaan yritän tarpeeksi!!!
Jos olet kieriskellyt itsesäälissä jo nelisen vuotta, on tietysti hankalaa päästä tutuista tavoista eroon, mutta jos muutosta haluat niin se lähtee sinusta itsestäsi.
Haaveilu on ihan mukavaa, mutta mikään ei tässä maailmassa tule eteen töitä tekemättä.
Huomaatko kuinka moni tälläkin palstalla on halukas auttamaan ja neuvomaan sinua?
Hyviä tyyppejä löytyy myös netin ulkopuolelta, kunhan vaan uskallat ottaa ensimmäisen askeleen löytääksesi heitä.
=) - masentunut
hmm kirjoitti:
Jos olet kerran yrittänyt korottaa matikkaa eikä noussut yhtään, niin ainahan on monta muuta ainetta joiden arvosanoja voi nostaa. Ei se keskiarvon korotus yhteen aineeseen voi kaatua. Kannattaa selvittää myös että mistä aineista niitä pisteitä saa kun hakee esim amikseen, niin tietää mitä korottaa.
Olit muistaakseni 18 vuotias ja täytät ehkä tänä vuonna 19. Kun sivarisi sitten on ohi oletkin jo 20...?? Silloin ei enää vanhempiesi tulot vaikuta yhtään opintotukiisi ja asumistukiisi. Opintotukea saat amiksessa noin 180 euroa ja vissiin asumistukea enintään sen noin 200 euroa myös. Ja sitten jos käyt edes 1-2 kertaa viikossa duunissa opiskeluiden ohella niin eiköhän rahoitus ala olemaan ihan kunnossa.
Jos olet tosiaan 4-vuotta himassa pyörinyt niin ihan kiva sitten varmaan olisi hakea kouluun, oppisopimukseen tai vaikka duuniin johonkin muuhun kaupunkiin kuin missä vanhempasi asuvat, niin pääsisi vähän tuulettumaan.
Koulusta saisit sitten toivottavasti uusia kivoja kavereita....
Mutta ensiksi sinut täytyy kyllä tehdä asenteen muutos tuolle en kuitenkaan pääse, en osaa, en halua jne. Ajattele mielummin että osaan, pääseen ja haluan kunhan vaan yritän tarpeeksi!!!
Jos olet kieriskellyt itsesäälissä jo nelisen vuotta, on tietysti hankalaa päästä tutuista tavoista eroon, mutta jos muutosta haluat niin se lähtee sinusta itsestäsi.
Haaveilu on ihan mukavaa, mutta mikään ei tässä maailmassa tule eteen töitä tekemättä.
Huomaatko kuinka moni tälläkin palstalla on halukas auttamaan ja neuvomaan sinua?
Hyviä tyyppejä löytyy myös netin ulkopuolelta, kunhan vaan uskallat ottaa ensimmäisen askeleen löytääksesi heitä.
=)Syntymäpäiväni on kesällä. Eli pääsen sivarista suunnilleen paria kuukautta ennen kuin täytän 20. Eli taidanpa olla sitten jo kakskymppinen äijän rähmä kun kouluun astun, hävettää. Olen sitten vanha pappa siellä kun muut opiskelu toverit ovat jotakin 16 vuotiaita, HÄVETTÄÄ. Kavereita on varmaan sitten hankala hankkia kun itse on aivan eri ikäluokkaa.
Tarvitsisin todellakin asennemuutosta. Ja onhan minulla aika negatiivinen kuva itsestäni, kieriskelen itsesäälissä varmaan mutta en nauti siitä. Itseni haukkuminen tulee luonnostaan. Mutta kun minä en todellakaan ole mikään välkky joka oppii nopeasti! Minun pitää hakata asiat nuppiin eikä silloinkaan välttämättä tule tulosta.
Joo todellakin, olen iloinen että niin moni teistä on antanut neuvoja vaikka olemmekin tuntemattomia toisillemme, kiitos kaikille. - hmm
masentunut kirjoitti:
Syntymäpäiväni on kesällä. Eli pääsen sivarista suunnilleen paria kuukautta ennen kuin täytän 20. Eli taidanpa olla sitten jo kakskymppinen äijän rähmä kun kouluun astun, hävettää. Olen sitten vanha pappa siellä kun muut opiskelu toverit ovat jotakin 16 vuotiaita, HÄVETTÄÄ. Kavereita on varmaan sitten hankala hankkia kun itse on aivan eri ikäluokkaa.
Tarvitsisin todellakin asennemuutosta. Ja onhan minulla aika negatiivinen kuva itsestäni, kieriskelen itsesäälissä varmaan mutta en nauti siitä. Itseni haukkuminen tulee luonnostaan. Mutta kun minä en todellakaan ole mikään välkky joka oppii nopeasti! Minun pitää hakata asiat nuppiin eikä silloinkaan välttämättä tule tulosta.
Joo todellakin, olen iloinen että niin moni teistä on antanut neuvoja vaikka olemmekin tuntemattomia toisillemme, kiitos kaikille.Musta tuntuu että tuo sinun masennus on lamaannuttanut sinut niin ettet vain pysty näkemään mitään positiivista missään.
Yksi hyvä keino olisi myös hankkiutua terapiaan ja sitä kautta availla niitä solmuja.
Ja kuuleppa 30 vuotiaskaan ei ole amiksessa tai lukiossa tai missään oppilaitoksessa vanha. Mene ja katso niin tiedät, meitä on kuule monen ikäisiä oppijoita. Pari vuotta sitten melkein 70-vuotias naapurini meni ja täräytti ylioppilaaksi ja hyvin oli pärjännyt ilman sitä. Hän vaan kaipasi uusia haasteita vanhoilla päivillään ja niinpä hän teki päätöksen ja teki mitä piti tehdä päästäkseen päämääräänsä!
Oletko tahallasi loukkaava niitä muita ikäisiäsi samassa tilaanteessa olevia kohtaan sanomalla että 20 vuotias on jo vanhus ja ettei ole oikein mitään toivoa enää?
Näistä osoitteista löydät koulutukseen liittyviä juttuja:
www.edu.fi
www.oph.fi
www.kela.fi - masentunut
hmm kirjoitti:
Musta tuntuu että tuo sinun masennus on lamaannuttanut sinut niin ettet vain pysty näkemään mitään positiivista missään.
Yksi hyvä keino olisi myös hankkiutua terapiaan ja sitä kautta availla niitä solmuja.
Ja kuuleppa 30 vuotiaskaan ei ole amiksessa tai lukiossa tai missään oppilaitoksessa vanha. Mene ja katso niin tiedät, meitä on kuule monen ikäisiä oppijoita. Pari vuotta sitten melkein 70-vuotias naapurini meni ja täräytti ylioppilaaksi ja hyvin oli pärjännyt ilman sitä. Hän vaan kaipasi uusia haasteita vanhoilla päivillään ja niinpä hän teki päätöksen ja teki mitä piti tehdä päästäkseen päämääräänsä!
Oletko tahallasi loukkaava niitä muita ikäisiäsi samassa tilaanteessa olevia kohtaan sanomalla että 20 vuotias on jo vanhus ja ettei ole oikein mitään toivoa enää?
Näistä osoitteista löydät koulutukseen liittyviä juttuja:
www.edu.fi
www.oph.fi
www.kela.fi"Musta tuntuu että tuo sinun masennus on lamaannuttanut sinut niin ettet vain pysty näkemään mitään positiivista missään."
Tuo jos mikä osui nappiin! Olen tavallaan katsonut itseäni objektiivisesti (jos se nyt edes on oikea termi) eli siis olen usein tutkinut omaa tilannettani ja itseäni vähän niinkuin toisen ihmisen näöstä. Ja juuri tuo on tullut aina ilmi, OLEN MASENTUNUT. Ja olen aika paljon negatiivinen, mutta vain itseni kohdalla. Ihailen muita opiskelevia jotka menestyy mutta taas minä itse...pöh
Ei minulla ole tarkoitus olla loukkaava, mutta mistä minä nyt sen olisin tiennyt että ammattioppilaitoksissa roikkuu vielä kakskymppisiä, kouluttamaton kun olen enkä paljoa ole nähnyt.
Terapiaan, no se on heti ulkona se vaihtoehto. Kävin jonkin aikaa terapiassa peruskouluni aikana kun koulu ei maistunut. (Kun ei menestystä tullut koulussa millään) Eipä se terapia aiheuttanut minulle muuta kuin lisää mietittävää. Terapeutti sanoi jotakin että en opi siksi koska en halua. Ai se on nytten sitten MINUN syyni että asiat ei jää päähän vaikka niitä lukisi. Tuli vaan entistä onnettomampi olo. Mitä minun sitten olisi pitänyt tehdä??? Opiskella tekohymy naamalle ja teeskennellä kuinka hienoa on opiskella jotakin mikä ei kiinnosta ollenkaan??? En voi teeskennellä että olisin kiinnostunut opiskelemaan jotakin mikä ei kiinnosta!
Olisi vain kiva nähdä niitä muitakin jotka ovat samassa tilanteessa kuin minäkin. Näkisi että en ole yksin, mutta missä he piileksivät? Haluaisin mielelläni vaikka mailata heidän kanssaan ja jutella mistä he ovat motivaatioita saaneet sun muuta. - tatu
masentunut kirjoitti:
Syntymäpäiväni on kesällä. Eli pääsen sivarista suunnilleen paria kuukautta ennen kuin täytän 20. Eli taidanpa olla sitten jo kakskymppinen äijän rähmä kun kouluun astun, hävettää. Olen sitten vanha pappa siellä kun muut opiskelu toverit ovat jotakin 16 vuotiaita, HÄVETTÄÄ. Kavereita on varmaan sitten hankala hankkia kun itse on aivan eri ikäluokkaa.
Joo todellakin, olen iloinen että niin moni teistä on antanut neuvoja vaikka olemmekin tuntemattomia toisillemme, kiitos kaikille.Mun mielestä on enemmän kun hienoa jos näen kaksikymppisen pistämässä elämänsä reilaan ja alottamassa opiskelun! Ja tosta ikäluokkien erilaisuudesta: itse olen ainakin kokenut että teinit on teinejä keskenään, tosi usein jos niitä kohtelee samalla lailla kun kohtelet muita ikäsiäs, he osottaa uskomatonta kypsyyttä! neljän vuoden ikäero ei kuule ole vielä mitään. ja amiksissahan on noi yo pohjasetki linjat, joissa siis on jo ylioppilaaksi kirjottaneita, että oman ikästäki seuraa löytyy varmasti!=)
"Mutta kun minä en todellakaan ole mikään välkky joka oppii nopeasti! Minun pitää hakata asiat nuppiin eikä silloinkaan välttämättä tule tulosta."
et varmasti oo ainut! mutta jos et ole vielä opiskellut alaa joka kiinnostaa, et välttämättä tiedä miten oppiminen sujuu kun oikeesti haluut tietää jutuista lisää!=)
suosittelisin sulle tota media-assistentin koulutusta ja sen jälkeenhän voit hakea vaikka yliopistoon! - masentunut
tatu kirjoitti:
Mun mielestä on enemmän kun hienoa jos näen kaksikymppisen pistämässä elämänsä reilaan ja alottamassa opiskelun! Ja tosta ikäluokkien erilaisuudesta: itse olen ainakin kokenut että teinit on teinejä keskenään, tosi usein jos niitä kohtelee samalla lailla kun kohtelet muita ikäsiäs, he osottaa uskomatonta kypsyyttä! neljän vuoden ikäero ei kuule ole vielä mitään. ja amiksissahan on noi yo pohjasetki linjat, joissa siis on jo ylioppilaaksi kirjottaneita, että oman ikästäki seuraa löytyy varmasti!=)
"Mutta kun minä en todellakaan ole mikään välkky joka oppii nopeasti! Minun pitää hakata asiat nuppiin eikä silloinkaan välttämättä tule tulosta."
et varmasti oo ainut! mutta jos et ole vielä opiskellut alaa joka kiinnostaa, et välttämättä tiedä miten oppiminen sujuu kun oikeesti haluut tietää jutuista lisää!=)
suosittelisin sulle tota media-assistentin koulutusta ja sen jälkeenhän voit hakea vaikka yliopistoon!No jos nyt sinne koulun penkille asti pääsen niin toivon että siellä olisi edes pari tyyppiä jotka olisi jopa vanhempia kuin minä.
Media-assistentin koulutus on nytten todellakin alkanut kiinnostamaan. Se voisi ainakin antaa suuntaa sitten sille animaattorin uralle jos ei muuten. Yliopistoon? Minä? Jaa-a... Kuulostaa aika pelottavalta... - tatu
masentunut kirjoitti:
No jos nyt sinne koulun penkille asti pääsen niin toivon että siellä olisi edes pari tyyppiä jotka olisi jopa vanhempia kuin minä.
Media-assistentin koulutus on nytten todellakin alkanut kiinnostamaan. Se voisi ainakin antaa suuntaa sitten sille animaattorin uralle jos ei muuten. Yliopistoon? Minä? Jaa-a... Kuulostaa aika pelottavalta...hei huomasin juuri, että ammattiopistoja on vain aikuisillekin! esimerkiksi kainuun taisi olla.
Ja jos ei yliopistoon niin ammattikorkeakouluistahan niitä animaation ammattilaisia valmistuu=)
http://www.turkuamk.fi/yhteishaku/Program.cfm?GetID=9
Animaatio ,Turku
Suuntautumisvaihtoehto kouluttaa alan laaja-alaisia asiantuntijoita, jotka hallitsevat animaatiotuotannon eri vaiheet ja osaavat soveltaa taitojaan monialaisesti. Opiskelussa painotetaan sisällön hallintaa ja ilmaisua sekä vahvoja taitoja animaation perustekniikoissa, kaksi- ja kolmiulotteisessa animaatiossa. Omat harjoitustuotannot sekä työpajat kuuluvat olennaisena osana opiskeluun. Animaation uudet digitaaliset tekniikat ovat käytössä unohtamatta kuitenkaan käden työn taitoja. Kansainväliset opettajavierailut sekä osallistuminen alan kansainvälisiin festivaaleihin tuovat opiskeluun oman lisänsä.
Valmistuneet voivat sijoittua monelle eri av-alan osa-alueelle, riippuen opiskelijan omasta henkilökohtaisesta opiskelusuunnitelmasta ja omista painotuksista. Esimerkiksi TV- ja elokuvatyö, av-tuotantoyhtiöt, mainostoimistot, uusmedia-ala, kuvitustyö ja sarjakuva tarjoavat työllistymismahdollisuuksia. - masentunut
tatu kirjoitti:
hei huomasin juuri, että ammattiopistoja on vain aikuisillekin! esimerkiksi kainuun taisi olla.
Ja jos ei yliopistoon niin ammattikorkeakouluistahan niitä animaation ammattilaisia valmistuu=)
Animaatio ,Turku
Suuntautumisvaihtoehto kouluttaa alan laaja-alaisia asiantuntijoita, jotka hallitsevat animaatiotuotannon eri vaiheet ja osaavat soveltaa taitojaan monialaisesti. Opiskelussa painotetaan sisällön hallintaa ja ilmaisua sekä vahvoja taitoja animaation perustekniikoissa, kaksi- ja kolmiulotteisessa animaatiossa. Omat harjoitustuotannot sekä työpajat kuuluvat olennaisena osana opiskeluun. Animaation uudet digitaaliset tekniikat ovat käytössä unohtamatta kuitenkaan käden työn taitoja. Kansainväliset opettajavierailut sekä osallistuminen alan kansainvälisiin festivaaleihin tuovat opiskeluun oman lisänsä.
Valmistuneet voivat sijoittua monelle eri av-alan osa-alueelle, riippuen opiskelijan omasta henkilökohtaisesta opiskelusuunnitelmasta ja omista painotuksista. Esimerkiksi TV- ja elokuvatyö, av-tuotantoyhtiöt, mainostoimistot, uusmedia-ala, kuvitustyö ja sarjakuva tarjoavat työllistymismahdollisuuksia.Tuonne on päästävä! En tiedä onko kukaan koskaan ollut innoissaan siitä että pääsisi kouluun mutta minä olen. Tuonne on pakko päästä, mutta helppoa se ei taida olla. Taitavat hakea vain eliitti opiskelijoita, niin sanottuja "hikareita".
"Ennakkotehtävien perusteella valintakokeeseen kutsutaan 3–5 kertaa aloituspaikkojen määrää vastaava hakijajoukko. Lopullinen valinta tapahtuu valintakokeen perusteella."
Ennakkotehtävien?? Nytten en oikein tajua? Mutta valintakoe, se on jo liian tuttu juttu.
Eli se sama vanha mörkö joka on monta kertaa lyönyt minut maahan, pääsykoe. No tällä kertaa minun pitäisi saada se mörkö jo nitistettyä! Onkohan se joku matikka painotteinen koe, sitten tulee hankaluuksia minulle.
Nyt alko jo jännittämään jos pääsis tuonne. Tuonne taidan hakea, mutta siviili on tällä hetkellä pahasti tiellä. - Möhkö
tatu kirjoitti:
hei huomasin juuri, että ammattiopistoja on vain aikuisillekin! esimerkiksi kainuun taisi olla.
Animaatio ,Turku
Valmistuneet voivat sijoittua monelle eri av-alan osa-alueelle, riippuen opiskelijan omasta henkilökohtaisesta opiskelusuunnitelmasta ja omista painotuksista. Esimerkiksi TV- ja elokuvatyö, av-tuotantoyhtiöt, mainostoimistot, uusmedia-ala, kuvitustyö ja sarjakuva tarjoavat työllistymismahdollisuuksia.Ainakin animaattorilinjalla sanotaan heti suoraan että kaksi teistä tulee menestymään,toinen siksi että on helvetin lahjakas ja toinen siksi että tekee niin pirusti töitä.Näin se on joka melkein koulutuksessa,lisänä on joissakin koulutuksissa vielä ne jotka menestyvät suhteiden perusteella.
Mutta sivistyksen kannalta animaattoriksi opiskelu on kivaa ja kannattaa suosiolla viipyä ne sallitut kuusi vuotta jotta saa koulusta kaikki irti ja hakeutua sen jälkeen opiskelemaan semmosta josta työllistyy kuten lähihoitajaksi tai lääkäriksi. - Liina
masentunut kirjoitti:
Tuonne on päästävä! En tiedä onko kukaan koskaan ollut innoissaan siitä että pääsisi kouluun mutta minä olen. Tuonne on pakko päästä, mutta helppoa se ei taida olla. Taitavat hakea vain eliitti opiskelijoita, niin sanottuja "hikareita".
"Ennakkotehtävien perusteella valintakokeeseen kutsutaan 3–5 kertaa aloituspaikkojen määrää vastaava hakijajoukko. Lopullinen valinta tapahtuu valintakokeen perusteella."
Ennakkotehtävien?? Nytten en oikein tajua? Mutta valintakoe, se on jo liian tuttu juttu.
Eli se sama vanha mörkö joka on monta kertaa lyönyt minut maahan, pääsykoe. No tällä kertaa minun pitäisi saada se mörkö jo nitistettyä! Onkohan se joku matikka painotteinen koe, sitten tulee hankaluuksia minulle.
Nyt alko jo jännittämään jos pääsis tuonne. Tuonne taidan hakea, mutta siviili on tällä hetkellä pahasti tiellä.On mahdollista hakea koulutukseen ja pyytää sitten vuoden lykkäystä sivarin takia. Vaikka saisitkin opiskelupaikan, pyydät sivarisi takia vuoden "vapaata" (ilmoittaudut poissaolevaksi opiskelijaksi), ja kun olet sivarisi suorittanut, pääsetkin opiskelemaan.
Ehdottomasti nyt haet tänä keväänä, mihin vielä voit! Juuhan? :) - tatu
masentunut kirjoitti:
Tuonne on päästävä! En tiedä onko kukaan koskaan ollut innoissaan siitä että pääsisi kouluun mutta minä olen. Tuonne on pakko päästä, mutta helppoa se ei taida olla. Taitavat hakea vain eliitti opiskelijoita, niin sanottuja "hikareita".
Nyt alko jo jännittämään jos pääsis tuonne. Tuonne taidan hakea, mutta siviili on tällä hetkellä pahasti tiellä.Hienoa että tykkäsit!=)
Ja ei sinne kyllä tietääkseni vaan "hikareita" haeta, vaan ihmisiä joilla on taiteellista kyvykkyyttä ja tuoreita ideoita.
Kaverini tonne haki, eikä todellakaan ollut mikään hikari koulussa, enemmänkin painotti vaan taideaineita.
Ennakkotehtävinä oli kolme erilaista piirustustehtävää, ei mitään ylivoimaisen kuuloisia ollut. Eli ennakkotehtävät siis lähetetään johonkin tiettyyn päivään mennessä joiden perusteella seuraavat valinnat tehdään.
Enpä usko että on matikkapainotteinen? kannattaa varmaan vaan rohkeasti kysyä vaikka maililla suoraan koulusta kaikkea mitä mieleen tulee. Vastaavat varmasti ihan mielellään.
Ja muista että toi oli siis ammattikorkeakoulu, ei taida sinne peruskoulun paperit riittää. Mutta onhan se sitten sen verran palkitsevampaakin kun pääsee sinne kouluun jota varten on suorittanut toisen tutkinnon, oli se sitten yo tai ammattiopisto!=)
- Taira
Jos ymmärsin oikein, sinulla on unelma-ammatti, jonka tahtoisit toteuttaa? Jos kerran olisit sen eteen valmis tekemään toitäkin, niin mene hyvä ihminen sinne iltakouluun/iltalukioon, ja hanki itsellesi valmiudet päästä pääsykokeisiin asti!
Omakohtaista kokemusta itsellä ei noista kyllä ole (Minä kuljin perinteisesti peruskoulusta lukioon, lukiosta tänä syksynä korkeakouluun - enkä vieläkään tiedä mitä tulevaisuudessa haluaisin edes tehdä) mutta kavereista pari kävi (huonolla päättötodistuksella hekin) aikuislukion työn ohella ja molemmat saivat haluamansa opiskelupaikan.
Joten unohda tuo "ei musta mihinkään ole"-asenne, ja yritä edes. Kaikilla ei ole päämäärä, josta etsiä motivaatiota opiskeluun.
Tsemppiä!
(Ja piirtäminen on hyvä harrastus, vaikka harrastukseksi jäisikin, niin kuin itselläni varmasti jää, vaikka kahdeksan vuoden ohjatut "opinnot" takana onkin.)- masentunut
Tavallaan on outoa ajatella että suurin osa ihmisistä opiskelee mutta ei silti tiedä mitä töitä sitten haluaa lopulta tehdä. Siis en sano että se olisi huono juttu jos tulevaisuuden ammatti ei vielä ole päätetty. Itsellänikin oli monta ammattia nupissa ennekuin peruskoulu loppui (vartija, datanomi, lastentarhan hoitaja/opettaja)
Mutta pääsykokeet sitten tuli väliin ja esti kaikki yritykset noihin ammatteihin. Noh, sitten tämän löhnäämisen aikana tuli päätettyä että se ammatti on piirtäjä tai animaattori tai vastaava. Mutta en vain ole saanut itseäni tekemään mitään sen ammatin eteen... masentaa niin kamalasti. Nyttenkin väsyttää vaikka en mitään ole tänään tehnyt muuta kuin nukkunut.
Ja minun todellakin pitäisi lopettaa tämä junnaaminen ja itseni haukkuminen. - hulivili
masentunut kirjoitti:
Tavallaan on outoa ajatella että suurin osa ihmisistä opiskelee mutta ei silti tiedä mitä töitä sitten haluaa lopulta tehdä. Siis en sano että se olisi huono juttu jos tulevaisuuden ammatti ei vielä ole päätetty. Itsellänikin oli monta ammattia nupissa ennekuin peruskoulu loppui (vartija, datanomi, lastentarhan hoitaja/opettaja)
Mutta pääsykokeet sitten tuli väliin ja esti kaikki yritykset noihin ammatteihin. Noh, sitten tämän löhnäämisen aikana tuli päätettyä että se ammatti on piirtäjä tai animaattori tai vastaava. Mutta en vain ole saanut itseäni tekemään mitään sen ammatin eteen... masentaa niin kamalasti. Nyttenkin väsyttää vaikka en mitään ole tänään tehnyt muuta kuin nukkunut.
Ja minun todellakin pitäisi lopettaa tämä junnaaminen ja itseni haukkuminen.Oletkos jo löytänyt sen sivaripaikan? Voisikos sen suorittaa päiväkodissa? Voisivat ihan mielellään varmaan ottaa apuvoimaa=)
- masentunut
hulivili kirjoitti:
Oletkos jo löytänyt sen sivaripaikan? Voisikos sen suorittaa päiväkodissa? Voisivat ihan mielellään varmaan ottaa apuvoimaa=)
Olen kolmesta päiväkodista kysynyt tähän mennessä mutta ovat sanoneet että budjetti ei riitä sivarin ottamiseen.
Pitäisi varmaan alkaa etsiä jostakin kauempaa päiväkotia joka ottaisi. Mutta harva tarjoaa myös majoituksen.
Luulisi että miehet pääsisivät päiväkotiin helposti sivariksi. Päiväkodeissa on kuulemma yleensä huutavaa tarvetta mies sukupuolesta. Tarvittaisiin jätkiä leikkimään myös sinne penskojen kanssa, kuulemma.
Olen myös harkinnut yrittää Näkövammaisten Keskusliittoon helsinkiin ja suorittaa siellä palvelukseni. Avustusta ja ohjausta ja kiinteistöhuoltoa sisältävää hommaa. - hulivili
masentunut kirjoitti:
Olen kolmesta päiväkodista kysynyt tähän mennessä mutta ovat sanoneet että budjetti ei riitä sivarin ottamiseen.
Pitäisi varmaan alkaa etsiä jostakin kauempaa päiväkotia joka ottaisi. Mutta harva tarjoaa myös majoituksen.
Luulisi että miehet pääsisivät päiväkotiin helposti sivariksi. Päiväkodeissa on kuulemma yleensä huutavaa tarvetta mies sukupuolesta. Tarvittaisiin jätkiä leikkimään myös sinne penskojen kanssa, kuulemma.
Olen myös harkinnut yrittää Näkövammaisten Keskusliittoon helsinkiin ja suorittaa siellä palvelukseni. Avustusta ja ohjausta ja kiinteistöhuoltoa sisältävää hommaa.budjetit on aikasta syvältä..
mutta toi näkövammaisten keskusliitto kuulostaa hyvältä, niillä on varmaan budjetissa vähän enemmän ylimääräistäkin!
Mutta tässä oon ton koko ketjun lueskellut ja mähän oon melkeen niinku ylpee susta, vaikken tunnekaan!=)
On kyllä sulla ääni muuttunu kellossa ihan vastakkaiseks tosta ensimmäisestä viestistä, UPEETA MAHTAVAA!=)=) - Taira
masentunut kirjoitti:
Ja minun todellakin pitäisi lopettaa tämä junnaaminen ja itseni haukkuminen.Kyllä se tavallaan on huonompi juttu, jos/kun ei tiedä mitä haluaa. Typeräähän se on jossain istua opintotukikuukausiaanaan kuluttamassa, jos aine ei kiinnosta käytännössä tippaakaan... Lievästi motivaatiopulaa itselläkin tällä hetkellä, kun koko homma on yksinkertaisesti hepreaa. Mutta pakko kai sitä on joskus tulevaisuudessa yrittää valmistua, kun kerran pääsi sisään. Ei rohkeus riitä loikkaamaan jonnekin muualle, etenkään, kun ei ole aavistustakaan mikä voisi olla yhtään parempi vaihtoehto.
Se on ihan ymmärrettävää, että jos masentaa, ei jaksa oikein nähdä vaivaa minkään eteen. Mutta etkös sä kuitenkin ole oikeaan suuntaan menossa, kun jo myönnät, että junnaaminen ja itsensä haukkuminen kannattaa lopettaa? Siitä se lähtee.
Ja tosta sivarista, kannattaa hakea laajalla skaalalla kauemmaskin - niistäkin suhteista voi joskus olla hyötyä. - Takku
masentunut kirjoitti:
Ja minun todellakin pitäisi lopettaa tämä junnaaminen ja itseni haukkuminen.Esim. vartijaksi pääsee ilman mitään koulutusta (?) tai ainakin kaverini pääsi suoraan lukiosta.
Lastenhoitajaksi voi opiskella esim. useissa kristillisissä ja muissakin kansanopistoissa (ovat ainakin melkein ilmaisia. Eli ei samat hinnat kuin avoimen opinnoilla). Nuo ovat tutkintoon johtavia. Kaikki pääsevät pääsykokeisiin, todistusta ei käsittääkseni niinkään katsota vaan tärkeää on sopivuus alalle. Ottavat myös mielellään vähän vanhempia tyyppejä.
Pienen paikkakunnan amikseen ei datanomiksikaan pitäisi olla hankalaa päästä. Tämä ei tarkoita, että koulutus ei olisi tasokasta, vaan asukkaita ja tätä kautta hakijoita ei vain ole tarpeeksi. Näin ollen kouluihin voi melkein vain kävellä sisään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa6516923Mitä tapahtunut
Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?414614HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa2972637- 1351928
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.1321559Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon3951504- 141379
Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E101293Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa
Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki171034mahdollista, että olet ollut iltavuorossa
Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k91002